TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ
TUTANAK DERGİSİ
10uncu Birleşim
20 Ekim 2011 Perşembe
(TBMM Tutanak
Müdürlüğü tarafından hazırlanan bu Tutanak Dergisinde yer alan
ve kâtip üyeler tarafından okunmuş bulunan her tür belge ile
konuşmacılar tarafından ifade edilmiş ve tırnak içinde
belirtilmiş alıntı sözler aslına uygun olarak
yazılmıştır.)
İÇİNDEKİLER
I.- GEÇEN TUTANAK
ÖZETİ
II.- GELEN
KÂĞITLAR
III.- YOKLAMA
IV.-
BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI
A)
Tezkereler
1.- Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2010
yılı harcamaları ile Sayıştayın 2010
yılına ilişkin dış denetim raporlarının
inceleme sonuçlarına ilişkin Başkanlık tezkeresi (5/1)
B)
Meclis Araştırması Önergeleri
1.- İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt
Aslanoğlu ve 28 milletvekilinin, muhtarların sosyal ve ekonomik
sorunlarının araştırılarak alınması gereken
önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergesi (10/26)
2.- İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu ve
22 milletvekilinin, belediyelere aktarılan ödeneklerin hizmette
eşitliğin sağlanması açısından adil ve dengeli
tahsis edilmesi için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi
amacıyla Meclis araştırması açılmasına
ilişkin önergesi (10/27)
3.- İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt
Aslanoğlu ve 26 milletvekilinin, baz istasyonlarının insan
sağlığına ve çevreye etkilerinin
araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi
amacıyla Meclis araştırması açılmasına
ilişkin önergelesi (10/28)
C) Genel Görüşme
Önergeleri
1.- Barış ve Demokrasi Partisi
Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Iğdır Milletvekili Pervin
Buldan ve Şırnak Milletvekili Hasip Kaplanın, Kürt sorunu hakkında genel görüşme açılmasına
ilişkin önergesi
(8/1)
2.- Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına Grup
Başkan Vekilleri Yalova Milletvekili Muharrem İnce, Ankara
Milletvekili Emine Ülker Tarhan ve İstanbul Milletvekili Mehmet Akif
Hamzaçebinin, terör olaylarında yaşanan artış ve terörle
mücadele hakkında genel görüşme açılmasına ilişkin
önergesi (8/2)
3.- Giresun Milletvekili Nurettin Canikli ve 22 milletvekilinin,
terör olaylarında yaşanan artış ve terörle mücadele
hakkında genel görüşme açılmasına ilişkin önergesi
(8/3)
4.- Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına Grup
Başkan Vekilleri Mersin Milletvekili Mehmet Şandır ve İzmir
Milletvekili Oktay Vuralın, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/4)
V.- ÖNERİLER
A)
Danışma Kurulu Önerileri
1.-
Gündemdeki sıralama ile Genel Kurul çalışma saatlerinin yeniden
düzenlenmesine; (11/1) esas numaralı gensoru önergesinin
görüşmelerinin 25/10/2011 Salı günkü birleşimde
yapılmasına ilişkin Danışma Kurulu önerisi
VI.-
GENEL GÖRÜŞME
A)
Ön Görüşmeler
1.- Barış ve Demokrasi Partisi
Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Iğdır Milletvekili Pervin
Buldan ve Şırnak Milletvekili Hasip Kaplanın, Kürt sorunu hakkında genel görüşme açılmasına
ilişkin önergesi
(8/1)
2.- Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına Grup
Başkan Vekilleri Yalova Milletvekili Muharrem İnce, Ankara
Milletvekili Emine Ülker Tarhan ve İstanbul Milletvekili Mehmet Akif
Hamzaçebinin, terör olaylarında yaşanan artış ve terörle
mücadele hakkında genel görüşme açılmasına ilişkin
önergesi (8/2)
3.- Giresun Milletvekili Nurettin Canikli ve 22
milletvekilinin, terör olaylarında yaşanan artış ve terörle
mücadele hakkında genel görüşme açılmasına ilişkin
önergesi (8/3)
4.- Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına Grup
Başkan Vekilleri Mersin Milletvekili Mehmet Şandır ve İzmir
Milletvekili Oktay Vuralın, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/4)
VII.- KAPALI OTURUMLAR
ÜÇÜNCÜ ve DÖRDÜNCÜ OTURUMLAR
(Kapalıdır)
VIII.- .- YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI
1.- Antalya Milletvekili Gürkut
Acarın, Antalya-Kaş-Uçarsuda hidroelektrik santrali
yapılacağı iddialarına ilişkin Başbakandan sorusu
ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın
cevabı (7/35)
2.- Muğla Milletvekili Tolga
Çandarın, TKİ Güney Ege Linyit İşletmeleri personel
alım sınavına ilişkin Başbakandan sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/39)
3.- Balıkesir Milletvekili
Namık Havutçanın, Gönen Çayındaki kirliliğe ilişkin
sorusu ve Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktarın
cevabı (7/204)
4.- Mersin Milletvekili Ali Rıza
Öztürkün, yapı denetim kuruluşlarına ilişkin sorusu ve
Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktarın
cevabı (7/210)
5.- Kütahya Milletvekili Alim
Işıkın, Kütahya Eti Gümüş tesisleri hakkındaki
bazı iddialara ilişkin sorusu ve Çevre ve Şehircilik Bakanı
Erdoğan Bayraktarın cevabı
(7/211)
6.- Ankara Milletvekili İzzet
Çetinin, Kızılcahamam ve Güdül sınırlarından geçen
Kirmir Çayının korunmasına ilişkin sorusu ve Çevre ve
Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktarın cevabı (7/212)
7.- Balıkesir Milletvekili Ahmet
Duran Bulutun, Kazdağındaki maden aramalarının yol
açacağı tahribat iddialarına ilişkin sorusu ve Çevre ve
Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktarın cevabı (7/213)
8.- Kırklareli Milletvekili Turgut
Dibekin, Kırklareli-İğneadaya nükleer santral
yapılacağı iddialarına ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/223)
9.- Bolu Milletvekili Tanju
Özcanın, Bolu-Mengene bağlı bir köyün elektrik sorununa
ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner
Yıldızın cevabı
(7/224)
10.- Antalya Milletvekili Gürkut
Acarın, soğutma ve nemlendirme depolarında kullanılan
elektrik bedellerine ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/225)
11.- Antalya Milletvekili
Yıldıray Sapanın, Düden Şelalesini besleyen kanal üzerinde
HES ruhsatı verildiği iddiasına ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/226)
12.- İzmir Milletvekili Erdal
Aksüngerin, İzmir-Gaziemirin bir mahallesinde bir çocuğun elektrik
kablolarındaki kaçak yüzünden hayatını kaybettiği
iddialarına ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Taner Yıldızın cevabı
(7/227)
13.- Bartın Milletvekili Muhammet
Rıza Yalçınkayanın, kömür varlıklarını
işletme hakkı kazanan bir firmaya ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/228)
14.- Tunceli Milletvekili Hüseyin
Aygünün, Tunceli-Pülümür-Doğanpınar köyündeki tuğla ve kiremit
kili ocağına ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/230)
15.- İstanbul Milletvekili
Aydın Ağan Ayaydının, İstanbul-Sultangazide bulunan
taş ocaklarının denetimine ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/231)
16.- Kütahya Milletvekili Alim
Işıkın, Kütahya Eti Gümüş AJ< Ş.ye ait
tesislerdeki siyanür tehlikesi ile ilgili alınan tedbirlere ve
yapılan çalışmalara ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/232)
17.- Gaziantep Milletvekili Mehmet
Şekerin, EPDK tarafından elektrik faturalarına
yansıtılan kayıp-kaçak bedeline ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/233)
18.- Bursa Milletvekili İsmet
Büyükatamanın, Kıbrıs Rum Yönetiminin Doğu Akdenizde
petrol ve doğalgaz arama çalışmalarına ilişkin sorusu
ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın
cevabı (7/234)
19.- Antalya Milletvekili Gürkut
Acarın, Doğu Akdenizde yapılan doğalgaz ve petrol
aramalarına ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Taner Yıldızın cevabı (7/235)
20.- İstanbul Milletvekili Aykut
Erdoğdunun, doğalgaz ve petrol ithalatına ilişkin sorusu
ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın
cevabı (7/236)
21.- Kütahya Milletvekili Alim
Işıkın, Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumunun
özelleştirileceği iddiasına ilişkin sorusu ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldızın cevabı (7/237)
22.- Kütahya Milletvekili Alim
Işıkın, elektrik faturalarına yansıtılan
kayıp-kaçak bedellerine ve kaçak elektrik kullanımına
ilişkin sorusu ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner
Yıldızın cevabı
(7/238)
20
Ekim 2011 Perşembe
BİRİNCİ
OTURUM
Açılma
Saati: 14.02
BAŞKAN:
Başkan Vekili Şükran Güldal MUMCU
KÂTİP
ÜYELER: Muhammet Bilal MACİT
(İstanbul), Fatih ŞAHİN
(Ankara)
------
0 ------
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 10uncu
Birleşimini açıyorum.
III.-
YOKLAMA
BAŞKAN
Elektronik cihazla yoklama yapacağız.
Beş
dakika süre veriyorum.
(Elektronik
cihazla yoklama yapıldı)
BAŞKAN
Toplantı yeter sayısı vardır.
Gündeme
geçiyoruz.
Başkanlığın
Genel Kurula sunuşları vardır.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığının Türkiye Büyük
Millet Meclisi ve Sayıştayın 2010 yılına ait
dış denetim raporlarının inceleme sonuçlarına ilişkin
tezkeresi vardır, okutup bilgilerinize sunacağım.
IV.-
BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI
A) Tezkereler
1.- Türkiye Büyük Millet Meclisinin
2010 yılı harcamaları ile Sayıştayın 2010
yılına ilişkin dış denetim raporlarının
inceleme sonuçlarına ilişkin Başkanlık tezkeresi (5/1)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna
5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 2919 sayılı
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununa
göre; Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2010 yılı harcamaları ile
Sayıştayın 2010 yılına ilişkin Dış
Denetim Raporları, Başkanlık Divanının 12 Ekim 2011
tarihli toplantısında Üst Yöneticilerin cevapları da dikkate
alınarak görüşülmüş ve ekteki inceleme sonuçlarının
Genel Kurulun bilgisine sunulmasına karar verilmiştir.
Bilgilerine
sunulur.
Cemil
Çiçek
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Başkanı
Türkiye
Büyük Millet Meclisi ve Sayıştayın 2010 Yılı
Dış Denetim Raporlarının İnceleme Sonuçları
1-
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2010 yılı harcamalarına
ilişkin Dış denetim Raporunda; 2010 yılı Bütçe
Kanunuyla tahsis edilen ödeneklerin; İdari birimler tarafından
kullanımı sırasında düzenlenen harcama belgelerinin
kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olup olmadığı,
Birimlerce yapılan harcamaları gösteren mali tablolarının
güvenilirliği ve doğruluğu incelenmiştir. Yapılan
inceleme sırasında; 2010 yılına ait cetvel ve tablolarda
gösterilen gider rakamlarının; doğru ve denk olarak kaydedilip kaydedilmediği,
bütçede yer alan kullanılabilir ödenek rakamlarıyla, bu rakamların
gerçekleşen kesin hesap sonuç rakamlarıyla
karşılaştırması yapılmak suretiyle,
gerçekleşme oranları ve uygunluk durumları, programa alınan
yatırımların gerçekleştirilip
gerçekleştirilmediği araştırılmış,
cetvellerdeki rakamların dayandıkları sarf belgelerinin ilgili
mevzuatına uygunluğu örnekleme yoluyla denetlenmiştir.
Raporda
özetle;
TBMM
Başkanlığı 2010 yılı kullanılabilir bütçe
ödeneğinin 470.026.154 TL olduğu, yıl içinde bu ödeneğin
418.113.361,52 TL'lik kısmının harcandığı, kalan
37.364.251,64 TL ödeneğin iptal edildiği, 15.815.501,32 TL özel
ödeneğin ise ertesi yıla devredildiği, tahsis edilen
ödeneğin 2010 yılında %89'u, 2009 yılında %87'sinin,
2008 yılında % 79'unun, harcandığı, ödenek üstü
harcama yapılmadığı, dengeli bütçe politikasının gözetildiği
belirtilmektedir.
2010
yılı programındaki yatırımların
gerçekleştirilmesi için bütçeye konulan ödeneğin harcanamayıp
iade edilmesiyle stratejik plan hedeflerinin yakalanması amacıyla;
performansa dayalı ilkeli, tutarlı, dengeli bir bütçe politikası
uygulanması ve ödenek ihtiyacının isabetli bir şekilde
tespit edilmesi gerektiği,
Harcama
belgelerine ilişkin olarak yapılan değerlendirmede;
Tedavi
yardımı yönetmeliğine göre özel sağlık kurum ve
kuruluşlarınca yapılan tedavi giderlerinin ödenmesinde,
sağlık karnesinin kimlik bölümünün fotokopisinin ödeme emri belgesine
eklenmesinin ve Reçete ile ilaç alımlarında, yönetmeliğe göre
reçetede yer alması gereken bilgilerin noksansız şekilde
düzenlenmesi gerektiği,
Nakden
verilen giyecek yardımı veya dikiş bedeli ödemelerinde, Merkezi
Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğine göre, Ödeme Emri Belgesine
Çeşitli Ödemeler Bordrosunun da bağlanması hususuna dikkat
edilmesinin uygun olacağı,
Sosyal
tesis mahiyetinde olan yerlere ait işletme giderlerinin kurum bütçesinden
değil, sosyal tesisin gelirlerinden karşılanmasına özen
gösterilmesi gerektiği,
Başbakanlık
Müsteşarı için kanunda öngörülen makam tazminatı
uygulamasında Milletvekilleri için de aynı şekilde hesaplama
yapılmasının ve/veya sözleşme hükmüyle kanunda öngörülen
makam tazminatı miktarının uyumlu hale getirilmesi ile
Milletvekillerinin Sosyal Güvenlik Primi Kurum
karşılığı ve kesenek hesabında,
Başbakanlık Müsteşarı için öngörülen ek göstergenin dikkate
alınmasının uygun olacağı,
Kamu
İhale Kanununda belirtilen temel ilkelere uygun şekilde ihaleye
katılımı artırıcı tedbirlerin alınarak
ihalelerde rekabet sağlanmaya çalışılmasının
yerinde olacağı, İdari şartnamede yer alan hususların
sözleşmede de aynen yer alması gerektiği, Kamu İhale
Kanununda belirtilen zorunluluğun gereği olarak, ihale konusu
işin başlama ve bitirme tarihlerinin, yani işin süresinin idari
şartnamede belirtilmesinin gerektiği, İdari şartname ve
sözleşmede, işin zamanında tamamlanmaması halinde gecikilen
her takvim günü için öngörülen gecikme cezasının
uygulanmasının zorunlu bulunduğu,
Mal
alımlarına ilişkin muayene ve kabul işlemlerinin 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun Denetim Muayene ve
Kabul İşlemlerini düzenleyen hükümleri doğrultusunda yerine
getirilmesinin uygun olacağı,
İdare
ile yüklenici arasında mevzuata uygun olarak akdedilen sözleşme
hükümlerine aykırı olarak asgari ücret fiyat farkı ödenmemesine
özen gösterilmesinin gerektiği, ihale onayı, idari şartname,
sözleşme vb ihale belgeleri arasında birbirine
aykırılık teşkil edecek hükümlere yer verilmemesinin
sağlanmasının uygun olacağı,
Sosyal
Güvenlik Kurumu Başkanlığı'na yapılan prim
ödemelerinin, şartname ve sözleşmede belirlenen oranlara uygun olarak
ödenmesine özen gösterilmesinin gerektiği,
Yüklenicinin
kusuru olmaksızın idareden kaynaklanan sebeplerle taahhüdün süresi
içerisinde yerine getirilememesi hallerinde, idari şartname ve
sözleşme hükümleri gereği süre uzatımı kararı
verilmesi, şayet süre uzatımı kararı verilmemişse
gecikilen sürenin tamamı için gecikme cezasının uygulanması
hususlarına dikkat edilmesi gerektiği,
Kesin
hesap cetvelleri içerisinde yer alan ve harcama birimleri
taşınır yönetim hesaplarının konsolidesi ile
oluşturulan Taşınır Mal Yönetmeliği eki
"Taşınır Kesin Hesap Cetveli (Örnek: 16)" ve
"Taşınır Kesin Hesap İcmal Cetveli (Örnek: 17)"
nin yönetmeliğe uygun olarak tanzim edilmesi gerektiği,
Şeklinde
çeşitli hususlarda değerlendirme ve tavsiyelerde bulunulmuştur.
Ayrıca,
yapılan genel değerlendirmede; harcamaların ihale usulleri ile
ilkelerine dayalı olarak açıklık ve rekabetin
sağlandığı, böylece tüketime yönelik mal ve hizmet
alımlarında bütçe ödeneğinin verimli ve ekonomik şekilde
kullanıldığı, ödeme emri belgeleri ve muhasebe işlem
fişlerine dayalı olarak ilgililerin hesaplarına aktarılan
paralar ile banka hesap özetlerinin mutabık olduğu, kesin hesap
cetvellerinde gösterilen gelir-gider rakamlarının doğru ve denk
olduğu, ödenek üstü harcama yapılmadığı ifade
edilmektedir.
Bu
çerçevede, dış denetçilerin denetim bulguları ve önerileri
dikkate alınarak düzenlenen Üst Yönetici cevaplarında;
Bazı
ödeme evraklarına ilişkin esası etkilemeyen bazı belgelerin
veya tedavi ödemelerinde ilacı alanın imzası ve isim
eksikliği gibi hususlarla ilgili olarak mevzuat
boşluklarının giderilmesi ile Kamu İhale Kanununa göre
yapılan alımlarda idari şartname, muayene kabul komisyonu vb
gibi hususlarda ilgili mali mevzuatın uygulanmasına özen
gösterileceği,
Taşınırların
fiilî sayım ve kesin hesabı ile ilgili olarak halen mevcut
sayımların devam ettiği ve taşınır hesapları
ile muhasebe kayıtlarının bu yılsonunda uyumlu hale
getirilmiş olacağı,
Milletvekili
ödenek ve yollukları ile sosyal güvenlik kurumu kesenek ve kurum
karşılıkları konusunda; hâlen bu konudaki uygulamanın
en yüksek devlet memuru göstergeleri üzerinden yapılmakta olduğu,
konu kendi yasal zemininde bu şekilde sürdürülmekle birlikte,
Milletvekilleri ile ilgili Anayasanın 86 ncı maddesi dâhil diğer
ilgili kanun ve mevzuatında bu hususlar da dikkate alınarak gereken
düzenlemelerin yapılması suretiyle Milletvekillerimizin özlük
hakları üzerinde olabilecek tereddütleri giderecek yasal ve
kalıcı bir çerçeve oluşturulması için girişimde
bulunulacağı,
ifade edilmiş ve
gerekli tedbirlerin alınacağı belirtilmiştir.
Sonuç olarak; yukarıda belirtilen denetim ve değerlendirme
dışında, TBMM Genel Sekreterinin üst yönetici olarak, bütçe ile
verilen kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir
şekilde kullanılmasını temin edecek mali tedbirlerin
alınmasında, 5018 sayılı Kanunda öngörülen mali yönetim ve
kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesinde, görev ve
sorumlulukların yerine getirilmesinde gayret gösterdiği, Harcama
yetkilisi, gerçekleştirme görevlisi, mali hizmetler birim yöneticisi ve
muhasebe yetkilisinin, mali mevzuatın uygulanmasında ve gerekli
tedbirlerin alınmasında azami çaba sarf ettikleri, İdarenin mali
faaliyet, karar ve işlemlerinin Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve
ilgili diğer mevzuat çerçevesinde yürütüldüğü sonucuna
varıldığından;
Başkanlık Divanı tarafından, Türkiye
Büyük Millet Meclisinin 2010 yılı harcamalarına ilişkin
Dış Denetim Raporu ve Üst Yönetici Cevapları kabul edilmiş
olup, tenkit ve tavsiye edilen hususlarda gerekli tedbirlerin
alınması önerilmiştir.
2- Sayıştay Başkanlığına
2010 yılı Bütçe Kanunuyla tahsis edilen ödenekler kapsamında
yapılan harcamalar ve bunlara ilişkin belgeler esas alınarak; bu
ödeneklerin kullanımı sırasında düzenlenen harcama
belgelerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olup
olmadığı, Kamu kaynaklarının ekonomik, etkili ve
verimli olarak kullanılıp kullanılmadığı,
yapılan harcamaları gösteren mali tablolarının
güvenilirliği ve doğruluğu, incelenmiştir.
Raporda özetle;
Sayıştay Başkanlığına 2010
yılı bütçesinde 125.900.053,97 TL ödenek tahsis edildiği, bu
ödeneğin 94.475.057,64 TL'lik % 75 lik kısmının
harcandığı ve tahsis edilen ödeneklerin 2009 da %86,41'i,
2008'de de 83,71'inin harcanmış olduğu belirtilmektedir.
Ayrıca, son üç yılın bütçe ödenekleri esas
alındığında; 2010 yılı ödenek tutarı 2009
yılı ödenek tutarından yaklaşık % 27, 2009
yılı ödenek tutarı 2008 yılı ödenek tutarından %
9 daha fazla tespit edildiği ve yatırım planı ye
yıllık yatırım programı hedeflerinin tutturulması
amacıyla performansa dayalı; ilkeli, tutarlı, dengeli bir bütçe
politikası uygulanması gerektiği ve bütçe yapım
aşamasında ödenek ihtiyacının harcanabilir seviyede tespit
edilmesi ya da yatırım programının gerçekleşmesi için
bütçe ödeneğinin tam olarak kullanılması gerektiği ifade
edilmiştir.
2010
yılı harcamalarının % 63,98'ini Personel giderleri, %
8,24'ünü Sosyal güvenlik primleri, % 19,44'ünü Mal ve hizmet alım
giderleri, % 0,49'unu Cari transferler ve % 7,85'ini Sermaye giderlerinin
oluşturduğu belirtilmiştir.
Yapılan
denetim sonucunda;
Mali
yılın ilk ayına ait aylık (maaş) ödemelerinde,
personelin kıdem aylığına esas hizmet sürelerini gösteren
insan kaynakları birimince onaylı listenin ödeme emri belgesine
bağlanmasının gerektiği,
Sözleşmeli
olarak istihdam edilen personel ücretlerinin ödenmesinde sözleşme ve
işe başlama yazılarının ilk ödemeye ait ödeme emri
belgesine bağlanması gerektiği,
Yurtdışı
geçici görev yolluklarının ödenmesinde yatacak yer temini için
alınan faturanın dairesince onaylanmış tercümelerinin ödeme
belgesine bağlanması gerektiği,
Mal
alımlarında yapılan muayene ve kabul işlemlerinin 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ile Mal
Alımları Denetim Muayene ve Kabul İşlemlerine Dair
Yönetmelik hükümlerinde sayılan iş ve işlemlere uygun
şekilde yerine getirilmesi gerektiği,
Alacakların
hak sahiplerinin banka hesaplarına aktarılması suretiyle
ödenmesinde, alacaklının harcama birimince onaylanmış
yazılı talebinin alınmasının ihmal edilmemesi
gerektiği,
4734
sayılı Kanunun 22. maddesi kapsamında mal ve hizmet
alımı yapılırken; piyasa fiyat araştırması
sırasında sadece bir firmadan teklif almakla yetinilmemesi,
açıklık ve rekabet ortamının oluşturulması
amacıyla birden çok firmadan teklif alınması ve
araştırma yapılmasına ve tedarik edilecek malın
özelliğine göre valilik, belediye, ticaret odası, sanayi odası,
meslek odalarından veya üretim ve satış yapan kamu kurum ve
kuruluşları ile borsa ve özel sektör kuruluşlarından da
fiyatların araştırılmasına özen gösterilmesi
gerektiği,
Mal
Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği, Hizmet
Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ile Yapım
İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin amir hükümleri
gereği işlem yapılarak, 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu çerçevesinde gerçekleştirilecek olan ihalelerde hazır
bulunanlar önünde yapılan ilk oturumda yaklaşık maliyetin
duyurulması ve isteklilerce teklif edilen fiyatlar tutanağının
işin yaklaşık maliyetini de içerecek şekilde
düzenlenmesinin sağlanmasının gerektiği,
4734
sayılı Kamu İhale Kanunu'nun "Sözleşmeye davet"
başlıklı 42. maddesi uyarınca işlem yapılarak,
ihale üzerinde bırakılan isteklice sözleşmeye davet
yazısının tebliğ tarihini izleyen on gün içinde
sözleşmeyi imzalamasının sağlanması gerektiği,
Mal
Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 57., Hizmet
Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 58. ve Yapım
İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 59. maddelerinde;
"(1) Teklifler; Kanun, bu Yönetmelik ve tip şartnamelerde belirtilen
esaslar çerçevesinde standart formlar kullanılarak
değerlendirilir..." hükmünden de anlaşılacağı
üzere tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında standart
formların kullanılmasının gerekmekte olduğu, bu
nedenle standart formların eksiksiz doldurulmasının
sağlanması gerektiği,
Hizmet
alımı ihalelerinde sözleşme konusu iş
tamamlandığında yapılmış olan hizmet işinin
kabulün yapılması için
yüklenicinin idareye yazılı olarak başvuruda bulunması,
muayene ve kabul komisyonu oluşturulduktan sonra da durumun yükleniciye
yazılı olarak bildirilmesinin sağlanması gerektiği,
Yapım
işlerinde yaklaşık maliyet hesabına esas teşkil eden
fiyat araştırması için yapılan çalışmalarda,
fiyat sorulacak kişi ve kuruluşlara yazılan yazıda
fiyatı tespit edilecek iş grubu, iş kalemi veya malzemenin
ayrıntılı özellikleri ve standardına yer verilmesi, fiyat
istenecek kişi ve kuruluşlara aynı koşulları taşıyan
yazılarla başvurulmasının sağlanması
gerektiği,
Şeklinde
çeşitli hususlarda değerlendirme ve tavsiyelerde bulunulmuştur.
Bu
çerçevede, dış denetçilerin denetim bulguları ve önerileri
dikkate alınarak düzenlenen Üst Yönetici cevaplarında;
Mali
yılın ilk ayına ait aylık (maaş) ödemesinde,
personelin kıdem aylığına esas hizmet sürelerini gösteren
onaylı listenin ödeme belgesine bağlanması hususunda gerekli
özenin gösterileceği,
Sözleşmeli
olarak istihdam edilen personelin sözleşmelerinin her yıl
Sayıştay Genel Kurulunun izni alındıktan sonra
düzenlenebildiği ve sözleşmelerinin Ocak ayına ilişkin ilk
ödeme emri belgesine eklenmesi için gerekli tedbirlerin
alınacağı,
Yurtdışı
geçici görev yolluklarının ödenmesi sırasında, yatacak yer
temini için alınan faturanın dairesince onaylanmış
tercümelerinin ödeme belgesine bağlanması hususunda gerekli özenin
gösterileceği,
Kamu İhale Kanununa göre yapılan
ihalelerde, ilgili mevzuatın öngördüğü belgelerin zamanında ve
eksiksiz düzenlenmesi hususunda gerekli özenin gösterileceği,
İfade
edilmiş ve gerekli tedbirlerin alınacağı belirtilmiştir.
Sonuç
olarak; yukarıda belirtilen değerlendirmeler sonucu, Kurumun ödeme
emri belgeleri ve muhasebe işlem fişlerine dayalı olarak
tahakkuk ettirdiği ödemeleri ile banka hesap özetlerinin mutabık
olduğu, Kesin hesap cetvellerinde gösterilen gelir-gider
rakamlarının doğru ve denk olduğu, ödenek üstü harcama
yapılmadığı, Sayıştay Başkanının
üst yönetici olarak, bütçe ile verilen kamu kaynaklarının etkili,
ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasını temin edecek
mali tedbirlerin alınmasında, 5018 sayılı Kanunda öngörülen
mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesinde, görev
ve sorumlulukların yerine getirilmesinde üstün gayret gösterdiği,
harcama yetkilisi, gerçekleştirme görevlisi, mali hizmetler birim yöneticisi
ve muhasebe yetkilisinin, mali mevzuatın uygulanmasında ve gerekli
tedbirlerin alınmasında azami çaba sarf ettikleri, İdarenin mali
faaliyet, karar ve işlemlerinin Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu ve
ilgili diğer mevzuat çerçevesinde yürütüldüğü, sonucuna
varıldığından;
Başkanlık
Divanı tarafından, Sayıştay
Başkanlığının 2010 yılına ilişkin
Dış Denetim Raporu ve Üst Yönetici Cevapları kabul edilmiş
olup, tenkit ve tavsiye edilen hususlarda gerekli tedbirlerin
alınması önerilmiştir.
BAŞKAN
Bilgilerinize sunulmuştur.
Meclis
araştırması açılmasına ilişkin üç önerge
vardır, ayrı ayrı okutuyorum:
B)
Meclis Araştırması Önergeleri
1.- İstanbul
Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu ve 28 milletvekilinin,
muhtarların sosyal ve ekonomik sorunlarının
araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi
amacıyla Meclis araştırması açılmasına
ilişkin önergesi (10/26)
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Türkiye'de halen 35.148
köy muhtarı, 17.805 mahalle muhtarı olmak üzere yaklaşık
53.000 muhtar, büyük zorluklar içinde görev yapmaktadır.
Muhtarlarımız,
köyünün ve mahallesinin her türlü sorununu yerinde yaşayan, çözümünü
bilen, bu sorunları ilgili kurumlara aktaran, yalnızca bireysel gücü
ile çalışan, seçimle iş başına gelen en küçük ve en
etkili resmi kurumdur. Demokrasimizin bel kemiği olan
muhtarlarımız, üstlendikleri bu zor görevi yerine getirirken
ağır iş yükünün yanında, ekonomik zorluklarla da mücadele
etmek zorunda bırakılmışlardır.
Muhtarlarımızın
sosyal ve ekonomik sorunlarının iyileştirilmesi, sosyal güvenlik
primleri nedeniyle düştükleri durumun tespit edilmesi, daha etkin
çalışma koşullarının yaratılması
amacıyla, Anayasa'nın 98'inci, TBMM İçtüzüğü'nün 104 ve
105. maddeleri uyarınca Meclis araştırması
açılmasını saygılarımla arz ederim.
1) Ferit Mevlüt
Aslanoğlu (İstanbul)
2) Candan Yüceer (Tekirdağ)
3) Kadir Gökmen
Öğüt
(İstanbul)
4) Veli Ağbaba (Malatya)
5) Erdal Aksünger (İzmir)
6) Atilla Kart (Konya)
7) İhsan Özkes (İstanbul)
8) Ramazan Kerim Özkan (Burdur)
9) Kamer Genç (Tunceli)
10) Haluk Ahmet
Gümüş (Balıkesir)
11) Ali Rıza Öztürk (Mersin)
12) Sinan Aydın
Aygün (Ankara)
13) Mehmet Şeker (Gaziantep)
14) Mevlüt Dudu (Hatay)
15) Bedii Süheyl Batum (Eskişehir)
16) Metin Lütfi Baydar (Aydın)
17) Mehmet Ali
Ediboğlu (Hatay)
18) Kazım Kurt (Eskişehir)
19) Salih Fırat (Adıyaman)
20) Aytuğ
Atıcı (Mersin)
21) Özgür Özel (Manisa)
22) Nurettin Demir (Muğla)
23) Mustafa Sezgin
Tanrıkulu (İstanbul)
24) Ali Özgündüz (İstanbul)
25) Rıza Türmen (İzmir)
26) Sena Kaleli (Bursa)
27) Celal Dinçer (İstanbul)
28) Mehmet Şevki
Kulkuloğlu (Kayseri)
29) Malik Ecder Özdemir (Sivas)
2.- İstanbul Milletvekili
Ferit Mevlüt Aslanoğlu ve 22 milletvekilinin, belediyelere aktarılan
ödeneklerin hizmette eşitliğin sağlanması
açısından adil ve dengeli tahsis edilmesi için alınması
gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergesi (10/27)
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına
Büyükşehir, il,
ilçe ve belde belediyelerimizin hizmet alanları, hizmet götürdüğü
kişi sayısı, alt ve üst yapı ihtiyaçlarının
karşılanması yönünde çok farklı özelliklerle
karşı karşıya olduğumuz bir gerçektir.
Belediyelerimize İller Bankası kanalıyla aktarılan
ödeneklerde nüfus başına uygulanan kriter önemli
haksızlıklar ve farklılıklar yaratmaktadır. Mevcut
Büyükşehirlerden çok daha fazla kişiye hizmet götüren bazı il
belediyelerimiz mağdur edilmektedir. Yine alt yapı hizmetlerini
tamamlamak için gerekli ödenekleri bulamamaktadırlar. İl, ilçe ve
Belde Belediyeleri bu sorunları mevcut uygulama ile gidermek
olanağından yoksun bırakılmaktadır. Bu nedenle mevcut
uygulamaların gözden geçirilerek hizmette eşitlik
sağlanması açısından Anayasanın 98. Maddesi ile
İç Tüzüğün 104. ve 105. Maddeleri uyarınca bir Meclis Araştırması
açılmasını saygılarımla arz ederim.
1)
Ferit Mevlüt Aslanoğlu (İstanbul)
2)
Candan Yüceer (Tekirdağ)
3)
İhsan Özkes (İstanbul)
4)
Erdal Aksünger (İzmir)
5)
Atilla Kart (Konya)
6)
Veli Ağbaba (Malatya)
7)
Kamer Genç (Tunceli)
8)
Mehmet Şeker (Gaziantep)
9)
Mevlüt Dudu (Hatay)
10)
Aykut Erdoğdu (İstanbul)
11)
Metin Lütfi Baydar (Aydın)
12)
Mehmet Ali Ediboğlu (Hatay)
13)
Kazım Kurt (Eskişehir)
14)
Salih Fırat (Adıyaman)
15)
Özgür Özel (Manisa)
16)
Aytuğ Atıcı (Mersin)
17)
Nurettin Demir (Muğla)
18)
Ramazan Kerim Özkan (Burdur)
19)
Mustafa Sezgin Tanrıkulu (İstanbul)
20)
Ali Rıza Öztürk (Mersin)
21)
Celal Dinçer (İstanbul)
22)
Mehmet Şevki Kulkuloğlu (Kayseri)
23)
Malik Ecder Özdemir (Sivas)
Gerekçe:
Ülkemizde
mevcut Büyükşehir Belediyeleri, İl, İlçe ve Belde
Belediyelerinin gelirleri ile bu Belediyelerimizin hizmet götürdüğü
alanlar ve mevcut ihtiyaçlarının öncelikleri nedeniyle farklı
gelirlere sahip Belediyeler oranında objektif kıstas
olmadığı, mevcut Büyük Şehir Belediyelerinin hizmet götürdüğü
alan ve mevcut nüfusunun üstünde olan nüfusa sahip bazı il
Belediyelerinin Büyükşehir Belediyelerinin sağladığı
gelirlerden yoksun bırakılmaktadır. Mevcut Büyükşehir
Belediyelerinden çok daha fazla kişiye hizmet veren İl
Belediyelerimiz adına önemli haksızlıklar
yaratılmaktadır. Ayrıca, alt yapı ve üst yapı
hizmetlerini tamamlamış İl, İlçe ve Belde Belediyeleri ile
bu hizmetleri tamamlanmamış Belediyeler arasında önemli sorunlar
oluşmaktadır. Halkımıza hizmet götüren Belediyelerle
ilgili, mevcut uygulamanın gözden geçirilmesi ve hizmetle eşitlik
sağlanması gerekmektedir.
3.- İstanbul
Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu ve 26 milletvekilinin, baz
istasyonlarının insan sağlığına ve çevreye
etkilerinin araştırılarak alınması gereken önlemlerin
belirlenmesi amacıyla Meclis araştırması
açılmasına ilişkin önergelesi (10/28)
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına
Gelişen
teknoloji ve kimyasallar birtakım sağlık ve çevre
sorunlarını da beraberinde getirmektedir. Cep
telefonlarının kullanılabilmesi için gerekli olan kapsama
alanı baz istasyonları ile sağlanmaktadır. Baz
istasyonları meskûn mahallerde GSM şirketlerinin kendileri için en
uygun olan okullarda, sağlık kuruluşlarında, kamu
binalarında, camilerde ve apartmanlarda kurulmaktadır.
Başta
ABD olmak üzere Avrupa ülkelerinin pek çoğunda elektromanyetik
alanların insan sağlığı üzerindeki etkisi bilimsel
olarak araştırılmaktadır. Yapılan
araştırmalar henüz
kesinlik kazanmamakla beraber ülkelerin pek çoğu çeşitli önlemler
almışlardır. Örneğin, tüm Avrupa ülkeleri,
Uluslararası İyonlaştırmayan Radyasyondan Koruma
Komitesi'nin hazırladığı kılavuzlara kesin bir
şekilde uyma kararı almıştır. Kılavuzlardaki
önlemler yeteri derecede koruma sağlamaktadır.
Ülkemizde ilk
yıllarda gelişigüzel yerleştirilen baz istasyonları halk
arasında tedirginlik yaratmış ve giderek tepkiler ortaya
çıkmaya başlamıştır.
Çevre
Bakanlığı 11.5.2000 tarihinde elektromanyetik kirlilik konusunda
bir genelge yayınlamıştır. Bu genelgede baz
istasyonlarının kamu binaları, okul, hastane, kışla,
park, apartman gibi yapı ve alanlarda kurulmaması gerektiği
belirtilmiştir. Bu genelge ile baz istasyonlarının kurulma izni
valiliklere verilmiştir.
Sağlık
Bakanlığı da 29.5.2000 tarihinde bir genelge yayınlayarak
elektromanyetik dalgaların biyolojik etkileri olduğunun ortaya
çıktığını bu koruda tedbir alınması
gerektiği belirterek baz istasyonları konusunda valiliklere yetki
vermiştir.
Sağlık
Bakanlığı'nın ardından SHÇEK Genel Müdürlüğü
7.8.2000 tarihinde sosyal hizmet kuruluşları binalarına veya
yakın çevresine kurulan baz istasyonlarının söktürülmesini
istemiştir.
Bu üç kuruluşun
ardından Ulaştırma Bakanlığı 4.9.2000 tarihinde
Baz İstasyonlarının Kuruluş yeri, Ölçümleri,
İşletilmesi ve Denetlenmesi hakkında bir yönetmelik
yayınlamıştır.
Ulaştırma
Bakanlığı'nın GSM şirketlerinin lehine hükümler
taşıyan bu yönetmeliğinin iptali için açılan iptal
davasının sonucunda Danıştay 10. Dairesi yürütmenin
durdurulması kararı vermiştir. Danıştay
kararında, Ulaştırma Bakanlığı'nın tek
yetkili olmadığı, Çevre Bakanlığı ile
Sağlık Bakanlığı'nın da katılımı
ile ortaklaşa düzenleme yapılması gerektiği
belirtilmiştir.
Danıştay
kararı sonrasında kurumlar arasındaki uyumsuzluk tekrar gündeme
gelmiş ve 12.7.2001 tarihinde devreye Telekomünikasyon Kurumu girmiş
ve "10MHZ - 60GHZ Frekans Bazında Çalışan Sabit Telekomünikasyon
Cihazlarından Kaynaklanan, Elektromanyetik Alan Şiddeti Limit
Değerlerinin Belirlenmesi, Ölçüm Yöntemleri ve Denetlenmesi Hakkında
Yönetmelik" yayınlanmıştır.
Bu yönetmelikle baz
istasyonları ile ilgili tüm yetki ve sorumluluk Telekomünikasyon Kurumunda
toplanmış ve Çevre Bakanlığı ile Sağlık
Bakanlığı devre dışı kalmıştır.
Bu belirsizlik ve
karışıklık ortamında sivil toplum örgütleri ve
vatandaşlar baz istasyonları ile ilgili çok
sayıda dava açmıştır. Sonuçlanan davalardaki farklı
kararlar karışıklığı daha da
artırmıştır.
Baz
istasyonlarından sonra cep telefonlarının SAR değerlerinden
kaynaklanan sorunlar da tartışma gündemine girmiştir.
Günümüzde
3G olarak adlandırılan üçüncü nesil mobil haberleşme sisteminin
devreye girmesiyle baz istasyon sayısı daha da artmış ve
halkın baz istasyonları ile ilgili taşıdığı
endişe ve kaygı giderek artmaktadır.
Cep
telefonlarının SAR değerlerinden kaynaklanan sorunları
irdelemek ve baz istasyonlarını tarafsız olarak incelemek, yetki
anlaşmazlıklarını ortadan kaldıracak çözümler önermek,
halkın endişe ve kaygılarını gidermek, konunun yasal
düzeyde ele alınması için gerekli çalışmaları yapmak
amacıyla Anayasanın 98 inci, TBMM İçtüzüğünün 104 ve 105
inci maddeleri gereğince bir Meclis Araştırması
açılmasını saygılarımla arz ederim
1) Ferit Mevlüt Aslanoğlu (İstanbul)
2) Candan Yüceer (Tekirdağ)
3) Erdal Aksünger (İzmir)
4) Atilla Kart (Konya)
5) Veli Ağbaba (Malatya)
6) Kamer Genç (Tunceli)
7) Mehmet Şeker (Gaziantep)
8) Sinan Aydın Aygün (Ankara)
9) Mevlüt Dudu (Hatay)
10) Aykut Erdoğdu (İstanbul)
11) İhsan Özkes (İstanbul)
12) Mehmet Ali Ediboğlu (Hatay)
13) Kazım Kurt (Eskişehir)
14) Ramazan Kerim Özkan (Burdur)
15) Salih Fırat (Adıyaman)
16) Metin Lütfi Baydar (Aydın)
17) Özgür Özel (Manisa)
18) Nurettin Demir (Muğla)
19) Aytuğ Atıcı (Mersin)
20) Mustafa Sezgin Tanrıkulu (İstanbul)
21) Ali Özgündüz (İstanbul)
22) Rıza Türmen (İzmir)
23) Ali Rıza Öztürk (Mersin)
24) Sena Kaleli (Bursa)
25) Celal Dinçer (İstanbul)
26) Mehmet Şevki Kulkuloğlu (Kayseri)
27) Malik Ecder Özdemir (Sivas)
BAŞKAN Bilgilerinize
sunulmuştur.
Önergeler gündemdeki yerlerini alacak
ve Meclis araştırması açılıp açılmaması
konusundaki görüşmeler sırası geldiğinde
yapılacaktır.
Dört genel görüşme önergesi
vardır, ayrı ayrı okutuyorum:
C) Genel Görüşme
Önergeleri
1.- Barış ve Demokrasi
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Iğdır
Milletvekili Pervin Buldan ve Şırnak Milletvekili Hasip
Kaplanın, Kürt sorunu hakkında genel görüşme açılmasına
ilişkin önergesi (8/1)
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Ülkemizde son günlerde yaşanan
yoğun çatışmalar nedeniyle İçtüzüğün 101 ve 102 nci
maddeleri uyarınca mecliste genel görüşme açılmasını arz
ve talep ederiz.
Pervin
Buldan Hasip
Kaplan
Iğdır Şırnak
BDP
Grup Başkan Vekili BDP
Grup Başkan Vekili
Gerekçe:
Ülkemizde
1984 yılından bu yana, PKK ile Devlet arasında yaşanan ve
Genel Kurmay Başkanlığınca "düşük yoğunluklu
çatışma" olarak nitelenen çatışmalarda 40 bini
aşkın yurttaşımız ölmüş, dört bine yakın köy
ve mezra yakılmış, 17 bini aşkın faili meçhul cinayet
işlenmiş, 400 milyarı aşkın ekonomik zarar yol
açmıştır.
Kürt
meselesini basit asayiş/şiddet/terör teşhisi ile gören
hükümetler bugüne kadar sorunu hep "askeri yöntemlerle" çözmeye
çalışmış, OHAL ilan edilmiş, sansür sürgün
kararnameleri, TMK dâhil birçok antidemokratik yasalar
çıkarılmıştır. 27 yıl süresince sorunların
çözülmesi yerine giderek daha da ağırlaşmış nitekim
son iki günde Güroymak ve Çukurca'da otuzu aşkın asker, güvenlik
görevlisi, sivil yaşamını yitirmiştir.
Kürt
meselesi Osmanlı'dan Cumhuriyete miras kalmıştır. Bir insan
hakları, hukuk ve demokrasi sorunu olarak giderek uluslar arası bir
sorun olmuştur. Tarihsel, siyasal, sosyolojik, ekonomik, kültürel
boyutları olan sorunun temelden ele alınması,
barışçıl demokratik yollardan mecliste çözülmesi, diyalog ve
uzlaşı yollarının açılması zorunlu olmuştur.
Yeni
bir anayasa sürecinin başlaması, meclisteki grupların
katıldığı hazırlık komisyonun çalışmaya
başlanması dikkate alınarak; tezkere, hava ve kara
operasyonları dışında çözülmesi olanakları Oslo
görüşmeleri ile ortaya çıkmış, müzakere ve
görüşmelerin sürdürülmesi ile silahların susturulması,
çatışmasızlık ortamının
sağlanmasının mümkün olduğu görülmüştür. Nitekim
bölgede 714 sivil toplum örgütünün çağrıları da dikkate
alındığında silahsız bir çözüm kapısını
aralamak mümkündür.
Öncelikle
bir genel görüşme ile sorunların mecliste çözümü için adım
atılması sağlanmalıdır. 21. Yüzyılda
çağdaş demokratik bir toplum olabilmenin ön koşullarından
biriside eşit yurttaşlık, ana dil serbestisi, kültürel
çoğulculuk, zenginliğimizi teşkil eden farklılıklara
saygı temelinde geliştirilmelidir. Bunun için düşünce örgütlenme
özgürlüğünün sağlanması, siyasi partiler ve seçim rejimi dâhil
birtakım adımların atılması
sağlanmalıdır.
Çatışma
süreçleri yaşamış, İngiltere-IRA, Güney Afrika siyah-beyaz
çatışması, Ortadoğu da Filistin-İsrail
görüşmeleri, İspanya-ETA deneyimlerinden yararlanılması
gerekmektedir.
BDP
olarak bugüne barışçıl ve demokratik çözümün Mecliste
olmasını savunduk. Sorunun basit bir asayiş meselesi
olmadığı, Kürt meselesi olduğu; artık hamaset
nutukları, intikam söylemi ve silahla çözülemeyeceği
anlaşılmıştır.
Mecliste
çözüm yollarının konuşulması için bir genel görüşme
açılması gerektiğine inanıyoruz.
2.- Cumhuriyet Halk
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Yalova Milletvekili
Muharrem İnce, Ankara Milletvekili Emine Ülker Tarhan ve İstanbul
Milletvekili Mehmet Akif Hamzaçebinin, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/2)
20/10/2011
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına
2002
yılında bitme noktasına gelen terör olaylarında bir süreden
beri yaşanan artışı, geçen süreçte teröre karşı
hiçbir çözüm ortaya konulmamasının nedenlerini ve açılım
süreçleri olarak adlandırılan iktidarın gizli olarak
yürüttüğü süreçler ile terör olayları arasındaki ilişkileri
TBMM Genel Kurulunda değerlendirmek üzere, Anayasanın 98 ve İçtüzüğün
101, 102 ve 103 üncü maddeleri uyarınca, CHP Grubu adına, genel
görüşme açılmasını arz ve teklif ederiz.
Muharrem
İnce Emine
Ülker Tarhan M.
Akif Hamzaçebi
Yalova Ankara İstanbul Grup Başkanvekili Grup Başkanvekili Grup
Başkanvekili
Gerekçe:
Terör
olaylarının bir süreden beri önemli boyutlarda arttığı,
terörün kırsal alanlardan şehirleri de içine alacak şekilde
genişlediği bir süreç yaşanmaktadır. Bu süreç ulusal
bütünlüğümüz ve toplumsal barışımızı tehdit eder
noktaya ulaşmıştır. Siyasi iktidarın kamuoyundan gizli
gündemi ve meşruiyet zemini dışında attığı
adımlar nedeniyle bugün Türkiye bir kaos ortamına
taşınmaktadır.
2002
yılından itibaren terör konusunda yaşanan önemli dönüm
noktalarında, siyasi iktidarın çelişkili uygulamaları,
edilgen tutumu, terörün bugünkü noktaya gelmesinin en önemli nedenidir. Dokuz
yıllık AKP iktidarında terörle mücadele konusunda yeterli önlem
alınmadığı gibi çözüm noktasında meşru zemini
olan hiçbir adımın atılmadığı görülmektedir. Bu
durum Başbakan Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın son iki günde
onlarca yurttaşımız ve güvenlik görevlimizin
yaşamını yitirdiği terör olaylarını
değerlendirdiği 19.10.2011 tarihli konuşmasından da net bir
şekilde anlaşılmaktadır. Sayın Başbakan,
kendisinin ve Partisinin dokuz yıllık dönemde Türkiye'yi
yönetmesindeki sorumluluğuna hiç değinmemekte, ne bir teröre
ilişkin bir tahlil ne de çözüm noktasında bir öneri ortaya
koymaktadır. Sadece ve sadece siyasi iktidar dışındaki tüm
kesimleri suçlamakla yetinmektedir.
Bu
zihniyetle Türkiye'nin teröre ilişkin sorunlarına çözüm bulması
olanaksızdır. Bu açıdan siyasi iktidarın, özeleştiri
yaparak, istifa sürecini de içeren bir değerlendirmede bulunması
zorunluluk hâline gelmiştir.
Siyasi
iktidar bugüne kadar teröre karşı sorumluluklarını yerine
getirmemiştir. Bu politikasızlık ve çözümü egemen güçlerde arayan
yaklaşım, bugün Türkiye'yi teröre karşı çözümsüz bir ülke
konumuna taşımaktadır.
Siyasi
iktidarın 2002 yılından itibaren değişik zaman
dilimlerinde, değişik ve birbiri ile çelişkili girişimleri
teröre yeni zeminler kazandırmış ve cesaretlendirmiştir.
Önce
2003 yılında çıkarılan Topluma Kazandırma Yasası
ile teröre büyük darbe vurulacağı ve bataklığın
kurutulacağı iddia edildi. Ardından 2005 yılında
Sayın Başbakanın Diyarbakır açılımı
başlayan bir takım girişimlere tanık olundu. Aynı
yıl CHP'nin konunun Parlamento zemininde görüşülmesi taleplerine
kulak tıkandı, bu talep AKP oylarıyla TBMM'de reddedildi. 2005
ve 2006 yıllarında yaşanan terör olaylarında güvenlik
güçlerimiz çok sayıda şehit verdi. 2006 yılında Terörle
Mücadele Kanunu Tasarısı TBMM'ye sunuldu ve içeriği nedeniyle
terörist başına af tartışmaları yaşandı.
Sonrasında yeni bir açılım süreci ortaya konuldu ve çadır
mahkemelerde, Atatürk Orman Çiftliğindeki gizli toplantılarda teröre
çözüm arandı.
Siyasi
iktidarı düşürme senaryoları ortaya atıldı ve bu
senaryolara terör ve şehitler malzeme yapılmak istendi.
Gelinen
noktada, binlerce yurttaşımızın yaşamını
yitirdiği, toplum kesimlerinin birbirlerini anlama noktasında biraz
daha birbirinden uzaklaştığı, birbirine düşman
kampların yaratılması şeklinde gelişen sürece, siyasi
iktidar âdeta yanlış uygulamaları ve edilgen tutumu ile
katkı sağlamıştır.
Oslo
sürecinin ortaya çıkması siyasi iktidarın maskesini
düşürmüş ve ikiyüzlülüğünü ortaya koymuştur. Terörün seçim
öncesinde olduğu gibi inişe geçtiği ve şimdi olduğu
gibi çıkış yaptığı dönemlerin arkasında
gizli yürütülen pazarlıkların yattığı ortaya
çıkmıştır.
Türkiye
Cumhuriyeti Parlamentosu, halkın Meclisi, bu Gazi Meclis çözümün
değil kamuflajın zemini hâline getirilmiştir.
Terörün
kodları AKP siyasi iktidarının yürüttüğü gizli
ilişkilerin ve egemen güçlerle yaptığı
pazarlıkların içinde aranmalıdır.
Bu
açıdan gelinen noktada terör olayının tüm boyutlarının
Yüce Meclisimizce ele alınması son derece önem
taşımaktadır.
3.- Giresun Milletvekili
Nurettin Canikli ve 22 milletvekilinin, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/3)
20/10/2011
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına
19
Ekim 2011 tarihinde Hakkâri'de yaşanan menfur terör
saldırısında 24 askerimizin şehit olması, 18
askerimizin yaralanması milletimizi derinden üzmüştür.
Ülkemizin
en önemli sorunlarından biri olan terör meselesinin TBMM'de tüm
boyutlarıyla değerlendirilmesinin, parti gruplarımızın
ve milletvekillerimizin görüş ve önerilerinin alınmasının
terörle mücadele süreci açısından büyük önem
taşıdığını düşünüyoruz.
Terör
konusunda Meclisimizin ortak bir duruş sergilemesinin terör örgütünün hain
emellerini boşa çıkaracağına; milletimizin
hissiyatını tahrik etmeye, ülkemizdeki birlik ve kardeşlik
ortamını baltalamaya yönelik çabalarını akim
bırakacağına inanıyoruz
Terör
eylemleri, milletimizin desteği, hükümetimizin, kurum ve
kuruluşlarımızın fedakârane çalışmaları ve
Türkiye Büyük Millet Meclisimizin samimi gayretleriyle mutlaka sonuçsuz
bırakılacaktır.
Bu
hususlar çerçevesinde terör olayları ve terörle mücadele
çalışmaları hakkında Yüce Meclisimizin bilgilendirilmesi ve
Meclisimizin görüş ve değerlendirmelerinin alınması önemli
bir katkı anlamını taşıyacaktır.
Bu itibarla
Anayasanın 98inci ve İçtüzüğün 101'inci, 102'nci ve 103'üncü
maddeleri uyarınca, Türkiye Büyük Millet Meclisinde bir genel görüşme
açılması hususunda gereğini arz ederiz.
1)
Nurettin Canikli (Giresun)
2)
Mustafa Elitaş (Kayseri)
3)
Ayşe Nur Bahçekapılı (İstanbul)
4)Ahmet
Aydın (Adıyaman)
5)
Mahir Ünal (Kahramanmaraş)
6)
Yalçın Akdoğan (Ankara)
7)
Ömer Selvi (Niğde)
8)
İsrafil Kışla (Artvin)
9)
Osman Boyraz (İstanbul)
10)
Ahmet Salih Dal (
Kilis)
11)
Nurdan Şanlı (Ankara)
12)
Sevim Savaşer (İstanbul)
13)
Cuma İçten (Diyarbakır)
14)
Ali Ercoşkun (Bolu)
15)
Ahmet Tevfik Uzun (Mersin)
16)
Şirin Ünal (İstanbul)
17)
Mustafa Ataş (İstanbul)
18)
Fevai Arslan (Düzce)
19)
Yılmaz Tunç (Bartın)
20)
Ramazan Can (Kırıkkale)
21)
Ali Aşlık (İzmir)
22)
Recep Özel (Isparta)
23)
Mustafa Şahin (Malatya)
4.- Milliyetçi Hareket
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Mersin Milletvekili Mehmet
Şandır ve İzmir Milletvekili Oktay Vuralın, terör
olaylarında yaşanan artış ve terörle mücadele hakkında
genel görüşme açılmasına ilişkin önergesi (8/4)
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına
Etnik,
Bölücü Terör Örgütünün artan saldırıları
karşısında alınması gereken tedbirleri
tartışmak için ekli belirtilen gerekçeler doğrultusunda Türkiye
Büyük Millet Meclisinde Anayasanın 98 ve İçtüzüğün 101, 102 ve
103üncü maddeleri uyarınca bir genel görüşme açılması
hususunda gereğini arz ederiz. 20/10/2011
Mehmet
Şandır Oktay
Vural
Mersin İzmir
Gerekçe:
Türk
milleti büyük bir şiddet ve seri cinayetlerle sarsılmakta ve durmadan
kanı dökülmektedir.
Sürekli
ivme ve güç kazanan bölücü terör, acımasız ve vahşi eylemlerine
göz göre göre devam etmektedir.
En
son, etnik bölücü terör örgütü PKK'nın Çukurca'da düzenlediği
saldırı sonucunda 24 askerimiz şehit olmuş, 18'i de
yaralanmıştır.
Bugün
yaşadıklarımız bir sonuçtur.
Bu
sonucun oluşmasını önlemek sorumlusu ülkeyi Millet adına
yöneten AKP iktidarıdır.
Devletin
tüm gücünü kullanma yetkisi siyasi iktidardadır.
Ülkemizi
9 yıldır tek başına yöneten AKP iktidarı bu sonucun
sorumlusudur, "ezber bozuyorum" "tabuları
yıkıyorum" "düşmanlığı
kaldırıyorum" "dostluk çemberi oluşturuyorum"
adı altında sürdürdüğü yanlış politikalar bugün
karşımıza hezimet, hüsran ve terör olarak
çıkmıştır.
2002
yılında iktidara geldiğinde terörü ve bölücülüğü
tamamıyla ortadan kaldırmak için önünde uygun fırsatlar bulan
hükümet bu imkânları düşüncesizce heba ve israf etmiştir.
Karşımızdaki
kanlı sonuç Adalet ve Kalkınma Partisi için seneler içerisinde
bölücülerle girdiği yakınlaşmanın neticesinden başka
bir şey değildir.
Ekilen
bölücülük tohumları; mayın, bomba, mermi ve gözyaşı olarak
biçilmektedir.
Türk
milletinin ancak savaş şartlarında vereceği kayıp;
özgürlük, demokrasi ve barış sözleriyle hayata geçmiştir.
"İyi
şeyler olacak" sözleriyle başlatılan süreç terörü
azdırmıştır. Ülkemiz, terör kıskacında can ve
derman kaybetmekte, milletimiz arkası arkasına menfur
suikastların kurbanı olmaktadır.
Bölücü
fitnenin azmasında:
PKK
açılımındaki inat ve ısrar,
Terör
örgütüne verilen umut ve tavizler,
İmralı
canisiyle müzakere ve mütareke arayışı,
Irak'ın
kuzeyindeki peşmerge kalıntılarıyla kucaklaşma
belirleyici olmuştur.
Terörle
mücadele konusunda Milliyetçi Hareket Partisi'nin belirli aralıklarla
kamuoyuna aktardığı görüş, düşünce ve tespitlerinin ne
kadar haklı olduğu bugün bir kez daha
anlaşılmıştır.
Tekraren
ifade ediyoruz.
1)
Demokratik açılım isimli Yıkım Projesi mazeret ileri
sürmeksizin sonlandırılmalıdır.
2)
Yıkım Koordinatörü Başbakan Yardımcısı istifa
ettirilmelidir.
3)
PKK terör örgütü ile başlatılan müzakereler kesilmeli ve bu ilan
edilmelidir.
4)
Terör ve bölücülüğün zirve yaptığı bölgeleri kuşatan
yerlerde 'Olağanüstü Hal' ilan edilmelidir.
5)
Meclis'ten alınan 'Sınır Ötesi Harekât İzni' çerçevesinde
Irak'ın Kuzeyi ve teröristlerin ikmal merkezleri imha edilmeli,
sınırı ve şümulü belirlenecek bir güvenlik
kuşağı oluşturulmalıdır. Irak'ın kuzeyinde
terörü besleyen, muhafaza eden, silahlandıran ve azmettiren peşmerge
de mutlaka cezalandırılmalı ve hak ettiği dersi
almalıdır.
6- Ülke içinde
bölücülüğü himaye eden, destek veren, yardım ve yataklık yapan
mihraklar hakkında mutlaka gereken işlemler
yapılmalıdır.
7- Etnik bölücülük ve etnik
terörle mücadele için bir "Stratejik Plan ve Program"
hazırlanmalı ve etkili ve caydırıcı bir şekilde
uygulanmalıdır.
8- Uluslararası
kamuoyunun daha fazla desteğini almak için diplomatik girişimler
yoğunlaştırılmalı; terörün mali, insan ve
iletişim kaynakları kökünden kurutulmalıdır.
Türk milleti AKP hükûmetinden teröristle müzakere değil,
kararlı ve milli bir mücadele beklemektedir.
Şehitlerimizin diyeti ve kanlarının intikamı ancak
bu şekilde alınabilecektir.
Terörle mücadele konusunda ortak aklı oluşturmak
maksadıyla bir genel görüşme açılması faydalı
olacaktır.
BAŞKAN Bilgilerinize sunulmuştur.
Önergeler gündemdeki yerini alacak ve genel görüşme
açılıp açılmaması konusundaki ön görüşmeler,
sırası geldiğinde yapılacaktır.
Danışma Kurulunun bir önerisi vardır, okutup işleme
alacağım ve oylarınıza sunacağım.
V.-
ÖNERİLER
A) Danışma Kurulu Önerileri
1.- Gündemdeki sıralama ile Genel Kurul
çalışma saatlerinin yeniden düzenlenmesine; (11/1) esas numaralı
gensoru önergesinin görüşmelerinin 25/10/2011 Salı günkü
birleşimde yapılmasına ilişkin Danışma Kurulu
önerisi
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına
Tarih:
20/10/2011
Danışma Kurulunun 20/10/2011 Perşembe günü
yaptığı toplantıda, aşağıdaki önerilerin
Genel Kurulun onayına sunulması uygun görülmüştür.
Cemil
Çiçek
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Başkanı
Ayşe
Nur Bahçekapılı Muharrem
İnce
Adalet
ve Kalkınma Partisi Cumhuriyet
Halk Partisi
Grubu
Başkan Vekili Grubu
Başkan Vekili
Oktay
Vural Hasip
Kaplan
Milliyetçi
Hareket Partisi Barış
ve Demokrasi Partisi
Grubu
Başkan Vekili Grubu
Başkan Vekili
Öneriler:
20/10/2011
tarihli (bugünkü) Gelen Kağıtlarda yayımlanan ve Genel Kurulda
okunan son günlerde meydana gelen terör olayları konulu (8/1), (8/2),
(8/3) ve (8/4) esas numaralı genel görüşme önergelerinin ön
görüşmelerinin birleştirilerek Genel Kurulun 20/10/2011 Perşembe
günkü (bugün) Birleşiminde yapılması ve Genel Görüşme
Önergelerinin ön görüşmelerinin tamamlanmasına kadar
çalışmalara devam edilmesi;
(8/1), (8/2), (8/3) ve (8/4) esas numaralı genel görüşme
önergelerinin bu günkü Birleşimde kabul edilmesi hâlinde genel
görüşmenin 26/10/2011 Çarşamba günkü Birleşiminde
yapılması;
Genel Kurulun; 25/10/2011 Salı günkü Birleşiminde (11/1) esas
numaralı gensoru önergesinin görüşmelerinin, 26/10/2011 Çarşamba
günkü birleşiminde ise (8/1), (8/2), (8/3) ve (8/4) önergelerinin birlikte
yapılacak genel görüşmesinin tamamlanmasına kadar
çalışmalarını sürdürmesi;
önerilmiştir.
BAŞKAN Danışma Kurulunun önerisini oylarınıza
sunuyorum: Kabul edenler
Kabul etmeyenler
Kabul edilmiştir.
Gündemin Genel Görüşme ve Meclis Araştırması
Yapılmasına Dair Ön Görüşmeler kısmına geçiyoruz.
Alınan karar gereğince, bugün okunan Barış ve
Demokrasi Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Iğdır
Milletvekili Pervin Buldan ve Şırnak Milletvekili Hasip
Kaplanın, Kürt sorunu konusunda (8/1); Cumhuriyet Halk Partisi Grubu
adına Grup Başkan Vekilleri Yalova Milletvekili Muharrem İnce,
Ankara Milletvekili Emine Ülker Tarhan ve İstanbul Milletvekili Mehmet
Akif Hamzaçebinin, terör olaylarında yaşanan artış ve
terörle mücadele konusunda (8/2); Giresun Milletvekili Nurettin Canikli ve 22
milletvekilinin, terör olaylarında yaşanan artış ve terörle
mücadele konusunda (8/3); Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına Grup
Başkan Vekilleri Mersin Milletvekili Mehmet Şandır ve İzmir
Milletvekili Oktay Vuralın, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele konusunda Anayasanın 98inci, İç
Tüzükün 102 ve 103üncü maddeleri uyarınca bir genel görüşme
açılmasına ilişkin (8/4) esas numaralı önergelerinin
birlikte yapılacak ön görüşmelerine başlıyoruz.
VI.- GENEL GÖRÜŞME
A) Ön Görüşmeler
1.- Barış ve Demokrasi
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Iğdır
Milletvekili Pervin Buldan ve Şırnak Milletvekili Hasip
Kaplanın, Kürt sorunu hakkında genel görüşme açılmasına
ilişkin önergesi (8/1)
2.- Cumhuriyet Halk
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Yalova Milletvekili
Muharrem İnce, Ankara Milletvekili Emine Ülker Tarhan ve İstanbul
Milletvekili Mehmet Akif Hamzaçebinin, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/2)
3.- Giresun Milletvekili
Nurettin Canikli ve 22 milletvekilinin, terör olaylarında yaşanan
artış ve terörle mücadele hakkında genel görüşme
açılmasına ilişkin önergesi (8/3)
4.- Milliyetçi Hareket
Partisi Grubu adına Grup Başkan Vekilleri Mersin Milletvekili Mehmet
Şandır ve İzmir Milletvekili Oktay Vuralın, terör
olaylarında yaşanan artış ve terörle mücadele hakkında
genel görüşme açılmasına ilişkin önergesi (8/4)
BAŞKAN Hükûmet? Burada.
MEHMET ŞANDIR (Mersin) İçişleri Bakanı otursun,
içişlerini ilgilendiriyor.
MUSA ÇAM (İzmir) Sayın Başkan, köstebek var orada;
köstebek konuşmasın! İçişleriyle ilgili önemli bir konuyu
konuşacağız.
MEHMET ŞANDIR (Mersin) İçişleri Bakanı
oturmalı.
BAŞKAN Genel görüşmenin
OKTAY VURAL (İzmir) Sayın Başkan
BAŞKAN Evet.
OKTAY VURAL (İzmir) Bu konuda görüşmeye
başlamadan önce, aslında büyük bir acı içindeyiz hep birlikte.
Ancak bu konuda milletten saklayacağımız sözümüz yok. Bu
görüşmelerin milletimizin huzurunda açık yapılması
hususunda Milliyetçi Hareket Partisinin duruşunu bu vesileyle ifade etmek
istiyorum efendim.
Teşekkür
ederim.
BAŞKAN
Teşekkür ediyoruz Sayın Vural.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Sayın Başkanım
BAŞKAN
Sayın İnce, buyurun.
MUHARREM
İNCE (Yalova) 26 kişilik kabineden Sayın Başbakan burada
yok, dört Başbakan Yardımcısından biri burada, pardon bir
adet de İçişleri Bakanı var. Şimdi şunu söylemek
istiyorum: Türkiye kan ağlarken, insanların evinde yangın
varken, Türkiye en önemli sorununu, terörü tartışırken
Sayın Başbakan nerede? Sayın Başbakan gelip bu Meclise
bilgi vermelidir, Meclisi ciddiye almalıdır. Burada, Hükûmet, bize,
kapalı oturum yaptığında yeni bilgiler verecekse, yeni
önlemler, yeni istihbaratlar söyleyecekse kapalı oturum olsun, buna itirazımız
yok; ama, milletimiz, yasak savma işlerinden, özellikle güvenlik
zirveleri, kapalı oturumlar Bunların kanı yerde kalmayacak bu
tür söylemleri duymak istemiyor. Eğer burada konuşulanlar özel
temsilci aracılığıyla Oslodan Kandile
ulaştırılacaksa bunu milletimiz de bilsin. Neden on yıl
bekleyelim? Milletimiz bunu neden on yıl beklesin? (CHP
sıralarından alkışlar)
BAŞKAN
Teşekkür ediyoruz Sayın İnce.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Eğer İsrail bir askeri için 1.000 Filistinliyi
serbest bırakıyorsa, ona askerî üniforma gönderiyorsa, bu memleketin
25 tane gariban çocuğunu, köylü çocuğunu al bayraklarla toprağa
gömerken Parlamento burada olmalıdır, Başbakan burada
olmalıdır. Herkes şunu bilsin ki bugün Cumhuriyet Halk Partisi
Beşir Atalayı o kürsüden konuşturmayacaktır, bunu herkes
böyle bilsin. (CHP sıralarından alkışlar)
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkanım
BAŞKAN
Teşekkür ediyoruz Sayın İnce.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Sayın Başkanım, kapalı oturumda
BAŞKAN
Teşekkürler lütfen
MUHARREM
İNCE (Yalova)
terörle mücadele etmek
BAŞKAN
- Sayın İnce, teşekkür ediyoruz, tutanağa geçmiştir
dilekleriniz, buyurunuz.
MUHARREM
İNCE (Yalova)
herkes şunu bilsin ki muhalefeti suçlamak
değildir.
BAŞKAN
Lütfen yerinize oturur musunuz.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Terörle mücadele etmek medyayı susturmak
değildir.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkanım
BAŞKAN
Sayın İnce
SIRRI
SAKIK (Muş) Sayın Başkan, böyle bir gelenek yok, dinlemek
zorunda mıyız?
MUHARREM
İNCE (Yalova) Başbakan gelecek, bu kürsüden bu Meclise, milletin
Meclisine, milletin vekillerine bilgi verecek.
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen yerinize oturur musunuz.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan
MUHARREM
İNCE (Yalova) Başbakan buraya gelecek. (CHP sıralarından
alkışlar)
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan, dün burada bugün
yapılacak olan genel görüşmenin ön görüşmesinin kapalı
şeklinde yapılması konusunda genel bir mutabakat vardı ve
hatta bu çerçevede Sayın İnce dün burada yaptığı
konuşmada -tutanaklarda vardır- bu oturumun kapalı
yapılması şeklindeki kanaatini, talebini Genel Kurula
iletmiştir ve paylaşmıştır.
Sayın
Başkan, hiç kimsenin hiç kimseden
Özellikle vatandaşlarımızdan
bir şey gizlemiyoruz, gizleme durumu söz konusu değil efendim.
İZZET
ÇETİN (Ankara) Kimden bilgi alacağız?
MUHARREM
İNCE (Yalova) Başbakan nerede?
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) İzin verin, izin verin.
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen oturur musunuz. Dinliyorum Sayın
Canikliyi.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Ama bu konu önemli, bu konuda birçok siyasi
partinin önerisi olabilir.
MEHMET
ŞANDIR (Mersin) Sizin öneriniz ne?
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) - Açık olarak her şey
tartışılsın, hiçbir şekilde herhangi bir kaygı
duymadan
OKTAY
VURAL (İzmir) Bizim kaygımız yok.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) -
herhangi bir şekilde
paylaşacağımız bilgilerin, milletimize değil
Ama tüm
dünya izleyecek çünkü açık yapıldığı zaman tüm dünya
izleyecek.
OKTAY
VURAL (İzmir) Biz Şeytanla bile görüşülebilir. diyenlerden
değiliz!
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Dolayısıyla bu çerçevede gizli
kalması gereken, sadece Hükûmetimiz tarafından verilen bilgiler
değil ama siyasi partilerin de önerisi olacaksa, belki hassasiyet çerçevesinde
rahatlıkla bu önerilerini gündeme getirebilecekleri bir ortamın tesis
edilmesi amacıyla biz bunu öneriyoruz Sayın Başkan.
AHMET
TOPTAŞ (Afyonkarahisar) Önerileri kim dinleyecek? Başbakan nerede?
MUHARREM
İNCE (Yalova) Sayın Başkan
Sayın Başkan
BAŞKAN
Lütfen
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Yoksa milletten gizleyecek hiçbir şeyimiz
söz konusu değildir. O yüzden çalışmaların bu çerçevede
devam ettirilmesini talep ediyoruz Sayın Başkanım.
BAŞKAN
Kapalı önergenizde devam ediyorsunuz evet efendim.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Evet efendim.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Sayın Başkan, bugün genel görüşmenin ön
görüşmelerini yapıyoruz, çarşamba günü görüşeceğiz.
Biz, böyle evler yanarken, insanlar ağlarken milletten gizleyecek bir
şeyimiz yok, millet bugün her şeyi duysun, herkes bu kürsüye
çıkıp konuşsun.
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan, bakın
MUHERREM
İNCE (Yalova) - Çarşamba günü eğer siz özel bilgi verecekseniz,
Norşinden Güroymaka nasıl geçtik, Güzel günler
göreceğiz.den İntikam alacağız.a nasıl geldik, bunları
açıklayacaksanız kapalı yapalım. (CHP
sıralarından alkışlar)
BAŞKAN
Sayın İnce, bir dakika
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan, bugün gerçekten
milletimizin...
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Nereden nereye, nasıl geldik?
BAŞKAN
Sayın İnce, şimdi, bir dakika
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan, Sayın Başkan,
bugün gerçekten milletimizin
MUHARREM
İNCE (Yalova) 26 bakandan 4 tanesi burada.
BAŞKAN
- Sayın grup başkan vekillerimiz, bir dakika
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Başbakan nerede? Başbakan nerede?
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Bugün bu konuyu dahi, şehitlerimizi dahi
spekülasyon konusu yapılmaması gerekir. Bugün millet olarak,
Sayın Başkan, gerçekten üzüntülüyüz ama bu konunun da siyasi istismar
konusu yapılmaması gerekir.
MUHARREM
İNCE (Yalova) Başbakan gelecek buraya. Başbakan milletin
vekillerine hesap verecek, bilgi verecek. Başbakan nerede? (AK PARTİ
sıralarından sıra kapaklarına vurmalar, gürültüler; CHP
sıralarından alkışlar)
NURETTİN
CANİKLİ (Giresun) Sayın Başkan, bugün bu konuda dahi
samimiyetle milletimizin beklediği doğrultuda çalışma
yapalım, siyasi istismar konusu yapmayalım. Şehitlerimiz
üzerinden siyaset yapmayalım Sayın Başkan. (CHP
sıralarından gürültüler)
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, böyle devam edemeyiz, lütfen.
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Sorumluluk Başbakanındır. Sorumluluk
Başbakanındır. (AK PARTİ sıralarından sıra
kapaklarına vurmalar, gürültüler)
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen yerinize oturunuz, lütfen.
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Sorumluluk
Başbakanındır. Başbakan bu Meclise gelecek, hesap verecek.
(AK PARTİ sıralarından gürültüler) Otur yerine! Otur yerine!
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen yerinize oturunuz.
Şimdi,
sayın milletvekilleri, lütfen sükûneti sağlayınız, lütfen.
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Başbakan buraya gelecek. Başbakan bu Meclisi
ciddiye alacak. Sorumluluk ona aittir, iktidara aittir.
BAŞKAN
Sayın İnce, lütfen yerinize oturur musunuz.
MUHARREM
İNCE (Yalova) - Fevzi Çakmak Salonunda askerlere posta koyarken burada da
sorumluluğu alacaksın.
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, on dakika ara veriyorum.
Kapanma
Saati: 14.58
İKİNCİ
OTURUM
Açılma
Saati: 15.12
BAŞKAN:
Başkan Vekili Şükran Güldal MUMCU
KÂTİP
ÜYELER: Muhammet Bilal MACİT
(İstanbul), Fatih ŞAHİN
(Ankara)
------
0 ------
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 10uncu
Birleşiminin İkinci Oturumunu açıyorum.
Genel görüşmenin
kapalı oturumda görüşülmesine dair İç Tüzükün 70nci maddesine
göre verilmiş bir önerge vardır; kapalı oturum istemine dair
önergeyi okutuyorum:
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına
Genel Kurulun bugünkü
birleşiminde görüşmesi yapılacak olan 8/1, 8/2, 8/3 ve 8/4 esas
numaralı Genel Görüşme önergelerinin ön görüşmelerinin
İçtüzüğün 70 inci maddesine göre kapalı oturumda
yapılmasını arz ve teklif ederim. Nurettin
Canikli
Giresun
AK
PARTİ Grup Başkan Vekili
BAŞKAN
Kapalı oturumda Genel Kurul salonunda bulunabilecek sayın üyeler
dışındaki dinleyicilerin ve görevlilerin dışarıya
çıkmaları gerekmektedir. Sayın idare amirlerinden salonun
boşaltılmasını temin etmelerini rica ediyorum.
Yeminli
stenografların ve yeminli görevlilerin salonda kalmalarını
oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler
Kabul etmeyenler
Kabul
edilmiştir.
Kapanma
Saati: 15.15
VII.- KAPALI OTURUMLAR
ÜÇÜNCÜ ve DÖRDÜNCÜ
OTURUMLAR
(Kapalıdır)
BEŞİNCİ
OTURUM
Açılma
Saati: 19.13
BAŞKAN:
Başkan Vekili Şükran Güldal MUMCU
KÂTİP
ÜYELER: Muhammet Bilal MACİT
(İstanbul), Fatih ŞAHİN
(Ankara)
------
0 ------
BAŞKAN
Sayın milletvekilleri, 10uncu Birleşimin Kapalı Oturumundan
sonraki Beşinci Oturumunu açıyorum.
Alınan
karar gereğince, İçişleri Bakanı İdris Naim Şahin
hakkında Anayasanın 99uncu ve İç Tüzükün 106ncı
maddeleri uyarınca gensoru açılmasına ilişkin önergeyi
görüşmek için 25 Ekim 2011 Salı günü saat 15.00te toplanmak üzere
birleşimi kapatıyorum.
Kapanma
Saati: 19.14