Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1412)
Kayseri Milletvekili Taner Yıldız’ın; Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonu Raporu (2/1016)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal İşler komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifim ilişiktedir.
Gereğini arz ederim.
Taner Yıldız
Kayseri
GENEL GEREKÇE
506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununda işyerinin devredilmesi halinde devir alan işverenin
sorumlulukları düzenlendiği halde hangi hallerin devir sayılacağı
açık bir şekilde düzenlenmemiştir. Devir alan işverene ağır sorumluluklar
getiren işyeri devrinin açık ve net bir şekilde Kanunda yer almaması
iş hayatında belirsizliklere yol açmaktadır. Bu belirsizliğin
kaldırılması için hangi hallerin işyeri devri olarak nitelendirileceğine
ilişkin düzenleme getirilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, eklenen geçici
madde ile de 506 sayılı Kanunun 82 nci maddesinde yapılması öngörülen
bu değişikliğe göre işyeri devri olarak nitelendirilemeyecek
durumda olmalarına karşın söz konusu maddenin mevcut haline göre
devir olarak işlem yapılanların yeni düzenleme doğrultusunda tekrar
incelenmesi ve inceleme sonucuna göre işlem yapılması öngörülerek
yasal belirsizlik nedeniyle işletmelerin mağduriyetlerinin önlenmesi
amaçlanmıştır.
Diğer taraftan, Anayasa
Mahkemesinin, 506 sayılı Kanunun 140 ıncı maddesi, 5565 sayılı Merkezi
Yönetim Bütçe Kanununda düzenlenen, 1479 ve 2926 sayılı Kanunlarla
ilgili 2007 yılında uygulanmayacak hükümlere ve 2926 sayılı Kanuna
tabi sigortalılardan 2007 yılında alınacak sağlık sigortası prim
oranına ilişkin hükümleri hakkında verdiği kararlar sonrasında
belirtilen Kanunlarda oluşan yasal boşluğun giderilmesi öngörülmüştür.
Ayrıca, 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun bazı maddelerinin
Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmesi nedeniyle anılan Kanunun
yürürlük tarihi 1/7/2007 tarihine kadar ertelenmiş, iptal kararı
dikkate alınarak özellikle kamu görevlilerine ilişkin olmak üzere
5510 sayılı Kanunla ilgili yapılacak düzenlemelerin ilgili sosyal
taraflarla etraflıca değerlendirilebilmesi bakımından yürürlük
tarihinin 1/1/2008 tarihine ertelenmesi öngörülmüştür. 5510 sayılı
Kanunun ertelenmesine bağlı olarak bu Kanunun yürürlük tarihi
ile ilişkili 506, 1479 ve 2926 sayılı Kanunların bazı hükümlerinin
uygulama ve yürürlük tarihlerinin de daha önceki ertelemede olduğu
şekilde belirlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununda işyerinin devredilmesi halinde devir
alan işverenin sorumlulukları düzenlendiği halde hangi hallerin
devir sayılacağı açık bir şekilde düzenlenmemiştir. Devir alan işverene
ağır sorumluluklar getiren işyeri devrinin açık ve net bir şekilde
Kanunda yer almaması iş hayatında belirsizliklere yol açmaktadır.
Bu belirsizliğin kaldırılması amaçlanarak, işyerinin faal durumda
iken, aktifi veya pasifi ya da aktif ve pasifi ile birlikte başka
bir işverene devredilmesi, intikal etmesi, birleşme veya katılması
halinde önceki işverenin borçlarından müştereken ve müteselsilen
sorumlu olması öngörülmüştür.
Ayrıca devir, intikal,
birleşme veya katılma tarihinden sonra eski işverenin önceki dönemlere
ilişkin doğacak borçlarında yeni işverenin sorumlu tutulamayacağı
ve işyerinin birden fazla devre konu olması halinde devralan işverenin
yalnızca işyerini devraldığı işveren döneminde doğmuş borçlarından
sorumlu tutulması yönünde düzenleme getirilerek, yeni işverenler
açısından belirsizliğin önlenmesi amaçlanmıştır.
Madde 2- 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun 140 ncı maddesinde Kurumca uygulanan
idari para cezalarına karşı Sulh Ceza Mahkemelerine başvurulabileceği
yönünde düzenleme olmasına karşın, Anayasa Mahkemesinin
4/10/2006 tarihli ve E.2006-75 K.2006/99 sayılı kararında, Kurumca uygulanan
idari para cezalarında görevli mahkemenin, idari yargı içerisinde
yer alan idare mahkemeleri olması nedeniyle 506 sayılı Kanunun
140 ıncı maddesinin 8/2/2006 günlü 5454 sayılı Kanunda değişik dördüncü
fıkrasında yer alan “Kurumca itirazı reddedilenler, kararın kendilerine
tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesine
başvurabilir.” Cümlesinin iptalinin öngörülmesi ve anılan kararın
6/4/2007 tarihli 26458 sayılı Resmi Gazetede yayımlanması nedeniyle,
506 sayılı Kanunda belirtilen duruma uygun değişikliğin yapılması,
ayrıca uygulanan idari para cezalarının itiraz ve yargı yoluna
başvurulmadan tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde ödenmesi
halinde yüzde 25 oranında indirim yapılması ile bu kanunda hüküm
bulunmayan hallerde 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu
hükümlerinin uygulanması amaçlanmıştır.
Madde 3- 506 sayılı
Kanunun 82 nci maddesinde yapılması öngörülen değişikliğe göre
işyeri devri olarak nitelendirilemeyecek durumda olmalarına
karşın sözkonusu maddenin mevcut haline göre; bu Kanunun yürürlük
tarihinden geriye doğru 506 sayılı Kanunun yersiz alınan primlerin
geri verilmesi süresi ile uyumlu olarak 10 yıl içinde, Kurumca devir
veya intikal olarak işlem yapılanların veya yargı organlarınca
bu yönde karar verilenlerin durumlarının, sözkonusu işverenleri
bu Kanunun yürürlük tarihini takip eden aybaşından itibaren 1 ay
içinde başvurmaları halinde, yeni düzenlenen 82 nci maddenin Kurum
Yönetim Kurulunca belirlenecek uygulama usul ve esaslarına göre
yeni düzenleme doğrultusunda tekrar incelenmesi ve inceleme sonucuna
göre işlem yapılması, bu yeni inceleme sonucunda devir, intikal
olmadığı anlaşılan işverenlerin sözkonusu devir veya intikal
tarihinden sonra Kuruma borcunun olmaması varsa ödemesi şartıyla
devir veya intikal dolayısıyla Kurumca istenilen tutarlar alınmaz
veya bu şekilde alınmış olan tutarlar bu düzenlemeye göre başvuru
tarihini takip eden aybaşından itibaren hesaplanacak kanuni faiziyle
birlikte iade edilir.
Madde 4- 1479 sayılı
Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kurumu Kanunu ile 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar
Sosyal Sigortalar Kanununa göre aylık almakta olanların ve bağlanacak
aylıkların, her ay bir önceki aya göre Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından belirlenen en son temel yıllı kentsel yerler tüketici
fiyatları indeksi artış oranı kadar artırılması yerine; 2007 yılının
birinci altı aylık ödeme dönemi için % 5 oranında, 2007 yılının ikinci
altı aylık dönemi için de 2007 yılının birinci altı aylık dönemi
için Türkiye İstatistik Kurumu tarafından belirlenen en son temel
yıllı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksi artış oranı kadar
artırılması, bu dönemde ayrıca TÜFE artışının uygulanmaması yönünde
5565 sayılı 2007 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile yapılan düzenlemede,
2007 yılı için ayrıca TÜFE artışının uygulanmaması yönündeki hükmün
Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması nedeniyle bu değişiklik
öngörülmüştür.
4956 sayılı Kanun ile
yapılan değişiklikler neticesinde, 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına
ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa tâbi sigortalılara
uygulanmakta olan prim ve aylıklara esas gelir basamakları ve aylık
bağlama esasları 1/1/2005 tarihinden itibaren yürürlükten kaldırılmış
ve bu sigortalıların 1/1/2005 tarihinden itibaren 1479 sayılı Kanunun
prim ve aylıklara esas gelir basamakları ve aylık bağlanması hakkındaki
düzenlemelerine tabi olması hükme bağlanmıştır. Ancak, 2926 sayılı
Kanuna tâbi sigortalıların primlerinin 1/1/2005 tarihinden itibaren
bu şekilde belirlenecek olmasının sigorta prim tutarlarında yüksek
bir oranda artışa sebep olacağı dikkate alınarak, daha önceki yıllarda
olduğu şekilde 5565 sayılı 2007 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu
ile bu değişikliklerin uygulanması ertelenmiştir. Anayasa Mahkemesinin
yürütmeyi durdurma kararı üzerine, 2926 sayılı Kanuna tâbi sigortalılar
hakkında uzun ve kısa vadeli sigorta kollarına ait primlerin hesaplanması
ile bu sigortalılara aylık bağlanmasına ilişkin olarak 2005 ve 2006
yıllarında yapılan uygulamanın yapılacak bu düzenleme ile 2007
yılında da devam edilmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca, 2007 yılında
2926 sayılı Kanuna tabi sigortalılardan alınacak sağlık sigortası
prim oranı hakkında yine Anayasa Mahkemesince verilen yürütmeyi
durdurma kararı üzerine bu Kanunla düzenleme yapılarak oluşan yasal
boşluğun giderilmesi öngörülmüştür.
Diğer taraftan, 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun
1/1/2007 tarihinde yürürlüğe gireceği ve basamak sisteminin kalkacağı
dikkate alınarak, 5458 sayılı Kanun ile 1479 sayılı Kanuna eklenen
geçici 27 nci maddede sigortalıların diğer sosyal güvenlik kuruluşlarındaki
hizmetleri nedeniyle basamak intibakı yaptırabilmeleri için
31/12/2006 tarihi olarak getirilen sınırlamanın 5510 sayılı Kanunun
yürürlüğünün ertelenme tarihine göre değiştirilmesi ve ayrıca
anılan maddede geçen “Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve
tescilleri yapılmış olan” ibaresinin maddenin yürürlük tarihinden
önce kayıt ve tescili yapılmış olanları kapsadığı sonraki kayıt
ve tescilleri kapsamadığı şeklindeki farklı yorumların giderilerek
sigortalıların tamamını kapsaması amacıyla bu ibarenin de değiştirilmesi
öngörülmüştür.
Madde 5- 5502 sayılı
Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununda ana hizmet birimlerinden olan genel
müdürlüklerde, Yönetim Kurulu kararıyla kurulacak daire başkanlıkları
sayısı her bir genel müdürlük için sekiz ile sınırlandırılmıştır. Genel
müdürlüklerin görevleri ve yürüttükleri işlemler nedeniyle farklı
sayıda daire başkanlığının kurulmasına ve bazı genel müdürlüklerde
de toplam daire başkanı sayısını geçmeyecek şekilde sekizin üzerinde
daire başkanlığı kurulmasına ihtiyaç bulunmaktadır. Bu amaçla genel
müdürlüklerde kurulacak daire başkanlığı sayısı için mevcut sınırlamanın
kaldırılması öngörülmüştür.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun bazı maddelerinin Anayasa
Mahkemesi tarafından iptal edilmesi nedeniyle anılan Kanunun yürürlük
tarihi 1/7/2007 tarihine kadar ertelenmiş, iptal kararı dikkate
alınarak özellikle kamu görevlilerine ilişkin olmak üzere 5510 sayılı
Kanunla ilgili yapılacak düzenlemelerin ilgili sosyal taraflarla
etraflıca değerlendirilebilmesi bakımından yürürlük tarihinin
1/1/2008 tarihine ertelenmesi öngörülmüştür.
5510 sayılı Kanunun
ertelenmesine bağlı olarak bu Kanunun yürürlük tarihi ile ilişkili
olan;
506 sayılı Kanunun
geçici 91 inci maddesinde hak sahibi kız çocuklarına kendi çalışmaları
dışında devredilen diğer sosyal güvenlik kuruluşlarından hak sahibi
olarak aylık almaları halinde de ölüm geliri/aylığı alabilmelerini
sağlayan düzenlemedeki tarihin 5510 sayılı kanunun yürürlüğe gireceği
tarihle uyumlu olarak uzatılması,
4956 sayılı Kanunun
56 ncı maddesiyle 2926 sayılı Kanunun tescil ve sigortalama işlemlerine
ilişkin maddeleri hariç olmak üzere, primlerin alınması ve aylık hesaplamasına
ilişkin hükümler 1479 sayılı Kanuna paralel hale getirilmiş, ancak,
yapılan bu düzenleme ile 2926 sayılı Kanun kapsamındaki sigortalıların
ödedikleri primlerin yüksek olmasına rağmen, bağlanan aylıkların
düşük seviyede kalması nedeniyle, anılan sigortalıların mağdur
olmamaları ve 2926 sayılı Kanunun, alınacak prim ve bağlanacak aylıkların
hesabına esas basamak göstergelerini düzenleyen 33 üncü maddesini
değiştiren 5073 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin yürürlük tarihinin
de bugüne kadar yapıldığı şekilde ertelenmesi amaçlanmıştır.
Madde 6- Yürürlük maddesidir.
Madde 7- Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu
Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu
Karar
No: 62
Esas
No: 2/1016 9/5/2007
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kayseri Milletvekili Taner Yıldız tarafından hazırlanarak 4/5/2007 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, "Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi", Başkanlığınızca 4/5/2007 tarihinde
esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz 9/5/2007
tarihli 48 inci toplantısında; Çalışma ve Sosyal Güvenlik,
Adalet, Maliye ve Sağlık Bakanlıkları
ile TİSK, TESK, TÜRK-İŞ, HAK-İŞ, DİSK gibi
ilgili sivil toplum kuruluşları
temsilcilerinin de katılımlarıyla teklifi inceleyip görüşmüştür.
Teklif ile; işyeri devrinin hangi hallerde gerçekleştirileceği
netleştirilmekte ve Anayasa Mahkemesi tarafından bazı kanunlara
ilişkin verilen kararlar sonrasında oluşan yasal boşluğun giderilmesi
amaçlanmaktadır. Ayrıca teklif, yürürlüğü 1/7/2007 tarihine ertelenen
Genel Sağlık Sigortasını göz önünde bulunduran bir yürürlük tarihi
öngörmektedir.
Teklifin Komisyonumuzda görüşülmesi sırasında
Komisyon toplantısına önerge sahibi olarak katılan Kayseri Milletvekili
Taner Yıldız yaptığı konuşmasında;
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununda işyerinin
devredilmesi halinde devir alan işverenin sorumlulukları düzenlendiği
halde, hangi hallerin devir sayılacağının açık bir şekilde düzenlenmediğini,
Devir alan işverene ağır sorumluluklar getiren
işyeri devrinin açık ve net bir şekilde
Kanunda yer almamasının iş hayatında belirsizliklere yol açtığını
ve bu belirsizliğin kaldırılması için hangi hallerin işyeri
devri olarak nitelendirileceğine
ilişkin düzenleme getirildiğini,
Eklenen geçici madde ile 506 sayılı Kanunun 82
nci maddesinde yapılması öngörülen bu değişikliğe göre işyeri
devri olarak nitelendirilemeyecek durumda olmalarına karşın
söz konusu maddenin mevcut haline göre devir olarak işlem yapılanların
yeni düzenleme doğrultusunda tekrar
incelenmesi ve inceleme sonucuna
göre işlem yapılması öngörülerek yasal belirsizlik nedeniyle işletmelerin mağduriyetlerinin önlenmesinin amaçlandığını,
Ayrıca; Anayasa Mahkemesi tarafından 506, 5565,
1479 ve 2926 sayılı Kanunlara ilişkin verilen iptal kararları sonrasında
oluşan yasal boşluğun giderilmesi amacıyla ilgili değişikliklerin
yapıldığını ve 5510 sayılı Kanunun ertelenen yürürlük tarihinin,
özellikle kamu görevlilerine ilişkin olmak üzere yapılacak düzenlemelerin
ilgili sosyal taraflar tarafından etraflıca değerlendirilmesi
bakımından 1/7/2007 tarihinden 1/1/2008 tarihine ertelendiğini belirtmişlerdir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra,
teklif ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kabul edilmiştir.
Teklifin maddelerinin görüşülmesi sırasında,
teklif üzerinde verilen önergelerin kabul edilmesi ile;
Çerçeve 1 inci maddesinin 2 nci fıkrası, zincirleme devir ile ilgili düzenlemenin
muvazaalı işlemlere yol açabileceği gerekçesiyle madde metninden
çıkarılmış, maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek
için Kuruma yetki verilmesini öngören hüküm 2 nci fıkra olmak üzere
metne eklenmiştir.
Çerçeve 5 inci maddesine, 5510 sayılı Kanunun
yürürlük tarihi dikkate alınarak kurulacak olan daire başkanlıklarının
1/8/2007 tarihine kadar kurulması amacıyla madde metnine "1/8/2007 tarihine
kadar" ibaresi eklenmiş ve fıkralardaki Kanunların tarih ve
numaraları redaksiyona tabi tutulmuştur.
Çerçeve 6 ncı madde olmak üzere; 4904 sayılı Kanunun
yürürlüğe girmesi ile kaldırılan veya değiştirilen bazı kadro ve
unvanların altı ay içinde yeni bir kadroya atanacakları hükmü çerçevesinde,
yeni kadroların ihdası sağlanarak teklif metnine eklenmiştir.
Çerçeve 7 nci madde olmak üzere; 2022 sayılı Kanunun
1 inci maddesine göre, belirtilen tutardan daha fazla geliri olduğu
veya elde etme imkanı olduğu halde, kendilerine aylık bağlanması
talebinde bulunanların bu talepleri uygun görülenlerin; gelir
kriterlerini taşımadıkları herhangi bir şekilde tespit edilenlerden
kesilecek olan borç miktarlarının
geri alınmamasını sağlayacak önerge teklif metnine eklenmiştir.
Teklifin;
Çerçeve 2 nci maddesi, Çerçeve 1 inci maddede
506 sayılı Kanunun tarih ve numarası ve adı tam olarak yazılmış olması
nedeniyle, maddede sadece Kanun numarası yazılmak suretiyle redaksiyona
tabi tutularak aynen,
Çerçeve 3 üncü maddesi ile değiştirilmesi öngörülen
Geçici 94 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki "Bu Kanunun"
ibaresi "Bu Kanun Hükmünün" şeklinde olmak üzere redaksiyona
tabi tutularak aynen,
Çerçeve 4 üncü maddesi aynen,
Yürürlüğe ilişkin 6 ncı maddesi 8 inci madde olmak
üzere ve metnin başına "Bu Kanunun" ibaresi eklenmek suretiyle
redaksiyona tabi tutularak aynen,
Yürütmeye ilişkin 7 nci maddesi 9 uncu madde olmak
üzere aynen kabul edilmiştir.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cevdet Erdöl |
Nevzat Doğan |
Sabri Varan |
|
|
|
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kılıç |
Mehmet Kerim Yıldız |
Ahmet Yaşar |
|
|
|
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bayram Meral |
Remziye Öztoprak |
Osman Akman |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif Birinç |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
Lokman Ayva |
|
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Tanrıverdi |
Medeni Yılmaz |
Alim Tunç |
|
|
Manisa |
Muş |
Uşak |
KAYSERİ MİLLETVEKİLİ
TANER YILDIZ'IN TEKLİFİ
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun 82 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Prim borçlarına
halef olma
MADDE 82- Sigortalıların
çalıştırıldığı işyeri faal halde iken, aktif ve/veya pasifi ile
birlikte devredilir veya intikal ederse ya da başka bir işyerine
katılır veya birleşirse eski işverenin Kuruma olan sigorta primi
ile gecikme cezası, gecikme zammı ve diğer ferilerinden oluşan borçlarından,
aynı zamanda yeni işveren de müştereken ve müteselsilen sorumludur.
Bu hükme aykırı sözleşme hükümleri Kuruma karşı geçersizdir. Devir,
intikal, katılma veya birleşme tarihinden sonra eski işverenin
önceki dönemlere ilişkin doğacak prim borçlarından yeni işveren
sorumlu tutulamaz.
İşyerinin, birden
fazla devre konu olması halinde, devralan sadece işyerini kendisine
devreden işverenin faaliyet döneminde doğmuş birinci fıkra kapsamındaki
borçlarından sorumlu olup, daha önceki devredenlerin faaliyet dönemine
ait borçlarından sorumlu değildir."
MADDE 2- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun 140 ıncı maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"İdari para cezaları
ilgiliye tebliğ edilmekle tahakkuk eder ve tebliğ tarihinden itibaren
on beş gün içinde Kuruma ödenir veya aynı süre içinde Kurumun ilgili
ünitesine itiraz edilebilir. İtiraz takibi durdurur. Kurumca itirazı reddedilenler, kararın
kendilerine tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde yetkili idare
mahkemesine başvurabilirler. Bu süre içinde başvurunun yapılmamış
olması halinde idari para cezası kesinleşir. Mahkemeye başvurulması
cezanın takip ve tahsilini durdurmaz. Tebliğ tarihinden itibaren
on beş gün içinde Kuruma ödenmeyen
idari para cezaları, bu Kanunun 80 inci maddesi hükmü gereğince
hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil
edilir. İdari para cezalarının, Kuruma itiraz ve yargı yoluna başvurulmaksızın
tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde ödenmesi halinde, bunun
dörtte üçü tahsil edilir. Peşin ödeme, idari para cezalarına karşı
Kuruma itiraz etme veya yargı yoluna başvurma hakkını etkilemez.
Ancak, Kurumca itirazın reddedilmesi veya mahkemece Kurum lehine
karar verilmesi halinde, daha önce tahsil edilmemiş olan dörttebirlik
ceza tutarı, 80 inci madde hükmü de dikkate alınarak tahsil edilir."
"Fiilin işlendiği
günden itibaren beş yıl içinde tebliğ edilemeyen idari para cezaları
zamanaşımına uğrar. İdari para cezaları hakkında, bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu
hükümleri uygulanır."
MADDE 3- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
94- Bu Kanunun yürürlük tarihinden geriye doğru 10 yıl içerisinde,
sigortalıların çalıştırıldığı işyerinin aktif ve/veya pasifi
ile birlikte devredilmediği veya intikal etmediği halde, bu Kanunla
değiştirilmeden önceki 82 nci madde hükmü uyarınca Kurumun veya
yargı organlarının kararlarına istinaden devir veya intikaline
karar verilerek, eski işverenin Kuruma olan sigorta primi ile gecikme
cezası ve gecikme zammı ve diğer ferilerinden oluşan borçlarından
sorumlu tutulan işverenlerin, bu Kanunun yürürlük tarihini takip
eden aybaşından itibaren 1 ay içinde Kuruma başvurmaları halinde,
bu Kanunla değiştirilen 82 nci madde hükümlerinin Kurum Yönetim
Kurulunca belirlenecek uygulama usul ve esasları dahilinde durumları
yeniden incelenir. Yapılacak inceleme sonucunda, bu Kanunla değişik
82 nci madde uyarınca devir veya intikal olmadığı belirlenen işyerlerinden
dolayı daha önce talep edilmiş olan tutarlar, yeni işverenin devir
veya intikal tarihinden sonra Kuruma borcunun olmaması borcu varsa
bunları Kuruma ödemesi şartıyla alınmaz, alınmış olan tutarlar ise
yukarıda belirtilen müracaat tarihini takip eden ayın başından
itibaren hesaplanacak kanuni faizi ile birlikte iade edilir."
MADDE 4- (1) 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar
ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun
36 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları ile 50 nci maddesinin
ikinci cümlesi hükmü ve 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi
Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun 33 üncü
maddesinin birinci fıkrası hükmü 2007 yılı için uygulanmaz.
(2) 2926 sayılı Kanuna
tabi sigortalılardan, 2007 yılında aynı Kanunun 33 üncü maddesine
göre belirlenen gelir basamaklarından ilk altı basamakta bulunanlardan
altıncı basamak gösterge tutarının, yedi ve daha yukarı basamaklarda
bulunanlardan ise bulundukları basamak gösterge tutarının %20’si
oranında sağlık sigortası primi tahsil edilir.
(3) 2/9/1971 tarihli
ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar
Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun Geçici 27 nci maddesinde geçen
"Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve tescilleri yapılmış
olan" ibaresi "Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve
tescilleri yapılan" olarak ve aynı maddede geçen
"31/12/2006" ibareleri "31/12/2007" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5- (1) 16/5/2006 tarihli ve 5502 sayılı Sosyal Güvenlik
Kurumu Kanununun 12 nci maddesinin ikinci fıkrası, "Her bir genel
müdürlük bünyesinde, Yönetim Kurulu kararı ile yeterli sayıda daire
başkanlığı kurulur." olarak,
(2) 31/5/2006 tarihli
ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun
108 inci maddesindeki "1/1/2007" ibaresi "1/1/2008"
olarak,
(3) 17/7/1964 tarihli
ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun Geçici 91 inci maddesinin
yedinci fıkrasında geçen "31/12/2005" ibaresi
"31/12/2007" olarak,
(4) 24/7/2003 tarihli
ve 4956 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinin (d) bendi ile aynı Kanunun
geçici üçüncü maddesinde geçen "1/1/2005" ibareleri ve
22/1/2004 tarihli ve 5073 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde geçen
"1/1/2005" ibaresi "1/1/2008" olarak,
Değiştirilmiştir.
Yürürlük
MADDE 6- (1) 4 üncü maddesinin (1) ve (2) numaralı fıkraları
18/4/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
(2) Diğer maddeleri
yayımı tarihinde,
Yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 17/7/1964 tarihli ve
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 82 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Prim borçlarına halef olma
MADDE 82- Sigortalıların çalıştırıldığı işyeri
faal halde iken, aktif ve/veya pasifi ile birlikte devredilir veya
intikal ederse ya da başka bir işyerine katılır veya birleşirse eski
işverenin Kuruma olan sigorta primi ile gecikme cezası, gecikme
zammı ve diğer ferilerinden oluşan borçlarından, aynı zamanda yeni
işveren de müştereken ve müteselsilen sorumludur. Bu hükme aykırı
sözleşme hükümleri Kuruma karşı geçersizdir. Devir, intikal, katılma
veya birleşme tarihinden sonra eski işverenin önceki dönemlere
ilişkin doğacak prim borçlarından yeni işveren sorumlu tutulamaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Kurum yetkilidir.”
MADDE 2- 506 sayılı Kanunun
140 ıncı maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İdari para cezaları ilgiliye tebliğ edilmekle
tahakkuk eder ve tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde Kuruma
ödenir veya aynı süre içinde Kurumun ilgili ünitesine itiraz edilebilir.
İtiraz takibi durdurur. Kurumca
itirazı reddedilenler, kararın kendilerine tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içinde yetkili idare mahkemesine başvurabilirler.
Bu süre içinde başvurunun yapılmamış olması halinde idari para cezası
kesinleşir. Mahkemeye başvurulması cezanın takip ve tahsilini
durdurmaz. Tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde Kuruma ödenmeyen idari para cezaları,
bu Kanunun 80 inci maddesi hükmü gereğince hesaplanacak gecikme
cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil edilir. İdari para cezalarının,
Kuruma itiraz ve yargı yoluna başvurulmaksızın tebliğ tarihinden
itibaren on beş gün içinde ödenmesi halinde, bunun dörtte üçü tahsil
edilir. Peşin ödeme, idari para cezalarına karşı Kuruma itiraz etme
veya yargı yoluna başvurma hakkını etkilemez. Ancak, Kurumca itirazın
reddedilmesi veya mahkemece Kurum lehine karar verilmesi halinde,
daha önce tahsil edilmemiş olan dörttebirlik ceza tutarı, 80 inci
madde hükmü de dikkate alınarak tahsil edilir.”
“Fiilin işlendiği günden itibaren beş yıl içinde
tebliğ edilemeyen idari para cezaları zamanaşımına uğrar. İdarî
para cezaları hakkında, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır.”
MADDE 3- 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Geçİcİ Madde 94- Bu Kanun hükmünün yürürlük tarihinden
geriye doğru 10 yıl içerisinde, sigortalıların çalıştırıldığı
işyerinin aktif ve/veya pasifi ile birlikte devredilmediği veya
intikal etmediği halde, bu Kanunla değiştirilmeden önceki 82 nci
madde hükmü uyarınca Kurumun veya yargı organlarının kararlarına
istinaden devir veya intikaline karar verilerek, eski işverenin
Kuruma olan sigorta primi ile gecikme cezası ve gecikme zammı ve diğer
ferilerinden oluşan borçlarından sorumlu tutulan işverenlerin,
bu Kanunun yürürlük tarihini takip eden aybaşından itibaren 1 ay
içinde Kuruma başvurmaları halinde, bu Kanunla değiştirilen 82
nci madde hükümlerinin Kurum Yönetim Kurulunca belirlenecek uygulama
usul ve esasları dahilinde durumları yeniden incelenir. Yapılacak
inceleme sonucunda, bu Kanunla değişik 82 nci madde uyarınca devir
veya intikal olmadığı belirlenen işyerlerinden dolayı daha önce
talep edilmiş olan tutarlar, yeni işverenin devir veya intikal tarihinden
sonra Kuruma borcunun olmaması borcu varsa bunları Kuruma ödemesi
şartıyla alınmaz, alınmış olan tutarlar ise yukarıda belirtilen müracaat
tarihini takip eden ayın başından itibaren hesaplanacak kanuni faizi
ile birlikte iade edilir.”
MADDE 4- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5- (1) 16/5/2006 tarihli
ve 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununun 12 nci maddesinin
ikinci fıkrası, “Her bir genel müdürlük bünyesinde, Yönetim Kurulu
kararı ile 1/8/2007 tarihine kadar
yeterli sayıda daire başkanlığı kurulur.” olarak,
(2) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 108 inci maddesindeki
“1/1/2007” ibaresi “1/1/2008” olarak,
(3) 506 sayılı Kanunun Geçici 91 inci maddesinin
yedinci fıkrasında geçen “31/12/2005” ibaresi “31/12/2007” olarak,
(4) 24/7/2003 tarihli ve 4956 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar
ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar
Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi,Yürürlükten
Kaldırılması ve Bu Kanunlara Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında
Kanunun 56 ncı maddesinin (d) bendi ile aynı Kanunun geçici üçüncü
maddesinde geçen “1/1/2005” ibareleri ve 22/1/2004 tarihli ve 5073 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanunu, Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanunu,
Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile Tarımda Kendi Adına
ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa Göre Gelir veya
Aylık Almakta Olanların Gelir ve Aylıklarında Artış ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun
17 nci maddesinde geçen “1/1/2005” ibaresi “1/1/2008” olarak,
Değiştirilmiştir.
MADDE 6- 4904 sayılı Türkiye
İş Kurumu Kanununa aşağıdaki Ek Madde eklenmiştir.
“EK MADDE- Bu Kanuna
ekli (I) sayılı listede gösterilen kadrolar ihdas edilerek , 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (III) sayılı cetvelin Türkiye İş
Kurumuna ilişkin bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 7- 1/7/1976 tarihli ve
2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz
Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanun hükümlerine göre
ilk defa aylık bağlanmasına veya bağlanmış olan aylığın ödenmeye
devam olunmasına esas alınması gereken ortalama aylık gelir tutarı
itibariyle, aylık bağlanması veya aylık ödenmeye devam olunması
niteliğini haiz olmadığı tespit
edilerek 1/1/2005 tarihi ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih arasındaki
dönemde aylıkları kesilerek kendilerine borç çıkarılmış veya
borç çıkarılması gereken özürlülerden; muhtaçlık kararı kaldırılarak
bağlanmış olan aylığın kesilmesine il veya ilçe idare kurulları
karar verilmiş olması durumunda
bu karar tarihi, aylık kesilmesi işleminin doğrudan Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından uygulanması
durumunda ise bu Kurumun yazılı işlem tarihi itibariyle, aynı dönemde 16 yaşından büyük işçiler için geçerli olan 30 günlük net asgari ücret tutarının üçte ikisinden daha az aylık ortalama geliri olduğu veya aynı tutara kadar gelir
elde edebileceği ya da nafaka alabileceği tespit edilmiş olanlara, daha önceden ilgili mevzuatına aykırı olarak ödenmiş olan aylıklar sebebiyle çıkarılmış borçlar,
ilgililerin dava açmış olmaları halinde bu davalardan vazgeçmeleri
ve 31/10/2007 tarihine kadar yazılı başvurmaları kaydıyla tahsil
edilmez, başlatılan icra takiplerinden vazgeçilir ve bunlardan
tahsil edilen tutarlar talepleri halinde faizsiz olarak kendilerine iade edilir.”
Yürürlük
MADDE 8- Bu Kanunun;
(1) 4 üncü maddesinin (1) ve (2) numaralı fıkraları
18/4/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
(2) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
Yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9- Teklifin 7 nci maddesi
Komisyonumuzca 9 uncu madde olmak üzere aynen kabul edilmiştir.
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ (1) SAYILI LİSTE
KURUMU : TÜRKİYE İŞ KURUMU
TEŞKİLATI : MERKEZ
|
İHDAS
EDİLEN KADROLAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
SINIFI |
UNVANI |
|
DERECESİ |
ADEDİ |
|
|
|
|
GİH |
MÜŞAVİR |
1 |
8 |
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
8 |
|