DÖNEM : 22 CİLT : 1 YASAMA YILI : 1
T. B. M. M.
TUTANAK DERGİSİ
6 ncı Birleşim
3 . 12 . 2002 Salı
İ Ç İ N D E K İ L E R
Sayfa
I.- GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
II.- GELEN KÂĞITLAR
III.- BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI
A) GÜNDEMDIŞI KONUŞMALAR
1.- İstanbul Milletvekili Gürsoy Erol'un, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
2.- İstanbul Milletvekili Lokman Ayva'nın, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
3.- Bursa Milletvekili Ali Dinçer'in, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
B) GENSORU, GENEL GÖRÜŞME, MECLİS SORUŞTURMASI VE MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGELERİ
1.- Çanakkale Milletvekili İsmail Özay ve 22 arkadaşının, Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununun uygulamalarının değerlendirilmesi ve Çanakkale Savaşını anma etkinlikleri konusunda alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin ö-nergesi (10/1)
2.- Edirne Milletvekili Rasim Çakır ve 32 arkadaşının, Ergene Nehrindeki kirliliğin ve çevreye etkilerinin araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/2)
3.- Çanakkale Milletvekili Ahmet Küçük ve 23 arkadaşının, Bozcaada ve Gökçeada'nın sorunlarının araştırılarak ekonomik ve sosyal gelişmelerini sağlamak için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/3)
IV.- SEÇİMLER
A) KOMİSYONLARA ÜYE SEÇİMİ
1.- Anayasa; Adalet; Millî Savunma; İçişleri; Dışişleri; Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm; Çevre; Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler; Tarım, Orman ve Köyişleri; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji; Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme; Dilekçe; Plan ve Bütçe; Kamu İktisadî Teşebbüsleri; İnsan Haklarını İnceleme Komisyonlarına üye seçimi
I. – GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
TBMM Genel Kurulu saat 15.00'te açıldı.
TBMM Başkanı Bülent Arınç'ın, Hindistan Parlamentosu Halk Temsilcileri Meclisi Başkanı Manohar Joshi'nin davetine icabet etmek üzere, beraberinde bir Parlamento heyeti olduğu halde, Hindistan'a resmî ziyarette bulunmasına ilişkin Başkanlık tezkeresi kabul edildi.
Başbakan Abdullah Gül tarafından kurulan Bakanlar Kurulunun, elektronik cihazla yapılan oylama sonucunda, 170 ret oyuna karşılık 346 oyla güvenoyu aldığı açıklandı.
Başbakan Abdullah Gül, güvenoyu nedeniyle bir teşekkür konuşması yaptı.
Başkanlık Divanı üyelikleri için yapılan seçim sonucunda:
Başkanvekilliklerine;
AK Parti Grubundan;
Ankara Milletvekili İsmail Alptekin'in,
Kahramanmaraş Milletvekili Nevzat Pakdil'in,
Kayseri Milletvekili Sadık Yakut'un,
Kâtip Üyeliklere;
AK Parti Grubundan;
Çanakkale Milletvekili Mehmet Daniş'in,
Karaman Milletvekili Mevlüt Akgün'ün,
Ordu Milletvekili Enver Yılmaz'ın,
Samsun Milletvekili Suat Kılıç'ın,
CHP Grubundan;
Bilecik Milletvekili Yaşar Tüzün'ün,
Çanakkale Milletvekili Ahmet Küçük'ün,
İzmir Milletvekili Türkân Miçooğulları'nın
İdare Amirliklerine;
AK Parti Grubundan;
Adana Milletvekili Abdullah Çalışkan'ın,
Trabzon Milletvekili Kemalettin Göktaş'ın,
CHP Grubundan;
Manisa Milletvekili Mustafa Erdoğan Yetenç'in,
Seçildikleri açıklandı.
3 Aralık 2002 Salı günü saat 15.00'te toplanmak üzere, birleşime 16.40'ta son verildi.
Bülent Arınç
Başkan
Mehmet Daniş Suat Kılıç
Çanakkale Samsun
Geçici Kâtip Üye Geçici Kâtip Üye
No. : 3
II. – GELEN KÂĞITLAR
2.12.2002 PAZARTESİ
Yazılı Soru Önergeleri
1.- İstanbul Milletvekili Azmi Ateş'in, Pamukbank ve TMSF'na devredilen diğer bankalara ilişkin Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısından (Abdüllatif Şener) yazılı soru önergesi (7/6) (Başkanlığa geliş tarihi : 28.11.2002)
2.- İstanbul Milletvekili Azmi Ateş'in, Pamukbank'ın Yapı Kredi Bankası ile birleşmesine izin verilmemesinin nedenlerine ve Pamukbank'ın TMSF'na devredilmesiyle ilgili bazı iddialara ilişkin Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısından (Abdüllatif Şener) yazılı soru önergesi (7/7) (Başkanlığa geliş tarihi : 28.11.2002)
3.- İstanbul Milletvekili Azmi Ateş'in, Çukurova Grubunun borçlarına, Pamukbank'ın TMSF'na devrine ve Yapı Kredi Bankası ile birleşmesine izin verilmemesine ilişkin Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısından (Abdüllatif Şener) yazılı soru önergesi (7/8) (Başkanlığa geliş tarihi : 28.11.2002)
4.- İstanbul Milletvekili Azmi Ateş'in, BDDK'nın Pamukbank hakkındaki bilgilendirme raporuna ilişkin Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısından (Abdüllatif Şener) yazılı soru önergesi (7/9) (Başkanlığa geliş tarihi : 28.11.2002)
No. : 4
3.12.2002 SALI
Sözlü Soru Önergeleri
1.- Malatya Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nun, 57. Hükümet döneminde afet kapsamına alınan yerler ile uygulamada ayrımcılık yapıldığı iddialarına ilişkin Bayındırlık ve İskân Bakanından sözlü soru önergesi (6/1) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
2.- Konya Milletvekili Atilla Kart'ın, doğrudan gelir desteği ödemelerine ve çiftçi borçlarına ilişkin Başbakandan sözlü soru önergesi (6/2) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
3.- Adana Milletvekili Tacidar Seyhan'ın, sigorta eksperliği sınavı ile ilgili bazı iddialara ilişkin Devlet Bakanından (Ali Babacan) sözlü soru önergesi (6/3) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
Yazılı Soru Önergeleri
1.- Batman Milletvekili M. Nezir Nasıroğlu'nun, Batman İlindeki çeşitli sorunlara ve projelere ilişkin Başbakandan yazılı soru önergesi (7/10) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
2.- Tekirdağ Milletvekili Enis Tütüncü'nün, Kınalı Ayrımı -Tekirdağ bölünmüş yol projesine ilişkin Ulaştırma Bakanından yazılı soru önergesi (7/11) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
Meclis Araştırması Önergeleri
1.- Çanakkale Milletvekili İsmail Özay ve 22 Arkadaşının, Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununun uygulamalarının değerlendirilmesi ve Çanakkale Savaşını anma etkinlikleri konusunda Anayasanın 98 inci, İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri uyarınca bir Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/1) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
2.- Edirne Milletvekili Rasim Çakır ve 32 Arkadaşının, Ergene Nehrindeki kirliliğin ve çevreye etkilerinin araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Anayasanın 98 inci, İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri uyarınca bir Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/2) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
3.- Çanakkale Milletvekili Ahmet Küçük ve 23 Arkadaşının, Bozcaada ve Gökçeada'nın sorunlarının araştırılarak ekonomik ve sosyal gelişmesini sağlamak için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Anayasanın 98 inci, İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri uyarınca bir Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/3) (Başkanlığa geliş tarihi : 29.11.2002)
BİRİNCİ OTURUM
Açılma Saati : 15.00
3 Aralık 2002 Salı
BAŞKAN : Bülent ARINÇ
KÂTİP ÜYELER : Suat KILIÇ (Samsun), Yaşar TÜZÜN (Bilecik)
BAŞKAN - Türkiye Büyük Millet Meclisinin 6 ncı Birleşimini açıyorum.
Toplantı yetersayısı vardır, görüşmelere başlıyoruz.
Sayın milletvekilleri, gündeme geçmeden önce, üç arkadaşıma gündemdışı söz vereceğim.
Belki ilk uygulama olacak, o bakımdan arz ediyorum: Konuşma süreleri 5'er dakikadır. Hükümet bu konuşmalara cevap verebilir. Hükümetin cevap süresi 20 dakikadır.
Gündemdışı ilk söz, Dünya Özürlüler Günü dolayısıyla söz isteyen İstanbul Milletvekili Sayın Gürsoy Erol'a aittir.
Buyurun Sayın Erol. (Alkışlar)
III.- BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI
A) GÜNDEMDIŞI KONUŞMALAR
1.- İstanbul Milletvekili Gürsoy Erol'un, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
GÜRSOY EROL (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Dünya Özürlüler Günü dolayısıyla gündemdışı söz almış bulunuyorum; Yüce Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.
Bizler, yoğun ve yorucu bir seçim kampanyası sonucu, Yüce Milletimizin teveccühü neticesinde seçilmiş ve temsilcileri olarak buraya gelmiş olan milletvekilleriyiz; dolayısıyla, görevimiz, halkımızın istek ve beklentilerine cevap vermek, onları mutlu etmek.
Yaptığımız seçim çalışmalarımızda dikkatimizi çeken, aziz milletimizin siyaset ve siyasetçiye karşı endişeli bakışı ve bunun düzeltilmesi, sanıyorum, 22 nci Dönem değerli milletvekillerini bekleyen en önemli problemlerden birisi olarak karşımıza çıktı; ancak, 3 Kasım sonrası gerek basın gerek piyasalar gerekse Meclisimizde oluşan olumlu hava neticesinde umutlar artmış ve milletimizde yüzler gülmeye başlamıştır. Bu nedenle, hem iktidar hem muhalefet milletvekillerine büyük görevler düşmekte, bu uzlaşı ortamını devam ettirerek, milletimizin beklentisi olan yasa ve çalışmaları hızlandırmak, yapacağı faaliyetlerde 58 inci cumhuriyet hükümetinin işlerini kolaylaştırmak, sanıyorum, hepimizin bu noktadaki görevleri arasında olacaktır.
Sizlere, umutların arttığı bugünlerde Yüce Meclisimize gözlerini dikmiş ve büyük beklentiler içinde olan büyük bir camiadan söz etmek istiyorum. Bu topluluk, sayıları ülkemizde 7 000 000-8 000 000'u bulan ve temsilcilerinin Mecliste bulunması dolayısıyla umutlanan özürlüler topluluğu. Engelli vatandaşlarımızın sayısı, Türkiye nüfusunun yüzde 10-12'sini oluşturmasına rağmen, hâlâ, yaşam standartlarının, bırakın dünyayı, Türkiye standartlarına bile henüz ulaşamamış olması, zannediyorum, ülkemiz açısından üzüntü verici bir olaydır.
Ekonomik sıkıntılar içindeki birçok engelli vatandaşımız evlerinden dışarı çıkamamakta, evlerinden dışarı çıkanlar da, maalesef, engel gruplarına göre yaşadığı sıkıntılardan dolayı, yaşadığı zorluklardan dolayı, çıktığına pişman olmaktadır.
Ülkemizdeki işsizlik problemi özürlüler camiasını da fazlasıyla etkilemekte, mevcut eksik ve çelişkili yasalardan dolayı, sağlıklı insanlara göre çok daha fazla sıkıntılar içerisinde bulunan özürlü arkadaşlarımız, bu sıkıntıları daha fazla yaşamaktadır.
Ciddî sağlık ve eğitim problemleri de yaşayan engelli vatandaşlarımız, aslında kimseye muhtaç olmadan ayakları üzerinde durmayı, onurlu bir hayat sürmeyi, üretken birey haline gelmeyi ve en önemlisi geleceğe umutla bakmayı arzulamaktadır.
Çeşitli uluslararası şirketlerin kendi ülkelerindeki giriş çıkışlarını engelliler için uygun hale getirdiklerini yakinen biliyoruz; ama, aynı uluslararası şirketlerin Türkiye'deki şubelerinde, maalesef, engellilerin giriş ve çıkışlarında aynı hassasiyeti göstermemiş olmaları, buna riayet etmemeleri, hem ülkemiz hem bu şirketler adına üzüntü vericidir.
Değerli milletvekillerimizin, tüm halkımızın problemlerine çare ararken, fert fert, özellikle özürlüleri ilgilendiren yasalar ve projeler üzerinde de çalışmalar yapması ve çözümler üretmesinin, engelli insanların topluma kazandırılmasında çok önemli bir yeri olduğu inancındayım. Ayrıca, her sağlıklı insanın birer potansiyel özürlü adayı olduğu, maalesef, unutulmaması gereken bir gerçektir.
Söz gelmişken, hükümetimize, başta Değerli Başbakanımız olmak üzere, tüm değerli bakanlarımıza, hükümet programında ayırmış oldukları yerden ve bundan sonraki hassasiyetlerinden dolayı da, özürlüler camiası adına teşekkürlerimi arz etmek istiyorum ve orada kullanmış oldukları ifadenin de altını özellikle çizmek istiyorum: Hiçbir vatandaşımıza, özründen veyahut herhangi bir engelinden dolayı ayırımcılık yapılmaması hususunda hükümet programımızda yer alan ifadenin öneminden dolayı da ayrıca teşekkür ediyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Erol, süreniz bitti; lütfen, konuşmanızı toparlayın.
GÜRSOY EROL (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.
Mensubu bulunduğum Adalet ve Kalkınma Partisinin başta Sayın Genel Başkanı olmak üzere, her ferdinin ve yeni kurulan 58 inci hükümetin özürlüler konusundaki hassasiyetini ve desteğini, bu anlamlı gün dolayısıyla bir kez daha hatırlatıyorum ve şahsım adına konunun takipçisi ve teşvikçisi olacağımı engelli kardeşlerimiz adına bildirirken, bu vesileyle, aziz milletimizin ve siz değerli vekillerinin yaklaşan ramazan bayramını kutluyor, hepinize saygılar sunuyorum. (Alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Erol.
Gündemdışı ikinci söz, yine Dünya Özürlüler Günü dolayısıyla söz isteyen İstanbul Milletvekili Lokman Ayva'ya aittir.
Buyurun Sayın Lokman Ayva. (Alkışlar)
2.- İstanbul Milletvekili Lokman Ayva'nın, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
LOKMAN AYVA (İstanbul) - Sayın Başkan ve aziz milletimin değerli vekilleri; bugün, 3 Aralık Dünya Özürlüler Günü, o nedenle gündemdışı söz almış bulunuyorum; bütün Yüce Meclisimizin üyelerine saygılarımı sunuyorum.
Biz özürlüler, ülkemizde bir dönemin kapandığına ve yeni bir dönemin başlayacağına inanıyoruz. Bu dönemde büyük değişmelerin, büyük gelişmelerin olacağını ümit ediyoruz. Bu gelişmelerin, eğitim, sosyal hayat, istihdam, hukuk, teknoloji, spor, sanat, fiziksel çevre, ekonomik sıkıntılar ve bütün sosyal alanları içereceği ümidindeyiz. Bu gelişmeler, bu alanlarda yapılacak çalışmalar, özürlülerin en temel üç sorununun çözümü olacaktır.
Birincisi, dünyanın belli bir insana göre düzenlenmiş olmasından dolayı sistemin dışında kalan özürlü insanlarımızla sistem arasında -yani, fiziksel, sosyal, iktisadî ve siyasî sistem arasında- köprüler kurulacaktır.
İkincisi "özürlü âcizdir" şablonu, imajı veya paradigmasının çözümü olacaktır; çünkü, bu paradigma nedeniyle, aileler özürlü çocuklarının bir şey yapabileceğine inanmıyor, işverenler özürlünün çalışabileceğine inanmıyor ve işe almıyor, eğitimciler eğitim görebileceğine inanmıyor ve eğitime kabul etmiyor.
Üçüncü en temel sorun ise, özürlü vatandaşların, hem sistem dışında kalmaktan hem de âciz olarak algılanmaktan doğan, kendilerine olan özgüvenlerini kaybetmeleri ve dar bir alana kendilerini hapsetmeleridir. Bu da, yine, yukarıda belirttiğimiz alanlarda yapılacak çalışmalar ve doğacak gelişmeler nedeniyle ortadan kalkacaktır.
Sayın Başkan ve aziz milletimizin değerli vekilleri; Türkiye'de başlayan bu değişim, artık şu ilkeyi hem özümsememiz hem hissetmemiz hem de uygulamamız noktasında önemli olacaktır diye düşünüyorum: Ülkemizde hiç kimseye bedensel veya zihinsel özürleri nedeniyle ayırımcılık yapılmasına izin verilmemelidir. Ve artık ülkemizde "sağlama bile iş yok ki" veya "bu yollarda sağlamlar bile yürüyemiyor ki" ya da "sağlamların bile eğitim alamadığı" gibi ifadeler olmamalıdır, duyulmamalıdır; çünkü, hepimiz, bu hizmetlerden yararlanmaya, en az diğer insanlarımız kadar, en az özürlü veya özürsüz insanlarımız kadar layıkız ve bu hizmetleri almak istiyoruz. (AK Parti sıralarından alkışlar)
Bizim sizlerden ve aziz milletimizden sırasıyla üç talebimiz var: Birincisi, özürlülere, bir zerre miktarı kadar da olsa, kalbinizde yer ayırmanız; eğer daha başka bir şey yapabilme imkânınız varsa, gittiğiniz yerlerde milletimizle sohbetlerinizde doğruların anlatılması; eğer daha da imkân varsa, çözümler konusunda aktör olunması. Ben, bu hizmetleri, hem milletimizin hem de sizlerin vereceğine -herhangi bir ideolojik, siyasî ayırım gözetilmeksizin- kesinlikle inanıyorum; çünkü, bu, bir insanlık meselesidir; bu, bir gelecek meselesidir.
Bütün özürlü arkadaşlar olarak, şu cümleyi, inanarak ve hissederek söylüyoruz; geleceğin Türkiyesini, ister özürlü olsun ister özürsüz, beraber kuracağız.
Hepinize çok teşekkür ediyorum. (Alkışlar)
BAŞKAN - Sayın Lokman Ayva, çok teşekkür ederim.
Gündemdışı üçüncü söz, yine aynı konuda söz isteyen Bursa Milletvekili Ali Dinçer'e aittir.
Buyurun Sayın Dinçer. (Alkışlar)
3.- Bursa Milletvekili Ali Dinçer'in, Dünya Özürlüler Günü münasebetiyle gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı
ALİ DİNÇER (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Özürlüler Gününde anmak durumunda olduğumuz, sorunlarını tartışmak durumunda olduğumuz çok değerli engelli yurttaşlarım; Cumhuriyet Halk Partisi adına hepinize sevgi ve saygılarımı sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
Değerli milletvekilleri, geçmiş dönemlerde de, özürlü, engelli yurttaşlarımızla ilgili, Meclisimizde pek çok konu ele alındı; ama, hâlâ, birikmiş ve halledilmesi gereken sorunlar var. Bunlarla ilgili görüşlerimi size aktarmak istiyorum.
Geçen dönem Meclis gündeminde olup, sonuçlandırılamayan özürlüler yasa tasarısının, tarafların da katılımıyla, derhal, yeniden ele alınması gerekir. Kadük olan bu tasarıya, IMF engeli nedeniyle çıkarılan malî bölüm de dahil edilmeli, tasarı, ihtiyaçları karşılacak bir hale getirilerek, bir an önce yasalaştırılmalıdır.
2022 sayılı, yaşlılar, maluller ve engellilerle ilgili Yasada belirtilen 3 aylık maaşın, engelliler lehine, makul ölçülerde artırılması gerekir. Engellilerle ilgili kentsel altyapı, kent mobilyaları konularında Türk Standartları Enstitüsü standartlarına uygun uygulamaların yerine getirilmesi kamu yönetimince titizlikle izlenmelidir. 571, 572, 573 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerle getirilen düzenlemelerin de bir an önce özürlüler yasa tasarısı kapsamına alınarak yasalaştırılmasında büyük yarar vardır.
Ülkemizdeki özürlü sayısının tespiti de önemli bir sorundur. Bu konuda, Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı ve Devlet İstatistik Enstitüsünün, özürlüler veri tabanının sağlıklı bir şekilde bir an önce oluşturulması çalışmasını yapmaları gerekir. Sağlıklı veri tabanı olmadan, önlem almak, proje, model geliştirmek çok zordur.
Eldeki kaba bilgilere göre, nüfusumuzun yüzde 10 ilâ yüzde 12'si, yani 7 000 000-8 000 000'u engelli yurttaşlarımızdan oluşmaktadır. Bu, çok yüksek bir orandır. Gelişmiş ülkelerle kıyaslandığı zaman, özellikle olağanüstü derecede yüksek bir oran olduğu hemen görülüyor. Bu özürlü yurttaşlarımızın, engelli çocuklarımızın, devletin verilerine göre, ancak yüzde 2,7'si özel eğitim olanaklarından yararlanabilmektedir. Özel eğitim kurumlarının kapasitelerinin çok altında çalıştıkları da ayrı ve acı bir gerçek. Bunun temel nedeni, ailelerin koruma, utanma duygularıyla engelli çocuklarını saklamalarıdır. Bu nedenle, önce, ailelerin bilinçlendirilmesi çalışmasını, gezgin öğretmen, sosyal danışman kadrolarıyla bir an evvel yapmak gerekir. Bu ve benzeri çalışmaların öncelikle belirlenecek pilot bölgelerde yapılması, tespit edilen eksikliklerin de zaman içinde giderilmesiyle yurt sathında genelleştirilmesi gerekir. Burada da eğitimin mesleğe yönelik olması, engellilerimize uygun meslekler kazandıracak şekilde planlanması yararlı olur.
Engellilerin kamu ve özel sektörde istihdamı için yasal olarak ayrılan yüzde 3'lük kontenjan, yüzde 10'luk engelli nüfusun ihtiyacını karşılamaktan uzaktır. Kamuda bile bu oran yüzde 0,7'yi geçmemektedir, özel sektörde daha da düşüktür. Bu konudaki temel zaaf, denetim eksikliğimizdir. Karar ve uygulamalarla, eksiklik İş-Kur tarafından hemen giderilebilir, yeter ki sıkı bir şekilde izlensin.
Bu arada yapılması gereken bir çalışma, sağlıklı veri tabanına dayalı olarak engellilerin yapabilecekleri işlerle ilgili analitik bir değerlendirme projesidir. Engellilerin mesleğe yönelik eğitim, rehabilitasyon programları bu projeye göre yeniden belirlenmelidir. Yürürlükteki yasa ve yönetmeliklerde var olan meslek alanları teknolojik gelişmeler nedeniyle çok sayıda artmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN- Sayın Dinçer, lütfen, konuşmanızı tamamlayınız.
ALİ DİNÇER (Devamla)- Örneğin, bilişim sektörü, engelliler için, özellikle büro işlerinde çok sayıda çalışma alanı yaratmış ve onların çalışabilecekleri hale getirmiştir.
Konfeksiyon, trikotaj elektronik gibi alanlarda korumalı işyerleri için özel destekler sağlanabilir. Bu konuda, sivil toplum kurumları, özel sektör, kamu sektörü, hayırsever vatandaş işbirliği sağlıklı projelerle geliştirilebilir.
Engellilerimizi, toplumun eşit haklara sahip bireyleri olarak görüp, toplumsal, kültürel, sanatsal, sportif yaşam boyutlarının tümünde aktif hale gelmelerini sağlamak için, her yaştan tüm toplumumuzun bilinçlendirilmesi gerekir. Tüm eğitim kurumları için özel programlar hazırlanıp, yasal yaptırım güvencesiyle uygulanmalıdır.
Engelliler için en etkin çalışmaları belediyeler yapabilir. Bu nedenle de, bazı yasal düzenlemeler yapmalı, belediyelere olanak ve yetki imkânları sağlanmalı.
Engellilerin önemli sorunlarından biri de, sağlık hizmetlerinden yeterince yararlanamamaları. Bunun için, ek destek hizmet birimlerinin, sağlık kurumlarında, belediyelerde oluşturulması gerekir. Engellilerin sayısının azalması için, doğum öncesi, sırası ve sonrasında yeterli sağlık hizmetlerinin verilebilmesi gerekir; böyle olursa, görme engellilerin yüzde 60 azalacağı bir bilimsel gerçektir.
Değerli arkadaşlarım, engellilerin sayısının artmasında önemli konulardan biri, toplumun özürlü olduğu bir alan; trafik kazaları... Her yıl, onbinlerce insanımızı trafik kazalarında kaybediyoruz ve yaralananlar da fiziksel ve zihinsel olarak özürlü hale geliyor. Bu konuda yapılması gereken çalışmalar hâlâ vardır ve Türkiye Büyük Millet Meclisi, bu dönemde bu konuyu da ele alırsa, engellilerin sayısının azalmasına büyük katkıda bulunur.
Ayrıca, yasal önlemlerle olmasa bile, toplumu bilinçlendirerek, engellilerin sayısının azaltılması için, akraba evliliğinin ortadan kalkması gerekiyor, mümkün olduğu kadar azaltılması gerekiyor. Bu, tarih boyunca insanoğlunun deneyerek gördüğü bir alan. İleri ve çağdaş ülkelerin hemen hemen hiçbirinde akraba evliliği yok. Geçmişte Cengiz Han'ın bile on kanunundan biri akraba evliliğini yasaklıyor. Deneylerle sabit ki, yüzlerce yıllık aradan sonra bile, genetik biliminin verdiği sonuçlara göre, özürlü, engelli yurttaşlarımız akraba evliliklerinden kaynaklanıyor; büyük çoğunlukla böyle oluyor. Bunları önleyebilmemiz gerekiyor.
Değerli milletvekilleri, engelli yurttaşlarımız, ulusumuzun önemli ve en çok kollanması gereken bölümüdür. Onlarla birlikte, onlar için her türlü hizmeti sağlamak hepimizin temel görevidir. Bunun için, tüm engellileri sanki kendi yakınlarımızmış gibi görmeliyiz; her an, yaşamın her boyutunda onlarla birlikte olmalıyız.
Ben, bu akşam, Orta Doğu Teknik Üniversitesinde eşim Yıldız İbrahimova'nın görme engelliler lehine vereceği konsere gideceğim. Eğer orada görme engelliler ile diğer engelli vatandaşlarımızla birlikte olmak isteyen olursa, onlar da, Orta Doğu Teknik Üniversitesinin yardımıyla düzenlenen bu eylemde bulunurlarsa, biraz önce söylediğim görüşler doğrultusunda hareket etmiş oluruz.
Cumhuriyet Halk Partisi adına bu konuda görüşlerimizi kısa da olsa size aktarmaya çalıştım. Daha sonra yapılacak bütün çalışmalarda arkadaşlarımızla birlikte yer almak istiyoruz; engelli yurttaşlarımıza yararlı bütün kararlarda katkı sahibi olmak istiyoruz.
Tüm engelli yurttaşlarımızı, özellikle onların sorunlarını birebir yaşayan yakınlarını, Dünya Özürlüler Günü vesilesiyle yürek dolusu sevgi ve saygılarımızla Cumhuriyet Halk Partisi adına selamlamaktan onur duyuyoruz, kıvanç duyuyoruz.
Tekrar, biraz önce özürlü arkadaşımızın söylediği gibi, ben de, şeker bayramının, hem özürlüler için hem engelliler için hem de tüm halkımız için kutlu olmasını diliyorum.
Saygılarımla. (Alkışlar)
BAŞKAN - Sayın Dinçer, teşekkür ederim.
Sayın milletvekilleri, gündemdışı söz alan üç sayın milletvekili Dünya Özürlüler Günü dolayısıyla konuşma yaptılar. Hükümet bu konuşmalara cevap verecektir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı söz istemişlerdir.
Buyurun Sayın Bakan. (Alkışlar)
ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MURAT BAŞESGİOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime başlamadan önce, Yüce Heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Burada biraz evvel gündemdışı söz alan değerli milletvekillerime, bu konuyu Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündemine taşıma yönündeki duyarlılıklarından dolayı ayrıca teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; temel felsefesini insan haklarından alan "herkes için tek toplum" sloganının özünde, özürlülerin de tüm toplumsal kaynaklardan eşitlik ilkesi çerçevesinde eksiksiz olarak yararlanması fikri bulunmaktadır.
Bilindiği gibi, bugün, maalesef, dünyada özürlü nüfusu 500 000 000'a ulaşmıştır. Uluslararası istatistikler, her 10 çocuktan 1'inin özürlü doğduğunu ifade etmektedir. Gelişmiş ülkelerde bile bu konuda alınan önlemler yetersiz kalmaktadır. Durum, gelişmekte olan ülkeler adına daha kaygı vericidir.
Ülkemizde de özürlülük konusu, arkadaşlarımın da biraz evvel ifade ettikleri gibi, 7 000 000 özürlü ve aileleriyle birlikte takriben 30 000 000 civarında insanımızı doğrudan ilgilendiren sosyal bir mesele olarak karşımızda durmaktadır.
Ülkemizde sosyal hukuk devleti anlayışıyla, özürlü hakları ve korunması, yasalarla güvence altına alınmıştır. Bugüne kadar Anayasamızda ifadesini bulan temel ödevlere ve uluslararası anlaşmalara dayanılarak çıkarılmış kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, özürlülerin hayatını kolaylaştırıcı düzenlemelere gidilmiştir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 1950'li yıllardan itibaren özürlüler konusunda çeşitli çalışmalar yapılmış, 1980'li yıllardan itibaren anılan karar ve kurallar doğrultusunda bu çalışmalar hız kazanmış ve birçok yasal düzenlemeler yapılmıştır.
Merkezî ve yerel yönetimler bünyesinde çeşitli kurullar oluşturularak, özürlülere verilen hizmetlerin etkin ve verimli olarak yürütülmesi için önemli adımlar atılmıştır.
Özürlüler konusunda dünyadaki gelişmelere paralel olarak ülkemizde yapılan düzenlemeler, özrün önlenmesi, sağlık, eğitim, istihdam, toplumsal yaşama uyum, fiziksel çevre, hizmet ve yardımlar bakımından politikalar ve çözümler içermektedir; ancak, uygulamalar, mevcut düzenlemelerin tam olarak hayata geçirilmediğini, hizmet sunumlarında farklılıklar olduğunu ve hedef kitleye yeterli şekilde ulaşılmadığını göstermektedir.
Hepinizin bildiği gibi, özürlülerle ilgili yasal örgütlenme, 1981 yılında, Bakanlığım bünyesinde Sakatları Koruma Millî Koordinasyon Kurulu adıyla kurulmuştur. 1997 yılına kadar bu Kurul tarafından önemli çalışmalar yapılmıştır. 1997 yılında Özürlüler İdaresi Başkanlığının kuruluşuyla, işbirliği ve koordinasyon görevi bu Başkanlığa verilmiştir. Uzun bir aradan sonra, hükümetimizin yeni düzenlemesiyle birlikte, bu Özürlüler İdaresi kuruluşu tekrar Bakanlığımın bünyesine alınmış bulunmaktadır.
Sosyal güvenlik kuruluşlarının yeniden yapılanması çerçevesinde özürlülere ilişkin hizmetlerin de yeniden ele alınacağı sosyal hizmet alanında yeni bir yapılanma için çalışacağız. Başta özürlülerimiz olmak üzere, sosyal hizmete muhtaç tüm kesimlerin daha iyi temsil edildiği ve daha etkin hizmet verildiği bir yapı gerçekleştirilecektir.
Özürlülerimizin insanca yaşamaları için bugüne kadar yapılan tüm gayretli çalışmaları devam ettireceğiz; ancak, bulunulan noktayı yeterli görmemekteyiz. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin her vatandaşının olduğu gibi, özürlü vatandaşlarımızın da çağdaş hayat standartlarına en üst düzeyde kavuşması en temel amacımızdır. Bu alanda yapılan her çalışmanın, atılan her adımın, sağlanan her gelişmenin özürlü vatandaşlarımıza ulaşmasını, onların daha iyi koşullarda yaşamasını sağlamak amacımızdır. Kısaca "herkes için tek toplum" hedefine ulaşılması için, özürlüler sorununun, temelde bir insan hakları sorunu olduğunun bilincindeyiz.
58 inci hükümetimizin bu alandaki temel politikaları, bizim çalışmalarımıza ışık tutacaktır. 58 inci hükümet olarak öncelikli hedefimiz, özürlülerimizin insanca yaşamaları ve günümüz koşullarına uygun gelir düzeyine kavuşturulmaları için gereken yasal düzenlemeleri çıkarmak olacaktır. Bu konuda sivil toplum örgütlerinin de görüşlerine önem vereceğiz.
Birleşmiş Milletlerin aldığı kararla, 1992 yılından bu yana, 3 Aralık günü, Dünya Özürlüler Günü olarak benimsenmiştir. Bugünün önemi, yapılan çalışmaların değerlendirilmesi, yapılacak çalışmaların programlanması ve tüm etkinliklerin bugünde odaklanarak, konuyu gündemde tutmasıdır.
Özürlü bireylerin tam ve eşit katılımı felsefesinden hareketle, Dünya Özürlüler Gününün bu yılki konusu "bağımsız yaşam ve sürdürülebilir gelir" olarak belirlenmiştir.
Dünya Özürlüler Günüyle ilgili olarak vurgulanması gereken husus, bugünün sadece bir kutlama günü değil, yıl içerisinde yapılanların değerlendirildiği, çalışmaların ve etkinliklerin bugünde odaklaştığı bir gün olmasıdır. Birleşmiş Milletlerin ifadesiyle, 3 Aralık, yalnız özürlülerin organizasyonları ve hükümetler için fırsat yaratmakla kalmayıp, aynı zamanda, sosyal yaşamdaki tüm insanların günü kullanmasını sağlamayı amaçlamaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Yüce Parlamento, bugüne kadar olduğu gibi, özürlüler konusuna bu önümüzdeki dönemde de büyük hassasiyet gösterecektir.
Bu inançla, konunun bugün özel bir gündemle görüşülmesine fırsat veren Değerli Meclis Başkanımıza ve konuyu burada bütün hassasiyetiyle dile getiren milletvekillerimize ve siyasî parti gruplarımıza özürlü vatandaşlar adına teşekkür ediyorum; bu vesileyle, şahsım ve hükümetim adına, Yüce Meclise en derin saygılarımı sunuyorum. (Alkışlar)
BAŞKAN - Sayın Bakan, teşekkür ederim.
Gündeme geçiyoruz.
Meclis araştırması önergeleri vardır; sırasıyla okutuyorum:
B) GENSORU, GENEL GÖRÜŞME, MECLİS SORUŞTURMASI VE MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGELERİ
1.- Çanakkale Milletvekili İsmail Özay ve 22 arkadaşının, Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununun uygulamalarının değerlendirilmesi ve Çanakkale Savaşını anma etkinlikleri konusunda alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/1)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Çanakkale Savaşlarının ulusal ve uluslararası önemini göz önüne alan TBMM, 20 Şubat 2000 tarihinde 4533 sayılı Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Park Kanununu kabul etmiştir. Yasanın kabul edildiği günden bugüne dek üç yıla yakın bir süre geçmiştir. Yeni gelişen ulusal ve uluslararası durumlar da göz önüne alınarak, yasal uygulamanın sonucunda ortaya çıkan sorunları ve çözüm yollarını belirlemek üzere, Anayasanın 98 inci, TBMM İçtüzüğünün 104 üncü ve 105 inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılmasını arz ve teklif ederiz.
1- İsmail Özay (Çanakkale)
2- Mehmet Yıldırım (Kastamonu)
3- Ahmet Küçük (Çanakkale)
4- Hasan Aydın (İstanbul)
5- Nurettin Sözen (Sıvas)
6- Kemal Demirel (Bursa)
7- Ali Kemal Deveciler (Balıkesir)
8- Gürol Ergin (Muğla)
9- Salih Gün (Kocaeli)
10- Ahmet Güryüz Ketenci (İstanbul)
11- Yavuz Altınorak (Kırklareli)
12- Yaşar Tüzün (Bilecik)
13- Muharrem İnce (Yalova)
14- Şevket Gürsoy (Adıyaman)
15- Erdoğan Kaplan (Tekirdağ)
16- Mehmet Uğur Neşşar (Denizli)
17- Berhan Şimşek (İstanbul)
18- Mehmet Nuri Saygun (Tekirdağ)
19- Nejat Gencan (Edirne)
20- Bülent Baratalı (İzmir)
21- Rasim Çakır (Edirne)
22-Ali Cumhur Yaka (Muğla)
23-Ali Arslan (Muğla)
Gerekçe:
Çanakkale Savaşları, ulusal tarihimizi etkilediği kadar, uluslararası tarihi de etkileyen, yüzyılın en önemli savaşlarındandır. Aradan 87 yıl geçmesine rağmen, dokuz ulus, savaşın tarafları olarak, bu savaşları törenlerle anmaktadır.
Devletimiz, son yıllarda, konuya gerekli önemi göstermiş ve bu amaçla, 17.2.2000 tarihinde, 4533 sayılı, özel bir yasa çıkarmıştır. Bu olumlu yaklaşımlara karşılık, uygulamada bazı aksaklıklar ortaya çıkmıştır. Ayrıca, uluslararası anma törenlerinde yeni gelişmeler ortaya çıkmıştır. Buna göre;
1- Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Park içerisinde 10 adet köy ve Eceabat İlçesi bulunmaktadır. Yaklaşık 10 000 insanımızın yaşamı, yasayla getirilen kısıtlamalardan olumsuz etkilenmektedir. Halkın olumsuz etkilendiği bir ortamda, bölgenin iyi korunması da mümkün olamamaktadır. Nitekim, 1996 yılında çıkan büyük orman yangını sonucu, şehitlerimizin örtüsünü oluşturan ormanlar yanmış, Orman Bölge Müdürümüz yanarak şehit olmuştur.
2- Bölgenin 1/25000 planı uluslararası bir yarışmayla hazırlanmış olmasına rağmen, uygulama planları hazırlanmamıştır. Yerleşim bölgelerinin uygulama imar planları da yapılmadığı için, kaçak ve çarpık yapılaşma bölgeyi tehdit etmektedir.
3- Çanakkale Savaşları, ulusal birlikteliğimizin simgesini oluşturan tarihsel bir kaynaktır. Yurdun her köşesinden farklı inançta ve etnik yapıdaki insanımızın ulusal mücadelesi ve bu uğurda verdiğimiz 250 000 şehidimizin anısı, bugün de, hepimiz için önemli bir derstir. Bu amaçla, Çanakkale Savaşları 18 Martta, Çanakkale'de ve şehitliklerde düzenlenen yerel törenlerle kutlanmaktadır. Başbakan ve bakan düzeyinde katılımların olduğu törenlere, istekler olmasına rağmen, ulusal ölçekte halkın katılımı genişletilememiştir. TÜRSAB ülkenin her köşesinden halkın katılımını sağlayacak bir organizasyon için tek başına çalışmaktadır.
4- Çanakkale Savaşları, özellikle, Anzac askerleriyle Gelibolu Yarımadasında yapılan kara savaşları klasik bir harp değildir. Gündüz savaşan, akşam ekmeğini ve suyunu paylaşarak tarihte örneği olmayan bir mücadelenin öyküsünü Türk ve Anzac askerleri yazmışlardır. Daha savaşın acıları dinmeden, iki düşman ulus birbirlerinin askerlerini kahraman olarak tanımlamıştır. Atatürk, o gün "onlar, artık, bizim evlatlarımız oldu" diye bağrına bastığı ölen Anzac askerleri için söylediği sözler, bugün de Avustralyalıların ve Yeni Zelandalıların saygıyla tekrarladıkları söz haline dönüşmüştür. Atatürk'ün bu yaklaşımı, Türk Ulusunun barışçı yönünün dünyaya kanıtlanması adına çok önemli bir belgedir.
Barışın önem kazandığı günümüzde tarihten gelen yaklaşımımız, zaten, uluslararası düzenlenen anma programı kapsamında, başka etkinliklerle de zenginleştirilerek geniş bir tanıtımı yapılabilir.
5- Özellikle, her yıl, 25 Nisan tarihinde Avustralya ve Yeni Zelanda'dan on bini aşkın Anzac törenlere gelmektedir. Her yıl artan bu katılımın 2015 yılında 150 000 kişiye ulaşabileceği belirtilmektedir. Ayrıca, bu törenlere, her yıl konuk devlet başkanları, başbakanlar ve bakanlar katılmaktadır. Yeterli altyapının olmaması nedeniyle törenlerde önemli sorunlar yaşanmaktadır. Bu nedenle, Yunan turizm şirketleri gelecek yıllara yönelik Yunan adalarında konaklama olanağı sağlayarak gemilerle tören bölgesine günübirlik tur düzenleme çalışmalarına başlamıştır. Böyle bir organizasyon üstünlüğünün Yunanistan'a kaptırılması hem döviz kaybıdır hem de onur kırıcıdır.
Ulusal ve uluslararası platformda Çanakkale Savaşlarına artan ilginin bir bütünlük içerisinde ele alınması kaçınılmaz olmuştur. Başbakanlığın, 2003 törenlerinin düzenlenmesiyle ilgili olarak ağustos ayına dair çalışma başlattığı duyumu alınmıştır. Ayrıca, 4533 sayılı yasanın 3 yıllık uygulamasının sonuçlarının da değerlendirilmesi gerekmektedir.
BAŞKAN- Bilgilerinize sunulmuştur.
Önerge gündemde yerini alacak ve Meclis araştırması açılıp açılmaması konusundaki öngörüşme, sırasında yapılacaktır.
Diğer önergeyi okutuyorum:
2.- Edirne Milletvekili Rasim Çakır ve 32 arkadaşının, Ergene Nehrindeki kirliliğin ve çevreye etkilerinin araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/2)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Trakya Bölgemizi ve Edirne İlimizi sosyoekonomik yönden derinden etkileyen Ergene Nehrinin kirliliğinin ve çevresel etkilerinin araştırılıp, alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi amacıyla, Anayasanın 98 inci, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 104 üncü ve 105 inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılmasını arz ederiz. 29.11.2002
1- Rasim Çakır (Edirne)
2- Nejat Gencan (Edirne)
3- Fahrettin Üstün (Muğla)
4- Yavuz Altınorak (Kırklareli)
5- Erdoğan Kaplan (Tekirdağ)
6- Ali Dinçer (Bursa)
7- Mehmet Küçükaşık (Bursa)
8- Mehmet Nuri Saygun (Tekirdağ)
9- Kemal Demirel (Bursa)
10- Yaşar Tüzün (Bilecik)
11- Mehmet Siyam Kesimoğlu (Kırklareli)
12- Berhan Şimşek (İstanbul)
13- Ahmet Küçük (Çanakkale)
14- Gürol Ergin (Muğla)
15- Ali Arslan (Muğla)
16- Mehmet Şerif Ertuğrul (Muş)
17- İsmail Özay (Çanakkale)
18- Bülent Baratalı (İzmir)
19- Güldal Okuducu (İstanbul)
20- Atilla Emek (Antalya)
21- Tacidar Seyhan (Adana)
22- Kemal Derviş (İstanbul)
23- Orhan Sür (Balıkesir)
24- Ferit Mevlüt Aslanoğlu (Malatya)
25- İnal Batu (Hatay)
26- Eşref Erdem (Ankara)
27- Cemal Kaya (Ağrı)
28- Mustafa Erdoğan Yetenç (Manisa)
29- Enis Tütüncü (Tekirdağ)
30- Salih Gün (Kocaeli)
31- Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu (Ankara)
32- Muharrem Doğan (Mardin)
33- Mehmet Sevigen (İstanbul)
Gerekçe: Bilindiği gibi, Ergene Nehri havzasında, Kırklareli'nin Lüleburgaz, Babaeski, Vize, Pınarhisar, Pehlivanköy ve Kofçaz; Tekirdağ'ın Çorlu, Çerkezköy, Malkara, Hayrabolu, Saray ve Muratlı ile Edirne'nin Uzunköprü, Yeniköy, Havsa, Süloğlu, Meriç gibi merkezleri yer almaktadır. Bu yerleşim merkezlerinde 800 000'i aşkın nüfus yaşamını sürdürmektedir.
Ergene Nehri, yöremiz çiftçilerinin tarımsal amaçlı su ihtiyacını karşılayan çok önemli bir kaynaktır. Ancak, Ergene Nehri, yerleşim birimlerinden evsel, sanayi merkezlerinden endüstriyel, sağlık kuruluşlarından ise tıbbî atıklar nedeniyle yoğun bir kirlenmeye maruz kalmaktadır. Valilikler ve daha birçok çevre kuruluşları tarafından yapılan tahlillerde, Ergene'nin suyunun içeriğinde çevre ve insan sağlığı açısından yaşamsal tehlike içeren maddeler tespit edilmiştir.
Ergene'nin suyuyla temas eden insanlarda ishal, cilt ve solunum yolları hastalıkları görülmektedir. Ayrıca, insan sağlığını tehdit eden zehirli maddeler yeraltı sularına karışarak, bu sulardan içen hayvanların süt ve etlerinde görülen maddeler de, yine çeşitli hastalıklara yakalanma riskini artırmaktadır.
Yakın geçmişe kadar Ergene'nin hayat verdiği tarımsal faaliyetler için en verimli ve elverişli yerler olarak kabul edilen toprakların, 1985 yılından beri, Trakya yöresinde master plan olmaması, sanayileşme ve tarım alanlarının birbirinden ayrılmaması, birtakım kişilerin rant peşinde olması, bugün çoğu sanayi alanı olarak kullanılan bu topraklardaki verimliliğin yitip gitmesine neden olmuştur.
Trakya büyüklüğünde bir alanı sulamaya açmak için geliştirilen GAP Projesine şu ana kadar 20 milyar dolar para harcanmışken, diğer taraftan, GAP kadar önemli ve verimli Trakya toprağını kaybettiğimize dikkat çekmek istiyoruz.
Toprak zengini olan ülkemizde sanayimiz için doğru alanları seçme imkânına ve özgürlüğüne sahibiz; ancak, hiçbir teknoloji, Ergene Havzası gibi bir tarım alanını yeniden ve istediğimiz yerde inşa etmemizi mümkün kılamaz.
Yörede tarımsal faaliyetlerini sürdürmekte olan yurttaşlarımız tarımsal sulamayı Ergene Nehrinden yaptıkları için, tarımda ürün verimi ve kalitesinde düşmeler meydana gelmiştir. Ergene Nehri yakınında çeltik tarımı yapan üreticilerimiz, çeltiklerinde hastalık meydana geldiğini, 70 000 dönüm arazinin ekilemediğini belirtmektedirler. Bu da, yaklaşık 50 000 ton çeltik ürününün kaybı demektir. Kriz dönemlerinin zorluklarıyla mücadele eden çiftçimiz ve ülkemiz için büyük bir kayıptır.
Ergene Nehrinin temizlenmesi, insan ve çevre sağlığının yok edilmesine karşı bir mücadeledir. Bu bağlamda, akılcı ve gerçekçi yaklaşımlarla çözüm aranması zorunludur. Ergene'nin suyu her mevsimde tarımsal sulamaya yetecek miktardadır; ancak, su kalitesi ve temizliği açısından, artık, tarımsal sulamaya elverişli değildir.
11 Temmuz 1999 tarihinde, Çevre Bakanlığı ile Trakya Üniversitesi arasında, Ergene Nehrinin temizlenmesi için master plan hazırlanmasına yönelik protokol imzalanmıştı. Ancak, çalışmaların yavaş yürümesi ve kaynak yetersizliği nedenlerinden bir sonuç alınabilmiş değildir. Ergene Nehrinin, bir an evvel iç veya dış kaynaklar bulunarak temizlenmesi ve rehabilite edilmesi, yöre ve bölge insanımız için hayatî önem arz etmektedir.
Ergene Nehrinin temizlenerek eski haline gelmesi sağlandığında, bölge insanımıza ve ülke ekonomisine olumlu katkılarda bulunularak, sadece şu anda yörede yaşayan halk için değil, gelecek kuşaklar için de çok önemli hizmet yapılmış olunacaktır. Küreselleşen dünyada, ekonomik kalkınmanın, bölgesel işbirliğinden geçtiği bilinciyle hareket etmek zorundayız.
Bu nedenle, Ergene'nin ve yöremizin bu sorununa ulusal çözüm anlayışıyla yaklaşılmalıdır. Böylesi bir felaket karşısında herkes fedakârlık yapmak durumundadır. Sadece Ergene Nehrinden doğrudan etkilenen kesimlerin değil, bu duruma gelmesinde payı olanlar ile dolaylı olarak bu olumsuz etkiye maruz kalanların da fedakârlık etmesi ulusal ve evrensel anlamda bir görevdir.
BAŞKAN - Bilgilerinize sunulmuştur.
Önerge gündemde yerini alacak ve Meclis araştırması açılıp açılmaması konusundaki öngörüşme, sırasında yapılacaktır.
Son önergeyi okutuyorum:
3.- Çanakkale Milletvekili Ahmet Küçük ve 23 arkadaşının, Bozcaada ve Gökçeada'nın sorunlarının araştırılarak ekonomik ve sosyal gelişmelerini sağlamak için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/3)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Ege Denizinde ülkemiz için stratejik ve jeopolitik öneme sahip iki ada ilçemiz, Çanakkale İlimize bağlı Bozcaada ve Gökçeada'dır.
İki adanın tarihî, coğrafi, sosyal ve jeopolitik konumu gözönüne alındığında, yıllardır gereken duyarlılığı ve hassasiyeti yeteri kadar gösteremediğimizden dolayı, adalarımız sosyal yaşam ve turizm için bir cazibe merkezi haline gelememiştir.
Türkiye Cumhuriyeti için jeopolitik önem arz eden Bozcaada ve Gökçeada'nın sorunlarını ve çözüm yollarını tespit etmek için Anayasanın 98 ve İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılmasını arz ve teklif ederiz.
1- Ahmet Küçük (Çanakkale)
2- Atilla Kart (Konya)
3- Salih Gün (Kocaeli)
4- Ali Kemal Deveciler (Balıkesir)
5- İsmail Özay (Çanakkale)
6- Cevdet Selvi (Eskişehir)
7- Mehmet Vedat Yücesan (Eskişehir)
8- Nejat Gencan (Edirne)
9- Kemal Demirel (Bursa)
10- Yaşar Tüzün (Bilecik)
11- Yavuz Altınorak (Kırklareli)
12- Orhan Sür (Balıkesir)
13- Sedat Uzunbay (İzmir)
14- Enver Öktem (İzmir)
15- Orhan Erarslan (Niğde)
16- Rasim Çakır (Edirne)
17- Abdürrezzak Erten (İzmir)
18- Ahmet Güryüz Ketenci (istanbul)
19- Mehmet Ali Arıkan (Eskişehir)
20 - Bülent Baratalı (İzmir)
21- Necati Uzdil (Osmaniye)
22- Nurettin Sözen (Sıvas)
23- Selami Yiğit (Kars)
24- Muharrem Doğan (Mardin)
Gerekçe:
Çanakkale İlimiz sınırlarında bulunan, 22 Eylül 1923'te Lozan Antlaşmasına göre Türkiye Cumhuriyetine bağlanan Gökçeada, 289,5 kilometrekare yüzölçümü ve 95 kilometre kıyı şeridi uzunluğuna sahip, Türkiye'nin en büyük adasıdır.Yerleşik nüfus 8 894, yaz aylarında ise 20-25 bin kişiyi bulmaktadır.
Gökçeada (Kuzu Limanı) Çanakkale'den 33 mil, Gelibolu Yarımadası'ndaki Kabatepe Limanına 14 mil, Ege Denizinde bulunan Yunan adalarından Limni'ye 16 mil, Semadirek Adasına 14 mil uzaklıkta, kirlenmemiş denizi ve bakir topraklarında maviyi, yeşili bütün tonlarıyla barındıran bir adamızdır.
Çeşitli kültürlerin buluştuğu Gökçeada, yüzyılların içinden gelerek günümüze Grek kültüründen eski Rum köylerine manastırlarını, kiliselerini taşımış, Türk ve Rum toplumlarının kaynaşarak dostluk ve kardeşlik içinde nasıl yaşanacağını göstermiştir.
Gökçeada, geçtiğimiz yıllarda, Kütahya, Göller Bölgesi ve Çanakkale'nin değişik yerlerinden birçok yurttaşımızın, kendi bölgelerindeki altyapı yatırımları nedeniyle, zorunlu ikametine açılmıştır. Ada yaşamı başlıbaşına bir yaşam kültürüdür. Zorunlu göç nedeniyle anakaradan koparılarak adaya yerleştirilen bu insanların sosyolojik, psikolojik ve ekonomik özel sorunları bulunmaktadır.
Gökçeada'da ekonomik ve sosyal yaşamı canlandırmak, iç ve dış turizm için cazibe merkezi haline getirmek için öncelikli sorunların başında ulaşım sorunu gelmektedir. Deniz ve hava ulaşımının kısa sürede ucuz ve kolay bir hale getirilmesi gerekmektedir. Adanın cazibe merkezi haline gelmesi için altyapı sorunlarının çözülmesi, ada içi ulaşımın sağlıklı ve hızlı bir şekilde yapılabilmesi için karayollarının düzenlenmesi gerekmektedir. Yaz aylarında yoğunlaşan nüfus göz önüne alınarak sağlık hizmetleri yeniden düzenlenmelidir.
Çanakkale İlimize bağlı bir diğer ada ilçemiz de Bozcaada'dır. Ada, etrafındaki irili ufaklı adacıklar dahil olmak üzere, yaklaşık 42 kilometrekarelik yüzölçümüne sahiptir. Ada, Ege Denizinin kuzeydoğusunda yer almaktadır. Yaklaşık yerleşik nüfusu 2 500'dür, yaz aylarında ise 10-12 bin kişiye çıkmaktadır. Çanakkale Boğazına 15 mil, Yunan adası Limni'ye 30 mil mesafededir. Şu an ulaşımın sağlandığı Ezine-Geyikli Beldesi Yükyeri Feribot iskelesine ise 3,4 mil uzaklıktadır.
Bozcaada iç turizm açısından ciddî bir çekim merkezi haline gelmektedir. Çekim merkezi haline gelen adada, imar yapısından dolayı arazî ve gayrimenkul yağması ciddî bir tehdit oluşturmaktadır. Adanın kendine has özgün yapısı ve bağları bozulmaya başladığından, en kısa sürede ciddî tedbirler alınmalıdır.
Adanın ekonomisi ağırlıklı olarak bağcılık, şarapçılık, balıkçılık ve turizm üzerinedir. Bozcaada'da bağcılık adanın tarihi kadar eskidir. Buna rağmen şarap imalathaneleri yeterli kapasitede çalışamamaktadır.
Adanın, Gökçeada'da olduğu gibi, cazibe merkezi ve stratejik önemi gereği öncelikli olarak iç ve dış turizmin merkezi haline gelmesi için hava ve deniz ulaşımının kolay ve ucuz hale getirilmesi öncelik arz etmektedir. Aynı şekilde, özellikle yaz aylarında sağlık hizmetleri için gerekli donanımlı hastane hizmeti sağlanmalıdır. Adada devam eden liman inşaatı en kısa sürede bitirilmeli, eğitimin çağdaş fizikî şartlarda yapılması sağlanmalıdır. Yerel ekonominin canlandırılması için de bağcılık, balıkçılık ve turizm alanlarında yeni yatırımlara ihtiyaç bulunmaktadır.
Tüm bu değerlendirmelerimizin ışığı altında, ülkemiz için stratejik önemi haiz iki adamız olan Bozcaada ve Gökçeada'nın ekonomik ve sosyal yönden geri kalmasını önlemek ve tedbirler almak amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi araştırma komisyonu kurulması gerekli görülmüştür.
BAŞKAN - Bilgilerinize sunulmuştur.
Önerge gündemde yerini alacak ve Meclis araştırması açılıp açılmaması konusundaki öngörüşme, sırasında yapılacaktır.
Sayın milletvekilleri gündemin "Seçim" kısmına geçiyoruz.
Şimdi, Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonlarına üye seçimi yapacağız. Komisyon üyelikleri için siyasî parti gruplarınca gösterilen adayların listesini İçtüzüğün 21 inci maddesine göre ayrı ayrı okutup oylarınıza sunacağım; ancak, listeler hacimlidir kâtip üyenin oturarak listeleri okumasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Buyurun.
IV.- SEÇİMLER
A) KOMİSYONLARA ÜYE SEÇİMİ
1.- Anayasa; Adalet; Millî Savunma; İçişleri; Dışişleri; Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm; Çevre; Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler; Tarım, Orman ve Köyişleri; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji; Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme; Dilekçe; Plan ve Bütçe; Kamu İktisadî Teşebbüsleri; İnsan Haklarını İnceleme Komisyonlarına üye seçimi
Anayasa Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Abdullah Torun Adana
Fehmi Hüsrev Kutlu Adıyaman
İbrahim Hakkı Aşkar Afyon
Haluk İpek Ankara
Atilla Koç Aydın
Mehmet Salih Erdoğan Denizli
Metin Kaşıkoğlu Düzce
Mustafa Nuri Akbulut Erzurum
Nimet Çubukçu İstanbul
Burhan Kuzu İstanbul
Mehmet Ali Bulut Kahramanmaraş
Musa Sıvacıoğlu Kastamonu
Süleyman Sarıbaş Malatya
Ayhan Sefer Üstün Sakarya
Mehmet Kurt Samsun
Ahmet Çağlayan Uşak
CHP (8)
Uğur Aksöz Adana
Oya Araslı Ankara
Halil Ünlütepe Afyon
Tuncay Ercenk Antalya
Atilla Emek Antalya
Yılmaz Kaya İzmir
Atilla Kart Konya
İlyas Sezai Önder Samsun
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Adalet Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Abdullah Torun Adana
Halil Özyolcu Ağrı
Orhan Yıldız Artvin
Semiha Öyüş Aydın
Muzaffer Külcü Çorum
Mahmut Durdu Gaziantep
Sadullah Ergin Hatay
Recep Özel Isparta
Mehmet Yılmazcan Kahramanmaraş
Hakkı Köylü Kastamonu
Ramazan Can Kırıkkale
Hasan Kara Kilis
Harun Tüfekçi Konya
Ömer Kulaksız Sıvas
Zeyid Aslan Tokat
Bekir Bozdağ Yozgat
Köksal Toptan Zonguldak
CHP (8)
Mehmet Ziya Yergök Adana
Feridun Fikret Baloğlu Antalya
Feridun Ayvazoğlu Çorum
Esat Canan Hakkâri
Ahmet Güryüz Ketenci İstanbul
Muharrem Kılıç Malatya
Orhan Erarslan Niğde
Mehmet Nuri Saygun Tekirdağ
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Millî Savunma Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Ziyaettin Yağcı Adana
Mahmut Koçak Afyon
Ramazan Toprak Aksaray
Telat Karapınar Ankara
Mehmet Asım Kulak Bartın
Niyazi Pakyürek Bursa
Osman Nuri Filiz Denizli
Mehmet Fehmi Uyanık Diyarbakır
Fahri Keskin Eskişehir
Cengiz Kaptanoğlu İstanbul
İnci Gülser Özdemir İstanbul
Tevfik Ensari İzmir
Yüksel Çavuşoğlu Karaman
Murat Yılmazer Kırıkkale
Miraç Akdoğan Malatya
Süleyman Turgut Manisa
CHP (8)
İsmail Değerli Ankara
Ensar Öğüt Ardahan
Sedat Pekel Balıkesir
Mehmet Küçükaşık Bursa
Muhsin Koçyiğit Diyarbakır
Mehmet Vedat Yücesan Eskişehir
Erdal Karademir İzmir
Erdoğan Kaplan Tekirdağ
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
İçişleri Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Ali Küçükaydın Adana
Rehyan Balandı Afyon
Şevket Orhan Bursa
Ali Yüksel Kavuştu Çorum
Ümmet Kandoğan Denizli
Muharrem Tozçöken Eskişehir
Mehmet Sait Armağan Isparta
Nusret Bayraktar İstanbul
Serpil Yıldız İzmir
Ali Sezal Kahramanmaraş
Sinan Özkan Kastamonu
Selami Uzun Sıvas
Abdullah Veli Seyda Şırnak
Tevfik Ziyaeddin Akbulut Tekirdağ
Şükrü Önder Yalova
Mehmet Erdemir Yozgat
CHP (8)
Şevket Gürsoy Adıyaman
Sıdıka Aydoğan İstanbul
Hakkı Ülkü İzmir
Mehmet Siyam Kesimoğlu Kırklareli
Mehmet Sefa Sirmen Kocaeli
Ali Oksal Mersin
Şevket Arz Trabzon
Mehmet Kartal Van
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Dışişleri Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Mehmet Özyol Adıyaman
Eyyüp Sanay Ankara
Nur Doğan Topaloğlu Ankara
Mehmet Dülger Antalya
Mehmet Güner Bolu
Mustafa Dündar Bursa
M. İhsan Arslan Diyarbakır
Abdulbaki Türkoğlu Elazığ
Mehmet Eraslan Hatay
Mehmet Beyazıt Denizolgun İstanbul
Hüseyin Kansu İstanbul
Emin Şirin İstanbul
Nihat Eri Mardin
Seracettin Karayağız Muş
Osman Seyfi Nevşehir
Abdurrahman Müfit Yetkin Şanlıurfa
CHP (8)
V. Haşim Oral Denizli
Halil Akyüz İstanbul
Şükrü Mustafa Elekdağ İstanbul
Onur Öymen İstanbul
Fikret Ünlü Karaman
Ufuk Özkan Manisa
Hasan Ören Manisa
Emin Koç Yozgat
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Recep Garip Adana
Ali Aydınlıoğlu Balıkesir
Faruk Anbarcıoğlu Bursa
Hikmet Özdemir Çankırı
Murat Yıldırım Çorum
Ömer Özyılmaz Erzurum
Temel Yılmaz Gümüşhane
Tayyar Altıkulaç İstanbul
Mehmet Sayım Tekelioğlu İzmir
Avni Doğan Kahramanmaraş
Hacı Turan Kırşehir
İlyas Çakır Rize
Cemal Yılmaz Demir Samsun
Osman Kılıç Sıvas
Hacı Biner Van
Mehmet Çiçek Yozgat
CHP (8)
Zekeriya Akıncı Ankara
Mehmet Tomanbay Ankara
Hüseyin Ekmekçioğlu Antalya
Mustafa Özyurt Bursa
Mustafa Gazalcı Denizli
Berhan Şimşek İstanbul
Hüseyin Özcan Mersin
Muharrem İnce Yalova
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Ayhan Zeynep Tekin Adana
Ahmet Yaşar Aksaray
Feyzi Berdibek Bingöl
İbrahim Köşdere Çanakkale
Osman Aslan Diyarbakır
Zülfü Demirbağ Elazığ
Mustafa Ilıcalı Erzurum
Mehmet Sarı Gaziantep
Ahmet Uzer Gaziantep
Recep Koral İstanbul
Adem Baştürk Kayseri
Niyazi Özcan Kayseri
Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu Muğla
Recep Yıldırım Sakarya
Mustafa Demir Samsun
Asım Aykan Trabzon
CHP (8)
Naci Aslan Ağrı
Kemal Demirel Bursa
Mevlüt Coşkuner Isparta
Abdürrezzak Erten İzmir
Mehmet Parlakyiğit Kahramanmaraş
Mehmet Yıldırım Kastamonu
Muharrem Doğan Mardin
Hasan Güyüldar Tunceli
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler...Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum :
Çevre Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Yüksel Coşkunyürek Bolu
Metin Yılmaz Bolu
Mehmet Alp Burdur
İbrahim Özdoğan Erzurum
Nurettin Aktaş Gaziantep
Fuat Geçen Hatay
Ali İbiş İstanbul
Zeynep Armağan Uslu İstanbul
Yahya Baş İstanbul
Hanefi Mahçiçek Kahramanmaraş
Hasan Bilir Karabük
Veli Kaya Kilis
Muzaffer Baştopçu Kocaeli
Ahmet Münir Erkal Malatya
Cahit Can Sinop
Cüneyt Karabıyık Van
CHP (8)
Mehmet Boztaş Aydın
Rasim Çakır Edirne
Canan Arıtman İzmir
Ali Rıza Bodur İzmir
Halil Tiryakî Kırıkkale
Salih Gün Kocaeli
Ali Cumhur Yaka Muğla
Nadir Saraç Zonguldak
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum :Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum :
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Remziye Öztoprak Ankara
Turhan Çömez Balıkesir
Mahfuz Güler Bingöl
Bayram Özçelik Burdur
Şerif Birinç Bursa
Agah Kafkas Çorum
İrfan Riza Yazıcıoğlu Diyarbakır
Sabri Varan Gümüşhane
Lokman Ayva İstanbul
Nükhet Hotar İzmir
Nevzat Doğan Kocaeli
Hüseyin Tanrıverdi Manisa
Medeni Yılmaz Muş
Şükrü Ayalan Tokat
Cevdet Erdöl Trabzon
Alim Tunç Uşak
CHP (8)
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu Ankara
Bayram Ali Meral Ankara
Enver Öktem İzmir
Mahmut Uyan Mardin
Hüseyin Güler Mersin
Ali Arslan Muğla
Feramus Şahin Tokat
Nurettin Sözen Sıvas
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum : Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum :
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Vahit Kirişçi Adana
Fikret Badazlı Antalya
Ahmet Ertürk Aydın
Memet Ali Suçin Batman
Mehmet Mehdi Eker Diyarbakır
Ali Ayağ Edirne
Özkan Öksüz Konya
Ali Osman Başkurt Malatya
Mehmet Çerçi Manisa
Ömer İnan Mersin
Erdoğan Özegen Niğde
Cemal Uysal Ordu
Zülfükar İzol Şanlıurfa
Ahmet Kambur Tekirdağ
Maliki Ejder Arvas Van
İlyas Arslan Yozgat
CHP (8)
Nail Kamacı Antalya
Osman Özcan Antalya
Ramazan Kerim Özkan Burdur
Şefik Zengin Mersin
Fahrettin Üstün Muğla
Selami Yiğit Kars
Yavuz Altınorak Kırklareli
Necati Uzdil Osmaniye
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Sanayî, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti(16)
Ahmet Rıza Acar Aydın
Ahmet Edip Uğur Balıkesir
Sedat Kızılcıklı Bursa
Şemsettin Murat Elazığ
Talip Kaban Erzincan
Fatma Şahin Gaziantep
İsmail Katmerci İzmir
Mustafa Elitaş Kayseri
Hasan Angı Konya
Ahmet Büyükakkaşlar Konya
Soner Aksoy Kütahya
Şükrü Ünal Osmaniye
Hasan Ali Çelik Sakarya
Mustafa Öztürk Sinop
İbrahim Çakmak Tokat
Asuman Yekta Haydaroğlu Van
CHP (8)
Tacidar Seyhan Adana
Mustafa Sayar Amasya
Nejat Gencan Edirne
Mehmet Ali Arıkan Eskişehir
Sedat Uzunbay İzmir
Vezir Akdemir İzmir
Nuri Çilingir Manisa
Vahit Çekmez Mersin
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(15)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (10)
Fetani Battal Bayburt
İsmail Ericekli Çankırı
Ali İhsan Merdanoğlu Diyarbakır
Adem Tatlı Giresun
Fehmi Öztunç Hakkâri
İsmail Soylu Hatay
Mehmet Beşir Hamidi Mardin
Saffet Benli Mersin
Mehmet Ergün Dağcıoğlu Tokat
Mustafa Cumur Trabzon
CHP (5)
Atilla Başoğlu Adana
Mustafa Yılmaz Gaziantep
Gökhan Durgun Hatay
Ahmet Sırrı Özbek İstanbul
İsmet Atalay İstanbul
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Dilekçe Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(15)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (10)
Tevfik Akbak Çankırı
Fahrî Çakır Düzce
Mikail Arslan Kırşehir
Abdullah Çetinkaya Konya
Mehmet Kılıç Konya
Halil İbrahim Yılmaz Kütahya
İsmail Bilen Manisa
Hamit Taşçı Ordu
Durdu Mehmet Kastal Osmaniye
Yahya Akman Şanlıurfa
CHP (5)
Abdulaziz Yazar Hatay
Muharrem Toprak İzmir
Nezir Büyükcengiz Konya
İdris Sami Tandoğdu Ordu
Turan Tüysüz Şanlıurfa
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Diğer listeyi okutuyorum:
Plan ve Bütçe Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(40)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (26)
Mahmut Göksu Adıyaman
Sait Açba Afyon
Mehmet Melik Özmen Ağrı
Ruhi Açıkgöz Aksaray
Bülent Gedikli Ankara
Mehmet Zekai Özcan Ankara
Ali Osman Sali Balıkesir
Mehmet Altan Karapaşaoğlu Bursa
Aziz Akgül Diyarbakır
Ömer Abuşoğlu Gaziantep
Nurettin Canikli Giresun
Mehmet Emin Murat Bilgiç Isparta
Alaattin Büyükkaya İstanbul
Nazım Ekren İstanbul
Ekrem Erdem İstanbul
Mehmet Sekmen İstanbul
Mehmet Ceylan Karabük
Yusuf Selahattin Beyribey Kars
Taner Yıldız Kayseri
Mustafa Ünaldı Konya
Ali Er Mersin
Sabahattin Yıldız Muş
Abdulkadir Kart Rize
Erol Aslan Cebeci Sakarya
Musa Uzunkaya Samsun
Faruk Özak Trabzon
CHP (13)
Osman Kaptan Antalya
Mehmet Mesut Özakcan Aydın
Ali Kemal Deveciler Balıkesir
Birgen Keleş İstanbul
Ali Kemal Kumkumoğlu İstanbul
Ali Topuz İstanbul
K. Kemal Anadol İzmir
Hakkı Akalın İzmir
Gürol Ergin Muğla
Kazım Türkmen Ordu
Enis Tütüncü Tekirdağ
Mehmet Akif Hamzaçebi Trabzon
Osman Coşkunoğlu Uşak
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Sayın milletvekilleri, Plan ve Bütçe Komisyonunda, bağımsız milletvekillerine de 1 üyelik düşmektedir; bu 1 üyelik için ayrıca seçim yapılacaktır.
Diğer listeyi okutuyorum:
Kamu İktisadî Teşebbüsleri Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(35)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (23)
Halil Aydoğan Afyon
Ali Rıza Alaboyun Aksaray
Hamza Albayrak Amasya
İsmail Özgün Balıkesir
Afif Demirkıran Batman
Fahrettin Poyraz Bilecik
Vahit Kiler Bitlis
Mehmet Emin Tutan Bursa
İlhan Albayrak İstanbul
Mustafa Ataş İstanbul
Ünal Kacır İstanbul
Gülseren Topuzlu İstanbul
Fazıl Karaman İzmir
Mustafa Duru Kayseri
Eyüp Ayar Kocaeli
Nihat Ergün Kocaeli
Abdullah Erdem Cantimur Kütahya
Hüsnü Ordu Kütahya
Ahmet Işık Konya
Mahmut Uğur Çetin Niğde
Ahmet Yeni Samsun
Mehmet Yaşar Öztürk Yozgat
Polat Türkmen Zonguldak
CHP (11)
Kemal Sağ Adana
Cemal Kaya Ağrı
Orhan Sür Balıkesir
İsmail Özay Çanakkale
Erol Tınastepe Erzincan
Mehmet Işık Giresun
Yücel Artantaş Iğdır
Hasan Aydın İstanbul
Ferit Mevlüt Aslanoğlu Malatya
Ersoy Bulut Mersin
Harun Akın Zonguldak
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Sayın milletvekilleri, Kamu İktisadî Teşebbüsleri Komisyonunda bağımsız milletvekillerine 1 üyelik düşmektedir; ayrıca seçim yapılacaktır.
Diğer listeyi okutuyorum:
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Üyelikleri Aday Listesi
(24)
Adı ve Soyadı Seçim Bölgesi
AK Parti (16)
Ahmet Faruk Ünsal Adıyaman
Ersönmez Yarbay Ankara
Zafer Hıdıroğlu Bursa
Abdurrahman Anik Bingöl
Cavit Torun Diyarbakır
Mücahit Daloğlu Erzurum
Gürsoy Erol İstanbul
Halide İncekara İstanbul
Ahmet Gökhan Sarıçam Kırklareli
Orhan Erdem Konya
Hakan Taşçı Manisa
Mehmet Elkatmış Nevşehir
Şükrü Ünal Osmaniye
Mehmet Faruk Bayrak Şanlıurfa
Mehmet Atilla Maraş Şanlıurfa
Resul Tosun Tokat
CHP (8)
Yüksel Çorbacıoğlu Artvin
Özlem Çerçioğlu Aydın
M. Nezir Nasıroğlu Batman
Ahmet Yılmazkaya Gaziantep
Ahmet Ersin İzmir
Hüseyin Bayındır Kırşehir
Mehmet Şerif Ertuğrul Muş
Engin Altay Sinop
BAŞKAN - Okunan listeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Sayın milletvekilleri, komisyon üyeliklerine seçilen değerli arkadaşlarımı tebrik ediyorum, çalışmalarında başarılar diliyorum.
Sayın milletvekilleri, komisyonların toplanarak, İçtüzüğün 24 üncü maddesine göre, başkan, başkanvekili, sözcü ve kâtiplerini seçmeleri gerekmektedir. Bu nedenle, Anayasa; Adalet; Millî Savunma; İçişleri; Dışişleri; Tarım, Orman ve Köyişleri; Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme; Dilekçe; Plan ve Bütçe; Kamu İktisadî Teşebbüsleri ve İnsan Haklarını İnceleme Komisyonları 3 Aralık 2002 Salı günü (bugün) saat 16.00'da; Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm; Çevre; Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonları 3 Aralık 2002 Salı günü (bugün) saat 17.30'da kendi salonlarında toplanacaklardır.
Komisyonların toplantı gün ve saatleri ayrıca ilan tahtalarına da asılacaktır.
Sayın milletvekilleri, gündemde bulunan konuları sırasıyla görüşmek için, 10 Aralık 2002 Salı günü saat 15.00'te toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum; hepinizin mübarek Ramazan Bayramını tebrik ediyor, sağlık ve mutluluklar diliyorum. (Alkışlar)
Kapanma Saati : 16.03