NÜKLEER GÜÇ SANTRALLARININ KURULMASI VE İŞLETİLMESİ
İLE ENERJİ SATIŞINA İLİŞKİN KANUN
Kanun No. 5710 |
|
Kabul Tarihi: 9/11/2007 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar
ve Kısaltmalar
Amaç ve kapsam
MADDE
1-
(1) Bu Kanunun amacı; enerji plan ve politikalarına uygun biçimde, elektrik
enerjisi üretimi gerçekleştirecek nükleer güç santrallarının
kurulması, işletilmesi ve enerji satışına ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 2-
(1) Bu Kanunda geçen;
a)
Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b)
EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
c)
EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,
ç)
İÇH: İşletmeden çıkarma hesaplarını,
d)
Perakende ve/veya toptan satış lisansı: Elektrik enerjisinin perakende
ve/veya toptan satış faaliyetleri için EPDK’dan alınan
lisansları,
e)
Santral: Elektrik enerjisi üretilen nükleer güç santrallarını,
f)
Şirket: Santral kuran, elektrik enerjisi üreten ve satan şirket veya
şirketleri,
g)
TAEK: Türkiye Atom Enerjisi Kurumunu,
ğ)
TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
h)
TETAŞ: Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketini,
ı)
URAH: Ulusal radyoaktif atık hesabını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Nükleer Güç Santrallarının Kurulması ile Enerji Üretim ve Ticaretine
İlişkin Usul ve
Esaslar
Santral kuracak şirketin belirlenmesi
MADDE 3-
(1) Nükleer güç santrallarının yapılmasına ilişkin
seçim süreci Bakanlık tarafından ve bu Kanundaki usuller uygulanmak
suretiyle başlatılır.
(2)
TAEK, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren nükleer santral kurup işletecek
şirketlerin karşılaması gereken ölçütleri bir ay içinde yayınlar.
(3) Bu Kanuna göre yapılacak nükleer güç santralları için yarışmaya katılacaklarda aranacak şartlar,
şirketin seçimi, yer tahsisi, lisans bedeli, altyapıya yönelik teşvikler,
seçim süreci, yakıt temini, üretim kapasitesi, alınacak enerjinin miktarı,
süresi ve enerji birim fiyatını oluşturma usul ve esasları bu Kanunun yürürlüğe
girmesinden sonra iki ay içerisinde Bakanlık tarafından hazırlanacak ve
Bakanlar Kurulunun onayı ile yürürlüğe girecek bir yönetmelikle belirlenir.
(4)
Bu Kanuna göre yapımı öngörülen nükleer güç santralları
için üçüncü fıkrada belirtilen yönetmeliğin yayımlanmasından sonra en geç bir
ay içerisinde teklif almak üzere TETAŞ tarafından ilana çıkılır.
(5)
Alınan tekliflerden, TAEK tarafından belirlenen ölçütleri karşıladığı TAEK
tarafından belgelenen şirketlerin teklifleri yarışmaya sokulur, bu ölçütleri
karşılamayan şirketlerin teklifleri yarışma dışı bırakılır. Alınan teklifler TETAŞ
tarafından bu Kanun ve çıkarılacak yönetmelik hükümleri çerçevesinde
değerlendirildikten sonra en uygun teklif belirlenerek, ilgili şirketle
sözleşme imzalanmasına izin alınmak üzere Bakanlar Kurulunun onayına sunulur. TETAŞ
tarafından gönderilen teklifin uygun görülmesi halinde, Bakanlar Kurulunca ilgili
şirketle TETAŞ arasında sözleşme imzalanması hususunda izin verilir. EPDK
tarafından, sözleşme imzalanması uygun görülen şirkete ilgili mevzuat
çerçevesinde lisans verilir. EPDK tarafından lisans verilmesini müteakip,
ilgili şirketle TETAŞ arasında, santralın işletmeye girmesinden itibaren onbeş yılı aşmayan enerji satışını düzenleyen sözleşme
imzalanır.
Uygulama esasları
MADDE 4-
(1) Bu Kanun kapsamında üretilen elektrik enerjisinin satışında
aşağıda yer alan esaslar uygulanır:
a)
Seçilen şirketin sözleşme gereği üreteceği enerji, şirketle TETAŞ arasında
imzalanacak sözleşme çerçevesinde TETAŞ tarafından satın alınır. Bu enerji,
santralın devreye girmesinden itibaren her yıl, faaliyette bulunan
perakende ve toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere yapılacak ikili
anlaşmalar çerçevesinde satılır. Perakende ve toptan satış lisansına
sahip tüzel kişilerin alacakları enerji miktarı, bu tüzel kişilerin bir
önceki yıla ait Türkiye toplam enerji tüketimindeki payları oranında her yıl
belirlenir. Bu Kanun kapsamında toptan ve perakende satış lisansı sahibi
tüzel kişiler tarafından ikili anlaşmalarla üstlenilecek elektrik enerjisi
alımına ilişkin hükümler lisanslarına dercedilir.
b)
TETAŞ tarafından toptan ve perakende satış şirketlerine yapılacak enerji
satışına ilişkin usul ve esaslar ile tarafların yükümlülükleri Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
(2)
Ancak TETAŞ’la sözleşme yapmayı talep etmeyen
şirketler, elektrik piyasası ve nükleer tesislere ilişkin mevzuata uymak
kaydıyla bu Kanunun şirket seçimi ve ikili anlaşmalara ilişkin 3 üncü maddesinin
birinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları ile 4 üncü maddesinin birinci
fıkrası hariç diğer hükümlerine tabi olurlar.
Lisans, izin ve yükümlülükler
MADDE 5-
(1) Şirket, bu Kanun ve diğer mevzuatın gerektirdiği her türlü izin,
ruhsat ve lisansı almakla yükümlüdür.
(2)
Atık yönetimi kapsamında geçici depolama veya nihai depolama yerinin
belirlenmesine, depolama tesisinin inşasına, lisanslanmasına,
işletilmesine ve işletmeden çıkarılmasına, geçici depolama yerinde
muhafaza edilecek veya nihai depolama yerinde bertaraf edilecek
kullanılmış yakıt ya da yüksek radyoaktif seviyeli
atıkların taşınmasına ve işlenmesine, radyoaktif atıkların yönetimini
sağlayacak araştırma, geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesine
ilişkin maliyetleri ve nükleer güç santralının söküm
işleminden dolayı oluşacak maliyetleri karşılamak amacıyla,
Bakanlık ve Hazine Müsteşarlığı tarafından yapılacak düzenleme
ile URAH ve İÇH oluşturulur. URAH ve İÇH’ye ilişkin
işlemler tüm vergilerden müstesnadır. Bu hesapların oluşturulması, nemalandırılması ve idaresine ilişkin usul ve
esaslar, Bakanlık ve Hazine Müsteşarlığı tarafından birlikte hazırlanarak
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı ile Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Devlet Bakanının onayı ve Resmi Gazetede yayımlanması ile yürürlüğe girer.
Ödenecek payları zamanında yatırmayanlar için 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır. URAH ve İÇH adına tahsil edilen gelirler amacı dışında
kullanılamaz.
(3)
Şirket, TAEK’in yayınlayacağı ölçütler çerçevesinde yakıt temininden
ve işletme döneminin sonunda santralın devreden çıkarılması ve sökümünden sorumludur.
(4)
Şirket, santralın kurulması aşamasında oluşabilecek herhangi bir
zararın tazminine yönelik yatırım sigortası yaptırmak zorundadır.
Ayrıca santralın faaliyeti süresince oluşacak atıkların taşınması,
depolanması ve/veya bertaraf edilmesi ile ilgili her türlü finansal maliyetlerin ve santralın işletme süresinin
sonunda işletmeden çıkarma masraflarının karşılanması için oluşturulacak
hesapların her birine 0,15 cent/kWh (ABD Doları cinsinden) katkı payı ödemekle yükümlüdür.
(5)
Nükleer yakıt, radyoaktif madde veya radyoaktif atık taşınırken
veya santralda bir kaza olması durumunda
29/7/1960 tarihli Nükleer Enerji Alanında Üçüncü Şahıslara Karşı Kanuni
Sorumluluk Hakkındaki Paris Sözleşmesi
ve ek değişiklikleri ile diğer ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri
uygulanır.
(6)
Santralı kuran şirket, yıllık gelirinin yüzde birini araştırma ve geliştirme
faaliyetlerine ayırmak zorundadır.
Kamu iştiraki ve yatırımı
MADDE 6-
(1) Bu Kanundan yararlanmaya hak kazanan şirket ile bir iktisadi
devlet teşekkülü, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde iştirak ilişkisi
kurabilir.
(2) Bakanlığın görev vermesi halinde kamu
şirketleri bu Kanun kapsamındaki santralları
yapabilir, yurt dışında benzer yatırımları yapabilir veya yatırımlara
iştirak edebilir. Bu amaçla Bakanlar Kurulunca, yurt içinde veya yurt
dışında santral kurmak, kurdurmak, işletmek ve/veya işlettirmek ve üretilen
elektriğin satışını yapmak üzere özel hukuk hükümlerine tabi şirket kurulmasına
karar verilebilir. Bu kapsamda kurulacak şirkette özel sektör şirketlerinin
hisse sahibi olmasına izin verilebilir. Kurulacak şirketin denetimi 2/4/1987
tarihli ve 3346 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye
Büyük Millet Meclisince Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna göre
yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Teşvikler
MADDE 7-
(1) Bakanlar Kurulu, kurulacak santrala ilişkin
teknoloji edinmeye yönelik yatırımlar ile işletme personelinin
eğitimini teşviklerden yararlandırabilir.
(2)
Bu Kanun kapsamında üzerinde santral kurulacak taşınmazların Hazinenin özel
mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması halinde, bu
taşınmazlar üzerinde şirket lehine Maliye Bakanlığı tarafından, diğer kamu
kurum veya kuruluşlarının mülkiyetinde bulunması halinde ise Bakanlar Kurulu
kararı ile bedelsiz olarak kullanma izni, irtifak hakkı tesis edilir. Sözleşme
sürelerinin sonunda nükleer güç santralının sökülmesi zorunludur. Söküm işinden ve taşınmazın çevre kuralları kapsamında
kabul edilebilir hale getirilerek Hazineye iadesinden şirket sorumludur. Söküm maliyeti 5 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında oluşturulan İÇH’den karşılanır. Bu işlemler için İÇH kaynaklarının
yetersiz kalması durumunda İÇH’den oluşmuş
kaynakların yüzde yirmibeşine kadar maliyetler
Hazine tarafından, bunun da yetmemesi halinde şirket tarafından karşılanır.
Uygulamaların koordinasyonu
MADDE 8- (1) Bu Kanunun
uygulanmasında gerekli koordinasyon Bakanlık tarafından sağlanır.
Yaptırımlar
MADDE 9-
(1) Bu Kanunun hükümlerine aykırı hareket eden toptan ve/veya perakende
satış lisansı sahibi tüzel kişiler hakkında EPDK tarafından
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 11 inci
maddesi hükümleri çerçevesinde işlem yapılır.
Düzenleyici kurum
GEÇİCİ MADDE 1- (1) TAEK, nükleer faaliyetlerin düzenlenmesi ve
denetlenmesi görevini yerine getirecek yeni bir kurum kurulana kadar
9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanunu gereğince
bu görevine devam eder. TAEK görevlerini yerine getirirken özel bilgi ve
ihtisas gerektiren işlerde kadro aranmaksızın uygun nitelikli yerli ve yabancı
uyruklu sözleşmeli personel çalıştırabilir. Bunlara ödenecek ücret ve diğer
mali haklar Başbakan tarafından belirlenir.
Yerli kömür yakıtlı santralların
teşviki
GEÇİCİ MADDE 2- (1) EÜAŞ, yerli kömür yakıtlı elektrik santralı yapılması
amacıyla kömür tahsis (rödovans) ihalesi yapabilir.
(2)
İhale neticesinde yapılacak santralların 1000 megavat
(MW) ve üzeri güçte olması ve santralın tamamının 2014 yılı sonuna kadar
işletmeye girmesi halinde aşağıdaki hükümler uygulanır:
a)
İhalede isteklilerce, yıllara sari olarak rödovans
bedeli ile onbeş yıllık süre için birim elektrik
enerjisi satış fiyatı ve asgari üretim taahhüdü olarak üretim miktarı teklif
edilir. İhalede seçim ise teklif edilen rödovans
bedeli ile elektrik enerjisi satış fiyatının ihalenin yapıldığı tarihe
indirgenmiş değerlerinin şartnamede belirlenen esaslar dahilinde birlikte
değerlendirilmesi sonucu yapılır.
b)
İhalenin sonuçlanmasından itibaren üç ay içerisinde, santrallardan
üretilecek elektrik enerjisinin alımına ilişkin olarak, ihalede seçilen şirket
veya şirketler ile TETAŞ arasında ihale sonucu belirlenen elektrik enerjisi
satış fiyatı ve asgari üretim miktarı üzerinden, santralın işletmeye geçme tarihinden itibaren onbeş
yıl süreli enerji satış anlaşması imzalanır. TETAŞ’ın
enerji alımına ilişkin usul ve esaslar şartnamede belirlenir. TETAŞ tarafından
bu Kanun hükümleri çerçevesinde satın alınacak enerji, santralın devreye
girmesinden itibaren her yıl, faaliyette bulunan perakende ve toptan
satış lisansı sahibi tüzel kişilere, yapılacak ikili anlaşmalar çerçevesinde
satılır. Perakende ve toptan satış lisansına sahip bu tüzel kişilerin
alacakları enerji miktarı bu tüzel kişilerin bir önceki yıla ait Türkiye
toplam enerji tüketimindeki payları oranında her yıl belirlenir. Bu
Kanun kapsamında toptan ve perakende satış lisansı sahibi tüzel
kişiler tarafından ikili anlaşmalarla üstlenilecek elektrik enerjisi
alımına ilişkin hükümler lisanslarına dercedilir.
TETAŞ tarafından toptan ve perakende satış şirketlerine yapılacak enerji
satışına ilişkin usul ve esaslar ile tarafların yükümlülükleri bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde Bakanlık tarafından çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.
c)
Santral sahası hariç olmak kaydıyla, ihale konusu maden sahası ile ihale
konusu projenin gerçekleşmesi için zorunlu olan baraj ve su alma
yapı yerlerinin kamulaştırmaları şartnamede belirlenecek esaslar
çerçevesinde EÜAŞ tarafından bedeli de ödenmek sureti ile yapılır. Yerleri
kamulaştırılanların iskanı 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanununa göre
yapılır.
ç)
Yapılacak olan santralların sözleşmelerinde öngörülen
sürede işletmeye alınamaması halinde uygulanacak yaptırımlar şartname ve
sözleşmelerde yer alır.
d)
Gerekli enerji nakil hatları TEİAŞ tarafından, şirketle TETAŞ arasında
yapılacak olan sözleşmede belirlenecek olan santral ünitelerinin işletmeye
giriş programına uygun olarak yapılır. Gecikmeden dolayı oluşan zararlar TEİAŞ
tarafından karşılanır.
e)
İhale kapsamındaki santrallar için, Endüstri
Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinde
belirlenen emisyon sınır değerlerini sağlamak kaydıyla, Hava Kalitesinin
Korunması Yönetmeliğinde belirlenen hava kalitesi sınır değerleri,
projenin uygulanmasına imkan verecek şekilde Çevre ve Orman Bakanlığınca
yeniden belirlenir.
(3)
3/6/2007 tarihli ve 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar
ve Doğal Mineralli Sular Kanununun geçici 5 inci maddesi bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE
10-
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
11-
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.