Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1411)
Adana Milletvekili Vahit Kirişçi ve Tokat Milletvekili Zeyid Aslan’ın;
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından
Kullandırılan Grup Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi
Hakkında Kanun Teklifi ile Tarım, Orman ve Köyişleri ile Plan ve Bütçe
Komisyonları Raporları
(2/975)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Grup
Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkında Kanun
Teklifimiz ektedir.
Gereğini saygılarımızla
arz ederiz.
|
Zeyid
Aslan |
Vahit
Kirişçi |
|
|
|
Tokat |
|
GENEL GEREKÇE
Malum olunduğu
üzere ülkemiz nüfusunun büyük bölümü tarım sektöründe çalışmaktadır. Tarımsal desteklerin
çok yetersiz olduğu geçmiş dönemlerde, tarımsal çalışmalar sonucu
elde edilen gelir, geçim düzeyinin çok altında kalmıştır. Bu
sebeple çiftçilerimiz kredi alabilmek için her türlü şartı
T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. tarafından 2002 yılı ve öncesinde, Tarım Kredi Kooperatiflerince
2004 yılı ve öncesinde müştereken (grup kredisi şeklinde) kullandırılan
krediler için, 20 kadar kişinin birbirine müşterek ve müteselsilen
kefil oldukları bir sistem yürürlükte bulunmaktaydı. Bu sistem kaldırılarak
yerine Kredi Genel Sözleşmesi uygulaması getirilmiştir. Bu uygulamayla
müşterek kredi kullandırılmasına T.C. Ziraat Bankası A.Ş. tarafından 2002
yılında, Tarım Kredi Kooperatiflerince 2004 yılında son verilmiştir.
Müteselsil kefilliğin
uygulandığı kredilerde, bir kişi kendi borcunu ödemiş olsa bile
senette yazılı olan diğer borçluların borçları için kefaletleri
devam etmektedir. Çiftçilerimiz kefaletleri sebebi ile ilgili
kuruluşlar tarafından Borçlar Kanunu ve İcra ve İflas Kanunu hükümleri
çerçevesinde, hakkında icra takibi başlatılmakta ve haciz tazyikine
muhatap olmaktadırlar. Kredi kullanan çiftçilerimiz müteselsil
kefil oldukları diğer borçluları tanımamaktadırlar. Çiftçilerimizin
birçoğunun diğer borçlularla hiçbir maddi ya da manevi ilişkisi bulunmamaktadır,
diğer borçluların adreslerini, ödeme gücü bulunup bulunmadığını
bilmemektedirler. Bu durum da çiftçilerimizin kendi borçlarını
ödemiş olmalarına rağmen kefaletten dolayı mağdur duruma düşmelerine
sebebiyet vermektedir. Bu teklifle, kendi borcunu ödeyen iyi niyetli
borçluların mağduriyetleri giderilmiş olacaktır.
Diğer yandan, kefalet
sorumluluğu sona erecek borçlularla aynı senetlerde yer alan ve fakat
kendi borcunu ödeyemeyecek duruma düşmüş olan borçlular hakkında
bu alacakların tahsili için haklarında yasal takipler sürdürülmeye
devam edecektir. Bu durumdaki kişiler hakkında yapılacak yasal takip
sonucu alacağın tahsili sağlanamayarak aciz vesikasına bağlanması
halinde, aciz vesikasına bağlanan borçların, sosyal sorumluluk gereği
Hazine tarafından karşılanması uygun olacaktır.
Üreticilerin,
1972/1581 sayılı Kanun çerçevesinde Türk çiftçisine hizmet veren Tarım
Kredi Kooperatiflerinin sunduğu hizmetlerden faydalanabilmeleri
için Tarım Kredi Kooperatiflerine ortak olmaları gerekmektedir.
Tarım Kredi Kooperatiflerine ortak olmak için müracaat eden üreticilerden;
Kooperatif bölgesinde kendisine ait arazi üzerinde tarımsal bir
işletmeye sahip olmaları veya Merkez Birliğince tespit edilen esas
ve ölçülerde büyük ve küçükbaş hayvancılık, kümes hayvancılığı,
seracılık, arıcılık, ipekböcekçiliği, balıkçılık, yaş meyve ve
sebze üreticiliği ve benzeri konularda üretim faaliyetinde bulunuyor
olmaları şartı aranmakta olup, sahip oldukları tarımsal işletmelerini
tapu kayıtlarıyla tevsik etmeleri, hayvan varlıklarını da Köy/Mahalle
Muhtarlıklarından ve/veya Tarım İl/İlçe Müdürlüklerinden alınacak
olan belgelerle tevsik etmeleri gerekmektedir. Ayrıca tarımsal
faaliyetleri hakkında detaylı olarak yazılı beyanda bulunmaktadırlar.
Buna göre, Tarım Kredi Kooperatifine ortak olan üreticilerden alınan
belgelerin içeriği “Çiftçilik Belgesinin” içeriğini kapsamaktadır.
Dolayısıyla, TKK ortaklarından ayrıca “Çiftçilik Belgesi” istenilmesi
TKK’da mevcut bilgilerin tekrar alınması anlamına gelmektedir. Bu
bakımdan; Tarım Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanan ve bu Kooperatifler
aracılığıyla Devletçe sağlanan her türlü destekten yararlanan
çiftçilerden, yürürlükteki kanun hükümlerine göre istenilmekte
olan çiftçilik belgesi istenilmemesi daha uygun olacaktır. Böylece
çiftçilerimizin boşa masraf yapmaları, boşa zaman harcamaları
önlenmiş olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Tarım Kredi Kooperatiflerince 2004 yılından
önce müştereken (grup kredisi şeklinde) kullandırılan krediler
için 20 kadar kişinin birbirlerine müşterek ve müteselsilen kefil
oldukları bir sistem yürürlükte bulunmaktaydı.
Bu sistem 2004 yılında kaldırılarak yerine Kredi
Genel Sözleşmesi uygulaması getirildi. Bu yeni usulle müşterek
kredi kullandırılmasına son verilerek, kefillerin diğer kredi
kullanan kişiye kefil olması uygulaması getirildi.
2004 yılından önce kullanılan grup kredilerinde
müşterek kredi kullanan kişiler kendi borçlarını ödemiş olsalar
dahi, senette yazılı olan diğer kişilerin borçları için kefaletleri
devam etmektedir. Kefaletleri devam ettiği için de Tarım Kredi Kooperatifleri
tarafından Borçlar Kanunu ve İcra ve İflas Kanunu hükümleri çerçevesinde
haklarında icra takibi başlatılmakta ve haciz tazyikine muhatap
olmaktadırlar. Bu da çiftçilerimizin kendi borçlarını ödemiş olmalarına
rağmen kefaletten dolayı mağdur duruma düşmelerine sebebiyet
vermektedir.
Kefalet sorumluluğu sona erecek borçlularla aynı
senetlerde yer alan ve kendi borcunu ödeyemeyecek duruma düşmüş
olan kişiler hakkında bu alacakların tahsili için haklarında yasal
takipler sürdürülmeye devam edecektir. Bu durumdaki kişiler hakkındaki
yasal takip sonuçlanıp, alacağın tahsili sağlanamayarak aciz vesikasına
bağlanması halinde, aciz vesikasına bağlanan alacaklarının, Devletimizin
sosyal sorumluluğu gereği, Hazine tarafından karşılanması uygun
olacaktır.
Bu Kanunda hükme bağlanmamış, uygulamada karşılaşılabilecek
sorunların çözümünde izlenecek yol belirlenmiştir.
Bu madde ile kendi borcunu ödeyen iyi niyetli kişilerin
mağduriyetleri giderilmiş olacaktır.
Madde 2- Üreticilerin, 1972/1581 sayılı Kanun çerçevesinde
Türk çiftçisine hizmet veren Tarım Kredi Kooperatiflerinin sunduğu
hizmetlerden faydalanabilmeleri için Tarım Kredi Kooperatiflerine
ortak olmaları gerekmektedir. Tarım Kredi Kooperatiflerine ortak
olmak için müracaat eden üreticilerden; Kooperatif bölgesinde kendisine
ait arazi üzerinde tarımsal bir işletmeye sahip olmaları veya Merkez
Birliğince tespit edilen esas ve ölçülerde büyük ve küçükbaş hayvancılık,
kümes hayvancılığı, seracılık, arıcılık, ipekböcekçiliği, balıkçılık,
yaş meyve ve sebze üreticiliği ve benzeri konularda üretim faaliyetinde
bulunuyor olmaları şartı aranmakta olup, sahip oldukları tarımsal
işletmelerini tapu kayıtlarıyla tevsik etmeleri, hayvan varlıklarını
da Köy/Mahalle Muhtarlıklarından ve/veya Tarım İl/İlçe Müdürlüklerinden
alınacak olan belgelerle tevsik etmeleri gerekmektedir. Ayrıca tarımsal
faaliyetleri hakkında detaylı olarak yazılı beyanda bulunmaktadırlar.
Buna göre, Tarım Kredi Kooperatifine ortak olan üreticilerden alınan
belgelerin içeriği "Çiftçilik Belgesinin" içeriğini kapsamaktadır.
Dolayısıyla, TKK ortaklarından ayrıca "Çiftçilik Belgesi"
istenilmesi TKK'da mevcut bilgilerin tekrar alınması anlamına gelmektedir.
Bu bakımdan; Tarım Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanan ve bu
Kooperatifler aracılığıyla Devletçe sağlanan her türlü destekten
yararlanan çiftçilerden, yürürlükteki kanun hükümlerine göre istenilmekte
olan çiftçilik belgesi istenilmemesi daha uygun olacaktır. Böylece
çiftçilerimizin boşa masraf yapmaları, boşa zaman harcamaları
önlenmiş olacaktır.
Madde 3- Yürürlük maddesidir.
Madde 4- Yürütme maddesidir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/975 |
|
|
|
Karar No.: 61 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca
20/03/2007 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “T. C. Ziraat Bankası
A. Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Grup
Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkında Kanun
Teklifi (1/1245)” Komisyonumuzun 22/03/2007 tarihli 67 nci toplantısında,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilileri
ile konuyla ilgili resmi kurum yetkililerinin ve sivil toplum örgütlerinin
katılımlarıyla görüşülmüştür.
Teklifle
18/4/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında
Hazine kaynağına dönüştürülmüş tarımsal kredilerin borçluları
da dahil olmak üzere T. C. Ziraat Bankası A. Ş.’den 20/08/2002, Tarım
Kredi Kooperatiflerinden 30/1/2004 tarihlerinden önce aynı kredi
sözleşmesi ile birden çok üreticinin, müşterek borçlu ve müteselsil
kefil sıfatı ile sorumlu olmak suretiyle grup kredisi şeklinde kullandıkları
tarımsal kredilerden doğan kendilerine ait borçlarını, faiz, masraf,
yargılama gideri ve her türlü fer’ileri ile birlikte 31/12/2007 tarihine
kadar tamamen ödemeleri şartıyla bu kişilerin aynı sözleşmedeki
diğer borçlulara olan kefaletten sorumluluğunun son bulması; Tarım
Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanan ve bu kooperatifler aracılığıyla
devletçe sağlanan her türlü destekten yararlanan çiftçilerden diğer
kanun hükümlerine göre Tarım Kredi Kooperatiflerince istenilmekte
olan çiftçi belgesinin istenmemesi öngörülmektedir.
Teklifin
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde şu hususlar belirtilmiştir:
Grup kefilliği sebebi ile birçok çiftçinin mağdur olduğu dile getirilmiştir.
Teklif ile, başkalarının borcu sebebi ile müzayaka
halinde bulunan çiftçimizin, bu zor durumdan kurtulacağı belirtilmiştir.
Bu teklifin bir af niteliği taşımadığı, bu
teklif ile borcunu ödeyen çiftçilerin grup kefilliği sebebi ile uğradıkları
mağduriyetlerinin giderilmesinin amaçlandığı önemle belirtilmiştir.
Bu Teklifin kanunlaşmasıyla, çiftçilerimizin, kendilerine
ait olmayan ve kendilerini iflasa götürecek olan borçlardan kurtulacaklarına
dikkat çekilmiştir.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerin
ardından Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine
geçilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi madde başlığı konularak
kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi; başlık konularak, çiftçi
belgesi istenmeyecek haller düzenlenerek kabul edilmiştir.
Teklifin 3 ve 4 üncü maddelerine madde başlığı
eklenerek aynen kabul edilmiştir.
Teklifin tümü, Başkanlığımıza verilen redaksiyon
yetkisi çerçevesinde, kanun yazım tekniğine uygun olarak düzenlenmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Vahit Kirişçi |
Özkan Öksüz |
Ahmet Ertürk |
|
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Adem Tatlı |
Osman Özcan |
Mehmet Semerci |
|
|
Giresun |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(2. maddeye muhalifim) |
(2. maddeye muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Memet Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
Ali İhsan Merdanoğlu |
|
|
Batman |
Burdur |
Diyarbakır |
|
|
|
(2. maddeye muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Budak |
Mehmet Işık |
İsmail Soylu |
|
|
Edirne |
Giresun |
Hatay |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdullah Çetinkaya |
Selahattin Dağ |
Fahrettin Üstün |
|
|
Konya |
Mardin |
Muğla |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(2. mad., 3. mad., 4. mad. |
|
|
|
|
muhalifim, şerh ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necati Uzdil |
Abdurrahman Müfit
Yetkin |
Zülfikar İzol |
|
|
Osmaniye |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
(Tümüne muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
Tekirdağ |
Van |
|
MUHALEFET ŞERHİ
22/3/2007 tarihinde Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunda
görüşülerek kabul edilen T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri
Tarafından Kullandırılan Grup Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona
Erdirilmesi Hakkındaki Kanun Teklifinin 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü
maddelerine muhalifiz.
Ziraat odaları, Anayasada belirlenen meslek
mensuplarının hak ve menfaatlerini koruyamaz duruma getirdiği
gibi çiftçilikle ilişkisi olmayan kişilere de Tarım Kredi Kooperatifleri
aracılığı ile devlet desteklerinin ödenmesini sağlamaktadır.
Bir çiftçinin çiftçi olduğunu belgeleyebilmesi
yani çiftçilik mesleğini ispat etmesi ancak Meslek Odasından, Ziraat
Odasından alacağı belge ile mümkündür. Nitekim Avukatlık mesleğini
icra etmek isteyen kişilerin Barodan, Doktorluk mesleğini icra
etmek isteyen kişilerin Tabipler Odasından, tüccarların TOBB’dan,
esnafın TESK’ten vs. belge alarak ancak mesleğini icra etmesi mümkündür.
Tarım Kredi Kooperatifi ortağı olan kişilerin
ortaklığının devamı süresince çiftçi sayılması, çiftçi ve çiftçilik
faaliyetinin tanımının yapıldığı 6964 sayılı Kanunun 5184 sayılı
Kanunla değişik 1/A maddesine de aykırıdır.
Teklif metni gerekçesinde, Tarım Kredi Kooperatifi
ortağı olmak, çiftçilik mesleğine mensubiyet için yeterli görülmüştür.
Bu ifade Anayasal meslek örgütü olan Ziraat Odalarını devre dışı
bırakmaktadır. Oysa, kooperatif ortağı olmak ihtiyari meslek odası
üyesi olmak ise Anayasal mecburiyettir.
Hükümetin bazı yasalarda olduğu gibi bu yasayla
da sivil toplum örgütlerini cezalandırma girişimi devam etmektedir.
Ayrıca Komisyonda teklifin görüşmeleri sırasında
görüşlerini belirten Hazine, Maliye ve Ziraat Bankası temsilcileri
de kanun teklifinin alt yapısının olmadığını dile getirmişlerdir.
Hazine temsilcisi bütçeye kanunla ilgili olarak
“hükümetin ödenek tahsis etmediğini, Tarım Kredisinin hazineyle
veya devletle herhangi bir organik bağının olmadığı bahsiyle hazineye
görev verilmesi, zararın da Hazine tarafından karşılanmasına
prensip olarak karşı olduklarını, Ziraat Bankasının 4603 sayılı
Kanun çerçevesinde bedeli önceden ödenmeden görev verilemez hükmünün
olduğunu, bütçede yer almadığı için, kanun teklifi yasalaşsa bile
ödemenin mümkün olmadığını” belirtmiştir.
Ziraat Bankası temsilcisi de “teklifin 4603 sayılı
kanuna aykırı olduğunu, ödeme gücü bulunmayan üreticinin kefalet
borcundan kurtulmasının söz konusu olacağını, bu durumun kefaletten
kurtulma imkânı bu kanun kapsamına girmeyen tarımsal kredi kefilleriyle
ticari ve bireysel kredi kefillerinin de sızlanmalarına yol açacağını
belirtmiştir.
Maliye Bakanlığı temsilcisi “Teklifin Borçlar
Kanununun 19 uncu maddesine aykırı olduğunu yine Ticaret Kanununun
7 nci maddesine aykırı olduğunu, kanunun yasalaşmasıyla 4353 sayılı
Kanun gereğince tahsilatın hazine avukatlarınca yapılması gerektiğini,
kanunun böyle bir işlevinin yanlış olacağını” belirtmiştir.
Altyapısı olmayan, karşılığı bütçede olmayan,
Anayasaya ve çeşitli kanunlarımıza aykırı olan ve devlet ciddiyetiyle
bağdaşmayan bu teklife muhalifiz.
|
|
Fahrettin Üstün |
Osman Özcan |
Mehmet Semerci |
|
|
Muğla |
Antalya |
Aydın |
|
|
Ramazan Kerim Özkan |
Mehmet Işık |
Necati Uzdil |
|
|
Burdur |
Giresun |
Osmaniye |
|
|
|
|
|
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİ TARAFINDAN
KULLANDIRILAN GRUP KREDİLERİNDEN DOĞAN KEFALETİN SONA ERDİRİLMESİ
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Kefaletin sona ermesi
MADDE 1- (1) Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketinden 20/08/2002 ve Tarım Kredi Kooperatiflerinden 30/01/2004
tarihinden önce aynı kredi sözleşmesi ile birden çok üreticinin/kooperatif
ortağının birbirlerine karşı müşterek borçlu ve müteselsil kefil
sıfatı ile sorumlu olmak sureti ile toplu köy ikrazatı/grup kredisi
şeklinde kullandıkları tarımsal kredilerden, kanunun yayımlandığı
tarih itibariyle Tasfiye Olunacak Alacaklar Hesaplarında kayıtlı
borcu bulunanların (borcu yeniden yapılandırılmış olanlar dahil)
bu sözleşmelerden doğan kendilerine ait borçlarını, faiz, masraf,
yargılama gideri ve her türlü fer’ileri ile birlikte 31/12/2007 tarihine
kadar tamamen ödemeleri şartı ile, bu kişilerin aynı sözleşmedeki
diğer borçlulara olan kefaletten sorumluluğu son bulur.
(2) Borçluların kendilerine
ait borçlarının ödenmesinde Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası
Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatifleri mevzuatında lehlerine
öngörülen hükümlerden yararlanmaları mümkün olup, bu halde de sözleşmedeki
diğer borçlulara olan kefaletten sorumlulukları son bulur.
(3) Bu kanun kapsamındaki
borçluların asalet ve kefaletten kaynaklanan borçları nedeni ile
aleyhlerine başlatılan dava ve takipler ile mahkumiyet kararları
ayrıca harç ve masraf ödenmeksizin ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın
kendi borcunu ödeyenler hakkında ortadan kalkar.
(4) Bu kanun kapsamında
yer alan uygulamalardan, 18/04/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı kapsamında Hazine kaynağına dönüştürülmüş tarımsal
kredilerin borçluları da yararlanır.
(5) Bu kanun kapsamında
kefalet sorumluluğu sona eren borçlularla aynı sözleşmede yer
alan, fakat Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketine
ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borcunu bu kanun uyarınca
31/12/2007 tarihine kadar ödeyemeyen borçluların haklarındaki icra
takiplerine, alacak tamamen tahsil ve tasfiye edilinceye, ya da
aciz vesikasına bağlanıncaya kadar devam edilir. Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketine ve Tarım Kredi Kooperatiflerine
olan borcu devam eden borçlular hakkındaki yasal takipler neticesinde
alacağın aciz vesikasına bağlanması halinde, aciz vesikasına bağlanan
faiz, masraf, yargılama gideri ve her türlü fer’ileri dahil, Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin
alacakları Hazine tarafından karşılanır. Hazine, Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin
yerine geçip aciz vesikasının haklarını kullanır.
(6) Kendilerine ait
borçlarını Kanunun yayımı tarihinden önce faiz, masraf, yargılama
gideri ve her türlü fer’ileri ile birlikte tamamen ödemiş olup, sadece
kefalet sorumlulukları devam edenler hakkında da bu kanun hükümleri
uygulanır. Bu kanunda yer almayan hususlar hakkında Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketinin ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin
mevzuatı uygulanır.
Çiftçi belgesi istenmeyecek haller
MADDE 2- (1) Tarım ve Köyişleri Bakanlığının çiftçi kayıt
sistemine kayıtlı olan çiftçilerden her türlü ayni ve nakdi yardım,
avans, sübvansiyon, prim gibi tarımsal destekleme ve/veya kredi kullanılması
işlemlerinde çiftçi belgesi aranmaz.
Yürürlük
MADDE 3- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 4- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/975 |
|
|
|
Karar No.: 135 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına 16/3/2007 tarihinde sunulan ve
Başkanlıkça 20/3/2007 tarihinde tali komisyon olarak Tarım, Orman
ve Köyişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen, Adana Milletvekili Vahit KİRİŞÇİ ve Tokat Milletvekili Zeyid
ASLAN imzalı, (2/975) esas numaralı "T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve
Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Grup Kredilerinden
Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkında Kanun Teklifi", Komisyonumuzun
28/3/2007 tarihinde yapmış olduğu 46 ncı Birleşiminde Hükümeti temsilen
Tarım ve Köyişleri Bakanı M. Mehdi EKER, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı, Ziraat Bankası Anonim Şirketi, Tarım Kredi Kooperatifleri
ve Ziraat Odaları Birliği temsilcilerinin katılımlarıyla birlikte incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemiz nüfusunun büyük bölümü tarım
sektöründe çalışmaktadır. Tarımsal desteklerin ve tarımsal
ürünlerin yetersiz
olduğu dönemlerde, çiftçiler kredi alabilmek için müşterek veya müteselsil
kefalet yolu ile birbirlerine kefil
olmuşlardır. Çiftçiler;
çoğunlukla, hiç tanımadıkları, ödeme gücü ve ikametgah
adresi konusunda bilgi sahibi olmadıkları kişilerin borcunu,
grup kefilliği sıfatı ile ödemek durumunda kalmışlar veya icra takiplerine
uğramışlardır. Ziraat Bankası Anonim Şirketi 2002 yılında, Tarım
Kredi Kooperatifleri 2004 yılında müteselsil kefaletle kredi verme
uygulamasına son verdiği halde, anılan tarihlerden önce müteselsil
kefaletle kredi alan, ancak kendi borcunu ödediği halde, çok sayıda
çiftçi kefaletten doğan borcu nedeniyle icra takibine uğramış ve
mağdur duruma düşmüştür. Kanun Teklifi ile; borcunu
ödemiş olmakla birlikte, grup kefilliği nedeniyle idari veya kanuni
takibe maruz kalmış çiftçilerin bu takiplerden kurtulması veya kendi
borçlarını her türlü fer’ileri ile birlikte tamamen ödemeleri durumunda
kefaletten kaynaklanan sorumluluklarının kaldırılması amaçlanmaktadır.
Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;
- 18/4/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı kapsamında Hazine kaynağına dönüştürülmüş
tarımsal kredilerin borçluları da dahil olmak üzere Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketinden 20/8/2002; Tarım Kredi Kooperatiflerinden
30/1/2004 tarihinden önce aynı kredi sözleşmesi ile birden çok üreticinin,
müşterek borçlu veya müteselsil kefil sıfatı ile sorumlu olmak suretiyle
grup kredisi şeklinde kullandıkları tarımsal kredilerden doğan
kendilerine ait borçlarını, faiz, masraf, yargılama gideri ve her
türlü fer’ileri ile birlikte 31/12/2007 tarihine kadar tamamen ödemeleri
durumunda bu kişilerin aynı sözleşmedeki diğer borçlulara olan
kefalet sorumluluğunun sona erdirilmesinin,
- Ziraat Bankası Anonim Şirketi veya
Tarım Kredi Kooperatifine borcu devam eden borçlular hakkındaki
kanuni ve idari takipler neticesinde alacağın aciz vesikasına
bağlanması halinde, aciz vesikasına bağlanan Ziraat Bankası Anonim
Şirketi/Tarım Kredi Kooperatifi alacaklarının faiz, masraf, yargılama
gideri ve her türlü fer'ileri dahil Hazine tarafından karşılanması
ve aciz vesikasından doğan hakların
Hazine tarafından kullanılmasının,
- Tarım
Kredi Kooperatifine ortak olan üreticilerden alınan belgelerin
içeriğinin çiftçi belgesinin içeriğini de kapsadığından, Tarım
Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanan ve bu Kooperatifler aracılığıyla
Devletçe sağlanan her türlü destekten yararlanan çiftçilerden, yürürlükteki
mevzuat hükümlerine göre istenilmekte olan çiftçi belgesinin istenilmemesinin,
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda, Teklifin geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde
Teklif sahipleri Adana Milletvekili Vahit KİRİŞÇİ ve
Tokat Milletvekili Zeyid ASLAN ile Komisyon üyelerince;
- Teklifin 1 inci maddesi ile, çiftçilerimizin
büyük çoğunluğunu mağdur
- Grup kredileri kefilliği uygulamasının
doğru bir uygulama olmadığı, Ziraat Bankası Anonim Şirketi tarafından
2002 yılında, Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından ise 2004 yılında
zaten bu uygulamaya son verildiği, grup kredileri kefilliği uygulaması
nedeniyle birbirlerini tanımayan birçok insanın kredi almak için
birbirlerine kefil olduğu, çiftçilerin çoğunun kendi borçlarını
ödemelerine rağmen başkalarının borcu nedeniyle kanuni ve idari
takibata uğradıkları, çiftçilerimizin bu mağduriyetinin giderilmesi
amacıyla Teklifin acilen kanunlaşması gerektiği,
- Çiftçilerden her türlü ayni ve nakdi
yardım, avans, sübvansiyon, prim gibi tarımsal destekleme veya kredi
kullanılması işlemleri için Ziraat Odalarından ayrı ayrı çiftçi
belgesi istenmesinin, çiftçiler
üzerine gereksiz bir külfet yüklemiş olacağı,
- Kanun Teklifi ile, çiftçilerin borçlarının
silinmesi veya yeniden yapılandırılmasının söz konusu olmadığı,
borcunu tamamen ödemiş veya 2007 yılına kadar
ödeyecek çiftçilerin müteselsil kefaletten kaynaklanan sorumluluklarının
kaldırılmasının amaçlandığı,
- Grup kredi kefilliği uygulamasından
kaynaklanan kefalet sistemi nedeniyle birçok çiftçimizin mağduriyetinin
söz konusu olduğu, bu mağduriyetin acilen giderilmesinin çiftçilerimizin
üzerindeki baskıları ortadan kaldıracağı, dolayısıyla birçok
çiftçiyi üretime yönlendireceği,
- Tarım sektörünün üretim içindeki payının,
sanayi sektörü ve hizmet sektörüne göre düşük olmasına rağmen, istihdamın
büyük çoğunluğunun tarım sektöründe yer aldığı, bu nedenle tarım
kesiminin sosyal yapımızın çok önemli bir bölümünü teşkil ettiği,
dolayısıyla tarım kesiminin devlet tarafından desteklenmesinin
çok önemli olduğu,
- Kanun Teklifinde, çiftçilerin toplu
köy ikrazatı/grup kredileri kefilliğinden kaynaklanan sorumluluğunun
ortadan kalkması için Kanunun yürürlük tarihinden önce borçlarını
ödemiş olmaları ya da 31/12/2007 tarihine kadar borcunu her türlü
fer’ileri ile birlikte kapatmaları gerektiği; ancak bazı çiftçilerin
borçlarının iki yıla kadar bir vade ile yeniden yapılandırıldığı,
borcu yeniden yapılandırılan çiftçilerin de borçlarını tamamen
ödedikleri tarih itibariyle bu Kanun hükümlerinden yararlanmasına
yönelik bir hükmün metne eklenmesi gerektiği,
- Metinde yer alan borçlu kavramının
Borçlar Hukuku dikkate alındığında, hem asıl borcu hem de bu borca
bağlı fer’i borçları da bünyesinde barındıran bir kavramı ifade ettiği;
metinde, borçlular ve kefiller şeklinde bir ibareye yer verilmesinin
Kanunun uygulamasında tereddütlere yol açabileceği gibi kefillerin
kefaletten kaynaklanan borçlarını ödememeleri gibi bir duruma
da sebebiyet verebileceği, bu nedenle metinden kefil ibaresinin
çıkarılması gerektiği,
- Çiftçilerin en az
külfetle bu uygulamadan yararlanmasına imkan sağlanması yanında,
Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin
de alacaklarını en uygun koşullarda tahsil edebilmeleri gerektiği,
- Kanun
Teklifi kapsamına giren çiftçilerin borçlarının, uzun zaman geçmesi
nedeniyle yüksek miktarlara ulaştığı, dolayısıyla, Kanun Teklifi
kapsamına giren ve tarımsal kredi borçlarını 31/12/2007 tarihine
kadar defaten ödemek isteyen çiftçilerin anapara ve faiz toplamından
oluşan borçlarından %70 oranında
indirim yapılmasının çiftçileri haciz kıskacından kurtaracağı
ve üretime yönlendireceği,
- Ziraat Odalarının, Anayasanın 135
inci maddesinde öngörülen Kamu Kurumu Niteliğinde Meslek Kuruluşu
olduğu, bu meslek kuruluşlarının bütçeden herhangi bir pay almadığı, Ziraat Odaları Birliği
Kanununda çiftçilere ilişkin her türlü belge ve bilgilerin odalar
tarafından verileceğinin öngörüldüğü, bir kişinin çiftçilik faaliyetine
devam edip etmediğinin Ziraat Odaları tarafından tespit edilmesinin
daha doğru olacağı, çiftçilerin belirli zamanlarda kendileri ile
ilgili meslek odasına gitmesinin mensubiyet duygusunu pekiştireceği, bu nedenle
Teklifin 2 nci maddesinin metinden çıkarılması gerektiği,
- Tarımsal kredilere uygulanan faiz
oranının enflasyon oranının çok üzerinde olduğu, çiftçilerimizin desteklenmesi
için faiz oranlarının enflasyon oranının altında belirlenmesi gerektiği,
- Aciz vesikasına bağlanan borçların
Hazine tarafından ödenmesi ve Hazinenin aciz vesikasından doğan
hakları kullanması konusunda Teklifte tam olarak bir açıklık bulunmadığı, Hazinenin bu hakları
nasıl kullanacağı konusuna açıklık getirilmesi gerektiği,
şeklinde dile getirilen görüş ve eleştirileri
müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Ziraat Bankasının 2002 yılında, Tarım
Kredi Kooperatiflerinin 2004 yılında toplu köy ikrazatı/grup kredileri
kefilliği yöntemiyle kredi verme uygulamalarını ortadan kaldırdığı;
ancak anılan yıllardan önce kredi almakla birlikte kendi borcunu
ödemiş ve fakat, toplu köy ikrazatı/grup kredileri kefilliği nedeniyle
sorumluluğu devam eden çiftçiler hakkında davalar açıldığı ve icra
takiplerinin yapıldığı; bu sorunun gittikçe toplumsal bir yaraya
dönüştüğü, dolayısıyla başkalarının borcu nedeniyle çok zor durumda
bulunan çiftçilerin, bu durumdan kurtarılması gerektiği,
- Grup kredileri kefilliği uygulaması
nedeniyle birçok çiftçimizin mağdur olduğu, bu nedenle kendi borcunu
tamamen ödemiş olan çiftçilerimizin grup kredileri kefilliğinden
kaynaklanan sorumluluklarının ortadan kaldırılmasını amaçlayan
Teklifin olumlu karşılandığı,
- Grup kredileri kefilliği uygulamasının
1988 yılında başladığı, tarım kredi kooperatifinin birçok ortağının
müteselsil kefaletten kaynaklanan sorumluluklarla karşı karşıya
kaldığı, bu uygulamada çiftçilerden herbirinin birden fazla kişiye
kefil olması nedeniyle bu kredilerden kaynaklanan sorumlu sayısının
gittikçe arttığı, bu nedenle Teklif ile getirilen düzenlemelerin
Hükümet tarafından desteklendiği,
- Çiftçilerimizin Ziraat Bankası ve
Tarım Kredi Kooperatifleri aracılığıyla aldıkları ancak ödeyemedikleri
kredilerin yeniden yapılandırılması için 6/6/2003 tarihli ve 4876
sayılı Kanunun Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edildiği,
birçok çiftçimizin bu Kanuna istinaden borçlarını yeniden yapılandırarak
ödedikleri, bazı çiftçilerimizin yeniden yapılandırmaya başvurmasına
rağmen düzenli olarak ödemelerini yapamadığı, bazılarının ise
yeniden yapılandırmaya başvurmadığı, ayrıca 2005 ve 2006 yıllarında
da bu çiftçilerin borçlarının yeniden yapılandırılması ve çiftçiler
hakkında icrai takibata başlanılmaması için çeşitli kolaylıkların
sağlandığı,
- Çiftçiler tarafından alınacak krediler
veya doğrudan destek uygulamaları nedeniyle yapılan her bir işlem
için çiftçi belgesi istenmesinin çiftçiyi zor duruma düşürdüğü,
çiftçi kayıt sistemine girmek için çiftçi belgesinin zaten istendiği,
dolayısıyla söz konusu sisteme kaydolan çiftçilerden yapacakları
her bir işlem için çiftçi belgesi istenmesinin doğru bir uygulama olmadığı,
- Aciz vesikasına bağlanan borçların
Hazine tarafından karşılanması ve aciz vesikasından doğan hakların
Hazine tarafından kullanılmasının Ziraat Bankası Anonim Şirketi
ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin mali yapılarını dengede tutacağı,
gerekli takiplerin de ilgili kurumlar yerine Hazine tarafından
yapılacağı,
ifade edilmiştir.
Teklifin geneli üzerinde yapılan görüşmelerin
tamamlanmasını müteakip, Teklif ve Gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek Teklifin maddelerine geçilmesi kabul edilmiş, ancak,
verilen bir önerge doğrultusunda konunun daha ayrıntılı bir şekilde
incelenebilmesini teminen bir Alt Komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon,
Alt Komisyonda görüşmelere
tali komisyon olan Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu metni üzerinden
devam edilmesine karar verilmiştir.
Alt Komisyonca Tali
Komisyon metninin;
- 1 inci maddesinin
(1) numaralı fıkrası; Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi
Kooperatifleri mevzuatı kapsamında tarımsal kredi borcu bulunanların,
borçlarını 31/12/2007 tarihine kadar yeniden yapılandırmaları ve
yeniden yapılandırdıkları bu borçlarını tamamen ödemeleri durumunda
son ödeme tarihi itibariyle müteselsil kefaletlerinin son bulmasını
teminen değiştirilmesi ve ayrıca (6) numaralı fıkranın ilk cümlesinin
redaksiyona tabi tutulmak suretiyle fıkraya son cümle olarak eklenmesi,
(2) numaralı fıkrası; birinci fıkrada yapılan değişiklikler doğrultusunda
metinden çıkarılması, (3) numaralı
fıkrası; ilgisi nedeniyle metnin (4) numaralı fıkrası ile birleştirilmesi
ve redaksiyona tabi tutulması, (4) numaralı fıkrası; redaksiyona
tabi tutulması suretiyle (2) numaralı fıkra olarak, (5) numaralı
fıkrası; Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi ve Tarım
Kredi Kooperatiflerine borcu devam eden borçlular hakkındaki yasal
takipler neticesinde, aciz vesikasına bağlanan ve Hazine tarafından
karşılanan borçların kapsamından 18/4/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki borçların çıkarılmasını teminen
“Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin ve Tarım
Kredi Kooperatiflerinin alacakları” ibaresinden sonra gelmek üzere
“(18/4/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındakiler
hariç)” ibaresinin eklenmesi, (6)
numaralı fıkrası; birinci cümlesinin ilgisi nedeniyle (1) numaralı
fıkraya son cümle olarak eklenmesi, ikinci cümlesi redaksiyona tabi
tutulmak suretiyle (7) numaralı fıkra olarak; ayrıca, bu Kanun kapsamındaki
tarımsal kredi borcundan kaynaklanan ve kefil sıfatıyla ödeme yapan
borçluların diğer kefillere olan
rücu haklarının saklı kalmasını öngören bir hükmün metne (3)
numaralı fıkra olarak eklenmesi, bu Kanun kapsamındaki borçlular
hakkında başlatılmış bulunan idari veya kanuni takibat işlemlerinin,
hangi aşamada olursa olsun kendiliğinden durması, verilen mahkumiyet
kararlarının infazının ertelenmesi, infazı devam edenlerin derhal
tahliye edilmesi; ancak 31/12/2007 tarihine kadar borcunu ödemeyenler
ile borçlarını yapılandırmayanlar hakkında bu tarihten itibaren;
yapılandırma koşullarına uygun ödeme yapmayanlar hakkında ise taahhüdü
ihlal tarihinden itibaren takibata kaldığı aşamadan devam olunmasını
öngören bir hükmün (3) numaralı fıkra ile birleştirilerek metne
(4) numaralı fıkra olarak eklenmesi, bu Kanunun toplu köy ikrazatı/grup
kredisi şeklinde kullandırılan tarımsal krediler dışındaki kredileri
kapsamadığı ve bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan
ödemeler için bu Kanun hükümlerine dayanılarak iade yapılmayacağını
öngören bir hükmün metne (6) numaralı fıkra olarak eklenmesi suretiyle,
- 2 nci maddesi; kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda redaksiyona
tabi tutulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri; aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca Teklifin adı;
kanun kapsamına uygunluğunun sağlanması ve kanunların hazırlanmasında uygulanan
esas ve usuller doğrultusunda “Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası
Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan
Toplu Köy İkrazatı/Grup Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi
Hakkında Kanun Teklifi” şeklinde redaksiyona tabi tutulmuştur.
Bu defa, Komisyonumuzun
8/5/2007 tarihinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Ziraat
Bankası Anonim Şirketi, Tarım Kredi Kooperatifleri ve Ziraat Odaları
Birliği temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu 51 inci
Birleşiminde Alt Komisyon metni esas alınmak suretiyle Teklifin görüşmeleri
tamamlanmıştır.
Alt Komisyon metninin;
- 1 inci maddesi; (3)
numaralı fıkrasının, bu Kanun kapsamındaki sözleşmeleri, kredi
kullanmadığı halde, müşterek borçlu müteselsil kefil olarak imzalamış
olanların kefalet sorumluluğunun da Kanunun yayımı tarihinde sona
ermesini teminen değiştirilmesi, (5) numaralı fıkrasının, kesin
aciz vesikasına bağlanan alacakların Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi/Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından takip
edilmesi ve yapılan tahsilatın, tahsilatın yapıldığı ayı izleyen
ayın ilk haftası içerisinde Hazine hesabına aktarılması, kesin
aciz vesikasına bağlanan alacakların bu aşamadan sonraki takip işlemleri
ile ilgili masrafların Hazine hesabına aktarılacak söz konusu
tahsilat tutarından mahsup edilmesini teminen değiştirilmesi,
- 2 nci maddesi; aynen,
- İkinci maddede yapılan
düzenleme ve ayrıca uygulanmakta olan Çiftçi Kayıt sisteminin işlevsiz
kalmaması nedeniyle 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 53 üncü maddesinin son fıkrasında yer alan “ve Ziraat Odasından, bulunmayan yerlerde Tarım
il veya ilçe müdürlüklerinden
çiftçi belgesini almayan ” ifadesi ile 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununun ek 2 nci maddesinin
yürürlükten kaldırılmasını öngören bir hükmün metne 3 üncü madde
olarak eklenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin
3 üncü maddesi; pancar üreticisi çiftçilerin 2006 yılı ürün bedellerinin
Nisan ayı başından itibaren çiftçilere ödenmeye başlanması ve Kanun
Teklifinin kapsamına giren çiftçilerin kefillikten kaynaklanan
borçları nedeniyle pancar üretiminden elde ettikleri gelirler
haczedildiğinden, söz konusu çiftçilerin mağduriyetinin giderilmesi
amacıyla Kanunun 1/4/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girmesini teminen değiştirilmesi suretiyle 4 üncü
madde olarak,
- Yürütmeye ilişkin
4 üncü maddesi; 5 inci madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Raporun
Sözcüsü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Mustafa Elitaş |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Kayseri |
|
|
Sözcü |
Kâtip |
Üye |
|
|
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
|
|
Muş |
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Mehmet Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
|
|
Ankara |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
|
|
Balıkesir |
Batman |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
|
İzmir |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
Gürol Ergin |
|
|
Kütahya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(Karşı oy
yazısı eklidir) |
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabahattin Cevheri |
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Şanlıurfa |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
AYRIŞIK
OY
T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından kullandırılan Grup
Kredilerinden doğan kefaletin sona erdirilmesi hakkında kanun
teklifi, amacını karşılamada yetersiz kalacaktır. Şöyle ki, çiftçimizi
rahatlatmak amacıyla bugüne kadar çıkarılan çiftçi borçlarının
faizleri azaltılarak taksitlendiren yasaların hiçbiri istenen
sonucu doğurmamış; çiftçimiz bugün de icra takipleri ve hapse atılma
durumuyla karşı karşıya kalmıştır.
Görüşmekte olduğumuz
yasa teklifi metni esas itibariyle çiftçi borçlarına hiçbir biçimde
iyileştirme getirmemektedir. Yalnızca, toplu köy ikrazatlarından,
anılan tarihlerden önce kredi kullanan ve kendi kredi borçlarını
ödeyenlerin kefilliklerini düşürmektedir. Yasa teklifi, Ziraat
Bankasından 20/08/2002 tarihinden, Tarım Kredi Kooperatiflerinden
de 30/01/2004 tarihinden önce; toplu köy ikrazatı şeklinde birden
fazla çiftçinin müşterek borçlu müteselsil kefil sıfatıyla bir kredi
sözleşmesine dayanarak kullandıkları kredilerde, kendi borcunu
ödediği halde kefaleti bulunanların kefalet yükümlülüğünü ortadan
kaldırmaktadır. Münferit sözleşmeye dayalı kefaletle kullandırılan
kredileri ise kapsamamaktadır. Teklifin, kefaleti kaldırma yanında,
çok zor durumda bulunan çiftçilerimizin kendi borçlarını zamanında
ve tam ödeyebilmelerini sağlamak açısından bazı iyileştirmelerle
daha anlamlı hale getirilmesi gerekir. Bu nedenle teklife, “bu kanun
kapsamına giren tarımsal kredi borçlarını 31/12/2007 tarihine kadar
defaten ödemek isteyen çiftçilerin, anapara ve faiz toplamından
oluşan borçlarına, belli bir oranda indirim uygulanır” yönünde bir
madde eklenmelidir. İndirimin oranı yüzde 50’ye ulaşacak şekilde
belirlenebilir. Böylece kronikleşmiş ve üstünden uzun bir zaman
geçmesi nedeniyle aşırı düzeylere ulaşmış olan borçlar ödenebilir
hale gelir. Bu şekilde çiftçi haciz kıskacından kurtulur ve üretime
döner.
Yasa teklifinin 2 ve
3 üncü maddeleri ise kesinlikle ziraat odalarını işlevsizleştirmeyi
amaçlamaktadır. Ya bu maddeler Tekliften çıkarılmalı ya da çiftçilerin
yılda bir kez ziraat odasından çiftçilik belgesi alması zorunluluğu
bu maddede ifade edilmelidir. Teklifin 2 nci maddesi “Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı çiftçi kayıt sistemine kayıtlı olan çiftçilerden, her
türlü ayni ve nakdi yardım, avans, sübvansiyon, prim gibi tarımsal
destekleme ve/veya kredi kullanılması işlemlerinde çiftçilik belgesi
aranmaz” hükmünü içermektedir.
Çiftçilik belgesi
bir gerçek ya da tüzel kişinin, düzenlendiği yıl çiftçilik faaliyetinde
bulunup bulunmadığını belgeleyen bir belgedir ve bu belge ziraat
odası tarafından, ziraat odası bulunmayan ilçelerde ise Tarım İlçe
Müdürlükleri tarafından verilmektedir. 6964 sayılı Yasanın 5184
sayılı Yasayla değişik 1/A maddesinde çiftçi şöyle tanımlanmaktadır.
“Çiftçi: çiftçilik faaliyetlerini mal sahibi, kiracı, yarıcı ya da
ortakçı olarak devamlı veya en az bir ekim veya yetiştirme devresi
yapan kişidir.” Bir kişinin çiftçilik mesleğini bir ekim veya yetiştirme
devresinde yaptığının kanıtlanması ise meslek odasından, yani ziraat
odasından o yıla ilişkin çiftçilik belgesi alması ile mümkündür. Çiftçilik
belgesi, devletçe verilen desteklerin amacına uygun kişilere kullandırılması
yanında çiftçi olmayan kişilere devlet hazinesinden kaynak aktarılmasının
önüne geçilmesi bakımından da zorunludur. Çünkü bir kişinin Tarım
ve Köyişleri Bakanlığı çiftçi kayıt sistemine kaydedilmesi için
üzerine kayıtlı arazisi olması yeterlidir. Oysa, çiftçi olması
için o kişinin tarımsal varlığının olması yeterli olmayıp, ayrıca
o arazi üzerinde o yıl çiftçilik faaliyetinde bulunması gerekir. Tarım
ve Köyişleri Bakanlığı çiftçi kayıt sistemine kayıtlı kişiler,
sistemden kaydı silinmediği sürece çiftçilik faaliyetinde bulunup
bulunmadığına bakılmaksızın bu yasa teklifiyle çiftçi sayılmaktadır.
Ayrıca bir kişinin
herhangi bir kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşuna üyeliğinin
kanıtlanması, o kuruluş tarafından verilen yazılı belge ile sabittir.
Türk çiftçisinin anayasal meslek kuruluşu hiç kuşku yok ki ziraat
odalarıdır. Çiftçiliğin kanıtlanması da ancak bu odanın vereceği
belge ile olanaklıdır. Kaldı ki, ziraat odaları, verilen çiftçi belgelerinden
-yasa gereği- hiçbir ücret almamaktadır.
Ayrıca Teklife 3 üncü
madde olarak önerge ile eklenen maddede yapılan düzenleme ile 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun 53 üncü maddesinin son fıkrasından
“ve Ziraat Odasından, bulunmayan yerlerde Tarım İl veya İlçe müdürlüklerinden
çiftçi belgesi alamayan” ifadesi çıkarılmış ve 15/05/1957 tarih ve
6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununun
ek 2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır. Bu düzenleme karşısında
Teklifin 2 nci maddesine gerek bulunmamaktadır.
Sonuç olarak Teklifin
1 inci maddesi prensip olarak olumlu olmakla birlikte tarım sektörünün
ve çiftçinin içinde bulunduğu durum dikkate alındığında yeterli
değildir. 2 ve 3 üncü maddelerle yapılan düzenlemede ise anayasal
bir kuruluşu zayıflatma ve yok etme amacına hizmet edeceğinden dolayı
kesinlikle katılmıyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Gürol Ergin |
M. Mesut Özakcan |
|
|
|
Muğla |
Aydın |
|
|
A. Kemal Deveciler |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
Balıkesir |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Bülent Baratalı |
Mustafa Özyürek |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Mersin |
|
|
|
Kazım Türkmen |
|
|
|
|
Ordu |
|
ADANA MİLLETVEKİLİ VAHİT
KİRİŞÇİ VE TOKAT MİLLETVEKİLİ ZEYİD
ASLAN’IN TEKLİFİ
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİ TARAFINDAN
KULLANDIRILAN GRUP KREDİLERİNDEN DOĞAN KEFALETİN SONA ERDİRİLMESİ
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’den (Banka) 20/08/2002, Tarım
Kredi Kooperatiflerinden (TKK) 30/01/2004 tarihinden önce aynı kredi sözleşmesi
ile birden çok üreticinin/kooperatif ortağının (borçlular) birbirlerine karşı
müşterek borçlu müteselsil kefil sıfatı ile sorumlu olmak sureti ile toplu köy ikrazatı/grup kredisi şeklinde
kullandıkları tarımsal kredilerden, kanunun yayımlandığı tarih itibariyle
Tasfiye Olunacak Alacaklar Hesaplarında kayıtlı borcu bulunanların (borcu yeniden
yapılandırılmış olanlar dahil) bu sözleşmelerden doğan kendilerine ait
borçlarını, faiz, masraf, yargılama gideri ve her türlü fer’ileri ile birlikte
31/12/2007 tarihine kadar tamamen ödemeleri şartı ile, bu kişilerin aynı
sözleşmedeki diğer borçlulara olan kefaletten sorumluluğu son bulur.
Borçluların kendilerine
ait borçlarının ödenmesinde Banka ve TKK mevzuatında lehlerine öngörülen
hükümlerden yararlanmaları mümkün olup, bu halde de sözleşmedeki diğer borçlara
olan kefaletten sorumlulukları son bulur.
Bu kanun kapsamındaki
borçluların asalet ve kefaletten kaynaklanan borçları nedeni ile aleyhlerine
başlatılan dava ve takipler ile mahkumiyet kararları ayrıca harç ve masraf
ödenmeksizin ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın kendi borcunu ödeyenler
hakkında ortadan kalkar.
Bu kanun kapsamında yer
alan uygulamalardan, 18/04/2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı kapsamında Hazine kaynağına dönüştürülmüş tarımsal kredilerin borçluları
da yararlanır.
Bu kanun kapsamında
kefalet sorumluluğu sona eren borçlularla aynı sözleşmede yer alan ve fakat
Bankaya/TKK’ne olan borcunu bu kanun uyarınca 31/12/2007 tarihine kadar
ödeyemeyen borçluların haklarındaki icra takiplerine, alacak tamamen tahsil ve
tasfiye edilinceye ya da aciz vesikasına bağlanıncaya kadar devam edilir. Bankaya/TKK’ne
olan borcu devam eden borçlular hakkındaki yasal takipler neticesinde alacağın
aciz vesikasına bağlanması halinde, aciz vesikasına bağlanan faiz, masraf,
yargılama gideri ve her türlü fer’ileri dahil, Banka/TKK alacakları Hazine
tarafından karşılanır. Hazine, Bankanın/TKK’nın yerine geçip aciz vesikasının
haklarını kullanır.
Kendilerine ait
borçlarını Kanunun yayımı tarihinden önce faiz, masraf, yargılama gideri ve her
türlü fer’ileri ile birlikte tamamen ödemiş olup, sadece kefalet sorumlulukları
devam edenler hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır. Bu kanunda yer almayan
hususlar hakkında Banka/TKK mevzuatı uygulanır.
MADDE 2- Tarım Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanan ve bu
kooperatifler aracılığıyla Devletçe sağlanan her türlü destekten yararlanan
çiftçilerden, diğer kanun hükümlerine göre Tarım Kredi Kooperatiflerince
istenilmekte olan çiftçilik belgesi istenilmez.
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI ANONİM ŞİRKETİ VE TARIM
KREDİ KOOPERATİFLERİ TARAFINDAN KULLANDIRILAN TOPLU KÖY İKRAZATI/GRUP
KREDİLERİNDEN DOĞAN KEFALETİN SONA ERDİRİLMESİ HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
Kefaletin sona ermesi
MADDE 1- (1) Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketinden 20/8/2002, Tarım Kredi Kooperatiflerinden 30/1/2004 tarihinden
önce birden çok üreticinin/kooperatif ortağının birbirlerine karşı
müşterek borçlu ve müteselsil kefil sıfatı ile sorumlu olarak toplu
köy ikrazatı/grup kredisi şeklinde kullandıkları tarımsal kredilerden,
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle Tasfiye Olunacak
Alacaklar/Takip Hesaplarında kayıtlı borcu bulunanların (borcu
yeniden yapılandırılmış olanlar dahil) bu sözleşmelerden doğan
kendi borçlarını, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi
ve Tarım Kredi Kooperatifleri mevzuatında yer alan ödeme esaslarına
göre; faiz, masraf, yargılama gideri, vekalet ücreti ve diğer her
türlü fer'ileri ile birlikte 31/12/2007 tarihine kadar tamamen ödemeleri
ya da bu tarihe kadar yeniden yapılandırmaları ve yeniden yapılandırılan
borçların yapılandırma koşullarında tamamen ödenmesi şartıyla,
aynı sözleşmedeki diğer tarımsal kredi borçlularına olan kefalet
sorumluluğu ödeme tarihi itibariyle son bulur. Kendilerine ait
tarımsal kredi borçlarını bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce faiz, masraf, yargılama gideri, vekalet ücreti ve diğer her
türlü fer’ileri ile birlikte tamamen ödeyenlerin tarımsal kredilerden
kaynaklanan ve aynı sözleşmedeki diğer borçlulara olan kefaletten
sorumluluğu ise, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte sona erer.
(2) Bu Kanun hükümlerinden, 18/4/2001 tarihli
ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında Hazine kaynağına
dönüştürülmüş tarımsal kredilerin borçluları da yararlanır.
(3) Bu Kanun kapsamındaki sözleşmeleri
kredi kullanmadığı halde müşterek borçlu müteselsil kefil olarak
imzalamış olanların kefalet sorumluluğu bu Kanunun yayımı tarihinde
sona erer.
(4) Bu Kanun kapsamındaki borçlular hakkında
başlatılmış bulunan idari veya kanuni takibat işlemleri, hangi
aşamada olursa olsun kendiliğinden durur, mahkumiyet kararlarının
infazı ertelenir, infazı devam edenler derhal tahliye edilir. Bu
Kanun kapsamındaki borcunu ödeyenler hakkında daha önce başlatılan
dava ve takipler ile mahkumiyet kararları ayrıca harç ve masraf
ödenmeksizin ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın ortadan kalkar.
Ancak 31/12/2007 tarihine kadar borcunu ödemeyenler ile borçlarını
yapılandırmayanlar hakkında bu tarihten itibaren; yapılandırma
koşullarına uygun ödeme yapmayanlar hakkında ise taahhüdü ihlal
tarihinden itibaren takibata kaldığı aşamadan devam olunur.
(5) Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketine ve
Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borcu devam eden borçlular
hakkındaki yasal takipler neticesinde, alacağın kesin aciz vesikasına
bağlanması halinde, kesin aciz vesikasına bağlanan faiz dahil,
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin ve Tarım
Kredi Kooperatiflerinin alacakları (18/4/2001 tarihli ve 2001/2312
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındakiler hariç) Hazine tarafından
karşılanır. Kesin aciz vesikasına bağlanan alacaklar Hazine adına
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketince/Tarım Kredi
Kooperatiflerince takip edilir ve yapılan tahsilat, tahsilatın
yapıldığı ayı izleyen ayın ilk haftası içerisinde Hazinenin hesabına
aktarılır. Kesin aciz vesikasına bağlanan alacakların bu safhadan
sonraki takip işlemleriyle ilgili masraflar Hazine hesabına aktarılacak
tahsilattan mahsup edilir.
(6) Bu Kanun, toplu
köy ikrazatı/grup kredisi şeklinde kullandırılan tarımsal krediler
dışındaki kredileri kapsamaz ve bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce yapılan ödemeler için bu Kanun hükümlerine dayanılarak iade
yapılmaz.
(7) Bu Kanunda yer almayan
hususlar hakkında Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin
ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin mevzuatı uygulanır.
Çiftçi belgesi
istenmeyecek haller
MADDE 2- (1) Tarım ve Köyişleri Bakanlığının çiftçi kayıt
sistemine kayıtlı çiftçilerden, her türlü ayni ve nakdi yardım,
avans, sübvansiyon, prim gibi tarımsal destekleme ve/veya kredi kullanılması
işlemlerinde çiftçi belgesi aranmaz.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 3- (1) 31/12/1960 tarihli
ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 53 üncü maddesinin son fıkrasında
yer alan “ve Ziraat Odasından, bulunmayan
yerlerde Tarım il veya ilçe müdürlüklerinden
çiftçi belgesini almayan” ibaresi ile 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununun ek 2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 4- (1) Bu Kanun 1/4/2007 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 5- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.