DÖNEM: 23 YASAMA
YILI: 3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ
TUTANAK DERGİSİ
CİLT
: 43
72nci Birleşim
6 Nisan 2009 Pazartesi
(Bu Tutanak Dergisinde yer alan ve
kâtip üyeler tarafından okunmuş bulunan her tür belge aslına
uygun olarak yazılmıştır.)
İ Ç İ N D E K İ L E R
I. - GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
II. - GELEN KÂĞITLAR
III. - BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA
SUNUŞLARI
A)
MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGELERİ
1.- Zonguldak
Milletvekili Polat Türkmen ve 20 milletvekilinin, maden kaynaklarının
araştırılarak madenciliğe dayalı sanayinin
oluşturulması için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi
amacıyla Meclis araştırması açılmasına
ilişkin önergesi (10/336)
B) Çeşitli İşler
1.- Genel Kurulu
ziyaret eden Cumhurbaşkanı Abdullah Güle Başkanlıkça
Hoş geldiniz denilmesi
IV.-
SÖYLEVLER
1.- Amerika
Birleşik Devletleri Başkanı Barack Hussein Obamanın, Genel
Kurula hitaben konuşması
V.-
YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI
1.- İstanbul
Milletvekili Kemal Kılıçdaroğlunun, Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı hakkındaki bazı iddialara ilişkin Başbakandan
sorusu ve Adalet Bakanı Mehmet Ali Şahinin cevabı (7/4752) (Ek
cevap)
2.- Antalya
Milletvekili Hüsnü Çöllünün, tasarruf sahipleri ile
bağışçıları mağdur eden holding ve derneklere
ilişkin sorusu ve Adalet Bakanı Mehmet Ali Şahinin cevabı
(7/5212) (Ek cevap)
3.- Adıyaman
Milletvekili Şevket Kösenin, çeklerle ilgili kanunun yeniden
düzenlenmesine ilişkin Başbakandan sorusu ve Adalet Bakanı
Mehmet Ali Şahinin cevabı (7/6329)
4.- Konya
Milletvekili Atilla Kartın, Anayasa Mahkemesinin madencilik sektörünü
etkileyen iptal kararlarına ilişkin Başbakandan sorusu ve Çevre
ve Orman Bakanı Veysel Eroğlunun cevabı (7/6645)
5.- Mersin
Milletvekili Behiç Çelikin, Ermenilerden özür dileme kampanyası
yürütenlerin yurt dışından para aldığı
iddialarına ilişkin sorusu ve Adalet Bakanı Mehmet Ali
Şahinin cevabı (7/6757)
6.-İstanbul
Milletvekili Çetin Soysalın, Almanyadan istenen Deniz Feneri Davası
dosyasına ilişkin sorusu ve Adalet Bakanı Mehmet Ali
Şahinin cevabı (7/6758)
7.- Ankara
Milletvekili Yılmaz Ateşin, Ankaradaki hava kirliliğine
ilişkin Başbakandan sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı Veysel
Eroğlunun cevabı (7/6845)
8.- Mersin
Milletvekili Mehmet Şandırın, kanserle mücadeleye ve kanser
vakalarına ilişkin sorusu ve Sağlık Bakanı Recep
Akdağın cevabı (7/6869)
9.- Bursa
Milletvekili Abdullah Özerin, esnaf ve sanatkârlara uygulanan kredi faiz
oranlarına ilişkin sorusu ve Sanayi ve Ticaret Bakanı Mehmet
Zafer Çağlayanın cevabı (7/6878)
10.- Bilecik
Milletvekili Yaşar Tüzünün, sektörel ve bölgesel bazda uygulanacak
teşviklere ilişkin sorusu ve Sanayi ve Ticaret Bakanı Mehmet
Zafer Çağlayanın cevabı (7/6879)
11.- Bursa
Milletvekili Kemal Demirelin, zorunlu deprem sigortasına ilişkin
Başbakandan sorusu ve Devlet Bakanı Mehmet Şimşekin
cevabı (7/6892)
12.- Zonguldak
Milletvekili Ali İhsan Köktürkün, basın mensuplarıyla
ilişkilerine ilişkin Başbakandan sorusu ve Adalet Bakanı
Mehmet Ali Şahinin cevabı (7/6915)
13.-
Afyonkarahisar Milletvekili Abdülkadir Akcanın, Afyonkarahisarda deprem
sonrası verilen kredilerin geri ödemelerinde yaşanan zorluklara
ilişkin Başbakandan sorusu ve Devlet Bakanı Mehmet
Şimşekin cevabı (7/6932)
14.- Hatay
Milletvekili Süleyman Turan Çirkinin, borçlanma rakamlarına ve bütçe
dışı borç kullanımına ilişkin Başbakandan
sorusu ve Devlet Bakanı Mehmet Şimşekin cevabı (7/6938)
15.-
İstanbul Milletvekili Mustafa Özyürekin, nükleer santral ihalesine
ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Mehmet Hilmi
Gülerin cevabı (7/6959)
16.- Antalya
Milletvekili Hüsnü Çöllünün, sivil toplum kuruluşlarına
aktarılan kaynağa ilişkin sorusu ve Sağlık Bakanı
Recep Akdağın cevabı (7/6976)
17.- Bursa
Milletvekili Abdullah Özerin, Büyükorhan ilçesindeki gölet
çalışmalarına ilişkin sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı
Veysel Eroğlunun cevabı (7/7051)
18.- Aydın
Milletvekili Recep Tanerin, Çine ve İkizdere barajlarına
ilişkin sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlunun
cevabı (7/7052)
19.-
İstanbul Milletvekili Çetin Soysalın, İstanbuldaki belediye
şirketlerinin denetimine ilişkin sorusu ve Maliye Bakanı Kemal
Unakıtanın cevabı (7/7076)
20.- Mersin
Milletvekili Behiç Çelikin, gelir uzmanı atamalarındaki bir soruna
ilişkin sorusu ve Maliye Bakanı Kemal Unakıtanın
cevabı (7/7077)
21.-
Adıyaman Milletvekili Şevket Kösenin, Adıyaman OSBdeki su
sorununa ilişkin sorusu ve Sanayi ve Ticaret Bakanı Mehmet Zafer
Çağlayanın cevabı (7/7109)
22.- Batman
Milletvekili Ayla Akat Atanın, Batmandaki hava kirliliğine
ilişkin sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlunun
cevabı (7/7133)
23.- Antalya
Milletvekili Hüsnü Çöllünün, Avlan Gölünde yeterli su toplanamamasına
ilişkin sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlunun
cevabı (7/7134)
24.- Antalya
Milletvekili Tayfur Sünerin, Orman Genel Müdürünün bir ormanlık alanla
ilgili açıklamasına ilişkin sorusu ve Çevre ve Orman Bakanı
Veysel Eroğlunun cevabı (7/7135)
I.- GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
TBMM Genel Kurulu
saat 15.00te açılarak iki oturum yaptı.
Mersin
Milletvekili Mehmet Şandır, Milliyetçi Hareket Partisinin kurucusu ve
Genel Başkanı merhum Alparslan Türkeşin 12nci ölüm yıl
dönümüne,
Şırnak
Milletvekili Hasip Kaplan, bazı valilerin uygulamalarına,
Kastamonu
Milletvekili Mehmet Serdaroğlu, kamyoncu esnafının
sorunlarına,
İlişkin
gündem dışı birer konuşma yaptılar.
Başkanlıkça,
Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonunda grubu olmayan
milletvekillerine düşen bir üyelik için aday olmak isteyen
milletvekillerinin müracaatlarına ilişkin duyuruda bulunuldu.
Gündemin Kanun
Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler kısmının:
1inci sırasında bulunan ve İç
Tüzükün 91inci maddesi kapsamında değerlendirilerek temel kanun
olarak bölümler hâlinde görüşülmesi kabul edilen, Türk Ticaret Kanunu
Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporunun (1/324) (S. Sayısı:
96),
2nci
sırasında bulunan, Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve
Destekleme İdaresi Başkanlığı Kurulması
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji Komisyonu Raporunun (1/675) (S. Sayısı: 330),
3üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile Suriye Arap
Cumhuriyeti Devleti Arasındaki Kara Sınırı Boyunca
Yapılacak Mayın Temizleme Faaliyetleri ile İhale
İşlemleri Hakkında Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman
ve Köyişleri ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporlarının
(1/543) (S. Sayısı: 263),
4üncü
sırasında bulunan, Özel Öğretim Kurumları Kanunu ile Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Milli
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporunun (1/496) (S.
Sayısı: 100),
5inci
sırasında bulunan, Erişme Kontrollu Karayolları Kanunu ile
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporunun (1/569) (S.
Sayısı: 239),
6ncı
sırasında bulunan, İstanbul Milletvekili Mehmet Domaç ile
Antalya Milletvekili Hüsnü Çöllü ve 38 milletvekilinin, Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri ile Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporunun (2/266, 2/268) (S. Sayısı: 257),
7nci
sırasında bulunan, Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam
Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî
Savunma Komisyonu Raporunun (1/463) (S. Sayısı: 316),
8inci
sırasında bulunan, Uluslararası Telekomünikasyon Birliği
(ITU) 2003 Dünya Radyo Komünikasyon Konferansı Sonuç Belgelerinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/333) (S. Sayısı:
306),
9uncu
sırasında bulunan, Posta Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu
Raporunun (1/491) (S. Sayısı: 230),
10uncu sırasında bulunan,
Asya-Pasifik Uzay
İşbirliği Örgütü
(APSCO) Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/367) (S. Sayısı: 114),
11inci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kore Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında
İktisadi Kalkınma İşbirliği Fonu Kredilerine İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/288) (S.
Sayısı: 22),
13üncü
sırasında bulunan, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerin Kaçakçılığına
Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin 17 nci
Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Deniz Yoluyla Yapılan
Kaçakçılıkla Mücadele Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/295) (S. Sayısı:
78),
14üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan
İslam Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Gümrük Konularında İşbirliği ve
Karşılıklı
Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/302) (S. Sayısı:
80),
15inci sırasında bulunan, Avrupa Konseyi Terörizmin Önlenmesi
Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/339) (S. Sayısı: 62),
16ncı
sırasında bulunan, Iraka Komşu Devletler Hükümetleri ile Irak
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Terörizm, Sınırlardan
Yasadışı
Sızmalar ve Örgütlü
Suçlarla Mücadele Konularında
Güvenlik İşbirliğine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/347) (S. Sayısı:
73),
17nci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Genelkurmay
Başkanlığı ile Amerika Birleşik Devletleri Savunma
Bakanlığı Arasında Savunma Uzay
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve
Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/395) (S. Sayısı: 136),
18inci
sırasında bulunan, Bolu Milletvekili Fatih Metinin, 491
Sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporunun (2/137) (S.
Sayısı: 228),
24üncü
sırasında bulunan, Trabzon Milletvekili Cevdet Erdölün;
Çocukların Uçucu Maddelerin Zararlarından Korunmasına Dair Kanun
Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu Raporunun (2/8) (S. Sayısı: 89),
25inci
sırasında bulunan, Türk Vatandaşlığı Kanunu
Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporunun (1/458) (S.
Sayısı: 90),
32nci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Türk
İşbirliği ve Kalkınma İdaresi
Başkanlığı ile Özbekistan Cumhuriyeti Dış
Ekonomik İlişkiler Ajansı Arasında İşbirliği
Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/284) (S.
Sayısı: 38),
33üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika Devletleri Örgütü
Genel Sekreterliği Arasında Çerçeve İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/287) (S. Sayısı: 39),
35inci
sırasında bulunan, Çocuklarla Kişisel İlişki
Kurulmasına Dair Avrupa Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/304) (S. Sayısı: 59),
38inci
sırasında bulunan, Güneydoğu Avrupa Sivil-Asker Acil Durum
Planlama Konseyi Kurulması Hakkında Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/300) (S. Sayısı:
66),
40ıncı
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti ile Arjantin Cumhuriyeti Arasında
Veterinerlik Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/299) (S. Sayısı:
79),
42nci
sırasında bulunan, Malatya Milletvekili Mahmut Mücahit
Fındıklı ve 7 milletvekilinin;
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)
Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ve Adıyaman Milletvekili Ahmet
Aydının; 24.06.2006 Tarih ve 5522 Sayılı
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)
Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun Teklifi ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporunun (2/103, 2/104) (S. Sayısı:
86),
43üncü
sırasında bulunan, Malatya Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu
ve 20 Milletvekilinin; Muhtar Ödeneklerinin Arttırılmasına ve
Sosyal Güvenliklerine İlişkin Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37
nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesinin (2/42) (S.
Sayısı: 92),
44üncü
sırasında bulunan, Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı ve
İçişleri Komisyonu Raporunun (1/428) (S. Sayısı: 99),
45inci
sırasında bulunan, Tokat Milletvekili Reşat Doğru ve 2
milletvekilinin; Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve
İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma
Önergesinin (2/47) (S. Sayısı: 106),
46ncı
sırasında bulunan, Zonguldak Milletvekili Köksal Toptanın;
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında İçtüzük Teklifi ve Anayasa
Komisyonu Raporunun (2/122) (S. Sayısı: 107),
47nci
sırasında bulunan, Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Eki Cetvellerin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne Ait
Bölümünde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporunun (1/518) (S.
Sayısı: 121),
48inci
sırasında bulunan, İstanbul Milletvekili Atila Kaya ve 10
milletvekilinin; Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanuna Ek Madde
Eklenmesine Dair Kanun Teklifinin (2/121), İçtüzüğün 37 nci Maddesine
Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesinin (2/121) (S. Sayısı:
122),
49uncu
sırasında bulunan, Darülaceze Müessesesi Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ile
İçişleri Komisyonu Raporunun (1/479) (S. Sayısı: 126),
50nci
sırasında bulunan, Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama
Şekli Hakkında Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu
Raporunun (1/487) (S. Sayısı: 131),
51inci
sırasında bulunan, Ankara Milletvekili Yılmaz Ateşin,
Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre
Doğrudan Gündeme Alınma Önergesinin (2/116) (S. Sayısı:
132),
52nci
sırasında bulunan, Çorum Milletvekili Agâh Kafkas ve 6
milletvekilinin, 2821 sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822
sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu
Raporunun (2/240) (S. Sayısı: 235),
55inci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı ile Yemen Cumhuriyeti Balıkçılık
Bakanlığı Arasında Balıkçılık ve Su Ürünleri
Alanlarında Teknik, Bilimsel ve Ekonomik İşbirliği
Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve Köyişleri ile
Dışişleri Komisyonları Raporlarının (1/488) (S.
Sayısı: 245),
59uncu
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ukrayna Hükümeti
Arasında Enerji Alanında İşbirliğine İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/317) (S.
Sayısı: 286),
63üncü
sırasında bulunan, Dışişleri Bakanlığı
Tarafından Temsil Edilen Türkiye Cumhuriyeti ile Fransız
Kalkınma Ajansı Arasında Kuruluş Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/354) (S. Sayısı: 317),
64üncü
sırasında bulunan,Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransa Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunması
Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/645) (S. Sayısı: 318),
Görüşmeleri
komisyon yetkilileri Genel Kurulda hazır bulunmadığından
ertelendi.
12nci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna-Hersek
Bakanlar Kurulu Arasında İşbirliği Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/292) (S. Sayısı:
40),
19uncu
sırasında yer alan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Bilim ve Teknoloji Alanlarında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/269) (S. Sayısı:
36),
20nci
sırasında bulunan,Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar
Kurulu Arasında Bilimsel ve Teknolojik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/326) (S. Sayısı: 287),
21inci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti ile İspanya
Krallığı Arasında Bilimsel ve Teknolojik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/399) (S. Sayısı:
291),
22nci sırasında
bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Tayland Krallığı
Hükümeti Arasında Bilimsel ve Teknolojik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/373) (S. Sayısı: 288),
23üncü sırasında
bulunan,Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Sudan Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Bilimsel ve Teknolojik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/481) (S. Sayısı: 292),
26ncı
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Belarus
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Veterinerlik Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/296) (S. Sayısı:
69),
27nci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi
Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı ile
Romanya KOBİler ve Kooperatifler Ulusal Kurumu Arasındaki Mutabakat
ve İşbirliği Zaptının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/273) (S. Sayısı: 18),
28inci
sırasında bulunan,Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Sudan Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/281) (S. Sayısı:
20),
29uncu
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/301) (S. Sayısı:
24),
30uncu
sırasında bulunan, Hava Yoluyla Uluslararası
Taşımacılığa İlişkin Belirli Kuralların
Birleştirilmesine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/327) (S. Sayısı: 28),
31inci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kolombiya
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/340) (S. Sayısı: 30),
34üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gümrük İdarelerinin
Karşılıklı Yardımlaşmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/297) (S.
Sayısı: 41),
36ncı
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar,
Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve
Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla
Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/309) (S. Sayısı:
60),
37nci
sırasında bulunan, Milletlerarası Mal Satımına
İlişkin Sözleşmeler Hakkında Birleşmiş Milletler
Antlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/338) (S. Sayısı: 61),
39uncu
sırasında bulunan, Kalıcı Organik Kirleticilere
İlişkin Stokholm Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Çevre ve
Dışişleri Komisyonları Raporlarının (1/412) (S.
Sayısı: 76),
41inci
sırasında bulunan, Ekonomik İşbirliği
Teşkilatı (EİT) Kaçakçılık ve Gümrük Suçları Veri
Bankasının Kurulması ve İşletilmesine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/336) (S.
Sayısı: 83),
53üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı ile Avustralya Tarım, Balıkçılık
ve Ormancılık Bakanlığı Arasındaki Tarım
Alanında Teknik, Bilimsel ve Ekonomik İşbirliği Konulu
Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/411) (S. Sayısı: 243),
54üncü
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Belarus
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Karantina ve Bitki Koruma Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/416) (S. Sayısı:
244),
56ncı
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Bitki Koruma (Bitki Karantina) Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporunun (1/530) (S. Sayısı: 246),
57nci
sırasında bulunan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Slovak Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Ekonomik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun
(1/444) (S. Sayısı: 258 ),
58inci
sırasında bulunan, Bakü-Tiflis-Kars Yeni Demiryolu
Bağlantısına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/422) (S. Sayısı:
280),
60ıncı
sırasında bulunan, Avrupa Orta Vadeli Hava Tahminleri Merkezi
İmtiyazları ve Dokunulmazlıklarına Dair Düzeltilmiş
Protokole Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/385) (S.
Sayısı: 289),
61inci
sırasında bulunan, Avrupa Orta Vadeli Hava Tahminleri Merkezini
Oluşturan Düzeltilmiş Sözleşmeye Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Çevre ve
Dışişleri Komisyonları Raporlarının (1/386) (S.
Sayısı: 290),
62nci
sırasında bulunan, Avrupa Topluluğu ile Türkiye Cumhuriyeti
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin
Topluluk İstihdam ve
Sosyal Dayanışma Programına Katılımı
Hakkında Mutabakat
Zaptının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporunun (1/522) (S.
Sayısı: 309),
Görüşmeleri
tamamlanarak, yapılan açık oylamalardan sonra kabul edildi.
Alınan karar
gereğince 6 Nisan 2009 Pazartesi günü saat 15.00te toplanmak üzere
birleşime 18.01de son verildi.
|
|
Meral AKŞENER |
|
|
|
Başkan
Vekili |
|
|
Murat ÖZKAN |
|
Yusuf COŞKUN |
|
Giresun |
|
Bingöl |
|
Kâtip Üye |
|
Kâtip Üye |
No.: 77
II.- GELEN KÂĞITLAR
6 Nisan 2009 Pazartesi
Tezkereler
1.-
Şanlıurfa Milletvekili İbrahim Binicinin Yasama
Dokunulmazlığının Kaldırılması Hakkında
Başbakanlık Tezkeresi (3/730) (Anayasa ve Adalet Komisyonları
Üyelerinden Kurulu Karma Komisyonuna) (Başkanlığa geliş
tarihi: 1.4.2009)
2.- Bitlis Milletvekili Vahit Kilerin Yasama
Dokunulmazlığının Kaldırılması Hakkında
Başbakanlık Tezkeresi (3/731) (Anayasa ve Adalet Komisyonları
Üyelerinden Kurulu Karma Komisyonuna) (Başkanlığa geliş
tarihi: 1.4.2009)
Meclis Araştırması Önergesi
1.- Zonguldak
Milletvekili Polat Türkmen ve 20 Milletvekilinin, maden kaynaklarının
araştırılarak madenciliğe dayalı sanayinin
oluşturulabilmesi için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi
amacıyla Anayasanın 98 inci, İçtüzüğün 104 ve 105 inci
maddeleri uyarınca bir Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergesi (10/336) (Başkanlığa
geliş tarihi: 03.04.2009)
Sözlü Soru Önergeleri
1.- Gaziantep
Milletvekili Yaşar Ağyüzün, İller Bankasınca Gaziantep
Büyükşehir ve Şahinbey Belediyelerine verilen kredilere ilişkin
Bayındırlık ve İskân Bakanından sözlü soru önergesi
(6/1295) (Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
2.- Tunceli
Milletvekili Kamer Gençin, Ankara Büyükşehir Belediyesinin fazladan su
parası tahsil ettiği iddiasına ilişkin İçişleri
Bakanından sözlü soru önergesi (6/1296) (Başkanlığa
geliş tarihi: 19/03/2009)
Yazılı Soru Önergeleri
1.- İstanbul
Milletvekili Hüseyin Mertin, hızlı tren projesine yönelik bazı
iddialara ilişkin Başbakandan yazılı soru önergesi (7/7392)
(Başkanlığa geliş tarihi: 19/03/2009)
2.- İstanbul
Milletvekili Hüseyin Mertin, pazar artıkları ile geçimini
sağlayanlarla ilgili haberlere ilişkin Başbakandan
yazılı soru önergesi (7/7393) (Başkanlığa geliş
tarihi: 19/03/2009)
3.- İstanbul
Milletvekili Ayşe Jale Ağırbaşın, Sulukuledeki kentsel
dönüşüm projesiyle ilgili iddialara ilişkin Başbakandan
yazılı soru önergesi (7/7394) (Başkanlığa geliş
tarihi: 19/03/2009)
4.-
Balıkesir Milletvekili Hüseyin Pazarcının, bazı
kişilerin gözaltına alınmalarına ilişkin
Başbakandan yazılı soru önergesi (7/7395)
(Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
5.- Adana
Milletvekili Nevin Gaye Erbaturun, RTÜKün çocuklara yönelik internet
sitesindeki kadınlara yönelik ifadelere ilişkin Başbakandan
yazılı soru önergesi (7/7396) (Başkanlığa geliş
tarihi: 20/03/2009)
6.- Bartın
Milletvekili Muhammet Rıza Yalçınkayanın, kredi kartı
borçlularına yönelik açıklamasına ilişkin Başbakandan
yazılı soru önergesi (7/7397) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/03/2009)
7.- Muğla
Milletvekili Fevzi Topuzun, Üsküdardaki Validebağ Korusuna ilişkin
Başbakandan yazılı soru önergesi (7/7398)
(Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
8.- İstanbul
Milletvekili Ayşe Jale Ağırbaşın, Birleşik Arap
Emirliklerindeki büyükelçilik binası ihalesine ilişkin
Başbakandan yazılı soru önergesi (7/7399)
(Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
9.- Ordu
Milletvekili Rahmi Günerin, Antalya mitingindeki rektör seçimi ile ilgili
konuşmasına ilişkin Başbakandan yazılı soru
önergesi (7/7400) (Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
10.-
Diyarbakır Milletvekili Selahattin Demirtaşın, tutuklu ve
hükümlülerin nakil taleplerine ilişkin Adalet Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7401) (Başkanlığa geliş
tarihi: 20/03/2009)
11.- Sivas
Milletvekili Malik Ecder Özdemirin, bir cezaevindeki kameralı takip
sistemine ilişkin Adalet Bakanından yazılı soru önergesi
(7/7402) (Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
12.- Sivas
Milletvekili Malik Ecder Özdemirin, ceza ve tutukevlerindeki sağlık
hizmetlerine ilişkin Adalet Bakanından yazılı soru önergesi
(7/7403) (Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
13.-
İstanbul Milletvekili Sebahat Tuncelin, bir medya kuruluşundaki
greve ilişkin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7404) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/03/2009)
14.- Adana
Milletvekili Nevin Gaye Erbaturun, kadın istihdamına yönelik
açıklamasına ilişkin Çevre ve Orman Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7405) (Başkanlığa geliş
tarihi: 24/03/2009)
15.- Muğla
Milletvekili Fevzi Topuzun, elektrik enerjisindeki fiyatlandırmaya
ilişkin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanından yazılı soru
önergesi (7/7406) (Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
16.- İzmir
Milletvekili Kemal Anadolun, Aliağa Belediyesine yönelik bazı
iddialara ilişkin İçişleri Bakanından yazılı soru
önergesi (7/7407) (Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
17.- İzmir
Milletvekili Kemal Anadolun, Aliağa Belediye Encümenin bazı
kararlarına ilişkin İçişleri Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7408) (Başkanlığa geliş
tarihi: 20/03/2009)
18.- İzmir
Milletvekili Kemal Anadolun, batan bir gemideki kontamine olmuş suyun
tahliye işiyle ilgili bazı iddialara ilişkin İçişleri
Bakanından yazılı soru önergesi (7/7409)
(Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
19.- Gaziantep
Milletvekili Yaşar Ağyüzün, bazı kişilerin gözaltına
alınmasına ilişkin İçişleri Bakanından yazılı
soru önergesi (7/7410) (Başkanlığa geliş tarihi:
20/03/2009)
20.- Gaziantep
Milletvekili Akif Ekicinin, Ankara Büyükşehir Belediye
Başkanının bir mitingde yaptığı
konuşmasına ilişkin İçişleri Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7411) (Başkanlığa geliş
tarihi: 23/03/2009)
21.- Giresun
Milletvekili Murat Özkanın, Giresundaki bir gözaltına alma
olayına ilişkin İçişleri Bakanından yazılı
soru önergesi (7/7412) (Başkanlığa geliş tarihi:
23/03/2009)
22.-
Balıkesir Milletvekili Ahmet Duran Bulutun, ülkemizdeki Türkmen kökenli
şahısların sorunlarına ilişkin İçişleri
Bakanından yazılı soru önergesi (7/7413)
(Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
23.-
Afyonkarahisar Milletvekili Halil Ünlütepenin, hakkında soruşturma
izni verilen belediye başkanı ve yöneticilerine ilişkin
İçişleri Bakanından yazılı soru önergesi (7/7414)
(Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
24.- Bursa
Milletvekili Kemal Demirelin, bir ilköğretim okulundaki branş
öğretmeni ihtiyacına ilişkin Milli Eğitim Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7415) (Başkanlığa geliş
tarihi: 20/03/2009)
25.-
İstanbul Milletvekili Hüseyin Mertin, yabancı özel okulların
engelli öğrenci almayacakları haberlerine ilişkin Milli
Eğitim Bakanından yazılı soru önergesi (7/7416)
(Başkanlığa geliş tarihi: 23/03/2009)
26.- Adana
Milletvekili Nevin Gaye Erbaturun, bedensel engelli öğrencilerin özel
yabancı ortaöğretim okulları giriş sınavına
alınmamasına ilişkin Milli Eğitim Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7417) (Başkanlığa geliş
tarihi: 24/03/2009)
27.- Ardahan
Milletvekili Ensar Öğütün, kayıp bir kişiye ilişkin Milli
Savunma Bakanından yazılı soru önergesi (7/7418)
(Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
28.-
İstanbul Milletvekili Hasan Macitin, Ankara Sincan Devlet Hastanesinin
başhekim yardımcısı kadrolarına ve
dağıtılan döner sermaye paylarına ilişkin
Sağlık Bakanından yazılı soru önergesi (7/7419)
(Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
29.-
İstanbul Milletvekili Hasan Macitin, Ankara Etimesgut Devlet Hastanesinin
başhekim yardımcısı kadrolarına ve
dağıtılan döner sermaye paylarına ilişkin
Sağlık Bakanından yazılı soru önergesi (7/7420)
(Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
30.- Trabzon
Milletvekili M. Akif Hamzaçebinin, Siyah Çay Tebliğindeki
değişikliklere ilişkin Tarım ve Köyişleri
Bakanından yazılı soru önergesi (7/7421)
(Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
31.-
İstanbul Milletvekili Ayşe Jale Ağırbaşın,
Antalyada yaban domuzlarına karşı alınacak tedbirlere
ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanından yazılı soru
önergesi (7/7422) (Başkanlığa geliş tarihi: 24/03/2009)
32.- İstanbul
Milletvekili Ayşe Jale Ağırbaşın,
Ankara-İstanbul hızlı tren projesine ilişkin
Ulaştırma Bakanından yazılı soru önergesi (7/7423)
(Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
33.-
Afyonkarahisar Milletvekili Halil Ünlütepenin, Pamukkale Ekspres seferlerinin
durdurulmasına ilişkin Ulaştırma Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7424) (Başkanlığa geliş
tarihi: 24/03/2009)
34.- Adana
Milletvekili Nevin Gaye Erbaturun, kadın istihdamına yönelik
açıklamasına ilişkin Devlet Bakanından (Mehmet
Şimşek) yazılı soru önergesi (7/7425)
(Başkanlığa geliş tarihi: 20/03/2009)
35.- Kütahya
Milletvekili Alim Işıkın, yasama dokunulmazlığı
dosyalarına ilişkin Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanından yazılı soru önergesi (7/7426)
(Başkanlığa geliş tarihi:17/03/2009)
36.- Tunceli
Milletvekili Kamer Gençin, Ankara Büyükşehir Belediyesinin bazı mali
işlemlerine ilişkin İçişleri Bakanından
yazılı soru önergesi (7/7427) (Başkanlığa geliş
tarihi: 19/03/2009)
6 Nisan 2009 Pazartesi
BİRİNCİ OTURUM
Açılma Saati:15.00
BAŞKAN: Başkan Vekili Eyyüp Cenap GÜLPINAR
KÂTİP ÜYELER : Yaşar TÜZÜN (Bilecik), Fatoş
GÜRKAN (Adana)
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 72nci
Birleşimini açıyorum.
Toplantı
yeter sayısı vardır, gündeme geçiyoruz.
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, ülkemizi ziyaret etmekte olan Amerika Birleşik
Devletleri Başkanı Sayın Barack Hussein Obama, Genel Kurulun 31
Mart 2009 tarihli 69uncu Birleşiminde alınan karar gereğince
biraz sonra bir konuşma yapacaklardır.
Genel Kurulun
bilgilerine sunulur.
Başkanlığın
Genel Kurula sunuşları vardır.
Meclis
araştırması açılmasına ilişkin iki önerge
vardır, önergeleri okutuyorum:
III.- BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI
A) Meclis
Araştırması Önergeleri
1.- Zonguldak Milletvekili Polat Türkmen ve 20 milletvekilinin,
maden kaynaklarının araştırı-larak madenciliğe
dayalı sanayinin oluşturulması için alınması gereken
önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergesi (10/336)
Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına
Ülkemizdeki yer
altı maden kaynaklarımızın ve rezervlerinin ve
madenciliğe dayalı sanayinin oluşturulabilmesi için
yapılması gerekenlerin tespiti amacıyla Anayasanın
98inci, İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri uyarınca bir Meclis
araştırması açılması için gereğini arz ederiz.
1) Polat Türkmen (Zonguldak)
2) Yahya Akman (Şanlıurfa)
3) Mahmut Durdu (Gaziantep)
4) Muzaffer Gülyurt (Erzurum)
5) H. Hacı Sönmez (Giresun)
6) Sedat Kızılcıklı (Bursa)
7) Mehmet Daniş (Çanakkale)
8) Mustafa Çetin (Uşak)
9) Hasan Kara (Kilis)
10) Mehmet Nil Hıdır (Muğla)
11) Sadık Yakut (Kayseri)
12) Hakkı Köylü (Kastamonu)
13) Mustafa Cumur (Trabzon)
14) Seracettin Karayağız (Muş)
15) Vahit Kiler (Bitlis)
16) Ahmet Gökhan Sarıçam (Kırklareli)
17) Osman Demir (Tokat)
18) Mehmet Zekai Özcan (Ankara)
19) Fatih Öztürk (Samsun)
20) Sebahattin Karakelle (Erzincan)
21) Mehmet Emin Tutan (Bursa)
Gerekçe:
Ülkelerin
kalkınması, sahip olunan yeraltı kaynaklarının
harekete geçirilmesi ile yakından ilişkilidir. Madencilik sektörü
ülkelerin sanayileşmesinde lokomotif görevini üstlenmektedir. Ayrıca,
madencilik faaliyetleri, kırsal kesimlerde
yapıldığından hem işsizliği önlemede hem de iç
göçü dengelemede çok ciddi bir rol üstlenmektedir.
Ülkemiz, dünyada
kendi hammadde ihtiyacının önemli bir bölümünü
karşılayabilen, gerek maden çeşitliği ve gerekse maden
üretimi açısından dünyada önemli bir yere sahiptir.
Endüstriyel
hammaddeler, bor madeni ve mermer gibi bazı madenlerde dünya
ölçeğinde rezerve sahip olmamızın yanı sıra diğer
madenler bakımından da (özellikle altın, gümüş, bakır,
kurşun-çinko, krom, manganez, alüminyum ve arandığında
nadir toprak elementleri de dâhil olmak üzere) ülkemiz sanayi sektörü için
gerekli hammaddeleri karşılayabilecek ve ihraç edebilecek ölçüde
rezervlere sahip nadir ülkelerden biri konumundadır.
Bu nedenle,
hammaddenin değerlendirileceği cevher zenginleştirme ve nihai
ürünlere yönelik tesislerimizin sayısının
artırılması çok önemlidir. Bu şekilde hem ihracat gelirimizin
artırılması, hem dışarıdan ithal edilen
zenginleştirilmiş ürünlere aktarılacak dövizin ülkemizde
kalması sağlanacaktır.
2004
yılında yapılan Madencilik alanındaki yasal düzenlemeler
ile; madencilik sektörü tek bir yasal çatı altında toplanarak sektörü
arzuladığı tek mevzuat gerçekleştirilmiş,
yatırımcıya daha fazla ruhsat güvencesi getirilmiştir.
Ayrıca bürokratik işlemler azaltılmış ve yasaklar
yerine izin işlemlerinin belirli kurallar dahilinde ve Maden
İşleri Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde alınması
esası getirilmiştir. Yasanın değişmesi ile madencilik
sektöründe belirli oranda bir hareketlilik sağlanmıştır.
Dünyada emtia
fiyatları, maden ve metal fiyatları zaman zaman değişkenlik
göstermektedir. İçinde bulunduğumuz dönemde, küresel krizden dolayı
tüketimdeki daralmalar, maden piyasalarını haliyle olumsuz yönde
etkilemektedir. Sektörde faaliyet gösteren firmalar doğal olarak bu
durumdan asgari derecede etkilenmek için yeni yöntem
arayışlarına girmektedirler.
Gelişmiş
ülkelerde GSMH içinde madenciliğin payı %4, dünya ortalaması ise
%2 civarında gerçekleşmektedir. Ülkemizde, %1,5 civarında olan
bu oranın, Türk madencilik sektörünün potansiyeli göz önüne
alındığında, daha üst seviyelerde olması
gerektiği anlaşılmaktadır.
Madencilik
sektöründe temel amaç; yeraltı kaynaklarının yüksek katma
değer sağlayacak şekilde ekonomiye
kazandırılması, sanayinin ve enerji sektörünün hammadde
ihtiyacının güvenli ve ekonomik olarak karşılanmasıdır.
Bu çerçevede, ülkemizin sektördeki ana hedefi, hammadde üretip satan bir ülke
olmaktan öte, dünya pazarlarında katma değeri yüksek ürünlerde söz
sahibi ve madenciliği, sanayisi ile entegre olmuş bir ülke konumuna
getirmek olmalıdır.
Madenciliğe
dayalı hammadde ve ürün fiyatlarının uluslararası
koşullara bağlı olarak tarih sürecinde zaman zaman değer
kaybettiği ve geçen süreç içerisinde normalleştiği hepimiz
tarafından bilinmektedir. Dünyada gelişen olaylardan en az düzeyde
etkilenmenin yolu, uluslararası maden piyasalarında söz sahibi
olabilmemiz, üretimde ileri teknolojilerin kullanımına ve bilgi
birikimlerinin, üretim için paylaşımına, kaliteli ve özel
madencilik ürünü üretimimize bağlıdır.
Yasal ve
yapısal reformlar ile;
Madenciliğe dayalı sanayinin geliştirilmesi ve maden
kaynaklarımızın ülke ekonomisine katkısının
arttırılmasına,
İthalata
dayalı madencilik hammadde ara ve uç ürünlerin, ülkemizde mevcut
olanları öncelikli faaliyetler kapsamında planlanması ve fiilî
tedbirler alınabilmesine yönelik hukuki altyapısının
oluşturulmasına,
Dünya
ölçeğinde bulunan endüstriyel hammadde, metal ve metal dışı
madenlerimizin üretimlerinin arttırılarak yurt içinde
değerlendirilmesine yönelik özel çözüm yöntemleri ve uygulamaların
sağlanmasına,
Çalışma alanlarına göre lisanslanmış, Uzman Proje ve
Danışmanlık firmalarının teşkil edilmesine,
Madenlerimizin
kendi karakteristiklerine ve piyasa koşullarına uygun olarak
yönetilmesine,
Maden
piyasalarının özelliklerine uygun, sektörde kısmi düzenlemeler
yapabilme esnekliğine sahip kurumun teşekkülüne,
Maden
piyasalarının özelliklerine uygun, belirli madenlere, kısmi
teşvik sistemlerinin getirilebilmesine yönelik düzenlemeler yapabilme
esnekliğine,
Havza
madenciliğine dayalı saha geliştirme faaliyetlerinin hukuki alt
yapısı geliştirilerek, ülke gereksinimlerine uygun olarak tespit
edilen madenlerimizin, özel arama projeleri ile aranması,
geliştirilen rezervlerin bir tesis yapımını da içerecek
şekilde yatırımcıların hizmetine sunulmasına,
Aramalara daha
fazla kaynak aktarılmasına,
Günün
şartlarına göre optimize edilmiş maden projelerinin ve tesise
dayalı madencilik projeleri yatırımlarının
hızlandırılması için izinlerin alınması
işlemlerinin kolaylaştırılmasına,
Ülkemiz
gereksinimlerine uygun maden cinslerinde, tesis, enerji kaynağı ve
hammadde kaynağı ile entegre projeler planlanarak, yapılacak ön
fizibilite etütleri ile sermaye sahibinin yatırım
yapmasının sağlanmasına,
Maden
piyasaları oluşmasına ilişkin temel adımlar
atılarak yatırımcıya daha fazla yatırım
güvencesinin getirilmesine,
Maden
piyasaları güçlendirilerek, yeni özel ürünlerle, uluslararası
piyasalarla rekabet gücünün arttırılmasına,
Tesislere
hammadde güvencesinin sağlanmasına,
Mostra
madenciliğinden, daha derin madencilik faaliyetlerine geçilerek, rezerv
geliştirme faaliyetlerinde daha detaylı arama ve daha derin sondaj
aramaları gerçekleştirilmesine yönelik yeni düzenlemeler
yapılmalıdır.
BAŞKAN
Önerge bilgilerinize sunulmuştur.
Sayın
milletvekilleri, birleşime on beş dakika ara veriyorum.
Kapanma Saati: 15.10
İKİNCİ OTURUM
Açılma Saati:15.28
BAŞKAN: Başkan Vekili Eyyüp Cenap GÜLPINAR
KÂTİP ÜYELER : Yaşar TÜZÜN (Bilecik), Fatoş
GÜRKAN (Adana)
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 72nci
Birleşiminin İkinci Oturumunu açıyorum.
Çalışmalarımıza
kaldığımız yerden devam edeceğiz.
İkinci
araştırma önergesini okutuyorum:
Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına
Ülkemizdeki maden
kaynaklarının durumunun tespiti ve en verimli şekilde
değerlendirilebilmesi amacıyla Anayasa'nın 98'inci,
İçtüzüğün 104 ve 105inci maddeleri uyarınca, bir Meclis
araştırması açılması için gereğini arz ederiz
B) Çeşitli İşler
1.- Genel Kurulu ziyaret eden Cumhurbaşkanı
Abdullah Güle Başkanlıkça Hoş geldiniz denilmesi
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, şu anda Cumhurbaşkanımız
Sayın Abdullah Gül Genel Kurul salonumuzu teşrif etmişlerdir.
Cumhurbaşkanlığı locasındaki yerlerini
almışlardır. Kendilerine Yüce Meclisimiz adına Hoş
geldiniz. diyorum. (AK PARTİ sıralarından ayakta
alkışlar)
Buyurun, okumaya
devam edin.
1) Veysi Kaynak (Kahramanmaraş)
2) Yahya Akman (Şanlıurfa)
3) Mahmut Durdu (Gaziantep)
4) Muzaffer
Gülyurt (Erzurum)
5) H.Hasan Sönmez (Giresun)
6) Sedat
Kızılcıklı (Bursa)
7) Hasan Kara (Kilis)
8) Mustafa Çetin (Uşak)
9) Mehmet
Daniş (Çanakkale)
10) Hakkı
Köylü (Kastamonu)
11) Mehmet Nil
Hıdır (Muğla)
12) Sadık
Yakut (Kayseri)
13) Mustafa Cumur (Trabzon)
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, önerge bilgilerinize sunulmuştur.
Değerli
milletvekilleri, ülkemizi ziyaret etmekte olan Amerika Birleşik Devletleri
Başkanı Sayın Barack Hussein Obama Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanı Sayın Köksal Toptanın refakatinde şu anda
Meclisimizi teşrif etmişlerdir. (Ayakta alkışlar)
Kendilerine, yüce
Meclisimiz adına Hoş geldiniz. diyorum.
Konuşmalarını
yapmak üzere Sayın Barack Hussein Obamayı kürsüye davet ediyorum.
Buyurun
Sayın Başkan. (Alkışlar)
IV.- SÖYLEVLER
1.- Amerika Birleşik Devletleri Başkanı
Barack Hussein Obamanın, Genel Kurula hitaben konuşması (x)
AMERİKA
BİRLEŞİK DEVLETLERİ BAŞKANI BARACK HUSSEIN OBAMA
Sayın Başkan, Sayın Başkan Yardımcısı,
sayın üyeler; bugün bu Mecliste konuştuğum için onur duyuyorum
ve ülkelerimiz arasındaki dostluğu ve müttefikliği devam
ettirmeyi amaçlıyorum.
Bu, Amerika
Birleşik Devletleri Devlet Başkanı sıfatıyla
yaptığım ilk ülke ziyareti. Daha önce G20 zirvesine Londraya,
NATO zirvesine Strazburga, Kehle ve Pragdaki Avrupa Birliği zirvesine
gittim. Bana, ziyaretimi Ankaraya ve İstanbula devam ettirmeyi bir mesaj
vermek için yapıp yapmadığımı soranlar oldu. Buna
cevabım çok kolay: Evet. Evet. (AK PARTİ sıralarından
alkışlar) Türkiye, Amerika Birleşik Devletlerinin önemli bir
müttefikidir. Türkiye, Avrupanın önemli bir parçasıdır ve
Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri birlikte çalışmalı,
birlikte çalışarak zamanımızın güçlüklerini
çözümlemelidirler.
Bu sabah,
gerçekten, Atatürkün, sizin ülkenizin kurucusunun mezarını ziyaret
ettim. Hakikaten de bu ziyaretten, kendisi adına inşa edilmiş
olan bu anıttan çok etkilendim çünkü kendisi tarihin şeklini
değiştiren bir liderdir. Ama Atatürkün yaşamına ait en
büyük anıt hiçbir şekilde taştan ya da mermerden inşa
edilemez, kendisinin bırakmış olduğu en büyük miras
Türkiyenin canlı laik demokrasisidir ve bu Meclis de bunun devamını
sağlamaktadır bugün. (AK PARTİ, CHP ve MHP sıralarından
alkışlar)
Tabii ki bu
günlere kolay ulaşılmadı. Birinci Dünya
Savaşının sonunda Türkiye rahatlıkla yabancı güçlere
teslim olabilirdi, kendi sınırında hak edenlere teslim
olabilirdi, bunun yanı sıra bir imparatorluğu devam ettirmeyi de
tercih edebilirdi ama Türkiye farklı bir gelecek benimsedi, kendisini
yabancı kontrolden uzaklaştırdı, bir cumhuriyet kurdu ve bu
cumhuriyet hem Amerika Birleşik Devletlerinin hem de diğer dünya
ülkelerinin saygısını kazandı. Tabii ki bu öykünün
ardında basit bir gerçek var: Türkiyenin demokrasisi, sizin kendi
başarınız. Bu, size hiçbir şekilde bir dış güç
tarafından diretilmedi ya da hiçbir şekilde çaba ya da özveri
gösterilmeden elde edilmedi; Türkiye hem geçmişinin başarılarından
güç aldı hem de her nesil Türklerin çabalarıyla güçlendi ve ileriye
doğru yol aldı.
Benim ülkemin
demokrasisinin de kendi öyküsü var tabii ki. Amerika Birleşik
Devletlerine Amerikan devrimi sırasında Başkanlık eden ve
sonra da ülkemizin ilk Başkanı olan kişi bildiğiniz gibi
George Washingtondur. Ankaradaki gibi biz de kurucumuza büyük bir anıt
yaptık, bu büyük bir dikili taş ve Başkentimizin merkezinde
durarak üzerinde Washingtonun adını bulunduruyor. Washington
Anıtı, Beyaz Sarayın penceresinden her gün gördüğüm bir
anıt. Bunu yapmak, inşa etmek on yıllar aldı. Çok sık
gecikmeler yaşandı. Zaman içerisinde bu sürece katkı gösterenler
oldu ve hakikaten bugün de bu anıtın durması, bu kişilerin
katkıları sırasında oldu. Bizim yardımımıza
koşanlar arasında dünya genelinden dostlar oldu. Herkes Washingtona
ve onun kurduğu ülkeye saygılarını göstermek için bu
çabayı gösterdiler. Bunlardan bir tanesi de İstanbuldan geldi.
Osmanlı Sultanı Abdülmecid, bize bir mermer plaka gönderdi bu
anıtın inşasına yardımcı olmak için. Burada
(x)
Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Barack Hussein
Obamanın konuşmasının İngilizce metni tutanağa
eklidir.
basit cümlelerle
başlayan bir şiir yazılıydı:
Arkadaşlığımızı, dostluğumuzu, ülkelerimiz
arasındaki dostluğu güçlendirmek için. yazıyordu. O günler,
yazıldığından bu yana mermer üzerine, yüz elli yıl
geçti. Ülkelerimiz pek çok anlamda farklılaştı ama
dostluğumuz daha da güçlendi ve müttefikliğimiz devam ediyor. Bu
dostluk, İkinci Dünya Savaşının sonrasındaki
günlerden başladı. Başkan Truman, bu anlamda, Türkiye'nin
egemenliğini ve özgürlüğünü koruma anlamında taahhütte bulundu,
NATO da Türkiye'nin girdiği önemli gruplardan biri oldu. Türkiye ile
Amerika Birleşik Devletleri, Koreden Kosovaya, Kosovadan Kabile bir
arada savaştılar. Soğuk savaş dönemine birlikte
karşı geldiler. Ayrıca ülkelerimiz arasındaki ticaret,
iş birliği, bilim ve araştırma alanındaki
çalışmalar da ilerledi. Halklarımız arasındaki bağlar
da derinleşti. Giderek daha fazla Türk kökenli Amerikalı Amerikada
yaşıyor ve başarılar kazanıyor ve bir basketbolsever
olarak ben de Hidayet Türkoğlu ve Mehmet Okurun
başarılarını keyifle seyrediyorum. (AK PARTİ, CHP ve
MHP sıralarından alkışlar)
Amerika
Birleşik Devletleri ve Türkiye, her zaman, her konuda aynı fikirde
olmamışlardır, bu zaten beklenemez, hiçbir ulus arasında da
görülmemiştir ama pek çok zorlukları son altmış yıl
içerisinde birlikte ele aldık ve müttefikliğimizin gücü nedeniyle hem
Amerika hem de Türkiye daha güçlendi, dünya da daha güvenli bir yer oldu.
Artık iki demokrasimizin önünde daha önceden görülmemiş birtakım
güçlükler var. Bunlar içerisinde sınır tanımayan ekonomik
krizler var. Aşırı uçlar kadınları, çocukları hiç
acımadan öldürüyor. Enerji arzının önünde güçlükler var.
İklim değişikliği sorunları var. Dünyanın en
öldürücü silahlarının artması ve beraberinde süregiden
çatışmalar var. Bu bahsedilenler, bizim daha yeni yaşamaya
başladığımız yüzyılımızın önemli
sorunları ve bunlara nasıl cevap vereceğimiz, geleceğin
özgürlükle mi korkuyla mı, yoksullukla mı refahla mı
şekilleneceğini belirleyecek. Güçle mi yoksa adil ve devam eden,
süregelen bir barışla mı?
Şu
kadarından emin olduğumu söyleyebilirim: Hiçbir ulus bahsettiğim
zorluklara tek başına karşı gelemez. Bu kapsamda, bunun
başarılabilmesi için tüm ulusların birlikte
çalışması gerekiyor. O nedenle, birbirimizi dinlemeli ve ortak
hedeflere yönelik çalışmalıyız. İşte bu nedenle,
müşterek menfaatlerimiz üzerinde çalışmalıyız ve farklılıklarımızın
ötesine geçebilmeliyiz. Bizler bunu yaptığımızda, bir arada
çalıştığımızda daha da güçleniriz ve ben bu
ziyaret boyunca Avrupada da bu mesajı beraberimde getirdim. Bu
mesajı, Cumhurbaşkanınızla konuşma
fırsatını yakaladığımda da dile getirdim,
Başbakanınızla da konuştum. Amerika Birleşik
Devletlerinin ileriye giden yaklaşımı bu olacak. Zaten, Amerika
ve Türkiye, bu kapsamda, G20de, görülmemiş ekonomik krize verdikleri
görülmemiş cevapta birlikte çalışıyorlar. Birlikte
çalışarak dünyanın en güçlü ekonomilerinin eş güdümlü
olarak çalışmalarını istiyoruz ve bu sayede nakit
akışının hızlanmasını istiyoruz.
Koruyuculuğun önüne geçerek gelişmekte olan ülkelere el uzatmak
istiyoruz ve bu krizden en fazla etkilenen uluslara yardımcı olmak
istiyoruz. Düzenleyici sistemlerin yerinde olmasını istiyoruz, ki
dünya bir daha böyle bir kriz deneyimlemesin. Amerika Birleşik Devletleri
ve Türkiye, bu kapsamda, dünya refahı için, halklarımızın
refahı için pek çok birlikte çalışma alanları bulabilir.
Cumhurbaşkanıyla birlikte sabahleyin ticaret anlamında
yapılabilecek iş birliklerini ele aldık. Enerji söz konusu
olduğunda istihdam yaratmak adına yapabileceğimiz şeyler de
var. Yeni kaynaklar geliştirebiliriz. Burada sadece enerji
bağımlılığı açısından kendimizi kurtarmak
için değil, beraberinde iklim değişikliğiyle mücadele için
de bunu yapmalıyız. Daha temiz teknolojilere yönelerek, yenilenebilir
enerji kaynaklarından yararlanarak yatırımlar
yapmalıyız. Amerika Birleşik Devletleri, bu kapsamdaki
yatırımları destekleyecektir. Sizin, doğu-batı
koridoru olarak doğal gaz anlamında son derece önemli bir rolünüz
var.
Bu ekonomik
iş birliği sadece ortak güvenliği iyileştirmeye yarar ve
NATO müttefiki olarak Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye'nin böyle bir
görevi var. Zaten demokrasi anlamında da
paylaştığımız ortak değerler var. 21inci
yüzyılın güçlükleriyle başa çıkabilmek için tamamen
birleşmiş, özgür ve barışçıl bir Avrupayı
hedefliyoruz. Amerika Birleşik Devletleri, Türkiye'nin Avrupa Birliği
üyeliğini şiddetle desteklemektedir. (AK PARTİ ve CHP sıralarından
alkışlar) Biz, burada sadece Avrupa Birliği üyesi sıfatıyla
konuşmuyoruz, hem Türkiye'nin hem Avrupanın dostu olarak
konuşuyoruz. Türkiye önemli bir müttefikimiz, beraberinde transatlantik ve
Avrupa kurumlarında önemli bir ortağımız. Türkiye Avrupaya
sadece Boğaz üzerindeki köprülerle bağlı değil, bunun çok
ötesinde bir bağlılığı var;
paylaşılmış bir kültür, tarih, ticaret var bu ülkeleri
birbirlerine bağlayan. Avrupa etnik farklılığından,
gelenek farklılığından, inanç
farklılığından güç alıyor. Türkiye'nin üyeliği
de, bahsettiğim bu konudaki güçlerin daha da artmasına sebep
olacaktır.
Tabii ki
Türkiye'nin de kendi sorumlulukları var ve sizler bu anlamda üyelik
yolunda önemli ilerlemeler kaydettiniz ama Türkiye'nin çok zor siyasi
reformları da gerçekleştirdiğini biliyorum. Bu reformlar Avrupa
Birliği adına yapılmadı, Türkiye için gerektiği için
de yapıldı. Son birkaç yıl içerisinde devlet güvenlik
mahkemelerini kapattınız, yetkileri genişlettiniz, ceza
yasası reformları yaptınız, basın özgürlüğü
adına, örgütlenme özgürlüğü adına gelişmeler
sağladınız, Kürtçe yayınlara başladınız.
Aynı zamanda, bu sinyali, yeni devlet Kürt televizyonu adına
yapılan gelişmeleri de dünya saygıyla izlemektedir. Yapılan
bu yeni yasaların, bu ivmenin devam ettirilebilmesi için uygulamaya
geçmesi lazımdır çünkü demokrasiler durağan olamazlar, ileriye
hareket etmelidirler.
İnanç
özgürlüğü sayesinde sivil toplum canlanarak devleti güçlendirir.
İşte, bizim, bu nedenle Heybeliada Ruhban Okulunun
açılması gibi eylemlerin son derece güçlü sinyaller vereceğini
düşünüyoruz. Ayrıca, hukukun üstünlüğüne olan taahhüt adaletin
insanlara ulaştırılması anlamında atılabilecek en
önemli bir adımdır ve azınlık hakları sayesinde halk
her tür katkıdan her bireyiyle yararlanma fırsatı
bulacaktır. Bunu, ben, geldiğim ülkenin Başkanı
sıfatıyla söylüyorum. Benim gibi, benim ten rengime sahip birinin oy
hakkına bile sahip olmadığı bir ülkeden bahsediyorum.
Nerede kalmış ki Başkan olması! Ama bu kapasiteyi özellikle
vurguluyorum ki değişim hepimizin yapabileceği bir şey.
Önümüzdeki her zorluk, bizim açımızdan, eğer demokratik
kökenlerimize sadık kalırsak daha kolay aşılabilir. Bu
iş tabii ki kolay değil. Amerika Birleşik Devletlerinde bu
amaçla Guantanamo Körfezi cezaevlerinin kapanmasını istedik,
işkencenin kullanımının önüne geçtik. Hepimizin
değişmemiz gerekiyor ve bazen değişmek hiç de kolay
değil.
Başka bir
konu, ki demokrasilerin önünde güçlük olarak karşımıza
çıkıyor; geçmişimizle nasıl başa
çıkacağız? Bunu bilmemiz gerekiyor. Amerika Birleşik
Devletleri hâlen kendi bazı karanlık dönemlerini ele alma sorunuyla
baş başa. Ben, bahsettiğim Washington Anıtının
karşısında bir Abraham Lincoln Anıtı olduğunu da
söylemek istiyorum. Kendisi, Amerika Birleşik Devletlerinin,
Washingtonun Başkanlığı sonrasında yaşamaya
devam eden kölelerini kurtaran kişidir. Ülkemizde kölelik geçmişi,
ayrımcılık geçmişi var ve ayrıca Amerikan yerlilerinin
nasıl müdahalelere maruz kaldığını da biliyoruz. Tarih
her zaman trajik gerçeklerle dolu ama geçmiş eğer çözümlenemezse
omzumuzda büyük bir ağırlık oluşturur. Her ülkenin bu anlamda
geçmişiyle barışması ve daha iyi bir geleceğe
yönlenmesi gerekmektedir.
Bu Mecliste
konuşurken tabii ki 1915 yılında yaşanan kötü olayları
da gündeme getirmek lazım. Bunlar benim çözeceğim değil,
Ermenilerin ve Türklerin birlikte çözeceği sorunlardır ve Türk ve
Ermeni halkları dürüst, açık ve yapıcı bir şekilde bu
süreci ele almalıdırlar. Zaten, bu anlamda, Ermeni ve Türk
liderlerinin attıkları cesur adımları gördük. Bu anlamda,
açılan sınırlar Türk ve Ermeni halklarının tekrardan
daha barışçıl ve refah içerisinde bir geleceğe adım
atmalarını sağlayacaktır. Amerika Birleşik Devletleri
bu anlamda ilişkilerin normalleşmesini iki ülke adına da
desteklemektedir, bu amaca yönelik çalışmaların
yapılması gerektiğini düşünmektedir.
Türkiye, bölgede
normal ve barışçıl ilişkilere sahip olan, Güney Kafkas
bölgesinde böyle ilişkiler sürdüren tek ülkedir ve bunun ileriye
yönelmesinde sizler çok önemli role sahipsiniz. Beraberinde Karadağ
bölgesinde süren çatışmanın gereğinden uzun sürmesi
anlamında da yapılabilecek şeyler var.
Doğu
Akdenizde de sorunlar var, buna yönelik çözüm arayışları da
var. Kıbrıslı liderler yaptıkları taahhütlerle
müzakerelere girme yönünde çabalarda bulundular. Birleşmiş Milletler
ve Amerika Birleşik Devletleri her iki tarafa da süregiden bir
barış anlamına ve birleşmiş, iki taraflı, iki
toplumlu bir federasyon adına yapılacak çabaları destekleme
hedefindedir. Tabii ki bu da Türkiye'nin yakın komşuluğundaki
kritik bir bölgedir.
Önümüzdeki
zorlukları konu olarak ele aldığımızda ortak hedeflere
yönelik çalıştığımızı görüyoruz. Orta
Doğuda da İsraille komşuları arasında devam eden
barışı hedefliyoruz. Bunu gayet net söylemek istiyorum: İki
devlet hedefini, İsrail ve Filistin devleti hedefini desteklemektedir
Amerika Birleşik Devletleri, yan yana ve barış içerisinde. Bu,
Filistinlilerin de hedefidir, İsraillilerin de hedefidir ve dünya
genelindeki diğer ulusların da hedefidir. Bu hedef herkesin üzerinde
uyum sağladığı Annapolisteki yol haritasında da
ortaya çıkan bir hedeftir. Ben bunu Amerika Birleşik Devletleri
Başkanı sıfatıyla yakın bir şekilde
izleyeceğim. Hem İsrailliler hem de Filistinliler ileri adımlar
atmalı ve güveni sağlayacak adımlardan çekinmemelidirler, hem
İsrailliler hem de Filistinliler, her ikisi de taahhütlerine
uymalıdırlar, her iki taraf da uzun dönemdir süren sorunları
çözmelidirler ve daha devam eden barışa yönelik çabalar
göstermelidirler. Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye, Filistinlilere
ve İsraillilere bu yolculukta yardımcı olabilir. İsrailin
güvenlik adına olan çabalarında Amerika Birleşik Devletleri
olarak Filistin devleti için de yapılması gereken şeyler var,
birlikte çalışarak biz karamsarlığı ve
güvensizliği ortadan kaldırabiliriz ve ilerleme adına
yapılabilecek her tür fırsatı kullanabiliriz. Türkiye, Suriye ve
İsrail arasındaki görüşmelere de aracılık
etmiştir. Bu uzattığımız eli ihtiyaç içerisindeki
Filistinlilere de uzatmalı ve kurumlarını güçlendirmeleri
adına onlara yardımcı olmalıyız.
Biz, terörün
kullanımını dışlamalıyız ve İsrailin
güvenlik kaygılarının meşru olduğunu da takdir
etmeliyiz. Bölgenin barışı tabii ki İranın bu
süreçteki nükleer silah heveslerinden vazgeçmesiyle de sağlanabilir.
Pragda da dün söylediğim gibi, hiç kimse nükleer silahların
yaygınlaşmasından yarar görmez, Türkiye de hiçbir şekilde
görmez. Siz zor bir bölgede yaşıyorsunuz ve nükleer silahlar bu
anlamda bölgenin güvenliği için yarar sağlamaz. Dünyanın bu
bölgesi şiddetten yeterince payını aldı, kinden yeterince
payını aldı. Daha fazla, daha güçlü tahrip araçlarına
ihtiyacı yok. Ayrıca, İslam cumhuriyetinin, İranın
liderlerine de gayet net bir şekilde söyledim ki müşterek
menfaatlerimize ve müşterek saygıya dayanarak Amerika Birleşik
Devletlerinin bu süreçte oynayacağı bir rol vardır ve
İranın da uluslar birliğinde bu anlamda yapmak zorunda
olduğu sorumlulukları vardır. İran çok büyük bir
medeniyettir ve biz onların ekonomik ve politik birleşme sürecine
girmelerini, refaha ve güvenliğe yönlenmelerini istiyoruz ama İran
seçimini yapacak tabii: Acaba, daha iyi bir gelecek mi oluşturmak
istiyorlar halkları için yoksa silahlara mı yönelmek istiyorlar?
Hem Türkiye hem
de Amerika Birleşik Devletleri birleşmiş Irak hedefine yönelik
de çalışıyor ki burası teröristler için güvenli bir bölge
olmayı sürdürmesin. Burada savaşa girme konusunda sizin
tarafınızda da benim ülkem içerisinde de farklı görüşler
mevcuttu ama artık bu savaşı sorumlu bir şekilde
sonlandırma görevine sahibiz çünkü Irakın güvenliği, bölgenin
güvenliği açısından da önemli. Daha önce de söylediğim gibi
Amerika Birleşik Devletleri, gelecek ağustos itibarıyla oradaki
güçlerini çekecek, Irak Hükûmeti de güvenlik adına alması gereken
sorumluluğu alacak. Bizler Irakla birlikte
çalışacağız. Türkiye ve Irakın komşularıyla
birlikte, yeni bir diyalogla, uzlaşmacı bir tutumla, ortak
güvenliğimize doğru çalışacağız. Hiç hata
yapmayalım. Irak, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletlerinin ortak
bir terörizm tehdidiyle karşı karşıya kalmaları söz
konusu. El Kaide bunlardan bir tanesi. Irakı bölüp ülkeyi tahrip etmeye
çalıştı. Bu kapsamda PKK da var. Hiçbir ülkeye karşı
yapılan teröre bir mazeret bulmak mümkün değildir. (AK PARTİ
sıralarından alkışlar)
Amerika
Birleşik Devletleri Başkanı ve bir NATO müttefiki
sıfatıyla, ne PKKyı ne de hiçbir terörist örgütü
desteklemiyorum. Burada iş birliğine yönelik bağların
kurulması, Irak Hükûmeti, Irakın Kürt liderleri ve Türkiye
arasında sağlanması son derece önemli. Ayrıca, eğitim
fırsatları verilmeli, beraberinde Türk halkının demokrasi
adına çabaları da desteklenmeli.
Son olarak da
bizler, tabii ki El Kaideyi, Pakistanda ya da Afganistanda var olma
adına, orayı güvenli bir bölge olarak görmesi adına bir kabulde
bulunamayız. Bizlerin hedeflerimiz El Kaideyi yenmek adına
olmalıdır. İşte bu nedenle de Afganistana
yaptığımız yardımları güvenlik anlamında
artırıyoruz ve uzlaşmayı sağlamaya
çalışıyoruz ve Afgan halkına ve Pakistan halkına
yaptığımız yardımları artırıyoruz.
Sadece güvenlik anlamında değil, daha iyi bir yaşam kalitesi
adına bir fırsat yaratıldığını da
düşünüyoruz.
Türkiye, bu anlamda
güçlü bir ortağımız. Uluslararası destek gücünde bölgeye
giden ilk güçlerden biri ve bu görevde gayet büyük sorumluluk
aldınız, fedakârlıkta bulundunuz. Artık, hedeflerimize
birlikte ulaşmalıyız. Bize bu anlamda eğitim ve destek için
verdiğiniz yardımı çok takdir ediyorum ve bölgeye yayılan
fırsatlar yarattınız. Birlikte, daha önceden
yaptığımız gibi, bu zorlukları da
yenebileceğimizi düşünüyorum.
Tabii ki son
yıllar içerisinde zorluklar yaşandığını
biliyorum, birbirimizi bir araya getiren güvenin zorlandığını
biliyorum ve bu zorluğun tabii ki pek çok alanda
yaşandığını da biliyorum. Özellikle Müslüman
inancın gündemde olduğu ülkelerde
yaşandığını biliyorum. Şöyle söylemek istiyorum:
Amerika Birleşik Devletleri, hiçbir zaman İslamla savaşta
değildir, olmamıştır, olmayacaktır. (AK PARTİ
sıralarından alkışlar)
Esasen, Müslüman
dünyasıyla olan ortaklığımız kritik öneme sahiptir.
Sadece, bu, bu kapsamdaki ideolojileri dışlamak adına
değil, fırsatları güçlendirmek adına da
yapılmalıdır. Aynı zamanda şu konuda da net olmak
istiyorum: Amerika Birleşik Devletlerinin Müslüman toplumlarla olan
ilişkisi, Müslüman dünyayla olan ilişkisi, sadece terörizm
karşıtlığıyla sınırlanamaz. Biz daha
kapsamlı dâhil olmayı istiyoruz bu sürece, müşterek
menfaatlerimiz kapsamında. Dikkatli dinlemeliyiz,
anlaşmazlıkların ötesine geçmeliyiz, ortak zeminler
yaratmalıyız. Aynı fikirde olmadığımız
zamanlarda bile saygı göstermeliyiz ve bu konuya, İslam inancına
olan saygımızı göstermeliyiz. Yüzyıllar boyunca İslam
dünyası dünyanın şekillenmesine katkıda bulundu. Bu çabalar
benim ülkemde de yansımasını gösterdi. Amerika Birleşik
Devletleri, Müslüman Amerikalılar tarafından zenginleşti ve pek
çok Amerikan ailesinde de Müslüman üyeler var. Bunu çok iyi biliyorum çünkü ben
de bunlardan biriyim. (AK PARTİ, CHP ve MHP sıralarından
alkışlar)
Yaptığımız
eylemlerle daha iyi geleceğe yönelik taahhütlerimizi göstermeyi
hedefliyoruz. Ben daha fazla çocuğun eğitim alması için
yardımcı olmak istiyorum başarılı olmaları
adına. Sağlık hizmetlerini, insanların mağdur
olduğu bölgelere eriştirmeliyiz. Aynı zamanda ticaret ve
yatırımları da artırarak herkese refah
sağlanmasına yardımcı olmalıyız. Birkaç ay önce
bu hedeflere yönelik spesifik programlardan bahsettim. Özellikle Müslüman
dünyasında ortak hedeflere yönelik ve ortak rüyalarımıza yönelik
neler yapılabileceğini ele aldım.
Evet, biz Amerika
Birleşik Devletleri olarak dostluk elini uzattık, herkese
uzattık. Eski bir Türk atasözü var: Siz yangına körükle
gidemezsiniz. Amerika Birleşik Devletleri de bunu gayet iyi biliyor,
Türkiye de bunu gayet iyi biliyor. Tabii ki bazılarına güçle
karşılık verilmesi lazım. Ama güç tek başına
sorunları çözemez ve hiçbir anlamda güç, ekstremizme alternatif
teşkil etmez. Gelecek, güç kullananların değil, tahrip edenlerin
değil, yaratanların elinde olmalıdır. Biz de bu
geleceğe yönelik olarak çalışmalıyız ve bu
geleceğe yönelik birlikte çalışmalıyız.
Biliyorum ki
Türkiye'nin geleceği konusunda tartışmayı sevenler var.
Siz, medeniyetlerin ortasında, tarihin dalgalarından etkilenen bir
ülkesiniz. Medeniyetlerin buluştuğu, pek çok farklı kültürün bir
araya geldiği bir yerleşimdesiniz. Ülkeyi bir yöne ya da diğer
yöne çekmek isteyenler olabilir, ama ben inanıyorum ki bu kişiler şunu
anlamıyorlar: Türkiye'nin büyüklüğü her şeyin ortasında
olmasından kaynaklanıyor. Burada Doğu ve Batının
bölünmesinden bahsetmiyoruz, burası Doğuyla Batının
birleştiği bir yer. Ülkenizin, kültürünüzün güzelliği de buradan
geliyor zaten. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Kültürünüzün güzelliği, tarihinizin zenginliği ve demokrasinizin
gücü, beraberinde geleceğe yönelik ümitleriniz Türkiyeyi Türkiye
yapıyor.
Bugün burada
sizlerle birlikte olmaktan son derece onur duyuyorum. Geleceğe de birlikte
ulaşmalıyız. Ben burada bir kez daha Türkiye'nin güçlü ve
devamlı arkadaşlığa ve dostluğa yönelik taahhüdünü
dile getirmek istiyorum.
Hepinize çok
teşekkür ediyorum. (Ayakta alkışlar)
BAŞKAN
Teşekkür ederim Sayın Obama.
Sayın
milletvekilleri, Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Sayın
Barack Hussein Obama, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı Sayın
Köksal Toptanın refakatinde Genel Kuruldan ayrılmaktadırlar.
(Ayakta alkışlar)
Değerli
milletvekilleri, sözlü soru önergeleriyle diğer denetim
konularını sırasıyla görüşmek için, 7 Nisan 2009
Salı günü saat 15.00te toplanmak üzere birleşimi kapatıyorum.
Kapanma Saati: 15.58