Dönem: 22 Yasama
Yılı: 5
TBMM (S. Sayısı:
1440)
Ankara Milletvekili Haluk İpek ve 4 Milletvekilinin;
Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Anayasa
Komisyonu Raporu (2/1043)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi
ilişiktedir.
Gereğini arz ederiz.
|
|
Haluk İpek |
Ünal Kacır |
Ayhan Sefer Üstün |
|
|
Ankara |
İstanbul |
Sakarya |
|
|
İsmail Bilen |
Kerim Özkul |
|
|
|
Manisa |
Konya |
|
GENEL GEREKÇE
Anayasamızda yapılan değişikliklerin
yürürlüğe girmesi ve bu bağlamda Anayasa değişiklik hükümleriyle getirilen yeni
düzenlemelere uyum sağlanması amacıyla, yapılacak yasal çalışmalara işlerlik ve
hız kazandırılması; öte yandan, yapılacak halkoylamasında halen yürürlükte
bulunan 23/05/1987 tarihli 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna
Sunulması Hakkında Kanunda yer alan sürelerin uzun olması sebebiyle, 22/07/2007
tarihinde 23. Dönem Milletvekili Genel Seçimlerinin yapılacak olması ve usul
ekonomisi ile halkoylamasının bütçeye getireceği malî yük gözönüne alınarak
3376 sayılı Kanundaki sürelerin kısaltılmasının gerekli ve yararlı olduğu
düşünülmüştür.
Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması
Hakkında Kanunda belirtilen 120 günlük süre seçim kanunlarına paralellik
sağlamak amacıyla konulmuş olsa da halkoylaması klasik anlamda bir seçim
değildir. Burada bir seçim sürecinde olduğu gibi ön seçim, aday tespiti, itiraz
süreleri gibi zaman alan süreler, işin doğası gereği yoktur. Ayrıca 22/07/2007
tarihinde yapılacak olan 23. Dönem Milletvekili Genel Seçimleri nedeniyle
sandık seçmen listeleri güncelleştirilmesi yapılmış, sandık kurulları
oluşturulmuş, seçim konusundaki tüm hazırlıklar tamamlanmış bulunmaktadır.
Bundan dolayı da bir zaman kaybı olmayacaktır. Yapılacak olan bu
halkoylamasında 120 günlük süreye ihtiyaç duyulmadığı açıktır.
Bu Teklifle, hukuk devleti ilkesinin bir
gereği olan demokratik katılımın en kısa sürede ve en az maliyetle sağlanması
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Maddeyle 3376 sayılı Kanuna bir
geçici madde eklenerek 3376 sayılı Kanunda Anayasa değişikliklerinin halkoyuna
sunulması sürecindeki süreler kısaltılmıştır. Belirtmek gerekir ki, bu
düzenleme yapılırken 3376 sayılı Kanuna, 07/08/1988 tarihli ve 3468 sayılı
Kanunun 2 nci maddesiyle eklenen geçici 5 inci madde düzenlemesi dikkate
alınmıştır.
Maddenin birinci fıkrasının (a) bendiyle,
3376 sayılı Kanunun ikinci maddesindeki 120 günlük sürenin 45 gün, yurt dışında
bulunan seçmenler bakımından altıncı maddesindeki 40 günlük sürenin 10 gün
olarak uygulanacağı hükme bağlanmıştır. Ancak, usul ekonomisi ve yapılacak
halkoylamasının getireceği malî yük dikkate alınarak, Yüksek Seçim Kuruluna,
halkoylamasının, 22/07/2007 tarihinde yapılacak olan 23. Dönem Milletvekilliği
Genel Seçimi ile birlikte yapılmasına karar verebilmesine imkân sağlanması
amacıyla bir takdir yetkisi verilmiştir.
Maddenin birinci fıkrasının (b) bendiyle,
halkoylamasıyla ilgili olarak kanunlarda yer alan diğer bütün sürelerin,
gerektiğinde kısaltılarak tespit ve ilana Yüksek Seçim Kurulunun yetkili
olacağı hükme bağlanmıştır.
Maddenin birinci fıkrasının (c) bendiyle,
Yüksek Seçim Kurulunun, halkoylamasında kullanılacak birleşik oy pusulalarını
gerektiğinde uygun göreceği il seçim kurulları vasıtasıyla bastırmaya ve sandık
kurullarına gönderilecek oy pusulalarının ihtiyacı dikkate alarak uygun
göreceği adetlerle paketlenmesine karar vermeye yetkili olduğu öngörülmüştür.
Maddenin birinci fıkrasının (d) bendiyle,
halkoylamasının getireceği malî yük ve yapılacak harcamalar dikkate alınarak bu
hususta gerekli ödeneklerin ilgili kuruluş bütçelerine Maliye Bakanlığı
tarafından aktarılacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Anayasa
Komisyonu 01/06/2007
Esas
No.: 2/1043
Karar
No.: 12
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 31
Mayıs 2007 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen “Ankara Milletvekili Haluk İpek ve 4 Milletvekilinin Anayasa
Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1043)” Komisyonumuzun 1 Haziran
2007 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Teklif,
kanunlaşmasından sonra yapılacak ilk Anayasa değişikliğinin halkoyuna sunulması
halinde 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında
Kanunun 2 nci maddesindeki 120 günlük sürenin 45, 6 ncı maddesindeki 40 günlük
sürenin 10 gün olarak uygulanmasını, halkoylamasıyla ilgili olarak kanunlarda yer
alan bütün süreleri gerektiğinde kısaltmak konusunda Yüksek Seçim Kurulu’na
yetki verilmesini öngörmekte, gerekli ödeneğin Maliye Bakanlığınca ilgili
kuruluş bütçelerine aktarılacağını hükme bağlamaktadır.
Toplantımıza
Devlet Bakanı Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin ile Adalet
Bakanlığından temsilciler katılmışlardır.
Teklifin, Türkiye
Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 36 ncı maddesi gereği havale tarihinden
itibaren kırksekiz saatlik süre geçmeden Komisyonumuzda görüşülmesi Türkiye
Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunun 01/06/2007 tarihli 119 uncu birleşiminde
tavsiye edilmiştir.
Teklifin sunuş
konuşmasında Komisyon Başkanı Prof. Dr. Burhan Kuzu; Anayasamızda
Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesiyle ilgili değişikliklerin
gerçekleştirildiğini, bu değişikliğin halkoyuna götürülmesi durumunda seçimin
bir an önce gerçekleştirilmesi amacıyla 3376 sayılı Kanundaki sürelerin
kısaltıldığını, bu tür uygulamanın geçmiş dönemlerde de aynı şekilde
uygulandığını ifade etmiştir.
Görüşmelerin
başlangıcında Teklifin öncelikle gerekçesi okunmuştur. Teklif sahipleri adına
İstanbul Milletvekili Ünal Kacır, yapılan Anayasa değişikliği ile
Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesinin öngörüldüğünü, bu Kanunun
Cumhurbaşkanı tarafından onaylanma ya da halkoyuna sunulmasından ibaret iki
seçenek bulunduğunu, beklentinin onaylanması olmakla birlikte; halkoyuna
sunulması halinde 3367 sayılı Kanunda yer alan sürelerin kısaltılmasını
amaçladıklarını belirtmiştir. Özellikle halkoylamasıyla genel seçimlerin
birlikte yapılmasının usul ekonomisi ve bütçeye getireceği yük açısından
değerlendirilmesi gereğine dikkat çekmiştir.
Devlet Bakanı
Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin Cumhurbaşkanını halkın seçmesine
yönelik Anayasa değişikliğinden sonra böyle bir düzenlemeye ihtiyaç olduğunu
ifade etmiştir. Kanunun referanduma götürülmesi durumunda sürecin hazır
olacağını belirtmiştir.
Teklifin tümü
üzerindeki görüşmelerde üyelerimiz şu görüşleri ifade etmişlerdir;
- Bu değişiklik
Cumhurbaşkanının Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilememesi sonucu,
çoğunluğun kuralları değiştirme uygulamasının bir halkasıdır.
- Halkoylaması
seçime ilişkin bir süreçtir. Bu Teklifin kanunlaşıp yayınlanmasından itibaren
Anayasanın 67’nci maddesinin son fıkrası gereği bir yıllık süre içinde uygulanamayacaktır.
Aksi halde hukuka aykırılık söz konusu olacaktır.
- Anayasanın
Cumhurbaşkanlığı ile ilgili hükümleri Meclisten geçer geçmez bu Teklifin
gelmesi amacın Cumhurbaşkanı seçimiyle ilgili olduğunu, dolayısıyla seçime
ilişkin olduğunu göstermektedir. Amaç 22 Temmuzda vatandaşın önüne iki sandık
koymaktır.
-
Halkoylamasındaki 120 günlük sürenin bir amacı vardır. Ülkemizin iklim
koşulları, Yüksek Seçim Kurulu’nun yapacağı işler göz önüne alınarak tespit
edilmiştir. Önümüzdeki konu çok önemlidir. Sistem değişikliği getirmektedir.
Makul süre içinde tartışmalı ve vatandaşın konuyu anlamasına imkan
tanınmalıdır. Gelinen noktada kuralları zorlamak gerginliğe yol açacaktır.
Cumhurbaşkanının
halkoyuyla seçilmesine yönelik Anayasa değişikliğinin görüşmelerinde,
referandum sürelerinin kısaltılmasına yönelik teklifin getirilmemesinin
samimiyetsizlik olarak nitelendirildiği, şimdi ise tersi görüşlerin söylendiği
bazı üyelerimizce belirtilmiştir. Cumhurbaşkanının halk tarafından seçimine
kamuoyu büyük oranda destek vermektedir. Üyelerimiz Cumhurbaşkanının, görev
süresi dolması nedeniyle yanlış anlaşılmamak adına bu Kanunu onaylayacağını
umduklarını ifade etmişlerdir. Bu yolla Türkiye Büyük Millet Meclisinin önü
açılmaktadır. Seçimden sonra Cumhurbaşkanlığı seçimi ile ülkenin gündemini
meşgul etmenin bir yararı yoktur.
Teklifin yeterince
incelenmesi için süre tanınmaması bazı üyelerimizce eleştirilmiştir.
Karşılaşılan her sorunda Anayasa, Kanun değişikliğine gidilmesi sistemi
bozmaktadır. Demokrasi, hukuk, siyaset tahrip edilmektedir.
Komisyon Başkanı,
mahiyeti itibarıyla Teklife konu Kanunun bir usul ve yöntem Kanunu olduğunu,
seçim sürecinin bundan sonra başlayacağını ve seçime ilişkin hükümlerin bundan
sonra uygulanabileceğini belirtmiştir.
Teklifin tümü
üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Teklifin 1 inci
maddesi halkoylamasıyla ilgili sürelerin kısaltılmasını içermektedir. 3376
sayılı Kanunun 2 nci maddesindeki 120 günlük sürenin 45 gün, yurtdışındaki
vatandaşların oy kullanmasıyla ilgili 6 ncı maddedeki 40 günlük sürenin 10 gün
olarak uygulanmasını öngörmektedir. Sayın Bakan halkın sağduyusuna güvenilmesi
gerektiğini özellikle vurgulamıştır.
Teklifin 1 inci
maddesi, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 2 ve 3 üncü maddeleri ile tümü oya
sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel
Kurulun onayına arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan Kuzu |
Semiha Öyüş |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Sefer
Üstün |
Uğur Aksöz |
Abdullah Torun |
|
|
Sakarya |
Adana |
Adana |
|
|
|
(Muhalifim, muhalefet şerhim |
|
|
|
|
ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ziya
Yergök |
Ersönmez Yarbay |
Atila Emek |
|
|
Adana |
Ankara |
Antalya |
|
|
(Karşı oyum var) |
|
(Karşı oyumuz var) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Tuncay Ercenk |
Mehmet Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
|
|
Antalya |
Denizli |
Düzce |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Güldal Akşit |
Zekeriya Akçam |
Yılmaz Kaya |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mevlüt Akgün |
Atilla Kart |
Kerim Özkul |
|
|
Karaman |
Konya |
Konya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Bilen |
Suat Kılıç |
Ömer Kulaksız |
|
|
Manisa |
Samsun |
Sivas |
MUHALEFET
ŞERHİ
2/1043 sayılı Kanun Teklifine karşı aşağıda
yazılı gerekçelerle muhalefet ediyoruz.
Getirilen Kanun Teklifi, 5660 sayılı “Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”
ile bağlantılıdır. Sözü edilen Kanun TBMM Genel Kurulunun 31/05/2007 tarihli
birleşiminde kabul edilmiştir. Ancak 5660 sayılı Kanunun 1 inci maddesi,
Anayasanın aradığı yeterli oy çokluğuna ulaşmamıştır. Zira, yeniden görüşülmek
üzere iade edilmeden önce 367’yi aşan bir çoğunlukla gerçekleşen bir oylama
iradesi söz konusu olduğundan, artık Anayasa değişikliklerindeki 330 sınırı bu
aşamadan sonra 367’ye yükselmiştir. Bu sebeple yeniden görüşüldükten sonra
“aynen iade” durumu söz konusu değildir.
Getirilen bu düzenleme ile henüz yürürlüğe
girmemiş bir metne dayanılarak 11. Cumhurbaşkanı seçilmek istenilmektedir. 3376
sayılı Yasa hükümlerine göre halkoylamasına sunulacak bir metin, Resmi
Gazete’de yayımından sonraki 120 günü izleyen ilk Pazar günü halkoylamasına
sunulacaktır. Sözü edilen Anayasa değişikliği yasasının halkoylaması, Resmi
Gazete’de yayımı takip eden 120 gün sonraki ilk
Pazar günü yapılacak ve bu halkoylamasında kabul edilirse yürürlüğe
girecek; ancak 11. Cumhurbaşkanı seçimleri bu yayımdan sonraki 120 günlük
sürenin 40. gününü izleyen ilk Pazar günü gerçekleştirilecektir.
Ayrıca 120 günlük sürenin kısaltılmasına
yönelik bir yasa değişikliği, Cumhurbaşkanı seçimiyle ilgili olduğundan ve
bağlı olarak seçim kanunu niteliği taşıdığından, Anayasanın 67 son maddesi
uyarınca 1 yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanamayacaktır. Cumhurbaşkanının
halk tarafından seçilmesi konusunda yürürlüğe girmemiş bir Anayasa değişikliği
yasası ile Türkiye, 11. Cumhurbaşkanını seçmek durumunda bırakılmaktadır.
Ayrıca 120 nci günden sonra yapılacak halkoylamasında Anayasa değişiklikleri
red edildiği taktirde, halkın yürürlüğe girmemiş metne göre seçtiği
Cumhurbaşkanının hukuksal durumu ve statüsü de tartışma konusu olacaktır.
Açıklanan sebeplerle getirilen Teklife ve
kabul edilen Komisyon Raporuna muhalefet ediyoruz.
|
|
Uğur Aksöz |
Mehmet Ziya Yergök |
Atila Emek |
|
|
Adana |
Adana |
Antalya |
|
|
Tuncay Ercenk |
Yılmaz Kaya |
Atilla Kart |
|
|
Antalya |
İzmir |
Konya |
ANKARA
MİLLETVEKİLİ HALUK İPEK VE 4 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN
HALKOYUNA SUNULMASI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 23/05/1987 tarihli ve 3376 sayılı Anayasa
Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici 6 ncı madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6- Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten sonra yapılacak ilk Anayasa değişikliğinin halkoyuna
sunulmasında;
a) Bu Kanunun ikinci maddesindeki 120
gün-lük süre 45 gün, altıncı maddesindeki 40 günlük süre 10 gün olarak
uygulanır.
b) Halkoylamasıyla ilgili olarak kanunlarda
yer alan bütün süreleri, gerektiğinde kısaltarak tespit ve ilana
Yüksek Seçim Kurulu yetkilidir.
c) Yüksek Seçim Kurulu, halkoylamasında
kullanılacak birleşik oy pusulalarını gerektiğinde uygun göreceği
il seçim kurulları vasıtasıyla bastırmaya ve sandık kurullarına
gönderilecek oy pusulalarının ihtiyacı dikkate alarak uygun göreceği
adetlerle paketlenmesine karar vermeye yetkilidir.
d) Gerekli ödenek ilgili kuruluş bütçelerine
Maliye Bakanlığınca aktarılır.”
MADDE 2- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
ANAYASA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN
HALKOYUNA SUNULMASI HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.