Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1278)
Samsun Milletvekili Ahmet Yeni’nin; 15/11/2000 Tarihli ve
4603 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim
Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/901)
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
4603 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk
Bankası A.Ş. ve Türkiye Emlak Bankası A.Ş. Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Ahmet Yeni
GENEL
GEREKÇE
4603 sayılı Kanuna tabi bankalar sektördeki bankalarla
rekabet edebilmeleri ve çağdaş bankacılığın gereklerinden olan
müşteri odaklı ve kâr amaçlı olarak faaliyet gösterebilmeleri ve
değerliliklerini artırabilmeleri için kamu sermayeli olmalarından
kaynaklanan kısıtlamaları gidermek üzere yeniden yapılandırılmışlardır. Böylece ekonomik programa uygun bir şekilde özelleştirilmeye
hazırlanmaları söz konusu olmuştur. Ancak,
uygulamada özelleştirme sürecini olumsuz yönde etkileyebilecek
birtakım sıkıntılar yaşanmıştır.
4603 sayılı Kanunla yapılan düzenleme uyarınca,
yeniden yapılandırma ve hisse satış işlemleri için tanınan süre
25.11.2005 tarihinde sona ermiştir. Bu süreç
içerisinde 4603 sayılı Kanunun amaçlarından birini oluşturan yeniden
yapılandırma süreci tamamlanmış olup özelleştirme süreci ise halen
devam etmekte olduğundan, anılan Kanunun 2’nci maddesinin 2’nci fıkrasında
yer alan beş yıllık sürenin uzatılması ihtiyacı doğmuştur.
Teklif yukarıda belirtilen amaçla hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- 4603 sayılı Kanunla yapılan düzenleme uyarınca,
yeniden yapılandırma ve hisse satış işlemleri için tanınan süre
25.11.2005 tarihinde sona ermiştir. Ancak,
bu süreç içerisinde 4603 sayılı Kanunun amacını oluşturan özelleştirme
süreci halen devam etmekte olduğundan, anılan Kanunun 2’nci maddesinin
2’nci fıkrasında yer alan beş yıllık sürenin uzatılması ihtiyacı
doğmuştur.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas No.: 2/901 13/12/2006
Karar No.: 115
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Samsun Milletvekili Ahmet YENİ tarafından hazırlanarak
6.12.2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça aynı tarihte esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen (2/901) esas numaralı, “15.11.2000 Tarihli ve 4603 Sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi
ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 12.12.2006 tarihinde
yaptığı 26 ncı birleşiminde; Hükümeti temsilen Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı Hilmi GÜLER ile Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 4603 sayılı Yasayla, Avrupa Birliği
ile gerçekleşecek üyelik öncesinde bankacılık sisteminin bütünüyle
kuvvetlenmesi ve ulusal rekabet gücünün artması amacıyla kamu bankaları
yeniden yapılandırılmış; idarî ve malî yapıları daha da kuvvetli
hale getirilmiştir. Böylece tüm sektörün rehabilitasyonu imkan
dahiline girmiştir. Yeniden yapılandırmanın ardından, kamu bankaları,
kamu sermayeli olmalarından kaynaklanan kısıtları aşarak piyasa
şartlarında rekabet edebilen ve kar amacı güden yapıya kavuşturulmakla
özelleştirmeye daha da hazır hale getirilmişlerdir. Süreç içerisinde
uygulamadan kaynaklanan birtakım kısıtların aşılabilmesi ve bankaların
özelleştirmeye tam olarak hazır hale gelebilmesi için 4603 sayılı
Yasada öngörülen yeniden yapılandırma ve hisse satış işlemlerine
ilişkin sürenin uzatılması gerekmektedir.
Teklif ile; 4603 sayılı Yasayla yeniden yapılandırma
ve hisse satış işlemleri için tanınan ve 25.11.2005 tarihinde sona
ermiş bulunan 5 yıllık sürenin, özelleştirme sürecinin halen devam
etmekte olmasından dolayı 10 yıla çıkarılması öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Teklifin tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde, Teklif sahibi Ahmet YENİ ve Komisyon üyeleri tarafından;
- Birçok ülkenin özelleştirmeye bizden sonra başlamasına
rağmen tamamlamış oldukları, ülkemizde halen özelleştirme kapsamında
3, kapsam ve programda 12 olmak üzere toplam 15 kuruluşun bulunduğu
ve bir an önce bu uygulamaların tamamlanması gerektiği,
- KİT’lerin özelleştirilmesinin ekonominin ve
bu kuruluşların rasyonelleştirilmesi anlamına geldiği, bu kuruluşların
piyasa koşullarında hareket edebilmelerinin ancak özelleştirmeyle
mümkün olabileceği,
- 4603 sayılı Kanun uyarınca bankaların yeniden yapılandırılmasının
bu bankaların özelleştirilmesi hedefi çerçevesinde başlatıldığı,
- 4603 sayılı Kanunla yapılan düzenleme uyarınca,
yeniden yapılandırma ve hisse satış işlemleri için tanınan 5 yıllık
sürenin 25.11.2005 tarihinde son erdiği, bu süreç içerisinde yeniden
yapılandırma sürecinin sonuçlandırıldığı, yeniden yapılandırma
çerçevesinde bankaların iyi duruma gelmiş ve değerlenmiş olduğu
ve özelleştirilmeleri için uygun bir ortamın oluştuğu ancak, özelleştirme
sürecinin tamamlanamadığı, bu nedenle Kanunda öngörülen sürenin
uzatılması ihtiyacı bulunduğu,
- Özelleştirmede yalnızca sermayenin el değiştirmesinin
söz konusu olduğu, bankanın tüm varlıklarıyla ülkede kaldığı ve
istihdama katkısının devam ettiği, yabancı yatırımcıların ülkemize
yatırım yapmasının ülkenin ekonomisine ve geleceğine duydukları
güveni yansıttığı, bir ülkeye yatırım yapıyorlarsa o ülkenin ekonomisinin
iyi durumda olmasını gözetmek durumunda oldukları,
- Yerli de olsa yabancı da olsa bir ülkedeki bankaların
o ülke içinden mevduat topladığı ve bu mevduatın kredi şeklinde o
ülkede kullanıldığı,
- Bankaların özelleştirilmesinin esnaf ve sanatkarlar
ile çiftçiler açısından sakınca yaratmayacağı, bu kesimlerin çeşitli
yöntemlerle desteklenebileceği, özel bankaların da bu kesimin
sübvanse edilmesinde kullanılabileceği,
- Bankaların değerleri tespit edilirken, aktif
ve pasifleri ile birlikte düşünüldüğünde büyük rakamların ortaya
çıktığı, ancak Türk bankalarının öz varlıklarının çok küçük miktarlara
tekabül ettiği, dolayısıyla özelleştirmelerde bankaların değerlerinin
bu husus gözetilerek tespit edilmesinin yerinde olacağı,
- Halk Bankası ve Ziraat Bankasının bankacılık
sisteminin temel taşlarından olduğu, bu iki bankanın önemli miktardaki
şube sayısı ile istihdama önemli katkılarının bulunduğu, ekonomiye
olan katkılarının ve esnaf ve sanatkar ile çiftçiye olan desteğinin
önemli olduğu, özelleştirme gerçekleştirilirken bu gibi hususların
da göz önünde bulundurularak gerekli tedbirlerin alınması gerektiği,
- Özelleştirilmesi düşünülen bu iki bankanın
Türk ekonomisine son üç yılda 10 milyar YTL gibi önemli miktarda bir
katkı yaptığı, bu durumun, bankaların, rekabetçi piyasa koşulları
içinde çalışmalarını başarılı bir biçimde yürüttüğünün göstergesi
olduğu ve özelleştirilmelerinin doğru olmayacağı,
- Ziraat Bankasının özelleştirilmesiyle çiftçinin
bankasız kalacağı ve tarım ve hayvancılığın tam olarak desteklenemeyeceği,
- Özelleştirmelerde yerli-yabancı payının ülke
ekonomisi açısından hassasiyet arz eden bir konu olduğu, bu nedenle
bankaların yerli sermayenin elinde kalması hususuna dikkat edilmesi
gerektiği,
- Bankaların özelleştirilmesi sonucu elde edilecek
gelirlerin, cari açığın kapatılması gibi, ekonominin dengesini
sağlamaya yönelik alanlarda kullanılmasının doğru olmayacağı,
- Ülkemizin tasarruf açığı olduğu ve doğrudan
yabancı yatırıma ihtiyacı bulunduğu, ancak yabancı yatırımcıların
banka gibi hazır değerlerin satın alınması şeklinde ülkeye yatırım
yapmasının ekonomiye fayda sağlamayacağı, yabancı bankaların
bireysel bankacılığa daha çok önem verdiği, reel sektörü desteklemek
ve Türk ekonomisinin önceliklerini gözetmek konusunda yetersiz
kaldıkları,
- Bu bankalarla ilgili aksaklıkların düzeltilebileceği,
ancak özelleştirilmelerinin doğru olmadığı, Halk Bankasının özelleştirilmesi
yerine tam olarak özerkliğe kavuşturulmasının ülkemiz açısından
daha yararlı olacağı,
şeklindeki, Teklifin geneli üzerinde dile getirilen görüş
ve eleştirileri takiben, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin; 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kanun Teklifinin başlığı kanunların hazırlanmasındaki
esas ve usullere uygun olarak redaksiyona tabi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(Karşı oy yazısı
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı
ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı oy yazım
ektedir) |
(Karşı oy yazısı
ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Baratalı |
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
Kars |
Kayseri |
|
|
(Karşı oy
yazımız ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kayseri |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Özyürek |
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
Mersin |
Muğla |
Muğla |
|
|
(Karşı oy
yazımız ektedir) |
(Karşı oy
yazımız ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
(Karşı oy ekte) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
M. Ergün Dağcıoğlu |
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Tokat |
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
AYRIŞIK OY
15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 2’nci maddesi kamu bankalarının
yeniden yapılandırılması ve özelleştirilmesi konusunda iki yıllık
bir süre öngörmüştü. Daha sonra 16.07.2004 tarihli ve 5230 sayılı Kanun
ile söz konusu iki yıllık süre beş yıla çıkarılmıştır. Madde hükmüne
göre beş yıllık süreyi Bakanlar Kurulu bir defaya mahsus olmak üzere
yarısına kadar uzatabilecektir.
Maddede sözü edilen beş yıllık süre 25.11.2005 tarihinde
sona ermiştir. Sürenin uzatılmasına yönelik bir Bakanlar Kurulu
kararı da bulunmamaktadır.
Kanun Teklifi söz konusu beş yıllık sürenin on yıla
çıkarılmasını öngörmektedir.
Teklif gerçekte Halkbank'ın özelleştirme sürecinde
Danıştay'ın vermiş olduğu bir "yürütmeyi durdurma" kararından
kaynaklanmaktadır. Danıştay yasadaki beş yıllık sürenin sona ermiş
olması nedeniyle yapılacak özelleştirme işlemini yasaya uygun
bulmamıştır. Ayrıca söz konusu sürenin uzatılmasına ilişkin bir
Bakanlar Kurulu kararı da bulunmamaktadır. Burada ilginç olan nokta
Hükümetin kendi çıkarmış olduğu yasanın gereklerine uymamış olmasıdır.
Yani hükümet yasanın öngördüğü süre bitmiş olmasına rağmen süre
varmış gibi özelleştirme işlemine devam etmiştir.
Ancak "teklif" ile ilgili olarak asıl değerlendirilmesi
gereken husus bankacılık sektörünün bugünkü durumudur.
Bankacılık sektöründe yaşanan birleşme ve satınalmalar
sonucunda sektördeki yabancı payı yüzde 31 e ulaşmış durumdadır.
Gerek özelleştirmeler, gerekse bazı özel sektör bankalarının yabancılara
satılması sonrasında bu oranın çok daha yükseleceği açıktır. Bankacılıkta
yabancı payının yüksek olmasını, ekonominin diğer sektörlerindeki
doğrudan yabancı yatırım (DYY)lardan ayrı olarak
değerlendirmek gerekir. Türkiye'nin özellikle yeni yatırım yapacak
ve istihdam yaratacak DYY’lara ihtiyacı vardır. Ancak bankacılıktaki
DYY’ların bu ihtiyaçla hiçbir ilgisi bulunmamaktadır.
Bankacılıkta yabancı payının yükselecek olmasının
ekonomide yaratacağı başlıca riskler şunlardır:
1. Yabancı bankalar bir kriz anında fonlarını çok
daha rahat bir şekilde yurtdışına yönlendirebilmektedirler.
2. Kriz sonrasında reel sektörün borçlarının yeniden
yapılandırılmasında yabancı bankalar istekli davranmamaktadır.
Örneğin 2001 krizi sonrasında uygulamaya konulan İstanbul Yaklaşımı'nda
hiçbir yabancı banka görev almamıştır.
3. Ekonomimizin temel öncelikleri yabancı bankalar
için önemli olmayabilecektir. Örneğin KOBİ'lerin
ve çiftçinin kredilendirilmesi, müteahhitlik sektörünün teminat
mektubu sorunu gibi.
Teklif kamu bankalarının özelleştirilmesinin
önündeki "süre" engelini aşarken belirttiğimiz sorunları
değerlendirmiş değildir.
Ayrıca iki kamu bankasının özelleştirilmesi sonucu
KOBİ'lerin ve çiftçinin kredilendirilmesinde de ciddi sorunlar yaşanacaktır.
Belirtilen nedenlerle Teklife katılmıyoruz.
|
M. Akif Hamzaçebi |
Enis Tütüncü |
Birgen Keleş |
|
Trabzon |
Tekirdağ |
İstanbul |
|
Kazım Türkmen |
A. Kemal Deveciler |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
Ordu |
Balıkesir |
İstanbul |
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Bülent Baratalı |
Gürol Ergin |
|
İstanbul |
İzmir |
Muğla |
|
|
Mustafa Özyürek |
|
|
|
Mersin |
|
SAMSUN MİLLETVEKİLİ
AHMET YENİ’NİN TEKLİFİ
15/11/2000 TARİHLİ
VE 4603 SAYILI TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI, TÜRKİYE HALK BANKASI ANONİM
ŞİRKETİ VE TÜRKİYE EMLAK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 15/11/2000 tarihli ve 4603 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 2'nci maddesinin (2) numaralı
fıkrasında yer alan "beş yıl" ibaresi "on yıl" olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI,
TÜRKİYE HALK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ VE TÜRKİYE EMLAK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin
1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Teklifin
2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Teklifin
3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.