DÖNEM : 20 CİLT : 24 YASAMA YILI : 2
T. B. M. M.
TUTANAK DERGİSİ
74 üncü Birleşim
27 . 3 . 1997 Perşembe
İ Ç İ N D E K
İ L E R
I. – GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
II. – YOKLAMALAR
III. – SORULAR VE CEVAPLAR
A)
YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI
1. – Çanakkale Milletvekili Hikmet
Aydın’ın, Manavgat Suyu Projesine ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Recai Kutan’ın yazılı cevabı
(7/2138)
2.—Burdur Milletvekili Yusuf Ekinci’nin, Isparta-Burdur Yolu Projesine
ilişkin sorusu ve Bayındırlık ve İskân Bakanı
Cevat Ayhan’ın cevabı (7/2157)
3. —İstanbul Milletvekili Bülent Akarcalı’nın,
belediyelerce konutlara satılan doğalgaz fiyatlarına
ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Recai
Kutan’ın yazılı cevabı (7/2160)
4.—İzmir Milletvekili Birgen Keleş’in, Gürcistan ile
yapılan elektrik satın alma sözleşmesine taraf olan Türk
firmasına ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M.
Recai Kutan’ın yazılı cevabı (7/2204)
5. —Ağrı Milletvekili M. Sıddık Altay’ın;
— Ağrı İli ve İlçelerindeki elektrik kesintilerine,
—Şekerova Barajı Projesine,
İlişkin soruları ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı
M. Recai Kutan’ın yazılı cevabı (7/2214, 7/2218)
6.—Bursa Milletvekili Hayati Korkmaz’ın, Bursa İlinin hastane
ihtiyacına ilişkin sorusu ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanı Necati Çelik’in yazılı cevabı (7/2242)
I. —GEÇEN
TUTANAK ÖZETİ
TBMM Genel Kurulu saat 15.00’te açıldı.
Erzurum Milletvekili Aslan Polat, İran’dan gelecek
doğalgazın ve buna bağlı olarak Erzurum’da yapımı
düşünülen doğalgaz çevrim santralının ekonomik ve sosyal
faydalarına,
İçel Milletvekili Abdulbaki Gökçel, muhtarların sorunları
ile alınması gerekli önlemlere,
İlişkin gündemdışı birer konuşma
yaptılar.
Hatay Milletvekili Levent Mıstıkoğlu’nun, Hatay
İlindeki topraksız veya yeterli toprağı olmayan çiftçilere
kiralanan hazine arazilerine ilişkin gündemdışı
konuşmasına Maliye Bakanı Abdüllatif Şener cevap verdi.
Giresun Milletvekili Burhan Kara ve 57 arkadaşının,
Fiskobirlik yönetimince usulsüz fındık satışı
yapıldığı iddialarının
araştırılarak alınması gereken tedbirlerin
belirlenmesi amacıyla bir Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergesi (10/178) Genel Kurulun bilgisine
sunuldu; önergenin gündemdeki yerini alacağı ve öngörüşmesinin,
sırasında yapılacağı açıklandı.
26.3.1997 tarihli Gelen Kâğıtlarda yayımlanan ve
bastırılıp dağıtılan (10/90) esas numaralı
Meclis Araştırması Komisyonunun 242 sıra sayılı,
yurtdışına gönderilen kamu görevlilerinin nicelik, nitelik ve
malî yükleri konusundaki raporunun, gündemin “Özel Gündemde Yer Alacak
İşler” kısmında yer almasına, görüşmelerinin
Genel Kurulun 1.4.1997 Salı günkü birleşiminde yapılmasına
ve görüşmelerin tamamlanmasına kadar çalışma süresinin uzatılmasına
ilişkin Danışma Kurulu önerisi kabul edildi.
30 Kasım 1996 günü saat 17.00’den geçerli olmak
üzere 9 ilde 4 ay süreyle uzatılan ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin
28.11.1996 tarihli ve 476 sayılı kararıyla onaylanmış
bulunan olağanüstü halin; Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır,
Hakkâri, Tunceli, Siirt, Şırnak ve Van İllerinde, 30 Mart 1997
günü saat 17.00’den geçerli olmak üzere 4 ay süreyle uzatılmasına
ilişkin Başbakanlık tezkeresi, üzerindeki görüşmelerini
takiben, istem üzerine yapılan açık oylamadan sonra kabul edildi.
Kanun tasarı ve tekliflerini görüşmek için,
27 Mart 1997 Perşembe günü saat 15.00’te toplanmak üzere, 18.44’te
birleşime son verildi.
Hasan Korkmazcan
Başkanvekili
Kemalettin Göktaş Zeki
Ergezen
Trabzon Bitlis
Kâtip
Üye Kâtip
Üye
Mustafa Baş
İstanbul
Kâtip Üye
BİRİNCİ OTURUM
Açılma Saati: 15.00
27 Mart 1997 Perşembe
BAŞKAN: Başkanvekili Hasan KORKMAZCAN
KÂTİP
ÜYELER : Kemalettin GÖKTAŞ (Trabzon), Ahmet DÖKÜLMEZ (Kahramanmaraş)
BAŞKAN – Türkiye Büyük Millet Meclisinin 74 üncü
Birleşimini açıyorum.
II. — YOKLAMA
BAŞKAN – Ad okunmak suretiyle yoklama
yapılacaktır; sayın milletvekillerinin, salonda
bulunduklarını yüksek sesle belirtmelerini rica ediyorum.
(Yoklama yapıldı)
BAŞKAN – Değerli arkadaşlarım,
toplantı yetersayımız bulunmamaktadır. İkinci
yoklamayı 10 dakika sonra yapacağım.
15.45'te toplanmak üzere, oturumu kapatıyorum.
Kapanma Saati :15.30
İKİNCİ OTURUM
Açılma Saati: 15.45
BAŞKAN : Başkanvekili Hasan KORMAZCAN
KÂTİP ÜYELER : Kemalettin GÖKTAŞ (Trabzon), Ahmet DÖKÜLMEZ
(Kahramanmaraş)
BAŞKAN – Türkiye Büyük Millet Meclisinin 74 üncü
Birleşiminin İkinci Oturumunu açıyorum.
Bilindiği gibi, birinci oturumda toplantı
yetersayısı bulunamamıştı. Onun için,
çalışmalara başlayabilmemiz için, tekrar, ad okunmak suretiyle
yoklama yapılacaktır. Genel Kurul salonunda hazır bulunan arkadaşlarımın,
yerlerinden, yüksek sesle, salonda bulunduklarını belirtmelerini rica
ediyorum.
II. — YOKLAMA
(Yoklama yapıldı)
BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, toplantı
yetersayımız bulunmamaktadır.
Bu sebeple, yurtdışına gönderilen kamu
görevlilerinin nicelik, nitelik ve malî yükleri konusundaki Meclis
Araştırması Komisyonu raporu ile diğer denetim
konularını görüşmek için, 1 Nisan 1997 Salı günü saat
15.00'te toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum.
Kapanma Saati : 16.19
III. – SORULAR VE CEVAPLAR
A) YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI
1. – Çanakkale Milletvekili Hikmet Aydın’ın, Manavgat Suyu
Projesine ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Recai
Kutan’ın yazılı cevabı (7/2138)
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki
sorularımın Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Sayın Recai
Kutan tarafından (yazılı) olarak yanıtlanması hususunu
arz ederim.
Saygılarımla.
Dr.
Hikmet Aydın
Çanakkale
Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’nde ötedenberi su sıkıntısı çekildiği
biliniyor olmasına karşın, Manavgat Suyunun ihraç edilme
istemine öncülük eden proje :
1. Ne zaman ve hangi hükümet
döneminde başlatılmıştır?
2. Proje hangi aşamalardan
geçmiştir?
3. 150 Milyon
ABDDolarının proje için harcandığı ididia
edilmektedir? Bu durum doğru mudur? Bu harcama projenin hangi bölümlerine
ne miktar ve ne oranda gerçekleştirilmiştir?
4. Proje hangi firma veya
firmalara yaptırılmıştır?
5. Proje şu anda hangi
durumdadır?
T.
C.
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon
Kurulu
Başkanlığı 26.3.1997
Sayı
:B.15.0.APK.0.23.300-438-4683
Konu :Yazılı Soru
Önergesi.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
İlgi
:TBMMBaşkanlığının
27.2.1997 tarih A.01.0.GNS.0.10.00.02-7/2138-5485/15513 sayılı
yazınız.
Çanakkale Milletvekili Sayın
Hikmet Aydın’ın şahsıma tevcih ettiği 7/2138 esas
no.lu yazılı soru önergesi ile ilgili bilgiler hazırlanarak ekte
sunulmuştur.
Bilgilerinize arz ederim.
M.
Recai Kutan
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanı
Çanakkale Milletvekili Sayın
Hikmet Aydın’ın Yazılı Soru Önergesi ve Cevabı
(7/2138-5485)
Kuzey Kıbrıs
TürkCumhuriyeti’nde ötedenberi su sıkıntısı çekildiği
biliniyor olmasına karşın, Manavgat Suyunun ihraç edilme
istemine öncülük eden proje :
Soru 1 : Ne zaman ve hangi
hükümet döneminde başlatılmıştır?
Soru 2. Proje hangi
aşamalardan geçmiştir?
Cevap 1, 2 : 8.8.1990 tarih ve 90/750 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararına istinaden; ülkemizin ve dış ülkelerin
içme ve kullanma suyu ihtiyaçlarının Manavgat Çayından karşılanması
amacıyla “Manavgat Çayı Su Temin Projesi” işi, KOİ
Başkanlığının 1990 yılı yatırım
programına alınmıştır.
Söz konusu projeyle ilgili olarak
20.3.1991 tarihinde imzalanan protokol hükümlerine göre mülkiyeti DSİ’de
kalmak üzere KOİ Başkanlığı adına proje
yapımı ile inşaat işlerini taahhüde bağlayarak
sözleşme aktedilmesi ve kontrolluk hizmetlerinin yapılması
hususlarında DSİGenel Müdürlüğü, elde edilecek suyun yurt içi ve
yurt dışına pazarlanması konusunda çalışmalar ve
görüşmeler yapmak üzere de KOİBaşkanlığı
görevlendirilmiştir.
—KOİ’nin 6.7.1994 tarihinde
yeniden düzenlenmesinden sonra söz konusu yükümlülükler Hazine
Müsteşarlığı Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğünce
yerine getirilmektedir.
3.9.1991 tarihinde anılan
iş, mevcut protokol hükümlerine göre ihale edilmiş ve 1.3.1992
tarihinde sözleşme akti yapılarak 27.3.1992 tarihinde işe
başlanılmıştır. Söz konusu projenin bir bölümünü
oluşturan “Deniz Yapıları”nın özel bilgi ve ihtisas gerektirmesi ve Türkiye’de ilk defa
gerçekleştirilecek olması nedeniyle ihale aşamasında deniz
yapıları konusunda ihtisas sahibi bağımsız firmalardan
bilgi alınmıştır. Denizaltı araştırmalar
için ise Deniz ve Oşinografi Dairesi Başkanlığına
danışılarak batimetrik haritalar temin edilmiş olup,
işlere başlanılmasını müteakip deniz
yapılarıyla ilgili olarak müşavirlik hizmetleri ihalesine
çıkılmış ve Müşavirlik Hizmetleri sözleşmesi
12.9.1994 tarihinde aktedilerek müşavirlik hizmetlerine
başlanılmıştır.
1996 yılı sonuna kadar
işin muhtevasındaki kara yapılarının %95’i
tamamlanmış olup deniz yapıları için imalat ve inşaat
işlerine başlanılmak üzeredir. Aralık 1996 tarihi
itibariyle yurt dışında üretilen denizaltı
borularının tamamı getirilmiş olup, 1997 yılı
içerisinde döşenmesi yapılacaktır. Söz konusu proje ile ilgili
ödemelerdeki dar boğazlar aşılarak Kamu Finansmanı Genel
Müdürlüğünce yeterli nakit akışı sağlanması
durumunda projenin 1997 yılı sonunda bitirilmesi
planlanmaktadır.
Konunun önem kazanması
üzerine Bakanlığımız bünyesinde KFGM’nin de
katılımıyla yapılan bir değerlendirme
toplantısında tesisin tamamlanmasından sonra, işletme ve su
satışı gibi hizmetlerin yürütülmesi alternatifleri
incelenmiş ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 89 uncu
maddesine istinaden, tesisin bu kanun kapsamından çıkartılarak
bir işletme sözleşmesi çerçevesinde (mülkiyeti DSİGenel
Müdürlüğünde kalmak kaydıyla) talipli bir şirkete
kiralanması alternatifi benimsenmiş ve bu konuda yapılacak ihale
hazırlık işlemlerinin DSİ Genel Müdürlüğünce
yürütülmesi kararlaştırılmıştır.
“Manavgat Çayı Su Temin
Projesi” kapsamında yapılmakta olan tesislerin mevcut sözleşme
hükümlerine göre aynı yüklenici tarafından tamamlandıktan sonra
tamamlanan tesislerin işletilmesi ve elde edilecek suyun pazarlanması
işlerinin, en çok 20 yıl süre ile kiralanması konusunda
yapılacak uluslararası ihalelerde 2886 sayılı Kanun
hükümlerinin uygulanmaması hakkında 13.12.1996 tarih ve 96/8938
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı istihsal edilmiş olup,
DSİGenel Müdürlüğünce ihaleye çıkış
hazırlıkları devam etmektedir. Söz konusu işle ilgili
önseçim ilanı Resmî Gazete’de yaynlanmış olup ilanla teklif sahiplerinin önseçim
başvurularını 31.3.1997 Pazartesi günü mesai bitimine kadar
yapmaları gerektiği bildirilmiştir.
Suyun pazarlanacağı
ülke ve su satış fiyatı, tesislerin işletilmesini belli bir
süre için üstlenecek firma tarafından yapılacak pazar
araştırması ve ticarî bağlantılar sonucunda
belirlenecektir.
Soru 3 :150 Milyon
ABDDolarının proje için harcandığı ididia
edilmektedir? Bu durum doğru mudur? Bu harcama projenin hangi bölümlerine
ne miktar ve ne oranda gerçekleştirilmiştir?
Cevap 3 :Söz konusu projenin,
projelendirme safhasında herhangi bir harcama
yapılmamıştır.
İnşaat safhasında
ise;
a) Kara yapıları için
:35 Milyon $’lık
b) Deniz yapıları için
:17 Milyon $’lık bir harcama yapılmıştır. Ancak
finansman yetersizliği nedeniyle ödeme yapılmamış olup,
deniz yapıları için yaklaşık 60 Milyon $’lık bir
harcama beklenmektedir.
Soru 4 : Proje hangi firma veya
firmalara yaptırılmıştır?
Cevap 4: “Manavgat Çayı Su
Temin Projesi Yapımı” işi, EMT-AYDINERAdi
Ortaklığı tarafından,
“Manavgat Çayı Su Temin
Projesi Deniz Yapıları Müşavirlik Hizmetleri” işi ise
Amerikan “INTEC Engineering, INC” firması tarafından
sürdürülmektedir.
Soru 5 : Proje şu anda hangi
durumdadır?
Cevap 5 : Projenin kara yapıları
tamamlanmış olup, deniz yapıları için imalat ve inşaat
işlerine başlanılmak üzeredir. Projenin 1997 yılı
sonunda bitirilmesi planlanmıştır.
2.—Burdur Milletvekili Yusuf Ekinci’nin, Isparta-Burdur Yolu Projesine
ilişkin sorusu ve Bayındırlık ve İskân Bakanı
Cevat Ayhan’ın cevabı (7/2157)
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki sorumun
Bayındırlık ve İskân Bakanı tarafından
yazılı olarak cevaplandırılması için gereğini
saygılarımla arz ederim. 24.2.1997
Dr.
Yusuf Ekinci
Burdur
“Gelincik Yolu”diye
adlandırılan ve mevcut uzunluğu 20-25 km. kısaltacak olan
Isparta-Burdur yolu ne zaman yapılacaktır? Proje hangi
aşamadadır?
T.
C.
Bayındırlık
ve İskân Bakanlığı
Basın
ve Halkla İlişkiler Müşavirliği 27.3.1997
Sayı
:B.09.0.BHİ.0.00.00.25/2-A/582
Konu :Burdur Milletvekili Yusuf
Ekinci’nin Yazılı Soru Önergesi.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
İlgi :T.B.M.M.’nin 3 Mart
1997 gün ve A.01.0.GNS.0.10.00.02-7/2157-5519/15638 sayılı
yazısı.
İlgi yazı ekinde
alınan, Burdur Milletvekili Yusuf Ekinci’nin “Isparta -Burdur Yolu
Projesi”ne dair Bakanlığımıza yönelttiği
yazılı soru önergesi incelenmiştir.
Soru :“Gelincik Yolu” diye
adlandırılan ve mevcut uzunluğu 20-25 km. kısaltacak olan
Isparta-Burdur yolu ne zaman yapılacaktır?Proje hangi
aşamadadır?
Cevap :Karayolları yol
ağındaki mevcut Isparta-Burdur yolu; yörenin arazi şartları
ve zemin yapısı göz önünde tutularak gerek etüt-proje ve gerekse
araştırma açısından uzun incelemeler sonucunda mühendislik
ve hizmet yönünden bölgeye en uygun güzergah olarak belirlenmesinden sonra
projelendirilerek yapılan bir Devlet yolumuzdur.
Yapılması istenen 21
km. uzunluğundaki Gökçebağ-Gelincik-Isparta yolu ise Karayolları
Genel Müdürlüğü yol ağında olmayıp Köy Hizmetleri yol
ağında bulunan bir yol olduğundan, bu yolun Köy Hizmetleri Genel
Müdürlüğü tarafından yapılması gerekmektedir.
Bilgilerinize arz ederim.
Cevat
Ayhan
Bayındırlık
ve İskân Bakanı
3. —İstanbul Milletvekili Bülent Akarcalı’nın,
belediyelerce konutlara satılan doğalgaz fiyatlarına
ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Recai
Kutan’ın yazılı cevabı (7/2160)
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki
sorularımın Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Sayın Recai
Kutan tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını
arz ederim.
Bülent
Akarcalı
İstanbul
Hükümet, BOTAŞ’ın,
doğalgaz satış fiyatının üst
sınırını belirleme yetkisini kaldırmış;
Bakanlığınız da belediyelerin konutlara
sattığı doğalgazı BOTAŞ fiyatının %70
fazlası ile satabilmelerine olanak sağlamıştır.
1. %70’lik oran hangi kritere
göre belirlenmiştir?
2. Bu tekelciliğin
yarattığı fahiş bir fiyat değil midir?
3. Başbakan tüp gaz
zammını geri alırken; siz de belediyelere % 70’lik zam yolunu
açan tebliğinizi yeniden gözden geçirmeyi düşünür müsünüz?
T.
C.
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon
Kurulu
Başkanlığı 26.3.1997
Sayı
:B.15.0.APK.0.23.300-440-4685
Konu :Yazılı Soru
Önergesi.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
İlgi
:TBMMBaşkanlığının
3.3.1997 tarih A.01.0.GNS.0.10.00.02-7/2160-5525 sayılı yazınız.
İstanbul Milletvekili
Sayın Bülent Akarcalı’nın tarafıma tevcih ettiği ve
Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 99 uncu maddesi gereğince
cevaplandırılması istenen 7/2160 esas no.lu yazılı soru
önergesi ile ilgili bilgiler hazırlanarak ekte sunulmuştur.
Bilgilerinize arz ederim.
M.
Recai Kutan
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanı
İstanbul Milletvekili
Sayın Bülent Akarcalı’nın Yazılı Soru Önergesi
(7/2160/5525)
Hükümet, BOTAŞ’ın
doğalgaz satış fiyatının üst
sınırını belirleme yetkisini kaldırmış;
Bakanlığınız da belediyelerin konutlara
sattığı doğalgazı BOTAŞ fiyatının % 70
fazlası ile satabilmelerine olanak sağlanmıştır.
Soru 1 :
%70’lik oran hangi kritere göre
belirlenmiştir?
Soru 2:
Bu tekelciliğin yarattığı
fahiş bir fiyat değil midir?
Cevap 1, 2:
397 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile doğalgazın Türkiye’de satış
fiyatını belirleme yetkisi BOTAŞ’a aittir.Ancak, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı, Kuruluş Kanununa istinaden, kamu yararı,
piyasa ihtiyaçları ve enerji kaynakları arasında fiyat dengesini
sağlamak üzere, enerji fiyatlarının alt ve üst
sınırını belirleme yetkisine sahiptir. Bu yetkiye
dayanarak, Danıştay 10 uncu Dairesince konuyla ilgili 1996/1
sayılı Tebliğin yürürlükten kaldırılması üzerine,
şehirlerde dağıtım şirketlerinin uygulayabilecekleri
satış fiyatı üst sınırı, 8 Şubat 1997 tarih
ve 22902 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1997/1
sayılı Tebliğ ile Bakanlığımızca yeniden
tespit edilmiştir.
Bu tebliğ ile
dağıtım şirketlerinin doğalgaz satış
fiyatlarını; konut, ticarethane ve meskenlerde, BOTAŞ’tan
alış fiyatının %70 fazlasını geçmeyecek
şekilde tespit edebilmeleri öngörülmüştür. Bu sınırın
belirlenmesinde, dağıtım kuruluşlarının
maliyetleri, yatırım ihtiyaçları ve alternatif yakıt
maliyetleri dikkate alınmıştır.
Diğer taraftan
BOTAŞ’ca; dağıtım şirketlerine doğalgaz
satış fiyatı ithalat şartları dikkate alınarak,
her üç ayda bir $ bazında belirlenmektedir. Bu nedenle
dağıtım kuruluşları, üç ay boyunca$ fiyatı sabit
kalsa da, kur değişimleri sebebiyle TL. olarak daha yüksek bir
fiyattan gaz almakta, ancak kur değişimlerinden kaynaklanan bu
artışları anında tüketiciye yansıtmaları,
işletme ve satış şartları açısından mümkün
olamamaktadır.
Bu çerçevede
dağıtım kuruluşlarına verilen üst sınır
marjında; dağıtım, yatırım ve maliyetlerinin
yanısıra, yukarıda açıklanan ortalama kur
değişiminin de göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
Diğer taraftan; enerji
pazarında kullanıcıya seçenek olabilecek yeterince yakıt
çeşidi bulunduğu dikkate alındığında,
dağıtım şirketlerinin üst fiyat
sınırının yukarıya çekilmesi, doğalgazı
diğer yakıtlarla rekabet edebilir bir fiyatla satmaları
gereğini ortadan kaldırmamaktadır.
Soru 3 :
Başbakan tüp gaz
zammını geri alırken; sözde belediyelere %70’lik zam yolunu açan
tebliğinizi yeniden gözden geçirmeyi düşünür müsünüz?
Cevap 3 :
Yukarıdaki
cevabımızda da belirtildiği üzere, tüm enerji
kaynaklarının alt ve üst sınır fiyat
sırnırlarının belirlenmesinde ana kriter; kamu yararı,
piyasa şartları ve enerji kaynakları arasında fiyat
dengesinin korunması olarak alınmakta ve maliyetler göz önünde
bulundurularak sınırlar belirlenmektedir. Serbest piyasa şartları çerçevesinde,
genelde dağıtım şirketleri tarafından belirlenen nihaî
enerji fiyatlarında, alternatif enerji kaynakları arasında
rekabet edebilme faktörünün göz önünde bulundurulması doğal olarak
ortaya çıkmaktadır. Bu çerçevede, yukarıda açıklanan
kriterlerle yayımlanan sözkonusu Tebliğin, değişen koşullara
göre revizyonu her zaman mümkün görülmektedir.
4.—İzmir Milletvekili Birgen Keleş’in, Gürcistan ile
yapılan elektrik satın alma sözleşmesine taraf olan Türk
firmasına ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M.
Recai Kutan’ın yazılı cevabı (7/2204) 3.3.1997
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki
soruların Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı tarafından
yazılı olarak yanıtlanmasını istiyorum.
Gereğini arz ederim.
Birgen
Keleş
İzmir
1. Gürcistan ile yapılan
elektrik satın alma sözleşmesinin Türk ortağı kimdir?
2. Bu ortağın,
TEAŞ’ın şimdiki genel müdürünün eskiden
çalıştığı şirket olduğu doğru mudur?
3. Söz konusu şirkete veya
şirketler topluluğuna sizin bir yakınınızın da
ortak olduğu doğru mudur?
4. Bu sözleşme hakkında
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu olumsuz ara rapor verdiği
halde ve TEAŞ Genel Müdüründen sözleşmenin imzalanmamasını
istemesine rağmen neden ısrar edilmiş ve sözleşme
imzalanmıştır?
T.
C.
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon
Kurulu
Başkanlığı 26.3.1997
Sayı
:B.15.0.APK.0.23.300-436-4666
Konu :Yazılı Soru
Önergesi.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
İlgi
:TBMMBaşkanlığının
10.3.1997 tarih A.01.0.GNS.0.10.00.02-7/5719 sayılı
yazınız.
İzmir Milletvekili
Sayın Birgen Keleş’in şahsıma tevcih ettiği 7/2204
esas no.lu yazılı soru önergesi ile ilgili bilgiler ekte
sunulmuştur.
Bilgilerinize arz ederim.
M.
Recai Kutan
Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanı
İzmir Milletvekili
Sayın Birgen Keleş’in Yazılı Soru Önergesi Cevabı
(7/2204-5625)
Soru 1. Gürcistan ile
yapılan elektrik satın alma sözleşmesinin Türk ortağı
kimdir?
Cevap 1. Gürcistan ile
yapılan elektrik satın alma sözleşmesinin Türk ortağı
Kalyon İnşaat ve Ticaret Kolektif Şirketi’dir.
Soru 2. Bu ortağın,
TEAŞ’ın şimdiki genel müdürünün eskiden
çalıştığı şirket olduğu doğru mudur?
Cevap 2. 19 Nisan 1996 tarihinde
Ana-Yol Hükümeti döneminde, TEAŞ Genel Müdürlüğüne atanan, Sayın
Afif Demirkıran bu göreve atanmadan önce en son Kalyon Dış
Ticaret A. Ş.’de Genel Müdürlük yapmıştır.
Soru 3. Söz konusu şirkete
veya şirketler topluluğuna sizin bir yakınınızın
da ortak olduğu doğru mudur?
Cevap 3. Kalyon İnşaat
ve Ticaret Kolektif Şirketinin TEAŞGenel Müdürlüğüne vermiş
olduğu dosya kayıtlarına göre ortakları Hasan ve Cemal
Kalyoncu olup, adı geçenlerle herhangi bir akrabalığım veya
yakınlığım yoktur.
Soru 4. Bu sözleşme
hakkında Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu olumsuz ara rapor
verdiği halde ve TEAŞ Genel Müdüründen sözleşmenin
imzalanmamasını istemesine rağmen neden ısrar edilmiş
ve sözleşme imzalanmıştır?
Cevap 4. Söz konusu ihale ile
ilgili olarak, TEAŞGenel Müdürlüğü ihaleleri yasal çerçeve içerisinde
yürütülmekte olup, İhalelerde Devletin menfaatleri ön planda
tutulmaktadır. Soruda konu edilen Başbakanlık Yüksek Denetleme
Kurulu Başkanlığının hazırladığı
“Ara Rapor” Bakanlığımıza iletilmemiştir.
Diğer taraftan, TEAŞ
Genel Müdürlüğü Satınalma ve İhale Komisyonu kararı ve
Ticaret Dairesi Başkanlığındaki sözleşme dosyası,
Yönetim Kuruluna gelmeden önce Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu
(YDK)uzmanlarının görüşlerine sunulmuş, YDK Uzmanları
gerekli incelemeleri tamamladıktan sonra yapılan işlemin,
TEAŞGenel Müdürlüğü Satınalma ve İhale Yönetmeliğine
uygunluğu konusundaki sözlü mutabakatını belirtmiştir. Bu
doğrultuda da konu Yönetim Kuruluna getirilerek karar
alınmış, bu karar doğrultusunda da 3.2.1997 tarihinde
enerji ithali sözleşmesi imzalanmıştır.
Konu, 13.3.1997 tarihinde TBMM
KİT Üst Komisyonunda da gündeme getirilmiş, burada da yapılan
işlemin uygun olduğu hususunda görüş birliğine
varılarak temenni gündemden çıkarılmıştır.
5. —Ağrı Milletvekili M.
Sıddık Altay’ın;
—
Ağrı İli ve İlçelerindeki elektrik kesintilerine,
—Şekerova
Barajı Projesine,
İlişkin
soruları ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Recai Kutan’ın
yazılı cevabı (7/2214, 7/2218)
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki sorumun Sayın Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanı tarafından sözlü olarak
cevaplandırılmasını arz ederim.
Saygılarımla.
M.
Sıddık Altay
Ağrı
Ağrı İlimiz ve ilçelerinde sık
sık elektrikler kesilmekte ve kısa sürede giderilememektedir.Ayrıca
voltaj düşüklüğü önemli bir sorun oluşturmaktadır.
Voltaj düşüklüğünün giderilmesi için ne gibi
çalışmalarınız vardır? Ağrı-Eleşkirt
enerji nakil hattının (ihalesi yapılmış olan)
inşaatına ne zaman başlanacaktır?
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki sorumun D.S.İ.’den
Sorumlu Devlet Bakanı tarafından sözlü olarak
cevaplandırılmasını arz ederim.
Saygılarımla.
M.
Sıddık Altay
Ağrı
Patnos İlçesi sınırlarında olan
Şekerova barajı projesi sulama amaçlı baraj olarak
düşünülmüştür. Bu projenin gerçekleşmesi halinde
yaklaşık 200 000 Dekar bir arazinin sulanabilmesi
sağlanacaktır.
Bu projeyle ilgili çalışmalar ne
aşamadadır?Ne zaman bitirmeyi planlıyorsunuz?
T.C. Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon Kurulu
Başkanlığı 26.3.1997
Sayı :
B.15.0.APK.0.23.300.439.4684
Konu
: Yazılı Soru Önergesi
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İlgi : a) TBMM
Başkanlığının 10 Haziran 1996 tarih ve
A.01.0.GNS.0.10.00.02.2251 sayılı yazısı.
b) TBMM Başkanlığının 7.3.1997
tarih ve A.01.0.GNS.0.10.00.02-5713 sayılı yazısı.
Ağrı Milletvekili Sayın M.
Sıddık Altay’ın tarafıma tevcih ettiği ve ilgi a’da
kayıtlı yazı ile Bakanlığıma gönderilen 6/225
2116 ve 6/230-2168 esas no.lu sözlü soru önergesi; 30 Ekim 1996 tarih ve
B.15.APK.0.23-300-1492-17170 sayılı yazımız ile Parlamento
İle İlişkilerden Sorumlu Devlet Bakanlığına
gönderilmiştir.
TBMMBaşkanlığından alınan ilgi
b’de kayıtlı yazıda ise, sözkonusu sözlü soru önergesini TBMM
İçtüzüğünün 98 inci maddesi gereğince üç birleşim içinde
cevaplandırılmadığı gerekçesiyle 7/2214 ve 7/2218 esas
no.lu yazılı soru önergesine çevrildiği
Bakanlığımıza bildirilmiştir.
Bahsekonu soru önergesi ile ilgili bilgiler
güncelleştirilerek ekte sunulmuştur.
Bilgilerinize arz ederim.
M.
Recai Kutan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Ağrı Milletvekili Sayın M. Sıddık Altay’ın
Yazılı Soru Önergeleri ve Cevapları (7/2214-7/2218)
Soru 1 (7/2214)
Ağrı İlimiz ve ilçelerinde sık
sık elektrikler kesilmekte ve kısa sürede giderilememektedir.
Ayrıca voltaj düşüklüğü önemli bir sorun
oluşturmaktadır.
Voltaj düşüklüğünün giderilmesi için ne gibi
çalışmalarınız vardır? Ağrı-Eleşkirt
enerji nakil hattının (ihalesi yapılmış olan)
inşaatına ne zaman başlanacaktır?
Cevap :
TEAŞ Genel Müdürlüğü’nce Kuzeydoğu
Anadolu Bölgesinde; halen 380 kV Keban-Erzurum ve Erzurum-Horasan Enerji Nakil
Hatları ile 380 kV Erzurum-2 Trafo Merkezi tesis aşamasında olup
1997 yılı sonlarında çalışmaların bitirilmesi planlanmaktadır.
Bu tesislerin tamamlanmasını müteakip Erzurum-2 TM’nin ilk
aşamada 154 kV’la enerjilendirilmesi ile bu yöredeki elektrik kalitesi
önemli ölçüde iyileştirileceğinden gerilim düşümü sorunu ortadan
kalkacaktır.
Aynı bölge içerisinde yeralan Ağrı
İli iletim şebekesi ile ilgili TEDAŞ Genel Müdürlüğü’nce
1997 yılı Yatırım Programı çerçevesinde Ağrı
İli elektrik şebekesi tesis çalışmaları devam etmekte
ve %95 seviyesinde tamamlanmış bulunmaktadır. Bugüne kadar alınan
tedbirlerle dağıtım tesislerinden kaynaklanan gerilim
düşümü problemi ortadan kaldırılmış, ancak şehir
şebekesindeki yoğun çalışmalar nedeniyle zaman zaman
elektrik kesintileri meydana gelmiştir. 1997 yılında
Ağrı elektrik şebekesi için ayrılan 40 Milyar TL ödenekle
tesis tamamlanacak ve elektrik
kesintileri ortadan kalkacaktır.
Yatırım programı kapsamında bulunan
ve 1995 yılında tesisleri tamamlanan 33 kV’luk, 3/0 AWG iletkenli
Ağrı TM-Tutak ve Ağrı TM-Diyadin enerji nakil hatları
yardımıyla Hamur, Tutak, Taşlıçay ve Diyadin
İlçelerinin, 1996 yılında tesisi tamamlanan 33 kV, 3/0 AWG, 35
km karakteristikli Ağrı TM-Eleşkirt E.N.H.’nın
enerjilenmesi ile de Eleşkirt’in sağlıklı ve kesintisiz
olarak beslenmesi sağlanmıştır.
Doğubeyazıt ve Taşlıçay
İlçelerinin 1995 yılında yapılan şehir şebekeleri
ihalelerinin sonradan iptal edilmesi üzerine yeni bir hazırlık
dönemine girilmiş ve bu ilçeler için yeniden tesis ihaleleri
yapılmıştır. Ayrıca, projeleri hazır olan Patnos,
Diyadin, Hamur, Eleşkirt ve Tutak İlçelerimizin elektrik
şebekelerinin de tesis ihaleleri gerçekleştirilmiştir. 1997
yılı yatırım programı kapsamında; Patnos
İlçesi şehir şebekesi için 50 Milyar TL, Diyadin İlçesi
şehir şebekesi için 25 Milyar TL, Hamur İlçesi şebekesi
için 15 Milyar TL, Eleşkirt İlçesi şehir şebekesi için
15Milyar TL, Tutak İlçesi
şehir şebekesi için 15 Milyar TL, Taşlıçay İlçesi
şehir şebekesi için ise 30 Milyar TL ödenek
ayrılmıştır. Ödenekler çerçevesinde yapılacak
yatırımlarla Ağrı İlindeki şebekelerin elektrik
sorunları büyük ölçüde ortadan kaldırılmış
olacaktır.
Şikâyete konu olan gerilim düşümünün en önemli
nedenlerinden biri de özellikle kış aylarında 154 kV’luk nominal
gerilimin yer yer 100-120 kV mertebesinde verilebilmesidir. Bu sorunla ilgili
kalıcı çözüm ise TEAŞ Genel Müdürlüğünce tesisi planlanan
ve bazılarının yapımına başlanan 380 ve 154
kV’luk iletim tesislerinin tamamlanarak servise alınması ile mümkün
olabilecektir.
Soru 1 (7/2218) :
Patnos İlçesi sınırlarında olan
Şekerova Barajı projesi sulama amaçlı baraj olarak
düşünülmüştür. Bu projenin gerçekleşmesi halinde
yaklaşık 200 000 dekar bir arazinin sulanabilmesi
sağlanacaktır.
Bu projeyle ilgili çalışmalar ne
aşamadadır? Ne zaman bitirmeyi planlıyorsunuz?
Cevap :
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce I
inci derecede Kalkınmada Öncelikli İller arasında bulunan
Ağrı İlinde Patnos II nci Merhale Projesi kapsamında
yeralan Badişan deresi üzerinde inşa edilecek olan Şekerova
Barajında depolanacak 79, 5 milyon m3 su ile ovada 18 457 hektar
alanın sulanması planlanmıştır. Ancak DSİ Genel
Müdürlüğü 1997 Yılı Yatırım Programına
alınamayan söz konusu proje için; yörede sulama suyuna duyulan ihtiyaç ve
sosyo-ekonomik nedenlerden dolayı 10 Mart 1997 tarih ve
B.15.1.DSİ.0.65.01.00.33.991 sayılı yazı ile 1997
yılı Yatırım Programına alınması hususunda Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı nezdinde tekrar
girişimde bulunulmuştur.
Projenin birinci merhalesi olan Patnos Barajı ve
sulaması inşa edilerek işletmeye alınmıştır.
6.—Bursa
Milletvekili Hayati Korkmaz’ın, Bursa İlinin hastane ihtiyacına
ilişkin sorusu ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Necati
Çelik’in yazılı cevabı (7/2242)
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına
Aşağıdaki sorularımın
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sayın Necati Çelik
tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını
saygılarımla arz ederim. 6.3.1997
Hayati
Korkmaz Bursa
Bursa İlinin bugünkü ihtiyacına cevap
verebilmesi için ikinci bir hastane yapılması
kaçınılmazdır. Mevcut hastanenin gerek kapasite
yetersizliğinden gerekse donanım eksikliğinden bugün
yüzmilyarlarca liralık hizmet hastane dışından
alınmaktadır.
1.İkinci S.S.K Hastanesinin ne zaman
tamamlanması düşünülmektedir?
2. Mevcut hastanenin donanım eksikliği
kapasitesini iyileştirmek için ne gibi yatırımlar
planlanmaktadır?
3.Özellikle Bursa’nın ilçelerindeki
hastaların ilçe Devlet hastanelerinden yararlanmaları ve ilaç ihtiyaçlarını
kendi ilçelerinden temin etmeleri için ne gibi çalışmalar
yapılmaktadır?
T.C. Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sosyal
Güvenlik Kuruluşları Genel
Müdürlüğü 27.3.1997
Sayı :
B.13.0.SGK.0.13.00.01/2272.008333
Konu
: Yazılı Soru Önergesi
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İlgi : 12.3.1997 tarih ve
A.01.0.GNS.0.10.00.02.5772 sayılı yazınız.
Bursa Milletvekili Hayati Korkmaz tarafından
hazırlanan “Bursa İlinin hastane ihtiyacına ilişkin” 7/2242
Esas No.lu yazılı soru önergesi Bakanlığımca
incelenmiştir.
Sosyal Sigortalar Kurumunun; 1997 Yılı
Yatırım Programında öncelikli projeler arasında yeralan
Bursa İline 400 yataklı hastane yapımı işinin proje ve
keşif çalışmaları sürdürülmekte olup,
çalışmaların tamamlanmasından sonra ihalesi gerçekleştirilecektir.
Kurumun Bursa Hastanesi, bölge hastanesi
kapsamında olup, Sosyal Sigortalar Kurumu Yönetim Kurulunun 26.12.1996
tarihli ve 4736 sayılı kararı ile yürürlüğe konulan
Standart Tıbbi Cihaz ve Alet Listesinde, bölge hastanelerinin muhtelif servislerine
verilmesi öngörülen tıbbi alet ve cihazlar belirtilmiştir. Bu
nedenle, bölge hastanesi kapsamındaki sağlık tesislerinin
malzeme talepleri ve tıbbi cihaz ve alet donanımlarının
sözkonusu liste esas alınmak suretiyle karşılanması
cihetine gidilmektedir.
Diğer taraftan; sigortalılar ile hak
sahiplerinin muayene ve tedavilerinin sağlanması amacıyla
Bakanlığımız ile Sağlık Bakanlığı
arasında 16.1.1997 günlü protokol imzalanmış ve Bursa
İlinde Kurum sağlık tesislerinin bulunmadığı
İnegöl, M. Kemalpaşa, Orhangazi, Mudanya, Harmancık, Karacabey
İlçelerinde Devlet Hastaneleri sözkonusu protokol kapsamına
alınmıştır.
Sosyal Sigortalar Kurumu sağlık tesislerinin
bulunduğu ilçelerde, sigortalılar ile hak sahiplerinin ve aylık
alanların ilaç ihtiyacı Kurumca, sağlık tesislerinin
bulunmadığı ilçelerde ise anlaşmalı eczaneler
vasıtasıyla karşılanmaktadır.
Bilgilerinize arz ederim.
Necati
Çelik Çalışma veSosyal
Güvenlik Bakanı
TUTANAĞIN SONU