Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1439)
Kayseri Milletvekili Mustafa
Elitaş’ın; Kamu İhale Kanunu ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu
(2/1039)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kamu İhale Kanunu ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun teklifim ilişiktedir.
Gereğini saygılarımla arz ederim. 28.05.2007
Mustafa Elitaş
Kayseri
GENEL GEREKÇE
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun mevcut halinde
yer almayan ancak Avrupa Birliği direktiflerinde ve üye ülkelerde
uygulama alanı bulunan çerçeve sözleşmeler mevzuatımızda önemli
bir eksikliktir.
Çerçeve sözleşmeler ile idarelerin sürekli biçimde
ihtiyaç duydukları ve sık sık alım yapmak durumunda kaldıkları mal
ve hizmet alımlarını her defasında ihale işlemlerinin tamamını
tekrarlamak yerine yapılan ihale ile çerçeve sözleşme yapmaya hak
kazanan ve yeterli olan firmalardan gerekli olduğunda sadece fiyat
teklifi almak suretiyle temin etmeleri imkanı sağlanmaktadır. Bu
suretle stok maliyeti düşmekte ve de her defasında ihale işlemlerinin
tamamının tekrarlanmasından kaynaklanan gecikmeler giderilerek
ihtiyaçların zamanında karşılanması temin edilmekte, ihale işlemlerinin
bütün safhalarının her defasında tekrarlanmasının getirdiği maliyetler
de ortadan kalkmaktadır. Ayrıca ihtiyaç ölçüsünde ve süratli bir
şekilde alım yapılabileceğinden yüksek miktarda stok bulundurma
zorunluluğu ortadan kalkacak, özellikle miadlı ürünlerde stoklanma
sonucu kullanım süresinin geçme riski gibi durumlar önlenmiş olacaktır.
Böylece stoklama maliyetleri asgari düzeye ineceği gibi, başta
sağlık hizmetleri ile ilgili olmak üzere kamu kurum ve kuruluşlarının
süreklilik arz eden acil ve önemli ihtiyaçlarının karşılanamaması
riski önemli ölçüde ortadan kaldırılmış olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ilave
edilen ek madde ile mevcut halinde yer almayan ancak Avrupa Birliği
direktiflerinde ve üye ülkelerde uygulama alanı bulunan çerçeve
sözleşmelere imkan sağlanmaktadır.
Çerçeve sözleşmeler ile idarelerin sürekli biçimde
ihtiyaç duydukları mal ve hizmet alımlarını her defasında ihale işlemlerinin
bütün safhalarının tekrarlanması yerine, çerçeve sözleşmeye taraf
olan isteklilerden sadece fiyat teklifi almak suretiyle daha çabuk
ve gereken miktarda temin etmeleri imkanı sağlanmaktadır.
Maddede ayrıca, çerçeve sözleşme kapsamında yapılacak
alımlara ilişkin usul ve esasların, Kurum tarafından tespit edilmesi
öngörülmektedir.
Madde 2- 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun
6 ncı maddesinde yapılan değişiklikle 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa
eklenecek “Çerçeve sözleşme kapsamında mal ve hizmet alımı” başlıklı
madde gereği 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda da değişiklik
yapılması gerektiğinden anılan Kanuna ilişkin olarak bu değişikliğin
yapılması öngörülmüştür. Bu madde ile çerçeve sözleşme ve kısa sözleşme,
4735 sayılı Kanundaki sözleşme türlerine eklenmektedir.
Madde 3- Yürürlük maddesidir.
Madde 4- Yürütme maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas
No.: 2/1039
Karar
No.: 115
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca
28.5.2007 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen
Kayseri Milletvekili Mustafa ELİTAŞ’ın “Kamu İhale Kanunu ve Kamu
İhale Sözleşmeleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifi” Komisyonumuzun 30.05.2007 tarihli 62 nci Birleşiminde Kayseri
Milletvekili Mustafa ELİTAŞ, Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı Recep
AKDAĞ,Sağlık, Maliye, Bayındırlık ve İskan Bakanlıkları ile Dış Ticaret
Müsteşarlığı, Türkiye İhracatçılar Meclisi, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği ve
Kamu İhale Kurumu Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla
incelenip görüşülmüştür.
Teklif ile Avrupa Birliği direktiflerinde
ve üye ülkelerde uygulama alanı bulunan çerçeve sözleşmelerin
mevzuata eklenmesi suretiyle idarelerin sürekli biçimde ihtiyaç
duydukları ve sık sık yapmak durumunda kaldıkları mal ve hizmet alımlarını
her defasında ihale işlemlerinin tamamının tekrarlanması yerine,
yapılan ihale ile çerçeve sözleşme yapmaya hak kazanan ve yeterli
olan firmalardan gerekli durumlarda sadece fiyat teklifi alınması
suretiyle ihtiyaçların giderilmesi imkanı sağlanmaktadır.
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmelerine müteakiben maddelerine geçilmesi uygun görülerek,
maddeler üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda aşağıda belirtilen
değişiklikler gerçekleştirilmiştir.
Teklife yeni çerçeve 1 inci madde ihdas
edilmek suretiyle 4734 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendinde
değişiklik yapılarak kamu kaynağı kullanmayan mesleki kuruluş
şeklinde faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşlarının Kanun
kapsamı dışında tutulması sağlanmıştır.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesi 2 nci
madde olarak ve bu madde ile 4734 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen
ek madde 2’nin daha açık ve anlaşılabilir şekilde düzenlenmesini
öngören önergelerin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul
edilmiştir.
Teklifin çerçeve
2 nci maddesi redaksiyonla düzenlenerek çerçeve 3, 3 ve 4 üncü maddeleri
ise 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel
Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
|
|
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Fikret Badazlı |
Osman Aslan |
|
|
|
|
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Talip Kaban |
Mevlüt Coşkuner |
|
|
Elazığ |
Erzincan |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Recep Yıldırım |
|
|
Kastamonu |
|
Sakarya |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Halil Kaya |
|
|
|
|
Van |
|
KAYSERİ
MİLLETVEKİLİ MUSTAFA ELİTAŞ’IN TEKLİFİ
KAMU İHALE KANUNU VE KAMU İHALE
SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 4734
sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
madde eklenmiştir.
“Çerçeve
sözleşme kapsamında mal ve hizmet alımı
EK MADDE 2- İdareler bu Kanunda öngörülen temel ihale
usullerini uygulamak kaydıyla ihtiyaç duydukları mal veya hizmet
alımlarına ilişkin çerçeve sözleşmeler yapabilir ve bu çerçeve
sözleşmelere istinaden alım ihaleleri düzenleyebilir. Çerçeve sözleşmenin yapılmasına ilişkin ihalelerde ödenek
şartı aranmaz. Çerçeve sözleşme kapsamında temin edilecek
mal veya hizmet alımları 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinin (1) numaralı alt bendine göre Kamu İhale Bülteninde ilan
edilir. İlanda çerçeve sözleşme kapsamında karşılanması
planlanan tahmini ihtiyaç miktarları da gösterilir.
Çerçeve sözleşmeye taraf olacak tedarikçi veya
hizmet sunucuları tarafından sunulan teklifler 40 ıncı madde hükümlerine
göre değerlendirilerek istekliler, ekonomik açıdan en avantajlı
tekliften başlanmak suretiyle sıralanarak listeye alınır. Listeye
alınan istekli sayısı üçten az, yirmibeşten
fazla olamaz. Teminat alınmasına ilişkin hükümler hariç olmak üzere,
ihalelerin sözleşmeye bağlanması hakkında bu Kanunda yer alan hükümler çerçevesinde, süresi otuzaltı ayı
geçmemek üzere listeye alınan isteklilerle çerçeve sözleşme imzalanır
ve sonuçlar Kamu İhale Bülteninde ilan edilir.
Yapılan
çerçeve sözleşme kapsamında mal veya hizmet alımına ihale yetkilisince
onay verilmesi üzerine, listede yer alan istekliler
imza karşılığı veya posta yoluyla ya da tebligatı daha sonra yapılmak
kaydıyla, teleks, faks, veya elektronik posta ile teklif vermeye davet
edilir. Davet yazısına, alım konusu mal veya hizmetin
miktarı ile teslim ve ifa şartlarını gösteren bir şartname eklenir.
İsteklilere
tekliflerini hazırlayabilmeleri için en az
üç iş günü süre tanınmak suretiyle çerçeve sözleşmeye esas olan teklif
bedellerini geçmemek üzere tekliflerini vermeleri istenir. Yazılı
olarak verilecek tekliflerin içeriğinin gizliliği ihale saatine
kadar korunur ve ihale dokümanında belirtilen
hükümlere göre teklifler değerlendirilerek ekonomik açıdan en
avantajlı teklif belirlenir ve ihale bu teklif sahibinin üzerinde
bırakılır. İhalelerin sözleşmeye bağlanmasına ilişkin bu Kanunda
yer alan hükümler çerçevesinde kısa sözleşme
imzalanır.
İstekliler yeterliklerinin devam ettiğini oniki
ayda bir belgelendirir. Yeterliği devam etmeyenler ile teklif vermeye
davet edildiği halde iki kez teklif vermeyenlerin çerçeve sözleşmeleri
feshedilir.
Çerçeve sözleşmeye taraf olanların sayısının
üçün altına inmesi hâlinde, mevcut çerçeve sözleşmenin sona erdiği
taraflara bildirilir.
Çerçeve sözleşme yapılmış olması, idareye alım
yapma yükümlülüğü getirmez. İdare, çerçeve sözleşme kapsamındaki
mal veya hizmet alımlarına ilişkin ihtiyaçlarını bu Kanunda yer
alan diğer usulleri kullanmak suretiyle de temin edebilir. Çerçeve
sözleşme kapsamında yapılacak alımlara ilişkin usul ve esasları
tespite Kurum yetkilidir.”
MADDE 2- 4735 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent ile maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“d) İdare ile istekliler arasında belirli bir zaman
aralığında gerçekleşecek alımlara ilişkin şartları belirleyen
çerçeve sözleşme; bu kapsamda yapılacak alımlarda yükleniciler
ile idareler arasında kısa sözleşme,”
“Çerçeve sözleşme ve kısa sözleşmede belirtilmesi
zorunlu olan hususları belirlemeye Kurum yetkilidir.”
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KAMU İHALE KANUNU
VE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile
özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara
bağlı; döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (mesleki kuruluş şeklinde
faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç), tüzel kişiler.”
MADDE 2- 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Çerçeve sözleşme
kapsamında mal ve hizmet alımı
EK MADDE 2-Sağlık
hizmeti sunan idareler bu Kanunda öngörülen temel ihale usullerini
uygulamak kaydıyla sürekli biçimde ihtiyaç duydukları mal veya
hizmet alımlarına ilişkin çerçeve sözleşmeler yapabilir ve bu çerçeve
sözleşmelere istinaden alım ihaleleri düzenleyebilir.Çerçeve
sözleşmenin yapılmasına ilişkin ihalelerde ödenek şartı aranmaz. Çerçeve
sözleşme kapsamında temin edilecek mal veya hizmet alımları 13 üncü
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendine
göre Kamu İhale Bülteninde ilan edilir. İlanda çerçeve sözleşme kapsamında
karşılanması planlanan tahmini ihtiyaç miktarları da gösterilir.
Çerçeve sözleşmeye taraf olan tedarikçi veya
hizmet sunucuları tarafından sunulan teklifler 40 ıncı madde hükümlerine
göre değerlendirilerek istekliler, ekonomik açıdan en avantajlı
tekliften başlanmak suretiyle sıralanır ve istekli sayısı yirmibeşi
geçmemek üzere şartları taşıyan isteklilerin tamamı listeye alınır.
Listeye alınan istekli sayısı üçten az olamaz. Teminat alınmasına
ilişkin hükümler hariç olmak üzere, ihalelerin sözleşmeye bağlanması
hakkında bu Kanunda yer alan hükümler çerçevesinde, süresi otuz altı
ayı geçmemek üzere listeye alınan isteklilerle çerçeve sözleşme
imzalanır ve sonuçlar Kamu İhale Bülteninde ilan edilir.
Yapılan çerçeve
sözleşme kapsamında mal veya hizmet alımına ihale yetkilisince
onay verilmesi üzerine, listede yer alan istekliler imza karşılığı
veya posta yoluyla ya da tebligatı daha sonra yapılmak kaydıyla,
teleks, faks, veya elektronik posta ile teklif vermeye davet edilir. Davet
yazısına, alım konusu mal veya hizmetin miktarı ile teslim ve ifa
şartlarını gösteren bir şartname eklenir.
İsteklilere tekliflerini
hazırlayabilmeleri için en az üç iş günü süre tanınmak suretiyle
çerçeve sözleşmeye esas olan teklif bedellerini geçmemek üzere tekliflerini
vermeleri istenir. Yazılı olarak verilecek tekliflerin içeriğinin
gizliliği ihale saatine kadar korunur ve ihale dokümanında belirtilen
hükümlere göre teklifler değerlendirilerek ekonomik açıdan en
avantajlı teklif belirlenir ve ihale bu teklif sahibinin üzerinde
bırakılır. İhalelerin sözleşmeye bağlanmasına ilişkin bu Kanunda
yer alan hükümler çerçevesinde kısa sözleşme imzalanır.
İstekliler yeterliklerinin devam ettiğini oniki
ayda bir belgelendirir. Yeterliği devam etmeyenler ile teklif vermeye
davet edildiği halde iki kez teklif
vermeyenlerin çerçeve sözleşmeleri feshedilir.
Çerçeve sözleşmeye
taraf olanların sayısının üçün altına inmesi halinde, mevcut çerçeve
sözleşmenin sona erdiği taraflara bildirilir.
Çerçeve sözleşme
yapılmış olması, idareye alım yapma yükümlülüğü getirmez. İdare,
çerçeve sözleşme kapsamındaki mal veya hizmet alımlarına ilişkin
ihtiyaçlarını bu Kanunda yer alan diğer usulleri kullanmak suretiyle
de temin edebilir. Çerçeve sözleşme kapsamında yapılacak alımlara
ilişkin usul ve esasları tespite Kurum yetkilidir.”
MADDE 3- 5/1/2002 tarihli
ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasına aşağıdaki bent ile maddenin sonuna aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“d) İdare ile istekliler
arasında belirli bir zaman aralığında gerçekleşecek alımlara ilişkin
şartları belirleyen çerçeve sözleşme; bu kapsamda yapılacak alımlarda
yükleniciler ile idareler arasında kısa sözleşme,”
“Çerçeve sözleşme
ve kısa sözleşmede belirtilmesi zorunlu olan hususları belirlemeye
Kurum yetkilidir.”
MADDE 4- Teklifin 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.