Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM
(S. Sayısı: 1311)
Not: Teklif, Başkanlıkça İçişleri ile Plan ve Bütçe
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz. 4/12/2006
Mustafa Elitaş Mehmet Güner Faruk Koca
Ahmet Koca M.
Emin Murat Bilgiç Remzi
Çetin
Afyonkarahisar Isparta
GENEL GEREKÇE
Ekonomi politikalarının tespitine
yardımcı olmak ve bu politikalar çerçevesinde hazine işlemleri,
kamu finansmanı, kamu iktisadi teşebbüsleri ve Devlet iştirakleri,
ikili ve çok taraflı dış ekonomik ilişkiler, uluslararası ve bölgesel
ekonomik ve mali kuruluşlarla ilişkiler, yabancı ülke ve kuruluşlardan
borç ve hibe alınması ve verilmesi, ülkenin finansman politikaları
çerçevesinde sermaye akımlarına ilişkin düzenleme ve işlemlerin
yapılması, yurt dışı müteahhitlik hizmetleri, sigorta sektörü ve
kambiyo rejimine ilişkin faaliyetler ile yatırım ve yatırım teşvik
faaliyetlerini düzenlemek, uygulamak, uygulamanın izlenmesi
ve geliştirilmesine ilişkin esasları tespit etmek, 9/12/1994 tarihli
ve 4059 sayılı Kanun uyarınca Hazine Müsteşarlığının görev alanına
girmektedir.
4749 sayılı Kamu Finansmanı ve
Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile; Devletin iç ve
dış borçlanmasına, hibe almasına, borç ve hibe vermesine, nakit yönetiminin
maliye ve para politikaları ile koordineli bir şekilde yürütülmesine,
verilecek garantilerin, bu borçlanma ve garantilerden doğan finansal
alacaklar ile Devlet iç ve Devlet dış borcunun etkin bir şekilde yönetimine
ve izlenmesine, Hazine Müsteşarlığı ile anılan Kanunun 2 nci maddesinde
yer alan kuruluşlar arasındaki mali ilişkilerin düzenlenmesine
ve bu hususlar dahil olmak üzere Müsteşarlık tarafından üstlenilen
her türlü mali yükümlülüğün geri ödenmesi, ilgili bütçe hesaplarına
kaydedilmesi ve raporlanmasına ilişkin usul ve esaslar düzenlemiştir.
Diğer taraftan, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
ile katma bütçe tanımı kaldırdığından ve kamu idareleri yeniden
sınıflandırıldığından 4749 sayılı Kanunda da buna uygun olarak değişikliklerin
yapılması gerekmektedir.
Mülga 3417 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca sistemden çıkmış olan
tasarruf sahiplerinin, sistemde kalmış olan Devlet/işveren katkılarının
4853 sayılı Kanunla öngörülen sistemin uygulanması suretiyle nemalandırılması
ve değerlendirilmesi sonucu bulunacak tutarların belli bir süre
içerisinde defaten ödenmesine yönelik bir düzenleme yapılması
ve böylece kapsama giren tasarruf sahiplerinin mağduriyetinin
giderilmesinin yanı sıra bugüne kadar Mahkemelerce verilen kararlarda,
Hazine aleyhine hüküm altına alınan meblağın 3-4 katına tekabül
eden yargılama giderleri ve avukat vekalet ücretleri nedeniyle
bundan sonra dava açılmasına ihtiyaç duyulmadan yapılacak ödemeler
nedeniyle doğacak Hazine zararının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
Diğer
taraftan, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanunu ile 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununda ihtiyaç
duyulan değişiklikler yapılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde
1- 4749 sayılı Kanuna üç geçici madde eklenmektedir.
Geçici Madde 11- Geçici 11 inci
madde ile, büyük çoğunluğu 4749 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden
önce sağlanmış olan kredilerden, bütçeleştirilmeden kullanılmış
olan ve alacak takibi yapılamayan kredi tutarlarına ilişkin hesapların
bütçe gelir ve gider kalemleriyle ilişkilendirilmeksizin ilgili
kuruluşlara tahsisi düzenlenmektedir.
Geçici Madde 12- 5018 sayılı Kanun
ile Devlet üniversitelerinin, (II) sayılı Cetvelin (A) bölümünde
özel bütçeli idare olarak tanımlanması nedeniyle, 4749 sayılı Kanun
uyarınca sağlanan dış borcun tahsis yoluyla kullandırılması imkânı
ortadan kalkmıştır. Üniversitelerin
Geçici Madde 13- Geçici 13 üncü
madde ile, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kapsamında
yürütülmesi öngörülen program ve/veya projelerin finansmanı için
herhangi bir dış finansman kaynağından sağlanacak kredilerin, söz
konusu Fon için gelir getirici niteliği olmaması nedeniyle, bütçenin
gelir ve gider kalemleriyle ilişkilendirilmeksizin anılan Fona
tahsis edilmesi hüküm altına alınmaktadır.
Madde 2 - Mülga 9/3/1988 tarihli ve
3417 sayılı "Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların
Değerlendirilmesine Dair Kanun" uyarınca açılmış bulunan Çalışanların
Tasarruflarını Teşvik Hesabında biriken paraların tasfiyesi ve
bu hesaptan hak sahiplerine yapılacak ödemelere ilişkin usul ve
esasları ayrı bir yasal düzenleme ile belirleyen 24/4/2003 tarihli
ve 4853 sayılı "Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının
Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair Kanun"
29/4/2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu Kanunun 6 ncı maddesi
çerçevesinde hak sahiplerine, anapara tutarları 2003 yılı Nisan
ayında defaten ödenmiş ve 5 inci madde uyarınca değerlendirilen tutarlar
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu (Devlet
İstatistik Enstitüsü) tarafından açıklanan bir önceki aya göre Tüketici
Fiyatları Genel İndeksi değişim oranında ve ilave olarak yıllık
yüzde beş oranında değerlenerek Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında
ve 2004, 2005 ve 2006 yıllarında toplam 10 taksitte ödenmiştir. Bu kapsamda hak sahiplerine son taksit ödemesi Haziran
2006 tarihinde yapılmıştır. Bu tarihten sonra
ise 4853 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir ödeme yapılamayacak
olup bu amaçla ihraç edilmiş olan Devlet İç Borçlanma Senetlerinin vadesi
de 31/5/2006 tarihi itibariyle dolmuştur.
Bu bağlamda,
4853 sayılı yasa kapsamında yapılmakta olan ödemelerin Haziran
2006'da sona ermiş olması ve bu tarih itibariyle hesabın faaliyet alanının
kalmaması sebebiyle Ek madde düzenlenmiştir. Ayrıca,
madde ile kamu
Ayrıca madde ile, 4853 sayılı Kanun
kapsamında hak sahiplerine fazla ödeme yapılmış olmasının tespiti
halinde Tasarrufu Teşvik Hesabının zarara uğramamasını teminen
söz konusu tutarların genel esaslar çerçevesinde geri alınması öngörülmüştür.
Ancak,
fazla ödemenin emeklilere veya onların hak sahiplerine yapılmış
olması halinde, emeklilerin ekonomik açıdan mağdur edilmemesi, yaşam
koşullarında olumsuzluk yaratılmaması amacıyla geri alınmayarak
terkin edilmesi amaçlanmıştır. Netice olarak hak sahipleri ve banka açısından uygulamanın tam olarak neticelendirilmesi
hedeflenmiştir
Madde 3- 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanunu kapsamında 31/12/2005 tarihine kadar takas ve
mahsup işlemlerinden yararlanamayan büyükşehir belediyeleri
ve bunların bağlı kuruluşları ile sermayesinin % 50'sinden fazlası
büyükşehir belediyelerine ait şirketlerin bu uygulamadan yararlanmasını
temin maksadıyla, anılan Kanunun geçici 3 üncü maddesindeki sürenin
28/2/2007 tarihine kadar uzatılması, uygulamadan kaynaklanabilecek
aksamalar da dikkate alınarak Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu
Bakanın yetkisinde olmak üzere bir aylık ek süre tanınmasını teminen
yeniden düzenlenmesi amaçlanmıştır.
Büyükşehir
belediyelerinin borçlu olduğu kamu kurum ve kuruluşların her birinin
alacak mevzuatı birbirinden farklılık göstermektedir. Takas, mahsup ve kesinti işlemi sonrası kesintiler, borçlu
büyükşehir belediyelerinin genel bütçe vergi gelirlerinden her
ay ayrılacak paylarından yapılacaktır. Büyükşehir belediyelerinin
borçlu olduğu kamu kurum ve kuruluşların sayısının fazla olması
ve bu nedenle alacakların tahsil süresinin yıllar itibari ile uzaması
nedenleri ile alacaklı kuruluşların tamamının alacaklarını tahsil
etmesini temin etmek ve alacakların zamanaşımına
uğramamasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Madde 4- 30/6/2006 tarihi itibari
ile Belediye Uzlaşma Komisyonu ile takas, mahsup ve kesinti işlemlerine
dair Uzlaşma Kararlarını imzalayan ancak zaman yetersizliği nedeniyle
Bakanlar Kurulu tarafından onaylanamayan mezkur kararların Bakanlar
Kurulu tarafından onaylanmasını temin etmek amaçlanmıştır.
Belediyelerin
borçlu olduğu kamu kurum ve kuruluşların her birinin alacak mevzuatı
birbirinden farklılık göstermektedir. Takas, mahsup ve kesinti işlemi sonrası kesintiler, borçlu
belediyelerin genel bütçe vergi gelirlerinden her ay ayrılacak
paylarından yapılacaktır. Belediyelerin borçlu olduğu kamu
kurum ve kuruluşların sayısının fazla olması ve bu nedenle alacakların
tahsil süresinin yıllar itibari ile uzaması nedenleri ile alacaklı
kuruluşların tamamının alacaklarını tahsil etmesini temin etmek ve alacakların zamanaşımına uğramamasını
sağlamak amaçlanmaktadır.
Madde
5- Yürürlük maddesidir.
Madde
6- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu 18/12/2006
Esas
No.: 2/900
Karar
No.: 116
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kayseri
Milletvekili Mustafa ELİTAŞ ve 5 Milletvekili tarafından hazırlanarak
4/12/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 6/12/2006 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna,
esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (2/900) esas numaralı
“Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun
14/12/2006 tarihinde yapmış olduğu 27 nci Birleşiminde, Hükümeti
temsilen Devlet Bakanı Ali Babacan ve Maliye Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Sosyal Yardımlaşma
ve Dayanışma Genel Müdürlüğü, İller Bankası Genel Müdürlüğü, Ankara
Büyükşehir Belediyesi ve Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası
Anonim Şirketi temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği
gibi; Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında
Kanun ile; devlet iç ve dış borçlanması, hibe alınması, borç ve hibe
verilmesi, nakit yönetiminin maliye ve para politikaları ile koordineli
bir şekilde yürütülmesi, verilecek garantilerin bu borçlanma ve
garantilerden doğan finansal alacaklar ile devlet iç ve dış borcunun
etkin bir şekilde yönetimi ve izlenmesi, Hazine Müsteşarlığı ve
ilgili kamu kuruluşları arasındaki mali ilişkilerin düzenlenmesi
ve yukarıdaki hususlar dahil olmak üzere Hazine Müsteşarlığı tarafından
üstlenilen her türlü mali yükümlülüğün geri ödenmesi, ilgili bütçe
hesaplarına kaydedilmesi ve raporlanmasına ilişkin usul ve esaslar
düzenlenmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
ile katma bütçe tanımı kaldırıldığından, katma bütçeli idarelerin
kullandıkları kredilerin bütçeleştirilmelerinde sorunlar yaşanmaya
başlanmış, dolayısıyla gerekli değişikliklerin yapılması gereği
ortaya çıkmıştır.
Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabı hak sahiplerine
son ödeme 2006 yılı Haziran ayında yapılmış olup; ödemelerin sona ermesi
ve hesabın faaliyet alanının kalmaması nedeniyle hesaba ilişkin
hak ve yükümlülüklerin Hazineye devredilmesi ihtiyacı hasıl olmuştur. Ayrıca,
3417 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarına
göre sistemden daha önce çıkmış olan tasarruf sahiplerinin sistemde
kalmış olan devlet/işveren katkılarının 4853 sayılı Kanuna göre nemalandırılması
ve değerlendirilmesi sonucu bulunacak tutarların belirli bir sürede
defaten ödenmesine yönelik bir düzenleme yapılması ve açılan davalar
nedeniyle kamu zararının oluşmasının önlenmesi gerekmektedir.
Büyükşehir Belediyesi Kanunu kapsamında takas
ve mahsup işlemlerinden faydalanmayan büyükşehir belediyeleri
ve bunlara bağlı kuruluşları ile sermayesinin %50’sinden fazlası
büyükşehir belediyelerine ait şirketlere, anılan uygulamadan
faydalanabilmeleri için ek süre tanınması gerekmektedir. Bunun
yanı sıra 5393 sayılı Belediye Kanunu uyarınca takas, mahsup ve kesinti
işlemlerinden yararlanan belediyelere ilişkin olarak, 30/6/2006
tarihi itibariyle Belediye Uzlaşma Komisyonu tarafından alınan
kararların Bakanlar Kurulu tarafından onaylanmasının teminine
imkân sağlanması için de ek süreye ihtiyaç bulunmaktadır. Ayrıca,
hem büyükşehir belediyelerinin ve belediyelerin borçlu olduğu
kamu kurum ve kuruluş sayısının fazla olması ve hem de her birinin
Teklif ve gerekçesi
incelendiğinde, Kanun Teklifi ile, yukarıda belirtilen ve ihtiyaç
duyulan düzenlemelerin yapılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Teklif
sahibi Kayseri Milletvekili Mustafa ELİTAŞ tarafından yapılan
açıklamalarda;
- 4749 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden
önce sağlanmış ve bütçeleştirilmeden kullanılmış olan ve alacak takibi yapılmayan
kredi tutarlarına ilişkin hesapların bütçe gelir ve gider kalemleri
ile ilişkilendirilmeksizin ilgili kuruluşlara tahsisinin,
- 5018 sayılı Kanunun devlet üniversitelerini
özel bütçeli olarak nitelendirmesi nedeniyle , 4749 sayılı Kanuna
göre sağlanan dış borcun tahsis yolu ile kullandırılması imkânı ortadan
kalktığından, halihazırda imzalan kredilerin ikrazında sorunlar
yaşanmaması için 1/1/2006 tarihinden itibaren yapılan veya yapılacak
kullanımların, dış borcun tahsisi hükümlerine tabi kılınmasının,
- Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
Fonu kapsamında yürütülmesi öngörülen program ve/veya projelerin
finansmanı için herhangi bir dış finansman kaynağından sağlanacak
kredilerin, söz konusu fon için gelir getirici niteliği olmaması
nedeniyle, bütçenin gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin
anılan fona tahsis edilmesinin,
- 4853 sayılı Kanun kapsamında çalışanlara
yapılan ödemelerin Haziran 2006’da sona ermesi ve bu tarih itibariyle
hesabın faaliyet alanının kalmaması nedeniyle çalışanların tasarruflarının
teşvik hesabına ait tüm varlık ve yükümlülüklerin 31/12/2007 tarihine
kadar Hazineye devredilmesinin ve 3417 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkrasına göre sistemden daha önce çıkmış olan tasarruf
sahiplerinin haklarının ödenmesinin,
- 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu
kapsamında 31/12/2005 tarihine kadar takas ve
mahsup işlemlerinden yararlanmayan büyükşehir belediyeleri ve
bunların bağlı kuruluşları ile sermayesinin %50’sinden fazlası büyükşehir
belediyelerine ait şirketlerin de bu uygulamadan yararlandırılmasının,
- Belediye Uzlaşma Komisyonu tarafından
alınan ancak zaman yetersizliği nedeniyle Bakanlar Kurulu tarafından
onaylanmasına imkân bulunmayan takas, mahsup ve kesinti işlemlerine
ilişkin uzlaşma kararlarının Bakanlar Kurulu tarafından onaylanmasına
imkân sağlanmasının,
amaçlandığı ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda,
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun yürürlüğe
girmesinden önce alınan ve bütçeleştirilmeden kullanılan ve alacak
takibi yapılmayan kredi tutarlarına ilişkin hesapların bütçe gider
ve gelir kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin ilgili kuruluşlara
tahsis edilmesine yönelik düzenlemelerin olumlu karşılandığı,
böylece 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun yürürlüğe
girmesinden sonra bu kredilerin tahsisinde ortaya çıkan sorunların
giderilmesinin sağlanacağı,
- Büyükşehir Belediyesi Kanununun geçici
3 üncü maddesinde öngörülen süre içerisinde borçların yeniden yapılandırılması
hükümlerinden yararlanamayan büyükşehir belediyelerinin borçlarının
yeniden yapılandırılabilmesi amacıyla geçici 3 üncü maddedeki
başvuru süresinin uzatılmasının yerinde bir düzenleme olduğu,
bu çerçevede finansman sıkıntısı içinde olan büyükşehir belediyelerinin
altyapı yatırımlarını hızlandırabilecekleri,
- Belediye
Kanununun geçici 5 inci maddesi kapsamında, belediyeler ve bağlı
kuruluşları ile sermayesinin yüzde ellisinden fazlası belediyelere
ait şirketlerin borçlarının yeniden yapılandırılması amacıyla
kurulan Belediye Uzlaşma Komisyonu kararlarının Bakanlar Kurulunca
onaylanmasına imkân sağlanması amacıyla ek süre getirilmesinin
olumlu bir gelişme olduğu,
- Sistemden
çıkan tasarruf sahiplerinin, Tasarrufların Teşviki Hesabında kalan
devlet ve işveren katkısı tutarlarının ödenmesini öngören düzenlemeyle
hak sahiplerinin mağduriyetlerinin ortadan kaldırılacağı, ayrıca,
hak sahiplerinin yargıya başvurmaları sonucunda ortaya çıkan kamu
zararının da giderilmiş olacağı,
- 5018
sayılı Kanunun kamu
- Yerel
yönetimlerin borçlarının yeniden yapılandırılması sonucu alacaklı
kuruluşlar adına her ay genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı üzerinden
ayrılacak paylardan, yüzde 40 oranında kesinti yapılmasının, zaten
kaynak sıkıntısı çeken yerel yönetimleri daha da zor duruma düşüreceği,
bu oranın % 20 olarak belirlenmesi gerektiği, böylece yerel yönetimlerin
bölgelerinde daha fazla yatırım yapma imkânına sahip olacağı,
- Tasarrufların
Teşviki Hesabından kendilerine fazla ödeme yapılanlardan fazla
ödemelerin geri alınması konusunda, çalışanlarla emekliler arasında
bir ayrım yapılmasının Anayasanın eşitlik ilkesine aykırılık teşkil
edebileceği, ayrıca yapılan fazla ödemelerin miktarının az olması
göz önünde bulundurularak, konusu suç teşkil eden fiillerden kaynaklanan
ödemeler hariç olmak üzere hak sahiplerine yapılan fazla ödemelerin
geri alınmayarak terkin edilmesi gerektiği,
- Kamu
bankalarının
şeklindeki
görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda;
- Kanun
Teklifinin kapsamında yer alan projelerin gerçekleştirilmesi amacıyla
alınacak kredilerin bütçe ile ilişkilendirilmeksizin doğrudan
tahsisinin sağlanmasının bu kredilerin denetiminde herhangi bir
aksaklığa neden olmayacağı, zira 5018 sayılı Kanunda denetimi
sağlamaya yönelik düzenlemelerin mevcut olduğu,
- 5216 ve 5393 sayılı Kanunların hükümleri
çerçevesinde, uzlaşma komisyonları tarafından yapılandırılan
büyükşehir belediyesi ve belediye borçlarına ilişkin kesinti
oranının, %20 olarak uygulandığı; Teklifteki azami %40 oranının
%20 olarak uygulanması konusunda yetkinin Bakanlar Kuruluna ait
olduğu, Bakanlar Kurulunun belediyelerin durumunu dikkate alarak
bu oranı daha düşük uygulayabileceği,
- 4749 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden
önce sağlanmakla birlikte, bütçeleştirilmeden kullanılmış olan
ve alacak takibi yapılamayan kredi tutarlarına ilişkin hesapların
bütçe gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin ilgili
kuruluşlara tahsisinin amaçlandığı,
- Devlet üniversitelerinin, 5018 sayılı
Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra katma bütçeli kuruluşlar tanımının
kaldırılması nedeniyle özel bütçeli kuruluş olarak nitelendirildiği,
bu nedenle 4749 sayılı Kanuna göre sağlanan dış proje kredilerinin
tahsis yolu ile kullandırılmasının mümkün olmadığı; üniversitelerin
mali durumları dikkate alındığında sağlanmış olan bu kredilerin ikrazında
sorunlar yaşanacağı, Teklif ile anlaşmaları imzalanan kredilerden
1/1/2006 tarihinden itibaren yapılan veya yapılacak kredi kullanımlarının
dış proje kredilerinin tahsisi hükümlerine tabi kılınmasının
amaçlandığı,
- Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
Fonu tarafından yürütülmesi öngörülen projeler için herhangi bir
dış finansman kaynağından sağlanacak kredilerin, söz konusu fon
için gelir getirici niteliği olmaması nedeniyle, bütçenin gelir
ve gider kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin anılan fona tahsis
edilmesinin öngörüldüğü,
- Daha önce sistemden çıkmış olanların
Tasarrufların Teşviki Hesabında kalan devlet veya işveren paylarının
kendilerine ödenmesinde Ziraat Bankasının herhangi bir görev zararının
söz konusu olmayacağı, 2007’den sonra herhangi bir ödeme yapılması
durumunda bu ödeme karşılığı tutarların Hazine Müsteşarlığı bütçesine
bu amaçla konulacak ödenekten karşılanacağının öngörüldüğü,
ifade edilmiştir.
Teklifin
geneli üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve
1 inci maddesinden önce gelmek üzere; Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının
görüşü doğrultusunda uygun görülecek projelere, anlaşmalardaki
koşullara bağlı kalınmaksızın dış borcun ikrazı suretiyle dış finansman
kullandırılmasına ilişkin olarak Hazine Müsteşarlığının yetki
ve sorumluluğunun düzenlenmesi amacıyla 4749 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesine beşinci fıkradan sonra gelmek üzere bir fıkra eklenmesini
öngören hükmün metne çerçeve 1 inci madde olarak eklenmesi suretiyle,
- Hazine
Müsteşarlığındaki muhasebe hizmetlerinin aksamadan yürütülebilmesi
ve muhasebe birimlerinin personel alt yapısının güçlendirilmesi
için bu birimlerde Hazine Uzmanlarının görevlendirilebilmelerine
imkân sağlanması amacıyla 4749 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin
sonuna bir fıkra eklenmesini öngören düzenlemenin metne çerçeve
2 nci madde olarak eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve
1 inci maddesi; 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanuna eklenmesi
öngörülen geçici 11 inci maddeye
"Çınarcık-Teşvikiye–Kocadere-Esenköy-Armutlu Kanalizasyon
Projesi," ibaresinden sonra gelmek üzere "Kaynarca-Gölkent-Ferizli-Sinanoğlu-Söğütlü
İçmesuyu Projeleri ve Akyazı-Hendek Kanalizasyon Projesi"
ibaresinin eklenmesi ve anlama açıklık kazandırılması amacıyla
4749 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen Geçici 11, 12 ve 13 maddelerinde
yer alan "tahtında" ibarelerinin "ile ilgili olarak"
şeklinde redaksiyona tabi tutulması suretiyle çerçeve 3 üncü
madde olarak,
- Çerçeve
2 nci maddesi; 4853 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen ek 1 inci
maddenin birinci fıkrasının, çalışanların tasarruflarını teşvik
hesabından hak sahibi çalışanlara ve emeklilere, konusu suç teşkil
eden fiillerden kaynaklanan ödemeler hariç fazla ödeme yapıldığının
tespiti halinde, bu tutarların tahsilinden vazgeçilerek terkin
edilmesi amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle çerçeve 4 üncü
madde olarak,
-
31/12/2007 tarihinden sonra tamamlanacak yeni yatırımlara da tamamlandıkları
yılı izleyen yıldan itibaren, 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların
ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun kapsamındaki destek ve teşviklerden yararlanma
imkânının sağlanması amacıyla söz konusu Kanunun 7 nci maddesinin
(h) bendinin değiştirilmesini öngören bir hükmün metne çerçeve 5
inci madde olarak eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve
3 üncü maddesi; 6 ncı madde olarak aynen,
- Büyükşehir
belediyelerinden alacaklı olan kuruluşların alacaklarının belirli
bir kesinti oranı dahilinde, borçlu kuruluşlar olan büyükşehir belediyeleri
adına her ay genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamından ayrılacak
tutar üzerinden, ilgisine göre İller Bankası veya Maliye Bakanlığı
tarafından tahsil edilmesi ve Bakanlar Kuruluna; alt ve üst sınırlar
dahilinde olmak üzere söz konusu kesinti oranını, borçlu kuruluşların
ödeme kapasiteleri de dikkate alınarak belirleme yetkisinin verilmesi
ve böylece büyükşehir belediyelerinin yapılacak kesintiler nedeniyle
nakit sıkıntısı içerisine düşerek hizmetlerini aksatmasının
önüne geçilmesi amacıyla 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Kanuna Geçici
5 inci madde olarak eklenmesini öngören bir hükmün metne çerçeve 7
nci madde olarak eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi; 8 inci madde
olarak aynen,
- Belediyelerden
alacaklı olan kuruluşların alacaklarının belirli bir kesinti oranı
dahilinde, borçlu kuruluşlar olan belediyeler adına her ay genel
bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamından ayrılacak tutar üzerinden,
ilgisine göre İller Bankası veya Maliye Bakanlığı tarafından
tahsil edilmesi ve Bakanlar Kuruluna; alt ve üst sınırlar dahilinde
olmak üzere söz konusu kesinti oranını, borçlu kuruluşların ödeme
kapasiteleri de dikkate alınarak belirleme yetkisinin verilmesi
ve böylece belediyelerin yapılacak kesintiler nedeniyle nakit
sıkıntısı içerisine düşerek hizmetlerini aksatmasının önüne geçilmesi
amacıyla 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Kanuna Geçici 6 ncı madde
olarak eklenmesini öngören bir hükmün metne çerçeve 9 uncu madde
olarak eklenmesi suretiyle,
-
Bağ-Kur sigortalısı olanların, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun uygulanmaya başlanması
ile birlikte 1/1/2007 tarihinden önceki hizmet sürelerine ilişkin
olarak bağlanacak aylıkların hesabında karşılaşılacak tereddütlerin
giderilmesi amacıyla 5510 sayılı Kanuna geçici 14 üncü madde olarak
metne eklenmesini öngören bir hükmün metne çerçeve 10 uncu madde
olarak eklenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe
ilişkin 5 inci maddesi; (a) bendi Teklife eklenen ve 4749 sayılı Kanunun
14 üncü maddesinin sonuna bir fıkra eklenmesini öngören çerçeve
2 nci maddenin 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girmesini teminen ve çerçeve 1 inci maddesi 3 üncü madde
olarak teselsül ettirildiğinden yeniden düzenlenmesi; 5510 sayılı
Kanuna bir geçici madde eklenmesini öngören hükmün 1/1/2007 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmesinin teminine
yönelik bir hükmün (b) bendi olarak maddeye eklenmesi, (b) bendinin
(c) bendi olarak teselsül ettirilmesi suretiyle 11 inci madde olarak,
- Yürütmeye
ilişkin 6 ncı
maddesi; 12 nci madde olarak aynen,
Ayrıca, Kanunun Teklifinin başlığı, kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda ve metinde
yapılan değişiklikler dikkate alınarak yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Raporun Sözcüsü |
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Mustafa Elitaş |
|
Afyonkarahisar |
|
|
|
Sözcü |
Üye |
Üye |
|
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
|
Muş |
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Zekai Özcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
|
Batman |
Denizli |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
(Karşı oy yazısı ektedir) |
(Ayrışık oy ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Mustafa Açıkalın |
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
|
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
|
|
Kütahya |
|
|
|
|
(Karşı oy yazımız ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
Muğla |
Muğla |
Nevşehir |
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
(Karşı oy ekte) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Tokat |
|
|
Üye |
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
AYRIŞIK
OY
Kanun Teklifinin 3 üncü maddesiyle yapılan düzenlemeler
'
Teklifin
3 üncü maddesiyle 4749 sayılı Kanuna eklenmesi Öngörülen Geçici
13 üncü madde ile Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kapsamında
kullanılacak olan dış proje kredileri de bütçe kapsamı dışına çıkarılmaktadır.
Halbuki, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Geçici 11 inci
maddesi hükmü açık bir şekilde fonun gelir ve giderlerinin bütçe
ile gösterilmesi gerektiği düzenlenmektedir.
Teklifin
6, 7, 8 ve 9 uncu maddelerinde yer alan büyükşehir
belediyeleri ile belediyelerin borçlarının, merkezi bütçenin
vergi gelirlerinden ayrılacak paylardan yüzde 40’ı geçmeyecek
oranda kesinti yapılmak suretiyle tahsil edilmesine yönelik hüküm
yerel yönetim hizmetlerini olumsuz etkileyebilecektir. Bu nedenle yüzde 40’lık oranın yüzde 20’ye indirilmesi daha
doğru olur.
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Mustafa Özyürek |
|
|
İstanbul |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kazım Türkmen |
|
İstanbul |
İstanbul |
Ordu |
|
A. Kemal Deveciler |
Gürol Ergin |
|
|
Balıkesir |
Muğla |
|
KAYSERİ MİLLETVEKİLİ MUSTAFA
ELİTAŞ VE 5 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE
1- 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve
Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici
maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11- Sel ve Deprem Felaketi
Acil Yardım Projesi, Marmara Depremi Acil Yeniden Yapılandırma Projesi,
Türkiye Altyapı ve Kentsel Yeniden Yapılandırma Projesi, Kalıcı
Konutların Karayolu Bağlantıları Projesi, Çınarcık-Teşvikiye-Kocadere-Esenköy-Armutlu
Kanalizasyon Projesi, Sosyal Riskin Azaltılması Projesi ve Özelleştirme
Sosyal Destek Projesi, Endüstriyel Teknoloji Projesi ve TÜBİTAK-Bilten
Araştırma Uydusu Projesinin finansmanı için Dünya Bankası, Avrupa
Yatırım Bankası, Körfez İşbirliği Konseyi ülkelerinin ilgili finans
kuruluşları ve National Westminster Banktan sağlanmış olan kredilerden
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar yapılan kullanımlar
sonucunda doğan ve ikraz anlaşmasına bağlanmamış, ilgili kuruluşlardan
olan alacakların, Bakanın teklifi üzerine bütçenin gelir ve gider
hesapları ile ilişkilendirilmeksizin terkinine Maliye Bakanı
yetkilidir. Söz konusu krediler ile bu Kanunun geçici 4 üncü ve geçici 8 inci maddeleri
kapsamında sağlanmış ve sağlanacak kredilerden bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten sonra yapılacak ikraz anlaşmasına bağlanmamış
kullanım tutarları, bütçenin gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin
ilgili kuruluşlara karşılıksız tahsis edilmiş sayılır. Bu şekilde
tahsis edilmiş kredi tutarları tahtında krediye tahsis eden kuruluş
hakkında, 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı fıkralarının 5018 sayılı
Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan kuruluşlara ilişkin hükümleri
uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 12- 5018 sayılı Kamu
Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı Cetvelin (A) bölümünde
bulunan kuruluşların yılı yatırım programında yer alan projelerinin
finansmanı için 1/1/2006 tarihinden önce imzalanan dış kredi anlaşmaları
çerçevesinde sağlanan krediler, anılan kuruluşlara tahsisli olarak
kullandırılmaya devam edilir. Bu maddeye istinaden kullandırılacak
krediler tahtında krediyi tahsis eden kuruluş hakkında, 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarının 5018 sayılı Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan
kuruluşlara ilişkin hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 13- Sosyal Yardımlaşma
ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kapsamında oluşturulacak program ve/veya
projelerin finansmanı için herhangi bir dış finansman kaynağından
Türkiye Cumhuriyetinin borçlu sıfatıyla sağlayacağı kredileri,
anılan Fona bütçenin gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin
tahsis etmeye Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bu maddeye istinaden sağlanacak krediler tahtında krediyi tahsis
eden kuruluş hakkında, 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı fıkralarının
5018 sayılı Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan kuruluşlara
ilişkin hükümleri uygulanmaz.”
MADDE
2- 24/4/2003 tarihli ve 4853 sayılı Çalışanların Tasarruflarını
Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1- Mülga 9/3/1988 tarihli
ve 3417 sayılı Kanunla kurulan ve bu kapsamda hak sahiplerine yapılacak
ödemelere ilişkin usul ve esasları belirlemek üzere 24/4/2003 tarihli
ve 4853 sayılı Kanunla tasfiye edilen çalışanların tasarruflarını
teşvik hesabına ait tüm varlık ve yükümlülükler, 31/12/2007 tarihine
kadar Hazineye devrolunur. Devre
ilişkin hususları belirlemeye Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
bakan yetkilidir. Devir tarihinden sonra hak
sahiplerine yapılacak her türlü ödeme, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi kayıtları esas alınarak
Mülga 9/3/1988 tarih ve 3417 sayılı
Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine
Dair Kanunun ödemeleri düzenleyen 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkrası uyarınca sistemden çıkan tasarruf sahiplerinin sistemden
çıktıkları tarihte tasarruf teşvik hesaplarında kalan Devlet veya
işveren katkısı tutarları, ödenen nema tutarları mahsup edilmek
kaydıyla ilk kesinti tarihinden; şahıs kesintisine tekabül eden
ödenmeyen nema tutarları ise sistemden çıkış tarihinden 30 Nisan 2003 tarihine kadar olan
dönem için 3417 sayılı Kanunun nemalandırmaya ilişkin 5 inci maddesinde yer alan düzenlemeye
göre ve bu tarihten sonraki dönem için ise, 4853 sayılı Çalışanların
Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak
Ödemelere Dair Kanunun 5 inci maddesinde belirlenen esaslar çerçevesinde
Şubat 2007 sonu itibariyle değerlemeye tabi tutularak tasarruf
sahiplerine başvuru halinde defaten ödenir. Söz konusu
ödemelerin hak sahibi bazında belirlenmesinde Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketi kayıtları esas alınır.
3417 sayılı Kanunun ödemeleri düzenleyen
6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca sistemden çıkarak
her ne suretle olursa olsun, işbu düzenleme tarihinden önce mülkiyet
hakkı kapsamında talebi karşılanmış hak sahipleri lehine bir fark
oluşması halinde, söz konusu tutar 2007 yılı Aralık ayı sonuna kadar
defaten ödenir.
İkinci ve üçüncü fıkra düzenlemesi
ile konuları kalmayacağından, kapsama giren tasarruf sahipleri
tarafından yargı mercilerine açılmış davalar ile icra takipleri
hakkında bu madde hükümleri uygulanmak suretiyle dava ve takipler
sonuçlandırılır. Bu kapsamda, yargı
organlarınca İdare aleyhine hüküm altına alınabilecek yargılama
giderleri de ilgililerinin talep etmesi halinde haklılık oranında
nisbi şekilde ödenerek davaların ve ihtilafların sonuçlandırılması
sağlanır.”
MADDE
3- 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanununun geçici 3 üncü maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye üçüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Büyükşehir belediyeleri ve bunlara
bağlı kuruluşlar ile sermayesinin % 50’sinden fazlası büyükşehir
belediyelerine ait şirketlerin; 31/12/2004 tarihi itibarıyla kamu
kurum ve kuruluşlarından olan kamu ve özel hukuka tabi alacakları,
bunların diğer kamu kurum ve kuruluşlarına olan borçlarına karşılık
olmak üzere, 28/2/2007 tarihine kadar takas ve
mahsup edilir. Bu süreyi 31/3/2007 tarihine kadar uzatmaya,
Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan yetkilidir. Bu madde kapsamındaki alacak ve borç ifadesi bu alacak ve
borçlara ilişkin fer’ileri ve cezaları da kapsar.”
“Bu madde uyarınca takas, mahsup
ve kesinti işlemine tabi tutulan borç ve alacaklar için ilgili kanunlarda
öngörülen zamanaşımı süreleri işlemez.”
MADDE
4- (1) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun
geçici 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki ibare eklenmiş ve maddeye 3 üncü fıkradan
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“30/6/2006 tarihi itibarı ile Uzlaşma
Komisyonu ile takas, mahsup ve kesinti yapılmasına ilişkin kararları
imzalayan ancak Bakanlar Kurulu tarafından söz konusu kararları
henüz onaylanmayan ilgili kuruluşların işlemleri 28
Şubat 2007 tarihine kadar karara bağlanır.”
“Bu madde uyarınca takas, mahsup
ve kesinti işlemine tabi tutulan borç ve alacaklar için ilgili kanunlarda
öngörülen zamanaşımı süreleri işlemez.”
MADDE
5- Bu Kanunun;
a) 1 inci maddesi 1/1/2006 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 6- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KAMU FİNANSMANI VE BORÇ YÖNETİMİNİN
DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN, ÇALIŞANLARIN TASARRUFLARINI TEŞVİK
HESABININ TASFİYESİ VE BU HESAPTAN YAPILACAK ÖDEMELERE DAİR KANUN,
YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİKİ İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN, BÜYÜKŞEHİR
BELEDİYESİ KANUNU, BELEDİYE KANUNU İLE SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL
SAĞLIK SİGORTASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE
1- 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve
Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin
beşinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve
diğer fıkralar buna göre teselsül ettirilmiştir.
"Yıllık yatırım programında
yer alan projelere dış finansman temini izni
verilmesi için Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının uygun
görüşü aranır. Kuruluş, ihale mevzuatı dahil olmak
üzere projelerle ilgili olarak tabi olduğu mevzuata uymakla yükümlü
olup, dış finansman temini izni verilmiş olması kuruluşun bu husustaki
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Teknik ve
ekonomik açıdan yapılabilirliği de dahil olmak üzere proje ile ilgili
her türlü sorumluluk tamamen ilgili Kuruluşa aittir. Müsteşarlığın yetki ve sorumluluğu, talep edilen dış finansmanın
sağlanması ve sonuçlandırılması ile sınırlıdır."
MADDE 2- 4749 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin
sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Hazine Müsteşarlığı kadrolarında
Hazine Uzmanı olarak görev yapanlar, Hazine Müsteşarlığı muhasebe
birimlerinde Muhasebe Yetkilisi veya Muhasebe Yetkilisi Yardımcısı
olarak görevlendirilebilirler ve bu kapsamdaki görevlendirmelerde
5018 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c)
bendi hükümleri uygulanmaz."
MADDE 3- 4749 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11- Sel ve Deprem Felaketi
Acil Yardım Projesi, Marmara Depremi Acil Yeniden Yapılandırma Projesi,
Türkiye Altyapı ve Kentsel Yeniden Yapılandırma Projesi, Kalıcı
Konutların Karayolu Bağlantıları Projesi, Çınarcık-Teşvikiye–Kocadere-Esenköy-Armutlu
Kanalizasyon Projesi, Kaynarca-Gölkent-Ferizli-Sinanoğlu-Söğütlü
İçmesuyu Projeleri ve Akyazı-Hendek Kanalizasyon Projesi, Sosyal
Riskin Azaltılması Projesi ve Özelleştirme Sosyal Destek Projesi,
Endüstriyel Teknoloji Projesi ve TÜBİTAK-Bilten Araştırma Uydusu
Projesinin finansmanı için Dünya Bankası, Avrupa Yatırım Bankası,
Körfez İşbirliği Konseyi ülkelerinin ilgili finans kuruluşları
ve National Westminster Banktan sağlanmış olan kredilerden bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihe kadar yapılan kullanımlar sonucunda doğan
ve ikraz anlaşmasına bağlanmamış, ilgili kuruluşlardan olan alacakların,
Bakanın teklifi üzerine bütçenin gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin
terkinine Maliye Bakanı yetkilidir. Söz konusu krediler ile bu Kanunun
geçici 4 üncü ve geçici 8 inci maddeleri kapsamında sağlanmış ve
sağlanacak kredilerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra yapılacak ikraz anlaşmasına bağlanmamış kullanım tutarları,
bütçenin gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin ilgili
kuruluşlara karşılıksız tahsis edilmiş sayılır. Bu şekilde tahsis
edilmiş kredi tutarları ile ilgili olarak krediyi tahsis eden kuruluş
hakkında 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı fıkralarının 5018 sayılı
Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan kuruluşlara ilişkin hükümleri
uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 12- 5018 sayılı Kamu
Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı Cetvelin (A) bölümünde
bulunan kuruluşların yılı yatırım programında yer alan projelerinin
finansmanı için 1/1/2006 tarihinden önce imzalanan dış kredi anlaşmaları
çerçevesinde sağlanan krediler, anılan kuruluşlara tahsisli olarak
kullandırılmaya devam edilir. Bu maddeye istinaden kullandırılacak
krediler ile ilgili olarak krediyi tahsis eden kuruluş hakkında, 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarının 5018 sayılı Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan
kuruluşlara ilişkin hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 13- Sosyal Yardımlaşma
ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kapsamında oluşturulacak program ve/veya
projelerin finansmanı için herhangi bir dış finansman kaynağından
Türkiye Cumhuriyetinin borçlu sıfatıyla sağlayacağı kredileri,
anılan Fona bütçenin gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirilmeksizin
tahsis etmeye Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bu maddeye istinaden sağlanacak krediler ile ilgili olarak krediyi
tahsis eden kuruluş hakkında, 14 üncü maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarının 5018 sayılı Kanunun eki (I) sayılı cetvelde yer alan
kuruluşlara ilişkin hükümleri uygulanmaz.”
MADDE
4- 24/4/2003 tarihli ve 4853 sayılı Çalışanların Tasarruflarını
Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1- Mülga 9/3/1988 tarihli
ve 3417 sayılı Kanunla kurulan ve bu kapsamda hak sahiplerine yapılacak
ödemelere ilişkin usul ve esasları belirlemek üzere 24/4/2003 tarihli
ve 4853 sayılı Kanunla tasfiye edilen Çalışanların Tasarruflarını
Teşvik Hesabına ait tüm varlık ve yükümlülükler, 31/12/2007 tarihine
kadar Hazineye devrolunur. Devre ilişkin hususları
belirlemeye Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu bakan yetkilidir.
Devir tarihinden sonra hak sahiplerine yapılacak
her türlü ödeme, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi
kayıtları esas alınarak
Mülga 9/3/1988 tarihli ve 3417 sayılı
Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine
Dair Kanunun ödemeleri düzenleyen 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkrası uyarınca sistemden çıkan tasarruf sahiplerinin sistemden
çıktıkları tarihte tasarruf teşvik hesaplarında kalan Devlet veya
işveren katkısı tutarları, ödenen nema tutarları mahsup edilmek
kaydıyla ilk kesinti tarihinden; şahıs kesintisine tekabül eden
ödenmeyen nema tutarları ise sistemden çıkış tarihinden 30 Nisan 2003 tarihine kadar olan
dönem için 3417 sayılı Kanunun nemalandırmaya ilişkin 5 inci maddesinde yer alan düzenlemeye
göre ve bu tarihten sonraki dönem için ise, 4853 sayılı Çalışanların
Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak
Ödemelere Dair Kanunun 5 inci maddesinde belirlenen esaslar çerçevesinde
Şubat 2007 sonu itibariyle değerlemeye tabi tutularak tasarruf sahiplerine başvuru halinde defaten
ödenir. Söz konusu ödemelerin hak sahibi bazında belirlenmesinde
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi kayıtları
esas alınır.
3417 sayılı Kanunun ödemeleri düzenleyen
6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca sistemden çıkarak
her ne suretle olursa olsun, işbu düzenleme tarihinden önce mülkiyet
hakkı kapsamında talebi karşılanmış hak sahipleri lehine bir fark
oluşması halinde, söz konusu tutar 2007 yılı Aralık ayı sonuna kadar
defaten ödenir.
İkinci ve üçüncü fıkra düzenlemesi
ile konuları kalmayacağından kapsama giren tasarruf sahipleri
tarafından yargı mercilerine açılmış davalar ile icra takipleri
hakkında bu madde hükümleri uygulanmak suretiyle dava ve takipler
sonuçlandırılır. Bu kapsamda, yargı
organlarınca İdare aleyhine hüküm altına alınabilecek yargılama
giderleri de ilgililerinin talep etmesi halinde haklılık oranında
nisbi şekilde ödenerek davaların ve ihtilafların sonuçlandırılması
sağlanır.”
MADDE
5- 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın
Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun
7 nci maddesinin (h) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"h) Bu Kanunun 3, 4 ve 6 ncı maddelerinde
yer alan destek ve teşvikler, bu maddelerde belirtilen
sürelere bakılmaksızın Kanun kapsamına giren illerdeki yeni yatırımlardan;
31/12/2007 tarihine kadar tamamlananlar için 5 yıl, 31/12/2008 tarihine kadar tamamlananlar
için 4 yıl, 31/12/2009 tarihine kadar tamamlananlar için 3 yıl süreyle
uygulanır."
MADDE
6- 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanununun Geçici 3 üncü maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye üçüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Büyükşehir Belediyeleri ve bunlara
bağlı kuruluşlar ile sermayesinin % 50’sinden fazlası Büyükşehir
belediyelerine ait şirketlerin; 31/12/2004 tarihi itibarıyla kamu
kurum ve kuruluşlarından olan kamu ve özel hukuka tabi alacakları,
bunların diğer kamu kurum ve kuruluşlarına olan borçlarına karşılık
olmak üzere, 28/2/2007 tarihine kadar takas ve
mahsup edilir. Bu süreyi 31/3/2007 tarihine kadar
uzatmaya, Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan yetkilidir.
Bu madde kapsamındaki alacak ve borç ifadesi bu alacak
ve borçlara ilişkin fer’ileri ve cezaları da kapsar.”
“Bu madde uyarınca takas, mahsup
ve kesinti işlemine tabi tutulan borç ve alacaklar için ilgili kanunlarda
öngörülen zamanaşımı süreleri işlemez.”
MADDE 7- 5216 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 5- Büyükşehir belediyeleri
ve bunlara bağlı kuruluşların, 31/12/2006 tarihi itibariyle tahakkuk
etmiş olan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre takip edilen Devlete olan borçları, 28/3/2002 tarihli
ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanun kapsamında tanımlanan Hazine alacağı niteliğindeki
borçları ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan borçları ile 5216 sayılı Kanunun Geçici 3 üncü maddesi
kapsamında taksitlendirilmiş bulunan veya taksitlendirilecek
borçlarına karşılık, bu idareler adına her ay genel bütçe vergi gelirleri
tahsilat toplamı üzerinden ayrılacak payların yüzde 40’ını geçmemek
üzere, alacaklı idarelerin talebi üzerine, ilgisine göre Maliye
Bakanlığı veya İller Bankası tarafından kesinti yapılarak alacaklı
idarelere ödenir. Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile
Maliye Bakanının müşterek önerisi üzerine bu maddede geçen yüzde
40 oranını sıfıra kadar indirmeye veya kanuni
orana yükseltmeye ve kesintilerin alacaklı kuruluşlara dağılımına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
MADDE
8- (I) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun
Geçici 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki ibare eklenmiş ve maddeye üçüncü fıkradan
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“30/6/2006 tarihi itibarı ile Uzlaşma
Komisyonu ile takas, mahsup ve kesinti yapılmasına ilişkin kararları
imzalayan ancak Bakanlar Kurulu tarafından söz konusu kararları
henüz onaylanmayan ilgili kuruluşların işlemleri 28 Şubat 2007 tarihine kadar karara
bağlanır.”
“Bu madde uyarınca takas, mahsup
ve kesinti işlemine tabi tutulan borç ve alacaklar için ilgili kanunlarda
öngörülen zamanaşımı süreleri işlemez.”
MADDE 9- 5393 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6- Belediyeler ve
bunlara bağlı kuruluşların, 31/12/2006 tarihi itibariyle tahakkuk
etmiş olan 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip edilen Devlete olan
borçları, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında tanımlanan Hazine alacağı
niteliğindeki borçları ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan
borçları ile 5393 sayılı Kanunun Geçici 5 inci maddesi kapsamında
taksitlendirilmiş bulunan veya taksitlendirilecek borçlarına
karşılık, bu idareler adına her ay genel bütçe vergi gelirleri tahsilat
toplamı üzerinden ayrılacak payların yüzde 40’ını geçmemek üzere,
alacaklı idarelerin talebi üzerine, ilgisine göre Maliye Bakanlığı
veya İller Bankası tarafından kesinti yapılarak alacaklı idarelere
ödenir. Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile Maliye Bakanının
müşterek önerisi üzerine bu maddede geçen yüzde 40 oranını sıfıra
kadar indirmeye veya kanuni orana yükseltmeye
ve kesintilerin alacaklı kuruluşlara dağılımına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir”
MADDE 10- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 14- (1) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara veya bunların hak sahiplerine
bağlanacak gelir ve/veya aylıkların bu Kanunun Geçici 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kısmının hesabında,
8/2/2006 tarihli ve 5454 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrası hükümleri dikkate alınır."
MADDE
11- Bu Kanunun;
a) 2 nci ve 3 üncü maddeleri
1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 10 uncu maddesi 1/1/2007 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 12- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.