HÂKİMLER
VE SAVCILAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN
Kanun No. 5720 |
|
Kabul Tarihi: 1/12/2007 |
MADDE 1- 24/2/1983 tarihli ve 2802
sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 8 inci maddesinin (c) bendinin
ikinci paragrafında yer alan “her dönemde ihtiyaç oranında,” ibaresi
“her dönemde alınacak aday sayısının yüzde yirmisini geçmemek üzere ihtiyaç oranında,” şeklinde değiştirilmiş
ve maddeye (j) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (k) bendi eklenmiştir.
“k) Avukatlık mesleğinden
adaylığa geçmek isteyenler için; yukarıdaki
(ı) bendi hariç diğer şartları taşımakla birlikte, mesleklerinde
fiilen en az beş yıl çalışmış, giriş sınavının yapıldığı yılın Ocak
ayının son günü itibariyle otuzbeş yaşını doldurmamış
ve kendi aralarında yapılacak olan yazılı yarışma sınavında ve
mülâkatta başarılı olmak,”
MADDE 2- 2802 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3- 2802 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 9/A maddesi eklenmiştir.
“Yazılı yarışma sınavı
ve mülâkatın yapılış şekli
MADDE 9/A- Yazılı yarışma
sınavı, Adalet Bakanlığı ile imzalanacak protokole göre Öğrenci
Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılır.
Atama yapılacak boş kadroların
sayısı, derecesi, unvanı, sınıfı, atanacaklarda aranacak şartlar
ile başvuruya ve sınava ilişkin hususların yer aldığı duyuru, müracaat
süresinin bitiminden en az onbeş gün önce Türkiye
genelinde günlük yayımlanan tirajı en yüksek beş gazeteden birinde bir defa ve ayrıca Adalet Bakanlığı
internet sitesinde ilân olunur.
Yazılı sınav; Türkçe, matematik,
Türk kültür ve medeniyetleri, Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi
ve temel yurttaşlık bilgisi sorularından
oluşan genel yetenek ve genel kültür konuları ile
a) Adlî yargıda; anayasa
hukuku, medenî hukuk, borçlar hukuku, hukuk yargılama usulü, ticaret
hukuku, icra ve iflâs hukuku, ceza hukuku, ceza yargılama usulü,
idarî yargılama usulü ve idare hukuku,
b) İdarî yargıda; anayasa
hukuku, idare hukuku, idarî yargılama usulü, hukuk yargılama usulü, borçlar hukuku
(genel hükümler), medenî hukuk, ceza hukuku (genel hükümler), vergi
hukuku, vergi usul hukuku ve maliye-ekonomi,
konularını kapsayan
alan bilgisi sorularından yapılır.
Yazılı sınavda genel yetenek
ve genel kültür soruları yirmi, alan bilgisi soruları seksen puan
ağırlığa sahip olacak şekilde değerlendirmeye tâbi tutulur. Bu değerlendirme
yapılırken genel yetenek ve genel kültür konuları ile alan bilgisi
konuları kendi aralarında eşit
olarak puanlanır.
Yazılı sınavda yüz tam puan
üzerinden en az yetmiş puan almak kaydıyla en yüksek puan alandan başlamak
üzere, sınav ilânında belirtilen kadro sayısının bir katı fazlası
mülâkata çağrılır. Ancak başarı oranı, ilân edilen kadronun bir katı
fazlasının altında olursa, sadece başarılı olanlar mülâkata çağrılır.
Bu şekilde çağrılan en düşük puana sahip adayla aynı puanı alanlar
da mülâkata alınır.
Mülâkat Kurulu; Adalet Bakanlığı
Müsteşarı veya görevlendireceği Müsteşar Yardımcısı başkanlığında,
Teftiş Kurulu Başkanı, Ceza İşleri, Hukuk İşleri ve Personel Genel
Müdürleri ile Türkiye Adalet Akademisi Yönetim Kurulunun her sınav
için kendi üyeleri arasından belirleyeceği iki üye olmak üzere toplam
yedi üyeden oluşur.
Türkiye Adalet Akademisi
Yönetim Kurulunda Yargıtay ve Danıştay mensubu birer üye bulunması
halinde bu üyeler Mülâkat Kurulunda asıl üye olarak görevlendirilir.
Türkiye Adalet Akademisi
Yönetim Kurulunda Yargıtay ve Danıştay mensubu üye sayısı birden
fazla ise, Yargıtay kontenjanı için Yargıtay mensupları arasından,
Danıştay kontenjanı için Danıştay mensupları arasından; Yargıtay
veya Danıştay mensubu üyelerden birinin ya
da her ikisinin bulunmaması halinde ise Yönetim Kurulunun diğer
üyeleri arasından gizli oyla seçim yapılır.
Asıl üyelerin hukukî veya
fiilî sebeplerle katılamamaları halinde; Teftiş Kurulu Başkanı,
Ceza İşleri, Hukuk İşleri ve Personel Genel Müdürlerinin yerine vekâlet
edenler, Türkiye Adalet Akademisi Yönetim Kurulundan katılacak
üyelerin yerine ise, Yönetim Kurulunun kendi üyeleri arasından
her biri için ayrı ayrı gizli oyla belirleyeceği
yedek üyeler Mülâkat Kuruluna katılır.
Mülâkat, ilgilinin;
a) Muhakeme gücünün,
b) Bir konuyu kavrayıp
özetleme ve ifade yeteneğinin,
c) Genel ve fizikî
görünümünün, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğunun ve liyakatinin,
d) Yetenek ve kültürünün,
e) Çağdaş bilimsel ve
teknolojik gelişmelere açıklığının,
puan vermek suretiyle değerlendirilmesi
yöntemidir.
Mülâkat, yukarıdaki bentlerde
yazılı özellikler herbiri yirmişer puan üzerinden
değerlendirilerek yapılır. Mülâkat Kurulunun herbir
üyesi tarafından verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Başarılı sayılmak için, üyelerin yüz tam puan
üzerinden verdikleri notların aritmetik ortalamasının en az yetmiş
olması şarttır.
Mülâkat sonucu en yüksek
puan alandan başlamak üzere sıraya konularak mülâkat başarı listesi
hazırlanır ve bu listenin altı Mülâkat Kurulu tarafından imzalanarak
Personel Genel Müdürlüğüne teslim edilir.
Yazılı yarışma sınavına
katılmayanların mazeretleri kabul edilmez. Mazereti sebebiyle
mülâkata katılamayanların müracaatı üzerine Mülâkat Kurulunca
mazeretlerinin kabulüne karar verildiği takdirde mülâkat yeri
ile günü tespit edilir ve ilgili mülâkata çağrılır. Mazeret bildirenlerin
mazereti Mülâkat Kurulunca reddedilir veya kabul edilmekle birlikte
verilen süre içinde mülâkata katılmazsa başarısız sayılır.
Sınava katılanların, yukarıda
belirtilen yazılı yarışma sınavı notunun yüzde yetmişi ile mülâkat notunun yüzde otuzunun toplamı tespit
edildikten sonra en yüksek puan alandan başlamak üzere nihai başarı
listesi hazırlanır. Bu sıralamaya tâbi tutulanların nihai puanlarının
eşit olması halinde, yazılı sınavda aldığı puana öncelik tanınır.
Yazılı puanlarının da eşit olması halinde, kura çekilmek suretiyle
sırası belirlenir ve bu konuda yapılan işlemler düzenlenecek tutanakta
gösterilir.
Hukuk alanında doktora yapmış
olanlar ilân edilen boş kadrolara başvurabilir. Bunlar sadece mülâkata tâbi
tutulur. Bu durumda olanlar için mülâkat puanı esas alınarak ayrı bir nihai
başarı listesi düzenlenir.
Yazılı yarışma sınavı
ile mülâkatın sekretarya hizmetleri Adalet Bakanlığı
Personel Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Sınav kazananlardan gerçeğe
aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz
sayılarak atamaları yapılmaz. Ataması yapılmış olsa dahi iptal
edilir. Bunlar hiçbir hak talebinde bulunamazlar.
Sınavı kazananlardan
ataması yapılıp da belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 62 nci
maddesinde belirlenen kanunî süre içerisinde göreve başlamayanların
atamaları iptal edilir. Tekrar atanmaları için başvurmaları halinde
bunların atamaları yapılmaz.”
MADDE 4- 2802 sayılı Kanunun 69 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 69- Meslekten çıkarma:
Bir daha mesleğe alınmamak üzere göreve son verilmesidir.
68 inci maddenin (e) bendinde
yazılı hallerden dolayı hangi sınıf ve derecede olursa olsun iki
defa, diğer hallerden dolayı bir derecede iki veya derece ve sınıf
kaydı aranmaksızın üç defa yer değiştirme veya derece yükselmesinin
durdurulması cezası almış olmak veya taksirli suçlar hariç olmak
üzere, altı aydan fazla hapis veya affa uğramış olsa bile 8 inci
maddenin (h) bendinde yazılı suçlardan biri ile kesin hüküm giymek
meslekten çıkarılmayı gerektirir. Ancak, verilen cezanın 8 inci
maddenin (h) bendinde yazılı suçlardan dolayı verilmemiş olması
ve cezanın ertelenmiş, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 50 nci maddesindeki tedbirlerden birine çevrilmiş
veya yüzseksen günden fazla adlî para cezası
olması halinde meslekten çıkarma cezası yerine, yer değiştirme
cezası verilir.
Birinci fıkra dışında kalan
ceza mahkûmiyetlerinin ertelenmiş veya 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
50 nci maddesindeki ceza veya tedbirlere çevrilmiş
olup olmadığına bakılmaksızın suçun niteliğine göre 64, 65, 66,
67 veya 68 inci maddelerde sayılan disiplin cezalarından biri verilir.
Hükümlülüğü gerektiren
suç, mesleğin şeref ve onurunu bozan veya mesleğe olan genel saygı ve
güveni gideren nitelikte görülürse, Kanunda daha alt derecede
bir disiplin cezası öngörülmemiş olmak kaydıyla, cezanın miktarına
ve ertelenmiş veya 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 50 nci maddesindeki ceza veya tedbirlerden birine
çevrilmiş olup olmadığına bakılmaksızın, meslekten çıkarma cezası
verilir.
Disiplin cezasının uygulanmasını
gerektiren fiil suç teşkil etmezse ve hükümlülüğü gerektirmese
bile mesleğin şeref ve onurunu ve memuriyet nüfuz ve itibarını bozacak
nitelikte görüldüğü takdirde de meslekten çıkarma cezası verilir.”
GEÇİCİ MADDE 1- 15/10/2006 tarihinde yapılan
idarî yargı hâkim adaylığı yazılı yarışma sınavında, bu Kanunun 9/A maddesinin
beşinci fıkrasında belirtilen bir katı
fazla kadro içinde kalanlardan mülâkatta başarısız sayılanlar, bu Kanun
hükümlerine göre yeniden mülâkata alınırlar. Bu şekilde çağrılanlar bakımından
önceden kadro ilânı şartı aranmaz. Bunlar arasından başarılı olanların adaylığa
atamaları yapılır.
Birinci fıkrada belirtilen
yazılı yarışma sınavı ve 25/6/2007-6/7/2007 tarihleri arasında yapılan mülâkat
sonucuna göre atamaları yapılanların hakları saklıdır. Bu adayların meslek
öncesi eğitimleri kaldığı yerden devam eder.
MADDE 5- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 6- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.