Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1424)
Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Faruk Bayrak’ın; 388 Sayılı Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi
ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/999)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
388 sayılı Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifim gerekçesiyle birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla
arz ederim. 13/04/2007
Mehmet Faruk Bayrak
Şanlıurfa
GENEL GEREKÇE
Başlangıçta bir su ve
toprak kaynakları geliştirme programı olarak planlanan Güneydoğu
Anadolu Projesi (GAP), 1989 yılında GAP Master Planının hazırlanması
ile tarım, sanayi, ulaştırma ve haberleşme, turizm gibi ekonomik
sektörlerin yanı sıra eğitim, sağlık, konut, kırsal ve kentsel altyapı
gibi sosyal sektör yatırımlarını da içerisine alan entegre, bölgesel
bir kalkınma projesine dönüşmüştür. Bu çerçevede çeşitli kurumlar
tarafından farklı sektörlerde yürütülmesi öngörülen yatırımların
birbiriyle eşzamanlı ve koordineli olarak gerçekleştirilmesi
büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle 1989 yılında 388 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile GAP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı kurulmuş ve bölgesel
kalkınmayı planlamak, yönlendirmek, izlemek ve kuruluşlararası
koordinasyonu sağlamakla görevlendirilmiştir.
GAP'ın temel hedefi
bölgesel kalkınmanın sağlanması, bölgeler arası farklılıkların
giderilmesi, bölgede ekonomik ve sosyal koşulların geliştirilerek
yöre halkının refah düzeyinin ve yaşam standardının yükseltilmesidir.
Master Plan kapsamında
2005'te tamamlanması hedeflenen GAP ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde
1.7 milyon hektar alanın sulanması mümkün olacak, yılda 27 milyar kilovat-saat
hidroelektrik enerji üretimi sağlanacak, kişi başına gelir % 209
oranında artacak, 3.8 milyon kişi istihdam olanağına sahip olacak
ve GSBH'da % 445 artış gerçekleşecektir.
Ancak, GAP Master Planı'nın
yapımından bu yana geçen sürede Bölgede ve Türkiye'de plan kapsamındaki
varsayımlara uymayan önemli gelişmeler meydana gelmiş ve Master
Plan hedeflerinden önemli ölçüde sapmalar olmuştur. GAP Master Planının
hedef yılı olan 2005'e gelindiğinde proje genelinde nakdi gerçekleşme
ancak yüzde 52'ye ulaşmıştır. Enerji sektöründe nakdi gerçekleşme %
80, tarım sektöründe % 21, ulaştırma-haberleşme sektöründe % 38, sanayi,
kırsal ve kentsel altyapı yatırımlarının yer aldığı hizmetler sektöründe
ise % 87 düzeyindedir. Fiziki gerçekleşme açısından bakıldığında
enerji yatırımlarının % 73 düzeyinde tamamlandığı, ancak, kalkınmanın
itici gücü olan sulama yatırımlarının % 13 düzeyine ulaşabildiği
görülmektedir.
Diğer yandan, Haziran
1998'de alınan Bakanlar Kurulu kararı ile GAP'taki tüm yatırımların
tamamlanması için 2010 hedef yılı olarak belirlenmiş ve GAP'ın tüm
sektörel bileşenleriyle birlikte öngörülen tarihte tamamlanması
için gerekli koordinasyon ve planlama görevi GAP İdaresi'ne verilmiştir.
Böylece, 1989 yılından farklı olarak, insani gelişmeyi öncelikli
hedef kabul eden GAP Bölge Kalkınma Planı, sürdürülebilir kalkınma
yaklaşımı doğrultusunda ve çeşitli kesimlerden paydaşların etkin
katılımıyla hazırlanmıştır. Hazırlanan GAP Bölge Kalkınma Planı
(BKP) 6/11/2002 tarihli ve 2002/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile
ilgili kurum ve kuruluşlara gönderilmiştir.
Ulusal kalkınma hedeflerine
de önemli ölçüde katkı sağlayacak olan bölge kalkınmasının gerçekleştirilmesi,
şimdiye kadar yürütülen projeler için yapılan harcamanın getirisinin
elde edilebilmesi, yöre insanının sosyal ve ekonomik yaşam koşullarının
öncelik ve ivedilikle iyileştirilmesi için GAP'ın tamamlanması büyük
önem taşımaktadır.
AB'ye uyum süreci çerçevesinde,
bölgesel kalkınmanın gerçekleştirilmesi, bölge kaynaklarının etkin
ve verimli kullanımının sağlanması amacıyla ülke genelinde 26
bölge kalkınma ajansı kurulması ile ilgili yasa çıkarılmıştır. Söz
konusu yasa Güneydoğu bölgesine kurulacak olan üç ajansın koordinasyonu
görevini GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığına vermektedir. Kalkınma
ajanslarının kurulması ve faaliyetlerini istenilen etkinlikte
yürütebilmesi bir süreç gerektirmektedir ve GAP İdaresi'nin varlığı
geçiş ve uyum sürecini olumlu bir şekilde etkileyecektir.
Bu ajansların da kurulmaları,
yapılanmaları, faaliyetlerini etkin bir şekilde yürütebilmeleri
için bir uyum sürecine ihtiyaçları vardır.
Sonuç olarak GAP, uluslar
arası platformlarda insan odaklı, sürdürülebilir bir kalkınma projesi
olarak örnek gösterilmekte ve uygulamaları ile övgü almaktadır. GAP
İdaresi, uluslar arası kuruluşlar tarafından GAP'ın koordinasyonundan
sorumlu bir kurum olarak muhatap alınmaktadır.
GAP henüz tamamlanmamıştır.
4 Haziran 1998 tarihli Bakanlar Kurulu toplantısında GAP'ın 2010 yılında
tamamlanması kararı alınmış ve 1998/21 sayılı genelge ile GAP'ın tüm
bileşenleri ile tamamlanmasına yönelik planlama ve programlama
çalışmalarını yürütme görevi GAP İdaresine verilmiştir.
GAP İdaresi, 9 ili kapsayan
GAP Bölgesi'nde kalkınmanın planlanması, yönlendirilmesi, izlenmesi
ve kuruluşlar arası koordinasyonun sağlanmasıyla görevli bir kurum
olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.
Yukarıdaki gerekçeler
dikkate alınarak yasal süresi 6 Kasım 2007 tarihinde tamamlanan
GAP Bölge Kalkınma İdaresinin görev süresinin Güneydoğu Anadolu
Projesinin bitirilmesine kadar devam ettirilmesi gerekli görülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Teklifin 1 inci maddesi ile 388 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesinde geçen “on sekiz” ibaresinin
kaldırılması suretiyle bölgesel kalkınmayı planlamak, yönlendirmek,
izlemek ve kuruluşlar arası koordinasyonu sağlamakla görevlendirilmiş
olan idarenin GAP Bölge Kalkınma Planı hedeflerine ulaşılması.
Bölgesel kalkınmayı planlamak, yönlendirmek, izlemek
ve kuruluşlar arası koordinasyonu sağlamakla görevlendirilmiş
olan idarenin söz konusu görevleri kapsamında yapacağı iş ve işlemleri
sırasında ihtiyaç duyulacak bilgi ve belgeye ulaşımda kolaylığın
sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu
Esas No.: 2/999
Karar No.: 138
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Faruk
BAYRAK tarafından hazırlanarak 13/4/2007 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlık tarafından
16/4/2007 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilen (2/999) esas numaralı "388
Sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 16/5/2007
tarihinde yapmış olduğu 53 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı
Abdullatif ŞENER ve Maliye Bakanlığı,
Milli Savunma Bakanlığı, Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma
İdaresi Başkanlığı ve Türkiye İstatistik Kurumu temsilcileri
ile Teklif sahibi Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Faruk BAYRAK’ın katılımlarıyla
birlikte incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Güneydoğu Anadolu
Projesi (GAP) Bölge Kalkınma İdaresi, 9 ili kapsayan Güneydoğu Anadolu
Bölgesinde kalkınmanın planlanması, yönlendirilmesi, izlenmesi
ve kuruluşlararası koordinasyonun sağlanmasıyla görevli bir kurum
olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.
Başlangıçta su ve toprak kaynakları geliştirme programı olarak
planlanan GAP, 1989 yılında GAP Master Planının hazırlanması ile tarım,
sanayi, ulaştırma, haberleşme ve turizm gibi ekonomik sektörlerin
yanı sıra eğitim, sağlık, konut, kırsal ve kentsel altyapı gibi sosyal
sektör yatırımlarını da içerisine alan entegre ve bölgesel bir kalkınma
projesine dönüşmüştür. Bu nedenle 1989 yılında 388 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile GAP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı kurulmuş
ve bölgesel kalkınmayı planlamak, yönlendirmek, izlemek ve kuruluşlararası
koordinasyonu sağlamakla görevlendirilmiştir.
GAP'ın temel hedefi;
bölgesel kalkınmanın sağlanması, bölgelerarası farklılıkların
giderilmesi, bölgede ekonomik ve sosyal koşulların geliştirilerek
yöre halkının refah düzeyinin ve yaşam standardının yükseltilmesidir.
1998 yılı Haziran
ayında alınan Bakanlar Kurulu kararı ile GAP'taki tüm yatırımların
tamamlanması için 2010 hedef yılı olarak belirlenmiş ve GAP'ın tüm
sektörel bileşenleriyle birlikte öngörülen tarihte tamamlanması
için gerekli koordinasyon ve planlama görevi GAP Bölge Kalkınma
İdaresine verilmiştir.
Böylece, 1989 yılından farklı olarak, insani gelişmeyi öncelikli
hedef
Bununla birlikte, ulusal kalkınma hedeflerine
de önemli ölçüde katkı sağlayacak olan bölge kalkınmasının gerçekleştirilmesi,
şimdiye kadar yürütülen projeler için yapılan
harcamanın getirisinin elde edilebilmesi, yöre insanının sosyal
ve ekonomik yaşam koşullarının öncelik ve ivedilikle iyileştirilmesi
için GAP'ın tamamlanması büyük önem taşımaktadır. Ayrıca, Avrupa
Birliği’ne uyum süreci çerçevesinde, bölgesel kalkınmanın gerçekleştirilmesi,
bölge kaynaklarının etkin ve verimli kullanımının sağlanması amacıyla
5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının
Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun ile ülke genelinde
26 bölge kalkınma ajansı kurulmuş ve anılan Kanunla Güneydoğu Anadolu
Bölgesine kurulacak olan üç ajansın koordinasyonu görevini GAP
Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığına vermiştir. Dolayısıyla,
GAP İdaresinin varlığı kalkınma ajanslarının geçiş ve uyum sürecini
olumlu bir şekilde etkileyecektir.
Yukarıda açıklanan gerekçeler dikkate
alınarak 6 Kasım 2007 tarihinde tamamlanacak olan GAP Bölge Kalkınma
İdaresinin görev süresinin, Güneydoğu Anadolu Projesinin bitirilmesine
kadar devam ettirilmesi gerekli görülmektedir.
Kanun Teklifi ve Gerekçesi incelendiğinde;
GAP Bölge Kalkınma İdaresinin görev süresinin Güneydoğu Anadolu
Projesinin bitirilmesine kadar devam etmesi
ve GAP Bölge Kalkınma İdaresinin, kendisine verilen görevler kapsamında
yapacağı iş ve işlemler sırasında ihtiyaç duyacağı bilgi ve belgeye
kolaylıkla ulaşımının sağlanması amaçlanmaktadır.
Komisyonumuzda, Teklifin geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde,
Teklif sahibi Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Faruk BAYRAK
ile Komisyon üyelerince;
-
GAP’ın amacının, bölgenin sahip olduğu kaynakları değerlendirerek
bölgede yaşayan insanların gelir düzeyini ve yaşam kalitesini
yükseltmek olduğu,
- GAP’ın, Cumhuriyet tarihi boyunca uygulamaya
alınan en kapsamlı ve yüksek maliyetli proje olduğu, ülkenin yüzde
10’unu oluşturan ve 9 ili içine alan geniş bir coğrafyada
uygulandığı,
- GAP’ın Güneydoğu Anadolu Bölgesinin
zengin toprak ve su kaynaklarını değerlendirmek, burada yaşayan
vatandaşların refahını ve gelir düzeyini artırmak, onlara yeni
iş imkanları sağlamak üzere uygulanmakta olduğu,
-
GAP’ın sadece tarım ve enerji sektörlerini içermediği, haberleşme,
sınır ticareti, organik tarım, sanayi, eğitim, sağlık gibi geniş
bir alanda değerlendirilmesi gerektiği,
- GAP kapsamında 22 baraj ve 19 hidroelektrik
santrali ile sulama şebekelerinin yapımının öngörüldüğü, GAP'ın
tamamlanmasıyla 1.82 milyon hektar alanın sulamaya açılacağı, ayrıca
kurulacak hidroelektrik santralleri ile yılda 27 milyar kilovat-saat
hidroelektrik enerji üretimi ile ülke enerji ihtiyacının büyük bir
bölümünün karşılanacağı,
- GAP İdaresinin, bölgesel gelişmişlik
farklılıklarını azaltmak amacıyla kurulduğu, üstlendiği görevleri tam olarak
yerine getirmesi için kendisine yeterli olanakların sağlanması
gerektiği,
şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip,
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Güneydoğu Anadolu Projesi, bu bölgedeki 9 ilde
uygulanan ve baraj ve hidroelektrik santralleri yapımı ile diğer sektörlerdeki
yatırımları içine alan çok kapsamlı bir proje olduğu, GAP’ın amacının,
bölgenin sahip olduğu kaynakları değerlendirerek, bu bölgede yaşayan
vatandaşların gelir düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek olduğu,
- 1989 yılında, GAP Bölge Kalkınma İdaresi
Teşkilatının 15 yıllık bir süre için kurulduğu, İdarenin görev süresinin 5254 sayılı
Yasa ile 6 Kasım 2004 tarihinden itibaren 3 yıl daha uzatıldığı,
5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının
Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun ile GAP İdaresine,
bölgede kurulacak üç kalkınma ajansı üzerinde koordinasyonu sağlama
görevi de verildiğinden, görev süresinin uzatılması gerektiği,
bu nedenle Teklifin olumlu karşılandığı,
- GAP kapsamında, kamu kurumları, özel
kesim, yerel yönetimler, sivil toplum örgütleri ve üniversitelerle
beraber bölgede gerçekleşen tüm yatırım ve faaliyetlerin sektörler
itibariyle izlenmesi ve değerlendirilmesi çalışmalarının yapıldığı,
ifade edilmiştir.
Teklifin geneli üzerinde yapılan görüşmelerden
sonra, Teklif ve
Gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi
ile;
- 388 sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci
maddesinin değiştirilmesini öngören hükmün; GAP Bölge Kalkınma
İdaresi Başkanlığının görev süresinin 5 yıl daha uzatılmasını teminen
“hükmi şahsiyeti haiz ve 18 yıl” ibaresinin “tüzel kişiliğe sahip
ve 23 yıl” olarak değiştirilmesi ve madde çerçevesinin yeniden düzenlenmesi
suretiyle çerçeve 1 inci madde olarak,
- 388 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin yeniden düzenlenmesi öngörülen 13 üncü
maddesi ile ilgili hükmün; 1 inci maddede yapılan değişiklik doğrultusunda
söz konusu 13 üncü maddenin tümünün değiştirilmesi yerine, maddede
geçen “18 yıl” ibaresinin, “23 yıl” olarak değiştirilmesini temin
eden hükmün madde çerçevesinde belirtilmesi; 388 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 13 üncü maddesinde yapılması öngörülen diğer değişikliklerin
ise; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda
388 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ek 1 inci madde olarak eklenmesi;
bu düzenlemenin, birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
“GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı,” ibaresinden sonra gelmek
üzere, “milli savunma ve milli güvenliğe ilişkin hususlar saklı kalmak
kaydıyla” ibaresinin eklenmesi, üçüncü fıkrasında yer alan “özel kesim
üst düzey” ibaresinin, anlama açıklık kazandırılması amacıyla “sivil
toplum” şeklinde değiştirilmesi, 10/11/2005 tarihli ve 5429 sayılı
Türkiye İstatistik Kanunu ile resmi istatistik üretim sistemi yeniden
yapılandırıldığından, kanun gereği ulusal ve uluslararası düzeyde
ihtiyaç duyulan konulardaki tüm resmi istatistiklerin İstatistik Konseyinin görüşünün alınmasını
müteakip Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı tarafından 5 yıllık
olarak hazırlandıktan sonra Bakanlar
Kurulu kararı ile yürürlüğe gireceği, bu nedenle dördüncü fıkrasındaki
hükmün işlerliğinin mümkün olamayacağı göz önüne alınarak fıkranın
madde metninden çıkarılması suretiyle çerçeve 2 nci madde olarak,
- Devlet Memurları
Kanununa ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I- Genel İdari
Hizmetler Sınıfı” bölümünün (f) bendinde yer alan “GAP İdaresi Başkan
Yardımcısı,” ibaresinin 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
anılan Kanuna eklendiği, ancak bu hükmün Anayasa mahkemesinin
27/6/2006 tarihli ve Karar -No: 2006/74 ile iptal edildiği, söz konusu
kararda; yasal boşluğun meydana gelmemesi amacıyla kararın Resmi
Gazetede yayımlanmasından itibaren bir yıl sonra yürürlüğe gireceğinin
belirtildiği, bu sürenin 1/11/2007 tarihinde sona ereceği, bu nedenle
meydana gelecek yasal boşluğun doldurulmasını teminen 657 sayılı
Kanuna ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I- Genel İdari Hizmetler
Sınıfı” bölümünün (f) bendine “Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “GAP İdaresi Başkan Yardımcısı,” ibaresinin eklenmesini
öngören bir hükmün metne 3 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin
2 nci maddesi; 3 üncü maddenin 1/11/2007 tarihinden itibaren yürürlüğe
girmesini teminen değiştirilmek suretiyle 4 üncü madde olarak,
- Yürütmeye ilişkin
3 üncü maddesi; redaksiyona tabi tutulmak suretiyle 5 inci madde
olarak,
Ayrıca, Teklifin adının da, kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda “Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifi” şeklinde redaksiyona tabi tutulmak suretiyle,
Raporumuz, Genel
Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu
Raporun Sözcüsü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan
Karapaşaoğlu |
Ali Osman Sali |
|
|
Afyonkarahisar |
|
Balıkesir |
|
|
Sözcü |
Kâtip |
Üye |
|
|
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
|
|
Muş |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai
Özcan |
A.
Kemal Deveciler |
Ahmet İnal |
|
|
|
Balıkesir |
Batman |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
Alaattin
Büyükkaya |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A.
Kemal Kumkumoğlu |
Birgen
Keleş |
Kemal
Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa
Açıkalın |
Bülent
Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin
Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Muharrem Doğan |
Mustafa
Özyürek |
|
|
Kütahya |
Mardin |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi
Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
M. Ergun
Dağcıoğlu |
|
|
Rize |
|
Tokat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M.
Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
ŞANLIURFA
MİLLETVEKİLİ MEHMET FARUK BAYRAK’IN TEKLİFİ
388
SAYILI GÜNEYDOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ TEŞKİLATININ
KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 27/10/1989 tarihli ve 388 sayılı Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi ile 13 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 1-
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı; Güneydoğu Anadolu Projesi
kapsamına giren yörelerin süratle kalkındırılması, yatırımların
gerçekleştirilmesi için plan, altyapı, ruhsat, konut, sanayi, maden,
tarım, enerji, ulaştırma ve diğer hizmetleri yapmak veya yaptırmak,
yöre halkının eğitim düzeyini yükseltmek için gerekli tedbiri almak
veya aldırmak, kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak
üzere, Başbakanlığa bağlı hükmi şahsiyeti haiz özel bütçeli Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının kuruluş ve görevlerine
ilişkin esasları düzenlemektir.”
“Madde 13-
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, görevleri ile ilgili olarak
gerekli gördüğü bilgileri bütün kamu kurum ve kuruluşlarından ve
diğer gerçek ve tüzel kişilerden doğrudan istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi
istenen bütün kamu kurumu ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel
kişiler bu bilgileri zamanında vermekle yükümlüdür.
Bu şekilde elde edilen bilgilerden ticari sır niteliğinde
olanların gizliliğine uyulur.
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, GAP ile ilgili
her konuda bilgi toplamada, planların hazırlanmasında ve uygulamanın
izlenmesinde, bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi
teşebbüsleri ve kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlar ve özel kesim
üst düzey kuruluşları ile yakın işbirliği içinde bulunur.
Türkiye İstatistik Kurumu, plan ve programların
hazırlanmasında gerek duyulan bilgileri zamanında ve yeterli
kapsamda sağlamak amacıyla GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
ile yakın işbirliği içinde çalışır.”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanunu Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GÜNEYDOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ
TEŞKİLATININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 27/10/1989 tarihli ve
388 sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci
maddesinde yer alan “hükmi şahsiyeti haiz ve 18 yıl” ibaresi “tüzel
kişiliğe sahip ve 23 yıl” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2- 388 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “18
yıl” ibaresi “23 yıl” olarak değiştirilmiş ve anılan Kanun Hükmünde
Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 1- GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı,
milli savunma ve milli güvenliğe ilişkin hususlar saklı kalmak kaydıyla
görevleri ile ilgili olarak gerekli gördüğü bilgileri bütün kamu
kurum ve kuruluşlarından ve diğer gerçek ve tüzel kişilerden doğrudan
istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenen bütün kamu kurum
ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişiler bu bilgileri zamanında
vermekle yükümlüdür.
Bu şekilde elde edilen bilgilerden ticari sır niteliğinde
olanların gizliliğine uyulur.
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, GAP ile ilgili
her konuda bilgi toplamada, planların hazırlanmasında ve uygulamanın
izlenmesinde, bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi
teşebbüsleri ve kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlar ve sivil
toplum kuruluşları ile yakın işbirliği
içinde bulunur."
MADDE 3- 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (I) sayılı Ek Gösterge
Cetvelinin “I- Genel İdari Hizmetler Sınıfı” bölümünün (f) bendine
“Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“GAP İdaresi Başkan Yardımcısı,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4- Bu Kanunun 3 üncü
maddesi 1/11/2007 tarihinde, diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 5- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.