Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1351)
Trabzon Milletvekili Asım Aykan
ve 37 Milletvekilinin; Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi ile Sanayi, Ticaret,
Enerji,
Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (2/907)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini saygıyla arz ederiz.
|
|
Asım Aykan |
Selami Uzun |
Mehmet Güner |
|
|
|
|
Bolu |
|
|
Durdu Mehmet Kastal |
Mustafa Nuri Akbulut |
Nihat Eri |
|
|
Osmaniye |
|
Mardin |
|
|
Alaettin Güven |
Metin Yılmaz |
Cavit |
|
|
Kütahya |
Bolu |
Diyarbakır |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Ahmet Işık |
Ayhan Sefer Üstün |
|
|
|
|
Sakarya |
|
|
Metin Kaşıkoğlu |
M. Emin Tutan |
Osman Nuri Filiz |
|
|
Düzce |
|
Denizli |
|
|
Ahmet Koca |
Zeki Karabayır |
Ünal Kacır |
|
|
Afyonkarahisar |
|
İstanbul |
|
|
Ali İhsan Merdanoğlu |
M. Kerim Yıldız |
Mehmet Fehmi Uyanık |
|
|
Diyarbakır |
Ağrı |
Diyarbakır |
|
|
Yekta Haydaroğlu |
Şemsettin Murat |
Murat Yıldırım |
|
|
Van |
Elazığ |
Çorum |
|
|
Talat Karapınar |
Mehmet Alp |
Mevlüt Akgün |
|
|
|
Burdur |
Karaman |
|
|
İsmail Katmerci |
Erdoğan Özegen |
Temel Yılmaz |
|
|
İzmir |
Niğde |
Gümüşhane |
|
|
Muharrem Candan |
Süleyman Gündüz |
Gülseren Topuz |
|
|
|
Sakarya |
İstanbul |
|
|
İ. Hakkı Birlik |
Ramazan Toprak |
Remziye Öztoprak |
|
|
Şırnak |
Aksaray |
|
|
|
Muzaffer Külcü |
Talip Kaban |
|
|
|
Çorum |
Erzincan |
|
GENEL
GEREKÇE
Sanayi işletmelerinin % 98’ini oluşturan esnaf
ve sanatkarlarımız, 4 milyon (aileleri ile birlikte 20 milyon) kişiye
istihdam sağlamaktadır. Ayrıca esnaf ve sanatkarlarımız; ihracatın
% 20’sini direkt ya da dolaylı olarak etkilemekte, GSMH’ya % 27 oranında
katkı sağlamaktadır. Toplam vergilerin de % 60’ını veren esnaf ve sanatkarlarımız
yatırımların da % 27’sini gerçekleştirmektedir.
Türkiye Büyük Millet Meclisince 7.6.2005 tarihinde
kabul edilen 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları
Kanunu, esnafımızı ve esnaf kuruluşlarını çağın gerekleriyle
kaynaştırmıştır.
Getirilen bu kanun teklifi ile, 5362 sayılı Kanunun
yakaladığı olumlu havayı pekiştirmek suretiyle, yerelin yükünü
sırtlayan esnaf birliklerini ekonomik açıdan güçlendirmek ve esnafın
sırtındaki birtakım giderleri hafifleterek esnafımızın ülke ekonomisine
katkısını artırmak amaçlanmaktadır.
5362 sayılı Yasa yürürlüğe girdiğinde bakanlık
online e-bilgi sistemi 81 ilde ve tüm ilçelerde esnaf ve sanatkarların
bilgilerinin bu sisteme sağlıklı bir şekilde girmesini de öngörmekteydi.
Ancak sürenin azlığı ve odaların bu konudaki yetişmiş eleman yetersizliği
nedeniyle güncellemeler zamanında yapılamamıştı. Bu sebeple esnafın
büyük çoğunluğu ya zamanında sisteme alınamamış ya da esnaflığı
bırakan üyelerin kayıtları zamanında silinememiştir. Bu da üye
aidatlarının ödenmesi noktasında odaların ve esnafın büyük sıkıntılar
çekmesine neden olmuştu. Teklif ile 5362 sayılı Kanuna eklenen geçici
madde ile esnafımızın bu sıkıntısı da giderilmek istenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile Türkiye Esnaf ve Sanatkarları
Sicil Gazetesine verilen her ilanın bedelinin % 20’sinin meslek
odasına aktarılması amaçlanmaktadır.
Madde 2- Madde ile; Türkiye Esnaf ve Sanatkarları
Sicil Gazetesine verilen her ilanın bedelinin % 60’ının, ilanın verildiği
ildeki birliğe aktarılması öngörülmektedir.
Madde 3- Madde ile; 5362 sayılı Kanunun 25 inci maddesinde
yapılan değişikliğe paralel bir düzenleme getirilmektedir.
Madde 4- Madde ile; 5362 sayılı Kanuna tabi meslek
kuruluşlarında kullanılacak defter, beyanname, makbuz, fiş ve belgeler
ile oda üyelerinin mesleklerinin icrası nedeniyle resmî kurum ve
kuruluşlara verecekleri belgelerin basım ve dağıtımında birlikler
yetkili kılınmaktadır.
Madde 5- Mevcut düzenlemede; birlik ve federasyonların
Konfederasyona her yıl ödeyecekleri katılma payı ödemeyi yapacak
esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşunun bir önceki yıl gayri safi
gelirlerini % 3 olarak düzenlemiştir. Getirilen düzenleme ile bu
oran % 2’ye indirilmektedir.
Madde 6- 5362 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin
üçüncü fıkrasına göre Sicil Gazetesinde yayımlanacak ilan ücretleri
Sicil Gazetesi komitesinin teklifi ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın
onayı ile belirlenmektedir. Getirilen düzenleme ile, belirlenecek
miktarın asgari ücretin % 10’unu geçmemesi hükme bağlanmaktadır.
Madde 7- Madde ile; bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarih itibariyle, önceki dönemlere ilişkin yıllık aidatlarını
ödemeyen oda üyelerinin, hesaplanacak toplam borçlarının üçte birini
31 Mart 2007 tarihine kadar ödemeleri halinde geri kalan borcun tahsilinden
vazgeçileceği düzenlenmektedir.
Madde 8- Yürürlük maddesidir.
Madde 9- Yürütme maddesidir.
Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu
Esas
No.: 2/907 21/02/2007
Karar
No.: 66
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınız
tarafından 14/12/2006 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiş bulunan 2/907 esas sayılı “Trabzon Milletvekili Asım
AYKAN ve otuz yedi Milletvekilinin Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları
Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunu Teklifi”, Komisyonumuzun
24/12/2006 tarihinde, Hükümeti temsilen Sanayi ve Ticaret Bakanı
Ali COŞKUN ve beraberindeki Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı,
İçişleri Bakanlığı ile, ilgili sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin
katılımlarıyla yaptığı 45 inci birleşiminde incelenip görüşülmüştür.
Ülkemizde esnaf ve sanatkârların örgütlenmesi ve
sicillerinin tutulması ilk önce 1924 yılında yürürlüğe giren Ticaret
ve Sanayi Odaları Kanunu ile düzenlenmiştir. Daha
sonra 1943 yılında yürürlüğe giren 4355 sayılı Ticaret ve Sanayi
Odaları, Esnaf Odaları ve Ticaret Borsaları Kanunu ile esnaf odaları
sistemi getirilmiştir. 1949 yılında 5373 sayılı Esnaf Dernekleri
ve Esnaf Birlikleri Kanunu ile dernekler sistemine geçilerek, esnaf
ve sanatkarların tanımı yapılmış ve kapsamı belirtilmiştir.
17/7/1964 tarihli ve 507 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanunu ile esnaf
ve sanatkarların örgütlenmeleri, geçmiş dönemlerde ortaya çıkan
aksama ve yanlış anlamalar da göz önünde tutularak yeniden düzenlenmiştir.
Ancak bu Kanunda gerek kanun hükmünde kararnameler gerekse kanunlarla
yapılan değişikliklerin esaslı bir yasal düzenlemeye duyulan ihtiyacı
giderememesi, aksine farklı yorumlamalara ve çelişkilere neden
olması nedeniyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda
7/6/2005 tarihinde kabul edilerek kanunlaşan 5362 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu ile gerek esnaf ve sanatkarlar
meslek odaları, birlikler, federasyonlar ve Konfederasyonun daha
etkili ve verimli çalışacak bir yönetim yapısına kavuşturulması
gerekse sistematik, özlü, kısa, gereksiz tekrarlardan uzak ve anlaşılır
bir yasal düzenlemenin getirilmesi sağlanmıştır.
24
Ekim 1953 tarihinde 25/4/1949 tarihli ve 5373 sayılı Esnaf Dernekleri ve Esnaf Birlikleri Kanununa
göre “Esnaf ve Sanatkarları Teşkilatı Konfederasyonu” ismiyle
kurulan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK), esnaf
ve sanatkar kuruluşlarının bir üst kuruluşu ve Anayasamızın 135
inci maddesi kapsamında kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu
olarak halen faaliyetlerini yürütmektedir. 5362 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu ile TESK; esnaf ve sanatkar
odaları, birlikleri ve federasyonları arasında birliği, gelişmeyi
ve ilerlemeyi sağlamak, esnaf ve sanatkarların çalışmalarını meslekî
yönden kamu yararına uygun olacak şekilde düzenlemek ve gerekli
her türlü tedbiri almak, meslekî eğitimleri geliştirmek, esnaf ve
sanatkarları yurt çapında ve uluslararası düzeyde temsil etmek, sorunlarının
çözümü için ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde gerekli
girişimlerde bulunmak, ulusal ekonomideki gelişmelere paralel
olarak lüzumlu görülecek meslekî tedbirleri almakla görevlendirilmiştir.
Teklif
ve gerekçesi incelendiğinde;
- Esnaf sicil gazetesi gelirlerinin
%20’sinin ilanı veren üyenin mensubu olduğu meslek odasına, %60’ının
ilanı veren üyenin bulunduğu ildeki birliğe ve % 20’sinin Konfederasyona
verildiği,
- Esnaf
ve sanatkarlar meslek kuruluşlarında kullanılacak defter, beyanname,
makbuz, fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin icrası nedeniyle
resmi kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin basım ve dağıtım
yetkisi ile bu belgelerin usulsüz basım ve dağıtımı halinde Cumhuriyet
savcılıklarına başvuru yetkisinin Konfederasyondan birliklere
devredildiği,
- Birlik
ve federasyonların Konfederasyona ödeyecekleri katılma payının
bir önceki yıl gayri
- Esnaf
ve sanatkarlar meslek kuruluşlarının düzenledikleri ve onayladıkları
belgeler ile yaptıkları hizmet karşılığında alacakları ücretlerin
miktarının, brüt asgari ücretin % 1’ini geçmesinin yasaklandığı,
- Esnaf sicil gazetesi ilan ücretlerinin asgari
ücretin % 10’unu geçmesinin yasaklandığı,
- Önceki dönemlere ilişkin yıllık aidatlarını
ödemeyen oda üyelerinin, hesaplanacak toplam borçlarının üçte birini
31 Mart 2007 tarihine kadar ödemeleri halinde geri kalan borçlarının
tahsilinden vazgeçileceği,
anlaşılmaktadır.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmeler sırasında;
• Odalara, birliklere
ve federasyonlara sicil gazetesi gelirlerinden pay aktarılarak
bunların güçlendirmesi adı altında Konfederasyonun gelirlerinin
dörtte üçünün elinden alınması suretiyle mali kaynaklarının azaltıldığı
ve bu kuruluşun çalışamaz hale getirildiği,
• Ticaret sicil
gazetesinin gelirlerinin tamamı TOBB’a bırakılmışken bu kanun
teklifiyle, esnaf ve sicil gazetesi gelirlerinin TESK’in elinden
alınmasının Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olduğu,
• Konfederasyon
bünyesindeki Denetim Kurulu tarafından harcamalar denetlendiği
gibi Bakanlık tarafından görevlendirilen müfettişler marifetiyle
de denetimlerin yapıldığı, ayrıca düzenlenen genel kurul toplantılarında
da üyeler tarafından yapılacak denetimin kanunla sağlandığı,
ifade edilmiş, Teklif üzerinde daha ayrıntılı
bir şekilde çalışılabilmesi için alt komisyon kurulması kararlaştırılmış
ve bunun üzerine Aydın Milletvekili Ahmet Rıza ACAR, Bolu Milletvekili
Mehmet GÜNER, İzmir Milletvekili İsmail KATMERCİ, Konya Milletvekili
Hasan ANGI, Mersin Milletvekili Vahit ÇEKMEZ ile Manisa Milletvekili
Hasan ÖREN alt komisyon üyeleri olarak belirlenmiştir. Teklif,
23-30-31 Ocak 2007 tarihlerinde yapılan alt komisyon toplantılarında
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu
temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşülmüştür.
Alt komisyon çalışmaları sırasında Teklifin geneli
üzerindeki görüşmelerde;
• TESK’in gelirlerinin
genel itibariyle; birlik ve federasyonlarca ödenen kayıt ücretleri
ve katılma payı gelirleri, sicil
gazetesi gelirleri, düzenlenen ve onanan evraklar ve hizmet karşılıklarından
elde edilen gelirler, basılı evrak gelirleri ile diğer gelirler kalemlerinden
oluştuğu,
• TESK’in giderlerinin
ise genel itibariyle; personel giderleri, eğitim ve toplantı giderleri,
birlik ve federasyonlara yapılan yardımlar, idari giderler, vakıflara
ve fonlara yapılan transferler, sosyal ve kültürel faaliyetler ile
aile planlaması hizmetleri için yapılan harcamalar, yurt dışı temsilciliklerine
ve uluslararası kuruluşlara yapılan ödemeler, diğer eğitim ve
araştırma faaliyetleri için yapılan harcamalar, mesleki eğitim fonu
giderleri ve basılı evrak basım giderleri kalemlerinden oluştuğu,
• Teklif ile getirilen
düzenlemenin ülkemizde benzer nitelikte gelirleri bulunan bütün
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları için yapılması gerektiği,
aksi takdirde eşitlik ilkesine aykırılığın oluşacağı,
• Konfederasyonun
sicil gazetesi gelirlerini üye sayılarının azlığı nedeniyle gelir
seviyesi düşük oda ve birliklere ihtiyaçlarını karşılamaları
için kanalize ettiği ve bu sayede ülkemizin her köşesindeki esnaf
ve sanatkara aynı kalitede hizmet sunulmasının sağlandığı,
• Konfederasyonun
gider kalemleri arasında yer alan birlik ve federasyonlara yapılan
yardımların, adalet ve hakkaniyet anlayışıyla bağdaşmayacak şekilde
gerçekleştiği ve bu kalemin siyasi amaçlarla kullanılabildiği,
• Sicil gazetesi
gelirlerinin yüzdesel olarak esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları
arasında paylaştırılmasının söz konusu gelirin üye sayıları ile
orantılı olarak paylaşımını sağlayacağı ve gelirin paylaşımında
bireysel inisiyatifin suistimali ihtimalini ortadan kaldıracağı,
• Sicil gazetesi
gelirlerinin yüzdesel dağılımı halinde üye sayılarının fazlalığı
nedeniyle üye sayısı en fazla olan ilk 15 ilin gelirin yarısını alacağı,
üye sayısı çok az olan kimi birliklerin ise asgari ihtiyaçlarını
dahi karşılayamaz hale gelebileceği,
• Sicil gazetesinin
geçmişte olduğu gibi bastırılıp üyelerin adreslerine gönderilmediği
ve günümüzün teknolojik imkanlarından yararlanılarak elektronik
ortamda yayımlandığı ve dolayısıyla sicil gazetesinin yayımlanma
maliyetinin oldukça düştüğü, bu nedenle ilan ücretine sınırlama
getirilmesinin yerinde ve gerekli olduğu,
• Kullanılacak
defter, beyanname, makbuz, fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin
icrası nedeniyle resmî kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin
basım ve dağıtımında Konfederasyonun yetkisinin birliklere devredilmesi
ile, söz konusu evrakların yeknesaklıklarının sağlanması ve denetimlerinde
sıkıntıların ortaya çıkmasına neden olacağı, ayrıca Konfederasyonun
bu evrakların takibi için elektronik ortamda sistem kurduğu,
ifade edilmiştir.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasının
ardından maddelerine geçilmesi kabul edilmiş ve Teklifin;
- 1 inci maddesi;
Bakanlık çağrısı hariç, yapılacak olağanüstü genel kurul toplantısı
hazırlık çalışmalarının yönetim kurulunca yürütüleceği hükme
bağlanmış olmasına rağmen uygulamada yapılan başvurular karşısında
yönetim kurulunun kayıtsız kalabildiğinin ifade edilmesi üzerine,
bu hallerde talep sahiplerine mahkemeye başvurarak genel kurulu
toplantıya çağırma izni alma imkanı ve ayrıca mahkemenin genel
kurula katılacak üyeleri ve yapılacak giderlerin kimler tarafından
karşılanacağını tespit etmesi sağlanarak madde aynı Kanunun 44
üncü maddesinde değişiklik yapacak şekilde yeniden düzenlenerek,
- 2 nci maddesi;
meslek kuruluşlarında kullanılacak defter, beyanname, makbuz,
fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin icrası nedeniyle
resmî kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin basım ve dağıtımında
Konfederasyonun yetkisinin esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşlarına
verilmesi; bu belgelerden gelir-gider makbuzları, tahsil ve tediye
fişleri, oda üyelerinin mesleklerinin icrası nedeniyle resmî kurum
ve kuruluşlara verecekleri belgeler ile hizmetin gerektirdiği
diğer belgelerin basım ve dağıtımının, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu Mükerrer 257 nci maddesi uyarınca çıkarılan
2/2/1985 tarih ve 18654 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Usul Kanunu
Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım
ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca yapılmasını
teminen 213 sayılı Kanun hükümlerine tabi olmalarının sağlanması;
aksine hareket edenler için uygulanacak cezai ve hukuki yaptırımların
gerek 213 sayılı Kanunda gerekse sözkonusu yönetmelikte düzenlenmesi
nedeniyle 60 ıncı maddede öngörülen Konfederasyonun şikayeti
üzerine Cumhuriyet savcılığınca takibat yapılmasının kaldırılması;
ayrıca Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanından elektronik ortamda
düzenlenenlerin bedelinin düzenleyen esnaf ve sanatkarlar meslek
kuruluşuna aktarılması sağlanmak suretiyle ve Teklifin genelinde,
Kanunun değişiklik yapılan maddelerine göre sıralama sağlamak
gayesiyle Teklifin 4 üncü maddesinin içeriğinin bu maddeye aktarılmasıyla
madde yeniden düzenlenerek,
- 3 üncü maddesi; Teklifin 1, 2 ve 3. maddelerinde yer
alan sicil gazetesi gelirlerinin dağıtımına ilişkin düzenlemenin
5362 sayılı Kanunun ilgili meslek kuruluşlarının gelirlerine
ilişkin maddeler yerine “Sicil Gazetesi” başlıklı 70 inci maddesinde
yapılmasının daha uygun olacağının ifade edilmesi üzerine; Konfederasyonun
gelirleri arasında sayılan sicil gazetesi gelirlerinin çıkarılması;
sicil gazetesine verilen her ilanın bedelinin %20’sinin, ilanı veren
üyenin mensubu olduğu meslek odasına, %45’inin ilanı veren üyenin bulunduğu
ildeki birliğe, % 5’inin ilanı veren üyenin mensubu olduğu meslek odasının bağlı
olduğu federasyona ve % 30’unun Konfederasyona verilmesinin sağlanması
suretiyle madde yeniden düzenlenerek,
- 4 üncü maddesi; Kanunun 71 inci maddesinde meslek
eğitimi ile ilgili hükümlerin Bakanlık, Millî Eğitim Bakanlığı ve
Konfederasyonun işbirliği ile bütünlük içinde yürütüleceği hükme
bağlanmış olmakla birlikte Konfederasyon bünyesinde kurulan Mesleki
Eğitim Fonunun yönetimine ilişkin bir boşluk oluştuğunun ifade
edilmesi üzerine; fonu yönetecek Komisyonun kimlerden oluşacağına
ilişkin Kanunun 73 üncü maddesine fıkra eklenmesini sağlamak gayesiyle
ve mevcut madde içeriğinin Teklifin 2 nci maddesinde düzenlenmesi
nedeniyle maddenin yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi; önceki dönemlere ilişkin ödenmemiş
aidat borcu bulunan esnaf ve sanatkarlar ile katılma payı borcu bulunan
esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşlarının, borcunu zamanında
ödeyenlerin mağdur edilmesinin önüne geçmek gayesiyle üçte bir yerine
bu borçlarının asıllarını altı ay içerisinde ödemeleri halinde
geri kalan borçlarının tahsilinden vazgeçilmesini; ayrıca ölüm,
mesleği terk, adresinde bulunamama gibi çeşitli nedenlerle faaliyette
bulunmadıkları ilgili odaların yönetim kurulu kararıyla tespit
edilerek sicil müdürlüklerine bildirilenlerin kayıt silme ve sicil
gazetesinde ilan işlemlerinin hiçbir ücret alınmaksızın gerçekleştirilmesini
sağlamak gayesiyle Teklifin 7 nci maddesi ile Kanuna eklenen geçici
maddenin bu maddeye aktarılmak ve madde yeniden düzenlenmek suretiyle,
- 6 ncı maddesi; Kanunun odaların fesih nedenlerinin
sayıldığı 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (d) bentleri
arasında odaların asgari üye sayısı açısından paralellik sağlanması;
51 inci maddede geçen aynı kişinin birlik ve federasyon başkanı olması
yasağının kaldırılması; birden fazla organda görev alınmasına
rağmen yalnızca birinden ücret alınmasının harcanan emeğin karşılığı
olan ücretin hakkaniyete aykırı olarak dağılımına sebep olduğunun
ifade edilmesi üzerine 56 ncı maddedeki söz konusu kısıtlamanın
kaldırılması; Meslek Eğitimi Fonunun yönetimi ve fon kaynaklarının
kullanımında Konfederasyonun yetkisinin Bakanlığa devredilmesi
gayesiyle Kanunun birden fazla maddesinde yapılan çıkarma ve ifade
değişikliklerinin aynı madde kapsamında toplanması suretiyle
madde yeniden düzenlenerek,
Teklifin esnaf
ve sanatkarlar meslek kuruluşları tarafından ödenen katılım paylarında
değişiklik yapan, düzenlenen ve onaylanan belgeler ile yapılan hizmetler
için alınan ücretleri ve ilan ücretlerini sınırlayan 5 inci ve 6
ncı maddesindeki düzenlemelerden uygulamada herhangi bir sıkıntı
olmadığı gerekçesiyle vazgeçilmek suretiyle,
- 8 inci maddesi; 7 nci madde olarak aynen,
9 uncu maddesi sekizinci madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Alt komisyon tarafından
yürütülen çalışmalar sonucunda hazırlanan rapor ve metin ile Mersin Milletvekili Vahit ÇEKMEZ ve Manisa
Milletvekili Hasan ÖREN’in ayrışık oy yazıları Komisyonumuza arz
edilmiş ve Komisyonumuzun 14/02/2007 tarihinde gerçekleştirmiş olduğu,
Hükümeti temsilen Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarı ve beraberindeki,
Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ile, ilgili sivil toplum kuruluşları
temsilcilerinin katılımlarıyla yaptığı 48 inci birleşiminde incelenip
görüşülmüştür.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmeler sırasında;
- Birliklerin ve
odaların gelirlerinin artırılmasına karşın sadece gelişmiş bölgelerde
bulunan 15 ilin gelirinin arttığı ve bunların dışında kalan kalkınmada
öncelikli yörelerimizdeki yaklaşık 51 ilimizin bu düzenlemeden
zarar göreceği, gelirleriyle giderlerini karşılayamaz hale gelecekleri,
- Konfederasyonun gelir gider tabloları incelendiğinde;
sicil gazetesi gelirleri toplam gelirin yüzde yetmişine tekabül
ederken Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinde (TOBB) ticaret sicil
gazetesi gelirlerinin toplam gelirlerin yüzde seksenüçüne tekabül
ettiği,
- Son beş yılda yapılan yardımlar incelendiğinde;
mülga 507 sayılı Kanunda yardım yetkisi düzenlenmemesine rağmen
yardımların yapıldığı, 5362 sayılı Kanun ile birliklere ve federasyonlara
yardım yetkisi tanınmasına rağmen yardımların nesnel olmayan kriterlere
dayanmaksızın yapıldığı ve kişisel inisiyatifin ön planda olduğunun
görüldüğü,
- Basılı evrakların tamamının sadece Konfederasyon
merkezinin bulunduğu ilde basılması yerine taşradaki bir çok matbaacı
tarafından Maliye Bakanlığının denetimi altında basılmasının
hem ülkemizin ve esnafımızın yerel bazdaki birçok ekonomik problemi
için çözüm olacağı hem de kayıt dışılığın önlenmesine katkı sağlayacağı,
ifade edilmiş ve alt komisyonun hazırladığı metin
esas alınmak kaydıyla Teklifin maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Alt komisyon tarafından hazırlanan Teklif metninin;
• Çerçeve 1 inci
maddesi; olağanüstü genel kurul talebi halinde yönetim kurulunun
hazırlık çalışmalarının uzun sürdüğünün ifadelendirilmesi üzerine
15 günlük sürenin 30 güne çıkarılması, usul hukuku açısından başvurulacak
görevli mahkemenin kanunla belirlenmesinin gerektiğinin ifadelendirilmesi
üzerine “mahalli mahkeme”nin yetkili sulh hukuk mahkemesi olarak
değiştirilmesi ve mahkemeden talep sahiplerinin alacak olduklarının
izin değil karar olduğunun ifadelendirilmesi üzerine gerekli düzeltmenin
yapılması suretiyle değiştirilerek,
• Esnaf ve sanatkar
kuruluşlarının yapacakları yardımlara ilişkin uygulamadaki sıkıntılar
dikkate alınarak asgari ücretin 10 katını geçen yardımlarda Bakanlığın
muvafakatının alınmasını sağlayan 5362 sayılı Kanunun 58 inci
maddesine fıkra ekleyen çerçeve maddenin kanun tekniğine uygun
olarak 2 nci madde olarak eklenmesi suretiyle,
• Çerçeve 2 nci maddesi; 3 üncü madde olarak aynen,
• Çerçeve 3 üncü
maddesi; esnaf sicil gazetesi gelirlerinden ilgili federasyona
ödenecek %5’lik payın bazı odaların bağlı olduğu federasyonun bulunmadığının
ifadelendirilmesi üzerine, söz konusu kesintinin ilgili birliğe
aktarılması suretiyle boşluk giderilerek ve 4 üncü madde olarak,
• Çerçeve 4 üncü maddesi; 5 inci madde olarak aynen,
• Çerçeve 5 inci maddesi; 6 ncı madde olarak aynen,
• Çerçeve 6 ncı maddesi; 7 nci madde olarak aynen,
• 7 nci maddesi; 8 inci madde olarak aynen,
• 8 inci maddesi; 9 uncu madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere, Yüce
Başkanlığınıza arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Soner Aksoy |
Hasan Ali Çelik |
Hasan Angı |
|
|
Kütahya |
Sakarya |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Atilla Başoğlu |
Tacidar Seyhan |
Ahmet Rıza Acar |
|
|
Adana |
Adana |
Aydın |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalefet
şerhimiz vardır) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Güner |
Fahri Çakır |
Nejat Gencan |
|
|
Bolu |
Düzce |
Edirne |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhimiz vardır) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Vedat Yücesan |
Ahmet Uzer |
İsmail Katmerci |
|
|
Eskişehir |
Gaziantep |
İzmir |
|
|
(Muhalefet
şerhimiz ektedir) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Büyükakkaşlar |
Hasan Ören |
Nuri Çilingir |
|
|
Konya |
Manisa |
Manisa |
|
|
|
(Son toplantıya
katılmadı, |
(Muhalefet
şerhimiz vardır) |
|
|
|
muhalefet şerhi
vardır) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Özcan |
Vahit Çekmez |
Şükrü Ünal |
|
|
Mersin |
Mersin |
Osmaniye |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalefet
şerhimiz vardır) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Öztürk |
Mehmet Özlek |
Yekta Haydaroğlu |
|
|
Sinop |
Şanlıurfa |
Van |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fazlı Erdoğan |
|
|
|
|
Zonguldak |
|
AYRIŞIK OY
Türkiye’nin önemli
bir meslek kuruluşu olan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonuna,
mevcut 5362 sayılı Kanunla verilen sicil gelirlerinin büyük ölçüde
elinden alınmasını öngören ve neredeyse
tamamı Sanayi Komisyonu üyelerinin dışındaki iktidar milletvekillerinin
imzasıyla önümüze gelen bu teklifi her şeyden önce siyasi bir teklif
olarak algılıyoruz.
Bu teklif; esnafın
üst kuruluşu olan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonunun
Cumhuriyet Halk Partisiyle birlikte ortak bir esnaf kurultayı yapmasının
bedeli olarak hazırlanmış, o kuruluşu belli bir siyasi düşünceye
mal ederek bizim gibi düşünenler ve düşünmeyenler şeklinde yapılan
bir ayrışmanın neticesi olarak karşımıza gelmiştir.
Oysa ki, bu ve diğer
kuruluşlarda her siyasi görüşten insanların bulunması çok doğaldır.
Böyle bir kurultayı AKP de yapabilirdi, bunun önünde yasal bir engel
yoktur. Ancak görülüyor ki; burada kendi istediği gibi davranmayan
demokratik bir kitle örgütünün ve sivil toplum kuruluşunun linç
edilme çabası vardır. Bu teklif açıkça özgür düşünceye, sivil toplum
örgütlerinin gelişmesine indirilmiş en büyük darbedir.
Türkiye Cumhuriyeti
bir inatlaşma merkezi değildir. Bunu bir inatlaşma merkezi haline
getirip yasalarımızı hırs ve intikam üzerine oturtup bir kurumu
hareket edemez noktaya getirmeye çalışmak bizim açımızdan tahammül
noktası değildir.
Daha çok siyasi
bir yaklaşımla getirildiğine inandığımız bu teklifle ilgili olarak
ortaya koyduğumuz bu ayrışık oy, bir yönüyle de TESK’e bakış açısındaki
tutarsızlığı ve önyargıyı vurgulamak ve değerli arkadaşlarımızın
bilgisine sunmak açısından kaleme alınmıştır.
|
|
|
|
|
|
|
Tacidar Seyhan |
Nuri Çilingir |
Nejat Gencan |
|
|
Adana |
Manisa |
Edirne |
|
|
|
|
|
|
|
|
M. Vedat Yücesan |
|
|
|
|
Eskişehir |
|
AYRIŞIK OY
Toplumsal yaşamımızda
önemli bir yere ve işleve sahip olan esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları;
temeli esnaf ve sanatkarlık mesleklerinde Usta-Kalfa ve Çıraklık
ilişkisi ile bu mesleklere mensup bulunanların halka sundukları
hizmetlerde “Ahilik” felsefesini esas alan birlik, beraberlik ve dayanışmanın
hâkim olduğu ve temel ilke edinildiği kurumlardır. Bu kurumlara
önem veren ve meslek mensuplarının yaşanılan çağa intibak etmelerine
yardımcı olan ve imkân hazırlayan ülkeler, büyük başarılara imza
atmıştır. Çünkü, esnaf kuruluşları ve üyeleri esnaf ve sanatkarlar,
yapıları itibariyle Devlete yük olmadan tamamen esnaf ve sanatkarların
katkılarıyla faaliyet gösteren, üreten ve her ekonomik krizde ekonomiyi
ayakta tutmak için gayret gösteren, kazanmasa da Devlete vergisini
veren bir kesimi oluşturmaktadırlar.
Anayasamızın
esnaf ve sanatkarın korunmasına ilişkin 173’üncü maddesi; “Devlet,
esnaf ve sanatkarı koruyucu ve destekleyici tedbirleri alır” demektedir.
Ancak, iktidara mensup milletvekillerinin imzasıyla getirilen
bu yasa teklifi değişikliği; 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek
Kuruluşları Kanununun çıkarılmasının üzerinden yaklaşık bir buçuk
yıl gibi kısa bir süre geçmiş olması nedeniyle, herhangi somut bir
ihtiyacı karşılamayı değil, tersine bu kuruluşun gelirlerini
kanun ve kendisine verilen görevleri yapamayacak ölçüde azaltmayı
amaçlamakta ve bu bakımdan da objektif olmayan siyasi bir yaklaşımı
öngörmektedir.
Öyle ki,
21/06/2005 tarihinde yürürlüğe giren 5362 sayılı Kanunla getirilen
kimi yasak ve kısıtlamalar yeterli görülmeyerek, özellikle alt
teşkilat birimlerine (birlikler ve odalar) pay aktararak onları
güçlendirme adı altında bu defa da esasen son derece sınırlı olan
TESK’in mali kaynakları da elinden alınmakta ve bu kuruluşun çalışamaz,
hizmet edemez bir konuma düşürülmesi planlanmaktadır.
Teklif ve içerdiği
hükümler, hedef aldığı kuruluş itibariyle hukukun muamele güvenliği
ve kamu yararı ilkelerine uygun olmadığı gibi, benzer meslek kuruluşları
için böyle bir düzenleme öngörülmemiş olduğundan, ölçülü, adil ve
eşit de değildir.
Teklif yasalaştığı
takdirde; TESK’in gelirlerinden birlik ve odalara aktarılan paylar
büyük ölçüde gelişmiş yörelerde bulunan illerin (yapılan belirlemelere
göre bunların sayısı 15’tir) birlik ve odalarına verileceği için,
Ege ve Marmara bölgeleri ile bir ölçüde Akdeniz bölgesinde yer alan
illere aktarılacak, çok az sayıda esnaf ve sanatkar işletmesi kurulabilen
ve bu nedenle son derece de yetersiz esnaf sicili gazetesi geliri
toplayacak olan Karadeniz, İç ve Doğu Anadolu ile Güneydoğu Anadolu
bölgelerindeki iller, esnaf sicili gazetesi gelirlerinden teklif
ile kendilerine önemli oranda pay verildiği halde, bundan istifade
edemeyeceklerdir.
Unutulmaması
gerekir ki; hemen hemen esnaf ve sanatkar işletmelerinin yaklaşık
% 50’sinin (800.000 - 900.000) bulunduğu, Ege ve Marmara bölgelerindeki
esnaf birlikleri ve esnaf odaları esasen gelirleri yeterli olan
teşkilat birimleridir. Buna karşılık asıl gelire ve paya ihtiyacı
olan esnaf birlikleri ve odaları ise kalkınmada öncelikli yörelerimizdeki
51 adet ildir. Bu nedenle, kanun teklifinin genel gerekçesinde ifade
edildiği gibi, “Yerelin yükünü sırtlayan esnaf birliklerini ekonomik
açıdan güçlendirmek” amacı asla gerçekleşmeyecektir. Dolayısıyla,
teklifin gerekçesi ile tekliften beklenen sonuçlar birbiri ile çelişmektedir.
Diğer taraftan,
hukukun üstünlüğünü, insan haklarına saygıyı, sivil toplum kuruluşlarıyla
diyalog içerisinde işbirliği ve koordine ederek çalışmayı öngören
demokratik bir rejimde, böyle bir kanun teklifinin ilgili ve sorumlu
bulunan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile de önceden istişare edilmeden
hazırlanarak Yüce Meclise sunulması; maalesef çoğulcu ve katılımcı
bir yaklaşımı öngörmemektedir.
Türkiye’nin önemli
bir meslek kuruluşunun gelirlerinin hemen hemen dörtte üçüne yakın
bir bölümünün elinden alınmak istenmesi, bu kuruluşun açıkça ortadan
kaldırılması gibi kamu kurumlarının devamlılığı ile bağdaşmayan,
akıl ve mantık ile açıklanamayan bir tavrı sergilemektedir.
Oysa ki TESK,
TOBB’nin aynı statüdeki kardeş kuruluşu durumundadır. Emeği ve küçük
sermayesini birleştirerek topluma hizmet sunan ticaret, üretim
ve hizmet meslekleriyle iştigal eden küçük ve bazen de Anadolu’nun
her yanındaki orta boy işletmeler (bunların Bakanlıkça belirlenen
sayısı 1.700.000 - 1.800.000’dir) bu kuruluşun çatısı altında bulunmakta,
sermaye ağırlıklı olan işletmeler ise TOBB’nin şemsiyesi altında
yer almaktadır. (Bunların gerçek sayısı ise 650.000 dolayındadır.)
Her iki üst kuruluş da bu yönüyle birbirini tamamlamaktadırlar.
Muhalefet şerhimizin
ekinde sunulan tablodan 2000-2006 yılları arasında TESK’in gelir ve
giderleri genel olarak yüzdesel oranları ile birlikte gösterilmiştir.
TESK’in büyük ölçüde gelirleri esnaf sicili gazetesi gelirlerinden
oluşmakta, TOBB’nin gelirlerinin önemli bir bölümü de keza ticaret sicili gazetesinden
elde ettiği gelirlerden kaynaklanmaktadır. Şimdi bu kanun teklifi
ile bu eşitlik ve sorunsuz işleyen bir uygulama bozulmaktadır. Böyle
bir sonucun Anayasanın eşitlik kuralına da aykırı olabileceğinin
Komisyonumuzca dikkate alınmaması, tarafımızdan önemli bir eksiklik
olarak değerlendirilmektedir.
Daha çok siyasi
bir yaklaşımla getirildiğine inandığımız bu teklifle ilgili olarak
ortaya koyduğumuz bu ayrışık oy, bir yönüyle de TESK’e bakış açısındaki
tutarsızlığı ve önyargıyı vurgulamak ve değerli arkadaşlarımızın
bilgisine sunmak açısından kaleme alınmıştır.
Vahit Çekmez Hasan Ören
Mersin Manisa
Ek: 4 sahife Tablo
TRABZON MİLLETVEKİLİ ASIM AYKAN VE 37 MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
ESNAF VE SANATKARLAR
MESLEK KURULUŞLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 07.06.2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar
Meslek Kuruluşları Kanununun 14 üncü maddesine aşağıdaki (1) bendi
eklenmiştir.
“1) İlanı veren üyenin mensubu olduğu meslek odasına
aktarılmak üzere, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Sicil Gazetesine
verilen her ilanın bedelinin % 20’si,”
MADDE 2- 5362 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin (c) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki (m) bendi
eklenmiştir.
“c) Mesleki yayın gelirleri”
“m) İlanı veren üyenin bulunduğu ildeki birliğe
aktarılmak üzere, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Sicil Gazetesine
verilen her ilanın bedelinin % 60’ı,”
MADDE 3- 5362 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin (b) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Sicil Gazetesine
verilen her ilanının bedelinin % 20’si ile mesleki yayın gelirleri,”
MADDE 4- 5362 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanuna tabi meslek kuruluşlarında kullanılacak
defter, beyanname, makbuz, fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin
icrası nedeniyle resmî kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin
basım ve dağıtımında birlikler yetkilidir.”
“Defter, beyanname, makbuz, fiş ve diğer belgeleri
yetkisiz olarak basan, bastıran, dağıtan, değişik yollardan çoğaltan
ve kullananlar bu fiillerinden dolayı ilgili birliğin Cumhuriyet
savcılıklarına başvurusu üzerine, genel hükümler çerçevesinde
sorumlu olurlar.”
MADDE 5- 5362 sayılı Kanunun 61 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin birinci cümlesi ile (e) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Odaların birlik ve üyesi oldukları federasyonlara
her yıl ödeyecekleri katılma payı, ödemeyi yapacak esnaf ve sanatkarlar
meslek kuruluşunun bir önceki yıl gayri safi gelirlerinin %
3’üdür. Birlik ve federasyonların Konfederasyona her yıl ödeyecekleri
katılma payı ise ödemeyi yapacak esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşunun
bir önceki yıl gayri safi gelirlerinin % 2’sidir.”
“e) Esnaf ve sanatkarlar meslek
kuruluşlarının düzenledikleri ve onayladıkları belgeler ile yaptıkları
hizmet karşılığında alacakları ücretlerin miktarı brüt asgari ücretin
% 1’ini geçemez.”
MADDE 6- 5362 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Belirlenecek miktarlar asgari ücretin % 10’unu
geçemez.”
MADDE 7- 5362 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 13- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarih itibariyle, önceki dönemlere ilişkin yıllık aidatlarını
ödemeyen oda üyelerinin, hesaplanacak toplam borçlarının üçte birini
31 Mart 2007 tarihine kadar ödemeleri halinde geri kalan borcun tahsilinden
vazgeçilir.”
MADDE 8- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ
VE TEKNOLOJİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ESNAF VE SANATKARLAR
MESLEK KURULUŞLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 07.06.2005 tarihli ve 5362 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerine göre
yapılacak olağanüstü genel kurul toplantı çağrıları, 30 gün içerisinde
olağanüstü toplantı kararı alınarak yönetim kurulu tarafından
ilan edilmediği takdirde; olağanüstü genel kurul talep sahipleri
yetkili sulh hukuk mahkemesine başvurarak genel kurulu toplantıya
çağırma kararı alabilirler. Bu durumda mahkeme, Genel Kurula katılacak
üyeleri ve yapılacak giderlerin kimler tarafından karşılanacağını
tespit ederek 15 gün içerisinde karar verir. Mahkeme kararı kesindir.”
MADDE 2- 5362 sayılı Kanunun 58’inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları tarafından
yapılacak yardımın miktarı, asgari ücretin on katını geçtiği takdirde
Bakanlıktan muvafakat alınır.”
MADDE 3- 5362 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrası madde
metninden çıkarılmıştır.
“Bu Kanuna tabi meslek kuruluşlarında kullanılacak
defter, beyanname, makbuz, fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin
icrası nedeniyle resmî kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin
basım ve dağıtımında esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları yetkilidir.
Bu belgelerden Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanından elektronik
ortamda düzenlenenlerinin bedeli, bunu düzenleyen esnaf ve sanatkarlar
meslek kuruluşunca tahsil edilir ve gelir kaydedilir. Gelir-gider
makbuzları, tahsil ve tediye fişleri, oda üyelerinin mesleklerinin
icrası nedeniyle resmî kurum ve kuruluşlara verecekleri belgeler
ile hizmetin gerektirdiği diğer belgelerin basım ve dağıtımı,
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca
yapılır.”
MADDE 4- 5362 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinde geçen “Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Sicil
Gazetesi ile” ibaresi çıkarılmış ve 70 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Sicil Gazetesine verilen her ilanın bedelinin;
%20’si ilanı veren üyenin mensubu olduğu meslek odasına, %45’i ilanı
veren üyenin bulunduğu ildeki birliğe, % 5’i ilanı veren üyenin mensubu olduğu meslek odasının bağlı
olduğu federasyona ve % 30’u Konfederasyona verilir. Federasyonu
olmayan odaların yüzde 5’lik payı ilgili birlikte kalır.”
MADDE 5- 5362 sayılı Kanunun 73 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu fon; 2 üyesi Bakanlık, 2 üyesi Millî Eğitim Bakanlığı
ve 3 üyesi Konfederasyon tarafından görevlendirilmek suretiyle
oluşan komisyon tarafından yönetilir.”
MADDE 6- 5362 sayılı Kanunun Geçici 3 üncü maddesinde
geçen “15.8.2005” tarihleri “31.12.2007” olarak değiştirilmiş ve Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 13- Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarih itibariyle önceki dönemlere ilişkin ödenmemiş aidat borcu
bulunan esnaf ve sanatkarlar ile katılma payı borcu bulunan esnaf
ve sa
(Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji Komisyonunun Kabul Ettiği Metin)
natkarlar meslek kuruluşları, bu borçların asıllarını
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
ödemeleri halinde, geri kalan borçlarının tahsilinden vazgeçilir.
Ayrıca ölüm, mesleği terk, adresinde bulunamama gibi çeşitli nedenlerle
faaliyette bulunmadıkları ilgili odaların yönetim kurulu kararıyla
tespit edilerek sicil müdürlüklerine bildirilenlerin kayıt silme
ve sicil gazetesinde ilan işlemleri, hiçbir ücret alınmaksızın gerçekleştirilir.”
MADDE 7- 5362 sayılı Kanunun;
a) 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde
geçen “ikiyüzden” ibaresi “yüzden” olarak değiştirilmiştir.
b) 51 inci maddesinin üçüncü fıkrasının son cümlesi
çıkarılmıştır.
c) 56 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının ilk cümlesi
çıkarılmıştır.
d) 75 inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinde
geçen “Konfederasyon” ibaresi “Bakanlık” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 8- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.