Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1254)
Samsun Milletvekili Ahmet Yeni’nin; Kamu Sermayeli Bankalar Tarafından
Yürütülen Faiz Destekli Kredi Kullandırılmasına Dair Kanun Teklifi
ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/875)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kamu Sermayeli Bankalar
Tarafından Yürütülen Faiz Destekli Kredi Kullandırılmasına Dair
Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Ahmet Yeni
Samsun
GENEL GEREKÇE
Bu teklif ile, tarımsal
üretimin, esnaf ve sanatkarların desteklenmesi amacıyla düşük faizli
kredi kullandırılması uygulamalarının özelleştirilme sonrasında
da devam ettirilmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Tarımsal üretimin
esnaf ve sanatkarların desteklenmesi amacıyla düşük faizli kredi
kullandırılması uygulamaları 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanuna
tabi kamu sermayeli bankalar tarafından 4603 sayılı Kanuna, Bütçe
Kanununa ve Bakanlar Kurulu Kararına dayalı olarak yürütülmektedir.
Diğer taraftan 4603
sayılı Kanunun amir hükmü uyarınca kamu sermayeli bankaların özelleştirme
süreçleri sonucunda, sermayelerdeki kamu payının % 50’nin altına
düşmesi halinde, 4603 sayılı Kanun bu bankalar açısından hükümsüz
kalacaktır.
Bu durumda söz konusu
düşük faizli kredi kullandırılmasına ilişkin uygulamanın dayanağı
da ortadan kalkacaktır.
5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanununun 29. maddesinde yer alan “Gerçek veya
tüzel kişilere kanunî dayanağı olmadan kamu kaynağı kullandırılamaz,
yardımda bulunulamaz veya menfaat sağlanamaz” hükmü uyarınca, tarım
sektörünün, esnaf ve sanatkârların desteklenmesi amacıyla özel
ve/veya kamu sermayeli bankalar tarafından yürütülecek faiz destekli
kredi kullandırılması uygulamalarının devam etmesini ve faiz
desteğinin Bütçeye tahsis edilen ödeneklerle karşılanmasını teminen
bu madde düzenlenmiştir.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu
Esas No: 2/875
Karar No: 111
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Samsun Milletvekili Ahmet Yeni tarafından
hazırlanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 16/10/2006 tarihinde Komisyonumuza havale edilen
2/875 esas numaralı “Kamu Sermayeli Bankalar Tarafından Yürütülen
Faiz Destekli Kredi Kullandırılmasına Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun
31/10/2006 tarihinde yaptığı 4 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı,
Hazine Müsteşarlığı ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Türkiye
Bankalar Birliği temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, tarımsal üretimin ve
esnaf ve sanatkarların desteklenmesi amacıyla düşük faizli kredi
kullandırılması uygulamaları 15/11/2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanuna
tabi kamu sermayeli bankalar tarafından 4603 sayılı Kanuna, Bütçe
Kanununa ve Bakanlar Kurulu kararına dayalı olarak yürütülmektedir.
Diğer taraftan, 4603 sayılı Kanunun amir hükmü uyarınca kamu sermayeli
bankaların özelleştirme süreçleri sonucunda, sermayelerindeki
kamu payının % 50’nin altına düşmesi halinde,
4603 sayılı Kanun bu bankalar açısından hükümsüz kalacaktır. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 29.
maddesinde gerçek veya tüzel kişilere kanuni dayanağı
olmadan kamu kaynağı kullandırılamayacağı hükmü yer almaktadır.
Bu nedenle, uygulamanın devamı açısından yasal bir
düzenleme yapılması ihtiyacı hasıl olmuştur.
Teklif ile tarım sektörünün, esnaf ve
sanatkarların desteklenmesi amacıyla özel ve/veya kamu sermayeli
bankalar tarafından yürütülecek faiz destekli kredi kullandırılması
uygulamalarının devam etmesi ve faiz desteğinin bütçeye konulacak
ödeneklerle karşılanması öngörülmektedir.
Komisyonumuzda, Samsun Milletvekili
Ahmet Yeni’nin de katıldığı, Teklifin geneli üzerindeki müzakerelerde;
- 4603 sayılı Kanuna tabi kamu sermayeli
bankalar tarafından, tarımsal üretimin ve esnaf ve sanatkarların
desteklenmesine yönelik düşük faizli kredi kullandırılması uygulamalarının
bugüne kadar 4603 sayılı Kanuna, Bütçe Kanununa
ve Bakanlar Kurulu Kararına dayalı olarak yürütüldüğü,
- Kanun Teklifi ile tarımsal üretimin
ve esnaf ve sanatkarların desteklenmesi amacıyla düşük faizli kredi
kullandırılması uygulamalarının özelleştirme sonrasında da devam
ettirilmesinin amaçlandığı,
- Rekabetçi piyasa ekonomisi ilkesi
doğrultusunda devletin ekonomiye müdahalesinin düzenleme ve denetleme
düzeyinde kalması gerektiği; bu doğrultuda, devletin ekonomide
işletmecilik alanından tümüyle çekilmesinin uygun olacağı,
- Özelleştirme uygulamalarının başlatıldığı
1985 yılından bugüne kadar gerçekleştirilen özelleştirmenin toplam
tutarının 26 milyar dolara ulaştığı, bu gelirin 17 milyar dolarına
tekabül
- Halkbankta mevcut kamu hisselerinin
11/08/2006 tarihli ve 2006/69 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararı
ile özelleştirme kapsam ve programına alınarak satış stratejisinin
belirlendiği, 4046 sayılı Kanuna göre özelleştirme uygulamalarının
başlatıldığı,
- Kanun Teklifinin ikinci fıkrasında
yer alan düzenlemenin sübvansiyonlu kredi uygulamasının
belirli bir süre sonunda bitirileceğini ifade ettiği,
- Özelleştirmenin politik bir amaç olamayacağı,
çok sayıdaki politika aracından yalnızca biri olduğu; gerekli
olup olmadığına bakılmaksızın tüm kamu kuruluşlarının özelleştirilmesinin
doğru bir yaklaşım olamayacağı,
- Avrupa Birliği ile uyum sürecinde tarım
sektörünün yeniden yapılandırılmasında Ziraat Bankasının önemli
işlevler üstleneceği,
şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakiben,
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Hükümet programında bir özelleştirme
politikasının yer aldığı; bu doğrultuda, 2003 yılına kadar yapılan özelleştirmelerin toplamından çok
bu Hükümet döneminde özelleştirmenin gerçekleştirildiği,
- Halk Bankası ile Ziraat Bankasının
özelleştirilmesine yönelik 4603 sayılı Kanunun 2000 yılında çıkarıldığı;
uygulamanın bu çerçevede devam ettirildiği,
- Tarım kesimine ve KOBİ’lere verilen
kredi hacminin bu dönemde önemli ölçüde artırıldığı,
ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda
Teklifin geneli üzerine yapılan müzakereleri müteakip, teklif
ve gerekçesi benimsenerek maddelerinin geçilmesine karar verilmiştir.
Teklifin;
- 1 inci maddesi; kanun tekniği açısından
ikinci fıkrasının birinci fıkrasının sonuna ilave edilmesi, hükmün
daha iyi ifade edilebilmesini teminen üçüncü fıkrasında yer alan
“olan” ibaresinin çıkarılması, bütçe tekniğine uyumun sağlanması
amacıyla aynı fıkrada yer alan “Merkezi Yönetim Bütçesine tahsis
edilecek” ibaresinin “Merkezi Yönetim Bütçesinde öngörülecek”
ibaresi olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3
üncü maddeleri; Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
doğrultusunda redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
Raporumuz, Genel
Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
|
|
|
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
|
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Kütahya |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ekte) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ekte) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
AYRIŞIK
OY
1. Yasa teklifinin adı, “Kamu Sermayeli
Bankalar Tarafından Yürütülen Faiz Destekli Kredi Kullandırılmasına
Dair Kanun” olmasına karşın, birinci maddesinde, teklifin özel bankaları
da kapsadığı görülmektedir. Dolayısıyla Yasanın
adı ile içeriği bağdaşmamaktadır.
2. Yasa teklifinin 1. maddesinin
birinci paragrafında, teklifin amacı, “Tarımsal üretimin, esnaf
ve sanatkarların desteklenmesi...” olarak tanımlanmıştır. Bu düzenleme ile çiftçinin doğrudan desteklenmesinin
amaçlanmadığı anlaşılmaktadır. Çünkü her tarımsal
üretim, çiftçiler tarafından yapılmamaktadır. Bu düzenleme ile çiftçilerin
değil, aksine büyük tarımsal üretim yapan işletmelerin desteklenmesinin
amaçlandığı görülmektedir. Bu çerçevede bir düzenleme doğru değildir
ve ekonomide dengesizliklere yol açabilir. Çünkü üretim yapan sanayi
işletmelerinin de desteklenmesi gerekir. Dolayısıyla ekonomide
sağlıklı bir gelişme olabilmesi için, tarımsal üretim yanında, sanayi
üretiminin de aynı çerçevede teklif kapsamına alınması gerekir.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Kazım Türkmen |
|
|
|
İstanbul |
Ordu |
|
|
M. Mesut Özakcan |
Bülent Baratalı |
Birgen Keleş |
|
|
Aydın |
İzmir |
İstanbul |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
A. Kemal Deveciler |
Enis Tütüncü |
|
|
İstanbul |
Balıkesir |
Tekirdağ |
AHMET YENİ’NİN TEKLİFİ
KAMU
SERMAYELİ BANKALAR TARAFINDAN YÜRÜTÜLEN FAİZ DESTEKLİ KREDİ KULLANDIRILMASINA
DAİR
KANUN
TEKLİFİ
MADDE
1- Tarımsal üretimin,
esnaf ve sanatkarların desteklenmesi amacıyla, kamu sermayeli
bankalar tarafından yürütülen faiz destekli kredi kullandırılması
uygulamalarına, bankaların sermayelerindeki kamu payının % 50’nin altına düşmesi halinde de devam edilebilir.
Bu durumda uygulamanın
süresini, usul ve esaslarını, denetimini ve uygulamayı yönetecek
olan bankayı ve/veya bankaları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bakanlar Kurulunca belirlenecek olan
özel veya kamu sermayeli banka veya bankaların
faiz destekli kredi uygulamalarından dolayı doğacak gelir kayıpları;
bu amaçla ilgili yıl Merkezi Yönetim Bütçesine tahsis edilecek ödenekle
sınırlı olmak üzere, Hazinece avans olarak ödenir.
MADDE
2- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KAMU SERMAYELİ BANKALAR TARAFINDAN YÜRÜTÜLEN
FAİZ DESTEKLİ KREDİ KULLANDIRILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) Tarımsal üretimin, esnaf ve sanatkarların
desteklenmesi amacıyla, kamu sermayeli bankalar tarafından yürütülen
faiz destekli kredi kullandırılması uygulamalarına, bankaların
sermayelerindeki kamu payının % 50’nin altına düşmesi halinde de
devam edilebilir. Bu durumda uygulamanın süresini, usul ve esaslarını,
denetimini ve uygulamayı yönetecek olan bankayı ve/veya bankaları
belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(2) Bakanlar Kurulunca
belirlenecek özel ve/veya kamu sermayeli banka veya bankaların faiz
destekli kredi uygulamalarından dolayı doğacak gelir kayıpları;
bu amaçla ilgili yıl Merkezi Yönetim Bütçesinde öngörülecek ödenekle
sınırlı olmak üzere, Hazinece avans olarak ödenir.
MADDE 2- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.