Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1432)
Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü’nün; Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (2/1020)
Not: Teklif; Başkanlıkça Adalet ile Plan ve Bütçe komisyonlarına
havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifim, gerekçesi ile birlikte ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Hakkı Köylü
Kastamonu
GENEL GEREKÇE
Adlî Personel ile Devlet
Davalarını Takip Edenlere Yol Gideri ve Tazminat Verilmesi ile
492 sayılı Harçlar Kanununun Bir Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması
Hakkında 16/05/1991 tarihli ve 3717 sayılı Kanun uyarınca devlet davalarını
takip eden hazine avukatlarına yol gideri ve tazminatı ödemesi yapılmaktadır.
Mevcut Kanunun bugüne
kadar yapılan uygulamasında, davayı takip eden ve yargılama sırasında
gerçekleştirilen daire dışı işlere katılan hazine avukatları
ile aynı yerde görev ifa eden diğer hazine avukatları arasında yol
tazminatı yönünden oluşan dengesizlik; 02/07/2006 tarihli ve 5538 sayılı
Kanunla, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü,
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Tarım
Reformu Genel Müdürlüğü ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünün merkez
ve taşra teşkilatında görev yapan avukatları, görev yaptıkları
yer il muhakemat müdürlüklerine hazine avukatı olarak atanması
ve bu idarelerin taraf olduğu, dava ve icra dosyalarının da il muhakemat
müdürlüklerine devredilmesi nedeniyle daha da artmıştır.
3717 sayılı Kanunda;
08/07/1991 tarihli ve 433 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 15/10/1991
tarihli ve 449 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 24/12/2005 tarihli
ve 5435 sayılı Kanunla yapılan düzenlemelerle, adli personel arasında
oluşan dengesizlik giderilmiş, ancak hazine avukatları yönünden
bir düzenleme yapılmadığından yol tazminatlarının adli bir şekilde
dağıtılmamasından kaynaklanan huzursuzluk ve sorunlar halen devam
etmektedir.
Teklif edilen düzenlemeyle;
özellikle kamulaştırma ve kadastro davalarıyla ilgili belirli
bölgelerde oluşan yoğunluk nedeniyle, davaları takiple görevli
personelin sınırsız yol gideri ve tazminat alması önelenerek aynı
görevi ifa eden hazine avukatlarına ödenecek yol gideri ve tazminatlarının,
vekalet ücretlerinin dağıtımında uygulanan sisteme benzer şekilde
bir limite bağlanması suretiyle, bu çalışmalara emeği geçen tüm
personele Türkiye genelinde adil bir dağılıma kavuşturulması
sağlanmış olacaktır.
Öte yandan, Ceza Muhakemesi
Kanununun 150 nci maddesinde 06/12/2006 tarihli ve 5560 sayılı Kanunun
21 inci maddesiyle yapılan değişiklikle, şüpheli veya sanık için,
alt sınır beş yıldan fazla hapis cezasını gerektiren suçlardan dolayı
yapılan soruşturma ve kovuşturmada müdafi görevlendirilmesi yönünde
bir sınırlama getirilmiştir. Buna paralel olarak mağdur ve şikayetçiler
için vekil görevlendirilmesinde de aynı sınırın getirilmesine
ihtiyaç bulunmaktadır.
Bahsedilen değişiklik,
Bütçe Kanununun 30 uncu maddesinin onaltıncı fıkrası ile yapılmış
ise de Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş olduğundan, ortaya
çıkan yasal düzenleme boşluğunu doldurmak amacıyla işbu değişiklik
teklifi verilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Hazine avukatları
veya Devlet Davalarını takibe yetkili kişilere ödenecek yol tazminatlarının;
bu hizmete emeği geçenler arasında belirli bir limit dahilinde
adil ve dengeli bir şekilde dağıtılması için adli yargı hâkim ve savcıları
ile adli personele benzer bir düzenleme yapılmaktadır.
Madde 2.- Şüpheli veya
sanık müdafii ile ilgili olarak, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun
150 nci maddesinde, 6/12/2006 tarihli ve 5560 sayılı Kanunun 21 inci
maddesiyle gerçekleştirilen değişikliğe paralellik sağlamak
üzere iş bu değişiklik yapılmıştır.
Madde 3.- İki bakanlık
arasında yapılan trampa işlemlerinde rayiç bedelin tespit edilmesinin
zorlukları sebebiyle trampa işleminin gecikmesinin ortadan kaldırılması
için bu şekilde bir sistem uygun görülmüştür.
Madde 4.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 5.- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu
Esas No.: 2/1020 25/5/2007
Karar No.: 141
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kastamonu
Milletvekili Hakkı KÖYLÜ tarafından 1/5/2007 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4/5/2007 tarihinde
tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen, (2/1020) esas numaralı “Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 23/5/2007 tarihinde
yaptığı 56 ncı Birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı ve
Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali ŞAHİN ve Maliye Bakanlığı, Adalet
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı,
Türkiye Barolar Birliği temsilcileri ile Teklif sahibi Kastamonu
Milletvekili Hakkı KÖYLÜ’nün katılımlarıyla birlikte incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği
gibi; Devlet davalarını takip eden Hazine avukatlarına yol gideri
ve tazminatı ödemeleri; 3717 sayılı Adli Personel ile Devlet Davalarını
Takip Edenlere Yol Gideri ve Tazminat Verilmesi ile 492 sayılı Harçlar
Kanununun Bir Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması Hakkında Kanun
uyarınca yapılmaktadır. Mevcut uygulamada, davayı takip
3717
sayılı Kanunda; 433 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 449 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ve 5435 sayılı Kanun ile yapılan değişiklikler
çerçevesinde adli personel arasında oluşan dengesizlik giderilmiş;
ancak Hazine avukatlarıyla ilgili herhangi bir düzenleme yapılmamıştır.
Yol tazminatlarının dağıtımı konusunda Hazine
avukatları arasında görülen bu farklılığın giderilmesi gerekmektedir.
5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununda 5560 sayılı Kanun ile yapılan
değişiklikle; şüpheli veya sanık için alt sınırı beş yıldan fazla
hapis cezasını gerektiren suçlardan dolayı yapılan soruşturma
ve kovuşturmada müdafi görevlendirilmesi yönünden bir sınırlandırma
getirilmiştir. Bu düzenlemeye paralel olarak aynı
sınırlamanın mağdur ve şikayetçiler için vekil görevlendirilmesi
hususunda da yapılması ihtiyacı hasıl olmuştur.
Diğer yandan, Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile Maliye Bakanlığı arasında yapılan trampa işlemlerinde rayiç
bedellerin tespit edilmesinin zorlukları nedeniyle trampa işlemlerinde
gecikmeler yaşanmaktadır.
Bu durumun ortadan kaldırılması amacıyla trampa işlemlerinde
sorun oluşturan rayiç bedel tespiti işleminin daha farklı bir esasa
bağlanması gerekmektedir.
Teklif
ve
gerekçesi incelendiğinde;
-
Hazine avukatları veya Devlet davalarını takibe yetkili kişilere,
tahakkuk eden yol tazminatının % 35’i, o il merkezi ve ilçelerinde
görev yapan diğer Hazine avukatlarına % 30’u, o il merkezi ve ilçelerinde
muhakemat hizmetlerinde görev yapan raportör, şef ve diğer memurlara
% 10’u olarak ödenmesinin; kalan % 25’lik kısmının ise Maliye Bakanlığı
Merkez Muhasebe Birimi nezdinde emanet hesabına alınmasının; ilgililere
ödenecek tazminatın yıllık toplam tutarı ile merkezde toplanan tazminatın
unvanlar itibariyle dağıtılma usul ve esaslarının tespit edilmesinin,
-
Cinsel istismar suçu ile alt sınırı 5 yıl hapis cezasını gerektiren
suçlarda, vekili olmaması durumunda, mağdur ve şikayetçilere müdafi
görevlendirilmesinin,
-
Kamu Kurum ve Kuruluşları arasında yapılan trampa işlemleri sırasında
taşınmaz mallara ilişkin olarak tespit edilmesi gereken rayiç bedellerin;
492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca hesaplanacak değerin yüzde yirmi
fazlası olarak belirlenmesinin,
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda,
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
-
Hazine avukatlarının, nitelik itibariyle çok önemli ve kapsamlı
davalara katıldıkları, yaptıkları işin karşılığında aldıkları
ücretin düşük kaldığı, getirilen düzenleme ile tazminatlarda yaşanan
adaletsizliğin giderilmesine çalışılmış olunsa da, Hazine avukatlarının
-
Teklifle Hazine avukatlarının yol tazminatlarına ilişkin hükmün,
daha önce hakim ve savcılar için yapılan düzenlemeye benzer olarak
düzenlendiği, bu düzenlemenin genel olarak olumlu karşılandığı,
-
Mağdur ve şikayetçilerden maddi durumu elverişli olmayanlara
avukat görevlendirilmesi uygulamasına bir sınırlama getirilmesi
gerektiği, mevcut uygulamada bile zorunlu müdafilere ödenen tutarların
bütçeye yük getirdiği, ayrıca Ceza Muhakemesi Kanununun 150 nci
maddesinin, sanık ve şüphelilere avukat verilmesiyle ilgili olarak
benzer düzenlemeleri içerdiği, Teklifle yapılması öngörülen düzenlemeyle
dava tarafları arasında paralellik sağlanacağı,
-
Mağdur ve şikayetçiler için vekil görevlendirilmesine ilişkin olarak
mahkumiyet ve suç yönünden, süre ve sınırlama getirilmesinin adil
yargılanma hakkıyla bağdaşmayacağı, AB üyesi ülkelerdeki düzenlemeler
incelendiğinde de herhangi bir sınırlama yapılmadığının görüleceği,
-
Devlet tarafından müdafi sağlanması konusunda ceza süresinin
alt sınırı yerine, kişilerin maddi imkanlarının göz önüne alınması
gerektiği, bu hususun kanuni düzenleme yapmak yerine düzenleyici
işlemlerle de yapılabileceği,
-
Trampa işlemlerinde, işlemin yapılabilmesi için rayiç bedel belirlenmesinin
zorunlu olduğu, uygulamada trampa işlemlerinde gecikmeler yaşandığı,
Teklifin bu gecikmeyi gidermeye yönelik olduğu,
şeklindeki
görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda;
-
Hazine avukatlarına yol tazminatı verildiği; ancak davaların yoğun
olduğu yerlerde görev alan Hazine avukatlarının yol tazminatlarının,
dava sayısı az olan yerlerde çalışan Hazine avukatlarına göre daha
fazla olduğu, mevcut durumda yol tazminatlarının % 85’lik kısmının
doğrudan davada görev alan Hazine avukatına verildiği, Teklifle
getirilmek istenen düzenleme ile bundan böyle yol tazminatlarının
% 35’inin doğrudan davaya katılan avukatlara; % 30’unun davada görevli
olmayan diğer hazine avukatlarına verileceği, % 10’unun o il merkezi
ve ilçelerinde muhakemat hizmetlerinde görev yapan raportör, şef
ve diğer memurlara verileceği, kalan % 25’inin ise Maliye Bakanlığı
Merkez Muhasebe Birimi nezdinde emanet hesabına alınacak şekilde
belirlendiği, böylece yaşanan eşitsizliğin bir ölçüde de olsa giderilmiş
olacağı,
-
Trampa işlemlerinde aranan rayiç bedelin tespitinde yaşanan zorluklar
nedeniyle trampa işlemlerinin güçlükle yapılabildiği, rayiç bedelin
492 sayılı Harçlar Kanununa atıf yapılarak belirlenmesinin trampa
işlemlerinde yaşanan gecikmeleri ortadan kaldıracağı, bu düzenlemenin
daha önce bütçe kanunuyla yapıldığı; ancak Anayasa Mahkemesinin
bütçe kanunu ile ilgisi bulunmadığı gerekçesiyle düzenlemeyi
iptal ettiği,
ifade edilmiştir.
Geneli
üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi; madde ile değiştirilen
3717 sayılı Kanunun kabul tarihinde yapılmış olan maddi hatanın giderilmesi
suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi; kendisine avukat tutamayacak
durumda olanlara Devletin avukat tutması ve savunma hakkı sağlanması
doğrultusunda metinden çıkarılması suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; 2 nci madde olarak aynen,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 üncü ve 5 inci maddeleri; 14 üncü ve
15 inci maddeler olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca;
- Çarşı ve mahalle bekçilerinin görev ve yetkileriyle
hizmet koşullarının ve karşılaştıkları risklerin polislerle benzerlik
taşıması nedeniyle, Yardımcı Hizmetler Sınıfından çıkarılarak Emniyet Hizmetleri Sınıfına
alınmasını teminen, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamede değişiklik yapan bir düzenleme yeni çerçeve
3 üncü madde olarak,
- Çarşı ve mahalle bekçilerinin hizmet sınıflarının
değiştirilmesine uyum sağlanması amacıyla 3201 sayılı Emniyet
Teşkilatı Kanununda değişiklik yapan bir düzenleme çerçeve 4 üncü
madde olarak,
- Türk Standartları Enstitüsünün, 5538 sayılı Kanunla
190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
kapsamına alınmış olması ve söz konusu Kanuna göre Enstitü personelinin
statüsünün 31/12/2007 tarihine kadar 190 sayılı KHK’ ye uygun hale
getirilmesi gerektiğinden, Enstitü personelinin sözleşmeli statüde
çalıştırılmasına, personelin ücreti ile diğer mali ve sosyal haklarının
belirli sınırlar dahilinde Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenmesine,
personelin pozisyon, unvan ve sayıları, işe alınma, göreve son verme,
görev, yetki ve sorumlulukları ile harcırahları gibi hususların
Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurulca çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenmesini teminen 132 sayılı Türk Standartları Enstitüsü Kuruluş
Kanununa Ek 2 nci maddenin eklenmesine yönelik bir düzenleme çerçeve
5 inci madde olarak,
- Metne eklenen yeni çerçeve 5 inci maddeye paralel
olarak Türk Standartları Enstitüsünde halen çalışmakta olan kadrolu
personel ile hizmet sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin
sözleşmeli statüye geçirilmeleri suretiyle durumlarına açıklık
kazandırılmasını ve 5 inci maddeye bağlı Ek 2 nci madde uyarınca
çıkarılması öngörülen yönetmeliğin 6 ay içinde yayımlanmasını
teminen 132 sayılı Kanununa Geçici 5 inci maddenin eklenmesine
yönelik bir düzenleme çerçeve 6 ncı madde olarak,
- Çerçeve 5 inci maddeye bağlı ek 2 nci maddede
personelin mali ve sosyal haklarının Yönetim Kurulunca belirlenmesine
ve sözleşmeli personele ödenecek harcıraha ilişkin hükümler getirildiğinden,
aynı konulara ilişkin 132 sayılı Türk Standartları Enstitüsü Kuruluş
Kanununun 4 üncü maddesinin ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun geçici
5 inci maddesinin son fıkrasının yürürlükten kaldırılmasını temin
eden bir düzenleme çerçeve 7 nci madde olarak,
- 5452 sayılı Kanunla kurulan Gelir Politikaları
Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olan Devlet Gelir Politikaları Uzmanlarının
istihdam edilmesini, 5436 sayılı Kanun uyarınca Bütçe ve Mali Kontrol
Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerin kapatılmış olması nedeniyle
bu Genel Müdürlüğe bağlı birimler ile “Araştırma, Planlama ve Koordinasyon
Kurulu Başkanlığı” ibarelerinin 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
43 üncü maddesinin (b) bendinden çıkarılmasını, 43 üncü maddede
sayılan birimler dışındaki birimler ile Strateji Geliştirme Başkanlığında
“Maliye Uzmanı” çalıştırılmasını ve 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
(b) bendinin 4 ve 5 numaralı alt bentlerinin madde metninden çıkarılmasını
temin eden bir düzenleme yeni çerçeve 8 inci madde olarak,
- Metne eklenen çerçeve 3 üncü maddeye paralel
olarak, Yardımcı Hizmetler Sınıfından Emniyet Hizmetleri Sınıfına
alınan çarşı ve mahalle bekçilerinin unvanlarıyla ilgili 657 sayılı
Kanunun ilgili bölümlerinde düzenlemeler yapılmasını ve metne
eklenen çerçeve 8 inci madde ile Gelir Politikaları Genel Müdürlüğünde
istihdamı öngörülen Devlet Gelir Politikaları Uzmanlarına ilişkin
unvanların 657 sayılı Kanunun ilgili bölümlerine eklenmesini
temin eden bir düzenleme çerçeve 9 uncu madde olarak,
- Metne yeni eklenen çerçeve 9 uncu maddeye paralel
olarak, Gelir Politikaları Genel Müdürlüğünün kendi uzman kadrosunu
oluşturuncaya kadar Devlet Gelir Uzmanı, Gelir Uzmanı ile Maliye
Uzmanı kadrosunda görev yapanlardan bir kısmının Maliye Bakanlığınca
belirlenecek usul ve esaslara göre Devlet Gelir Politikaları Uzmanlığına
31/12/2008 tarihine kadar atanmalarına imkan tanıyan ve ilgili yönetmeliklerdeki
şartları (yaş şartı hariç) taşıyan Maliye Bakanlığı personelinden
31/12/2008 tarihine kadar yapılacak sınavı kazanarak Bakanlık tarafından
verilecek eğitimde başarılı olmaları halinde Muhasebe Uzmanı
veya Milli Emlak Uzmanı kadrolarına atanabilmelerini teminen
178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye Geçici 8 inci maddenin eklenmesine
yönelik bir düzenleme çerçeve 10 uncu madde olarak,
- Yeni çerçeve 9 uncu maddeye paralel olarak,
maddeye ekli (1) sayılı listedeki kadroların 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvelin Maliye Bakanlığına ait bölümünden
çıkarılmasını, maddeye ekli (2) sayılı listede yer alan yeni kadroların
ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
Cetvelin Maliye Bakanlığına ait bölümüne eklenmesini temin eden
bir düzenleme 11 inci madde olarak,
- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile düzenlenen ve en az beş hizmet yılını dolduran personele
verilmesi öngörülen görev tazminatının kapsam itibariyle son derece
geniş olması ve bütçeye aşırı yük getirmesi; ayrıca görev tazminatı
ödenmesiyle ilgili bazı ihtilafların yaşanması nedenleriyle,
görev tazminatının Bakanlar Kurulunca belirlenen kadrolara atanmış
olanlara ödenebilmesini, böylece kapsamın daraltılması ve tazminat
kapsamının, mali imkanların artmasına paralel olarak genişletilmesi
hususunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesini öngören bir düzenleme
çerçeve 12 nci madde olarak,
-
5458 sayılı Sosyal Güvenlik Prim Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması
ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun çeşitli
konularda teşvik, destek ve Devlet yardımını almakta olan birçok işvereni
ilgilendirmesi, bu işverenlerden bir çoğunun borçlarını henüz yapılandırmamış
olmaları, diğer yandan 5458 sayılı Kanunun öngördüğü usul ve esasların
belirlenmesinin ve uygulamanın tüm taraflarca ortak usul ve esaslar
çerçevesinde başlatılması amacıyla 5458 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasını değiştiren bir düzenleme çerçeve
13 üncü madde olarak,
-
22 Temmuz 2007 Pazar Günü 23 üncü Dönem Milletvekili Genel Seçimlerinin
yapılacak olması ve ortaya çıkması muhtemel aksaklıkların giderilmesi
için, 4688 sayılı Kanunda “ağustos ayının onbeşinci günü” olarak belirlenmiş
olan toplu görüşme sürecinin başlangıç tarihinin “eylül ayının birinci
günü” olarak değiştirilmesini temin eden bir düzenleme geçici 1
inci madde olarak,
Kanun Teklifine eklenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
|
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A.
Kemal Deveciler |
Ali
Osman Sali |
Osman Nuri Filiz |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Denizli |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Muharrem Doğan |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
Kütahya |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Nevşehir |
Ordu |
Rize |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
AYRIŞIK OY
1. AKP grubu ve Hükümet
“Torba Yasa” anlayışının yeni bir örneğini sergilemiştir. Teklifle
ilgili olmayan bir çok düzenleme komisyon görüşmeleri sırasında
metne eklenmiştir. Komisyona 5 madde olarak gelen Teklif, komisyonda
verilen önergeler sonucunda 16 madde olarak kabul edilmiştir. Yeterince
tartışma olanağı bulunmayan bu düzenlemelerin “torba yasa” çerçevesinde
Teklif metnine eklenmesini doğru bulmuyoruz. Bu yasama sürecini
ciddiye almamaktır.
2. Yol tazminatının
Hazine Avukatlarına ödenmesine yönelik olarak yürürlükte olan düzenlemelerin
değiştirilmesine yönelik olarak önerilen düzenleme adalete uygun
değildir. Davayı takip etmekte olan Hazine Avukatına yapılmakta
olan ödemenin azaltılması ve bu azlatmadan kaynaklanan farkın diğer
personel ile merkez teşkilatına dağıtılması ödemeden yararlanmayan
personeli kapsama alma açısından ilk bakışta olumlu gözükmekle
birlikte, davayı takip etmekte olan Hazine Avukatına yapılan ödemeyi
azalttığı için olumlu değildir.
Çözüm Hazine Avukatına
yapılan ödemeyi azaltmak suretiyle olmamalıdır. Halen ödemeden
yararlanmayan personeli ödeme kapsamına alabilmek için yapılması
gereken, yol tazminatının veya Maliye Bakanlığı personeline mahsus
bazı ödemelerin miktarlarını artırmak olmalıdır.
3. Hazine taşınmazları
ile Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait taşınmazların trampasında uygulamadaki
sorunları aşmak amacıyla rayiç bedel yerine harca esas değerin
esas alınmasına yönelik düzenleme de araziler yönünden trampaya
esas değer rayiç bedel olarak muhafaza edilmelidir.
|
|
|
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Bülent Baratalı |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Trabzon |
İzmir |
İstanbul |
|
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
|
|
İstanbul |
|
KASTAMONU MİLLETVEKİLİ HAKKI KÖYLÜ’NÜN TEKLİFİ
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) 16/5/1991 tarihli ve 3717 sayılı Adli Personel
ile Devlet Davalarını Takip Edenlere Yol Gideri ve Tazminat Verilmesi
ile 492 sayılı Harçlar Kanununun Bir Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması
Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin dokuzuncu fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye bu fıkrayı takiben aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“Hazine avukatı veya Devlet davalarını takibe
yetkili kişiye, ödenecek yol tazminatının tahakkukunu müteakip
% 35’i ödenir. Yol tazminatının kalan % 30’u o il merkezi ve ilçelerinde
görev yapan diğer hazine avukatlarına, % 10’u ise o il merkezi ve ilçelerinde
muhakemat hizmetlerinde görev yapan raportör, şef ve diğer memurlara,
ayda bir defa ve eşit tutarda ödenmek üzere emanet hesabına alınır. Yol
tazminatının kalan % 25’i Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi
nezdinde emanet hesabına gönderilir.
İlgililere ödenecek tazminatın yıllık tutarı;
başhukuk müşaviri, hukuk müşaviri, daire başkanı, muhakemat müdürü,
muhakemat müdür yardımcısı, müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları
için en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yıllık tutarının
yarısını, raportör, şef ve diğer memurlar için dörtte birini geçemez.
Geçen tutar, Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi nezdindeki
emanet hesabına gönderilir.
Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi nezdindeki
emanet hesabında toplanan tutarın % 75’i başhukuk müşaviri, hukuk
müşaviri, daire başkanı, müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları
ile taşrada görev yapan muhakemat müdürü, muhakemat müdür yardımcısı,
müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları arasında eşit olarak,
% 25’i ise merkezde görevli şube müdürü, raportör, şef, uzman ve diğer
memurlar ile taşrada görevli raportör, şef ve diğer memurlar arasında
eşit olarak yukarıda belirlenen tutar dahilinde dağıtılır.”
MADDE 2- (1) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanununun 234 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (3)
numaralı alt bendi ile (b) bendinin (5) numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“3. Vekili bulunmaması halinde, cinsel saldırı
suçu ile alt sınırı beş yıldan fazla hapis cezasını gerektiren suçlarda,
baro tarafından kendisine avukat görevlendirilmesini isteme,”
“5. Vekili bulunmaması halinde, cinsel saldırı
suçu ile alt sınırı beş yıldan fazla hapis cezasını gerektiren suçlarda,
baro tarafından kendisine avukat görevlendirilmesini isteme,”
MADDE 3- (1) 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun Geçici 4 üncü maddesindeki
“rayiç değerleri” ibaresi, “2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre hesaplanacak
değerlerinin yüzde yirmi fazlası” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4- (1) Bu Kanunun 1 inci maddesi, yayımını takip
eden ayın birinci günü; diğer maddeleri, yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 5- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) 8/5/1991 tarihli ve 3717 sayılı Adli Personel
ile Devlet Davalarını Takip Edenlere Yol Gideri ve Tazminat Verilmesi
ile 492 sayılı Harçlar Kanununun Bir Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması
Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin dokuzuncu fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye bu fıkrayı takiben aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“Hazine avukatı veya Devlet davalarını takibe
yetkili kişiye, ödenecek yol tazminatının tahakkukunu müteakip
% 35'i ödenir. Yol tazminatının kalan % 30’u o il merkezi ve ilçelerinde
görev yapan diğer hazine avukatlarına, % 10'u ise o il merkezi ve ilçelerinde
muhakemat hizmetlerinde görev yapan raportör, şef ve diğer memurlara,
ayda bir defa ve eşit tutarda ödenmek üzere emanet hesabına alınır. Yol
tazminatının kalan %25'i Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi
nezdinde emanet hesabına gönderilir.
İlgililere ödenecek tazminatın yıllık tutarı;
başhukuk müşaviri, hukuk müşaviri, daire başkanı, muhakemat müdürü,
muhakemat müdür yardımcısı, müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları
için en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yıllık tutarının
yarısını, raportör, şef ve diğer memurlar için dörtte birini geçemez.
Geçen tutar, Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi nezdindeki
emanet hesabına gönderilir.
Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi nezdindeki
emanet hesabında toplanan tutarın % 75'i başhukuk müşaviri, hukuk
müşaviri, daire başkanı, müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları
ile taşrada görev yapan muhakemat müdürü, muhakemat müdür yardımcısı,
müşavir hazine avukatı ve hazine avukatları arasında eşit olarak,
%25'i ise merkezde görevli şube müdürü, raportör, şef, uzman ve diğer
memurlar ile taşrada görevli raportör, şef ve diğer memurlar arasında
eşit olarak yukarıda belirlenen tutar dahilinde dağıtılır.”
MADDE 2- (1) 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun Geçici 4 üncü maddesindeki
“rayiç değerleri” ibaresi, "2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre hesaplanacak
değerlerinin yüzde yirmi fazlası" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3- 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin
Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bölümünde "YH - Yardımcı Hizmetler
Sınıfı" olarak yer alan "Çarşı ve Mahalle Bekçisi" unvanlı
kadroların sınıfı "EMH - Emniyet Hizmetleri Sınıfı" olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 4 - 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı
Kanununun Ek 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
yer alan “Yardımcı hizmetler sınıfına" ibaresi "Emniyet
Hizmetleri Sınıfına" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 5- 18/11/1960 tarihli
ve 132 sayılı Türk Standartları Enstitüsü Kuruluş Kanununa aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Enstitü hizmetlerinin gerektirdiği
görevler, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tabi sözleşmeli
olarak istihdam edilen personel eliyle yürütülür. Ayrıca özel bilgi
ve uzmanlık gerektiren işlerde Enstitü dışından bilirkişi görevlendirilebilir.
Enstitü başkanı ve personelinin ücret ve diğer
mali ve sosyal hakları, 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname uyarınca belirlenen ortalama ücret toplamı üst sınırı
aşılmamak kaydıyla Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Enstitü dışından görevlendirilecek bilirkişilerin
günlük inceleme ücretleri asgari ücretin aylık brüt tutarının %
35'ini geçmeyecek şekilde Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Enstitü personelinin pozisyon unvan ve sayıları,
işe alınma, göreve son verme, görevde yükselme, görev, yetki ve sorumlulukları,
izin, disiplin, sicil ile bunlara ilişkin hususlar Yönetim Kurulunun
teklifi üzerine Genel Kurul kararıyla yürürlüğe konulacak yönetmelikle
belirlenir.
Enstitü personeline ve Enstitü dışından görevlendirilecek
bilirkişilere 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 14/ A maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendindeki hükme göre harcırah ödenir. Ancak,
gerektiğinde görev unvanları, yapılan işin önem ve özelliği ile diğer
hususlar dikkate alınarak, anılan bende göre belirlenen gündelik
miktarlarını bir katına kadar artırmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.”
MADDE 6- 132 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 5- Enstitüde halen kadrolu personel
statüsünde çalışan personel ile hizmet sözleşmeli olarak istihdam
edilen personel, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
sözleşmeli personel statüsüne geçmiş sayılır. Bu personelin Enstitüde
daha önce geçmiş hizmet süreleri sözleşmeli personel statüsünde
geçmiş kabul edilir.
Ek 2 nci madde uyarınca çıkarılması öngörülen
Yönetmelik, anılan maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
6 ay içinde yayımlanır. Bu süre içerisinde mevcut
Yönetmeliklerin uygulanmasına devam olunur.”
MADDE 7- 1-) 132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (g) bendi
yürürlükten kaldırılmıştır.
2-) 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun
Geçici 5 inci maddesinin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 8- 13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü
maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) 1. Bakanlık merkez teşkilatında;
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünde Devlet Bütçe Uzmanı, Muhasebat
Genel Müdürlüğünde Devlet Muhasebe Uzmanı, Gelir Politikaları
Genel Müdürlüğünde Devlet Gelir Politikaları Uzmanı, Milli Emlak
Genel Müdürlüğünde Devlet Malları Uzmanı, diğer birimler ile Strateji
Geliştirme Başkanlığında Maliye Uzmanı çalıştırılabilir. Bu uzmanlara
diğer görevlerinin yanı sıra bağlı oldukları başkanlık ve genel
müdürlüklerin görev alanına giren konularda ilgili kuruluşlar
nezdinde araştırma, inceleme (vergi incelemesi hariç) ve analiz
yaptırılabilir.
2. Bakanlık taşra teşkilatında muhasebe uzmanı
ve milli emlak uzmanı çalıştırılabilir.
3. Bunlar en az dört yıllık eğitim veren yüksek öğretim
kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi
ve idari bilimler fakültelerinden ya da bunlara denkliği Yüksek Öğretim
Kurulunca kabul edilmiş yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlar
arasından yapılacak özel yarışma sınavı sonunda mesleğe uzman yardımcısı
olarak alınırlar ve en az üç yıl çalışmak ve olumlu sicil almak şartıyla
Bakanlık merkezinde açılacak yeterlik sınavına girme hakkı kazanırlar.
Yeterlik sınavında başarılı olanlar kadrolarına uygun uzman unvanını
alırlar. Uzmanların mesleğe giriş ve yeterlik sınavları ile çalışma
usul ve esasları yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 9- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin, (VII) numaralı bendine,
"polis" ibaresinden önce gelmek üzere, "çarşı ve mahalle
bekçisi" ibaresi eklenmiş, (VIII) numaralı bendinden "çarşı
ve mahallelerde" ibaresi çıkarılmış; “Ortak Hükümler” bölümünün
(A) fıkrasının (11) numaralı bendine “Devlet Muhasebe Uzman Yardımcıları,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Devlet Gelir Politikaları Uzman
Yardımcıları,” ibaresi, “Devlet Muhasebe Uzmanlığına,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “'Devlet Gelir Politikaları Uzmanlığına,” ibaresi
eklenmiş,
b) 152 nci maddesinin “II-Tazminatlar” kısmının,
“(A) ÖZEL HİZMET TAZMİNATI” bölümünün (i) bendine “Devlet Muhasebe
Uzmanları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Devlet Gelir Politikaları
Uzmanları,” ibaresi eklenmiş; “D) EMNİYET HİZMETLERİ TAZMİNATI”
bölümünün (a) bendine aşağıdaki yeni (11) numaralı alt bent eklenmiş,
takip eden alt bent buna göre teselsül ettirilmiş ve aynı bölümün
(b) bendi madde metninden çıkarılmış,
“11. Çarşı ve Mahalle bekçileri için % 72’sine,”
c) Ekli (I) sayılı Ek
Gösterge Cetvelinin “1- Genel İdare Hizmetleri Sınıfı” bölümünün
(h) bendine “Devlet Muhasebe Uzmanları,” ibaresinden sonra gelmek
üzere “Devlet Gelir Politikaları Uzmanları,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10- 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 8- Devlet Gelir Uzmanı, Gelir Uzmanı
ile Maliye Uzmanı kadrosunda bulunanlar 31/12/2008 tarihine kadar
Devlet Gelir Politikaları Uzmanı olarak atanabilirler. Bu suretle
atanabileceklerin sayısı 20'yi geçemez.
Yaş şartı hariç, ilgili yönetmeliklerindeki
şartları taşıyan Bakanlık personelinden 31/12/2008 tarihine kadar
yapılacak özel sınavı kazananlardan Maliye Yüksek Eğitim Merkezinde
yapılacak uzmanlık eğitiminde başarılı olanlar Muhasebe Uzmanı
veya Milli Emlak Uzmanı kadrolarına atanabilirler.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığınca belirlenir.”
MADDE 11- Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal
edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
ekli (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına ait bölümünden çıkarılmış
ve ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına
ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 12- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
1 inci maddesinin (C) bendinin (2) numaralı alt bendinde yer alan;
“en az beş hizmet yılını dolduranlara” ibaresi “Bakanlar Kurulunca
belirlenen kadrolara atanmış olanlara” şeklinde; “ödenir” ibaresi
“ödenebilir” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13- 22/2/2006 tarihli ve 5458 sayılı Sosyal Güvenlik
Prim Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşverenlerin, bu Kanunun 1 inci maddesi kapsamındaki
borçlarını yeniden yapılandırmamaları veya yapılandırılmış
borçları ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmemelerinden
dolayı anlaşmalarının bozulması halinde; 1/1/2008 tarihinden itibaren
kanun, kararname veya diğer mevzuatla sağlanan üretim, yatırım ve
benzeri Devlet yardımları ile teşvik ve desteklerden, daha önce başlayıp
devam eden nakdi olmayan teşvikler hariç, yararlandırılmazlar ve
yararlanmaması gerektiği sonradan anlaşılanlardan da yapılan
Devlet yardımı, teşvik ve destek ödemeleri kanuni faizi ile birlikte
geri alınır. Söz konusu işlemler yeniden yapılandırma anlaşmasının
1/1/2008 tarihinden sonra bozulması halinde, anlaşmanın bozulduğu
tarihi takip eden ay başından itibaren uygulanır. Destek, teşvik ve
Devlet yardımları, ilgili sosyal güvenlik kurumundan borçlulara
ilişkin bilgilerin temin edilmesinden sonra sağlanır.”
GEÇİCİ MADDE 1- 2007 yılı için, 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayılı Kanunun
32 nci maddenin birinci fıkrasındaki "Ağustos ayının onbeşinci
günü" ibaresi, "Eylül ayının birinci günü" olarak uygulanır.
MADDE 14- (1) Bu Kanunun 1 inci maddesi, yayımını takip
eden ayın birinci günü; diğer maddeleri, yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 15- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ
LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : MALİYE
BAKANLIĞI
TEŞKİLATI: MERKEZ
|
|
|
|
|
|
|
İPTAL EDİLEN
KADROLAR |
|
SINIFI |
UNVANI |
KADRO DERECESİ |
ADEDİ |
|
|
|
|
GİH |
Memur |
6 |
30 |
|
|
|
|
GİH |
Memur |
7 |
20 |
|
|
|
|
GİH |
Memur |
8 |
18 |
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
68 |
|
|
|
(2)
SAYILI LİSTE
KURUMU
:
MALİYE BAKANLIĞI
TEŞKİLATI:
MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLAR
SINIFI UNVANI KADRO DERECESİ ADEDİ
|
GİH |
Şube
Müdürü |
3 |
4 |
|
GİH |
Devlet
Gelir Politikaları Uzmanı |
4 |
5 |
|
GİH |
Devlet Gelir Politikaları Uzmanı |
5 |
10 |
|
GİH |
Devlet Gelir Politikaları Uzmanı |
6 |
10 |
|
GİH |
Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcısı |
7 |
10 |
|
GİH |
Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcısı |
8 |
15 |
|
GİH |
Çözümleyici |
5 |
2 |
|
GİH |
Programcı |
7 |
2 |
|
GİH |
Programcı |
10 |
2 |
|
TH |
Ekonomist |
5 |
2 |
|
TH |
Ekonomist |
7 |
2 |
|
TH |
İstatistikçi
|
6 |
2 |
|
TH |
İstatistikçi |
8 |
2 |
|
|
TOPLAM |
|
68 |