



T.B.M.M.
HALKLARIN DEMOKRATİK PARTİSİ
Grup Başkanlığı
Sayı : 2972
Tarih : 08.07.2019

Türkiye Büyük Millet Meclisi -
KÜTÜPHANE VE ARŞİV
HİZMETLERİ BAŞKANLIĞI
Tarih: 08.07.2019 16:06
Sayı: -120.10-E.00000500983



E.00000500983

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI'NA

Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı'nın (SETA) 5 Temmuz 2019 tarihinde yayınladığı "Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları" adlı raporunda gazetecileri, uluslararası basın organlarını ve Halkların Demokratik Partisi'ni hedef gösteren ve itham eden söylemlerinin araştırılması amacıyla Anayasa'nın 98'inci ve İçtüzüğü'nün 104'üncü ve 105'inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılması için gereğini arz ve teklif ederim.

Ayşe ACAR BAŞARAN

Batman Milletvekili

GEREKÇE

Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı'nın (SETA) 5 Temmuz 2019 tarihinde yayınladığı "Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları" adlı raporunda, Türkçe yayın yapan uluslararası medya kuruluşlarının ve gazetecilerinin; Gezi Eylemleri, 15 Temmuz Darbe Girişimi, Türkiye'nin Suriye topraklarına yaptığı askeri operasyonlar, İstanbul 3'üncü Havalimanı, HDP eş başkanlarının ve milletvekillerinin tutuklanması ile sokağa çıkma yasaklarının uygulandığı dönemlerdeki haberleri, sosyal medya paylaşımları, manipülatif bir dil ile ele alınarak askeri darbe dönemlerindeki andıçları andıran bir "çalışma" yayınlamıştır.

SETA, mevzubahis raporda, BBC Türkçe'nin 2015-2016 yılları içerisinde uygulanan sokağa çıkma yasakları sırasında, HDP'li milletvekilleri ile röportaj yapmalarına ilişkin "*Her ne kadar HDP'li milletvekillerinin (..)yalan ve spekülatif haberler aktardıkları defalarca kanıtlanmış olsa da BBC Türkçe HDP milletvekillerine güvenilir haber kaynağı muamelesi yapmıştır*" diyerek partimiz milletvekillerini itham etmiştir. DW Türkçe'nin HDP geçmiş dönem eş genel başkanları Figen Yüksekdağ ve Selahattin Demirtaş'ın da aralarında bulunduğu milletvekillerinin tutuklanmasına dair haberlerine, SETA, "DW Türkçe (..) *Türkiye'nin verdiği askeri ve hukuki mücadeleyi yeterince desteklememiştir*" diyerek medya kuruluşunun taraf seçmeyişi bir eleştiri noktası olarak ifade etmiştir. Yine DW Türkçe haber editörü Hülya Schenk'in haberleri ve sosyal medya paylaşımlarına "*Her ne kadar Selahattin Demirtaş terör suçu nedeniyle tutuklansa da kendisinin tutuklanmasını bir "insan hakları" meselesi olarak dikkate aldığı görülmüştür*" ifadeleriyle yer vererek yargılama süreci hala devam eden Demirtaş hakkında bir algı oluşturmaya çalışmıştır.



E.00000500983

Benzer şekilde Sputnik Türkiye'nin bazı açıklamaları yayınlamasını "(.)Sputnik T medya gücünü terör örgütü propagandası yapmak için kullandığını göstermektedir" ifadesi kullanarak bu basın organını suçlayıcı bir söylem kullanmıştır.

Raporun en dikkat çekici yanı ise medya üzerindeki ağır baskısı ile bilinen Çin'in, Çin Uluslararası Radyosu'nun (CRI) "örnek" olarak sunulmasıdır. "Havuz medyası" olarak tabir edilen medya organlarının dili ile uyumlu haberler yaptığı için övgüler dizilen CRI Türk'ün kendisini "Türkiye ve Çin arasındaki iş birliği ve dostluğun gelişiminin bir uzantısı olarak" tanımlamasına raporda yer verilmiştir.

Raporun kaynaklarını gazetecilerin kişisel sosyal medya hesaplarından alınan paylaşımların oluşturması, AK Parti yönetimini, AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ı eleştirmenin "tarafı" olma kriteri olarak belirlenmesi, yaşanan herhangi bir hak ihlalini bir hak ihlali olarak yayınlamayı Türkiye karşıtlığı olarak nitelenmesi, sivil toplum kuruluşlarından, medya organlarından ve hak örgütlerinden büyük tepki toplamıştır. Medya özgürlüğü alanında çalışma yürüten sivil toplum kuruluşları, raporun bir "iddianame" metni izlenimi yarattığını, gazetecileri "fışledildiğini" ve basın özgürlüğüne karşı bir hamle olduğunu belirtmişlerdir.

SETA'nın bütçesini oluşturan kaynaklara dair herhangi bir bilginin, vakfın resmî sitesinde bulunmaması kamuoyunda şüphelere yol açmıştır. Vakfın, yalnızca Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) bulunan ofisinin bütçesi, ABD vergi idaresinin (IRS) vergiden muaf kuruluşların mali hareketlerini açıklamayı zorunlu kılan 990 formunda bulunan bilgilere göre, SETA 2016 yılında 466,794 ve 2017 yılında 659,089 dolar olmak üzere 1,125,000 dolar harcamıştır. Ancak bu paranın kaynağına ilişkin herhangi bir bilgi bulunmamaktadır.

Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı'nın (SETA) 5 Temmuz 2019 tarihinde yayınladığı "Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları" adlı raporunda gazetecileri, uluslararası basın organlarını ve Halkların Demokratik Partisi'ni hedef gösteren ve itham eden söylemlerinin araştırılması amacıyla bir meclis araştırması açılmasını teklif ederim.



E.00000500983

1	MENSUR IŞIK	MUŞ	
2	GÜLISTAN KILIÇ KOÇYİĞİT	MUŞ	
3	ŞEVİN ÇOŞKUN	MUŞ	
4	MERAL DANIŞ BEŞTAŞ	SİİRT	
5	SIDIK TAŞ	SİİRT	
6	NİMETULLAH ERDOĞMUŞ	ŞANLIURFA	
7	NUSRETTİN MAÇIN	ŞANLIURFA	
8	ÖMER ÖCALAN	ŞANLIURFA	
9	AYŞE SÜRÜCÜ	ŞANLIURFA	
10	NURAN İMİR	ŞIRNAK	
11	HÜSEYİN KAÇMAZ	ŞIRNAK	
12	HASAN ÖZGÜNEŞ	ŞIRNAK	
13	ALİCAN ÖNLÜ	TUNCELİ	
14	MUAZZEZ ORHAN	VAN	
15	MAHMUT TOĞRUL	GAZİANTEP	
16	ERDAL AYDEMİR	BİNGÖL	
17	SAİT DEDE	HAKKARİ	
18	HABİP EKSİK	IĞDIR	
20	EBRÜ GÜNAY	MARDİN	