Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1400)
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
12/9/1960 tarihli ve 80 sayılı Kanun ile 24/6/1995 tarihli
ve 552 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Faruk Çelik
Bursa Milletvekili
GENEL GEREKÇE
Toptancı halleri ile ilgili olarak; 03/04/1930 tarihli
ve 1580 sayılı Kanunda, 12/09/1960 tarihli ve 80 sayılı Kanunda ve
24/06/1995 tarihli ve 552 sayılı KHK’de hükümler mevcuttur. 07/12/2004
tarihli ve 5272 sayılı Belediye Kanunu ile 1580 sayılı Belediye
Kanunu, 03/07/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu ile ise
5272 sayılı Belediye Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
Gerek 5272 sayılı Belediye Kanununun 15. maddesinin (j) bendinde gerekse 5393 sayılı Belediye
Kanununun 15. maddesinin (j) bendinde; “Toptancı
hallerini kurmak, kurdurmak, işletmek, işlettirmek veya bu yerlerin
gerçek ve tüzel kişilerce açılmasına için vermek” belediyelerin
görevleri arasında sayılmaktadır. Ayrıca 23/07/2004 tarihinde yürürlüğe
giren 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun, Büyükşehir
Belediyesinin görev, yetki ve sorumluluklarını düzenleyen 7. maddesinin (f) bendinde “Her çeşit Toptancı hallerini
ve mezbahaları yapmak, yaptırmak, işletmek veya işlettirmek, imar
planında gösterilen yerlerde yapılacak olan özel hal ve mezbahaları
ruhsatlandırmak ve denetlemek” büyükşehir belediyesinin görevleri
arasında sayılmıştır.
Görüldüğü gibi, günümüz devlet politikalarında
devletçi zihniyetin yerini özelleştirmeye terk etmeye başlamasının
da bir sonucu olarak, sonradan kabul edilen belediye kanunlarında
toptancı hallerinin amme emlakinden sayılıp kiraya verilemeyeceği
yönünde bir hüküm bulunmamakta, toptancı hallerinin özelleştirilmesi
yönünde de bir adım atılmaktadır. Yürürlükteki 80 sayılı Kanun ve
552 sayılı KHK ile ise, toptancı hallerin satılmasının kanuni olarak
mümkün olmadığı görülmektedir. Keza bu yasalara göre toptancı
halleri amme emlakinden sayılıp kiraya dahi verilememekte, kiraya
verilemeyen yerin satışı da mümkün olamamaktadır. Halbuki, belediyelerin
toptancı hallerini satabilmeleri halinde, bu satıştan elde edecekleri
gelir belediyeler için önemli bir kaynak olacaktır. Ayrıca, satışı
yapılan söz konusu toptancı hallerindeki dükkânların denetimi yine
belediyelerde olacak ve her türlü vergi, resim, harç ve benzeri mali
yükümlülükler devam edecektir.
İçişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu
Esas
No.: 2/944 18/04/2007
Karar
No.: 62
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bursa
Milletvekili Faruk ÇELİK’in “12/9/1960
Tarihli ve 80 Sayılı Kanun ile 24/6/1995 Tarihli 552 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”
Başkanlığınızca 07/02/2007 tarihinde Komisyonumuza havale edilmiş;
Komisyonumuz, 21/02/2007 tarihli 46 ncı toplantısında Teklifi gündemine
almış ve Teklifin olgunlaştırılması amacıyla bir alt komisyon kurulmasını
kararlaştırmıştır. Alt Komisyon üyeliklerine seçilen Adana Milletvekili
Ali KÜÇÜKAYDIN, İçel Milletvekili Ali OKSAL, İstanbul Milletvekili
Recep KORAL, Kastamonu Milletvekili Sinan ÖZKAN, Sivas Milletvekili
Nurettin SÖZEN ve Sivas Milletvekili Selami UZUN alt komisyon başkanlığına
Sivas Milletvekili Selami UZUN’u seçerek çalışmalarına başlamıştır.
Alt Komisyon toplantılarına İçişleri, Sanayi ve Ticaret, Adalet
ve Maliye bakanlıkları ile Ankara ve Adana Büyükşehir Belediye
başkanları, Türkiye Belediyeler Birliği Başkanlığı, Türkiye Sebze
Meyve Komisyoncuları Federasyonu, çeşitli Meyve Sebze Hali temsilcileri
katılmıştır. Alt Komisyon
Kanun Teklifi ile kamu emlakinden sayılan toptancı
hallerinin kiraya verilmesi ve satılması olanaklı kılınmakta ve
bu suretle yapılacak özelleştirmelerden belediyelerin kaynak elde
etmelerinin yolu açılmaktadır.
Alt Komisyonda,
Kanun Teklifinin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında Teklifin
lehinde ve aleyhinde olmak üzere iki temel görüş ortaya atılmıştır:
1. Teklifin
Aleyhindeki Görüşler
Teklifin aleyhinde olanlar, yürürlükte olan tahsis
yönteminin kaldırılması konusuna vurgu yapmışlardır. Tahsis yönteminin değiştirilmemesi gerektiğini savunan
üyelerimiz bu yöntemin üretici, tüketici ve aracıları koruyan
bir yöntem olduğunu; oturmuş bir sistem olduğunu; sistemin değişmesi
halinde bundan en çok üreticilerin zarar göreceğini ve bu zararın
tüketicilere ve aracılara da yansıyacağını belirtmişlerdir.
Bu üyelerimiz, tahsis sahibi komisyoncuların idarede
teminatlarının bulunduğunu ve bu teminata güvenen üreticilerin
mallarını komisyonculara gönül rahatlığıyla bıraktıklarını,
teminatın kalkmasıyla üreticilerin alacaklarını tahsil etmede
güçlükle karşılaşacaklarını ve bunun da mevcut sistemi işlemez
kılacağını ifade etmişlerdir. Bu durum bir taraftan
üreticilerin zor durumda kalmasına neden olurken diğer taraftan
küçük komisyoncuların mağduriyetine yol açacaktır. Yeni düzenleme daha çok büyük sermaye sahiplerinin işine
yarayacak ve toptancı halleri belli kişi ve grupların tekeline geçecektir.
Büyük sermaye sahipleri, yapılacak ihalelerle,
kısa zamanda toptancı hallerinin mülkiyetini elde edecek ve toptancı
hallerinde fiyatı tekel olarak belirleyeceklerdir. Bu durum hem üreticilerin, tekel koşullarında,
mallarını tekelcilerin belirlediği fiyattan satmalarına neden
olacak, hem de tüketicilerin, daha yüksek fiyatlardan mal almalarına
neden olacaktır. Bu hallerdeki rüsum oranları % 2’den % 1’e düşmüş
olacağı için, belediyelerin uzun vadede önemli gelir kayıpları
sözkonusu olacaktır. Belediyeler, ellerindeki toptancı hallerini
satarak kısa vadede kaynak sağlasalar da, uzun vadede rüsumlardaki
azalışlar nedeniyle gelir kaybı olacaktır.
2. Teklifin Lehindeki Görüşler
Teklifin lehinde olan üyelerimiz, toptancı hallerinde
ciddi rakamlara ulaşan rantların oluşmuş bulunduğunu ve buradaki
işyerlerinin devrinin büyük paralarla yapıldığını, kamudan kaynaklanan
bu rantın belli kişilerin elinde dolaştığını ve bu rantın kamuya
geri aktarılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu nedenle, toptancı
hallerinin tahsis yöntemiyle değil kiralama ve satış yöntemiyle
özel kişilere verilmesi, bir taraftan belediyelere kaynak sağlanması,
diğer taraftan bu tür bir rantın oluşumunu engellemesi nedeniyle
kamu yararına olacaktır.
Alt Komisyonda ileri sürülen bu zıt görüşler uzlaştırılmaya
çalışılmış ve ortaya yeni bir metin çıkmıştır. Alt Komisyonda yapılan
değişiklikler şöyle özetlenebilir:
. Alt Komisyon,
tahsis yöntemini kaldırmak yerine, bu yöntemi de koruyarak tahsisin
yanına satış ve kiralama yöntemlerini eklemiştir. Böylece isteyen
belediye, mevcut yöntemi sürdürmeye, isteyen belediye, yeni bir
yöntem belirlemeye yetkili kılınmıştır. İlgili belediye tahsis,
satış ve kiralama yöntemlerinden birini seçmekte serbest olacaktır.
. Kiralama ve satış
yönteminde tekelleşmeyi önlemek için bir kişinin ancak bir yeri kiralayabileceği
ve satın alabileceği sınırlaması getirilmiştir.
. Tahsis yönteminden,
diğer yöntemlerden birine geçilmesi için bir geçiş süresi öngörülmüş
ve bu süre içinde tahsis sahiplerinin kendilerini duruma uyarlamalarına
olanak tanınmıştır. Yine tahsis yönteminin değiştirilmesi halinde,
mevcut tahsis sahiplerinin mağdur olmamaları için kendilerine çeşitli
ayrıcalıklar tanınmıştır.
. Alt Komisyon,
üretilen malların birden fazla hale girerek rüsuma tabi olmalarını
önlemek bakımından malların tek hale girmelerini zorunlu kılmıştır.
Ancak bu hal, malların tüketiciye satılacağı yerin hali olmak zorunda
olacaktır. Böylece bir ürün nerede tüketim için satışa sunuluyorsa,
bu malla ilgili rüsumun da bu satışın yapıldığı yer belediyesine
ödenmesi sağlanmış olacaktır. Düzenlemeyle, üreticilerin doğrudan
geçmekte oldukları yer belediyelerinin hallerine girme zorunluluğu
bulunmadığı açıklığa kavuşturulmakta, malın sevk veya taşıma irsaliyesi
veya ziraat odası kaydı belgelerinde sözü edilen yerlerde satışı
zorunlu kılınmaktadır. Bu nedenle sevkiyat sırasında bu belgelerden
birinin ibrazı zorunlu kılınmaktadır.
. Teklif, Alt Komisyonda
belirtilen bu kaygıları gidermekten uzaktır. Ayrıca Teklif, mevcut
haliyle kendi içinde sorunlu hükümler taşımaktadır. Teklifle sadece
bir maddede geçen tahsis kaldırılırken, KHK’nin başka maddelerinde
geçen tahsise dokunulmamaktadır. Alt Komisyon bu nedenle başlığı
da dahil olmak üzere, Teklifi, belirtilen anlayışla, kanun tekniğini
de gözeterek yeniden yazmıştır.
Komisyonumuz, Alt Komisyonda yapılan değişiklikleri
benimsemiştir.
Komisyonumuzda Teklifin tümü üzerinde yapılan
görüşmeler sırasında temel olarak şu eleştiriler yapılmıştır:
. Belediyelerin
ellerinde bulunan toptancı hallerini satmaları ve sattıkları
hallerin yerine yeni toptancı halleri yapmaları, mevcut hal esnafının
mağduriyetine yol açacaktır.
. Mevcut hal esnafı
toptancı halinin satışı halinde, elindeki sermayesiyle bir yer satın
alacak, ancak yeni halin yapılmasıyla satın aldığı yerin değeri
düşecektir.
• Eski düzenlemede
de belediyeler yeni toptancı halleri yapma yetkisine sahip iken,
yeni haller yapmaktadırlar, çünkü, tahsis ettikleri halin mülkiyeti
halen kendilerindedir.
• Oysa satılan
haller sözkonusu olduğunda, elde edilen gelirlerle yeni haller yapılması
sözkonusu olacaktır.
• Yeni yasanın
yürürlüğe girmesiyle mevcut tahsislerin bir yıl içinde kendiliğinden
sona ermesi, esnafın mağduriyetine yol açacaktır.
Cevaben yapılan
açıklamalarda şu açıklamalar yapılmıştır:
• Belediyeler
yeni hal yapımı konusunda iddia edildiği gibi istekli değildirler.
• Bu nedenle yeni
yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte, belediyelerin ellerindeki
halleri satarak yeni haller yapacakları iddiası doğru değildir.
• Ancak gereksinim
olması halinde yeni hal yapımı sözkonusu olacaktır ki bu yetki bugün
için de vardır.
• Hallerin hangi
hallerde açılacağı yetkisi sadece belediyede değildir; Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığının uygun görüşü alınarak
Sanayi ve Ticaret Bakanlığının çıkaracağı bir yönetmelikle düzenlenecektir.
Komisyonumuzda
tümü üzerinde yapılan bu görüşmelerden sonra Alt Komisyon metninin
maddelerinin görüşmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Komisyonumuz,
Alt komisyon metni üzerinde sadece birisi esas olmak üzere üç değişiklik
yapmıştır.
1. Alt Komisyon
metninin geçici 3 üncü maddesi üzerinde verilen bir önerge ile maddenin
birinci fıkrasının madde metninden çıkarılması önerilmiştir. Mevcut
tahsislerin bir yıl içinde kendiliğinden sona ermesini düzenleyen
fıkranın metinden çıkarılması Komisyonumuzca mağduriyetleri
önleyeceği gerekçesiyle kabul edilmiştir.
2. Alt Komisyon
metninin çerçeve 3 ve 4 üncü maddeleri 552 sayılı KHK’nın 21 ve 23 üncü
maddelerini değiştirmektedir. 21 inci maddede tahsis, satış ve kiralama
yöntemleri düzenlenirken 23 üncü maddede sözleşmenin feshi ile iptal
düzenlenmektedir. Dolayısıyla maddelerdeki düzenlemelerin birbirinin
içine geçtiği görülmektedir. Komisyonumuz bu nedenle iki maddenin
birleştirilmesini ve diğer maddelerin sıralamasının buna uygun
olarak yeniden yapılmasını kararlaştırmıştır. Bu değişiklikle
bağlantılı olarak, KHK’nın mevcut 23 üncü maddesi, işlevini yitirdiğinden,
yürürlükten kaldırılan hükümleri düzenleyen 29 uncu maddenin kapsamına
alınmıştır. Bu amaçla çerçeve 5 inci maddeyle düzenlenen ve madde
sıralamasına uygun olarak çerçeve 4 üncü madde içinde kabul edilen
29 uncu madde yeniden yazılmıştır.
3. Çerçeve 6 ncı
maddede düzenlenen ve çerçeve 5 inci madde olarak kabul edilen geçici
3 ve geçici 4 üncü maddeler, Kanunun çıkmasından sonra, mevcut uygulamanın
yeni hükümlere uyumunu sağlamaya çalışmaktadır. Komisyonumuz
iki ayrı geçici madde yerine, tek geçici maddede düzenleme yapmanın
daha uygun olacağını düşünerek geçici maddeleri tek maddede birleştirmiştir.
Alt Komisyon metni,
öngörülen bu değişiklikler doğrultusunda yeniden yazılarak kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel
Kurula sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
|
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
|
|
Adıyaman |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Tozçöken |
Recep Koral |
Sıdıka Sarıbekir |
|
|
|
Eskişehir |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hakkı Ülkü |
Veli Kaya |
Ali Oksal |
|
|
|
İzmir |
Kilis |
Mersin |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
(Gerekçe ilişikte,
muhalifiz) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
Selami Uzun |
|
|
|
Muş |
Sivas |
Sivas |
|
|
|
|
(Muhalifiz,
gerekçe ilişiktir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Kartal |
Mehmet Çiçek |
Nadir Saraç |
|
|
|
Van |
Yozgat |
Zonguldak |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
(Muhalifim) |
|
Toptancı Halleri Değişiklik Tasarısına Muhalifiz.
GEREKÇE
Bu konuda uzun süreli çalışma sonucunda Sanayi
ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan Yasa değişikliği tasarısı
Başkanlığa sunulmuştur.
Yasa teklifinin Başbakanlıktaki tasarı ile birlikte
değerlendirilmesi daha doğru olacaktır.
Ayrıca, hallerde tahsis yerine kiralama ve satış,
hallerin işleyişine aykırıdır.
|
|
Mehmet Kartal |
Nurettin Sözen |
Ali Oksal |
|
|
Van |
Sivas |
Mersin |
|
|
Hakkı Ülkü |
|
Nadir Saraç |
|
|
İzmir |
|
Zonguldak |
BURSA MİLLETVEKİLİ
FARUK ÇELİK’İN
TEKLİFİ
12/9/1960 TARİHLİ
VE 80 SAYILI KANUN İLE 24/6/1995 TARİHLİ VE 552 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 12/9/1960 tarihli
ve 80 sayılı 1580 sayılı Belediye Kanununun 15 inci Maddesinin 58
inci Bendine Tevfikan Belediyelerce Kurulan Toptancı Hal’lerinin
Sureti İdaresi Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 1- Belediye
hudutları içindeki toptan satışlar toptancı hallerinde belediyenin
kontrolü altında yapılır.”
MADDE 2- 24/6/1995 tarihli
ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı
Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 21 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21- Belediye
hudutları içindeki toptan satışlar Toptancı Hallerinde belediyenin
kontrolü altında yapılır. Bu işyerlerinden alınacak her türlü yasal
harç ve rüsumlar ilgili yasalara göre tahsil edilir.”
MADDE 3- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
YAŞ SEBZE VE MEYVE
TİCARETİNİN DÜZENLENMESİ VE TOPTANCI HALLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜNE İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 24/6/1995 tarihli
ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı
Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4- Toptancı
halleri; belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeler,
büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyeleri
tarafından açılır veya açılmasına ruhsat verilir.
Gerçek ve tüzel
kişiler tarafından toptan ve perakende halleri açılması belediyelerin
iznine tabidir.
Toptancı hallerin
kuruluşuna ilişkin usul ve esaslar, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
ile İçişleri Bakanlığının uygun görüşü alınarak Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının çıkaracağı bir yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2- 552 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 17 nci maddesinin 11/6/1998 tarihli ve 4367 sayılı
Kanunla değişik üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Üretildiği il
veya ilçe dışına sevkedilen mallar satışa sunulacağı yer haline
girer ve bunlardan alınacak belediye payı, malın satışa sunulduğu
yer belediyesince tahsil edilir. Malın sevkiyatında, sevk veya taşıma
irsaliyesi veya ziraat odası kaydı belgelerinden birinin bulunması
ve kontroller sırasında ibrazı zorunludur. Belediye sınırları
ve mücavir alanlar içinde toptancı hal dışında malların toptan veya
her ne şekilde olursa olsun toptancı halden satın alınmadan perakende
satışa sunulduğunun tespiti halinde, malların toptancı hale girişi
sağlanarak hal müdürlüğünce açık artırma ile satışı yapılır veya
yaptırılır. Bu durumda belediye veya işletme payı % 25 olarak uygulanır.”
MADDE 3- 552 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 21 inci maddesi, başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Kiralama, satış
ve tahsis
MADDE 21- Belediyeler
toptancı hallerini tahsis yoluyla işletebilecekleri gibi kiralama
veya satış yoluyla da işletir veya işlettirir.
İşyerlerinin
kiralanması veya satılmasına ilişkin işlemler, 2886 sayılı Devlet
İhale Kanunu hükümlerine göre yapılır.
Toptancı hallerinde
bulunan işyerlerinin yüzde onu üretici birliklerine kontenjan
olarak ayrılır ve Ankara, İstanbul ve İzmir Büyükşehir belediyesi
sınırlarındaki haller hariç, halin bulunduğu il sınırlarındaki
üretici birlikleri arasında yapılacak ihale ile kiraya verilir. Üretici
birliklerine kiralanmış işyerlerinin her hangi bir nedenle boşalması
durumunda, toptancı halinde işyeri bulunmayan diğer üretici birliklerine
tahsis yapılır. Üretici birliklerine ayrılan işyeri sayısı kadar
talep olmaması halinde, diğer talep sahiplerine kiralama yapılabilir.
Toptancı hallerinde
bulunan işyerlerinin kiralanması veya satılması durumunda, gerçek
ve tüzel kişiler en fazla bir işyeri kiralayabilir veya satın alabilir.
Doğrudan veya dolaylı olarak birden fazla işyerinin aynı kişi tarafından
kiralandığının veya satın alındığının tespit edilmesi durumunda,
kira sözleşmesi feshedilir, satış işlemi ise iptal edilir. Ayrıca,
bu kişilere belediye encümeni kararı ile 25.000 YTL idari para cezası
verilir.
Kira süresi en
fazla 10 yıldır. Kira süresi sona erenler açılacak kiralama ihalelerine
tekrar katılabilir. Kira bedeli her yıl aylık olarak 4/1/1961 tarihli
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme katsayısı oranında
artırılarak uygulanır.
Toptancı hallerinin
tahsis yoluyla işletilmesine karar verilmesi durumunda, tahsis
ücreti, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 18 inci
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine göre belediye meclisince
belirlenir. Tahsisin usul ve esasları Sanayi ve Ticaret Bakanlığının
görüşü alınarak İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak Yönetmelikle
düzenlenir.
Bu Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine ve kira sözleşmesine aykırı hareket ettikleri
tespit edilenler yazılı olarak uyarılır. Tespit edilen eksiklik ve
aykırılık en fazla 20 gün içinde giderilmez ise kira sözleşmeleri
feshedilir.
İlgililer, sözleşmenin
fesih bildiriminden itibaren işyerini 30 gün içinde tahliye etmek
zorundadır. Tahliye, öngörülen sürede yapılmadığı takdirde, belediye
tarafından yapılır.
Kendilerine işyeri
tahsis edilenlerin, Yönetmelikte öngörülen şartları taşımadıkları
veya sonradan kaybettiklerinin tespiti durumunda, belediye encümeni
tarafından tahsisin iptaline ve haldeki işyerinden çıkarılmasına
karar verilir.
İlgililer kararın
tebliği tarihinden itibaren haldeki yerini 30 gün içinde tahliye
etmeye mecburdur. Bu süre sonunda tahliye edilmeyen yerler, belediye
zabıtası tarafından tahliye edilir.”
MADDE 4- 552 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 29 uncu maddesi, başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 29- Bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi ile 12/9/1960 tarihli ve 80 sayılı
1580 sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesinin 58 inci Bendine
Tevfikan Belediyelerce Kurulan Toptancı Hallerinin Sureti İdaresi
Hakkında Kanunun 1 inci, 3 üncü, 6 ncı maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.”
MADDE 5- 552 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3-
Toptancı hallerinde bulunan işyerlerinin satışında veya kiraya
verilmesinde, halde işletmecilik yapanlara, ihale bedeli üzerinden
yüzde 25 oranında indirim uygulanır. Bu kişilere yapılan satış bedeli,
üç yılı geçmemek üzere 6 taksitte tahsil edilebilir.
Kuruluş işlemleri
23/7/2004 tarihinden önce başlatılmış olan hallerin 10/7/2004 tarihli
ve 5216 sayılı Kanunun Ek 2 nci maddesine göre Büyükşehir Belediyelerine
devrinde ilgili belediyenin muvafakati zorunludur. Devir için muvafakat
verilmeyen haller, ilgili belediye tarafından bu Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine göre ruhsatlandırılır ve işletilir.”
MADDE 6- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.