Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM
(
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanı Siirt Milletvekili Recep Tayyip Erdoğan, Grup Başkanvekilleri
Hatay Millet-vekili Sadullah Ergin, Ankara Milletvekili Salih Kapusuz,
Bursa Milletvekili Faruk Çelik, Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa, İstanbul Milletvekili İrfan
Gündüz ve Anavatan Partisi Grup
Başkanvekili Ankara Milletvekili Muzaffer Remzi Kurtulmuşoğlu
ile 354 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi ve Anayasa Komisyonu Raporu (2/1015)
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifimiz ve Gerekçesi ilişiktedir.
Gereğini arz ederiz.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
Sadullah Ergin |
Salih Kapusuz |
|
|
|
|
Siirt |
Hatay |
|
|
|
|
|
Faruk Çelik |
Eyüp Fatsa |
İrfan Gündüz |
|
|
|
|
|
Ordu |
İstanbul |
|
|
|
|
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
İbrahim Özdoğan |
Hüseyin Özcan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mehmet Erdemir |
Mahmut Koçak |
M. Sait Armağan |
|
|
|
|
Yozgat |
Afyonkarahisar |
Isparta |
|
|
|
|
Muharrem Doğan |
Hüseyin Güler |
Turan Tüysüz |
|
|
|
|
Mardin |
|
Şanlıurfa |
|
|
|
|
Atil |
Ayhan Zeynep Tekin Börü |
Abdullah Çalışkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ömer Çelik |
Recep Garip |
Vahit Kirişçi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ali Küçükaydın |
Abdullah |
Ziyattin Yağcı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mahmut Göksu |
Şevket Gürsoy |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
|
|
|
|
Adıyaman |
Adıyaman |
Adıyaman |
|
|
|
|
Mehmet Özyol |
Ahmet Faruk Ünsal |
Sait Açba |
|
|
|
|
Adıyaman |
Adıyaman |
Afyonkarahisar |
|
|
|
|
Halil Aydoğan |
Ahmet Koca |
Naci Aslan |
|
|
|
|
Afyonkarahisar |
Afyonkarahisar |
Ağrı |
|
|
|
|
Halil Özyolcu |
Mehmet Kerim Yıldız |
Ruhi Açıkgöz |
|
|
|
|
Ağrı |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
|
|
Ali Rıza Alaboyun |
Ramazan Toprak |
Ahmet Yaşar |
|
|
|
|
Aksaray |
Aksaray |
Aksaray |
|
|
|
|
Akif Gülle |
İsmail Alptekin |
Beşir Atalay |
|
|
|
|
Amasya |
|
|
|
|
|
|
Ali Babacan |
Cemil Çiçek |
Reha Denemeç |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bülent Gedikli |
Haluk İpek |
Telat Karapınar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faruk Koca |
Mehmet Zekai Özcan |
Remziye Öztoprak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eyyüp Sanay |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mustafa Tuna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ersönmez Yarbay |
Mustafa Said Yazıcıoğlu |
Osman Akman |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fikret Badazlı |
Mevlüt Çavuşoğlu |
Mehmet Dülger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Burhan Kılıç |
Kenan Altun |
Orhan Yıldız |
|
|
|
|
|
Ardahan |
Artvin |
|
|
|
|
Ahmet Rıza Acar |
Ahmet Ertürk |
Atilla Koç |
|
|
|
|
Aydın |
Aydın |
Aydın |
|
|
|
|
Semiha Öyüş |
Ali Aydınlıoğlu |
Turhan Çömez |
|
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
|
İsmail Özgün |
Ali Osman Sali |
A. Edip Uğur |
|
|
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
|
Hacı İbrahim Kabarık |
Mehmet Asım Kulak |
Afif Demirkıran |
|
|
|
|
Bartın |
Bartın |
Batman |
|
|
|
|
Mehmet Ali Suçin |
Fetani Battal |
Fahrettin Poyraz |
|
|
|
|
Batman |
Bayburt |
Bilecik |
|
|
|
|
Abdurrahman Anık |
Feyzi Berdibek |
Mahfuz Güler |
|
|
|
|
Bingöl |
Bingöl |
Bingöl |
|
|
|
|
Abdurrahim Aksoy |
Zeki Ergezen |
Vahit Kiler |
|
|
|
|
Bitlis |
Bitlis |
Bitlis |
|
|
|
|
Yüksel Coşkunyürek |
Mehmet Güner |
Metin Yılmaz |
|
|
|
|
Bolu |
Bolu |
Bolu |
|
|
|
|
Mehmet Alp |
Bayram Özçelik |
Abdulmecit Alp |
|
|
|
|
Burdur |
Burdur |
|
|
|
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Şerif Birinç |
Ahmet İnal |
|
|
|
|
|
|
Batman |
|
|
|
|
Mustafa Dündar |
Zafer Hıdıroğlu |
Mehmet Altan Karapaşaoğlu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sedat Kızılcıklı |
Şevket Orhan |
Niyazi Pakyürek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mehmet Emin Tutan |
Mehmet Daniş |
İbrahim Köşdere |
|
|
|
|
|
Çanakkale |
Çanakkale |
|
|
|
|
Tevfik Akbak |
İsmail Ericekli |
Hikmet Özdemir |
|
|
|
|
Çankırı |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
|
|
Agah Kafkas |
Ali Yüksel Kavuştu |
Muzaffer Külcü |
|
|
|
|
Çorum |
Çorum |
Çorum |
|
|
|
|
Murat Yıldırım |
Mehmet Salih Erdoğan |
Osman Nuri Filiz |
|
|
|
|
Çorum |
Denizli |
Denizli |
|
|
|
|
Mehmet Yüksektepe |
Aziz Akgül |
M. İhsan Arslan |
|
|
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
|
|
Osman Aslan |
Mehmet Mehdi Eker |
Ali İhsan Merdanoğlu |
|
|
|
|
Diyarbakır |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
|
|
Cavit |
Mehmet Fehmi Uyanık |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
|
|
Diyarbakır |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
|
|
Fahri Çakır |
Metin Kaşıkoğlu |
Yaşar Yakış |
|
|
|
|
Düzce |
Düzce |
Düzce |
|
|
|
|
Ali Ayağ |
Necdet Budak |
M. Necati Çetinkaya |
|
|
|
|
|
|
Elazığ |
|
|
|
|
Zülfü Demirbağ |
Şemsettin Murat |
Abdulbaki Türkoğlu |
|
|
|
|
Elazığ |
Elazığ |
Elazığ |
|
|
|
|
Talip Kaban |
Tevhid Karakaya |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
|
|
Erzincan |
Erzincan |
|
|
|
|
|
Recep Akdağ |
Mücahit Daloğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mustafa Ilıcalı |
Ömer Özyılmaz |
Fahri Keskin |
|
|
|
|
|
|
Eskişehir |
|
|
|
|
Hasan Murat Mercan |
Muharrem Tozçöken |
Nurettin Aktaş |
|
|
|
|
Eskişehir |
Eskişehir |
|
|
|
|
|
Mahmut Durdu |
Mehmet Sarı |
Fatma Şahin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kürşad Tüzmen |
Ahmet Uzer |
Hasan Aydın |
|
|
|
|
|
|
Giresun |
|
|
|
|
Nurettin Canikli |
Adem Tatlı |
Ali Temür |
|
|
|
|
Giresun |
Giresun |
Giresun |
|
|
|
|
Sabri Varan |
Temel Yılmaz |
Fehmi Öztunç |
|
|
|
|
Gümüşhane |
Gümüşhane |
Hakkâri |
|
|
|
|
Mustafa Zeydan |
Mehmet Soydan |
İsmail Soylu |
|
|
|
|
Hakkari |
Hatay |
Hatay |
|
|
|
|
Mehmet Emin Murat Bilgiç |
Recep Özel |
Mehmet Mustafa Açıkalın |
|
|
|
|
Isparta |
Isparta |
İstanbul |
|
|
|
|
Abdülkadir Aksu |
Güldal Akşit |
İlhan Albayrak |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Mustafa Ataş |
Azmi Ateş |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Lokman Ayva |
Egemen Bağış |
Mustafa Baş |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Yahya Baş |
Murat Başesgioğlu |
Nusret Bayraktar |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Hüseyin Besli |
Alaattin Büyükkaya |
Ali Coşkun |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Nimet Çubukçu |
Mehmet Beyazıt Denizolgun |
Nazım Ekren |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Ekrem Erdem |
Gürsoy Erol |
Ali İbiş |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Halide İncekara |
Ünal Kacır |
Hüseyin |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Muharrem Karslı |
Recep Koral |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
İbrahim Reyhan Özal |
İnci Özdemir |
Mehmet Sekmen |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
İdris Naim Şahin |
Mehmet Ali Şahin |
Gülseren Topuz |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Kemal Unakıtan |
Zeynep Karahan Uslu |
Nevzat Yalçıntaş |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
Hayati Yazıcı |
Binali Yıldırım |
Zekeriya Akçam |
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
|
Mehmet Aydın |
Tevfik Ensari |
Nükhet Göksel Hotar |
|
|
|
|
İzmir |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
Fazıl Karaman |
İsmail Katmerci |
Mehmet S. Tekelioğlu |
|
|
|
|
İzmir |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
Fatih Arıkan |
Mehmet Ali Bulut |
Avni Doğan |
|
|
|
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
Hanefi Mahçiçek |
Nevzat Pakdil |
Ali Sezal |
|
|
|
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hasan Bilir |
Mehmet Ceylan |
|
|
|
|
Kahramanmaraş |
Karabük |
Karabük |
|
|
|
|
Ali Öğüten |
Mevlüt Akgün |
Yüksel Çavuşoğlu |
|
|
|
|
Karabük |
Karaman |
Karaman |
|
|
|
|
Yusuf Selahattin Beyribey |
Zeki Karabayır |
Hakkı Köylü |
|
|
|
|
|
|
Kastamonu |
|
|
|
|
Sinan Özkan |
Musa Sıvacıoğlu |
Adem Baştürk |
|
|
|
|
Kastamonu |
Kastamonu |
|
|
|
|
|
Mustafa Duru |
Mustafa Elitaş |
Muharrem Eskiyapan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Abdullah Gül |
Niyazi Özcan |
Sadık Yakut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taner Yıldız |
Ramazan Can |
Vahit Erdem |
|
|
|
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
|
|
|
Murat Yılmazer |
Ahmet Gökhan Sarıçam |
Mikail Arslan |
|
|
|
|
Kırıkkale |
Kırklareli |
Kırşehir |
|
|
|
|
Hacı Turan |
Hasan Kara |
Veli Kaya |
|
|
|
|
Kırşehir |
Kilis |
Kilis |
|
|
|
|
Eyüp Ayar |
Muzaffer Baştopçu |
Nevzat Doğan |
|
|
|
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Kocaeli |
|
|
|
|
Nihat Ergün |
Mehmet Vecdi Gönül |
Osman Pepe |
|
|
|
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Kocaeli |
|
|
|
|
Hasan Angı |
Ahmet Büyükakkaşlar |
Muharrem Candan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Remzi Çetin |
Abdullah Çetinkaya |
Orhan Erdem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sami Güçlü |
Ahmet Işık |
Mehmet Kılıç |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Özkan Öksüz |
Kerim Özkul |
Harun Tüfekçi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mustafa Ünaldı |
Halil Ürün |
Soner Aksoy |
|
|
|
|
|
|
Kütahya |
|
|
|
|
Abdullah Erdem Cantimur |
Alaettin Güven |
Hasan Fehmi Kınay |
|
|
|
|
Kütahya |
Kütahya |
Kütahya |
|
|
|
|
Hüsnü Ordu |
Ali Osman Başkurt |
Ahmet Münir Erkal |
|
|
|
|
Kütahya |
|
|
|
|
|
|
Fuat Ölmeztoprak |
İsmail Bilen |
Mehmet Çerçi |
|
|
|
|
|
Manisa |
Manisa |
|
|
|
|
Hüseyin Tanrıverdi |
Hakan Taşçı |
Süleyman Turgut |
|
|
|
|
Manisa |
Manisa |
Manisa |
|
|
|
|
Selahattin Dağ |
Nihat Eri |
Mehmet Beşir Hamidi |
|
|
|
|
Mardin |
Mardin |
Mardin |
|
|
|
|
Saffet Benli |
Ali Er |
Mustafa Eyiceoğlu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Ömer İnan |
Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
|
|
|
|
Muğla |
|
|
|
|
Sabahattin Yıldız |
Medeni Yılmaz |
Seracettin Karayağız |
|
|
|
|
Muş |
Muş |
Muş |
|
|
|
|
Mehmet Elkatmış |
Rıtvan Köybaşı |
Osman Seyfi |
|
|
|
|
Nevşehir |
Nevşehir |
Nevşehir |
|
|
|
|
Mahmut Uğur Çetin |
Erdoğan Özegen |
Mehmet Hilmi Güler |
|
|
|
|
Niğde |
Niğde |
Ordu |
|
|
|
|
Hamit Taşçı |
Cemal Uysal |
Enver Yılma |
z |
|
|
|
Ordu |
Ordu |
Ordu |
|
|
|
|
Durdu Mehmet Kastal |
Mehmet Sarı |
Şükrü Ünal |
|
|
|
|
Osmaniye |
Osmaniye |
Osmaniye |
|
|
|
|
İlyas Çakır |
Abdülkadir Kart |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
|
|
Rize |
Rize |
Rize |
|
|
|
|
Erol Aslan Cebeci |
Hasan Ali Çelik |
Süleyman Gündüz |
|
|
|
|
Sakarya |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Şaban Dişli |
Recep Yıldırım |
|
|
|
|
Sakarya |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
Mustafa Çakır |
Cemal Yılmaz Demir |
Mustafa Demir |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suat Kılıç |
Mehmet Kurt |
Musa Uzunkaya |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ahmet Yeni |
Öner Ergenç |
Öner Gülyeşil |
|
|
|
|
|
Siirt |
Siirt |
|
|
|
|
Cahit Can |
Mustafa Öztürk |
Osman Kılıç |
|
|
|
|
Sinop |
Sinop |
|
|
|
|
|
Ömer Kulaksız |
Abdullatif Şener |
Orhan Taş |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selami Uzun |
Yahya Akman |
Mehmet Faruk Bayrak |
|
|
|
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
Sabahattin Cevheri |
Zülfikar İzol |
Mahmut Kaplan |
|
|
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
Mehmet Atil |
Mehmet Özlek |
A. Müfit Yetkin |
|
|
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
İbrahim Hakkı Birlik |
Abdullah Veli Seyda |
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
|
|
|
|
Şırnak |
Şırnak |
Tekirdağ |
|
|
|
|
Ahmet Kambur |
Zeyit Aslan |
Şükrü Ayalan |
|
|
|
|
Tekirdağ |
Tokat |
Tokat |
|
|
|
|
İbrahim Çakmak |
Mehmet Ergun Dağcıoğlu |
Resul Tosun |
|
|
|
|
Tokat |
Tokat |
Tokat |
|
|
|
|
Asım Aykan |
Mustafa Cumur |
Ali Aydın Dumanoğlu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cevdet Erdöl |
Kemalettin Göktaş |
Faruk Nafiz Özak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ahmet Çağlayan |
Alim Tunç |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
|
Uşak |
Uşak |
Van |
|
|
|
|
Hacı Biner |
Yekta Haydaroğlu |
Cüneyt Karabıyık |
|
|
|
|
Van |
Van |
Van |
|
|
|
|
Halil Kaya |
Hüseyin Çelik |
Şükrü Önder |
|
|
|
|
Van |
Van |
Yalova |
|
|
|
|
Bekir Bozdağ |
Mehmet Çiçek |
Mehmet Yaşar Öztürk |
|
|
|
|
Yozgat |
Yozgat |
Zonguldak |
|
|
|
|
Fazlı Erdoğan |
Köksal Toptan |
Polat Türkmen |
|
|
|
|
Zonguldak |
Zonguldak |
Zonguldak |
|
|
GENEL
GEREKÇE
Parlamenter
sistemde cumhurbaşkanı yasama, yürütme ve yargı organları arasındaki
uyumu devlet başkanı sıfatıyla sağlar ve devleti temsil eder. Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük
temsil makamı olan Cumhurbaşkanının seçilmesinde, seçim tabanının
genişletilmesi yani Cumhurbaşkanını halkın seçmesi, demokratik
katılımın sağlanması bakımından daha ileri bir düzenleme olacaktır.
Cumhurbaşkanının halk tarafından seçimi, doğrudan
demokrasinin de bir uyarlaması, yönetenleri belirleme sürecine
milletin etkin katılması sağlanacaktır.
Bu değişiklikle,
Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin 4 yıla düşürülmesinin
öngörülmesi, süresi 5 yıl olan Cumhurbaşkanına görev süresinde
farklı siyasal çoğunlukla birlikte çalışma imkanı sağlayacak ve
halkın seçtiği Cumhurbaşkanının tarafsız, partiler üstü bir tutum
sergilemesini mümkün kılacaktır.
Anayasamızda yapılan değişiklikler nedeniyle
Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin hükümlerin, 11 inci Cumhurbaşkanı
seçimlerinde de uygulanabilmesini sağlamak amacıyla bir geçici
madde eklenmiştir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- Bu değişiklikle, Türkiye Büyük Millet Meclisi
seçimlerinin 5 yıl yerine 4 yılda yapılması öngörülmektedir. Uygulamada son yirmi yıldır, 22 nci dönem hariç, seçimler
genellikle 4 yılda bir yapılmaktadır.
Madde
2 - Maddeyle, milletvekili seçimine ilişkin Anayasanın 79 uncu
maddesinde belirtilen seçimlerin genel yönetim ve denetiminden
sorumlu olan Yüksek Seçim Kurulunun görev ve yetkileri kapsamına,
Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin usul ve esaslar dahil edilmektedir.
Madde 3 - Uygulamada karşılaşılan sorunları gidermek
ve daha net anlaşılır bir dil ile madde tanzim edilmiştir.
Madde
4- Bu maddeyle, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi ve görev
süresinin 5 yıl olması ile bir kişinin iki defadan faz
Madde 5- Maddeyle, Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin
Anayasanın 102 nci maddesi yeniden düzenlenmektedir. Maddede, Cumhurbaşkanlığı seçimine başlanma ile seçimin
tamamlanma süresi, seçilme için gerekli oy çoğunluğu, oylama sayıları,
adayların ölüm veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde izlenmesi
gereken usul ve esaslar; seçimin her halükârda tamamlanmasına ilişkin
işlevsel yenilikler öngörülmektedir.
Madde
6- Bu madde, Anayasamızda yapılan değişiklikler nedeniyle Cumhurbaşkanlığı
seçimine ilişkin hükümlerin, 11 inci Cumhurbaşkanı seçimlerinde
de uygulanabilmesini sağlamakta ve Cumhurbaşkanlığı seçiminin
yapılacağı süreyi belirlemektedir.
Madde 7- Madde, yürürlük ve halkoylamasına ilişkindir.
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Anayasa
Komisyonu 05/05/2007
Esas
No.: 2/1015
Karar
No.: 10
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 4.5.2007 tarihinde Anayasa
Komisyonuna havale edilen “Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanı
Siirt Milletvekili Recep Tayyip Erdoğan, Grup Başkanvekilleri Hatay
Milletvekili Sadullah Ergin, Ankara Milletvekili Salih Kapusuz,
Bursa Milletvekili Faruk Çelik, Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa, İstanbul
Milletvekili İrfan Gündüz ve Anavatan Partisi Grup Başkanvekili
Ankara Milletvekili Muzaffer Remzi Kurtulmuşoğlu ile 354 Milletvekilinin;
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/1015)” Komisyonumuzun 4.5.2007
ve 5.5.2007 tarihli toplantılarında görüşülmüştür.
Toplantımıza Devlet Bakanı
ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin ve Adalet Bakanlığı
yetkilileri katılmışlardır.
Teklif ;
- Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin
5 yıl yerine 4 yılda yapılmasını,
- Yüksek Seçim Kurulunun görev ve yetkileri
kapsamına, Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin usul ve esasların dahil
edilmesini,
- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin tüm
toplantıları ve yapacağı seçimlerde üye tamsayısının en az üçte biri ile toplanmasını,
- Cumhurbaşkanının halk tarafından 5
yıllık süre için seçilmesi, bir kişinin iki defadan faz
- Cumhurbaşkanlığı seçiminin halk tarafından
yapılması usulü ile ilgili düzenlemeleri,
- Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi
ile ilgili geçici hükümleri içermektedir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin
99 uncu birleşiminde Teklifin kırksekiz saatlik süre geçmeden Komisyonumuzda
görüşülmesi tavsiye edilmiştir.
Komisyon
Başkanı Prof. Dr. Burhan Kuzu 96 ncı maddeyle ilgili olarak Anayasa
Mahkemesi kararından sonra oluşan tartışmalı durumun açıklığa kavuşturulmasının amaçlandığını,
Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi ile Türkiye Büyük Millet
Meclisi seçimlerinin 4 yılda bir yapılmasıyla ilgili hükümlerin
Teklif metninde yer aldığını sunuş konuşmasında belirtmiştir.
Teklif sahipleri adına Hatay Milletvekili
Sadullah Ergin Teklifin temel amacının Türkiye’de bugüne kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin seçtiği Cumhurbaşkanını
halkın seçmesinin sağlanması amacına yönelik olduğunu belirtmiş
ve Teklif hakkında Komisyonumuza bilgi vermiştir. Ayrıca
Avrupa ülkelerinden Cumhurbaşkanını halkın seçmesiyle ilgili
örnekler vermiş, kamuoyunda da bu yönde beklenti olduğunu belirtmiştir.
Teklif sahiplerinden Bitlis Milletvekili
Edip Safter Gaydalı yetkileri aynen kullanacak olan Cumhurbaşkanının
halkın seçmesiyle daha güçlü hale geleceğini, arkasında milletin
desteği olacağını ifade etmiştir.
Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, Teklife prensip olarak olumlu baktıklarını,
Teklife konu değişikliklerin önceki parlamentoların da gündeminde
olduğunu belirtmiştir.
Teklif üzerinde üyelerimiz şu görüşleri
dile getirmişlerdir;
- Teklif çok erken gündeme alınmış, incelenmesi
için yeterli süre tanınmamıştır. Sistem değişikliği
getiren bu önemli Teklif ayrıntılı incelenmelidir. Bu durum demokratik gelenekler açısından yaralayıcı
bir durumdur. Anayasa değişikliği temel konsensus
alanıdır. Uzlaşıyla gerçekleşmezse vahim boyutlarda
yansımaları olacaktır.
- Cumhurbaşkanını
halkın seçmesi tipik parlamenter sistemde görülmeyen bir usuldür.
Yarı başkanlık yada başkanlık sisteminin uygulandığı ülkelerde geçerlidir. Bu ülkelerde dahi bu sistemlerin sakıncaları ve terk
edilmesi gerektiği tartışılmaktadır. Konu
kamuoyunda ve bilimsel plartformlarda değerlendirilmelidir.
Seçilen Cumhurbaşkanının artık tarafsızlığı konusu tartışılır
hale gelecektir. Siyasi bir kimlik taşıyacaktır.
Şu an ülkemizin içinde bulunduğu bunalımdan çıkış
yolu olarak görülen bu yol yeni bunalımlara yol açacaktır. Ülkemiz, yeni Cumhurbaşkanını seçme ve seçim sürecine
girmiştir. Böyle bir dönemde yapılmaması gerekli
düzenlemelerdir. Önce seçim yapılmalı, bu değişiklikler
halka sonuçlarıyla anlatılmalı ve yeni oluşacak parlamento tarafından
gerçekleştirilmelidir. Siyasi yönden doğru
olan budur. Egemenlik Kayıtsız Şartsız Milletindir, ancak Türk milleti
egemenliğini Anayasada belirtilen organlar tarafından kullanır.
Anayasanın koyduğu esaslara konjenktürel gelişmeler
doğrultusunda Anayasa değişikliği yapılmamalıdır. Anayasalar toplumsal sözleşmedir, mutabakatla değişmelidir.
Parlamenter sistem ülkemizin tarihi şartları içinde
şekillenmiş, bize en uygun ve düzeltilmeyecek sıkıntıları olmayan
bir sistemdir. Aksayan yönleri
düzeltilebilir. Bunun dışındaki sistemleri zorlamanın
ülkemize yararı olmayacaktır.
Parlamenter sistem dengeler sistemidir. Tüm
siyasi partiler 1982 Anayasasını sindiremediklerini çeşitli çevrelerde ifade
etmişlerdir. İleri derecede bir yarı başkanlık sisteminin hakim
olduğu bu durum parlamenter
sisteme uymamaktadır. Son Anayasa Mahkemesi kararıyla nitelikli çoğunlukla
seçimi gereken tüm haller işlemez duruma gelmiş, parlamentonun çalışması
imkansız hale gelmiştir. Bu konu ülkenin önünü
açacaktır. Ülkemizde Hükümetle-Cumhurbaşkanı arasında sürtüşme
hep ola gelmiştir ve tartışılması gereken bir
konudur. Halktan yükselen ses Cumhurbaşkanını
halkın seçmesidir.
Bazı üyelerimiz bir taraftan
halk iradesiyle gelen Başbakan öte yandan aynı güçte Cumhurbaşkanının
yürütme çatısı altında çatışma yaratacağını doğacak ihtilafları
önlemeye yönelik bir düzenleme bulunmadığını belirtmişlerdir.
Yürütme bölümü tümüyle ele alınmalı, bağlantılar
düzenlenmelidir. Böyle bir düzenleme yeni
bir tıkanma yaratacaktır. Tepkisel hareketle,
kızgınlık ve duygusallıkla anayasal değişiklik yapılması hata
olacaktır.
Verilen yeterlilik önergesinin kabulüyle
tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelere geçilmesi
Komisyonumuzca
Teklifin 1 inci maddesi
Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin 5 yıl yerine 4 yılda yapılmasını
öngörmektedir. Madde Komisyonumuzca
Teklifin 2 nci maddesi
ile Cumhurbaşkanlığı seçimiyle ile ilgili hususlar Yüksek Seçim
Kurulunun görevleri arasına sokulmaktadır. Madde Komisyonumuzca
oy çokluğu ile
Teklifin
3 üncü maddesi Meclisin tüm işlerinde en az üye tamsayısının üçte biri
ile toplanacağını ve karar yeter
sayısını düzenlemektedir. Madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile
Teklifin
4, 5 ve 6 ncı maddeleri Cumhurbaşkanının halk tarafından 5 yıl süre
ile seçilmesini, bir kimsenin en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilmesini,
aday gösterme usullerini ve seçim sürecini düzenlemektedir. Maddeler
Komisyonumuzca oy çokluğu ile
Teklifin
yürürlük ve halkoylamasını düzenleyen 7 nci maddesi ile tümü ve Komisyonumuza
redaksiyon yetkisi verilmesi oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy
çokluğu ile
Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan Kuzu |
Semiha Öyüş |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Uğur Aksöz |
Abdullah |
|
|
Sakarya |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhim ekli) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ziya Yergök |
Oya Araslı |
Ersönmez Yarbay |
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı oyum var) |
(Muhalifim. Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye Tuncay Ercenk |
Üye Edip Safter Gaydalı |
Üye Mehmet Salih Erdoğan |
|
|
|
Bitlis |
Denizli |
|
|
(Karşı oy var) |
(İmzada bulunmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Kaşıkoğlu |
Güldal Akşit |
Zekeriya Akçam |
|
|
Düzce |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yılmaz Kaya |
Mevlüt Akgün |
Atilla Kart |
|
|
İzmir |
Karaman |
|
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
(Muhalefet gerekçesi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kerim Özkul |
İsmail Bilen |
Suat Kılıç |
|
|
|
Manisa |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Kurt |
Ömer Kulaksız |
|
|
|
|
|
|
MUHALEFET
ŞERHİ
Öncelikle getirilen bu Anayasa Değişikliği Teklifinin
zamanlaması ve içeriğinin değerlendirilmesi gerekmektedir.
Anayasal
düzende çok köklü değişiklik sonucunu doğuracak böyle bir düzenlemenin,
toplumsal desteğinin en az bir Milletvekili Genel Seçimi sürecinde
araştırılması yapılmadan, toplumda yeterince tartışılmadan, Türkiye
Büyük Millet Meclisi’ndeki partiler arasında bir uzlaşma aranmadan
Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine taşınması, sayısız soruna
kapı açmak anlamını taşımaktadır.
Böyle
bir teklifin Milletvekili Genel Seçiminin yapılacağı 22 Temmuz
2007 tarihine 2 ay kala gündeme getirilmesi, bu teklifin kadük olması
olasılığını da ortaya çıkarmaktadır. Teklif, Cumhurbaşkanı seçimi
yöntemini değiştirirken, bu yöntemin anayasal sistemin diğer unsurları,
Bakanlar Kurulu-Cumhurbaşkanı
arasındaki yetki bölümü gibi bağlantılı hususlarla ilgili hiçbir
düzenlemeyi de yapmamaktadır.
Cumhurbaşkanının halkoyuyla seçilmesi kuşkusuz
Cumhurbaşkanı belirlemek konusunda uygulanabilecek bir yöntemdir. Ancak,
beraberinde getirecekleri ve götürecekleri yeterince toplum
tarafından tartışılmadan toplumun tercihi ortaya çıkmadan, bu
yöntemin uygulanmasının bir Anayasa değişikliği çerçevesinde
Seçim
yoluyla gelen Başbakan ile yine halkoyuyla seçilen Cumhurbaşkanı
arasında ihtilafların doğması kaçınılmaz hale gelecektir. Yürütme
organı içinde halkoyuyla
gelen iki ayrı birim ortaya çıkacaktır. Bu birimlerin
farklı siyasi parti kökenlerinden gelmesi halinde, ciddi çekişmeler
ve tıkanmalar yaşanabilecek ve devlet yönetiminde karmaşa doğabilecektir.
Hatta aynı siyasi partiye mensup olan Başbakan ile
Cumhurbaşkanı arasında da çekişme ve çelişkilerin doğması kaçınılmaz
olabilecektir.
Halkoyuyla
seçim gibi bir siyasi süreçten geçerek Cumhurbaşkanlığı görevine
başlayacak bir kişinin seçim sürecinde siyasi parti desteklerini
arkasında tutmak arayışı, görevinde tarafsızlığını korumasını
ve kamuoyuna bu yönde güven vermesini güçleştirecektir.
Yürürlükteki
Anayasada Cumhurbaşkanına tanınan yetkilerin fazla olduğu, bu
durumun parlamenter sistemle bağdaşmadığı taraflı tarafsız pek
çok kişi tarafından ifade edilmektedir. Bu yetkilere sahip olan Cumhurbaşkanının ayrıca halkoyuyla
seçilerek göreve gelmesi halinde, Başbakan ile Cumhurbaşkanı arasındaki
yetki dağılımından doğabilecek sıkıntıları giderebilmek için yukarıda
da ifade edildiği gibi Cumhurbaşkanının yetkilerinin yeni baştan
gözden geçirilmesi ve düzenlenmesi gerekecektir. Ne var ki,
getirilen ve Anayasa Komisyonunca
Teklifte ve
Teklife
komisyonda eklenen Cumhurbaşkanı seçim süreci ile ilgili takvimi
içeren ek madde ise aslında ancak getirilen Anayasa değişikliğinin
yürürlüğe girmesinden sonra, kanunla yapılabilecek bir düzenlemedir. Bu düzenlemenin bu Anayasa değişikliği metninde yer alması,
sayısız hukuki soruna ve uygulamada çok büyük güçlüklere yol açabilecektir.
Teklifin
komisyonda görüşülme sürecine gelince, bu süreç Anayasaya ve İçtüzükte
aykırı uygulamalarla örüşerek gelişmiştir. Şöyle
ki:
4 üncü
maddenin müzakeresine başlanmadan evvel Komisyon Başkanlığı'na
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu’na mensup 3 milletvekili tarafından
sunulan ve konuşma süreleriyle önerge sayılarına kısıtlama getiren
önerge, İçtüzük'e aykırı bir nitelik taşımaktadır. Çünkü
İçtüzük'te komisyon görüşmelerinde önerge sayısının
ve konuşma sürelerinin kısıtlanacağına dair hiçbir hüküm yoktur.
Komisyon Başkanı bu hususlar ayrıntılı olarak ifade edilmesine
rağmen bu önergeyi anlaşılır bir biçimde oylamaya koymamış, oyladığını
ileriye sürerek
Bütün bu açıklamalar göstermektedir
ki komisyon metni ve raporunda belirtilen 4 üncü ve 5 inci madde müzakeresinde uygulanan
bu işlemler,
|
|
Atilla Kart |
Tuncay Ercenk |
Oya Araslı |
|
|
|
|
|
|
|
Yılmaz Kaya |
M. Ziya Yergök |
Uğur Aksöz |
|
|
İzmir |
|
|
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANI SİİRT
MİLLETVEKİLİ RECEP TAYYİP ERDOĞAN, GRUP BAŞKANVEKİLLERİ HATAY MİLLETVEKİLİ
SADULLAH ERGİN, ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ, BURSA MİLLETVEKİLİ
FARUK ÇELİK, ORDU MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA, İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
İRFAN Gündüz VE ANAVATAN PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ ANKARA MİLLETVEKİLİ
MUZAFFER REMZİ KURTULMUŞOĞLU İLE 354 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ
BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1-
7/11/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
77 nci maddesinin birinci fıkrasında geçen "beş" ibaresi
"dört" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2- 2709
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 79 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında geçen "seçim tutanaklarını" ibaresinden sonra
gelmek üzere, "ve Cumhurbaşkanlığı seçimi tutanaklarını"
ibaresi; son fıkrasında geçen "halkoyuna sunulması" ibaresinden
sonra gelmek üzere "Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi"
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 96 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye
Büyük Millet Meclisi, tüm toplantı ve yapacağı seçimlerde üye tamsayısının
en az üçte biri ile toplanır. Türkiye Büyük Millet
Meclisi, Anayasada başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların
salt çoğunluğu ile karar verir; ancak karar yeter sayısı hiçbir şekilde
üye tamsayısının dörtte birinin bir fazlasından az olamaz.”
MADDE 4- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 101 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 101- Cumhurbaşkanı; kırk yaşını doldurmuş
ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri veya
bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları
arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeleri içinden veya Meclis dışından aday gösterilebilmesi yirmi
milletvekilinin yazılı teklifi ile mümkündür. Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde
geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen
partiler ortak aday gösterebilir.
Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği
kesilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliği sona erer.”
MADDE 5- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 102 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"B.
Seçimi
MADDE
102- Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından
önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması
halinde ise boşalmayı takip
Genel
oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen
ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya, ilk oylamada
en çok oy almış bulunan iki aday katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu
alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan
birinin ölüm veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci
oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame
edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya
tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır.
Aday, geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının görevi
devam eder.
Cumhurbaşkanlığı seçimine
ilişkin usul ve esaslar kanunla düzenlenir."
MADDE 6- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasına aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 1-Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
67 nci maddesinin son fıkrası, Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapılabilmesi
için çıkarılması gereken kanun hükümleri ile seçim kanunlarında
yapılacak değişiklikler bakımından yapılacak Cumhurbaşkanlığı
seçiminde dikkate alınmaz.
GEÇİCİ MADDE 2- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden
itibaren ilk Cumhurbaşkanlığı seçimi altmış gün içinde yapılır.”
MADDE 7- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve halkoyuna sunulması halinde
maddeler birlikte oylanır.
ANAYASA
KOMİSYONUNUN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ
BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- Teklifin
1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen
MADDE 2- Teklifin
2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
MADDE 3- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 96 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Türkiye Büyük Millet Meclisi, yapacağı
seçimler dahil bütün işlerinde üye tamsayısının en az üçte biri
ile toplanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasada
başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğu
ile karar verir; ancak karar yeter sayısı hiçbir şekilde üye tamsayısının
dörtte birinin bir fazlasından az olamaz.”
MADDE 4- Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 101 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 101- Cumhurbaşkanı, kırk yaşını
doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri
veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip
Türk vatandaşları arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev
süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa
Cumhurbaşkanı seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri içinden veya Meclis dışından aday gösterilebilmesi
yirmi milletvekilinin yazılı teklifi ile mümkündür. Ayrıca,
en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı
birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen siyasi partiler ortak aday gösterebilir.
Cumhurbaşkanı seçilenin,
varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeliği sona erer.”
MADDE 5- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 102 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
102- Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından
önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması
halinde ise boşalmayı takip
Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli
oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı
seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa,
bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır.
Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış bulunan iki aday katılır
ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı
seçilmiş olur.
İkinci oylamaya katılmaya
hak kazanan adaylardan birinin ölüm veya seçilme yeterliğini kaybetmesi
halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya
göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci
oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde
yapılır. Aday, geçerli oyların çoğunluğunu
aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının görevi
devam eder.
Cumhurbaşkanlığı seçimine
ilişkin usul ve esaslar kanunla düzenlenir.”
MADDE 6- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasına aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 18-
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 67 nci maddesinin son fıkrası,
Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapılabilmesi için çıkarılması
gereken kanun hükümleri ile seçim kanunlarında yapılacak değişiklikler
bakımından dikkate alınmaz.
GEÇİCİ
MADDE 19- Onbirinci Cumhurbaşkanı seçiminin ilk tur oylaması, bu
Kanunun Resmi Gazetede yayımını takip
Anayasa’nın 101 inci maddesi uyarınca
gösterilen adaylar, yazılı muvafakatları ve Anayasanın değişik
101 inci maddesindeki şartları ihtiva
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığınca, Anayasa’nın 101 inci maddesinde belirtilen nitelikleri
taşıdıkları anlaşılan adaylara ilişkin kesin liste iki gün içinde
ilan edilir ve Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığına bildirilir.
Cumhurbaşkanı adayı gösterilen
kamu görevlisi, aday gösterildiği tarihten itibaren görevinden
ayrılmış sayılır. Görevinden ayrılan kamu görevlisinin
Cumhurbaşkanı seçilememesi halinde görevine geri dönmesi konusunda
ilgili kanun hükümleri uygulanır.
Birinci tur seçim sonuçlarının kesinleşmesinden
ikinci tur oylamanın sonuçlanmasına kadar, ikinci oylamaya katılmaya
hak kazanan adaylardan birinin ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi
halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki
oy sıralaması esas alınarak sıradaki adayla doldurulması suretiyle
yapılır. İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde,
bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday,
geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş
olur.
Cumhurbaşkanının seçilmesine ilişkin
usul ve esasların kanunla düzenlenmesine kadar, 10/06/1983 tarihli
ve 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, 26/04/1961 tarihli ve
298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında
Kanun, 22/04/1983 tarihli ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu,
23/05/1987 tarihli ve 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna
Sunulması Hakkında Kanun ile diğer kanunların bu maddeye aykırı
olmayan hükümleri uygulanır.”
MADDE 7- Teklifin
7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen