DÖNEM: 22 CİLT: 160 YASAMA YILI:
5
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
TUTANAK
DERGİSİ
118inci
Birleşim
31 Mayıs 2007 Perşembe
İ Ç İ N D E K İ L
E R
II. - GELEN KÂĞITLAR
III. -
YOKLAMA
IV. - KANUN
TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN GELEN
DİĞER İŞLER
1.-
Çanakkale Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim
Köşdere'nin, Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı
Kanununa Geçici Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (Kamu
İhale Kanununa Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi)
ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/212) (S. Sayısı: 305)
2.-
Bazı Kamu Alacaklarının Tahsil ve Terkinine
İlişkin Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu (1/1030) (S. Sayısı: 904)
3.-
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili
Faruk Çelik'in, İmar Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifi ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma
ve Turizm ile Adalet Komisyonları Raporları (2/820) (S. Sayısı:
1337)
4.-
10.5.2007 Tarihli ve 5660 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun ve Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere
Geri Gönderme Tezkeresi ile Anayasa Komisyonu Raporu (1/1368) (S.
Sayısı: 1433 ve 1433'e 1inci Ek)
5.-
Kayseri Milletvekili Taner Yıldız'ın; Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi
ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu Raporu (2/1016) (S. Sayısı: 1412)
6.-
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında
Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/491) (S. Sayısı: 1380)
7.-
Antalya Milletvekili Fikret Badazlı'nın; 2464 Sayılı
Belediye Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(2/995) (S. Sayısı: 1406)
V. - USUL HAKKINDA
GÖRÜŞMELER
1.-
Cumhurbaşkanınca bir kez daha görüşülmek üzere Türkiye
Büyük Millet Meclisine iade edilen Anayasa değişikliği
hakkındaki kanunların bir maddesinin aynen kabulü için
Anayasa'da öngörülen üye tam sayısının üçte ikisinin
oyunu alması gerektiği, bunun altında oy alan maddenin
VI. - KOMİSYONLAR
BÜLTENİ
1.-
14/11/2002-31/12/2006 tarihlerinde komisyonlarda kalan işlerle
birlikte, 1/7/2006-31/12/2006 tarihleri arasında komisyonlara
gelen, neticelenen ve kalan işler
VII. - SORULAR
VE CEVAPLAR
A) YAZILI
SORULAR VE CEVAPLARI
1.-
Adana Milletvekili N. Gaye ERBATUR'un, yaşlıların sosyal
hak ve güvencelerine ilişkin
Başbakandan sorusu ve Devlet Bakanı Nimet ÇUBUKÇU'nun cevabı (7/21493)
2.-
Adana Milletvekili Atil
3.-
Adana Milletvekili N. Gaye ERBATUR'un, hazır yiyecek üreten
firmalara,
Adana'daki
kasap esnafının denetimine,
-
Bursa Milletvekili Kemal DEMİREL'in, çeltik üreticilerinin
sorunlarına,
İlişkin
soruları ve Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehmet Mehdi
EKER'in cevabı (7/22215, 22216, 22217)
TBMM
Genel Kurulu saat 11.12'de açılarak sekiz oturum yaptı.
Gündemin
"Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer
İşler" kısmının:
1'inci
sırasında bulunan, Kamu İhale Kanununa Geçici Madde
Eklenmesine Dair Kanun Teklifi'nin (2/212) (S. Sayısı: 305)
görüşmeleri, daha önce geri alınan maddelere ilişkin
komisyon raporu henüz gelmediğinden;
2'nci
sırasında bulunan, Bazı Kamu Alacaklarının
Tahsil ve Terkinine İlişkin (1/1030) (S. Sayısı:
904),
3'üncü
sırasında bulunan, Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekili
6'ncı
sırasında bulunan,
9'uncu
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna
Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı
Konularında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında (1/491)
(S. Sayısı: 1380),
10'uncu
sırasında bulunan,
11'inci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna
Hükümeti Arasında Enerji Alanında İşbirliğine
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair (1/1109) (S. Sayısı: 1083),
Kanun
Tasarı ve Teklifleri, ilgili komisyon yetkilileri Genel Kurulda
hazır bulunmadıklarından;
Ertelendi.
5'inci
sırasında bulunan ve Cumhurbaşkanınca bir kez daha
görüşülmek üzere geri gönderilen Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
10/5/2007 Tarihli ve 5660 Sayılı Kanun'un (1/1368) (S.Sayısı:
1433) ikinci görüşmesine, birinci görüşmesinin bitiminden
itibaren en az kırk sekiz saat geçtikten sonra başlanabileceği
açıklandı.
4'üncü
sırasında bulunan, Afyonkarahisar Milletvekili Halil
Aydoğan'ın, Büyükşehir Belediyesi Kanunu, İl
Özel İdaresi Kanunu ve Belediye Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair (2/968) (S. Sayısı: 1416),
7'nci
sırasında bulunan, Tayyar Altıkulaç ve Ankara Milletvekili
Mustafa Said Yazıcıoğlu'nun, Diyanet İşleri
Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair (2/1036) (S.
Sayısı: 1434),
8'inci
sırasında bulunan, Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü'nün,
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
(2/1020) (S. Sayısı: 1432),
Kanun
Teklifleri, yapılan görüşmelerden sonra,
Ordu
Milletvekili Eyüp Fatsa, Malatya Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nun,
konuşmasında, partisine,
Amasya
Milletvekili Hamza Albayrak, İzmir Milletvekili Hakkı Ülkü'nün,
konuşmasında, şahsına,
Malatya
Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu, Malatya Milletvekili
Ahmet Münir Erkal'ın, konuşmasında, şahsına,
Sataştıkları
iddiasıyla;
Malatya
Milletvekili Ahmet Münir Erkal, Malatya Milletvekili Ferit Mevlüt
Aslanoğlu'nun
Birer
açıklamada bulundular.
31
Mayıs 2007 Perşembe günü, alınan karar gereğince
saat 11.00'de toplanmak üzere, birleşime 21.12'de son verildi.
İsmail
Alptekin
Başkan
Vekili
Ahmet Gökhan Sarıçam Türkân Miçooğulları
Kırklareli
İzmir
Kâtip
Üye Kâtip
Üye
Yaşar
Tüzün
Bilecik
Kâtip
Üye
No.: 158
II. - GELEN
KÂĞITLAR
31 Mayıs
2007 Perşembe
Teklifler
1.-
İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz'un; Psikolojik Danışmanlar
Odası ve Birliği Kurulması Hakkında Kanun Teklifi
(2/1042) (Adalet ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler Komisyonlarına) (Başkanlığa geliş
tarihi: 26.5.2007)
2.-
Ankara Milletvekili Haluk İpek ve 4 Milletvekilinin; Anayasa
Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi
(2/1043) (Anayasa Komisyonuna) (Başkanlığa geliş
tarihi: 31.5.2007)
Tezkereler
1.-
Denizli Milletvekili V. Haşim Oral'ın, Yasama Dokunulmazlığının
Kaldırılması Hakkında Başbakanlık Tezkeresi
(3/1293) (Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu
Karma Komisyona) (Başkanlığa geliş tarihi:
28.5.2007)
2.-
Kocaeli Milletvekili Mehmet Sefa Sirmen'in, Yasama Dokunulmazlığının
Kaldırılması Hakkında Başbakanlık Tezkeresi
(3/1294) (Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu
Karma Komisyona) (Başkanlığa geliş tarihi:
28.5.2007)
3.-
İstanbul Milletvekili Muharrem Karslı'nın, Yasama Dokunulmazlığının
Kaldırılması Hakkında Başbakanlık Tezkeresi
(3/1295) (Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu
Karma Komisyona) (Başkanlığa geliş tarihi:
28.5.2007)
Raporlar
1.-
Türk Akreditasyon Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu
Raporu (1/1354) (S. Sayısı: 1438) (Dağıtma tarihi:
31.5.2007) (GÜNDEME)
2.-
Kayseri Milletvekili Mustafa Elitaş'ın; Kamu İhale Kanunu
ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu (2/1039) (S.
Sayısı: 1439) (Dağıtma tarihi: 31.5.2007) (GÜNDEME)
Yazılı
Soru Önergeleri
1.-
Konya Milletvekili Atil
2.-
Konya Milletvekili Atil
3.-
İzmir Milletvekili Ahmet ERSİN'in, Esenyurt Belediye
Başkanının bir konuşmasına ilişkin
Başbakandan yazılı soru önergesi (7/22949) (Başkanlığa
geliş tarihi: 21/5/2007)
4.-
İstanbul Milletvekili Kemal KILIÇDAROĞLU'nun, akaryakıt
kaçakçılığına ilişkin Başbakandan yazılı
soru önergesi (7/22950) (Başkanlığa geliş tarihi:
21/5/2007)
5.-
Konya Milletvekili Atil
6.-
Konya Milletvekili Atil
7.-
Antalya Milletvekili Osman ÖZCAN'ın,
8.-
Konya Milletvekili Atil
9.-
Bursa Milletvekili Kemal DEMİREL'in, Bursa'da dolu afetinden
zarar gören çiftçilere ilişkin Başbakandan yazılı
soru önergesi (7/22955) (Başkanlığa geliş tarihi:
25/5/2007)
10.-
İstanbul Milletvekili Ali Rıza GÜLÇİÇEK'in, Madımak
Oteline ilişkin Başbakandan yazılı soru önergesi
(7/22956) (Başkanlığa geliş tarihi: 25/5/2007)
11.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, TRT spikerlerine
ilişkin Devlet Bakanından (Beşir ATALAY) yazılı
soru önergesi (7/22957) (Başkanlığa geliş tarihi:
21/5/2007)
12.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, TRT'nin aldığı
dizi ve filmlere ilişkin Devlet Bakanından (Beşir ATALAY)
yazılı soru önergesi (7/22958) (Başkanlığa geliş
tarihi: 21/5/2007)
13.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, TRT'deki personel
hareketliliğine ilişkin Devlet Bakanından (Beşir
ATALAY) yazılı soru önergesi (7/22959) (Başkanlığa
geliş tarihi: 21/5/2007)
14.-
İzmir Milletvekili K. Kemal ANADOL'un, RP yetkilileri ile ilgili
bir davaya ilişkin Maliye Bakanından yazılı soru
önergesi (7/22960) (Başkanlığa geliş tarihi:
21/5/2007)
15.-
Kırıkkale Milletvekili Ramazan CAN'ın, bir siyasi partinin
bir televizyon kanalına usulsüz para aktardığı
iddiasına ilişkin Maliye Bakanından yazılı
soru önergesi (7/22961) (Başkanlığa geliş tarihi:
25/5/2007)
16.-
Samsun Milletvekili Musa UZUNKAYA'nın, bir televizyon kanalı
sahibi hakkındaki iddialara ilişkin Maliye Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22962) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/5/2007)
17.-
Denizli Milletvekili Mustafa GAZALCI'nın, Tekel'in personel
alımına ilişkin Maliye Bakanından yazılı
soru önergesi (7/22963) (Başkanlığa geliş tarihi:
25/5/2007)
18.-
Bursa Milletvekili Mehmet KÜÇÜKAŞIK'ın, Bursa'da dolu afetinden
zarar gören çiftçilere ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22964) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/5/2007)
19.-
İstanbul Milletvekili Berhan ŞİMŞEK'in, bulaşık
bulunan dış mekan süs bitkilerine ve hastalıklı
ağaçlara ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22965) (Başkanlığa geliş
tarihi: 25/5/2007)
20.-
İstanbul Milletvekili Kemal KILIÇDAROĞLU'nun, TCDD'nin iki
lojmanının kullanımına ilişkin Ulaştırma
Bakanından yazılı soru önergesi (7/22966) (Başkanlığa
geliş tarihi: 21/5/2007)
21.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, Antalya'daki
baz istasyonlarına ilişkin Ulaştırma Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22967) (Başkanlığa geliş
tarihi: 25/5/2007)
22.-
İstanbul Milletvekili Berhan ŞİMŞEK'in, Rumeli Hisarının
bir firmaya tahsisine ilişkin Kültür ve Turizm Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22968) (Başkanlığa geliş
tarihi: 21/5/2007)
23.-
Antalya Milletvekili Tuncay ERCENK'in, organ nakli bilim kuruluna
ilişkin Sağlık Bakanından yazılı soru
önergesi (7/22969) (Başkanlığa geliş tarihi:
21/5/2007)
24.-
Denizli Milletvekili Mustafa GAZALCI'nın, ders ve ek ders ücretleriyle
ilgili mevzuatta yapılan değişikliklere ilişkin
Milli Eğitim Bakanından yazılı soru önergesi
(7/22970) (Başkanlığa geliş tarihi: 23/5/2007)
25.-
Samsun Milletvekili Musa UZUNKAYA'nın, Cumhurbaşkanınca
cezası kaldırılan mahkumlara ilişkin Adalet Bakanından
yazılı soru önergesi (7/22971) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/5/2007)
26.-
İstanbul Milletvekili Berhan ŞİMŞEK'in, bulaşık
bulunan tohum, fide ve fidanlara ilişkin Devlet Bakanından
(Kürşad TÜZMEN) yazılı soru önergesi (7/22972) (Başkanlığa
geliş tarihi: 25/5/2007)
27.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, Samsun-Sarp
bölünmüş yolundaki tünellere ilişkin Bayındırlık
ve İskan Bakanından yazılı soru önergesi (7/22973)
(Başkanlığa geliş tarihi: 25/5/2007)
28.-
Antalya Milletvekili Feridun Fikret BALOĞLU'nun, Adıyaman'daki
bir köye yapılacak gölete ilişkin Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanından yazılı soru önergesi (7/22974) (Başkanlığa
geliş tarihi: 25/5/2007)
31 Mayıs
2007 Perşembe
BİRİNCİ
OTURUM
Açılma
Saati: 11.11
BAŞKAN:
Bülent ARINÇ
KÂTİP
ÜYELER: Ahmet Gökhan SARIÇAM (Kırklareli), Türkân MİÇOOĞULLARI
(İzmir)
BAŞKAN
- Türkiye Büyük Millet Meclisinin 118'inci Birleşimini
açıyorum.
III. -
YOKLAMA
BAŞKAN
- Elektronik cihazla yoklama yapacağız.
Yoklama
için beş dakika süre vereceğim.
Sayın
milletvekillerinin oy düğmelerine basarak salonda bulunduklarını
bildirmelerini, bu süre içerisinde elektronik sisteme giremeyen
milletvekillerinin salonda hazır bulunan teknik personelden
yardım istemelerini, buna rağmen sisteme giremeyen üyelerin
ise yoklama pusulalarını görevli personel aracılığıyla
beş dakikalık süre içerisinde Başkanlığa
ulaştırmalarını rica ediyorum.
Yoklama
işlemini başlatıyorum.
(Elektronik
cihazla yoklama yapıldı)
BAŞKAN
- Sayın milletvekilleri, toplantı yeter sayısı
vardır, gündeme geçiyoruz.
Gündemin
"Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer
İşler" kısmına geçiyoruz.
IV. - KANUN
TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN
GELEN
DİĞER İŞLER
1.- Çanakkale
Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim Köşdere'nin,
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Kanununa Geçici
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (Kamu İhale Kanununa
Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi) ile Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu (2/212) (S. Sayısı: 305)
BAŞKAN
- 1'inci sırada yer alan kanun teklifinin geri alınan maddeleriyle
ilgili komisyon raporu gelmediğinden, teklifin görüşmelerini
erteliyoruz.
2'nci
sırada yer alan, Bazı Kamu Alacaklarının Tahsil ve
Terkinine İlişkin Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu'nun görüşmelerine kaldığımız
yerden devam edeceğiz.
2.- Bazı
Kamu Alacaklarının Tahsil ve Terkinine İlişkin Kanun
Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1030) (S. Sayısı:
904)
BAŞKAN
- Komisyon? Yok.
Ertelenmiştir.
3'üncü
sırada yer alan, Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkan
Vekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik'in, İmar Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Adalet Komisyonları
Raporlarının görüşmelerine kaldığımız
yerden devam edeceğiz.
3.- Adalet
ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili
BAŞKAN
- Komisyon? Yok.
Ertelenmiştir.
4'üncü
sırada yer alan, 10.5.2007 Tarihli ve 5660 Sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun ve Anayasanın 89 uncu ve
104 üncü Maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha
Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ile Anayasa Komisyonu
Raporu'nun ikinci görüşmelerine başlayacağız.
4.- 10.5.2007
Tarihli ve 5660 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun ve Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere
Geri Gönderme Tezkeresi ile Anayasa Komisyonu Raporu (1/1368) (S.
Sayısı: 1433 ve 1433'e 1inci Ek) (x) (xx)
BAŞKAN
- Komisyon ve Hükûmet? Yerinde.
Sayın
milletvekilleri, Kanun'un birinci görüşmeleri 28 Mayıs
2007 Pazartesi günü Saat 22.55'te tamamlanmıştı. Bilindiği
gibi, Anayasa Değişikliği Kanunu'nun ikinci görüşmelerinde
Kanun'un gerek tümü gerekse maddeleri üzerinde görüşme
açılmamakta, yalnızca maddeler üzerinde verilmiş değişiklik
önergeleri görüşülmekte, birinci görüşmede üzerinde değişiklik
teklifi bulunmayan bir madde hakkında ikinci görüşmede
önerge verilememektedir.
Kanun'un
birinci görüşmelerinde herhangi bir önerge verilmemiştir.
Şimdi,
Kanun'un 1'inci maddesini okutup gizli oya sunacağım:
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
MADDE 1- 7/11/1982 tarihli ve 2709
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 77 nci
mad-desinin birinci fıkrasında geçen "beş" ibaresi
"dört" olarak değiştirilmiştir.
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
oylamaya başlamadan önce, gizli oylamanın ne şekilde
yapılacağını arz ediyorum:
Komisyon ve hükûmet sıralarında
yer alan kâtip üyelerden, komisyon sırasındaki kâtip üyeler
Adana'dan başlayarak İzmir'e kadar (İzmir dâhil) ve
hükûmet sırasındaki katip üyeler ise İzmir'den başlayarak
Zonguldak'a kadar (Zonguldak dâhil) adı okunan milletvekiline
biri beyaz, biri yeşil, biri de kırmızı olmak üzere
üç yuvarlak pul ile mühürlü zarf verecek ve pul ve zarf verilen milletvekilini
ad defterinde işaretleyecektir.
Milletvekilleri Başkanlık
kürsüsünün sağında ve solunda yer alan kabinlerden başka
yerde oylarını kullanamayacaklardır.
Vekâleten oy kullanacak bakanlar
da, yerine oy kullanacakları bakanın ilinin bulunduğu
bölümde oylarını kullanacaklardır.
Bildiğiniz üzere, bu pullardan,
beyaz olanı
Oyunu kullanacak sayın üye,
kâtip üyeden üç yuvarlak pul ile mühürlü zarfı aldıktan ve
adını ad defterine işaretlettikten sonra kapalı
oy verme yerine girecek, oy olarak kullanacağı pulu burada
zarfın içerisine koyacak, diğer iki pulu ise ıskarta
kutusuna atacaktır. Bilahare oy verme yerinden çıkacak
olan üye, oy pulunun bulunduğu zarfı Başkanlık Divanı
kürsüsünün önüne konulan oy kutusuna atacaktır.
Oylamada adı okunmayan milletvekiline
pul ve zarf verilmeyecektir.
Sayın milletvekilleri, bir
iki uyarı daha yapmak istiyorum: Bugün yapacağımız
oylama, şüphesiz, bundan önceki oylamalar gibi fevkalade
önemlidir. Anayasa'mızın önemli maddeleri değiştirilmektedir
ve bu bir ikinci oylamadır. Dolayısıyla, bugün,
Başkanlık olarak, hükûmet ve komisyon sıralarından
tek defter üzerinden oylama işlemini yapacağız. Arkadaşlarımızın
oy kullanırken kendi ilini takip etmelerini rica ediyorum, yani
"
(x)
1433'e 1'inci ek
(xx)
Kanunun ilk görüşmeleri 7/5/2007 tarihli 102 ve 10/5/2007 tarihli
105'inci Birleşimlerde yapılmıştır.
Görevli arkadaşlarımızın
dışında, ne grup yönetim kurulu üyelerinin ne de grup
başkan vekillerinin, arkadaşlarımızın görevlerine
müdahale içerecek biçimde müdahil olmamalarını da rica
ediyorum. Arkadaşlarımız, oylamanın nasıl
yapılacağını, hangi oyun ne anlama geldiğini
çok iyi bilmektedirler. Bugün sürekli oylama yapacağız;
bir intizam içerisinde, en hayırlı neticenin çıkmasını
temenni ediyorum. Lütfen arkadaşlarımıza yardımcı
olunuz.
Şimdi, gizli oylamaya
(Oyların toplanmasına
başlandı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Anayasa Değişikliği Kanunu'nun ikinci oylamasında,
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Sayın Mehmet Hilmi Güler'in
yerine Devlet Bakanı Sayın Kürşad Tüzmen, Maliye Bakanı
Sayın Kemal Unakıtan'ın yerine Devlet Bakanı Sayın
Ali Babacan vekâleten oy kullanacaklardır. Vekâletleri var.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
üye var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
10/5/2007 tarihli ve 5660 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun'un 1'inci maddesinin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı :
393
Ret : 22
Çekimser :
3
Boş :
1
Geçersiz :
1
Madde
OYA ARASLI (
RAMAZAN TOPRAK (Aksaray) - Yok böyle
bir şey...
BAŞKAN - Buyurun efendim. Oturduğunuz
yerden lütfen... Ne söyleyeceğinizi bilelim...
OYA ARASLI (Ankara) - Sayın
Başkan, Anayasa değişiklikleri Cumhurbaşkanı
tarafından ikinci kez görüşülmek üzere Meclise iade edildiği
zaman, görüşülen maddenin kabul edilmiş sayılabilmesi
için üçte 2 çoğunluk sağlaması gerekir. Söz konusu oylaması
yapılan madde, üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğunu
sağlayamamıştır. Bu nedenle de
Bakınız, Anayasa'mızın
175'inci maddesinin 1987 tarihinde gördüğü değişiklik...
BAŞKAN - Sayın Araslı,
lütfen, bir saniye...
Yani siz, "Madde
OYA ARASLI (
BAŞKAN - Buyurun efendim. Usul
hakkında tartışma açıyorum.
Lütfen yerinize oturun arkadaşlar.
İç Tüzük'ümüzün 63'üncü maddesine
uygun bir talep var. Bunu değerlendirmek zorundayım.
Değerli arkadaşlar,
İç Tüzük'ümüzün 63'üncü maddesi uyarınca, Sayın Araslı'ya,
tutumumun aleyhinde konuşmak üzere söz verdim. Bildiğiniz
gibi, aleyhte ve lehte iki üyeye söz verme imkânım var. Buna göre,
arkadaşlarımızın talepleri olursa değerlendireceğim.
Sayın Araslı, buyurun.
V. - USUL
HAKKINDA GÖRÜŞMELER
1.-
Cumhurbaşkanınca bir kez daha görüşülmek üzere Türkiye
Büyük Millet Meclisine iade edilen Anayasa değişikliği
hakkındaki kanunların bir maddesinin aynen kabulü için
Anayasa'da öngörülen üye tam sayısının üçte ikisinin
oyunu alması gerektiği, bunun altında oy alan maddenin
kabul edildiğinin ifade edilmesinin Anayasa'ya aykırı
olduğu hakkında
OYA ARASLI (
Sayın Başkan, değerli
milletvekilleri; Anayasa'mızın 175'inci maddesi, Cumhurbaşkanı
tarafından ikinci kez görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet
Meclisine iade edilen kanunların kabulüyle ilgili bir yeter
sayı öngörmektedir. Bu, Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tam sayısının
üçte 2 çoğunluğudur. Eğer, herhangi bir madde üçte 2 çoğunluğa
ulaşacak miktarda oy alamazsa, o madde reddedilmiş sayılır.
Bir maddenin görüşme sırasında üçte 2 oy alması
da yetmez. Değişikliğin tümü hakkında yapılan
oylamada da, gene, üçte 2 çoğunluğa ulaşması gerekir
"kabul" oylarının, metnin kabul edilmiş sayılması
için. Bu nedenle, 367'nin altında oy alan bir maddenin kabulüne
ilişkin bir açıklama Anayasa'ya aykırıdır. Anayasa'nın
175'inci maddesi bu konuda tereddüde mahal bırakmayacak bir
açıklık taşımaktadır. Ama, bu konuda tereddüdü
olanlar, 175'inci maddenin 1987 tarihinde gördüğü değişiklikte,
bu değişikliğe ilişkin gerekçeyi okuyabilirler.
Gerekçede şu cümle yer almaktadır: "Cumhurbaşkanı
tarafından Anayasa değişikliğine ilişkin kanunlar
Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderildiği takdirde,
Türkiye Büyük Millet Meclisinin, geri gönderilen Anayasa değişikliği
hakkındaki kanunu aynen kabul edip tekrar Cumhurbaşkanına
gönderebilmesi, üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğuyla
mümkün olabilecektir." Bu da, öyle zannediyorum ki -gerekçe-
tartışmaya mahal bırakmayacak bir açıklıkla
konuyu ortaya koymuştur.
Bu maddenin Anayasa Komisyonundaki
görüşmelerinde ve Türkiye Büyük Millet Meclisindeki görüşmelerinde
de, bu üçte 2 çoğunluğunun kaldırıldığına,
aranmayacağına, beşte 3 çoğunluğun yeterli
olacağına dair herhangi bir açıklama, herhangi bir öneri
yer almamaktadır.
Duruma, doktrinde, anayasa hukuku
biliminde bakış açısını araştıracak
olursak; Anayasa Profesörü, Ankara Hukuk Fakültesinde Anayasa Hukuku
Ana Bilim Dalı Başkanı Sayın Profesör Doktor Erdal
Onar, "1982 Anayasasına Göre Anayasayı Değiştirme
Sorunu" adını taşıyan eserinin 85'inci sayfasında
aynen benim söylediklerimi, Cumhurbaşkanının ikinci
kez görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderdiği
kanunların kabulü için yeter sayının üçte 2 olduğunu
söylemektedir.
Sayın Profesör Ergun Özbudun
-anayasa hukuku profesörüdür- "Türk Anayasa Hukuku"
adını taşıyan kitabının 126'ncı ve
130'uncu sayfalarında aynen bu gerçeğe işaret etmektedir.
Sayın Profesör Erdoğan
Teziç -anayasa hukuku profesörüdür- "Anayasa Hukuku"
adını taşıyan eserinin 164'üncü sayfasında aynen
bunu söylemektedir.
Rahmetli Anayasa Hukuku Profesörü
Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu, birlikte yazdıkları
"1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku" kitabının
274 ve 275'inci sayfalarında aynen bu gerçeği dile getirmektedir.
Yardımcı Doçent Doktor Levent
Gönenç, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Anayasa Hukuku Ana
Bilim Dalı öğretim üyelerindendir. Anayasa değişikliklerinin
Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilmesi ve halkoyuna sunulması
hakkındaki makalesinde aynen bu söylenenleri ifade etmektedir.
Şimdi, değerli arkadaşlarım,
Anayasa değişikliklerinde, teklifin tümü hakkında,
teklifin maddelerine geçilmesi hakkındaki oylama, aynen kanunlar
için geçerli olan esasa tabidir. Kanunlar için hangi çoğunluk uygulanıyorsa,
o çoğunluk, maddelere geçilmesi için de uygulanır. Bu,
1999 tarihinde Anayasa'nın 83'üncü maddesinin değiştirilmesine
ilişkin bir Anayasa değişikliği teklifinin Türkiye
Büyük Millet Meclisinde müzakeresi sırasında açılan
usul tartışması sonucunda varılan ilkedir. Ama,
maddeler, birinci görüşmede, yani Cumhurbaşkanına
gitmeden önce en az beşte 3 çoğunlukla kabul edilebilir;
ama, birinci görüşmede bu çoğunluğa ulaşmayan maddeler
Anayasa değişiklikleri iki kez görüşüldüğü için,
Anayasa'mıza göre böyle bir ilke olduğu için, ikinci görüşmeye
taşınır. İkinci görüşmede bu çoğunluğa
ulaşmayan maddeler düşer.
Ayrıca, son oylamada da aynı
çoğunluğun elde edilmesi gerekir. Elde edilmezse, teklif
tümüyle reddedilmiş sayılır.
Cumhurbaşkanına yeterli
oy çokluğunu sağlayarak gönderilen bir Anayasa değişikliği
kanunu Türkiye Büyük Millet Meclisinden, Cumhurbaşkanı
tarafından ikinci kez görüşülmek üzere iade edildiği
zaman, birinci görüşmede, yine maddelerine geçilirken teklifin,
kanunlar için öngörülmüş olan çoğunluk yeterlidir, ama, daha
sonra, maddeler görüşülürken üçte 2 çoğunluk, Türkiye Büyük
Millet Meclisi üye tamsayısının üçte 2 çoğunluğu
gerekir. Bu çoğunluğu almasa bile bir madde, birinci görüşmede
düşmez. Çünkü, biraz önce söylediğim gibi, iki kez görüşülmesi
esası vardır. İkinci görüşmeye aktarılır
ve bugün, aktarılan bu tür maddelerden birisi olan 1'inci maddeyi
oyladık ve oylama sonucunda, üye tam sayısının üçte
2'sinin altında bir
Bunları bir uyarı niteliğinde
sizlere yansıtmayı bir görev bildim. Bana bu imkânı
sağladığı için de Sayın Başkana tekrar teşekkür
ederek saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Sayın Araslı,
teşekkür ederim.
Tutumum aleyhinde ikinci söz, Cumhuriyet
Halk Partisi Konya Milletvekili Sayın Atil
Sayın Kart, buyurun efendim.
Sayın Kart, süreniz on dakika.
ATİL
Değerli arkadaşlarım,
anayasal süreci, olayın teknik boyutunu, Sayın Araslı
son derece ayrıntılı ve tutarlı bir şekilde
ifade ettiler, açıkladılar. Ben, şu süreci anlatmak istiyorum:
Geldiğimiz aşamada, veto sonrası görüşme ortamındayız.
Burada, biliyorsunuz, veto öncesi görüşmelerde, Türkiye Büyük
Millet Meclisi 367'yi aşan bir oy çokluğuy
Olayı biraz daha açmak istiyorum.
Bakın, şu ihtimali de varsaymanızı özellikle ifade
etmek istiyorum: Veto öncesi görüşmelerde, şayet, Anayasa
değişikliği teklifi 330 ile 367 arasında
MUSTAFA NURİ AKBULUT (
ATİL
CAVİT
ATİL
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
müdahale etmeyin efendim.
CAVİT TORUN (Diyarbakır)
- Maddeye bak, maddede ne yazıyor.
ATİL
RAMAZAN TOPRAK (Aksaray) - 330 ne
için var o zaman?
BAŞKAN - Müdahale etmeyin
efendim.
ATİL
BAŞKAN - Sayın Kart, lütfen
Genel Kurula hitap edin ve konuşmanızı tamamlayın.
ATİL
Burada tekrar ifade ediyorum: Tümünün
oylamasındaki 367'nin aşılması, madde oylamalarındaki
bu hukuki sakatlığı ortadan kaldırmaz.
330 şunun için var: Veto öncesi
görüşmelerde, orada Anayasa koyucu bir kademelendirme yapmış.
330 ile 367 arasındaki irade beyanı hâlinde referandumu zorunlu
hâle getirmiş. Onda tartışılacak bir konu yok, ama,
367'yi aşmış iseniz, artık, yeni bir irade beyanı
ortaya çıkmış. O irade beyanı ortada varlığını
koruyor. Buna ilave olarak da Sayın Cumhurbaşkanının
veto gerekçesi ekleniyor. Geriye döndüğümüz zaman -veto gerekçesinden
sonra, veto sürecinden sonra- artık, siz, 367'nin altındaki
bir irade beyanıyla bu kanun değişikliğini, kanun
değişikliği niteliğinde olan bu Anayasa değişikliğinin
görüşmelerini sürdüremezsiniz, burada teklif reddedilmiş
demektir, madde reddedilmiş demektir. Uygulamanın ve
Başkanlık Divanı uygulamasının bu yönde olması
gerekir. Yapılan bu uygulama, şekil açısından hatalı
bir uygulamadır. Başkanlık Divanının bu uygulamasına
bu yönüyle katılmıyoruz. Bundan sonra yapılacak olan
ihlaller, tekrar ifade ediyorum, Anayasa'nın bütününe yönelik
olarak da ihlal sonucunu doğuracaktır.
Bunu, şimdiki bu aşamada
beyan etmeyi bir gereklilik olarak ifade ediyor ve Genel Kurulu saygıyla
selamlıyoruz. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim
Sayın Kart.
Sayın milletvekilleri, tutumum
lehinde, İstanbul Milletvekili Sayın Burhan Kuzu söz istemiştir.
Sayın Kuzu, buyurun efendim.
(AK Parti sıralarından alkışlar)
BURHAN KUZU (İstanbul) - Sayın
Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlarım;
Anayasa değişikliklerinin kanunlardan farklı biçimde
yapıldığı doğrudur. Dünyanın birçok ülkelerinde
Anayasa değişiklikleri biraz farklı şekil usullerde
yapılır, bu da, Anayasa'nın öneminden kaynaklanıyor.
Tabii bunlar temel metinler.
Bizim Anayasa'mız, 1982 Anayasası'nın
ilk biçiminde 2/3 çoğunluk
İkincisi, "İade durumunda
2/3 çoğunluk aranır mı?" sorusuna gelelim. İtiraz
da daha çok burada düğümleniyor. Evet, Sayın Araslı'nın
söylediği, yazdığı, okuduğu kitaplarda kimi
arkadaşlarımız, meslektaşlarımız bu yorumu
yapıyorlar. Bu, şuradan kaynaklanıyor. Burada üçüncü
fıkrada yer alan diyor ki: "İade üzerine üçte iki çoğunluk
ile aynen
Şimdi, benzeri bir ifade
şurada da var: "Doğrudan veya Cumhurbaşkanının
iadesi üzerine, Meclisin üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu
ile
K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Hocam,
gerekçede ne diyor?
BURHAN KUZU (Devamla) - "Gerekçe"
diyorsun. Şimdi, gerekçe meselesinde, Sayın Anadol,
102'nci maddenin gerekçesinde de ne diyordu? "Müzmin hâle getirmedik"
diyordu Cumhurbaşkanı seçimini. O zaman "gerekçeyi
çöpe atın" diyordunuz burada. Böyle bir şey olabilir
mi? Gerekçeyi işe geldiği zaman burada uygulayacağız,
gerekmediği zaman da uygulamayacağız. Böyle bir
şey olamaz!
Şimdi, gelelim, konunun bir
başka boyutuna. Burada kürsüye çıkan arkadaşlarımız
"veto" kelimesini kullandılar. Burada "veto"
kelimesi, bir defa, kullanılacak bir kelime değil. Veto,
meşruti monarşilerde olan bir kelimedir. Bizimki geri göndermedir,
özellikle seçilmiştir.
Bakın, dikkat edin, parlamenter
sistemlerde geri gönderme durumunda dünyanın hiçbir anayasasında,
hiçbir ülkesinde -altını çiziyorum bunun, hiçbir anayasasında,
hiçbir ülkesinde- geri gönderme durumunda Meclise ek bir yük getirerek
ilk gönderdiği çoğunluktan daha fazla bir çoğunlukla
gönder diye bir yükümlülük yüklenemez.
Sayın Hocam, var mı böyle
bir şey, söyler misin? Böyle bir şey yok.
K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Gerekçeyi
söyle
BURHAN KUZU (Devamla) - Böyle bir
şey yok. Bu yorum külliyen yanlıştır. Kaldı ki,
bu kanun bir pakettir.
K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Gerekçe
Gerekçe
BURHAN KUZU (Devamla) - Demin de
söyledim, Sayın Anadol, "gerekçe" diyorsun. Yeri geldiği
zaman "Gerekçeyi çöpe atmak lazım." diyorsunuz.
OYA ARASLI (
BURHAN KUZU (Devamla) - Evet.
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
lütfen müdahale etmeyin.
BURHAN KUZU (Devamla) - Şimdi,
bakın, maddenin, 102'nci maddenin gerekçesi böyle demiyor.
BAŞKAN - Sayın Kuzu, Genel
Kurula hitap edin efendim.
BURHAN KUZU (Devamla) - 102'nci maddenin
son cümlesinde Cumhurbaşkanına vekâlet de böyle demiyor,
gerekçesi orada konuya yardımcı olmaya çalışıyor.
Yeri geldiği zaman "gerekçe" demenin bence manası
yok. Kaldı ki, bu tür geri göndermelerde ağırlaşmış
çoğunluk arama yolu, yani 2/3 çoğunluk gibi arama yolu
meşruti monarşilerde -bizim 1876 Anayasası ve 1909'daki
durumlarında, orada biraz daha yumuşatıldı- olan
bir uygulamadır, başkanlık sistemlerinde vardır,
yani, bu parlamenter modellerde böyle geri gönderdiği zaman,
ağırlaşmış bir çoğunluk aranır diye
bir şey yok. Kaldı ki, kanunun tamamı bir pakettir ve bu
paketin içerisinden, efendim, bir madde, o yorum bir an için doğru
olduğunu varsaysanız bile devamını görüşemeyiz
gibi bir iddiayı
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Öyle
demedik. Öyle demedik.
BURHAN KUZU (Devamla) - Ben de bu
şekilde özetlemiş olayım konuyu.
Başkanlığı ve
sizleri saygıyla selamlıyorum efendim. (AK Parti sıralarından
alkışlar)
BAŞKAN - Sayın Kuzu, teşekkür
ederim.
Sayın milletvekilleri, müdahale
etmeyelim. Bir hukuki tartışma yapıyoruz. Herkesin
doğru bildiği fikirlerini söylemesinden daha tabii bir
şey olamaz.
Tutumum lehinde ikinci söz, Hatay
Milletvekili Sayın Sadullah Ergin'indir.
Sayın Ergin, buyurun efendim.
(AK Parti sıralarından alkışlar)
SADULLAH ERGİN (Hatay) - Sayın
Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; Genel
Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Anayasa Değişiklik Yasası'nın
1'inci maddesi oylamasından sonra açılan bu usul tartışmasında
Başkanlığın tutumunun lehinde söz aldım.
Değerli arkadaşlar, Anayasa'mızın
değiştirilmesine yönelik olarak Anayasa'mızın
175'inci maddesi tüm seçenekleri, tüm ihtimalleri göz önünde bulundurarak
bir düzenleme yapmış bulunmaktadır. 175'inci maddemize
göre, Anayasa Değişiklik Yasası'nın Parlamentoda
görüşülmeleri esnasında 330 oy ile 367 oy arasında bir
çoğunluk alması hâlinde doğrudan referanduma gideceği
hükmü açıktır. Bunun dışında 367 oy ve üzerinde
oy alması hâlinde ise, burada, Cumhurbaşkanımızın
bir seçimlik hakkı var. Nedir? İsterse yayınlar yürürlüğe
koyar, isterse de 367 üzerinde çıktı, ama, Cumhurbaşkanının
referanduma götürme hakkı var. Bu hakkı teslim etmiş
Anayasa.
Bunun dışında, Cumhurbaşkanımızın
birinci defa Meclisten giden Anayasa Değişiklik Kanunu'nu
Meclise iade etmesi hâlini düzenleyen üçüncü fıkra aynen
şöyle: "Cumhurbaşkanı Anayasa değişiklerine
ilişkin kanunları, bir daha görüşülmek üzere Türkiye
Büyük Millet Meclisine geri gönderebilir. Meclis, geri gönderilen
Kanunu, üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu
ile aynen
Şimdi, bu fıkra çok net,
çok açık şunu ifade ediyor: Genel Kurul 367 oy ile olsa, iade
edilen bir kanunu yeniden
Kaldı ki, beşinci fıkrada
tekrar bir ifade var: "Doğrudan veya Cumhurbaşkanının
iadesi üzerine, Meclis üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu
ile
Bu anlamda, Başkanlık Divanının
tutumunun doğru olduğunu, bu tutumun lehinde olduğumuzu
ifade ediyor, Genel Kurula saygılar sunuyorum. (AK Parti
sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim
Sayın Ergin.
Sayın milletvekilleri, bu konu
üzerinde aleyhte ve lehte konuşan değerli milletvekili arkadaşlarımızın
görüşlerini dinledik. Bu konu önemlidir. Konu üzerinde
Başkanlığımız da bir çalışma yapmıştır
ve Başkanlık görüşünü oluşturmuştur. Hem 1987
Anayasa Değişikliği Teklifi'ndeki ve komisyondaki
gelişmeleri hem ondan sonraki uygulamaları ve bu konu
üzerinde doktrinde ve görüşlerde olan farklılıkları
dikkate almıştır. Bu konuda kısa bir açıklama
yapmak istiyorum.
1982 Anayasası'nın 175'inci
maddesinin değiştirilmeden önceki ilk hükmüne göre, Anayasa'nın
değiştirilmesi hakkındaki tekliflerin kabulü, Meclisin
üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğunun oyuyla
mümkün olabilmekte idi. O günkü milletvekili sayısı
400'dü. Buna göre, teklifin kabulü için 267 oy gerekiyordu. Ayrıca,
Anayasa'nın geçici 9'uncu maddesi ile de Cumhurbaşkanınca
Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen Anayasa değişikliği
hakkındaki kanunu aynen kabul edip tekrar Cumhurbaşkanına
gönderebilmesi için, üye tam sayısının dörtte 3 çoğunluğunun
oyu ile mümkün olabilmekte idi. 400 milletvekili sayısına
göre, bu rakam 300'dü. Anayasa'nın geçici 9'uncu maddesinin yürürlüğü
1989 Kasımında sona ermiştir. Böylece, Anayasa'mızda,
Cumhurbaşkanınca Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen
Anayasa değişikliği hakkındaki kanunu aynen kabul
edip Cumhurbaşkanına geri gönderebilmesi için, Anayasa'nın
175'inci maddesinin birinci fıkrasında öngörülen, değiştirme
teklifinin kabulü için, Meclisin beşte 3 çoğunluğunun
gizli oyuyla mümkündür, hükmünden başka ayrıca bir hüküm bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, Anayasa'nın
175'inci maddesinde değişiklik öngören İstanbul eski
Milletvekili Turgut Özal ve 199 arkadaşının teklifi
ile Cumhurbaşkanınca Türkiye Büyük Millet Meclisine geri
gönderilen Anayasa değişikliği hakkındaki kanunu
aynen kabul edip tekrar Cumhurbaşkanına gönderebilmesinin
üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğuyla mümkün
olabileceği, hükmü getirilmek istenmiş, ancak, bu hüküm,
Anayasa Komisyonunca kabul edilmeyerek, metinden çıkarılmıştır.
İstanbul Milletvekili Turgut
Özal ve 199 arkadaşının teklifi şudur: "Cumhurbaşkanı,
Anayasa değişiklilerine ilişkin kanunları Türkiye
Büyük Millet Meclisine geri gönderebilir. Bu takdirde, Türkiye Büyük
Millet Meclisinin, geri gönderilen Anayasa değişikliği
hakkındaki kanunu aynen kabul edip tekrar Cumhurbaşkanına
gönderebilmesi, üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğuyla
mümkün olabilir." Teklif, böyle gelmişti. Anayasa Komisyonunun
Değerli arkadaşlar, Anayasa
Komisyonunca metinden çıkarılan bu hüküm Anayasa'nın
175'inci maddesini değiştiren 17/5/1987 tarihli ve 3361 sayılı
Kanun'da yer almamıştır. Bu düzenleme ile de Cumhurbaşkanınca
bir daha görüşülmek üzere geri gönderilen Anayasa değişikliklerine
ilişkin kanunların
Kaldı ki, tartışma konusu
olan 175'inci maddenin ilgili fıkralarında "Doğrudan
veya Cumhurbaşkanının iadesi üzerine
" cümlesi
de yer almaktadır. Düzenlemelerin tamamı Cumhurbaşkanının
iadesi üzerine kurulmuş değildir. Doğrudan göndermelerde
de uygulanabilecek kurallar çok önceden belirlenmiştir.
Arkadaşlarımızın
ısrarla "Kanun'un gerekçesine bakın." şeklindeki
ithaflarını da şu şekilde değerlendirmek istiyorum:
Evet, bazı tartışmalarda kanunların metniyle, yazılış
biçimiyle gerekçeleri arasında farklılıklar da görülmektedir.
Ancak, Meclisimizi bağlayan öncelikle maddenin yazılışıdır,
maddenin konuluş amacıdır. Bakınız, eğer,
her madde için gerekçelere bakacak olursak çok basit çelişkilerle
karşılaşmamız, hatta zaman zaman tebessüm etmemiz
gerekebilir. Buna bir örnek vermek istiyorum. Anayasa'nın
109'uncu maddesini arkadaşlarımız lütfen açıp okusunlar,
diyor ki: "Bakanlar Kurulu, Başbakan ve bakanlardan kuruludur.
Başbakan, Cumhurbaşkanınca, Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeleri arasından atanır." Bu konuda hiçbir ihtilaf
yok. Hiçbirimiz dışarıdan Başbakan atanır diye
düşünmüyoruz. "Bakanlar ise Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeleri veya milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olanlar
arasından Başbakanca seçilir ve Cumhurbaşkanınca
atanır." Hâlen bu maddenin var olan gerekçesini okuyorum
şimdi: "Bakanlar Kurulu, Başbakan ve bakanlardan
oluşmaktadır. Başbakan, milletvekili seçilme yeterliğine
sahip olanlar arasından atanabilir." Yani, Başbakan olmak
için Türkiye Büyük Millet Meclisi üyesi olma koşulu aranmamaktadır.
İşte size bir gerekçe!
Değerli arkadaşlar,
Başkanlık olarak, bu değerlendirmeler çerçevesinde
-teferruatına girmiyorum- Cumhurbaşkanınca geri gönderilen
Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kanun'un aynen
kabulü için, Anayasa'nın 175'inci maddesinin birinci fıkrasında
öngörülen beşte 3 çoğunluk oyu aranacaktır. Tutumum
doğrudur.
2'nci maddeyi okutup oylarınıza
sunacağım. (AK Parti sıralarından alkışlar)
OYA ARASLI (
BAŞKAN - Sayın Araslı,
63'üncü madde çok açıktır, "gerekirse oya sunulur"
diyor, gerek görmüyorum.
Teşekkür ediyorum.
IV. - KANUN
TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN
GELEN
DİĞER İŞLER (Devam)
4.-
10.5.2007 Tarihli ve 5660 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun ve Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere
Geri Gönderme Tezkeresi ile Anayasa Komisyonu Raporu (1/1368) (S.
Sayısı: 1433 ve 1433'e 1inci Ek) (Devam)
BAŞKAN - 2'nci maddeyi okutuyorum:
MADDE 2- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
79 uncu maddesinin ikinci fıkrasında geçen "seçim tutanaklarını"
ibaresinden sonra gelmek üzere "ve Cumhurbaşkanlığı
seçimi tutanaklarını" ibaresi; son fıkrasında
geçen "halkoyuna sunulması" ibaresinden sonra gelmek
üzere ",Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi"
ibaresi eklenmiştir.
BAŞKAN - Oylamaya Adana ilinden
başlıyoruz.
(Oyların toplanmasına
başlandı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
oy kullanma sıralarında lütfen arkadaşlarımıza
müdahil olmayın. Görevli arkadaşlarımızın
dışında kimse kalmasın, lütfen.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Efendim, biraz önce
ikaz etmiştim sayın milletvekilleri, lütfen oy pusularının
verildiği ve oy kullanma kabinlerinin yanında milletvekili
arkadaşlarımız bulunmasın.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
ATİ
ATİL
BURHAN KUZU (İstanbul) - Hayır
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri
Müdahale etmeyin arkadaşlar.
K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Olmadı
ya
MUHARREM KILIÇ (
BAŞKAN - Arkadaşlar, yerinize
oturun lütfen.
ATİ
BAŞKAN - Arkadaşlar, müdahale
etmeyin lütfen.
ATİL
BAŞKAN - Sayın Kart
ATİ
BAŞKAN - Sayın Kuzu, yerinize
oturur musunuz. (Gürültüler)
ATİ
ATİL
TEVHİT KARAKAYA (Elâzığ)
- Sen buranın polisi misin, jandarması mısın?
BAŞKAN - Lütfen yerlerinize
arkadaşlar.
SALİH KAPUSUZ (
BAŞKAN - Sayın Deveciler,
Sayın Küçükaşık, lütfen yerlerinize arkadaşlar.
Sayın Kapusuz
SALİH KAPUSUZ (
BAŞKAN - Lütfen yerlerinize
arkadaşlar, müdahale etmeyin efendim.
Divan üyesi arkadaşlarımız
görevlerini yapıyorlar, lütfen, müdahale etmeyelim.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
milletvekilimiz var mı?
K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Yok.
BAŞKAN - Oy kullanma işlemi
bitmiştir.
Kupalar kaldırılsın.
ALİ TOPUZ (İstanbul) -
Vekâleten oy kullananlar var mı?
MUSTAFA ERDOĞAN YETENÇ (Manisa)
- Sayın Başkan, vekâleten oy kullanan bakanlarımız
oldu mu? Eski arkadaşlar mı?
BAŞKAN - Evet.
MUSTAFA ERDOĞAN YETENÇ (Manisa)
- Aynı mı?
BAŞKAN - Evet, aynı.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
10/5/2007 tarihli ve 5660 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun'un 2'nci maddesinin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı : 391
Ret : 18
Çekimser : 1
Geçersiz :
2
Madde
Şimdi, Kanun'un 3'üncü maddesini
okutup, gizli oya sunacağım:
MADDE 3- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
96 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye Büyük Millet Meclisi,
yapacağı seçimler dahil bütün işlerinde üye tamsayısının
en az üçte biri ile toplanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasada
başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların
salt çoğunluğu ile karar verir; ancak karar yeter sayısı
hiçbir şekilde üye tamsayısının dörtte birinin
bir fazlasından az olamaz."
BAŞKAN - Gizli oylamaya
(Oyların toplanmasına
başlandı)
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Ne
yapıyorsunuz orada ya? Orada ne yapıyorsunuz?
(Bakanlar Kurulu sıraları
önünde toplanmalar, gürültüler)
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Ne
arıyorsunuz orada? (Gürültüler)
BAŞKAN - Sayın Yetenç
Lütfen
arkadaşlar
MEHMET NURİ SAYGUN (Tekirdağ)
- Başkan, hiçbir oy içeride kullanılmıyor.
BAŞKAN - Görüyorum, görüyorum.
(Gürültüler)
MEHMET NURİ SAYGUN (Tekirdağ)
- Yani, paravana giren bir kişi yok. Böyle bir oylama olmaz ama!
BAŞKAN - Lütfen, lütfen, lütfen
(Gürültüler)
Sayın Topuz, Sayın Çelik,
arkadaşlarımızı ikaz edeceğim efendim, lütfen
yerlerinize oturun. (Gürültüler)
Sayın Çelik, Sayın Topuz,
lütfen efendim
Sayın milletvekilleri
İdare amirleri
Lütfen yerlerinize oturun, ben gerekli ikazları
yapacağım. Lütfen arkadaşlar
(Gürültüler)
Oy kullanma işlemini durdurun
arkadaşlar. Oy pusulası vermeyin. Arkadaşlar bir saniye
ALİ KEMAL DEVECİLER (Balıkesir)
- Grup başkan vekilleri ne yapıyor orada, ne işleri
var. İki tarafta da
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Denetim
altında oy kullanılıyor, ayıp değil mi yahu!
BAŞKAN - Sayın Ercenk, yerinize
oturur musunuz.
MEHMET ZİYA YERGÖK (
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri
Lütfen oy pusulası vermeyin.
(Gürültüler)
Yerlerinize oturur musunuz arkadaşlar.
Oy kullanmayacak arkadaşlarımız
Sayın milletvekilleri
Lütfen
arkadaşlar!
İlk defa Anayasa değişikliği
için oy kullanmıyoruz, bu turları birkaç defa yaptık.
Arkadaşlarımız kullanacakları oyun bilincinde.
Kimsenin müdahalesi söz konusu olamaz ve olmamalıdır.
MEHMET NURİ SAYGUN (Tekirdağ)
- Ama göstererek kullanıyorlar Sayın Başkan.
BAŞKAN - Bakınız, bugüne
kadar
(Gürültüler)
Bir saniye
Bir saniye
Aynı
şeyleri siz de yaptınız defalarca. Beni iyi dinleyin.
MEHMET NURİ SAYGUN (Tekirdağ)
- Paravanlara girilsin
BAŞKAN - Bakınız, bugüne
kadar, süratli olsun, çabuk olsun denilerek dört defterden işlem
yapılıyordu. Bugün arkadaşlarımız beni ikaz
ettiler, uygun gördüm, iki taraftan oylama işlemi yapıyoruz;
işin doğru, sağlam ve sahih sonuçlar almamız bakımından.
Görevlendirilen arkadaşlar
bellidir. Oy kullanacak arkadaşlarımızın hepsi
milletvekilidir, kullandığı oyun bilincindedir, ne
anlama geldiğini de çok iyi bilmektedir. Kendisini etkileyecek
hiçbir davranışa prim vermeyeceği de çok açıktır.
Dolayısıyla, oy kullanma
sıralarının yanında, yanlış anlamaya sebebiyet
vermemek için, görevli arkadaşlarımızın dışında
hiç kimsenin bulunmaması gerekmektedir. Arkadaşlarımızın
da bu konuda çok aşırı hassasiyet göstermelerini gereksiz
buluyorum. Bu oylamaları defalarca yaptık, defalarca,
bugün tenkit ettiğiniz şeyleri kendiniz yaptınız.
Dolayısıyla, arkadaşlarımızı hiç etkilemeden,
herkesin isim sırasını bekleyerek oy kullanması,
bize, nihayet, çok çabuk olsa bile bu şekliyle on beş dakika
fark eder. Ama, alacağımız sonuç ve buradaki oylamalar,
bizi tüm dünyanın izlediğini de kabul ederseniz, hepimiz
için yüz akı olmalıdır. Ben, arkadaşlarımızın
hassasiyet göstereceğine inanıyorum.
Açıktan oy kullanma iddiaları
var.
TUNCAY ERCENK (Antalya) - Evet.
BAŞKAN - Süratle oy kullanmak
açısından bunu yapıyor olabilirsiniz. Herkes "Nasıl
olsa benim oyumun rengi bellidir." diyebilir, ama, usul, oy kabinine
girmek ve oyunu orada zarfın içine koymaktır. Lütfen buna
dikkat edin.
Ama, ey Sayın Ercenk ve ey değerli
arkadaşlarım; siz de yeri geldiğinde, çok açıktan,
burada, oyunuzu herkesin önünde zarfa koyarak kullandığınız
zamanlar da olmuştur.
TUNCAY ERCENK (Antalya) - Ben hep
kabinde kullandım Sayın Başkan.
BAŞKAN - O günleri unutuyoruz.
Bugün, oy kullanma kabinleri içerisinde herkes oyunu kullanacaktır,
kullanmalıdır. Aşırı hassasiyet göstermeye
gerek yok. Biraz önce açıklama yaptım, 330 oyun gerekli olduğunu
söyledim. Son oylamada da arkadaşlarımız eğer uygun
görür, kabul ederlerse daha fazla bir oy
Oy kullanma işlemini başlatıyorum.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
üye var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Kanun'un 3'üncü maddesinin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı : 396
Kabul : 375
Ret : 17
Çekimser : 2
Geçersiz :
2
Madde kabul edilmiştir.
Şimdi, Kanun'un 4'üncü maddesini
okutup, gizli oya sunacağım:
MADDE 4- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
101 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 101- Cumhurbaşkanı,
kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim
yapmış Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri veya bu niteliklere
ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları
arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev
süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı
seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına
Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri içinden veya Meclis dışından
aday gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılı teklifi
ile mümkündür. Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel
seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında
yüzde onu geçen siyasi partiler ortak aday gösterebilir.
Cumhurbaşkanı seçilenin,
varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeliği sona erer."
BAŞKAN - Şimdi, gizli oylamaya
Adana ilinden başlıyoruz.
(Oyların toplanmasına
başlandı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
bu maddenin oylamasını takiben, 15.15'e kadar birleşime
ara vereceğim.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
üyemiz var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Kanun'un 4'üncü maddesinin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı : 395
Kabul : 369
Ret : 22
Çekimser : 1
Geçersiz :
3
Madde kabul edilmiştir.
Saat 15.15'te toplanmak üzere birleşime
ara veriyorum.
Kapanma Saati:
14.16
İKİNCİ
OTURUM
Açılma
Saati: 15.19
BAŞKAN:
Bülent ARINÇ
KÂTİP
ÜYELER: Türkân MİÇOOĞULLARI (İzmir), Ahmet Gökhan SARIÇAM
(Kırklareli)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 118'inci Birleşiminin
İkinci Oturumunu açıyorum.
1433'e 1'inci ek sıra sayılı
Anayasa Değişikliği Kanunu'nun görüşmele-rine
devam ediyoruz.
Komisyon ve Hükûmet yerinde.
Şimdi, 5'inci maddeyi okutup,
gizli oya sunacağım:
MADDE 5- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
102 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 102- Cumhurbaşkanı
seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından
önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple
boşalması halinde ise boşalmayı takip eden altmış
gün içinde tamamlanır.
Genel oyla yapılacak seçimde,
geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı
seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa,
bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır.
Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış bulunan iki aday
katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu alan
aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
İkinci oylamaya katılmaya
hak kazanan adaylardan birinin ölümü veya seçilme yeterliğini
kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın
birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır.
İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama
referandum şeklinde yapılır.
Aday, geçerli oyların çoğunluğunu aldığı
takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı göreve
başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının
görevi devam eder.
Cumhurbaşkanlığı
seçimine ilişkin usûl ve esaslar kanunla düzenlenir."
BAŞKAN - Oylamaya Adana ilinden
başlıyoruz.
(Oylar toplandı)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
milletvekilimiz var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
5'inci maddenin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Oy sayısı :
377
Kabul : 371
Ret : 3
Çekimser : 1
Geçersiz : 2
Madde kabul edilmiştir.
Şimdi, 6'ncı maddeyi ve
ona bağlı olarak geçici madde 18'i okutup oylarınıza
sunacağım:
MADDE 6- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına
aşağıdaki GEÇİCİ maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 18- Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 67 nci maddesinin son fıkrası,
Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapılabilmesi
için; çıkarılması gereken kanun hükümleri ile seçim
kanunlarında yapılacak değişiklikler bakımından
dikkate alınmaz.
BAŞKAN - Oylamaya Adana ilinden
başlıyoruz.
(Oylar toplandı)
BAŞKAN - Oyunu kullanamayan
sayın milletvekilimiz var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Kanun'un 6'ncı maddesine bağlı geçici 18'inci maddenin
gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı : 396
Kabul : 371
Ret : 22
Çekimser : 2
Geçersiz : 1
Sayın milletvekilleri,
şimdi Kanun'un 6'ncı maddesine bağlı geçici madde
19'u okutup gizli oya sunacağım, yalnız bir açıklamam
var: Kanun'un geçici 19'uncu maddesinin ikinci fıkrasının
son cümlesi "kendiliğinden" ibaresi olacakken, matbaamızda
baskı hatası olarak "kendiliklerinden" şeklinde
basılmıştır.
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANI
BURHAN KUZU (İstanbul) - Daha önceki metinde düzeltmiştik.
BAŞKAN - Biliyorum.
Bu nedenle, bu ibareyi daha önce
kabul edildiği şekliyle "kendiliğinden" olarak
okutacağım.
Maddeyi okutup oylarınıza
sunuyorum:
GEÇİCİ MADDE 19- Onbirinci
Cumhurbaşkanı seçiminin ilk tur oylaması, bu Kanunun
Resmi Gazetede yayımını takip eden kırkıncı
günden sonraki ilk Pazar günü, ikinci tur oylaması ise ilk tur oylamayı
takip eden ikinci Pazar günü yapılır.
Anayasa'nın 101 inci maddesi
uyarınca gösterilen adaylar, yazılı muvafakatları
ve Anayasanın değişik 101 inci maddesindeki şartları
ihtiva eden ve diğer ilgili belgelerle birlikte ilk tur oylama
tarihinden otuz gün önce Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
başvururlar. Adayların başvurularında eksik bilgi
ve belgelerin tespit edilmesi halinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığı tarafından, eksikliklerin giderilmesi
için üç günlük kesin süre verilir. Bu süre içinde eksikliklerin giderilmemesi
halinde adaylar, kendiliğinden adaylıktan çekilmiş sayılırlar.
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığınca, Anayasanın 101 inci maddesinde
belirtilen nitelikleri taşıdıkları anlaşılan
adaylara ilişkin kesin liste iki gün içinde ilan edilir ve Yüksek
Seçim Kurulu Başkanlığına bildirilir.
Cumhurbaşkanı adayı
gösterilen kamu görevlisi, aday gösterildiği tarihten itibaren
görevinden ayrılmış sayılır. Görevinden ayrılan
kamu görevlisinin Cumhurbaşkanı seçilememesi halinde
görevine geri dönmesi konusunda ilgili kanun hükümleri uygulanır.
Birinci tur seçim sonuçlarının
kesinleşmesinden ikinci tur oylamanın sonuçlanmasına
kadar, ikinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan birinin
ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama,
boşalan adaylığın birinci oylamadaki oy sıralaması
esas alınarak sıradaki adayla doldurulması suretiyle
yapılır. İkinci oylamaya tek adayın kalması
halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday,
geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanının seçilmesine
ilişkin usûl ve esasların kanunla düzenlenmesine kadar,
10/6/1983 tarihli ve 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu,
26/4/1961 tarihli ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri
ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun, 22/4/1983 tarihli ve 2820 sayılı
Siyasî Partiler Kanunu, 23/5/1987 tarihli ve 3376 sayılı Anayasa
Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında
Kanun ile diğer kanunların bu maddeye aykırı olmayan
hükümleri uygulanır."
BAŞKAN - Gizli oylamaya Adana
ilinden başlıyoruz.
(Oyların toplanmasına
başlandı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
bu oylamadan itibaren, Tarım ve Köyişleri Bakanı Sayın
Mehdi Eker'in yerine Devlet Bakanı Sayın Mehmet Aydın
vekâleten oy kullanacaktır.
(Oyların toplanmasına
devam edildi)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
milletvekilimiz var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Kanun'un 6'ncı maddesine bağlı geçici 19'uncu maddenin
gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı : 394
Kabul : 371
Ret : 20
Çekimser : 1
Boş :
1
Geçersiz : 1
Böylece çerçeve 6 ve bağlı
geçici maddeler kabul edilmiştir.
7'nci maddeyi okutup oylarınıza
sunacağım:
MADDE 7- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer ve halkoyuna sunulması halinde
tü-müyle oylanır.
BAŞKAN - Oylamaya Adana ilinden
başlıyoruz.
(Oylar toplandı)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
milletvekilimiz var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları toplayın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
Kanun'un 7'nci maddesinin gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı :
396
Kabul : 375
Ret : 17
Çekimser : 1
Boş :
1
Geçersiz :
2
Madde kabul edilmiştir.
Şimdi Kanun'un tümünün gizli
oylamasına Adana ilinden başlıyoruz.
(Oylar toplandı)
BAŞKAN - Oyunu kullanmayan sayın
üye var mı? Yok.
Oy kullanma işlemi bitmiştir.
Kupaları kaldırın.
(Oyların ayırımı
yapıldı)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
10/5/2007 tarihli ve 5660 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun'un tümünün gizli oylama sonucunu açıklıyorum:
Kullanılan oy sayısı :
397
Kabul : 370
Ret : 21
Çekimser : 1
Boş :
2
Geçersiz :
3
Kanun kabul edilmiştir, hayırlı
olmasını diliyorum. (AK Parti sıralarından alkışlar)
SALİH KAPUSUZ (Ankara) - Ben
de Sayın Başkanım, milletvekili arkadaşlarım
adına, milletin temsilcileri olarak böyle bir yetkiyi millete
verdiğimiz için mutluluğumuzu belirtiyor, katkısı
olan herkesi tebrik ediyor, teşekkür ediyorum. (AK Parti sıralarından
alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.
Komisyon Başkanı Sayın
Burhan Kuzu'nun kısa bir konuşması olacak.
Buyurun efendim. (AK Parti sıralarından
alkışlar)
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANI
BURHAN KUZU (İstanbul) - Sayın Başkanım, değerli
arkadaşlar; böylece, on beş gün önce gönderdiğimiz Anayasa
paketinin Sayın Cumhurbaşkanımızca Meclise iadesinden
sonra bir kez daha görüşerek Meclisimiz paketi aynen kabul etmiştir.
Paketle getirilen hususları
bir kez daha hatırlatalım kamuoyuna: Bir defa, beş
yıllık sürenin dörde indirilmesi. Böylece, İngiltere,
Fransa, İtalya, Azerbaycan gibi ülkelerin kabul ettiği
beş yıllık sürenin dörde inmesi şeklindeki yöntemi
biz de benimsemiş olduk. Dünyada her iki model de var. Yani, yarı
yarıya diyebiliriz, beş de var dört de var, her ikisi de olabilir,
ama, dört eski uygulamalara daha uygun gibi düşüyor. Yapılan
ikinci bir değişiklik, 96'ncı maddedeki, bilindiği
gibi, Anayasa Mahkememizin kararından sonra ortaya çıkan
durumu düzeltmek bakımındandır.
Ben bir hatırlatmada bulunayım
size: İngiliz Parlamentosu 650 kişiden oluşuyor. Bu
Parlamento 41'le toplanır 21'le karar verir. Böylesine rahat çalışabilen
parlamentolar. Dünyanın hiçbir ülkesinde, hiçbir yerinde 367
ile toplanan bir meclis bulamazsınız. Varsa örnek bana bir
tane göstersin kim gösterecekse ve Fransa'da hiçbir toplantı nisabı
yok. Hatta Fransızlar, "Gelmeyenin diyecek bir şeyi yoktur."
derler. Yani, gelmiyorsa bir toplantıya, sonradan "Şöyle
olmuş, böyle olmuş deme hakkın yoktur." diye de bir
ilke koymuşlardır.
Yine, getirilen bir başka değişiklik
de yine hepimizin bildiği gibi, 5+5 şeklinde formüle edilen
Cumhurbaşkanının halka seçtirilmesi meselesi. Tabii,
bu konuda da geçen de izah ettiğim gibi bu kürsüden, getirilen
sistem bir yarı başkanlık, başkanlık modeli değil,
parlamenter rejim içinde kalınmak suretiyle bunca yetkiyle donatılmış
olan bir cumhurbaşkanının yedi sene yetkiyi kullandıktan
sonra hesap verebilir hâle gelmemesinden kaynaklanan durumu çözmekti.
Yapılan bundan ibarettir. Böylece, beş yıl iktidarda
olan bir cumhurbaşkanı ve makamda olan bir cumhurbaşkanı,
yapmış olduğu icraatlardan dolayı birtakım
yanlış ya da doğru bir durum oluşmuşsa bunun bir
anlamda hesabını halka vermeyle karşı karşıya
kalmış olacak. Tek dönem olması da burada tartışıldı.
O da olabilir, ama verdiğimiz örneklerde, dünyadaki örneklerde,
özellikle Avrupa örneklerine baktığımız zaman
bunların daha çok iki dönem olduğunu görüyoruz. 6+6=12 ya
da 5+5=10 şeklinde.
BAŞKAN - Sayın Kuzu, teşekkür
ederim. Yani, Kanun'un
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANI
BURHAN KUZU (Devamla) - Çok teşekkür ederim ben de ve hepinize
katkınızdan dolayı teşekkürlerimi arz ediyorum,
saygılarımı sunuyorum.
Sağ olun, var olun. (AK Parti
sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim,
sağ olun.
Sayın milletvekilleri
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Sayın
Başkan, bulunduğum yerden, Sayın Kapusuz gibi, ben de
birkaç cümle söyleyebilir miyim?
BAŞKAN - Tabii, ne kadar güzel
olur.
Sayın Topuz, bulunduğunuz
yerden -mikrofonunu açın Sayın Topuz'un- bir iki cümle lütfen.
Buyurun.
ALİ TOPUZ (İstanbul) - Sayın
Başkanım, öncelikle, bugünkü seçim oturumunu yönetiş
tarzınız dolayısıyla size teşekkürlerimi
sunuyorum. Seçimin salim bir ortamda yapılabilmesi için yaptığımız
önerileri lütfettiniz, kabul ettiniz ve uygulamasını da
takip ettiniz. Teşekkür ediyorum tekrar.
Şüphesiz Meclisimiz bir karar
vermiştir. Meclisimizin verdiği, ortaya koyduğu bir
irade vardır. Ancak, bu Yasa'nın geleceğiyle ilgili yapılan
değerlendirmeler, bence daha gerçekçi bir şekilde yapılacak
olursa açıkça görülecektir ki, uzun bir süreç sonunda, muhtemelen
referandum sonunda bu Kanun kanunlaşacaktır. Meclisimiz
bunu Kanun hâline getirmiştir, ama halk oylamasına sunulacaktır.
Tabii, o zamana kadar, Türkiye'de, çok önemli siyasi gelişmeler
de olacaktır. (AK Parti sıralarından gürültüler)
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri,
niçin müdahale ediyorsunuz?
Buyurun efendim.
ALİ TOPUZ (İstanbul) -
Ben, iyi niyetle sayın milletvekillerimize buradan şunu
hatırlatmak istiyorum ki, bu Kanun'un yürürlüğe girme
şansının çok zayıf olduğunu herkes bilmektedir.
Bunu zabıtlara geçirmek istedim. Çünkü, bu Kanun'un yürürlüğe
girmesinden çok önce Türkiye bir seçim yapacaktır, yeni bir Meclis
oluşacaktır ve o Meclisin iradesi ondan sonraki dönemi belirleyecektir.
Saygılarımı sunuyorum,
teşekkür ediyorum.
BAŞKAN - Teşekkür ederim.
Sayın milletvekilleri, tam
yedi saattir Anayasa değişiklikleri üzerinde oy kullandınız
ve sonuç ortaya çıktı. Ben, tüm milletvekili arkadaşlarımıza
çok teşekkür ediyorum. Kanun'un hayırlı olmasını,
ülkemize ve milletimize yararlı olmasını diliyorum.
Sayın milletvekilleri, bugünkü
çalışma saatimiz gece 24.00'e kadardı. Ancak, çok yorulduğumuzu
biliyorum. Sizin de hoşunuza gidecek bir uygulama yapmak istiyorum.
Biliyorsunuz, 22'nci Dönem Yasama
Yılının son günlerindeyiz. Önümüzde, kısmet olursa,
seçimler var. Bütün arkadaşlarımıza candan başarılar
diliyorum. Bu akşam, Başkanlık olarak, saat 19.00'da, hemen
Genel Kurulun yanındaki bahçede tüm milletvekili arkadaşlarımızın
katılacağı bir kapanış kokteyli tertiplemiştik.
Ben, hepinizi oraya davet ediyorum. Hepinizin ağız tadına
uygun içeceklerimiz de var. Sayın Anadol ne demek istediğimi
biliyor. (Gülüşmeler) Dolayısıyla, saat 19.00'da orada
bir eksiğinizi kabul etmem. Bütün arkadaşlar birlikte olalım
ve şimdi, her zaman gönlümüzü hoş eden bir uygulamayı
müsaade ederseniz yapayım.
5'inci sırada yer alan, Kayseri
Milletvekili Taner Yıldız'ın; Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu'nun
görüşmelerine başlayacağız.
5.-
Kayseri Milletvekili Taner Yıldız'ın; Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi
ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu Raporu (2/1016) (S. Sayısı: 1412)
BAŞKAN - Komisyon? Yok.
6'ncı sırada yer alan, Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın
Araştırma ve Kullanımı Konularında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı ile Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Dışişleri
Komisyonları Raporlarının görüşmelerine
başlayacağız.
6.-
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında
Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/491) (S. Sayısı: 1380)
BAŞKAN - Komisyon? Yok.
7'nci sırada yer alan, Antalya
Milletvekili Fikret Badazlı'nın; 2464 Sayılı Belediye
Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu'nun görüşmelerine
başlayacağız.
7.-
Antalya Milletvekili Fikret Badazlı'nın; 2464 Sayılı
Belediye Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(2/995) (S. Sayısı: 1406)
BAŞKAN - Komisyon? Yok.
Sayın milletvekilleri, komisyonlarımızın
bulunmadığını görerek, alınan karar gereğince
kanun tasarı ve tekliflerini sırasıyla görüşmek
için, 1 Haziran 2007 Cuma günü saat 11.00'de toplanmak üzere birleşimi
kapatıyorum.
Hepinize teşekkürler.
Kapanma Saati:
18.08
VI.
- KOMİSYONLAR BÜLTENİ
1.-
14/11/2002-31/12/2006 tarihlerinde komisyonlarda kalan işlerle
birlikte, 1/7/2006-31/12/2006 tarihleri arasında komisyonlara
gelen, neticelenen ve kalan işler (x)
(x)
Komisyonlar bülteni tutanağın sonuna eklidir.