Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1424)

 

Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Fa­ruk Bay­rak’ın; 388 Sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi

ile Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/999)

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

388 sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fim ge­rek­çe­siy­le bir­lik­te ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.                                                              13/04/2007

                                                                                                          Meh­met Fa­ruk Bay­rak

                                                                                                                    Şan­lı­ur­fa

 

GENEL GE­REK­ÇE

Baş­lan­gıç­ta bir su ve top­rak kay­nak­la­rı ge­liş­tir­me prog­ra­mı ola­rak plan­la­nan Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si (GAP), 1989 yı­lın­da GAP Mas­ter Pla­nı­nın ha­zır­lan­ma­sı ile ta­rım, sa­na­yi, ulaş­tır­ma ve ha­ber­leş­me, tu­rizm gi­bi eko­no­mik sek­tör­le­rin ya­nı sı­ra eği­tim, sağ­lık, ko­nut, kır­sal ve kent­sel alt­ya­pı gi­bi sos­yal sek­tör ya­tı­rım­la­rı­nı da içe­ri­si­ne alan en­teg­re, böl­ge­sel bir kal­kın­ma pro­je­si­ne dö­nüş­müş­tür. Bu çer­çe­ve­de çe­şit­li ku­rum­lar ta­ra­fın­dan fark­lı sek­tör­ler­de yü­rü­tül­me­si ön­gö­rü­len ya­tı­rım­la­rın bir­bi­riy­le eş­za­man­lı ve ko­or­di­ne­li ola­rak ger­çek­leş­ti­ril­me­si bü­yük önem ta­şı­mak­ta­dır. Bu ne­den­le 1989 yı­lın­da 388 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me ile GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı ku­rul­muş ve böl­ge­sel kal­kın­ma­yı plan­la­mak, yön­len­dir­mek, iz­le­mek ve ku­ru­luş­la­ra­ra­sı ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­mak­la gö­rev­len­di­ril­miş­tir.

GAP'ın te­mel he­de­fi böl­ge­sel kal­kın­ma­nın sağ­lan­ma­sı, böl­ge­ler ara­sı fark­lı­lık­la­rın gi­de­ril­me­si, böl­ge­de eko­no­mik ve sos­yal ko­şul­la­rın ge­liş­ti­ri­le­rek yö­re hal­kı­nın re­fah dü­ze­yi­nin ve ya­şam stan­dar­dı­nın yük­sel­til­me­si­dir.

Mas­ter Plan kap­sa­mın­da 2005'te ta­mam­lan­ma­sı he­def­le­nen GAP ile Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­si'nde 1.7 mil­yon hek­tar ala­nın su­lan­ma­sı müm­kün ola­cak, yıl­da 27 mil­yar ki­lo­vat-sa­at hid­ro­elek­trik ener­ji üre­ti­mi sağ­la­na­cak, ki­şi ba­şı­na ge­lir % 209 ora­nın­da ar­ta­cak, 3.8 mil­yon ki­şi is­tih­dam ola­na­ğı­na sa­hip ola­cak ve GSBH'da % 445 ar­tış ger­çek­le­şe­cek­tir.

An­cak, GAP Mas­ter Pla­nı'nın ya­pı­mın­dan bu ya­na ge­çen sü­re­de Böl­ge­de ve Tür­ki­ye'de plan kap­sa­mın­da­ki var­sa­yım­la­ra uy­ma­yan önem­li ge­liş­me­ler mey­da­na gel­miş ve Mas­ter Plan he­def­le­rin­den önem­li öl­çü­de sap­ma­lar ol­muş­tur. GAP Mas­ter Pla­nı­nın he­def yı­lı olan 2005'e ge­lin­di­ğin­de pro­je ge­ne­lin­de nak­di ger­çek­leş­me an­cak yüz­de 52'ye ulaş­mış­tır. Ener­ji sek­tö­rün­de nak­di ger­çek­leş­me % 80, ta­rım sek­tö­rün­de % 21, ulaş­tır­ma-ha­ber­leş­me sek­tö­rün­de % 38, sa­na­yi, kır­sal ve kent­sel alt­ya­pı ya­tı­rım­la­rı­nın yer al­dı­ğı hiz­met­ler sek­tö­rün­de ise % 87 dü­ze­yin­de­dir. Fi­zi­ki ger­çek­leş­me açı­sın­dan ba­kıl­dı­ğın­da ener­ji ya­tı­rım­la­rı­nın % 73 dü­ze­yin­de ta­mam­lan­dı­ğı, an­cak, kal­kın­ma­nın iti­ci gü­cü olan su­la­ma ya­tı­rım­la­rı­nın % 13 dü­ze­yin­e ula­şa­bil­di­ği gö­rül­mek­te­dir.

Di­ğer yan­dan, Ha­zi­ran 1998'de alı­nan Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rı ile GAP'ta­ki tüm ya­tı­rım­la­rın ta­mam­lan­ma­sı için 2010 he­def yı­lı ola­rak be­lir­len­miş ve GAP'ın tüm sek­tö­rel bi­le­şen­le­riy­le bir­lik­te ön­gö­rü­len ta­rih­te ta­mam­lan­ma­sı için ge­rek­li ko­or­di­nas­yon ve plan­la­ma gö­re­vi GAP İda­re­si'ne ve­ril­miş­tir. Böy­le­ce, 1989 yı­lın­dan fark­lı ola­rak, in­sa­ni ge­liş­me­yi ön­ce­lik­li he­def ka­bul eden GAP Böl­ge Kal­kın­ma Pla­nı, sür­dü­rü­le­bi­lir kal­kın­ma yak­la­şı­mı doğ­rul­tu­sun­da ve çe­şit­li ke­sim­ler­den pay­daş­la­rın et­kin ka­tı­lı­mıy­la ha­zır­lan­mış­tır. Ha­zır­la­nan GAP Böl­ge Kal­kın­ma Pla­nı (BKP) 6/11/2002 ta­rih­li ve 2002/48 sa­yı­lı Baş­ba­kan­lık Ge­nel­ge­si ile il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­ra gön­de­ril­miş­tir.

Ulu­sal kal­kın­ma he­def­le­ri­ne de önem­li öl­çü­de kat­kı sağ­la­ya­cak olan böl­ge kal­kın­ma­sı­nın ger­çek­leş­ti­ril­me­si, şim­di­ye ka­dar yü­rü­tü­len pro­je­ler için ya­pı­lan har­ca­ma­nın ge­ti­ri­si­nin el­de edi­le­bil­me­si, yö­re in­sa­nı­nın sos­yal ve eko­no­mik ya­şam ko­şul­la­rı­nın ön­ce­lik ve ive­di­lik­le iyi­leş­ti­ril­me­si için GAP'ın ta­mam­lan­ma­sı bü­yük önem ta­şı­mak­ta­dır.

AB'ye uyum sü­re­ci çer­çe­ve­sin­de, böl­ge­sel kal­kın­ma­nın ger­çek­leş­ti­ril­me­si, böl­ge kay­nak­la­rı­nın et­kin ve ve­rim­li kul­la­nı­mı­nın sağ­lan­ma­sı ama­cıy­la ül­ke ge­ne­lin­de 26 böl­ge kal­kın­ma ajan­sı ku­rul­ma­sı ile il­gi­li ya­sa çı­ka­rıl­mış­tır. Söz ko­nu­su ya­sa Gü­ney­do­ğu böl­ge­si­ne ku­ru­la­cak olan üç ajan­sın ko­or­di­nas­yo­nu gö­re­vi­ni GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­na ver­mek­te­dir. Kal­kın­ma ajans­la­rı­nın ku­rul­ma­sı ve fa­ali­yet­le­ri­ni is­te­ni­len et­kin­lik­te yü­rü­te­bil­me­si bir sü­reç ge­rek­tir­mek­te­dir ve GAP İda­re­si'nin var­lı­ğı ge­çiş ve uyum sü­re­ci­ni olum­lu bir şe­kil­de et­ki­le­ye­cek­tir.

Bu ajans­la­rın da ku­rul­ma­la­rı, ya­pı­lan­ma­la­rı, fa­ali­yet­le­ri­ni et­kin bir şe­kil­de yü­rü­te­bil­me­le­ri için bir uyum sü­re­ci­ne ih­ti­yaç­la­rı var­dır.

So­nuç ola­rak GAP, ulus­lar ara­sı plat­form­lar­da in­san odak­lı, sür­dü­rü­le­bi­lir bir kal­kın­ma pro­je­si ola­rak ör­nek gös­te­ril­mek­te ve uy­gu­la­ma­la­rı ile öv­gü al­mak­ta­dır. GAP İda­re­si, ulus­lar ara­sı ku­ru­luş­lar ta­ra­fın­dan GAP'ın ko­or­di­nas­yo­nun­dan so­rum­lu bir ku­rum ola­rak mu­ha­tap alın­mak­ta­dır.

GAP he­nüz ta­mam­lan­ma­mış­tır. 4 Ha­zi­ran 1998 ta­rih­li Ba­kan­lar Ku­ru­lu top­lan­tı­sın­da GAP'ın 2010 yı­lın­da ta­mam­lan­ma­sı ka­ra­rı alın­mış ve 1998/21 sa­yı­lı ge­nel­ge ile GAP'ın tüm bi­le­şen­le­ri ile ta­mam­lan­ma­sı­na yö­ne­lik plan­la­ma ve prog­ram­la­ma ça­lış­ma­la­rı­nı yü­rüt­me gö­re­vi GAP İda­re­sine ve­ril­miş­tir.

GAP İda­re­si, 9 ili kap­sa­yan GAP Böl­ge­si'nde kal­kın­ma­nın plan­lan­ma­sı, yön­len­di­ril­me­si, iz­len­me­si ve ku­ru­luş­lar ara­sı ko­or­di­nas­yo­nun sağ­lan­ma­sıy­la gö­rev­li bir ku­rum ola­rak fa­ali­yet­le­ri­ni sür­dür­mek­te­dir.

Yu­ka­rı­da­ki ge­rek­çe­ler dik­ka­te alı­na­rak ya­sal sü­re­si 6 Ka­sım 2007 ta­ri­hin­de ta­mam­la­nan GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si­nin gö­rev sü­re­si­nin Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si­nin bi­ti­ril­me­si­ne ka­dar de­vam et­ti­ril­me­si ge­rek­li gö­rül­mek­te­dir.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Tek­li­fin 1 in­ci mad­de­si ile 388 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 1 in­ci mad­de­sin­de ge­çen “on se­kiz” iba­re­si­nin kal­dı­rıl­ma­sı su­re­tiy­le böl­ge­sel kal­kın­ma­yı plan­la­mak, yön­len­dir­mek, iz­le­mek ve ku­ru­luş­lar ara­sı ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­mak­la gö­rev­len­di­ril­miş olan ida­re­nin GAP Böl­ge Kal­kın­ma Pla­nı he­def­le­ri­ne ula­şıl­ma­sı.

Böl­ge­sel kal­kın­ma­yı plan­la­mak, yön­len­dir­mek, iz­le­mek ve ku­ru­luş­lar ara­sı ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­mak­la gö­rev­len­di­ril­miş olan ida­re­nin söz ko­nu­su gö­rev­le­ri kap­sa­mın­da ya­pa­ca­ğı iş ve iş­lem­le­ri sı­ra­sın­da ih­ti­yaç du­yu­la­cak bil­gi ve bel­ge­ye ula­şım­da ko­lay­lı­ğın sağ­lan­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 2- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 3- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

Plan ve Büt­çe Kom­is­yo­nu Ra­po­ru

                    Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

                       Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu                                                             18/5/2007

                              Esas No.: 2/999

                              Ka­rar No.: 138

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Fa­ruk BAY­RAK ta­ra­fın­dan ha­zır­la­na­rak 13/4/2007 ta­ri­hin­de Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na su­nu­lan ve Baş­kan­lık ta­ra­fın­dan 16/4/2007 ta­ri­hin­de esas ko­mis­yon ola­rak  Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len (2/999) esas nu­ma­ra­lı "388 Sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi", Ko­mis­yo­nu­mu­zun 16/5/2007 ta­ri­hin­de yap­mış ol­du­ğu 53 ün­cü Bir­le­şi­min­de Hü­kü­me­ti tem­si­len  Dev­let Ba­ka­nı ve Baş­ba­kan Yar­dım­cı­sı Ab­dul­la­tif ŞE­NER ve  Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Mil­li Sa­vun­ma Ba­kan­lı­ğı, Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı ve Tür­ki­ye İs­ta­tis­tik Ku­ru­mu tem­sil­ci­le­ri ile Tek­lif sa­hi­bi Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Fa­ruk BAY­RAK’ın ka­tı­lım­la­rıy­la bir­lik­te in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi; Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si (GAP) Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si, 9 ili kap­sa­yan Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­sin­de kal­kın­ma­nın plan­lan­ma­sı, yön­len­di­ril­me­si, iz­len­me­si ve ku­ru­luş­la­ra­ra­sı ko­or­di­nas­yo­nun sağ­lan­ma­sıy­la gö­rev­li bir ku­rum ola­rak fa­ali­yet­le­ri­ni sür­dür­mek­te­dir.  Baş­lan­gıç­ta su ve top­rak kay­nak­la­rı ge­liş­tir­me prog­ra­mı ola­rak plan­la­nan GAP, 1989 yı­lın­da GAP Mas­ter Pla­nı­nın ha­zır­lan­ma­sı ile ta­rım, sa­na­yi, ulaş­tır­ma, ha­ber­leş­me ve tu­rizm gi­bi eko­no­mik sek­tör­le­rin ya­nı sı­ra eği­tim, sağ­lık, ko­nut, kır­sal ve kent­sel alt­ya­pı gi­bi sos­yal sek­tör ya­tı­rım­la­rı­nı da içe­ri­si­ne alan en­teg­re ve böl­ge­sel bir kal­kın­ma pro­je­si­ne dö­nüş­müş­tür. Bu ne­den­le 1989 yı­lın­da 388 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me ile GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı ku­rul­muş ve böl­ge­sel kal­kın­ma­yı plan­la­mak, yön­len­dir­mek, iz­le­mek ve ku­ru­luş­la­ra­ra­sı ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­mak­la gö­rev­len­di­ril­miş­tir.

GAP'ın te­mel he­de­fi; böl­ge­sel kal­kın­ma­nın sağ­lan­ma­sı, böl­ge­le­ra­ra­sı fark­lı­lık­la­rın gi­de­ril­me­si, böl­ge­de eko­no­mik ve sos­yal ko­şul­la­rın ge­liş­ti­ri­le­rek yö­re hal­kı­nın re­fah dü­ze­yi­nin ve ya­şam stan­dar­dı­nın yük­sel­til­me­si­dir.

1998 yı­lı Ha­zi­ran ayın­da alı­nan Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rı ile GAP'ta­ki tüm ya­tı­rım­la­rın ta­mam­lan­ma­sı için 2010 he­def yı­lı ola­rak be­lir­len­miş ve GAP'ın tüm sek­tö­rel bi­le­şen­le­riy­le bir­lik­te ön­gö­rü­len ta­rih­te ta­mam­lan­ma­sı için ge­rek­li ko­or­di­nas­yon ve plan­la­ma gö­re­vi GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si­ne ve­ril­miş­tir. Böy­le­ce, 1989 yı­lın­dan fark­lı ola­rak, in­sa­ni ge­liş­me­yi ön­ce­lik­li he­def ka­bul eden GAP Böl­ge Kal­kın­ma Pla­nı, sür­dü­rü­le­bi­lir kal­kın­ma yak­la­şı­mı doğ­rul­tu­sun­da ve çe­şit­li ke­sim­le­rin et­kin ka­tı­lı­mıy­la ha­zır­lan­mış­tır. Ha­zır­la­nan GAP Böl­ge Kal­kın­ma Pla­nı 6/11/2002 ta­rih­li ve 2002/48 sa­yı­lı Baş­ba­kan­lık Ge­nel­ge­si ile il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­ra gön­de­ril­miş­tir.

Bu­nun­la bir­lik­te, ulu­sal kal­kın­ma he­def­le­ri­ne de önem­li öl­çü­de kat­kı sağ­la­ya­cak olan böl­ge kal­kın­ma­sı­nın ger­çek­leş­ti­ril­me­si, şim­di­ye ka­dar yü­rü­tü­len pro­je­ler için ya­pı­lan har­ca­ma­nın ge­ti­ri­si­nin el­de edi­le­bil­me­si, yö­re in­sa­nı­nın sos­yal ve eko­no­mik ya­şam ko­şul­la­rı­nın ön­ce­lik ve ive­di­lik­le iyi­leş­ti­ril­me­si için GAP'ın ta­mam­lan­ma­sı bü­yük önem ta­şı­mak­ta­dır. Ay­rı­ca, Av­ru­pa Bir­li­ği’ne uyum sü­re­ci çer­çe­ve­sin­de, böl­ge­sel kal­kın­ma­nın ger­çek­leş­ti­ril­me­si, böl­ge kay­nak­la­rı­nın et­kin ve ve­rim­li kul­la­nı­mı­nın sağ­lan­ma­sı ama­cıy­la 5449 sa­yı­lı  Kal­kın­ma Ajans­la­rı­nın Ku­ru­lu­şu, Ko­or­di­nas­yo­nu ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun ile ül­ke ge­ne­lin­de 26 böl­ge kal­kın­ma ajan­sı ku­rul­muş ve anı­lan Ka­nun­la Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­si­ne ku­ru­la­cak olan üç ajan­sın ko­or­di­nas­yo­nu gö­re­vi­ni GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­na ver­miş­tir. Do­la­yı­sıy­la, GAP İda­re­si­nin var­lı­ğı kal­kın­ma ajans­la­rı­nın ge­çiş ve uyum sü­re­ci­ni olum­lu bir şe­kil­de et­ki­le­ye­cek­tir.

Yu­ka­rı­da açık­la­nan ge­rek­çe­ler dik­ka­te alı­na­rak 6 Ka­sım 2007 ta­ri­hin­de ta­mam­la­na­cak olan GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si­nin gö­rev sü­re­si­nin, Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si­nin bi­ti­ril­me­si­ne ka­dar de­vam et­ti­ril­me­si ge­rek­li gö­rül­mek­te­dir.

Ka­nun Tek­li­fi ve Ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de; GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si­nin gö­rev sü­re­si­nin Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si­nin bi­ti­ril­me­si­ne ka­dar de­vam et­me­si ve GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si­nin, ken­di­si­ne ve­ri­len gö­rev­ler kap­sa­mın­da ya­pa­ca­ğı iş ve iş­lem­ler sı­ra­sın­da ih­ti­yaç du­ya­ca­ğı bil­gi ve bel­ge­ye ko­lay­lık­la ula­şı­mı­nın sağ­lan­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Ko­mis­yo­nu­muz­da, Tek­li­fin ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de,  Tek­lif sa­hi­bi Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Fa­ruk BAY­RAK ile Ko­mis­yon  üye­le­rin­ce;

- GAP’ın ama­cı­nın, böl­ge­nin sa­hip ol­du­ğu kay­nak­la­rı de­ğer­len­di­re­rek böl­ge­de ya­şa­yan in­san­la­rın ge­lir dü­ze­yi­ni ve ya­şam ka­li­te­si­ni yük­selt­mek ol­du­ğu,

- GAP’ın, Cum­hu­ri­yet ta­ri­hi bo­yun­ca uy­gu­la­ma­ya alı­nan en kap­sam­lı ve yük­sek ma­li­yet­li pro­je ol­du­ğu, ül­ke­nin yüz­de 10’unu oluş­tu­ran ve 9 ili içi­ne alan ge­niş bir coğ­raf­ya­da uy­gu­lan­dı­ğı,

- GAP’ın Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­si­nin zen­gin top­rak ve su kay­nak­la­rı­nı de­ğer­len­dir­mek, bu­ra­da ya­şa­yan va­tan­daş­la­rın re­fa­hı­nı ve ge­lir dü­ze­yi­ni ar­tır­mak, on­la­ra ye­ni iş im­kan­la­rı sağ­la­mak üze­re uy­gu­lan­mak­ta ol­du­ğu,

- GAP’ın sa­de­ce ta­rım ve ener­ji sek­tör­le­ri­ni içer­me­di­ği, ha­ber­leş­me, sı­nır ti­ca­re­ti, or­ga­nik ta­rım, sa­na­yi, eği­tim, sağ­lık gi­bi ge­niş bir alan­da de­ğer­len­di­ril­me­si ge­rek­ti­ği, 

- GAP kap­sa­mın­da 22 ba­raj ve 19 hid­ro­elek­trik san­tra­li ile su­la­ma şe­be­ke­le­ri­nin ya­pı­mı­nın ön­gö­rül­dü­ğü, GAP'ın ta­mam­lan­ma­sıy­la 1.82 mil­yon hek­tar ala­nın su­la­ma­ya açı­la­ca­ğı, ay­rı­ca ku­ru­la­cak hid­ro­elek­trik san­tral­le­ri ile yıl­da 27 mil­yar ki­lo­vat-sa­at hid­ro­elek­trik ener­ji üre­ti­mi ile ül­ke ener­ji ih­ti­ya­cı­nın bü­yük bir bö­lü­mü­nün kar­şı­la­na­ca­ğı,

- GAP İda­re­si­nin, böl­ge­sel ge­liş­miş­lik fark­lı­lık­la­rı­nı azalt­mak ama­cıy­la ku­rul­du­ğu,  üst­len­di­ği gö­rev­le­ri tam ola­rak ye­ri­ne ge­tir­me­si için ken­di­si­ne ye­ter­li ola­nak­la­rın sağ­lan­ma­sı ge­rek­ti­ği,

şek­lin­de­ki gö­rüş ve eleş­ti­ri­le­ri mü­te­akip, Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

- Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si, bu  böl­ge­de­ki 9 il­de uy­gu­la­nan ve ba­raj ve hid­ro­elek­trik san­tral­le­ri ya­pı­mı ile di­ğer sek­tör­ler­de­ki ya­tı­rım­la­rı içi­ne alan çok kap­sam­lı bir pro­je ol­du­ğu, GAP’ın ama­cı­nın, böl­ge­nin sa­hip ol­du­ğu kay­nak­la­rı de­ğer­len­di­re­rek, bu böl­ge­de ya­şa­yan va­tan­daş­la­rın ge­lir dü­ze­yi­ni ve ya­şam ka­li­te­si­ni yük­selt­mek ol­du­ğu,

- 1989 yı­lın­da, GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın 15 yıl­lık bir sü­re için ku­rul­du­ğu,  İda­re­nin gö­rev sü­re­si­nin 5254 sa­yı­lı Ya­sa ile 6 Ka­sım 2004 ta­ri­hin­den iti­ba­ren 3 yıl da­ha uza­tıl­dı­ğı, 5449 sa­yı­lı  Kal­kın­ma Ajans­la­rı­nın Ku­ru­lu­şu, Ko­or­di­nas­yo­nu ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun ile GAP İda­re­si­ne, böl­ge­de ku­ru­la­cak üç kal­kın­ma ajan­sı üze­rin­de ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­ma gö­re­vi de ve­ril­di­ğin­den, gö­rev sü­re­si­nin uza­tıl­ma­sı ge­rek­ti­ği, bu ne­den­le Tek­li­fin olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- GAP kap­sa­mın­da, ka­mu ku­rum­la­rı, özel ke­sim, ye­rel yö­ne­tim­ler, si­vil top­lum ör­güt­le­ri ve üni­ver­si­te­ler­le be­ra­ber böl­ge­de ger­çek­le­şen tüm ya­tı­rım ve fa­ali­yet­le­rin sek­tör­ler iti­ba­riy­le iz­len­me­si ve de­ğer­len­di­ril­me­si ça­lış­ma­la­rı­nın ya­pıl­dı­ğı,

ifa­de edil­miş­tir.

Tek­li­fin ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­den son­ra, Tek­lif  ve Ge­rek­çe­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca da be­nim­se­ne­rek  mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Tek­li­fin;

- Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de­si ile;

 - 388 sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu  Ana­do­lu Pro­je­si  Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 1 inci mad­de­si­nin de­ğiş­ti­ril­me­si­ni ön­gö­ren hük­mün; GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın gö­rev sü­re­si­nin 5 yıl da­ha uza­tıl­ma­sı­nı te­mi­nen “hük­mi şah­si­ye­ti ha­iz ve 18 yıl” iba­re­si­nin “tü­zel ki­şi­li­ğe sa­hip ve 23 yıl” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si ve mad­de çer­çe­ve­si­nin ye­ni­den dü­zen­len­me­si su­re­tiy­le çer­çe­ve 1 in­ci mad­de ola­rak,

- 388 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin ye­ni­den dü­zen­len­me­si ön­gö­rü­len 13 ün­cü mad­de­si ile il­gi­li hük­mün; 1 in­ci mad­de­de ya­pı­lan de­ği­şik­lik doğ­rul­tu­sun­da söz ko­nu­su 13 ün­cü mad­de­nin tü­mü­nün de­ğiş­ti­ril­me­si ye­ri­ne, mad­de­de ge­çen “18 yıl” iba­re­si­nin, “23 yıl” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si­ni te­min eden hük­mün mad­de çer­çe­ve­sin­de be­lir­til­me­si; 388 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 13 ün­cü mad­de­sin­de ya­pıl­ma­sı ön­gö­rü­len di­ğer de­ği­şik­lik­le­rin ise; ka­nun­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da uy­gu­la­nan esas ve usul­ler doğ­rul­tu­sun­da 388 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ye ek 1 in­ci mad­de ola­rak ek­len­me­si; bu dü­zen­le­me­nin, bi­rin­ci fık­ra­sı­nın bi­rin­ci cüm­le­sin­de yer alan “GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı,” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re, “mil­li sa­vun­ma ve mil­li gü­ven­li­ğe iliş­kin hu­sus­lar sak­lı kal­mak kay­dıy­la” iba­re­si­nin ek­len­me­si, üçün­cü fık­ra­sın­da yer alan “özel ke­sim üst dü­zey” iba­re­si­nin, an­la­ma açık­lık ka­zan­dı­rıl­ma­sı ama­cıy­la “si­vil top­lum” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­me­si, 10/11/2005 ta­rih­li ve 5429 sa­yı­lı Tür­ki­ye İs­ta­tis­tik Ka­nu­nu ile res­mi is­ta­tis­tik üre­tim sis­te­mi ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­dı­ğın­dan, ka­nun ge­re­ği ulu­sal ve ulus­la­ra­ra­sı dü­zey­de ih­ti­yaç du­yu­lan ko­nu­lar­da­ki tüm res­mi is­ta­tis­tik­le­rin  İs­ta­tis­tik Kon­se­yi­nin gö­rü­şü­nün alın­ma­sı­nı mü­te­akip Tür­ki­ye İs­ta­tis­tik Ku­ru­mu Baş­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan 5 yıl­lık ola­rak  ha­zır­lan­dık­tan son­ra Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rı ile yü­rür­lü­ğe gi­re­ce­ği, bu ne­den­le dör­dün­cü fık­ra­sın­da­ki hük­mün iş­ler­li­ği­nin müm­kün ola­ma­ya­ca­ğı göz önü­ne alı­na­rak fık­ra­nın mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­ma­sı su­re­tiy­le çer­çe­ve 2 nci mad­de ola­rak,

- Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nu­na ek­li (I) sa­yı­lı Ek Gös­ter­ge Cet­ve­li­nin “I- Ge­nel İda­ri Hiz­met­ler Sı­nı­fı” bö­lü­mü­nün (f) ben­din­de yer alan “GAP İda­re­si Baş­kan Yar­dım­cı­sı,” iba­re­si­nin 527 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me ile anı­lan Ka­nu­na ek­len­di­ği, an­cak bu hük­mün Ana­ya­sa mah­ke­me­si­nin 27/6/2006 ta­rih­li ve Ka­rar -No: 2006/74 ile ip­tal edil­di­ği, söz ko­nu­su ka­rar­da; ya­sal boş­lu­ğun mey­da­na gel­me­me­si ama­cıy­la ka­ra­rın Res­mi Ga­ze­te­de ya­yım­lan­ma­sın­dan iti­ba­ren bir yıl son­ra yü­rür­lü­ğe gi­re­ce­ği­nin be­lir­til­di­ği, bu sü­re­nin 1/11/2007 ta­ri­hin­de so­na ere­ce­ği, bu ne­den­le mey­da­na ge­le­cek ya­sal boş­lu­ğun dol­du­rul­ma­sı­nı te­mi­nen 657 sa­yı­lı Ka­nu­na ek­li (I) sa­yı­lı Ek Gös­ter­ge Cet­ve­li­nin “I- Ge­nel İda­ri Hiz­met­ler Sı­nı­fı” bö­lü­mü­nün (f) ben­di­ne “Ta­lim ve Ter­bi­ye Ku­ru­lu Üye­si,” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re “GAP İda­re­si Baş­kan Yar­dım­cı­sı,” iba­re­si­nin ek­len­me­si­ni ön­gö­ren bir hük­mün met­ne 3 ün­cü mad­de ola­rak ila­ve edil­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 2 nci mad­de­si; 3 ün­cü mad­de­nin 1/11/2007 ta­ri­hin­den iti­ba­ren yü­rür­lü­ğe gir­me­si­ni te­mi­nen de­ğiş­ti­ril­mek su­re­tiy­le 4 ün­cü mad­de ola­rak,

- Yü­rüt­me­ye iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si; re­dak­si­yo­na ta­bi tu­tul­mak su­re­tiy­le 5 in­ci mad­de ola­rak,

Ay­rı­ca, Tek­li­fin adı­nın da, ka­nun­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da uy­gu­la­nan esas ve usul­ler doğ­rul­tu­sun­da “Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi” şek­lin­de re­dak­si­yo­na ta­bi tu­tul­mak su­re­tiy­le,

ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

Başkan

Başkanvekili

Bu Raporun Sözcüsü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Ali Osman Sali

 

 

Afyonkarahisar

Bursa

Balıkesir

 

 

Sözcü

Kâtip

Üye

 

 

Sabahattin Yıldız

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

 

 

Muş

İstanbul

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Zekai Özcan

A. Kemal Deveciler

Ahmet İnal

 

 

Ankara

Balıkesir

Batman

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

Alaattin Büyükkaya

 

 

Denizli

Diyarbakır

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Y. Selahattin Beyribey

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

 

Kars

Kayseri

Kayseri

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mikail Arslan

Muzaffer Baştopçu

Mustafa Ünaldı

 

 

Kırşehir

Kocaeli

Konya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hasan Fehmi Kinay

Muharrem Doğan

Mustafa Özyürek

 

 

Kütahya

Mardin

Mersin

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

Cemal Uysal

 

 

Muğla

Nevşehir

Ordu

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

İmdat Sütlüoğlu

Musa Uzunkaya

M. Ergun Dağcıoğlu

 

 

Rize

Samsun

Tokat

 

 

 

Üye

 

 

 

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

 

 

Trabzon

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

ŞAN­LI­UR­FA MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MEH­MET FA­RUK BAY­RAK’IN TEK­Lİ­Fİ

388 SAYILI GÜ­NEY­DO­ĞU ANA­DO­LU PROJE­Sİ BÖL­GE KAL­KIN­MA İDA­RE­Sİ TEŞ­Kİ­LA­TI­NIN KU­RU­LUŞ VE GÖ­REV­LE­Rİ HAK­KIN­DA KA­NUN HÜK­MÜN­DE KA­RAR­NA­ME­DE DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­

HAKKINDA  KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

MAD­DE 1- 27/10/1989 ta­rih­li ve 388 sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­kilâtı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 1 in­ci mad­de­si ile 13 ün­cü mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

 

“Mad­de 1- Bu Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin ama­cı; Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si kap­sa­mı­na gi­ren yö­re­le­rin sü­rat­le kal­kın­dı­rıl­ma­sı, ya­tı­rım­la­rın ger­çek­leş­ti­ril­me­si için plan, alt­ya­pı, ruh­sat, ko­nut, sa­na­yi, ma­den, ta­rım, ener­ji, ulaş­tır­ma ve di­ğer hiz­met­le­ri yap­mak ve­ya yap­tır­mak, yö­re hal­kı­nın eği­tim dü­ze­yi­ni yük­selt­mek için ge­rek­li ted­bi­ri al­mak ve­ya al­dır­mak, ku­rum ve ku­ru­luş­lar ara­sın­da­ki ko­or­di­nas­yo­nu sağ­la­mak üze­re, Baş­ba­kan­lı­ğa bağ­lı hük­mi şah­si­ye­ti ha­iz özel büt­çe­li Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­kilâtı­nın ku­ru­luş ve gö­rev­le­ri­ne iliş­kin esas­la­rı dü­zen­le­mek­tir.”

 

“Mad­de 13- GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, gö­rev­le­ri ile il­gi­li ola­rak ge­rek­li gör­dü­ğü bil­gi­le­ri bü­tün ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­dan ve di­ğer ger­çek ve tü­zel ki­şi­ler­den doğ­ru­dan is­te­me­ye yet­ki­li­dir. Ken­di­le­rin­den bil­gi is­te­nen bü­tün ka­mu ku­ru­mu ve ku­ru­luş­la­rı ile di­ğer ger­çek ve tü­zel ki­şi­ler bu bil­gi­le­ri za­ma­nın­da ver­mek­le yü­küm­lü­dür.

Bu şe­kil­de el­de edi­len bil­gi­ler­den ti­ca­ri sır ni­te­li­ğin­de olan­la­rın giz­li­li­ği­ne uyu­lur.

GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, GAP ile il­gi­li her ko­nu­da bil­gi top­la­ma­da, plan­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da ve uy­gu­la­ma­nın iz­len­me­sin­de, ba­kan­lık­lar, ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı, ka­mu ik­ti­sa­di te­şeb­büs­le­ri ve ka­mu ku­ru­mu ni­te­li­ğin­de­ki ku­ru­luş­lar ve özel ke­sim üst dü­zey ku­ru­luş­la­rı ile ya­kın iş­bir­li­ği için­de bu­lu­nur.

Tür­ki­ye İs­ta­tis­tik Ku­ru­mu, plan ve prog­ram­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da ge­rek du­yu­lan bil­gi­le­ri za­ma­nın­da ve ye­ter­li kap­sam­da sağ­la­mak ama­cıy­la GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı ile ya­kın iş­bir­li­ği için­de ça­lı­şır.”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

 

MAD­DE 3- Bu Ka­nu­nu Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

PLAN VE BÜT­ÇE KO­MİS­YO­NUNUN

KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

GÜ­NEY­DO­ĞU ANA­DO­LU PRO­JE­Sİ BÖL­GE KAL­KIN­MA İDA­RE­Sİ TEŞ­Kİ­LA­TI­NIN KU­RU­LUŞ VE GÖ­REV­LE­Rİ HAK­KIN­DA KA­NUN HÜK­MÜN­DE KA­RAR­NA­ME­DE  DE­Ğİ­ŞİK­LİK  YA­PIL­MA­SI­NA

DA­İR KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

MAD­DE 1- 27/10/1989 ta­rih­li ve 388 sa­yı­lı Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Pro­je­si Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Teş­ki­la­tı­nın Ku­ru­luş ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 1 in­ci mad­de­sin­de yer alan “hük­mi şah­si­ye­ti ha­iz ve 18 yıl” iba­re­si “tü­zel ki­şi­li­ğe sa­hip ve 23 yıl” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

MAD­DE 2- 388 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­nin 13 ün­cü mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da yer alan “18 yıl” iba­re­si “23 yıl” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş ve anı­lan Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ye aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

"EK MAD­DE 1- GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, mil­li sa­vun­ma ve mil­li gü­ven­li­ğe iliş­kin hu­sus­lar sak­lı kal­mak kay­dıy­la gö­rev­le­ri ile il­gi­li ola­rak ge­rek­li gör­dü­ğü bil­gi­le­ri bü­tün ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­dan ve di­ğer ger­çek ve tü­zel ki­şi­ler­den doğ­ru­dan is­te­me­ye yet­ki­li­dir. Ken­di­le­rin­den bil­gi is­te­nen bü­tün ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı ile di­ğer ger­çek ve tü­zel ki­şi­ler bu bil­gi­le­ri za­ma­nın­da ver­mek­le yü­küm­lü­dür.

Bu şe­kil­de el­de edi­len bil­gi­ler­den ti­ca­ri sır ni­te­li­ğin­de olan­la­rın giz­li­li­ği­ne uyu­lur.

GAP Böl­ge Kal­kın­ma İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, GAP ile il­gi­li her ko­nu­da bil­gi top­la­ma­da, plan­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da ve uy­gu­la­ma­nın iz­len­me­sin­de, ba­kan­lık­lar, ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı, ka­mu ik­ti­sa­di te­şeb­büs­le­ri ve ka­mu ku­ru­mu ni­te­li­ğin­de­ki ku­ru­luş­lar ve si­vil top­lum  ku­ru­luş­la­rı ile ya­kın iş­bir­li­ği için­de bu­lu­nur." 

MAD­DE 3- 14/7/1965 ta­rih­li ve 657 sa­yı­lı Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nu­na ek­li (I) sa­yı­lı Ek Gös­ter­ge Cet­ve­li­nin “I- Ge­nel İda­ri Hiz­met­ler Sı­nı­fı” bö­lü­mü­nün (f) ben­di­ne “Ta­lim ve Ter­bi­ye Ku­ru­lu Üye­si,” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re “GAP İda­re­si Baş­kan Yar­dım­cı­sı,” iba­re­si ek­len­miş­tir.

MAD­DE 4- Bu Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si 1/11/2007 ta­ri­hin­de, di­ğer hü­küm­le­ri ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 5- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.