Dönem: 22                                                                           Yasama Yılı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sayısı: 1354)

 

Bursa Milletvekilleri Faruk Çelik ve Mustafa Dündar’ın; Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/945)

                                    

Not: Teklif; Başkanlıkça, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

Top­lu Ko­nut Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi­miz ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Gereğini arz ederiz.

 

Faruk Çelik

Mustafa Dündar

 

Bursa

Bursa

GENEL GEREK­ÇE

Top­lu Ko­nut Fo­nu 1984 yı­lın­da 2985 sa­yı­lı Ka­nu­nun 1. ve 2. mad­de­si uya­rın­ca, Ha­zi­ne­ye ait, Baş­ba­kan­lı­ğa bağ­lı bir fon ni­te­li­ğin­de Mer­kez Ban­ka­sı nez­din­de ih­das edil­miş­tir.

Bi­la­ha­re bu fon 03/07/2001 ta­rih­li Res­mi Ga­ze­te'de ya­yım­la­nan 4684 sa­yı­lı Ka­nun ge­re­ği 01/01/2002 ta­ri­hi iti­ba­riy­le kal­dı­rıl­mış­tır. Ka­nu­nun ge­rek­çe­sin­de ay­nen;

Fon­la­rın "... ge­lir­le­ri­nin il­gi­si­ne gö­re bağ­lı bu­lun­duk­la­rı ku­ru­ma bı­ra­kıl­ma­sı, büt­çe­ye ge­lir ve/ve­ya özel ge­lir kay­de­dil­me­si su­re­tiy­le, yü­rüt­tük­le­ri hiz­met­le­rin de­va­mı­nın sağ­lan­ma­sı­na im­kan ve­re­cek şe­kil­de tas­fi­ye edil­me­le­ri amaç­lan­mak­ta­dır." de­nil­miş­tir.

Bu ge­rek­çe­de ka­nu­nun iki te­mel ama­cı be­lir­til­miş bu­lun­mak­ta­dır. 1- Top­lu Ko­nut Fo­nu ge­lir­le­ri­nin akı­be­ti­nin dü­zen­len­me­si, 2- Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun yü­rüt­tü­ğü hiz­met­le­rin de­va­mı­nın sağ­lan­ma­sı.

Ka­nu­nun, fon ge­lir­le­ri­nin akı­be­ti­ni dü­zen­le­me­ye yö­ne­lik bi­rin­ci ama­cı­nı ger­çek­leş­tir­mek üze­re, 3 ün­cü mad­de­si­nin (d) ben­din­de, Top­lu Ko­nut Fo­nu ge­lir­le­ri­nin Ha­zi­ne adı­na tah­sil edi­le­rek Ha­zi­ne he­sap­la­rı­na in­ti­kal et­ti­ri­le­ce­ği dü­zen­len­miş­tir.

Ka­nu­nun, Fon'un yü­rüt­tü­ğü hiz­met­le­ri dü­zen­le­me­ye yö­ne­lik ikin­ci ama­cı­nı ger­çek­leş­tir­mek üze­re ise, Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­sin­de, "Mev­zu­at­ta Top­lu Ko­nut Fo­nu'na ya­pıl­mış bu­lu­nan atıf­lar, Top­lu Ko­nut İda­re­si­ne ya­pıl­mış sa­yı­lır." hük­mü­ne yer ve­ril­miş, böy­le­ce Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun yü­rüt­tü­ğü top­lu ko­nut fa­ali­yet­le­ri­ne da­ir hiz­met­le­rin Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan de­vam et­ti­ril­me­si he­def­len­miş­tir.

Ka­nun ko­yu­cu­nun bu atıf hük­müy­le; Fon ge­lir­le­ri­nin ye­ri­ne Top­lu Ko­nut İda­re­si ge­lir­le­ri­nin geç­me­si­ni de­ğil, Top­lu Ko­nut Fo­nu'nun yü­rüt­tü­ğü "hiz­met­le­rin" Top­lu Ko­nut İda­re­sin­ce de­vam et­ti­ril­me­si­ni amaç­la­dı­ğı açık­tır.

An­cak ka­nu­nun yü­rü­tüm sü­re­cin­de; ev­vel­ce Top­lu Ko­nut Fo­nu ge­lir­le­rin­den pay alan ku­rum­la­rın bu atı­fa is­ti­na­den bu kez Top­lu Ko­nut İda­re­si ge­lir­le­rin­den pay ala­bi­le­cek­le­ri gi­bi, ka­nu­nun ama­cı­na ay­kı­rı yo­rum ve ta­lep­ler oluş­tu­ğun­dan, iş­bu mad­de ile bu hu­su­sun açık­ça dü­zen­len­me­sin­de ya­rar gö­rül­müş­tür. Zi­ra bu ta­lep­ler tas­fi­ye ka­nu­nu­nun ama­cı­na ay­kı­rı ol­du­ğu gi­bi fi­ili uy­gu­la­ma­la­ra da ay­kı­rı bu­lun­mak­ta­dır. Şöy­le ki;

Top­lu Ko­nut Fo­nu hiç­bir za­man Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin şah­si he­sa­bı ni­te­li­ğin­de ol­ma­mış­tır. Top­lu Ko­nut İda­re­si, Fo­nun yü­rür­lük­te ol­du­ğu sü­re­de Top­lu Ko­nut Ka­nu­nu­nun Ek 3. Mad­de­si uya­rın­ca ve çı­ka­rı­lan büt­çe ka­nun­la­rın­da be­lir­ti­len mik­tar­da, di­ğer ku­rum­lar gi­bi Ha­zi­ne­ye ait bu fon­dan pay al­mış­tır. Ya­ni Fo­nun sa­hi­bi, Fon­dan pay alan ku­rum­la­rın borç­lu­su de­ğil, ken­di­si de Fonun bir ya­rar­la­nı­cı­sı-ala­cak­lı­sı ol­muş­tur.

Tas­fi­ye­den son­ra ise Fo­na ait ge­lir­ler 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­nin (d) ben­di hük­mü ge­re­ği Ha­zi­ne adı­na tah­sil edi­le­rek Ha­zi­ne he­sap­la­rı­na in­ti­kal et­ti­ril­miş­tir.

Bu du­rum­da Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin, ken­di­siy­le hiç­bir il­gi­si bu­lun­ma­yan, ken­di­si­ne ait ol­ma­yan, el­de et­me­di­ği bir ge­lir­den baş­ka ku­rum­la­ra pay ver­me­si­nin de fii­len müm­kün ol­ma­dı­ğı açık­tır.

Di­ğer ta­raf­tan Top­lu Ko­nut İda­re­si ha­len özel büt­çe­li bir ku­ru­luş olup ken­di ge­lir­le­ri­ni ka­nun­da ya­zı­lı şe­kil­de ken­di­si el­de et­mek­te ve ka­nun­da ya­zı­lı iş­le­re har­ca­mak­ta­dır. Bu­na gö­re Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin bu ya­sal çer­çe­ve­de el­de et­ti­ği ge­lir­le­rin, tas­fi­ye edil­miş Top­lu Ko­nut Fo­nu ge­li­ri ola­rak ka­bul edil­me­si ve baş­ka ku­rum­la­ra ge­lir pa­yı ve­ril­me­si­nin müm­kün ola­ma­ya­ca­ğı da açık­tır.

Bu çer­çe­ve­de, uy­gu­la­ma­da olu­şan, ka­nu­nun ama­cı­na ve fi­ili du­ru­ma ay­kı­rı yo­rum­la­ra da­ya­lı ta­lep­le­re da­ir ih­ti­laf­la­rın çö­zül­me­si için ko­nu­nun açık­ça dü­zen­len­me­si amaç­lan­mış­tır.

 

 

MADDE GEREKÇELERİ

 

Madde 1- Genel gerekçede açıklanmıştır.

Madde 2- Yürürlük maddesidir.

Madde 3- Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

         Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Plan ve Bütçe Komisyonu

                  Esas No.: 2/945                                                                       27/2/2007

                   Karar No.: 126

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na 1/2/2007 ta­ri­hin­de su­nu­lan ve Baş­kan­lık­ça 7/2/2007 ta­ri­hin­de ta­li ko­mis­yon ola­rak Ba­yın­dır­lık, İmar, Ulaş­tır­ma ve Tu­rizm Ko­mis­yo­nu­na, esas ko­mis­yon ola­rak da Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len, Bur­sa Mil­let­ve­kil­le­ri Fa­ruk ÇE­LİK ve Mus­ta­fa DÜN­DAR im­za­lı (2/945) esas nu­ma­ra­lı "Top­lu Ko­nut Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi", Ko­mis­yo­nu­mu­zun 22/2/2007 ta­ri­hin­de yap­mış ol­du­ğu 39 un­cu bir­le­şi­min­de Hü­kü­me­ti tem­si­len Ba­yın­dır­lık ve İskân Ba­ka­nı Fa­ruk Na­fız ÖZAK, Ba­yın­dır­lık ve İs­kan Ba­kan­lı­ğı, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Ada­let Ba­kan­lı­ğı, Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı ve Dev­let Per­so­nel Baş­kan­lı­ğı tem­sil­ci­le­ri ile Tek­lif sa­hip­le­rin­den Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Fa­ruk ÇE­LİK’in ka­tı­lı­mıy­la bir­lik­te in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi; Top­lu Ko­nut Fo­nu 2/3/1984 ta­rih­li ve 2985 sa­yı­lı Ka­nu­nun 1 ve 2 nci mad­de­le­ri uya­rın­ca Ha­zi­ne­ye ait, an­cak Baş­ba­kan­lı­ğa bağ­lı bir fon ni­te­li­ğin­de Mer­kez Ban­ka­sı nez­din­de ku­rul­muş, 20/6/2001 ta­rih­li ve 4684 sa­yı­lı Ka­nun­la da tas­fi­ye edil­miş­tir. 4684 sa­yı­lı Ka­nun­la anı­lan Fon tas­fi­ye edi­lir­ken Ka­nu­nun ge­rek­çe­sin­de; bu fon­la­rın ge­lir­le­ri­nin il­gi­si­ne gö­re bağ­lı bu­lun­duk­la­rı ku­ru­ma bı­ra­kıl­ma­sı, büt­çe­ye ge­lir ve/ve­ya özel ge­lir kay­de­dil­me­si su­re­tiy­le yü­rüt­tük­le­ri hiz­met­le­rin de­va­mı­nın sağ­lan­ma­sı­na imkân ve­re­cek şe­kil­de tas­fi­ye edil­me­le­ri­nin amaç­lan­dı­ğı be­lir­til­miş­tir. Ay­nı şe­kil­de, 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun ge­rek­çe­si­ne ba­kıl­dı­ğın­da; Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun ge­lir­le­ri­nin akıbe­ti­nin dü­zen­len­me­si ve Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun yü­rüt­tü­ğü hiz­met­le­rin de­va­mı­nın sağ­lan­ma­sı şek­lin­de Ka­nu­nun iki te­mel ama­cı­nın bu­lun­du­ğu an­la­şıl­mak­ta­dır. An­cak, 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sı sı­ra­sın­da, Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­sin­de yer alan " Mev­zu­at­ta Top­lu Ko­nut Fo­nu­na ya­pıl­mış bu­lu­nan atıf­lar, Top­lu Ko­nut İda­re­si­ne ya­pıl­mış sa­yı­lır." şek­lin­de­ki dü­zen­le­me­ye is­ti­na­den, mev­zu­atı ge­re­ği Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun ge­lir­le­rin­den pay alan ku­rum­lar ta­ra­fın­dan, Top­lu Ko­nut İda­re­si­ne baş­vu­rul­muş, an­cak Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan da; anı­lan Fo­nun tas­fi­ye edil­di­ği, Fo­nun ge­li­ri­nin büt­çe kap­sa­mı­na alın­dı­ğı, Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın sa­de­ce Top­lu Ko­nut Fo­nu ta­ra­fın­dan yü­rü­tü­len hiz­met­le­ri üst­len­di­ği, ay­rı­ca ken­di­si­nin de Fo­nun sa­hi­bi ol­ma­yıp sa­de­ce ya­rar­la­nı­cı­sı-ala­cak­lı­sı ol­du­ğu ge­rek­çe­siy­le, ya­pı­lan baş­vu­ru­lar red­de­dil­miş­tir. Bu ge­liş­me­nin ar­dın­dan, Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ge­lir­le­rin­den pay ta­lep eden ku­rum­lar, il­gi­li yar­gı mer­ci­le­ri nez­din­de da­va aç­mış­lar­dır. Bu ne­den­le, Top­lu Ko­nut İda­re­si­ne yö­ne­lik söz ko­nu­su ta­lep­le­rin ön­len­me­si ve açı­lan da­va­la­rın çö­zü­me ka­vuş­tu­rul­ma­sı ama­cıy­la ye­ni bir dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı ih­ti­ya­cı ha­sıl ol­muş­tur.

Ka­nun Tek­li­fi ve Ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de; uy­gu­la­ma­da or­ta­ya çı­kan, 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun ama­cı­na ve fi­ili du­ru­ma ay­kı­rı ta­lep­le­re iliş­kin te­red­düt­le­rin gi­de­ril­me­si, yu­ka­rı­da be­lir­ti­len ve ih­ti­yaç du­yu­lan dü­zen­le­me­le­rin ya­pıl­ma­sı­nın amaç­lan­dı­ğı an­la­şıl­mak­ta­dır.

Tek­lif sa­hip­le­rin­den Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Fa­ruk ÇE­LİK ta­ra­fın­dan ya­pı­lan açık­la­ma­lar­da;

- Ka­nun Tek­li­fi­nin 20/6/2001 ta­rih­li ve 4864 sa­yı­lı Ka­nu­nun uy­gu­la­ma­sın­da or­ta­ya çı­kan so­run­la­rın gi­de­ril­me­si­ni amaç­la­dı­ğı, bu dü­zen­le­me­nin ka­mu­nun men­fa­ati göz önün­de bu­lun­du­ru­la­rak ha­zır­lan­dı­ğı,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin gi­der­le­ri­ni, el­de et­ti­ği ge­lir­ler­den kar­şı­la­dı­ğı, el­de edi­len ge­lir­le­rin an­cak Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin gi­der­le­ri­ni kar­şı­la­dı­ğı, bu ne­den­le baş­ka ku­rum­la­ra ge­lir­le­rin­den pay ver­me­si­nin ku­ru­mun gö­rev­le­ri­ni ye­ri­ne ge­tir­me­de ak­sak­lık­la­ra ne­den ola­ca­ğı,

ifa­de edil­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­da, Tek­li­fin tü­mü üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de;

- Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun, Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin şah­si he­sa­bı ol­ma­dı­ğı, Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin de fon tas­fi­ye edil­me­den ön­ce 2985 sa­yı­lı Ka­nun uya­rın­ca ve yü­rür­lü­ğe gi­ren büt­çe ka­nun­la­rın­da be­lir­ti­len mik­tar­da Ha­zi­ne­ye ait bu fon­dan pay al­dı­ğı, sa­de­ce fo­nun ya­rar­la­nı­cı­sı ol­du­ğu,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ken­di ge­lir­le­ri ile gi­der­le­ri­ni kar­şı­la­dı­ğı, büt­çe­den pay al­ma­dı­ğı, ak­si takdir­de 2001 yı­lın­da ger­çek­le­şen tas­fi­ye­nin ama­cı­na ulaş­ma­ya­ca­ğı, bu sa­kın­ca­la­rın gi­de­ril­me­si ama­cıy­la Ka­nun Tek­li­fi­nin ha­zır­lan­dı­ğı,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin; top­lu ko­nut hiz­met­le­ri­nin da­ha iyi ger­çek­leş­ti­ril­me­si, va­tan­daş­la­rın ko­nut ih­ti­ya­cı­nın gi­de­ril­me­si ve ko­nut pi­ya­sa­sı­na can­lı­lık ka­zan­dı­rıl­ma­sı ama­cıy­la ku­rul­du­ğu,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin; dü­şük ge­lir­li va­tan­daş­la­rın ko­nut ih­ti­ya­cı­nın gi­de­ril­me­si, kent­le­rin ye­ni­len­me­si ve dep­re­me kar­şı et­ki­li ön­lem­ler içe­ren pro­je­le­re ön­ce­lik ver­me­si ge­rek­ti­ği,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin, boş Ha­zi­ne ara­zi­le­ri­ne ko­nut yap­mak ye­ri­ne, ola­sı dep­rem­ler­de yı­kıl­ma­sı muh­te­mel bi­na­la­rı yı­ka­rak bu böl­ge­ler­de ye­ni ko­nut­lar in­şa et­me­si­nin dep­rem­le mü­ca­de­le ko­nu­sun­da da­ha doğ­ru bir yak­la­şı­mı or­ta­ya ko­ya­ca­ğı,

- Tür­ki­ye’nin bir dep­rem ku­şa­ğın­da yer al­dı­ğı, Top­lu Ko­nut İda­re­si ta­ra­fın­dan bu hu­sus göz önün­de bu­lun­du­ru­la­rak ye­ni bir şe­hir­leş­me an­la­yı­şı­na gi­dil­me­si ge­rek­ti­ği,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin, yük­sek ge­lir dü­ze­yin­de­ki va­tan­daş­lar için ko­nut­lar üre­tip bu ko­nut­lar­dan el­de et­ti­ği ge­lir­le sos­yal ko­nut ya­pı­mı­nı fi­nan­se et­me­si­nin çok faz­la ka­mu kay­na­ğı­nın har­can­ma­sı­na yol aç­tı­ğı, bu ne­den­le bu yön­tem­den vaz­ge­çil­me­si ge­rek­ti­ği,

- Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun 1984 yı­lın­da, ko­nut ih­ti­ya­cı­nın kar­şı­lan­ma­sı için ucuz ar­sa te­min edil­me­si ve alt ya­pı hiz­met­le­ri­nin ger­çek­leş­ti­ril­me­si ama­cıy­la ku­rul­du­ğu, an­cak bu ama­cın­dan gün geç­tik­çe uzak­laş­tı­ğı,

şek­lin­de­ki gö­rüş ve eleş­ti­ri­le­ri mü­te­akip, Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

- Top­lu Ko­nut Fo­nu­nun 4864 sa­yı­lı Ka­nun­la tas­fi­ye edi­le­rek Fo­nun ge­lir­le­ri­nin büt­çe kap­sa­mı­na alın­dı­ğı, bu ne­den­le Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ge­lir­le­ri kap­sa­mın­da bah­se ko­nu fon ge­lir­le­ri­nin bu­lun­ma­dı­ğı, do­la­yı­sıy­la il­gi­li ku­rum­la­rın 4684 sa­yı­lı Ka­nu­na da­ya­na­rak Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ge­lir­le­rin­den pay ta­lep et­me­si­nin doğ­ru ol­ma­dı­ğı,

- 4684 sa­yı­lı Ka­nun­la Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın sa­de­ce Top­lu Ko­nut Fo­nu ta­ra­fın­dan yü­rü­tü­len hiz­met­le­ri üst­len­di­ği ve fa­kat yü­küm­lü­lük­le­ri­ni üst­len­me­di­ği, bu ne­den­le Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin el­de et­ti­ği ge­lir­ler­den baş­ka ku­rum­la­ra pay ver­me­si­nin 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun ama­cı­na ay­kı­rı ol­du­ğu,

- Ge­lir dü­ze­yi yük­sek olan va­tan­daş­la­ra yö­ne­lik ko­nut üre­ti­mi­ne gi­di­lip bu ko­nut­lar­dan el­de edi­len ge­lir­le Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin sos­yal ko­nut ya­pı­mı­nı ger­çek­leş­tir­di­ği, Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin, fi­nans­man so­ru­nu­nun çö­zü­mü için bu usu­le baş­vur­ma­ya de­vam ede­ce­ği,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin kent­sel dö­nü­şüm pro­je­le­ri­ni ger­çek­leş­tir­me­si­nin sağ­lık­lı kent­leş­me açı­sın­dan da­ha doğ­ru ola­ca­ğı, ha­len Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ön­cü­lü­ğün­de birçok kent­sel dö­nü­şüm pro­je­si­nin de­vam et­ti­ği, ay­rı­ca birçok pro­je­nin de so­nuç­lan­dı­rıl­mış ol­du­ğu,

- Top­lu Ko­nut İda­re­si ta­ra­fın­dan alı­nan ar­sa­la­rın ve kul­la­nı­lan di­ğer ka­mu kay­nak­la­rı­nın en iyi şe­kil­de de­ğer­len­di­ril­di­ği, özel sek­tö­rün kıv­rak­lı­ğı ve ka­mu cid­di­ye­tiy­le ko­nut pi­ya­sa­sın­da ye­ni açı­lım­la­ra gi­di­le­rek çok faz­la ge­lir el­de edil­di­ği,

ifa­de edil­miş­tir.

Tek­li­fin ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­den son­ra, Tek­lif ve Ge­rek­çe­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca da be­nim­se­ne­rek mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Tek­li­fin;

- Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de­si; 2985 sa­yı­lı Ka­nu­na ek­len­me­si ön­gö­rü­len ek 10 un­cu mad­de­de­ki son cüm­le­nin ge­çi­ci bir hü­küm ifa­de et­me­si ne­de­niy­le mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­ma­sı su­re­tiy­le,

- Ka­nun­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da uy­gu­la­nan esas ve usul­ler doğ­rul­tu­sun­da çer­çe­ve 1 in­ci mad­de ile dü­zen­le­nen ek 10 un­cu mad­de­den çı­ka­rı­lan son cüm­le­nin ge­çi­ci bir hü­küm ifa­de et­me­si, 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da Ka­nu­nun ama­cı­na ay­kı­rı ola­rak ba­zı ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ge­lir­le­rin­den pay ta­lep et­me­si­ne yö­ne­lik or­ta­ya çı­kan te­red­düt­le­rin gi­de­ril­me­si, 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­sin­de yer alan "Mev­zu­at­ta Top­lu Ko­nut Fo­nu­na ya­pıl­mış bu­lu­nan atıf­lar, Top­lu Ko­nut İda­re­si­ne ya­pıl­mış sa­yı­lır." hük­mü­ne is­ti­na­den, 30/4/1992 ta­rih­li ve 3796 sa­yı­lı Ka­nun ve bu­na ben­zer dü­zen­le­me­le­re da­ya­nı­la­rak Top­lu Ko­nut İda­re­si­nin ge­lir­le­rin­den pay alın­ma­sı­nın ön­len­me­si, bu çer­çe­ve­de il­gi­li yar­gı mer­ci­le­rin­de açı­lan ve de­vam eden da­va­lar ile ic­ra ta­kip­le­ri­nin çö­zü­me ka­vuş­tu­rul­ma­sı ama­cıy­la, 2985 sa­yı­lı Ka­nu­na bir ge­çi­ci mad­de ek­len­me­si­ni ön­gö­ren bir hük­mün met­ne ye­ni çer­çe­ve 2 nci mad­de ola­rak ek­len­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 2 nci mad­de­si; me­tin­de ya­pı­lan de­ği­şik­lik­ler ne­de­niy­le ka­nun­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da uy­gu­la­nan esas ve usul­ler doğ­rul­tu­sun­da ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın 3 ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rüt­me­ye iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si; 4 ün­cü mad­de ola­rak ay­nen,

ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

                   

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

(Karşı oy yazım eklidir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Y. Selahattin Beyribey

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

 

Kars

Kayseri

Kayseri

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muzaffer Baştopçu

Mustafa Ünaldı

Hasan Fehmi Kinay

 

 

Kocaeli

Konya

Kütahya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muharrem Doğan

Mustafa Özyürek

Osman Seyfi

 

 

Mardin

Mersin

Nevşehir

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

İmdat Sütlüoğlu

 

 

Ordu

Ordu

Rize

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

Üye

 

Üye

 

 

M. Ergun Dağcıoğlu

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

Tokat

 

Trabzon

 

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

AYRIŞIK OY

1. Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın (TO­Kİ) asıl ku­ru­luş ne­de­ni, dar ve or­ta ge­lir­li yurt­taş­la­rın ko­nut ge­rek­sin­me­si­ni kar­şı­la­mak­tır. Ama TO­Kİ’nin bu­gün­kü ya­pı­sı­na bak­tı­ğı­mız­da, da­ha çok üst ge­lir grup­la­rı­nın ih­ti­ya­cı­nı kar­şı­la­yan lüks ko­nut­lar yap­tı­ğı­nı gö­rü­yo­ruz. An­ka­ra, İs­tan­bul, İz­mir’de bu ko­nu­da çok sa­yı­da lüks ko­nut yap­tı­ğı gö­rül­mek­te­dir.

2. Önem­li bir di­ğer ko­nu da baş­ta İs­tan­bul ol­mak üze­re de­ği­şik kent­ler­de ya­şan­ma ola­sı­lı­ğı yük­sek olan dep­rem teh­li­ke­si­dir. Dep­rem ris­ki ta­şı­yan bü­yük kent­le­ri­miz­de­ki ko­nut­la­rın çok bü­yük bir bö­lü­mü sağ­lık­lı de­ğil­dir. Bu ko­nut­lar “ta­but” ola­rak ad­lan­dı­rıl­mak­ta­dır. AKP Hü­kü­me­ti ik­ti­dar ol­du­ğu ta­rih­ten bu ya­na, dep­rem ko­nu­sun­da sağ­lık­lı hiç­bir adım at­ma­dı­ğı gi­bi, “Ulu­sal Dep­rem Kon­se­yi”ni de kal­dır­mış­tır. Bu­gün ya­şa­na­cak olan bir dep­re­min do­ğu­ra­ca­ğı can ve mal kay­bı­nın tek so­rum­lu­su AKP Hü­kü­me­ti ola­cak­tır.

3. TO­Kİ, lüks ko­nut­lar ya­pa­ca­ğı­na, ça­lış­ma­la­rın­da ön­ce­li­ği dep­re­me da­ya­nık­lı ko­nut­lar üret­me­ye ver­me­liy­di. Ama AKP Hü­kü­me­ti, yan­daş­la­ra iha­le ver­me, lüks ko­nut yap­ma, bi­ri­le­ri­ne şi­rin gö­rün­me ve açık­ça­sı bel­li çev­re­le­re rant ak­tar­ma ara­cı ola­rak gör­dü­ğü TO­Kİ’ye dep­rem ko­nu­sun­da ge­rek­li gö­re­vi ver­me­miş­tir. Bu­gün ka­mu adı­na top­lu ko­nut üret­mek­le gö­rev­li olan TO­Kİ, ül­ke ger­çek­le­rin­den ko­puk bir ko­nut üret­me an­la­yı­şıy­la yö­ne­til­mek­te­dir.

4. TO­Kİ ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı ara­sın­da­ki ar­sa ve ara­zi uyuş­maz­lı­ğı­nın da ar­dın­da rant kav­ga­sı bu­lun­mak­ta­dır. Bu ko­nu­da şu ana ka­dar ka­mu­oyu­na sağ­lık­lı bir bil­gi ak­ta­rıl­ma­ma­sı da TO­Kİ’ye du­yu­lan kuş­ku­la­rı ar­tır­mak­ta­dır.

5. TO­Kİ’nin yap­tı­ğı iha­le­ler, özel­lik­le kat kar­şı­lı­ğı yap­tı­ğı söz­leş­me­ler ka­mu­nun aley­hi­ne so­nuç­lar do­ğur­muş­tur. Kal­dı ki, TO­Kİ’nin yap­mış ol­du­ğu son iha­le yö­net­me­li­ği de Da­nış­tay’dan dön­müş­tür.

6. Ge­rek yap­tı­ğı iha­le­ler ve ge­rek­se iş­le­yi­şi iti­ba­riy­le say­dam ol­ma­yan bir TO­Kİ Yö­ne­ti­mi­nin top­lu­ma gü­ven ver­me­si bek­len­me­me­li­dir. Özel­lik­le İs­tan­bul’da “kent­sel dö­nü­şüm ala­nı” ola­rak uy­gu­la­ma­ya ko­nul­mak is­te­nen pro­je­ler, tü­müy­le hal­kı dış­la­yan ve bel­li çev­re­le­re rant sağ­la­ma­yı ön­gö­ren pro­je­ler ha­li­ne gel­miş­tir.

7. Böy­le­si­ne bir yö­ne­ti­min doğ­ru­dan Baş­ba­ka­na bağ­lı ola­rak fa­ali­yet gös­ter­me­si de baş­ka bir so­ru işa­re­ti­dir.

 

 

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

Mehmet Mesut Özakcan

 

İstanbul

İstanbul

Aydın

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Enis Tütüncü

M. Akif Hamzaçebi

 

İstanbul

Tekirdağ

Trabzon

BURSA MİLLETVEKİLLERİ FARUK ÇELİK VE MUSTAFA DÜNDAR’IN TEKLİFİ

TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MAD­DE 1- 2/3/1984 ta­rih­li ve 2985 sa­yı­lı Top­lu Ko­nut Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki Ek Mad­de ek­len­miş­tir.

“EK MAD­DE 10- Top­lu Ko­nut Fo­nu tas­fi­ye edil­me­den ön­ce Fon­dan ge­lir pa­yı alan ku­rum­lar, 9.4.1990 ta­rih­li ve 412 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­ne ve 20.6.2001 ta­rih­li ve 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­ne is­ti­na­den Top­lu Ko­nut İda­re­si ge­lir­le­rin­den pay ta­lep ede­mez­ler. Bu ta­lep­le yar­gı mer­ci­le­ri­ne açıl­mış ve de­vam eden da­va­lar ile ic­ra ta­kip­le­ri hak­kın­da bu mad­de hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır.”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun, 3.7.2001 ta­ri­hin­den ge­çer­li ol­mak üze­re ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MAD­DE 1- 2/3/1984 ta­rih­li ve 2985 sa­yı­lı Top­lu Ko­nut Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

“EK MAD­DE 10- Top­lu Ko­nut Fo­nu tas­fi­ye edil­me­den ön­ce Fon­dan ge­lir pa­yı alan ku­rum­lar, 9.4.1990 ta­rih­li ve 412 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­ne ve 20.6.2001 ta­rih­li ve 4684 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­ne is­ti­na­den Top­lu Ko­nut İda­re­si ge­lir­le­rin­den pay ta­lep ede­mez­ler.”

MAD­DE 2- 2985 sa­yı­lı Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ge­çi­ci mad­de ek­len­miş­tir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 7- 20.6.2001 ta­rih­li ve 4684 sa­yı­lı Ka­nun­la tas­fi­ye edi­len Top­lu Ko­nut Fo­nun­dan ge­lir pa­yı ta­le­bi ile 3.7.2001 ta­ri­hin­den son­ra Top­lu Ko­nut İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­na kar­şı yar­gı mer­ci­le­ri­ne açıl­mış ve de­vam eden da­va­lar ile ic­ra ta­kip­le­ri hak­kın­da ek 10 un­cu mad­de hük­mü uy­gu­la­nır.”

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.