Dönem:
22 Yasama Yýlý:
5
TBMM (S.
Sayýsý: 1345)
Trabzon
Milletvekili Cevdet Erdöl ve Erzurum Milletvekili Muzaffer Gülyurt’un; Sanayi
ve Ticaret Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri
Hakkýnda Kanunda Deðiþiklik Yapýlma-sýna Dair Kanun
Teklifi ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji
Komisyonu Raporu (2/942)
TÜRKÝYE BÜYÜK MÝLLET MECLÝSÝ
BAÞKANLIÐINA
Gereðini arz
ederiz.
Saygýlarýmýzla.
|
Cevdet Erdöl |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
|
GEREKÇE
Ülkemizdeki Ar-Ge
alt yapýsýnýn önemli bir bölümü üniversiteler ve kamu
araþtýrma kurumlarýnda bulunmaktadýr. Ancak ülke sanayiinin
itici gücü olan özel sektör tarafýndan kurulan ve faaliyet gösteren
Ar-Ge birimi sayýsý, bilim ve teknoloji alanýnda yetkin
ülkelerle
karþýlaþtýrýldýðýnda oldukça
düþüktür.
Ayrýca
baþta AB ülkeleri olmak üzere geliþmiþ ülkelerden
farklý olarak Türkiye’de özel araþtýrma kurumlarý
bulunmamakta, üniversitelerde kurulan araþtýrma
altyapýsý da üniversite-sanayi iþbirliðinin kurumsal
bir yapýya kavuþmamýþ olmasý nedeniyle yeterli
düzeyde, yaygýn ve verimli bir þekilde kullanýlamamakta,
sadece üniversitelerde yürütülen akademik çalýþmalara hizmet
etmektedir.
Ülkemizde, Ar-Ge faaliyetlerinin önemli bir
bölümü az sayýdaki büyük ölçekli
iþletmelerle sýnýrlý olup, ülke sanayinin % 98’ini
oluþturan KOBÝ’lerin mevcut Ar-Ge alt yapýsýndan
faydalanmasý istenilen düzeyin altýnda
kalmýþtýr.
Tüm dünyada
yaþanan geliþmelere ve uygulamalara paralel olarak ülkemizde de
sanayi-üniversite iþbirliðinin güçlendirilmesi, sanayide teknoloji ve
Ar-Ge kültürünün yaygýnlaþtýrýlmasý ve
sanayimizin uluslararasý pazarlarda rekabet edebilir bir seviyeye
getirilmesi Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn en önemli
görevidir.
Bunun
yanýnda, ulusal bütçeden Ar-Ge için ayrýlacak finansman
kaynaklarýnýn kullanýmýnýn, mevcut plan ve
programlar çerçevesinde en verimli alanlarda kullanýmý
esastýr.
Ulusal bilim ve teknoloji sistemimiz için ayrýlan kamu
kaynaklarýnýn, ülkemize katma deðer yaratacak ve refah
seviyesini artýracak ürün ve üretim yöntemi olarak geri dönmesinin
saðlanmasý da kamu-üniversite ve özel sektörün öncelikli görevleri
arasýnda olmalýdýr.
Sanayicilerimizin
Ar-Ge’ye dayalý ihtiyaçlarýn karþýlanmasý ve
toplumsal düzeyde Ar-Ge talebi oluþturmak için ihtiyaçlara
baðlý araþtýrma programlarý
oluþturulmasý ve sanayicinin Ar-Ge ve teknoloji
ihtiyaçlarýnýn üniversite bilimselliði kapsamýnda
çözüme ulaþtýrýlmasý da önemli bir gerekliliktir.
SAN-TEZ Projesi bu önemli gereklilik göz
önüne alýnarak hazýrlanmýþ olup, bu projenin
amacý, sanayi-üniversite-kamu iþbirliði ile
gerçekleþtirilecek yeni teknolojilere dayalý ürün ve üretim
yöntemlerine iliþkin çalýþmalarýn projelendirilmesi,
üniversitelerde yapýlan akademik çalýþmalarýn katma
deðer yaratacak ürün veya üretim yöntemi olarak
sonuçlandýrýlmasý, akademik bilginin
ticarileþtirilmesi ve sanayicinin ihtiyaçlarý doðrultusunda
belirlenen projelerde daha fazla sayýda yüksek lisans ve doktora
öðrencisinin desteklenmesidir.
SAN-TEZ Projesi, “innovasyon ve Ar-Ge’nin
önemini kavramýþ, kendi teknolojisini üreten ve satan,
rekabet gücü ve refah seviyesi yüksek bir Türkiye” vizyonuna önemli bir
katký saðlamak amacýyla
hazýrlanmýþtýr.
SAN-TEZ PROJESÝ kapsamýnda,
09/09/2006 tarih ve 26284 sayýlý Resmi Gazetede yayýmlanan
Sanayi Tezleri (San-Tez) Projelerinin Desteklenme Usul ve Esaslarý
Hakkýnda Yönetmelik ile desteklenmeye baþlanan projelerle ilgili
satýnalma iþlemleri yönetmelik hükümleri çerçevesinde ilgili
üniversitenin sorumluluðuna
býrakýlmýþtýr.
Ancak, SAN-TEZ
Yönetmeliði gereði projelerde talep edilen mal alým ihalesinin
üniversiteler tarafýndan yapýlmasý gerekmekle birlikte,
üniversiteler, karþýlýðý olmayan bir alým
için ihale açamamaktadýrlar.
Bu kapsamda
projelerin baþlatýlabilmesi için sözleþmeyi takiben proje
bedelinin bir kýsmýnýn üniversite tarafýndan
açýlacak özel proje hesabýna aktarýlmasý ve
alýmýn bu hesaptan gerçekleþtirilmesi gerekmektedir.
Bununla beraber,
Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn 3143
sayýlý Teþkilat Kanununun Sanayi Araþtýrma ve
Geliþtirme Genel Müdürlüðünün görevlerini düzenleyen 10. Maddesinde Bakanlýk bütçesinden
üniversite tarafýndan açýlacak özel hesaba aktarma
yapýlabileceðine iliþkin bir madde olmamasý ve 5018
sayýlý Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümleri
uyarýnca bir kamu kurumundan diðer bir kamu kurumuna harcama belgesi
olmadan bütçe aktarýmý yapýlmasý engellenmiþ
olmasý nedeniyle SAN-TEZ kapsamýnda desteklenmesi uygun bulunan
projeler baþlatýlamamaktadýr.
Ayrýca, SAN-TEZ Projesi
kapsamýnda gerçekleþtirilen deðerlendirme panellerinde görev alan öðretim üyeleri ve diðer kamu kurumlarý
personeline, projede görev alan ve üniversitede çalýþmakta olan
proje yürütücüsü dahil yardýmcý araþtýrmacý
ve yardýmcý personele de bir ücret ödemesi
yapýlamamaktadýr.
Ülkemizin teknoloji ve Ar-Ge kapasitesinin
geliþtirilmesinde çok büyük bir önem arz
1. Ar-Ge ve yenilikçi ürün ve üretim
yöntemlerine dayalý çalýþmalarýn fikri ve
sýnai mülkiyet haklarýnýn desteklenmesi programý,
(PATENT DESTEK PROGRAMI)
2. Bu projelerden uluslararasý markaya
dönüþme kabiliyeti olanlara yatýrým desteði
saðlanmasý, (AR-GE YATIRIM DESTEK PROGRAMI)
3. Bu projeler sonucunda ortaya çýkan
yüksek katma deðerli yeni ürün ya da üretim yöntemlerinin
uluslararasý pazarlarda daha yüksek pay alabilmesine yönelik destek
programý (AR-GE ÜRÜNLERÝ PAZARLAMA VE DESTEK PROGRAMI) olmak
üzere ileriki aþamalarda uygulamaya konulacak olan ve yukarýda
bahsedilen üç yeni program için Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn
3143 sayýlý Teþkilat Kanununun 10. Maddesinin
(h) bendine bu üç alt bendin eklenmesi gerekmektedir.
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar
Bilgi
ve Teknoloji Komisyonu
Esas No.: 2/942 Karar
No. : 64
TÜRKÝYE
BÜYÜK MÝLLET MECLÝSÝ BAÞKANLIÐINA
Baþkanlýðýnýz
tarafýndan 05/02/2007 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiþ bulunan 2/942 esas sayýlý “Trabzon
Milletvekili Cevdet Erdöl ve Erzurum Milletvekili Muzaffer Gülyurt’un; Sanayi
ve Ticaret Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri
Hakkýnda Kanunda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair
Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 14/02/2007 tarihinde Hükümeti temsilen Sanayi ve
Ticaret Bakanlýðý Müsteþarý ile Maliye Bakanlýðý,
Adalet Bakanlýðý temsilcilerinin
katýlýmlarýyla yaptýðý 48 inci
birleþiminde incelenip görüþülmüþtür.
Dünyada yaþanan geliþmelere ve
uygulamalara paralel olarak ülkemizde de sanayi-üniversite
iþbirliðinin güçlendirilmesi, sanayide teknoloji ve Ar-Ge kültürünün
yaygýnlaþtýrýlmasý ve bunlara
baðlý olarak ileri teknoloji ürün ve üretim yöntemlerinin
geliþtirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle Sanayi ve Ticaret
Bakanlýðý tarafýndan yürütülen SAN-TEZ Projesi ile;
sanayi-üniversite-kamu iþbirliði ile gerçekleþtirilecek yeni
teknolojilere dayalý ürün ve üretim yöntemlerine iliþkin
çalýþmalarýn projelendirilmesi üniversitelerde
yapýlan akademik çalýþmalarýn katma deðer
yaratacak ürün ve/veya üretim yöntemi olarak
sonuçlandýrýlmasý, akademik bilginin ticarileþtirilmesi
ve sanayicinin ihtiyaçlarý doðrultusunda belirlenen projelerde daha
fazla sayýda yüksek lisans ve doktora öðrencisinin desteklenmesi
amaçlanmýþtýr.
2005
yýlýnda Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn
koordinasyonunda, Orta Doðu Teknik Üniversitesi ve Ankara Sanayi
Odasý iþbirliði ile SAN-TEZ Projesinin ilk
adýmlarý atýlmýþtýr. Ankara’daki sanayicilerin rekabet açýsýndan
karþýlaþtýklarý teknik veya bilimsel sorunlar
belirlenmiþ ve üniversitelerin bu sorunlarýn çözümü için projeler
üretmeleri saðlanmýþtýr. Yürütülen
çalýþmalar sonucunda 22 Þubat 2006 tarihinde Sanayi Tez
Pazarý’nda Ankara Sanayi Odasý mensubu sanayiciler ile akademik
seviyede üretilen projelerin buluþmasý
saðlanmýþtýr. Sanayi Tez
Pazarýnýn gerek sanayiciler gerekse akademik çevrelerde
aldýðý olumlu tepkiler ile ülkemizin
saðlayacaðý kazançlar dikkate alýnarak projelerin bir
program dahilinde etkin bir þekilde yürütülebilmesi amacýyla yasal
altyapýnýn oluþturulmasý gereði ortaya
çýkmýþtýr. Sanayi ve Ticaret
Bakanlýðý Sanayi Tezleri (San-Tez) Projelerinin Desteklenme
Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik 09.09.2006 tarih ve 26284
sayýlý Resmi Gazetede yayýmlanarak yürürlüðe
girmiþtir. Ayrýca 2006 yýlýnda
Sanayi Tezleri Programý Sanayi ve Ticaret
Bakanlýðýnýn Yatýrým Programýna
alýnarak 5 Milyon YTL yatýrým ödeneði tahsis
edilmiþtir. Bu çerçevede 2006
yýlýnda 43 proje baþvurusu olmuþ ve yapýlan
proje deðerlendirme panellerinde 17 proje desteklenmeye uygun
bulunmuþtur. 2007 yýlýnýn
1. Döneminde ise 23 üniversiteden 85 proje
baþvurusu yapýlmýþtýr.
Ýþletmelerin,
üniversitelerde görevli akademisyenlerin ve tez öðrencilerinin SAN-TEZ
Proje önerileri, konusunda uzman kiþilerden oluþan Proje
Deðerlendirme Gruplarý tarafýndan amaç,
araþtýrma yöntemi, çalýþma programý, projeden
beklenen bilimsel, teknolojik, ekonomik ve sosyal yararlar, baþarý
kriterleri, bütçe gerekçesi ve projenin ticarileþtirilme yeteneði
açýsýndan deðerlendirilmektedir. Bu kapsamda desteklenmesine
karar verilen SAN-TEZ projeleri giderlerine Sanayi ve Ticaret
Bakanlýðý tarafýndan üç yýl süreyle uygulanacak
en yüksek destek oraný %75 olup, toplam proje bedelinin %25’i
iþletme tarafýndan nakdi olarak, projenin yürütülmesine yönelik
test ve laboratuvar çalýþmalarý gibi hizmetler ise projenin
yürütüldüðü üniversite tarafýndan ayni olarak
karþýlanmaktadýr.
Teklif
ve gerekçesi incelendiðinde;
*
09.09.2006 tarih ve 26284 sayýlý Resmi Gazetede yayýmlanan
Sanayi Tezleri (San-Tez) Projelerinin Desteklenme Usul ve Esaslarý
Hakkýnda Yönetmelik gereðince SAN-TEZ Projesi kapsamýnda
desteklenmeye baþlanan projelerle ilgili satýn alma
iþlemlerinin ilgili üniversitelerin sorumluluðuna
býrakýlmasý nedeniyle, projelerde kullanýlmak üzere
talep edilen mallarýn alým ihalelerinin üniversiteler
tarafýndan yapýlmasý gerekmesine raðmen
üniversitelerin karþýlýðý olmayan bir
alým için ihale açamadýklarý,
*
8/1/1985 tarih ve 3143 sayýlý Sanayi ve Ticaret
Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri
Hakkýnda Kanunun Sanayi Araþtýrma ve Geliþtirme Genel
Müdürlüðü’nün görevleri ile ilgili maddesinde Bakanlýk bütçesinden
üniversite tarafýndan açýlacak özel hesaba aktarma
yapýlabileceðine iliþkin bir madde olmamasý ve
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayýlý Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu gereðince bir kamu kurumundan diðer bir kamu kurumuna harcama
belgesi olmadan bütçe aktarýmý yapýlamamasý
nedeniyle SAN-TEZ Projesi kapsamýnda desteklenmesi uygun bulunan
projelerin baþlatýlamadýðý,
*
Projelerin baþlatýlabilmesi için sözleþmeyi takiben proje
bedelinin bir kýsmýnýn üniversite tarafýndan
açýlacak özel proje hesabýna aktarýlmasý ve
alýmýn bu hesaptan gerçekleþtirilmesinin gerektiði,
*SAN-TEZ
Projesi kapsamýnda gerçekleþtirilen deðerlendirme panellerinde
görev alan öðretim üyeleri ve diðer kamu
kurumlarý personeline, projede görev alan ve üniversitede
çalýþmakta olan proje yürütücüsü dahil yardýmcý
araþtýrmacý ve yardýmcý personele ücret
ödemesi yapýlamadýðý,
*
Yukarýda belirtilen sorunlarýn giderilmesi ve SAN-TEZ Projesi
kapsamýnda üniversiteler ile kuruluþlar tarafýndan
ortaklaþa hazýrlanan projelerin desteklenmesinin
saðlanmasý nedeniyle Teklifin verildiði,
anlaþýlmaktadýr. Teklifin geneli üzerindeki görüþmeler
sýrasýnda SAN-TEZ Projesinin öneminden ve gerekliliðinden
bahsedilmekle birlikte söz konusu projenin hayata geçirilmesi için gereken
hukuki sorunlarýn ivedilikle çözülmesi gereðine deðinilmiþ
ve ardýndan Teklifin maddelerine geçilmesi
Teklifin;
1
inci maddesi; verilen bir önergenin kabulü ile yeniden düzenlenmek suretiyle,
2
nci maddesi; aynen,
3
üncü maddesi; aynen,
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere
Baþkanlýðýnýza arz olunur.
|
Baþkan |
Baþkanvekili |
Sözcü |
|
Soner Aksoy |
Hasan Ali Çelik |
Hasan Angý |
|
Kütahya |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Atilla
Baþoðlu |
Tacidar Seyhan |
Ahmet Rýza
Acar |
|
|
|
Aydýn |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Güner |
Fahri Çakýr |
Nejat Gencan |
|
Bolu |
Düzce |
Edirne |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Vedat Yücesan |
Ahmet Uzer |
Ýsmail Katmerci |
|
Eskiþehir |
Gaziantep |
Ýzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet Büyükakkaþlar |
Nuri Çilingir |
Hüseyin Özcan |
|
Konya |
Manisa |
Mersin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Vahit Çekmez |
Þükrü Ünal |
Mustafa Öztürk |
|
Mersin |
Osmaniye |
Sinop |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Özlek |
Yekta Haydaroðlu |
Fazlý Erdoðan |
|
Þanlýurfa |
Van |
Zonguldak |
TRABZON MÝLLETVEKÝLÝ CEVDET ERDÖL
VE ERZURUM MÝLLETVEKÝLÝ
MUZAFFER GÜLYURT’UN TEKLÝFÝ
SANAYÝ VE
TÝCARET BAKANLIÐININ TEÞKÝLAT VE GÖREVLERÝ
HAKKINDA KANUNDA DEÐÝÞÝKLÝK YAPILMASINA
DAÝR KANUN TEKLÝFÝ
MADDE 1- 8/1/1985 tarihli ve
3143 sayýlý Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn
Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun 10 uncu maddesinin
(h) bendine aþaðýdaki alt bentler eklenmiþtir.
“1) Sanayi kuruluþlarýnýn üniversite,
araþtýrma kurum ve kuruluþlarý ile iþbirliði
yaparak teknolojik araþtýrma ve geliþtirmeye aktif
katýlýmýný saðlayacak programlar yapmak,
araþtýrma ve geliþtirme projeleri sonucunda ortaya
çýkan teknolojik ürünün patenti, yatýrýmý
ve pazarlamasý konusunda gerçek ve tüzel kiþilere destek
vermek ve bu programlarýn uygulanmasýna iliþkin
usul ve esaslar ile yönetmelikleri hazýrlamak.
2) Hazýrlanan programlara iliþkin hizmetlerde
görev alan memurlar ile diðer kamu görevlileri ve hizmetinden
yararlanýlacak diðer kiþilere, proje sözleþmesinde
belirlenen ücretler de dahil olmak üzere programlara yönelik yapýlacak
her türlü harcama Bakanlýk bütçesinden gerçekleþtirilir.
3) Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý
bütçesinden yükseköðretim kurumlarýna ve vakýf
üniversitelerine, araþtýrma geliþtirme projeleri
karþýlýðý aktarýlan hibe niteliðindeki
tutarlar, ilgili idarelerin bütçelerine gelir kaydedilmeksizin
proje adýna açýlacak özel hesaplarda izlenir. Harcamalar,
proje sözleþmelerinde yer alan hükümler ile bu sözleþmelere
dayanak teþkil eden program kurallarý çerçevesinde yapýlýr.
Bu maddenin uygulanmasýna ve iþlemlerin muhasebeleþtirilmesine
iliþkin esas ve usuller Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnca
çýkarýlacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 2- Bu Kanun yayýmý
tarihinde yürürlüðe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYÝ, TÝCARET, ENERJÝ,
TABÝÎ KAYNAKLAR, BÝLGÝ VE TEKNOLOJÝ
KOMÝSYONUNUN KABUL ETTÝÐÝ METÝN
SANAYÝ VE
TÝCARET BAKANLIÐININ TEÞKÝLAT VE GÖREVLERÝ
HAKKINDA KANUNDA DEÐÝÞÝKLÝK YAPILMASINA
DAÝR KANUN TEKLÝFÝ
MADDE 1- 8/1/1985 tarihli ve
3143 sayýlý Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn
Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun 10 uncu maddesinin
birinci fýkrasýnýn (h) bendi aþaðýdaki
þekilde deðiþtirilmiþ ve ayný maddenin sonuna
aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“h) Sýnai alandaki teknolojik geliþmeleri
takip ve teþvik etmek amacýyla, ülkemizdeki sanayi kuruluþlarýnýn
yükseköðretim kurumlarý ve vakýf üniversiteleri
ile iþbirliði yaparak teknolojik araþtýrma ve
geliþtirmeye aktif katýlýmýný
saðlayacak programlar yapmak, araþtýrma ve geliþtirme
projeleri sonucunda ortaya çýkan teknolojik ürünün patenti,
yatýrýmý ve pazarlamasý konusunda gerçek
ve tüzel kiþilere destek vermek ve bu programlarýn uygulanmasýna
iliþkin usul ve esaslar ile yönetmelikleri hazýrlamak,”
“Bakanlýk bütçesinden birinci fýkranýn
(h) bendine göre, yükseköðretim kurumlarýna araþtýrma
ve geliþtirme projeleri karþýlýðý
aktarýlan hibe niteliðindeki tutarlar, ilgili idarelerin
bütçelerine gelir kaydedilmeksizin proje adýna açýlacak
özel hesaplarda izlenir. Yükseköðretim kurumlarý ve vakýf
üniversitelerine aktarýlan tutarlarýn harcanmasýna
ve muhasebeleþtirilmesine iliþkin hususlar Maliye Bakanlýðýnýn
uygun görüþü alýnmak suretiyle Bakanlýkça
çýkarýlacak yönetmelikte belirlenir. Bu kapsamda yapýlan
harcamalar 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayýlý Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamýnda denetlenir. Hazýrlanan
programlara iliþkin hizmetlerde görev alan memurlar ile diðer
kamu görevlileri ve hizmetinden yararlanýlacak diðer
kiþiler için yapýlacak harcamalar Bakanlýk bütçesinden
gerçekleþtirilir. Desteklenen projelerde, proje süresiyle
sýnýrlý olmak kaydýyla proje kapsamýnda
görev yapan öðretim elemanlarýna 15.000 gösterge rakamýnýn,
yüksek öðretim kurumlarýnýn teknik hizmetler
sýnýfýnda görev yapan personele ise 8.000 gösterge
rakamýnýn memur aylýklarýna uygulanan katsayý
ile çarpýmý sonucu bulunacak tutarý geçmemek
üzere proje sözleþmesinde belirlenen tutarlar üzerinden aylýk
ödeme yapýlabilir. Memur ve diðer kamu görevlisi olmamak kaydýyla
projede görev yapan diðer proje personeline proje sözleþmesinde
belirlenen tutarlar üzerinden aylýk ücret ödenir.”
MADDE 2- Bu Kanun yayýmý
tarihinde yürürlüðe girer.