Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1256)
İstanbul Milletvekili Tayyar Altıkulaç’ın; Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanunu, Yükseköğretim Kanunu, Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Kanunu, Telsiz Kanunu ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun Geçici 1
inci Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Teklifi
ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor Komisyonu Raporu (2/886)
Not: Teklif; Başkanlıkça Anayasa ile Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanunu, Yükseköğretim Kanunu, Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Kanunu, Telsiz Kanunu ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun Geçici
1’inci Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Teklifi ve
gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Tayyar Altıkulaç
İstanbul
GENEL
GEREKÇE
01/03/2006
tarihli ve 5467 sayılı “Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu,
Yükseköğretim Kanunu, Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Telsiz
Kanunu ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılması Hakkındaki Kanun” ile (Kırşehir) Ahi Evran Üniversitesi,
Kastamonu Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, (Burdur) Mehmet Akif
Ersoy Üniversitesi, Uşak Üniversitesi, Rize Üniversitesi, (Tekirdağ)
Namık Kemal Üniversitesi, Erzincan Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi,
Giresun Üniversitesi, (Çorum) Hitit Üniversitesi, (Yozgat) Bozok
Üniversitesi, Adıyaman Üniversitesi, Ordu Üniversitesi ve Amasya
Üniversitesi adıyla onbeş yeni üniversite kurulmuştur.
Ancak
04/05/2006 tarihli ve 2006/51 Esas; 2006/57 Karar sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kararıyla söz konusu Kanunun Geçici 1’inci Maddesi iptal edildiğinden
yeni bir düzenlemeye ihtiyaç duyulmaktadır.
Anayasa Mahkemesinin iptal kararı da göz önünde bulundurularak
Kanun Tasarısında, Yükseköğretim Kurulunu da yetkilendirecek
şekilde yeni bir düzenleme yapılmıştır.
Tasarı, yukarıda belirtilen amaçlarla düzenlenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Bu madde ile; Anayasa Mahkemesinin İptal
Kararı göz önünde bulundurularak, yeni kurulan 15 üniversitenin
kurucu rektörlerin seçiminde Yükseköğretim Kuruluna da yetki verilmektedir.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu
Esas
No: 2/886 7/11/2006
Karar
No: 3
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça
3/11/2006 tarihinde tali komisyon olarak Anayasa, esas komisyon olarak
da Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilen İstanbul
Milletvekili Tayyar Altıkulaç’ın “Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı
Kanunu, Yükseköğretim Kanunu, Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu,
Telsiz Kanunu ile 78 ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun Geçici 1 inci Maddesinin
Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun
7/11/2006 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Teklif; 5467 sayılı Kanunla kurulan on beş yeni
üniversitenin kurucu rektörlerinin atanmasına yönelik yeni düzenleme
getirmektedir. Bu konuda 5467 sayılı Kanunda yer alan düzenleme
Anayasa Mahkemesinin 4/5/2006 tarihli ve 2006/51 Esas; 2006/57 sayılı
kararıyla iptal edildiğinden; bu karar doğrultusunda madde yeniden
düzenlenmiş; kurucu rektör seçiminde Yükseköğretim Kurulu da yetkilendirilmiştir.
Toplantımıza Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşarı,
Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarından ve Yükseköğretim Kurulundan
yetkililer katılmışlardır.
Komisyon Başkanı ve Teklif sahibi Sayın Tayyar
Altıkulaç Teklifle ilgili sunuş konuşmasında;
-30/12/2005 tarihli ve 5447 sayılı Kanunla, on beş
yeni üniversite kurulduğunu ve kurucu rektörlerinin atanmasını
da içerdiğini,
-Cumhurbaşkanınca 5447 sayılı Kanunun kurucu
rektör atamasıyla ilgili geçici 1 inci maddesinin tekrar görüşülmek
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderildiğini,
-1/3/2006 tarihli 5467 sayılı Kanunla kurucu rektör
atanmasıyla ilgili konunun sonuçlandırıldığını ve buna göre “kurucu
rektörlerin iki yıl için, Millî Eğitim Bakanı ve Başbakanın önereceği
üç isim arasından Cumhurbaşkanınca” atanmasının hükme bağlandığını,
-Anayasa Mahkemesinin 4/5/2006 tarihli 57 sayılı
kararıyla 5467 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesini iptal ettiğini
belirterek; doğan boşluğun giderilmesi amacıyla bu Teklifi hazırladığını,
ifade etmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde üyelerimizce
şu görüşler belirtilmiştir.
-Bu konuda bir düzenleme yapmaya gerek bulunmamaktadır.
Doğal süreç içinde boşluk doldurulmuştur. Bu nedenle teklif geri çekilmelidir.
-Cumhurbaşkanı, Anayasanın 130 uncu maddesinin
altıncı fıkrasına göre rektörleri, Kanunun belirlediği usul ve
esaslara göre atar. Getirilen düzenleme ile bu yetki oldukça sınırlanmaktadır.
Adayları Yükseköğretim Kurulu belirlemeli ve Cumhurbaşkanına
göndermelidir. Aksi halde üniversiteler siyasi iktidarın etkisi
altına girecektir. Bu Teklifle; Anayasa Mahkemesinin iptal kararında
belirtilen sakıncalar giderilmemektedir.
-5467 sayılı Kanunla rutin devam edilmiştir. Yükseköğretim
Kurulunun bu yapılanması içinde bilimsel özerklikten söz etmek mümkün
değildir. Üniversitelerin üzerinden siyasi iktidarın gölgesi
mümkün olduğunca uzaklaştırılmalıdır. Ancak Yükseköğretim Kurulu
Başkanı da üniversiteler üzerinde gölge oluşturmamalıdır. Yükseköğretim
Kurulunun yapısı siyasi kurum yapısını andırmaktan kurtarılmalıdır.
-Önceki uygulamalarda kurucu rektörler Millî
Eğitim Bakanı ve Başbakanın önerisi üzerine Cumhurbaşkanınca seçilmiştir,
5467 sayılı Kanunla ilgili Anayasa Mahkemesinin iptal kararı doğrultusunda
atama sürecine Yükseköğretim Kurulunun dahil edilmesi gerekli
görülmüştür.
YÖK temsilcisi, yeni kurulan üniversitelere kurucu
rektör atanmasıyla ilgili mevcut bir düzenleme olmadığını ifadeyle,
YÖK’ün öncelikle yeni kurulan üniversitelerde akademik ve mali sıkıntıları
gidermeyi amaçladığını, yönetim açısından da kadrolaşma iddialarını
önlemek için üniversitelerin önceden bağlı oldukları rektörleri
görevlendirerek yeni rektör seçim sürecini başlattığını belirtmiştir.
Seçim takviminin kabul edildiğini ve kısa bir sürede rektör seçiminin
sonuçlanacağını söylemiştir. Yeni kurulan üniversitelerin hepsinde
2547 sayılı Kanun hükümlerine uygun olarak akademik kurulların
oluşturulduğunu ifade etmiştir.
Teklifin maddelerine geçilmeden önce, Teklifin
tümünün geri çekilmesi önerilmiş ancak, Komisyonumuzca kabul
edilmemiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra
maddelerine geçilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi ile kurucu rektörlerin
atanması düzenlenmektedir. Bu madde ile kurucu rektörlerin atanmasında
Millî Eğitim Bakanının dört profesör adayı belirlemesi; Yükseköğretim
Kurulunun bu adayların içinden ikisini belirleyerek Cumhurbaşkanına
sunması ve Cumhurbaşkanının iki yıllık bir süre için atamayı gerçekleştirmesi
hükme bağlanmaktadır. Teklifin 1 inci madde görüşmelerinde kurucu
rektörlerin -sayısı altı olmak üzere- YÖK tarafından belirlenip
Millî Eğitim Bakanlığınca üçe indirilerek Cumhurbaşkanına sunulmasını
içeren bir önerge verilmiştir. Önerge Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.
Bunun yanı sıra kurucu rektörlerin altı aylığına Yükseköğretim
Kurulunun belirleyeceği üç aday arasından Cumhurbaşkanınca atanmasını
içeren önerge de Komisyonumuzca kabul edilmemiştir. Madde
Komisyonumuzca oy çokluğu ile
Teklifin başlığı ve 1 inci maddesinin çerçeve hükmü
kanun tekniği açısından yeniden düzenlenmiştir.
Teklifin
yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 2 ve 3 üncü maddeleriyle tümü
oya sunulmuş ve Komisyonumuzca
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Reyhan Balandı |
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
|
|
|
Afyonkarahisar |
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Gazalcı |
Mehmet Yüksektepe |
Ömer Özyılmaz |
|
|
|
Denizli |
Denizli |
|
|
|
|
(Karşı oy yazımız eklidir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
Avni Doğan |
|
|
|
Giresun |
Gümüşhane |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Çerçi |
Ali Cumhur Yaka |
Mehmet Sarı |
|
|
|
Manisa |
Muğla |
Osmaniye |
|
|
|
|
(Karşı oy yazımız ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
Osman Kılıç |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KARŞI
OY YAZISI
30/12/2005
tarihinde kurulan 15 yeni üniversitenin kurucu rektörlerinin
atanmasını belirleyen geçici 1 inci maddesi Sayın Cumhurbaşkanının
yasayı geri gönderme gerekçesinde, Anayasa Mahkemesinin yürütmeyi
durdurma kararında Anayasaya aykırı olduğu açıkça ortaya konmuştur.
Bu yasa önerisine göre 15 yeni üniversiteye kurucu
rektörün belirlenmesi siyasi iktidarın etkisini kaldırmamaktadır.
Daha önce Sayın Cumhurbaşkanının geri gönderme
gerekçelerini, Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçelerini gidermemektedir.
Dört adayın Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenmesi
bunu YÖK’e sunması Anayasanın 130 ve 131 inci md. uygun
değildir.
Üniversite özerkliğine aykırıdır.
Ayrıca bir boşluk da yoktur. Yükseköğretim Kurulunun
önerisiyle yeni üniversitelerin rektörleri Sayın Cumhurbaşkanlığınca
atanmıştır.
Atanan rektörler de varolan sisteme göre rektör
seçimlerinin sürecini başlatmıştır.
Bu yasa önerisi sorunu çözmeyecek, artıracaktır.
Türkiye bir hukuk devletidir. Siyasi iktidarların
üniversiteler üzerindeki etkileri bu düzenlemeyle artacaktır.
|
|
Mustafa Özyurt |
Mustafa Gazalcı |
Ali Cumhur Yaka |
|
|
Bursa |
Denizli |
Muğla |
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
TAYYAR ALTIKULAÇ’IN TEKLİFİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLATI
KANUNU, YÜKSEKÖĞRETİM KANUNU, KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU,
TELSİZ KANUNU İLE 78 VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUNUN GEÇİCİ 1’İNCİ MADDESİNİN
YENİDEN DÜZENLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 1/3/2006 tarihli ve 5467 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanunla kurulan üniversitelerin
kurucu rektörleri, iki yıllığına, Millî Eğitim Bakanınca belirlenen
dört profesör adaydan, Yükseköğretim Kurulunun 15 gün içinde seçerek
Cumhurbaşkanına sunduğu iki aday arasından Cumhurbaşkanınca atanır.”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM,
KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLATI
KANUNU, YÜKSEKÖĞRETİM KANUNU, KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU,
TELSİZ KANUNU İLE 78 VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 1/3/2006 tarihli ve 5467 sayılı Yükseköğretim Kurumları
Teşkilatı Kanunu, Yükseköğretim Kanunu, Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu, Telsiz Kanunu ile 78 ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 1 inci maddesi aşağıdaki
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanunla kurulan üniversitelerin
kurucu rektörleri, iki yıllığına Millî Eğitim Bakanınca belirlenen
dört profesör adaydan, Yükseköğretim Kurulunun 15 gün içinde seçerek
Cumhurbaşkanına sunduğu iki aday arasından Cumhurbaşkanınca atanır.”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.